حجت الاسلام محمدصادق کفیل، مدیر مرکز تخصصی نماز در گفت و گو با خبرنگار گروه مهدویت خبرگزاری شبستان درباره مشابهت های بهار طبیعت با بهار مهدوی تصریح کرد: فصل بهار جامع همه زیبایی هاست؛ یعنی ما در بهار در کنار زیبایی طبیعت، انواع زیبایی ها را می بینیم مانند زیبایی ارتباط، زیبایی انس، زیبایی با هم بودن و زیبایی رفع گرفتاری ها که همه را می توان درک کرد. به عبارت دیگر در عالم انسانی می بینید که فصل بهار با همه زیبایی ها اجتماع دارد.
وی افزود: خیلی از افراد همیشه منتظر بهار هستند، هم به لحاظ دید و بازدید، هم به لحاظ صله ارحام، هم به لحاظ آب و هوا، هم به لحاظ سفر و گردش و ... از هر محوری که نگاه کنیم بهار این ویژگی ها را دارد. در سلامی هم که به امام عصر علیه السلام می دهیم می گوییم «السلام علی ربیع الانام و نضره الایام» یعنی اصولا بهار روزگاران و نشاط روزگاران وجود امام عصرعلیه السلام است. اگر بهار جان ها فصل بهار است، بهار دل ها وجود نورانی امام زمان (عج) است. وقتی دل و روح بهاری شد وجود هم بهاری می شود اگر کسی بخواهد بهاری زندگی کند، بهاری حرکت کند، بهاری رشد کند، باید «یا مهدی» بگوید.
حجت السلام کفیل ابراز کرد: اصولا بهره وری از فصل بهار باید با پیوند امام عصر (عج) باشد. شما وقتی دقت می کنید می بینید در فصل بهار اختلاف ها از بین می رود همچنان که اوج رفع کینه ها با ظهور حضرت مهدی علیه السلام رخ می دهد. در روایات داریم که «در زمان ظهور کینه ها از بین می رود» و این به برکت وجود امام مهدی علیه السلام است. اگر شما در فصل بهار انس، الفت و صمیمیت را می بینید امام زمان علیه السلام در همین رابطه می فرمایند: «بنا یالف الله بین قلوب العباد» به واسطه ما الفت بین دل ها ایجاد می شود.
این کارشناس دینی یادآور شد: ما در سلامی که محضر امام (عج) می دهیم، در دعایی که می خوانیم و در انتظاری که می کشیم، می گوییم «این مولف الشمل الصلاح و الرضا. این الصاحب یوم الفتح و ناشر رایت الهدی...» اصولا ما منتظر حضرت مهدی علیه السلام هستیم تا بیایند و دل ها را یک دله کنند. یعنی اوج انس و الفت. اگر می بینیم که در بهار و عید نوروز و عید طبیعت ذهن ها مقداری به یاد یکدیگر هستند و دل ها متوجه محرومین و مستمندان و ... می شود در ظهور این اتفاق به اوج خود می رسد و مردم به قدری به هم کمک می کنند که روایت می گوید: «هیچ محتاجی پیدا نمی شود.»
مدیر مرکز تخصصی نماز تاکید کرد: اگر در فصل بهار دغدغه های اجتماعی رشد پیدا می کند و «فرد گرایی ها» به سمت «جمع گرایی ها» می رود و این «من ها» از بین می رود، اوج آن در زمان ظهور حضرت مهدی علیه السلام است. به عبارت دیگر وقتی ظهور را نگاه می کنید می بینید اصولا ظهور از بین رفتن «من» است. در ظهور امام عصر علیه السلام جامعه به قدری توحیدی می شود و به قدری رشد توحیدی رخ می دهد که توجه به خلق نیز بالا می رود. یعنی دغدغه ی اجتماعی ایجاد می شود. روایت می فرماید: «منتظر مانند مجاهد است» چرا؟ چون مجاهد، دغدغه اجتماعی دارد؛ منتظر مانند کسی است که در خون خود می غلطد چون دغدغه اجتماعی دارد. دغدغه های اجتماعی که آغاز اوج آن در فصل بهار طبیعت است، اوج واقعی و ثمره واقعی آن در زمان ظهور است.
حجت الاسلام کفیل ابراز کرد: بهترین حرکت بهاری، برنامه ریزی برای بهار واقعی عالم است. بهار ما پاییز و زمستان و تابستان دارد این بهار مقطعی است. اتفاقات فصل بهار مقطعی است، این شکوفه ها یک زمان باز می شوند، یک زمان چیده می شوند، یک زمان تبدیل به میوه می شوند، گل های بهاری یک روز پژمرده می شوند. یعنی ما به زیبایی ای دل خوش می کنیم که تمام شدنی است. اما زیبایی ظهور ماندنی است. بهار واقعی عالم، بهاری است که زمستان ندارد. حتی تابستان هم ندارد. ظهور بهاری است که تا قیامت بهار باقی می ماند.
وی در پایان خاطرنشان کرد: زیبایی ظهور این است که همه رشد و پیشرفت ها و همه حرکت ها به نتیجه می رسد. ما گاه در کاری به نتیجه می رسیم اما نتیجه زایل می شود اما در بهار واقعی، در وصال و پیوند با امام (عج)، ثمرات حذف شدنی نیست.