تعاریف و زمینههای فعالیت
«طراحی گرافیک محیطی (به انگلیسی: Environmental Graphic Design- EGD)، برقراری ارتباط گرافیکی در محیط ساختهشده است.» «جامعۀ گرافیک دیزاینرهای محیطی که در سال ۱۹۷۳ بنا گذارده شده و بیش از ۱۰۰۰ عضو از سراسر جهان دارد، در سایت خود و در پاسخ به سؤال گرافیک دیزاین محیطی چیست؟ مینویسد: گرافیک دیزاین محیطی بسیاری از رشتههای دیزاین را دربرمیگیرد که شامل دیزاین گرافیک، معماری، معماری داخلی، لَنداِسکِیپ، و دیزاین صنعتی میشود. همۀ این رشتهها به جنبههای بصری مسیریابی، اطلاعات و هویت ارتباطی و شکلدادن به ایدۀ مکان توجه دارند و تجربههایی را میآفرینند که مردم را به محیط پیوند میدهند. از نظر این انجمن، مثالهای معمول از آثار گرافیک دیزاین محیطی عبارتند از: طراحی سيستمهای راهیابی، گرافیکهای معمارانه]، سایناژ، دیزاین نمایشگاهی، گرافیکهای هویتی، محیطهای پویا، دیزاین شهری، دیزاین پیکتوگرام، دیزاین فروشگاهی، نقشه و برندسازی محیطی. البته این انجمن خاطرنشان میسازد که امروزه به طور فزایندهای گرافیک دیزاین محیطی درگیر عناصر پویای فناوری دیجیتال میشود.»
اهداف
«از مهمترین اهداف کلی طراحی گرافیک محیطی میتوان به مواردی نظیر تسهیل در امر ارتباط، ادراک محیط و ایجاد هویت بصری اشاره کرد. با اینهمه اهدافی تفصیلی نیز وجود دارند که در درون هر یک از آثار گرافیک محیطی بایستی به بررسی آنها پرداخت.»
وجه تشابه و تفاوت با هنرهای دیگر
«برای بسیاری از علوم و هنرها نمیتوان مرز مشخص و تفکیک شدهای ترسیم کرد. در این صورت، میگوییم که این موضوع خط فاصل ندارد ولی حد فاصل دارد. با توجه به معنا و مفهومی که از تعاریف گرافیک محیطی استنباط میشود این هنر (؟) حد فاصل دارد نه خط فاصل. پس با بسیاری از موضوعهای هنری دیگر نهتنها مرز مشترک دارد، بلکه لبۀ این مرزها روی یکدیگر قرار میگیرد و همپوشانی ایجاد میکند. در واقع حوزۀ طراحی گرافیک محیطی چنان وسیع است که وامدار بیشتر هنرهاست و با انواع فناوریهای جدید در ارتباط و از آنها بهرهمند است. از ماکرو-تلویزیونهای مسطح گرفته تا نورپردازیهایی که بر آبشارهای مصنوعی انجام میگیرد و نیز جدیدترین دستگاههای چاپ و برش به صورت رنگی و لیزری، همه در خدمت این هنر قرار میگیرند. موضوعهایی مثل نورپردازی، شناخت مواد و مصالح جدید و نیز آشنابودن به آخرین دستاوردها همه در ارائه کیفیت مطلوب سهیماند.»
چالشها در نظریه و عمل
«در طی چند دهۀ گذشته، گرافیک دیزاین محیطی به سرعت از سایناژ و راهیابی به ساختن محیط پیشرفت کرده است و در راه تبدیل به یک توانمندساز شهرهای باهوش قدم برمیدارد. به همین دلیل است که در سال ۲۰۱۳ هیات مدیرۀ جامعۀ گرافیک دیزاینرهای محیطی به تغییر نام انجمن رأی داده تا بهطور دقیقتری طبیعت گسترشیابندۀ ارتباط در محیط ساختهشده با گرافیک دیزاین تجربی را بازتاب دهد.» «روشن است که این حیطه چنان گسترده و متشکل از علل و عوامل گوناگونی است که ارائه تعریفی جامع از آن به راحتی میسر نیست. با وجود این، در اذعان به گستره و تنوع بالقوۀ طراحی گرافیک محیطی، محدودکردن موضوع ارزش چندانی ندارد. نیاز واقعی، ارائه تعاریفی است که دربرگیرندۀ موضوعات اصلی و مرکزی آن باشد تا اینکه حواشی و مرزهای آن را تعیین کند. چرا که به همراه جوامع رو به گسترش امروز و بروز انقلاب ارتباطات و فناوری که موجب تلاشِ هرچه بیشتر در جهت خلق آثاری متنوع در این حیطه شده است، پیش از هر چیز ما را به شناسایی، توضیح و بررسی نظریات و اقدامات اساسی و حتی خلق آثار تازه رهنمون میشود... گرافیک محیطی را با تبلیغات محیطی که مخاطبانی خاص را در جهت اهداف عموماً تجاری، هدف قرار میدهد، نباید اشتباه گرفت و محدود کرد؛ اگرچه میتوان زمینههای مبهمی را نیز در تعریف گرافیک محیطی شناسایی نمود. به طور مثال آیا هدف از طراحی گرافیک محیطی باید صرفاً دگرگونی در کیفیتهای بصری و فضایی باشد یا به روابط عمیقتر اجتماعی و فرهنگی بین عناصر، فضاها و انسانها بپردازد؟ آیا کانون توجه طراحی گرافیک محیطی باید محصول آن (محیط) باشد یا فرایندی که محصول را به وجود میآورد؟»[۱۸]
منبع : ویکیپدیا