بعد از رفع تحریمها هر روز خبرهای تازهای میشنویم از مذاکره و چانهزنی و خرید هواپیما از سوی شرکتهای هواپیمایی ایرانی و سازندگان معتبر هواپیما از چهار گوشهی جهان. بعد از ایرباس و بویینگ و سوخوی روسی , نوبت به هواپیماهای امبرائر برزیل و بُمباردی کانادا رسیده است. چند وقت پیش خبر خرید ۵۰ فروند امبرائر از برزیل مطرح شد و همین هفتهی پیش مدیر کمپانی زاگرس خبر داد که این شرکت هواپیمایی میخواهد ۲۰ فروند هواپیمای امبرائر از برزیل بخرد. کاناداییها هم که دیرتر از کمپانیهای دیگر اعلام کردند که میخواهند جتهای بمباردی را به ایران بفروشند. در این پست میخواهیم ببینیم امبرائر برزیل و مشخصات فنی آن را بررسی کنیم. در پست بعدی سراغ بمباردی کانادا خواهیم رفت. شرکت امبرائر در سال ۱۹۶۹ توسط دولت برزیل تاسیس شد. این شرکت در سالهای اولِ دههی ۹۰ میلادی تا مرز ورشکستگی پیش رفت. در سال ۱۹۹۴ توسط دولت برزیل فرایند خصوصیسازی را آغاز کرد و این شرکت از ورشکستگی نجات پیدا کرد. این شرکت در زمینهی تولید هواپیماهای غیر پهنپیکر، هواپیماهای نظامی و جتهای خصوصی فعالیت میکند. پس از بویینگ و ایرباس امبرائر تولیدکنندهی بزرگ هواپیماهای غیر پهنپیکر است و با شرکت بمباردیر کانادا رقابت تنگاتنگی دارد. این شرکت در ساخت هواپیمای منطقهای با موتور توربوپراپ هم توانایی دارد و شرکت ATR بهتازگی ۲۰ فروند از هواپیماهایش را با موتور توربو پراپ به شرکت ایرانایر فروخته و که قرار است در صورت خواست ایران، ۲۰ فروند دیگر هم به این شرکت بفروشد. توربوپراپ نوعی موتور توربینیِ گازی است که در آن برای گرداندن ملخ و ایجاد پیشرانش از گردش محور توربین استفاده میشود. از این موتورها در هواپیماهایی با برد کم و سرعت زیر ۷۰۰ کیلومتر در ساعت استفاده میشود و چون مصرف سوختشان کمتر و تعمیرشان ارزانتر است، نسبت به موتورهای توربوفن صرفهی اقتصادیِ بیشتری دارند.
کدام مدل امبرائر به ایران میآید؟
بیشترِ نیاز صنعت هواپیمایی ایران به هواپیماهای با ظرفیت سرنشین ۸۰ تا ۱۴۰ نفر است. در حال حاضر هواپیماهای هواپیماهای کلاس E امبرائر کاملاً با این نیاز ایران هماهنگ هستند. این کلاس از هواپیماها با توجه امنیت و قیمت مناسبشان توانستهاند نظر بسیاری از خطوط هوایی جهان مانند لوفتهانزا را به خود جلب کنند. مدل کلاس E امبرائر شامل چهار سری ۱۷۰، ۱۷۵، ۱۹۰ و ۱۹۵ میشود که این سریها تقریبا شبیه هم هستند و فقط در طول و تعداد صندلیهایشان کمی باهم متفاوتاند. این سریها به ترتیب ۸۰، ۸۸، ۱۱۴ و ۱۲۲ نفر ظرفیت دارند. مدلهای E1 و E2 نیز همکلاساند ولی E2 مدرنتر است و دارای موتورها و سیستمهای پروازی مدرنتری دارد و با توجه به طراحی بهترش مصرف سوخت کمتری هم دارد. مدل E2 از نظر مصرف سوخت، ایمنی و مشخصات پروازی بسیار نزدیک به هواپیمای میانبرد بوئینگ مدل ۷۳۷ مکس است اما حدود ۴۰ میلیون دلار از بوئینگ ۷۳۷ ارزانتر تمام میشود.
برد E2 به گونهای است که با یک بار سوخترسانی مسیر تهران تا دهلی در هندوستان را پوشش میدهد و ظرفیت آن ۱۲۰ نفر است.
…………….
مشخصات فنی هواپیمای برزیلی چیست؟
موتور امبرائر E2 را شرکت پرت اند ویتنی آمریکا تولید میکند. این شرکت از قویترین سازندگان موتورهای توربوفن دنیاست که موتور هواپیماهای نظامی مانند اف۱۴، اف۱۵، اف۱۸، اف۲۲ و اف۳۵ از مشهورترین ساختههایش هستند.
موتور امبرائر E2 از نوع همان موتوری است که در هواپیماهای سری C بمباردیر کانادا، امآرجی میتسوبیشی و ایرباس۳۲۱ به کار برده میشود. این موتور در حال حاضر یکی از پیشرفتهترین و کممصرفترین موتورهای توربوفن در جهان است.
اصلاً چرا امبرائر؟
این هواپیمای برزیلی برای تعداد نفرات پروازهای داخلی ایران کاملا مناسب است، از تکونولوژی روز بهره میبرد و نسبت به ایرباس و بویینگ ارزانتر است. علاوه بر این، ظامبرائر نسبت به امبرائر و بویینگ سفارشها را در مدت زمان کوتاهتری تحویل میدهد. استفاده از تکنولوژی روز در کنار قیمتهای کمتر نسبت به ایرباس و بوئینگ یکی از حسنهای هواپیماهای ساخت برزیل برای ایران است. البته دو مزیظرفیت و ت دیگر هم استفاده از هواپیماهای این شرکت برای ایران دارد. در ایرباس و بوئینگ به دلیل تراکم سفارشهای شرکتهای عربی و ترک، چند سال طول میکشد تا شرکتهایی مانند ایرباس و بوئینگ نیازهای هوایی ایران را تامین کنند درحالیکه این نیاز را شرکت برزیلی امبرائر سریعتر تامین میکند. اما از همه مهمتر اینکه طبق گفتهی طرف ایرانی، بعضی از مقامات امبرائر حاضر شدهاند بخشی از این هواپیماها را در ایران تولید کنند.