میزگرد با حضور :
دکتر علی محمد نائینی :محقق و پژوهشگر فرهنگی
حمید رضا مقدم فر :مدیر مسئول خبرگزاری فارس
بیژن نوباوه :عضو کمیسیون فرهنگی
جنگ نرم در اندیشه حضرت امام و مقام معظم رهبری عنوان برنامه ای بود که کارشناسان رادیو گفتگو به بحث و بررسی آن پرداختند.
رادیو گفتگو : محور اصلی سخنان مقام معظم رهبری در 14 خرداد ماه تبیین شاخص های خط امام بود این جمله اصلی ایشان که اعتقاد به امام اعتقاد به خط امام است و این دو تا تفکیک از همدیگر نیستند و ضرورتش طبیعتا دنباله روی و پیروی از آن چه که ما به عنوان خط امام می شناسیم ،تحلیل شما از این سخنرانی و انتخاب این موضوع برای این سال چه بود و چرا حضرت آقا این را انتخاب کردند و این موضوع را ضروری دانستند که در موردش صحبت بکنیم ؟
نائینی : انقلاب اسلامی همین طور که حضرت امام در وصیتنامه شان فرمودند در علل شکل گیری و پیدایش و نوع مبارزه کاملا متفاوت بود به تعبیر شهید مطهری انقلابی منحصر به فرد بود شهید مطهری عوامل مختلفی را در شکل گیری انقلابات مطرح می کنند و می گویند بعضی از انقلاب ها سیاسی هستند و غیر طبقاتی و اقتصادی ،بعضی از نهضت ها طبقاتی اقتصادی هستند غیر سیاسی هستند و برخی از نهضت ها هم سیاسی اند و هم طبقاتی اند و از عامل فرهنگی و معنوی تهی هستند ،انقلاب اسلامی یک انقلاب دینی مذهبی و در عین حال انقلاب سیاسی و در عین حال انقلاب اقتصادی است یعنی در اعتراض به وضع موجود از لحاظ فرهنگی از لحاظ اقتصادی و به لحاظ سیاسی ،در متن آموزه های اسلامی هم عدالت و مبارزه با تبعیض و توجه دادن به نقش مردم در نظام آزادی استقلال و توجه به ارزش ها در متن جامعه همه این ها در متن تعالیمات اسلامی بود همه این ویژگی ها یک انقلابی را شکل داد این انقلاب جوهر اصلی اش جوهر ایدوئولوژیک بود این انقلاب فرهنگی بود و به همین دلیل است حضرت امام می فرمودند که ما اگر در حوزه های سیاسی و اقتصادی به امنیت و استقلال هم برسیم اما در حوزه فرهنگی فاقد استقلال و امنیت باشیم پوچ و میان تهی است .نکته بعدی که مهم است شهید مطهری مفصل به آن می پردازد نگه داشتن حفظ و تداوم انقلاب به عنوان یک موهبت بزرگ از ایجاد انقلاب از به دست آوردن انقلاب مهمتر است یعنی انقلاب ایجاد کردن سهل تر و آسان تر از نگه داشتن انقلاب است چرا چون زمانی که شرایط انقلابی است شرایط مبارزه است نشاط و شور است و قوت و هیجان است اما کم کم که دوره سازندگی می شود این حالات فروکش می کند وقتی که فروکش کرد نگرانی و دغدغه آن جوهره و هویت انقلاب می شود ،آن چه که مقام معظم رهبری در14خرداد مطرح کردند فرمودند چالش اصلی انقلاب ها چالش جهت گیری انقلاب ها است هویت انقلاب هاست برای این که ما بفهمیم که این انقلاب دچار این چالش شده است یا نه روی به شاخص می آوریم بهترین شاخص چیست به وجود آورنده این انقلاب چه کسی به وجود آورده امام عظیم شان ،این انقلاب با این ویژگی های خودش توسط امام بزرگوار به وجود آمده است و خودش هم در وصیت نامه اش هم مطرح می کند .هویت چرایی فلسفه یک انقلاب است مقام معظم رهبری فرمودند نگرانیم نگرانی هویت انقلاب است ،هویت پاسخ به چرایی و چیستی است یعنی فلسفه پیدایش است یک پدیده با ویژگی هایش شناخته می شود .یک پدیده با یک سری شاخص هایی هویت پیدا می کند .هدف در جنگ نرم استحاله یک نظام از درون است استحاله یک نظام از درون یعنی چی ،یعنی ارزش ها و باورهای هویت دهنده آن چیزی که این نظام را این انقلاب را از سایر انقلاب ها متمایز می کند این ها ازش گرفته شود این ها که ازش گرفته شد آن جهت ها آن جوهر ها آن هویت ها و آن ویژگی های متمایزکننده که ازش گرفته شد این پدیده به ضد خودش تبدیل شود آن وقت است که این جا چالش هویتی پیدا می کنیم ،مقام معظم رهبری تمرکز اصلی اش بر این نکته بود و شرایطی که ما در سال گذشته داشتیم که یک شرایط جنگ نرم بود و تبدیل به یک فتنه شد آن شرایط یک شرایطی پیچیده بود لکن این ضرورت را ایجاد کرد که مقام معظم رهبری به این موضوع بپردازد .
رادیو گفتگو : ما بحث جنگ نرم را داریم می کنیم یک بار دیگر مقام معظم رهبری شیوه های مقابله را برایمان یادآوری کردند که اساسش این است که اگر این شاخص ها را اگرنگه دارید و بشناسید دیگر نباید نگران باشید ولی به نظر می آید که بعضی ها این شاخص ها را سعی می کنند که تغییر دهند ،در این ماجرا رسانه ها باید چگونه عمل کنند ؟
نائینی : مقام معظم رهبری در صحبت های 14 خرداد خیلی زیبا مطرح فرمودند اهمیت این قضیه از این جهت است که تغییر جهت گیری ها تدریجی است وجهت دیگر این است که آن کسانی که در پی تغییر هویت انقلاب برمی آیند معمولا با پرچم رسمی و تابلو به جلو نمی ایند آن چنانی حرکت نمی کنند که مشخص کنند که با این حرکت مخالفت می کنند ،حتی گاهی به عنوان طرفداری از انقلاب یک اقدامی می کنند انقلاب از جهت گیری خود بعه کلی دور می افتد یعنی برکنار می شود یعنی شناخت این رفتارها توسط جامعه توسط نخبگان نیازمند شاخص است چیزی که مقام معظم رهبری در فهرست شاخص ها مطرح می کند اولین شاخص را خود امام مطرح می کنند می فرمایند که خود امام برجسته ترین شاخص است رفتار امام گفتار امام و بیانات امام در دسترس است .تدوین شده است وصیت نامه امام آشکارا همه ضمیر امام را برای آینده انقلاب تبیین می کند نباید اجازه داد که این شاخص ها غلط تدوین شود و مواضع امام باید به طور روشن و واضح تدوین شود .اندیشه امام ، سیره امام برای مردم قابل فهم است پیچیدگی ندارد نکته بعدی که می گوید که نباید برای خوش آمد این و آن برخی از مواضع حقیقی امام را انکار کرد و به برخی از آن پرداخت .بعضی ها این طوری فکر می کنند که این فکر غلطی است .همین مواضع موجب این شد که امام را به جهانیان معرفی کرد .باید صریح امام مطرح شود .در دوران 8 سال دفاع مقدس رابطه ای که بین امام و تک تک افراد وجود داشت بسیار نزدیک بوده است .یعنی این رابطه اعتقادی معنوی و عاطفی در آن دوران تعیین کننده بود و این بود که مردمن را به میدان آورده است منظور از شاخص منظور نقشه راهنماست معیار و شاقول است تراز است یعنی این که ما یک میزانی در حوادث داشته باشیم در شرایط فتنه گونه در شرایطی که نمی شود حق و باطل را تشخیص داد در شرایطی آرایش جریانات را بازیگران اصلی را در صحنه نمی شود تشخیص داد مهمترین شاخص رفتار و سیره سخنرانی های امام گفتمان امام رفتار امام وصیت نامه حضرت امام که مقام معظم رهبری فرمودند قطب نماست قطب نما اگر در اختیار یک رزمنده نباشد راه را اشتباه می رود این ها شاخص است .
رادیو گفتگو : ما با فرمایشات مقام معظم رهبری برنامه را آغاز کردیم و تاکید ایشان بر زنده ماندن دیدگاه ها و رفتار و شیوه راهبری حضرت امام و این که چگونه می شوداین کار را کرد یعنی یکی از ضرورت های ما برای مقابله با جنگ نرم واین که انقلابمان را حفظ کنیم و برای این که استقلال آزادی و جمهوری اسلامی را حفظ کنیم از اولی ترین ضروریات این است که امام در ذهن تک تک مردم ما همیشه حی و حاضر باشد و در اختیار بودنش و به روز بودنش بسیار بستگی دارد به خبرگزاری ها به روزنامه ها به رادیو و تلویزیون آیا شما با این موافق هستید یا نه ؟ اگر موافقید چطور می شود این کار را کرد یعنی کسی که 21 سال پیش ما را ترک کرده ما می خواهیم همچنان به عنوان یک شاخص به عنوان یک قطب نما به تعبیر مقام معظم رهبری همیشه جلوی چشممان داشته باشیم رسانه ها باید چه کار بکنند ؟
مقدم فر : موضوع بسیار خوبی را دنبال می کنید ،الان نظام جمهوری اسلامی با چنین تهدیدی مواجه است ما فرمایشات امام و سیره امام خصوصا در دهه اول پس انقلاب ملاحظه می کنیم شرایطی بود که ایشان مواجه بودند با جنگ سخت و هم در مقاطعی با جنگ نرم و در مقاطعی از انقلاب در همان دهه اول هم مواجه بود با حرکت هایی که با جنس غیر سخت بود و امام گفتار موضوعات را به ما نشان می داد که بعد از ارتحال امام ما بیش تر درگیر جنگ نرم بودیم اما از فرمایشات امام برداشت می شود این که کنترل و مدیریت این جنگ و مقابله با جنس تهدید یک ویژگی های خاصی دارد که در فرمایشات امام به آن پرداخته می شود مجموعا امام این نوع جنگ را یک پارادایم امنیتی می دیدند ،مثلا امام جنگ نرم را از جنسی می دانست که مردم و گروه های مختلف اجتماعی را می خواست درگیر کند و افکار عمومی صحنه اصلی این مبارزه است و باید مراقب افکار و مراقب اندیشه ها و افکار بود و از آن حراست و مواظبت کرد و در مورد این موضوع بسیار حساس بودند و اساسا جنگ نرم را یک پارادایم امنیتی می دانستند و یک نوع جذب سیاسی می دانستند که این جنگ سیاسی در واقع به عنوان مهارت به کارگیری شود گروه های اجتماعی باید آماده این موضوع باشند همواره امام هشدار می دادند همواره سعی داشتند ،تلاش داشتند که مردم آگاه باشند که مردم اطلاعات سیاسی شان نسبت به اشخاص جریانات روز باشد و این ایجاد بصیرت ما بارها از مقام معظم رهبری شنیدیم در ادبیات امام هم بود .ایشان تاکید داشتند که مردم باید بصیرت داشته باشند مردم باید آگاه باشند و خودشان اولین کسی بودند که مردم را نسبت به این موضوع آگاه می کردند و اطلاع رسانی می کردند .حضرت امام می فرمودند که مراقب باشید هر وقت که دیدید که رفتار شما خط مشی شما با آن چه که دشمنان شما و دشمنان نظام هم سو شد بدانید که این کار ایراد دارد بدانید که به خطا رفتید بدانید که به انحراف رفتید این یکی از شاخصه های اصلی بود که در واقع نخبگان و مردم و جامعه می توانستند جهت و سو را تنظیم کنند و این شاخصی بود که امام بر آن تاکید داشتند در این جا جنگ نرم است که در یک بخشی از مردم در مسیری قرار می گیرند که دشمن آن پازل را باز کرده است و یک هو متوجه می شوند که اگر دیر شده باشد نتایج بدی به دست خواهد آمد این جاست که مقام معظم رهبری به هنگام هشدار می دهند و در این جنگ که بسیار پیچیده است و چند بعدی است و مدیریت آن بسیار سخت است معمولا جامعه را آماده می کردند .
رادیو گفتگو :در شرایطی که جامعه به یک ثباتی رسیده است ،مفاهیم و اصلاحاتی مثل رفاه آسودگی آرامش خاطر و مانند این تبدیل می شود به موضوعات اصلی یک جامعه ؛این که در هر لحظه ای این جامعه را آدم بخواهد زنده و پویا نگه دارد و نسبت به تهدیدات داخلی و بیرونی کار دشواری است و باز تهدیدات بیرونی می توانند اتفاقات قابل لمسی باشد این که همین جامعه را که به دنبال آسودگی خاطر است بگوییم نسبت به خودت هم مراقب باش در واقع مشکل دو صد چندانی اتفاق می افتد حالا نسل ما شما و یک تعلقاتی نسبت به حضرت امام دارد اگر ما دچار مشکلی شویم یک تلنگر کوچک ما را دوباره ما را برمی گرداند اما در مورد نسل جدید یک کمی دشوار است ،در این باره توضیحاتی را بفرمایید ؟
مقدم فر :من یک نکته ای را جسارتا اگر اجازه دهید من با شما همراهی نکنم یعنی این که چون نسل امام امام را ندیدند و دوران امام را درک نکردند پیوند عاطفی ندارند من این را قبول ندارم ؛من معتقدم نسل امروز بسیاری از این ها پیوند های عاطفی با امام شاید بیش از امثال بنده ای باشد که آن دوران را کردم و لو این که آن دوران را از نزدیک ندیدند و در آن زمان به دنیا نیامده باشند .همان طور که اشاره فرمودید رسانه ها نقش دارند یعنی رسانه ها مثل کاری که اخیرا صداو سیما کرد ،کاری خلاقانه ای انجام داد .و ما غصه خوردیم که چرا 21 سال این کار را انجام ندادیم وقتی که شد این احساس به ما دست داد برنامه ای مثل شاخص نسل جدید آن علقه عاطفی را دارد اما باید معرفت و آگاهی به او داد این آگاهی بخشش مال رسانه هاست یکی از کارهای مهمی که رسانه ها می توانند بکنند این که با ابتکار عمل و نوآوری و نه برنامه های سنتی که ما هر ساله تکرار می کنیم و مقداری هم برای نسل جوان ملال آور هم است با ابتکار عمل ما بیاییم امام را بشناسانیم .امام شناسی ولایت شناسی فصل مهمی در معارف دینی ماست و این جا رسانه ها نقش دارند .ما باید با امام زندگی کنیم ما باید امام را بهتر بشناسیم و در این جا رسانه ها نقش دارند .
رادیو گفتگو :نظرتان در این مورد چیست ؟
نائینی :من اولا معتقدم که فرمایشات حضرت امتام سیره حضرت امام وصیتانامه حضرت امام زنده است قابل فهم است و به زبان مردم صحبت کردند و به خاطر همین هم هست که توانستند مردم را برانگیزند برای کار های بزرگ ،تجربه تاریخی هم نشان داد که مردم ما همه رفتار و حرکاتشان در حوادث مختلف تحت تاثیر اندیشه امام است مردم این شاخص ها رابه خوبی گرفتند و مقام معظم رهبری هم فرمودند در نزد مردم مواضع قابل فهم و روشن است و نکته بعدی این که باز خود حضرت امام شاخص را به ما دادند در جایی که ما در اندیشه امام نیاز به تبیین داریم ولی فقیه خودش شاخص است مقام معظم رهبری خودش شاخص است .نکته بعدی این که تاریخ نشان داده که نسل های جدید ما واقعا در صحنه های مختلف حضور دارند در دهه اول جنگ امنیتی و نظامی داشتیم و مقابله ،مقابله سختی بود آن جوانان تحت تاثیر اندیشه امام بودند اما آن جنگ و مقابله تمام شد و بسیار پیچیده بود .به همان ترتیبی که بعضی ها در آن دهه اول حضور نداشتند در جنگ هم نیامدند .مقام معظم رهبری هم فرمودند در جنگ سیاسی امنیتی جنگ نرم در سال گذشته مردم از بصیرت لازم برخوردار بودند مردم صحنه را خوب شناختند در مورد رسانه ها که فرمودید آقای مقدم فر که کارشناس رسانه است کاملا تبیین فرمودند ما باید از ظرفیت های هنری مان استفاده بکنیم با زبان هنر هدف گذاری درست ابتکار عمل خلاقیت برنامه سازی های خوب پر مخاطب جذاب این ها نکات بسیار مهمی است ما گاهی برنامه هایی با محتوایی داریم محتوا خوب تولید می شود اما برنامه جذابیت لازم را ندارد برنامه موجب برانگیختن نمی شود برنامه های ما در رسانه ها باید بتواند جامعه را تحت تاثیر قرار دهد .رسانه ها باید طوری عمل کنند که فضا مدیریت شود فضا یعنی روح مردم ،ذهن مردم روان مردم .چون جنگ نرم هدف اصلیش یار گیری است هدف اصلی اش همراه سازی است .رسانه نقش تعیین کننده ای را دارد .بنابراین برنامه سازی باید از محتوای خوب و جذابیت خوبی برخوردار باشد ،ابتکار و خلاقیت و استفاده از ظرفیت های هنری ،کار مستمر و همیشگی ،حضرت آقا جمله ای دارند در مورد دفاع مقدس که می گویند 8 سال جنگ کردیم این جنگ همه گنج است .این انقلاب اسلامی آنقدر سوژه برای کار کردن دارد .چطور واقعه عاشورا ماندگار شد .انقلاب اسلامی تحت تاثیر نهضت امام حسین (ع)بود حضرت امام فرمودند .
رادیو گفتگو :همه ما متفق القول هستیم که رسانه ها در دنیای حاضر و به خصوص در جنگ نرم بسیار موثرند این آیا به این معنی است که ما کسانی را فقط اجازه دادیم که کار رسانه ای بکنند که به تمام دیدگاه های حضرت امام و مقام معظم رهبری را بشناسند و لا غیر ،از آن طرف نکته دیگری که وجود دارد این که در قانون اساسی و اندیشه های حضرت امام اشاره به آزادی بیان و آزادی قلم و مانند این وجود دارد جمع بین این دو تا موضوع گاهی اوقات مشکل می شود یعنی از طرفی اگر بخواهیم مراقبت کنیم جامعه مان استحاله از درون را صورت ندهد چنین مراقبت هایی هم ضرورت دارد این به معنای حذف همه غیر خودی هاست در رسانه ها یا این که بالاخره آن ها هم باید رسانه ای در اختیار داشته باشند این دو تا را چگونه می شود با هم جمع کرد ؟
مقدم فر :من اعتقادم این است که جریان های مخالف این ها نه تنها رسانه کم ندارند امروز در کشور ما بلکه بیش از آن هایی دارند که می خواهند از انقلاب دفاع کنند یعنی حجم رسانه هایی که امروز در دنیا در داخل کشور در اختیار این جریان است به مراتب و چندین برابر اشخاص و سازمان هایی است که می خواهند از این انقلاب و نظام دفاع کنند پس این ها رسانه کم ندارند ولی گاهی بحث های دیگری است و گاه بحث این است که آن ها فراتر از سایت ها ،ماهواره ها در فضای دیجیتالی در فضای ماهواره ای مثل رسانه های که در اختیار دارند .شما به روزنامه ها و تیتر ها نگاه کنید تعداد روزنامه های منتقد و مخالف بیش از روزنامه های موافق است .گاهی انتظار این است که رسانه ملی در اختیار این ها قرار بگیرد گاهی وقت ها مطالبه ها این است و رسانه ملی مربوط به همه ملت است رسانه ملی رسانه ای است که با اهداف خاص مثل یک دانشگاهی باشد که درس آموز باشد باید به همه جوانب توجه داشته باشد ما الان در جنگ نرم مشکلمان همین است این جنگ از خصوصیاتش همان جنگ خاموش است این مثل کودتایی که مرحله آماده سازی دارد و در آن حداکثر پنهان کاری صورت می گیرد در فعالیت های معمول اجتماعی و غیره و ذالک ،قربانی هایی که در جامعه هستند ممکن زمانی متوجه شوند که چه اتفاقی افتاده و فرصت گذشته باشد این ها غافلگیر شدند و دیگر قدرتی برای واکنش موثر نداشته باشند یعنی بخش مهمی از کار آماده سازی برای مقابله با جنگ نرم آمادگی فکری و در واقع پارادایمی جامعه است .شما باید جنگ نرم را باید به صورت همه جانبه و پکیجی دید گاهی وقت ها ما همین جاها گیر می کنیم که دچار تعارض شدیم .این ها همه مطالبی است که در پیچیدگی این جنگ تعریف می شود ولی اگر ما به همان شاخص هایی که امام داشتند اشاره کردیم و مقام معظم رهبری که ایشان هم شاخص هستند ،اگر به این ها توجه کنیم ما می توانیم حصارهایی را ایجاد کنیم که مانع از ورود موثر لطمات جنگ نرم شود یکی از آن ها هم همین است که از رسانه که بیشترین مخاطب را دارد محافظت شود یعنی ان ها دارند فشار می آورند و ما را در واکنشی بیندازند که بعد تریبون ها را در اختیار جریاناتی که قصد فریب افکار عمومی را دارند نه این که حقیقت را بیایند و بگویند .اصلا بحث این نیست بحث این که بیایند سفیدی را سیاه جلوه بدهند این مطالبه بی حق نیست .آنها رسانه هایشان خیلی بیشتر از ماست .بحث مخالف و منتقد نیست بالاترین انتقاده ها الان در دو حوزه یکی شورای اسلامی و قوه مجریه است شما الان نگاه کنید سخت ترین انتقادات به قوه مجریه در مجلس شورای اسلامی است در عرصه سیاسی بین اصول گرا ها سخت ترین انتقاد را نسبت به همدیگر دارند .در مورد روزنامه ها رسانه های خودمان سخت ترین انتقادات داره به دولت می شود فضا خیلی سخت تر از آن هاست .ولی مرز بین نقد و مخالف گویی با عناد و برخورد خصمانه و نیت هایشان در این جنگ نرم پوشش می گیرد پیام های الغایی دارد ما این ها را نباید اجازه دهیم .
رادیو گفتگو :موضوع بحث ما در مورد جنگ نرم است این جنگ نرم چیست ؟شما به عنوان یک فرد رسانه ای ما را کمک کنید که زنده نگه داشتن دیدگاه های امام اولا چگونه امکان دارد دوم این که چطور می توانند این دیدگاه ها این شاخص ها این آرمان ها مقابله کند با استحاله ما مقابله کند با تغییر ما از مواضع و آرمان های انقلاب اسلامی ؟
نوباوه :چون مسئله جنگ نرم آنقدر وسیع است که هر گوشه ای از آن را اشاره کنیم به نحوی می تواند موضوع تازه ای باشد ؛با توجه به موضوع برنامه که انتخاب کردید اندیشه و دیدگاه های حضرت امام و مقام معظم رهبری داشتید من فکر می کنم که مقداری کار ما کانالیزه و راحت تر می کند و اشاره کنیم به اول انقلاب و نحوه برخورد حضرت امام با این مسئله که در حال حاضر مقام معظم رهبری به عنوان اندیشمند رسانه ای به عنوان یک جامعه شناس ،من همین نظر را در مورد حضرت امام دارم که به واقع امام یک اندیشمند و یک جامعه شناس به تمام معنا بود ،یعنی در کنار تمامی محسناتی که از حضرت امام می شناختیم و ویژگی های مختلفی که در ابعاد مختلف سیاسی اجتماعی مذهبی و معنوی داشتند این بحث های جامعه شناختی حضرت امام بسیار ،بسیار شاخص بود من ابتدا اگر بخواهم که جنگ نرم را معنی کنم دوستان حتما این معانی را ذکر کردند من فقط می خواهم چند جمله در این خصوص عرض کنم بعد بروم سراغ اصل مطلب که حضرت امام نظرشان چه بود ،مقوله جنگ نرم چرا نرم چرا نه سخت چرا جنگ نظامی نه ،چیزی را که دشمن در واقع نمی تواند در میدان جنگ به دست بیاورد از طریق جنگ نرم تلاش می کند بعد این نکته که است این که آیا ما می توانیم علیه آمریکا جنگ نرم داشته باشیم و یا صرفا آنها قادرند و یک نکته ای که مثلا امریکایی ها برای بلوک شرق چیدند برای شوروی سابق چیدند در آسیای مرکزی مطرح کردند آیا این نکته در مور ما می شود یا نگاه جنگ نرم به چه شکلی است این خود مباحثی بسیار بسیار گسترده ای دارد و بسیارش هم اکادمیک است یعنی اگر ما بیاییم دانشگاهی نگاه کنیم و قطعا می توانیم پایه هایش را بشناسیم و بهتر با آن برخورد کنیم در مورد این که واقعا امام چگونه به مسئله نگاه می کرد امام در بعد به اصطلاح سلبی یعنی بعد مبارزه با دشمن در امر تبلیغات رسانه ای یک تفکرات بسیار عمیقی داشتند من سال 1359 یا 60 من به همراه بچه های خبرگزاری آن زمان خدمت حضرت امام رسیدیم و امام صحبت های بسیار زیادی کردند زمانی بود که گفته می شد که انقلاب اسلامی شکم زنان را پاره می کند و جنین را بیرون می آورد وقتی این ها گفته می شد امام فرمودند شما هیچ چیز را از مردم پنهان نکنید بعد امام مثال زدند که مثلا دشمن می گوید که دشمن زن ها را در ایران پاره می کنند بچه هایشان را بیرون می آورند و شما همین را مطرح کنید بالاخره در این کشور یکی هست که دیده و یا ندیده باشد بعد بگذارید که مردم ببینند که دشمن از چه راهی وارد شده است .آن اوایل واقعا ما نمی فهمیدیم ولی کم کم که به جلو رفتیم دیدیم که اصلا امام یک موضوع بسیار مهم را در رسانه مطرح می کند که به عنوان افشا ،امام می گفت که بگویید که چنین حرف شدنی است شما خودتان بگویید که واقعا چنین کاری در ایران می شود بعدها ما فهمیدیم که امام چقدر آگاه و مانند یک استاد به مسئله نگاه می کند و دقیقا بسیاری از مواردی که شایعات در مورد مسائل مختلف کشور مطرح می شود اولین کسی که افشا می کرد خود حضرت امام بودند .یعنی همان موضوع را مطرح می کرد که دیگر این موضوع به طرف خانه ها نرود .یعنی ما جراتش را نمی کردیم ولی امام به راحتی افشا می کردند .اتفاقا یک واقعیتی بود .دشمن می خواهد بگوید که ما خوبیم و شما بدید اگر شما می خواهید نگاه کنید به یک زندگی خوب ،باید به غربی ها نگاه کنید ،ابهت آمریکا شکسته شده است .من سال ها در داخل خود آمریکا بودم و این پنج سالی را که در سازمان ملل بودنم این را به خوبی احساس کردم .چیزی که از دست داده پول و ..نیست آمریکا داره تلاش می کند آبروی از دست رفته اش را به دست بیاورد .کانال و شبکه های چند میلیونی تاسیس می کنند که بگویند ما برتریم و شما ما را ببینید ،آمریکای ها به این نتیجه رسیدند که الان ایران داره غنی سازی می کند نانو تکنولوژی ها انجام می دهد .تلویزیون و رادیوی که داره علیه ما برنامه پخش می شود وجود و حضورش توجیه می شود چرا دنیا از ما می ترسد به دلیل این که امروز ما یک الگوی جدیدی داریم ،در کتاب پایان تاریخ آمده است که ،راهبرد آمریکا در قرن 21 دیگر بعد نظامی نخواهد بود و این ها راهبرد جنگ تمدن ها را مطرح می کنند بعد می گویند که یکی از تمدن هایی که به خوبی در مقابل غرب می ایستد تمدن ایران اسلامی است پس این جنگ نرمی که این ها آغاز کردند می خواهند بگویند ایرانی ها انقلابشان موفق نبوده در هر زمینه ای مشکل دارند و نگاه مردم دنیا را از سمت ما منحرف کنند .
رادیو گفتگو : پیام پایانی خود را بفرمایید ؟
نوباوه : امروز ما باید به سمتی حرکت کنیم که این جنگ نرم را فقط رسانه ای اش نکنیم ،فردا سمیناری در مرکز همایش ها برگزار می شود که میزگرد نقش رسانه ها خارجی در غائله اخیر در ایران توسط بنده گذاشته شده است مسائلی که در آن جا خواهم گفت این که مسئله جنگ نرم رسانه ای نیست اگر امروز یک دانشمند ما را سعی می کنند کوچک نشان دهند و پیشرفته علمی ما را سعی می کنند که نادیده بگیرند این ها هم بخشی از جنگ نرم است .شما نگاه کنید از همان ابتدا امام می فرمود این ها نحوه برخوردشان این است که ما را موفق نشان ندهند این که اگر ما به بحث وارد شویم حتی یک زن خانه دار هم می تواند در بحث ما شرکت کند یک دانشجو و یک دانش آموزهم می تواند شرکت کند .انشاءالله در برنامه های آینده بتوانیم این بحث را زمینه اش را باز کنیم و مطمئن باشید امکان گسترش این بحث بسیار زیاد است و بعد ما مشارکت عمومی و جمعی مان بسیار بالاتر از دیگر کشور هاست .
رادیو گفتگو : شما یک جمع بندی را بفرمایید ؟
نائینی :راهبرد غرب در دهه اخیر مقابله نرم با جمهوری اسلامی است ،چرایی هم روشن است شکست جدی غرب در مقابل سخت , مقام معظم رهبری می فرمایند که دلیل پیچیده شدن انقلاب اسلامی این که رو شها پیچیده شده است جنگ نرم هم جنگ پیچیده ای است ،جنگ سیاسی و فرهنگی است و نکته بعدی این که هدف اصلی در جنگ نرم تاثیرگذاری بر اعتقادات اطلاعات باورها و ارزش ها و در نهایت سبک زندگی است .اصلا می گویند که جهانی شدن فرهنگ برای تغییر در سبک زندگی است یا سبک زندگی را جهانی کردن ،این جنگ همه جانبه است ابعاد مختلف را در برمی گیرد حوزه اجتماعی سیاسی اجتماعی همه روی اندیشه و باورها تاثیر می گذارد نهایتا هدف اصلی هویت فرهنگی یک جامعه و مدل سیاسی یک جامعه است یعنی این مدل موجود این مدل کارامدی به زیر سئوال برود ،مقام معظم رهبری با روش های مختلف با تحلیل قوی با سخن بسیار نافذ و قوی در این 20 سال تبیین کردند یعنی آن چیزی را که ما به عنوان شاخص مطرح کردیم و گفته شده که مقام معظم رهبری و امام شاخص هستند یعنی آن جهت گیری ها مشخص می کند برای ما ،برخورد با این پدیده علمی بوده کاملا کارشناسانه بوده ،توجه کردند به جهت گیری های انقلاب احاطه کامل ذهنی مقام معظم رهبری در این زمینه داشتند نگاه عمیق به صحنه این جنگ اشراف اطلاعاتی شناخت مسائل کلان اهداف دشمن و هوشیاری و قدرت برآورد و پیش بینی این ویژگی های برجسته مقام معظم رهبری چنین روزها روزهای معرفی این خلف صالح امام بزرگوار است که جای دارد یاد بکنیم که در این شرایط بسیار پییچده چگونه کشور اداره شد این ویژگی ها ،ویژگی برجسته ای است که در این جنگ می تواند مورد توجه قرار بگیرد این ویژگی ها
می تواند راهنما باشد.
منبع : http://serajnet.org