حتما شما هم این حدیث را شنیده اید که که خداوند متعال در قیامت بدی ها را فقط به اندازه عمل حساب می کند و خوبی ها را چند برابر حساب می کند . ممکن است این سۆال برای شما مطرح شده باشد که این چه عدالتی است ؟ اگر خداوند متعال عادل است چرا باید اینگونه عمل کند ؟
بر اساس اعتقاد ما که خداوند متعال عالم و عادل و حکیم است و کاری نمی کند که خارج از این دایره باشد در پاسخ به این سوال نظر برخی از عالمان و بزرگان دین را آورده تا ببینم دلیل اینکه خداوند در حساب و کتاب دقیق خود که بنا بر فرموده قرآن کریم «مثقال ذره خیر یره » محاسبه می شود چرا در موعد حساب و کتاب اینگونه عمل می شود ؟
بررسی نظرات
نظر ابن بابویه :
ابن بابویه مىگوید که خدا به عدل به آدمى فرمان مىدهد ولى با چیزى بهتر از عدل، یعنى عنایت و لطف، با او رفتار مىکند سپس حدیثى از حضرت پیغمبر (صلی الله علیه و آله) نقل مىکند که گفت: هیچ کس تنها با عمل نیک وارد بهشت نمىشود، بلکه با بخشایش خدا چنین مىشود ««رساله»، ص 87- 86، ف 71- 70»
نظر شیخ مفید
شیخ مفید با این نظر موافق است و مفهوم لطف را یک گام پیشتر مىبرد. مىگوید که مبناى همه حقوق انسان لطف و عنایت خداست، زیرا که خدا به لطف کردن نسبت به بندگان مبادرت مىورزد و هیچ کس نمىتواند چنانکه شایسته است از این بابت سپاسگزارى کند . پس همه حقوق آدمى عبارت از بخششهاى الهى است، و لطف اساس و پایه عدل میان خدا و انسان است «اندیشههاى کلامى شیخ مفید، ص: 467»
روز قیامت گناهان مۆمن بر او عرضه مىشود و از ناراحتى به لرزه مىافتد، ولى بهخاطر آنكه او اهل ایمان، حیا، صدق، اخلاص، حسن خلق و در خط رهبرى معصوم و اولیاى خدا بوده، مورد لطف مخصوص قرار مىگیرد و به فرمان خداوند گناهان او به عبادت تبدیل مىشود
نظر علامه طباطبایی (ره)
عدل و قسط الهى- که یکى از صفات فعل او است- اجازه نمىدهد که در درگاه او دوغ و دوشاب یکسان باشد، با آن کسى که با ایمان آوردن در برابرش خضوع نموده، و اعمال صالح کرده و با آن کسى که بر حضرتش استکبار و به خود و به آیاتش کفر ورزیده یک جور معامله کند. این دو طایفه در دنیا که بطور یکسان در تحت سیطره اسباب و علل طبیعى قرار داشتند، اسبابى که به اذن خدا یا سود مىرسانید، و یا ضرر اگر قرار باشد در آخرت هم بطور یکسان با آنان معامله شود ظلم خواهد بود. پس، جز این باقى نمىماند که خداى تعالى بین این دو طایفه در زمانى که به سوى او بر مىگردند فرق بگذارد، به این معنا که مۆمنین نیکوکار را جزاى خیر، و کفار بد کار را سزاى بد دهد، تا ببینى آنان از چه چیز لذت مىبرند، و اینان از چه چیز متالم و ناراحت مىشوند.(تفسیر المیزان ج 10)
نظر علامه طهرانی(ره)
عفو خداوند نسبت به جمیع بندگان، یک قانون حتمی و عقلی نیست؛ قاعده عفو در اختیار خدا و به اراده اوست، هر کس را که بخواهد عفو میکند. و البتّه بر اساس حکمت، کسانی هستند که استحقاق عفو و مغفرت را دارند.
و هر کس را که بخواهد عفو نمیکند، و این نیز بر مبنای مصلحت است نسبت به مردمی که متعدّی و متجرّی بوده و کوس انانیت و کبریائیت زده، و در مقابل پروردگار ایستادگی نموده و خود را حائز مقام انانیت و شخصیت و استکبار دانستهاند.
البتّه عدل یک قانون کلّی است که خداوند میتواند بر اساس آن رفتار کند، ولی الزامی ندارد که حتماً بطور عدل در مجازات عمل نماید و بنده را مورد رحمت قرار ندهد. پس قاعده و قانون اوّلی، عدل است، و عفو و اغماض امر ثانوی است که در تحت اختیار و اراده حاکم است. و بنابراین نادیده گرفتن حسنات مخالف عدل است، امّا نادیده گرفتن سیئات موافق عفو است. (معاد شناسی علامه طهرانی ص 243)
رحمت واسعه الهی
امام صادقعلیه السلام فرمودند: «اِذا كَانَ یومُ القِیامَةِ نَشَرَ اللّهُ تَبارَكَ وَ تَعالى رَحمَتَهُ حَتّى یطمَعَ اِبلِیسَ فِى رَحمَتِهِ»(1) هنگامى كه قیامت فرا مىرسد، خداوند به قدرى رحمت خودش را به روى مردم گسترش مىدهد كه حتّى ابلیس در اینكه مورد لطف قرار گیرد به طمع مىافتد.
عدل یک قانون کلّی است که خداوند میتواند بر اساس آن رفتار کند، ولی الزامی ندارد که حتماً بطور عدل در مجازات عمل نماید و بنده را مورد رحمت قرار ندهد. پس قاعده و قانون اوّلی، عدل است، و عفو و اغماض امر ثانوی است که در تحت اختیار و اراده حاکم است
در سوره فرقان مىخوانیم: «فَاُولئِكَ یبَدِّلُ اللّهُ سَیئاتِهِم حَسَناتٍ»(2) خداوند گناهان آنان را به كار نیك و حسنه تبدیل مىكند.
در روایات متعدّدى كه در تفسیر این آیه آمده چنین مىخوانیم: روز قیامت گناهان مۆمن بر او عرضه مىشود و از ناراحتى به لرزه مىافتد، ولى بهخاطر آنكه او اهل ایمان، حیا، صدق، اخلاص، حسن خلق و در خط رهبرى معصوم و اولیاى خدا بوده، مورد لطف مخصوص قرار مىگیرد و به فرمان خداوند گناهان او به عبادت تبدیل مىشود.(3)
علاّمه طباطبائىقدس سره مىفرماید: روایات بسیار زیادى از شیعه و سنّى درباره تبدیل گناه به كار خیر در قیامت وارد شده است.(4)
در بعضى روایات نیز مىخوانیم: روز قیامت همین كه گناهكار را به دوزخ مىبرند، مىگوید: خدایا! گمان نداشتم مرا بسوزانى! خداوند مىفرماید: او را مورد عفو خود قرار دادم، او را به بهشت ببرید و همان حسنِ ظنّ به خدا، وسیله نجاتش مىشود.(5)
چکیده :
عدل یکی از صفات خداوند و یک قانون کلی است به این معنا که در رفتار با بندگانش عادل است . اما خداوند محکوم ومجبور به آن نیست ، بلکه به هنگام مجازات بنده ای که اهل عمل خیر بوده اورا مورد لطف قرار داده و با استفاده از قاعده لطف با او برخورد می کند .
پی نوشت ها :
1) بحار، ج 643، ص236.
2) سورهفرقان، آیه70.
3) تفاسیر نورالثقلین، ج4، ص33 و صافى، ج2، ص205.
4) تفسیرالمیزان، ج15، ص269.
5) تسلیةالفۆاد، ص179.
منابع :
1 - تفسیر المیزان ج 10
2 -کتاب معاد شناسی علامه طهرانی ج 4
3 - پایگاه اطلاع رسانی حجت الاسلام قرائتی
4- کتاب اندیشه های کلامی شیخ مفید