0

مبحث 119 طرح صالحین: «چهارشنبه سوری»

 
mhzahraee
mhzahraee
کاربر طلایی3
تاریخ عضویت : اسفند 1389 
تعداد پست ها : 2617
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:چهار شنبه سوری...مبحث 119 صالحین راسخون


نقل قول 496769
  • آیا باید چهارشنبه سوری را برگزار کرد یا نه؟ اگر نه چرا؟ اگر آری چرا و چگونه؟

 

جشن آتش در واقع پیش درآمد جشن نوروز است که نوید دهنده رسیدن بهار و تازه شدن طبیعت است.

در سال‌های اخیر، رسانه‌های ایران توجّه زیادی به خطرات احتمالی ناشی از استفاده از مواد آتش زا و انفجاری نشان می‌دهند.

مقام معظّم رهبری ایران نیز بارها این مراسم را نکوهش کرده‌ است. ایشان در سخنرانی نوروزی خود در حرم رضوی به سال ۱۳۷۸ ضمن تقدیر و ستایش مراسم عید نوروز، چهارشنبه‌سوری را نکوهش کرده اند. ایشان قرینه‌ای برای اثبات مدعای خود آوردند و گفتند که دستگاه‌های تبلیغاتی بیگانه [در آن سال] برای سال تحویل چیز زیادی نگفتند ولی برای چهارشنبه‌سوری همه صحبت کردند و این درست نقطهٔ مقابل اسلام است. 1

ایشان همچنین در دیدار با جمعی از کارگردانان در سال ۱۳۸۵ از آنان خواست که ارزش‌های ملی و دینی را تقویت کنند و افزود: «وقتی ارزش ملی می‌گوییم ذهن نباید فوراً به سمت چهارشنبه‌سوری برود. ارزش ملی یعنی احساس استقلال یک ملت، استقلال فرهنگی» 2

در اسفندماه سال ۱۳۸۸، ایشان در پاسخ به سوالی دربارهٔ مراسم چهارشنبه‌سوری، این مراسم را «مستلزم ضرر و فساد» دانست و خواستار اجتناب ازآن شد.

مرتضی مطهری آتش‌بازی چهارشنبه‌سوری را «از آن احمق‌ها» می‌دانست.

آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید نیز آتش‌بازی چهارشنبه‌سوری را «حرام»، «یک سنت خرافی» و «اسراف در مال» خوانده است.

آیت الله جوادی آملی از دیگر مراجع تقلید شیعه نیز چهارشنبه سوری را «خلاف عقل و شرع و سنتی پوچ و سیئه» دانسته و افزود که ترقه بازی، «اتلاف مال بوده و حرام» است.

 

 

1- بیانات مقام معظّم رهبری در دیدار با زائرین و مجاورین حرم مطّر رضوی، پایگاه اطلاع‌رسانی حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای، ۱ فروردین ۱۳۷۸.

2- بیانات مقام معظّم رهبری در دیدار جمعی از کارگردانان سینما و تلوزیون، پایگاه اطلاع‌رسانی حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای، ۲۳ خرداد ۱۳۸۵.

 


ممنون

کپی کردن یک صفحه از ویکیپدیا خیلی هم بد نیست ولی کاش منبعش را می نوشتید!

موفق باشید
 

دوشنبه 24 اسفند 1394  1:01 PM
تشکرات از این پست
ehsan007060
farshon
farshon
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : آذر 1387 
تعداد پست ها : 43957
محل سکونت : خراسان رضوی

پاسخ به:چهار شنبه سوری...مبحث 119 صالحین راسخون


نقل قول mhzahraee

نقل قول farshon

بنظرمن دولت بایستی این رسم روطوری برنامه ریزی کنه که یکی ازشهادت های امامان ویا وفات حضرات رودراین روزبذاره تاکمی ازحوادث این شب کاسته بشود.

نظرشماچیست؟


الان این جوک بود؟cool

کاربریامدیرعزیز

بنده ادعایی نسبت به عنوان تالارتحت مدیریتم ندارم دارم جدی میگم متاسفانه .....

هرموقع که شکلک خنده گذاشتم مفهومش خنده است وجوک وغیره

لطفا"به نظرات کاربران احترام بگذارید

 

مدیرتالارلطیفه وطنزوحومه

دوشنبه 24 اسفند 1394  1:06 PM
تشکرات از این پست
mhzahraee ehsan007060
496769
496769
کاربر طلایی3
تاریخ عضویت : آبان 1393 
تعداد پست ها : 1014
محل سکونت : خراسان رضوی

پاسخ به:چهار شنبه سوری...مبحث 119 صالحین راسخون


نقل قول mhzahraee

نقل قول 496769
  • "چهارشنبه سوری" چیست؟

 

چهارشنبه‌سوری که با نام‌های چهارشنبه آخر سال و شب چهارشنبه سرخ نیز شناخته می‌شود یکی از جشن‌های ایرانی است که در شب آخرین چهارشنبهٔ سال (سه‌شنبه شب) برگزار می‌شود.


این که "چهارشنبه سوری" یک جشن ایرانی است، ادعایی است که دلیلی برای آن نداریم. جالب است که بی بی سی فارسی و ویکیپدیای فارسی خیلی روی این ادعا تاکید دارند. هر دو هم بدست بهاییها مدیریت می شوند!

(ضمنا طبق قوانین انجمنها لینکها را باید حذف کنید)

موفق باشید
 

 

 

با سلام به شما دوست گرامی؛

بنده هم با نظر شما موافقم، من هیچ تعریفی از چهار شنبه سوری در دینمان نیافتم و این یکی ار مرسوماتی که از گذشته تا حال ادامه دارد و هیچ دلیل و برهانی هم نسبت به آن یافت نمی شود . . .

{ممنون از تذکرتان}

 


دوشنبه 24 اسفند 1394  1:07 PM
تشکرات از این پست
mhzahraee ehsan007060
mhzahraee
mhzahraee
کاربر طلایی3
تاریخ عضویت : اسفند 1389 
تعداد پست ها : 2617
محل سکونت : اصفهان

در ایران "چهارشنبه" وجود نداشته است چه برسد به چهارشنبه سوری!

هر سال ایران باستان به ۱۲ ماه و هر ماه به سی روز که هرکدام دارای نام ویژه‌ای می‌باشند تقسیم می‌گردد.

نام‌های سی روز ماه که از اوستا سرچشمه گرفته با چم (معنی) هر یک از آنها:

  1. اورمزد: ساده شده اهورا مزدا
  2. بهمن: اندیشه نیک
  3. اردیبهشت: بهترین راستی و پاکی
  4. شهریور: شهریاری نیرومند
  5. سپندارمزد: فروتنی و مهر پاک
  6. خورداد: تندستی و رسایی
  7. امرداد: بی مرگی، جاودانی
  8. دی بآذر: آفریدگار
  9. آذر: آتش، فروغ
  10. آبان: آبها، هنگام آب
  11. خور: آفتاب، خورشید
  12. ماه: ماه
  13. تیر: ستاره تیر، ستاره باران
  14. گوش: جهان، هستی
  15. دی بمهر: دوستی
  16. مهر: دوستی، پیمان
  17. سروش: فرمانبرداری
  18. رشن: دادگری
  19. فروردین: فروهر، نیروی پیشرفت
  20. ورهرام: پیروزی
  21. رام: رامش، شادمانی
  22. باد: باد
  23. دی بدین: آفریدگار
  24. دین: بینش درونی
  25. ارد: خوشبختی، دارایی و خواسته
  26. اشتاد: راستی
  27. آسمان: آسمان
  28. زامیاد: زمین
  29. مانتره سپن:گفتار نیک
  30. انارام: فروغ و روشنایی بی پایان

دوستان اگر همین الان هم به آگهیهای هموطنان زرتشتی برای گردهماییها و پرسه ها(مراسم درخواست آمرزش و شادی روان درگذشتگان) نگاه کنند، معمولاً تاریخ آنها بشکل روز و ماه باستانی گفته می شود. مثلا می گویند روز دین و اسفند یعنی همان 24 اسفند. البته بحساب تقویم قدیم ایران، شش ماه اول سال هم مانند شش ماه دوم سال سی روزه بوده اند.

مفهوم هفته و هفت روز آن از تمدّنهای غیرایرانی که معتقد به ادیان سامی بوده اند وارد ایران شده است. تا پیش از ورود اسلام به ایران، نیاکان ما از گاهشماری هفتگی استفاده نمی کرده اند.

دوشنبه 24 اسفند 1394  1:07 PM
تشکرات از این پست
ehsan007060
mhzahraee
mhzahraee
کاربر طلایی3
تاریخ عضویت : اسفند 1389 
تعداد پست ها : 2617
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:چهار شنبه سوری...مبحث 119 صالحین راسخون


نقل قول farshon

نقل قول mhzahraee

نقل قول farshon

بنظرمن دولت بایستی این رسم روطوری برنامه ریزی کنه که یکی ازشهادت های امامان ویا وفات حضرات رودراین روزبذاره تاکمی ازحوادث این شب کاسته بشود.

نظرشماچیست؟


الان این جوک بود؟cool

کاربریامدیرعزیز

بنده ادعایی نسبت به عنوان تالارتحت مدیریتم ندارم دارم جدی میگم متاسفانه .....

هرموقع که شکلک خنده گذاشتم مفهومش خنده است وجوک وغیره

لطفا"به نظرات کاربران احترام بگذارید

 

دوست عزیز!

ابداً قصد بی احترامی نداشتم و اگر باعث دلخوری شما شدم عذر می خواهم.

ولی خوب بود پیش از نوشتن این پیشنهاد کمی هم فکر می کردید که آیا یک در هزار امکان چنین چیزی هست؟! دولت مگر می تواند تقویم را جوری دستکاری کند که مثلاً شهادت یک امام با چهارشنبهء آخر سال مصادف شود؟! هر کس کمی با مفاهیم تقویم خورشیدی و قمری آشنا باشد می داند که چنین پیشنهادی فقط می تواند یک شوخی باشد.

موفق باشید

دوشنبه 24 اسفند 1394  1:11 PM
تشکرات از این پست
ehsan007060
farshon
farshon
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : آذر 1387 
تعداد پست ها : 43957
محل سکونت : خراسان رضوی

پاسخ به:چهار شنبه سوری...مبحث 119 صالحین راسخون

بهرحال نظربود

شماهمش ازبی دقتی وبی فکری حرف می زنید

دیگه دراین موردنظری ندارم

باتشکر

مدیرتالارلطیفه وطنزوحومه

دوشنبه 24 اسفند 1394  1:12 PM
تشکرات از این پست
mhzahraee ehsan007060
mhzahraee
mhzahraee
کاربر طلایی3
تاریخ عضویت : اسفند 1389 
تعداد پست ها : 2617
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:چهار شنبه سوری...مبحث 119 صالحین راسخون


نقل قول 496769

نقل قول mhzahraee

نقل قول 496769

با سلام به شما دوست گرامی؛

بنده هم با نظر شما موافقم، من هیچ تعریفی از چهار شنبه سوری در دینمان نیافتم و این یکی ار مرسوماتی که از گذشته تا حال ادامه دارد و هیچ دلیل و برهانی هم نسبت به آن یافت نمی شود . . .

{ممنون از تذکرتان}

 


درود بر شما

بنده پس از این که متوجّه شدم چنین رسمی در ایران باستان نبوده است، کنجکاو شدم که از چه زمانی پریدن از روی آتش رایج شده است. تا اینجا که چیزی قدیمی تر از دوران قاجار_آن هم با چندین امّا و اگر_ پیدا نکرده ام. یک رسم کمتر از دویست ساله، چندان کهن محسوب نمی شود، آن هم در کشوری با تمدّن دستکم هفت هزار ساله!

ممنون از دقّت نظر شما

دوشنبه 24 اسفند 1394  1:15 PM
تشکرات از این پست
496769
496769
کاربر طلایی3
تاریخ عضویت : آبان 1393 
تعداد پست ها : 1014
محل سکونت : خراسان رضوی

پاسخ به:چهار شنبه سوری...مبحث 119 صالحین راسخون

چهارشنبه سوري، سنتي از آتش پرستان قديم

متاسفانه اين مراسم كه همه ساله باعث هدر رفتن سرمايه هاي انساني و اقتصادي زيادي شده، نظم و امنيت عمومي را براي شهروندان مختل و خانواده هاي بي شماري را در آغاز سال نو اندوهگين و داغدار مي نمايد؛ سنتي كاملا غلط و خرافي است كه از هيچ گونه پشتوانه منطقي و عقلي صحيحي برخوردار نمي باشد. متاسفانه برخي آگاهانه يا آگاهانه به اسم ترويج و پاسداشت ميراث ها و سنت هاي باستاني، فرهنگ هاي جاهلي كه هيچ گونه جنبه مثبتي در آن وجود ندارد را در بين جوانان گسترش داده و در پشت اين موضوع در صدد ضربه زدن به هويت اسلامي جامعه مي باشند.

 با وجود اقدامات تبليغي كه در رسانه ها و توسط نيروهاي انتظامي براي كاهش خسارات ناشي از اين سنت جاهلي در نظر گرفته شده است اما ريشه كني اين قبيل ناهنجاري ها با كار عميق فرهنگي امكان پذير است.

نظر مراجع معظم: (1)

سوال: خريد و فروش ترقه و انجام چهارشنبه سوری چگونه است؟ متأسفانه اين اعمال مورد تشويق قرار گرفته است؟

حضرت آيت الله العظمی خامنه اي: چهارشنبه سوري مبناي عقلايي ندارد. (مجموعه استفتائات)

حضرت آيت الله العظمی فاضل لنكراني: در فرض مزبور كه داراي خطرات جاني و مالي است و موجب اذيت و آزار ديگران است و مخالف مقررات و قانون و نظم جامعه است جايز نيست.

حضرت آيت الله العظمی بهجت: اين كارها مشروعيت ندارد.

حضرت آيت الله العظمی تبريزي: هيچ يك از اين امور رجحان شرعي ندارد و تشويق مردم به اين مورد تشويق به دنيا و غافل كردن از آخرت است و اين كه تصور مي كنند اين امور مردم را به حفظ وطن و عزت وامي دارد تصوري باطل است، آنچه مردم را به عزت مي رساند و به حفظ وطن وامي دارد ايمان است و بس.

حضرت آيت الله العظمی صافي گلپايگاني: اشكال دارد.

حضرت آيت الله العظمی سيستاني: اموري كه به جامعه ضرر مي زند و موجب ايذاء مردم است مانند استعمال ترقه و خريد و فروش آن جايز نيست.

حضرت آيت الله العظمی مكارم شيرازي: اين كارها شايسته مسلمان نيست.

در همین راستا و با توجه به تبلیغات گسترده ای که از سوی رسانه های ضد انقلاب، علی الخصوص سایت سازمان منافقین صورت می گیرد، آیت الله العظمی مکارم شیرازی در خلال درس خارج خود در قم به این موضوع پرداخت و خواستار حذف مراسم خرافي چهارشنبه سوري و ممانعت از انجام حركات ناشايست در اين روز شد.

ایشان در ادامه افزودند: متاسفانه در چنين روزي (چهارشنبه سوری) شاهد انجام برخي از حركات ناشايست از سوي قشر جوان هستيم و مسئولان و نهادهاي ذيربط بايد از انجام چنين حركاتي جلوگيري كنند. چهارشنبه سوري يك مراسم خرافي بر گرفته از آيين غلط گذشتگان است و در فرهنگ اسلامي هيچ جايگاهي ندارد. پيامبر گرامي اسلام در بدو آغاز رسالت خود با برخي از سنت‌هاي اعراب جاهلي مخالفت كردند و ما نيز بايد با سنت غلط چهارشنبه سوري مقابله كرده و آن را حذف كنيم. دین مبین اسلام داراي سنت‌ها و آيين‌هاي بسيار خوبي است كه اين آيين‌ها بايد جايگزين آيين غلط چهارشنبه سوري شود. در ايام نوروز كه از اعياد باستاني است، بايد سنت‌هايي همچون ديد و بازديد، صله رحم، كمك به ديگران و … ترويج شود و ما نبايد تسليم سنت‌هاي خرافي گذشتگان شويم. خرید و فروش، حمل و نقل مواد محترقه كه به منجر به ايجاد حادثه و مصدوم شدن ديگران مي‌شود جايز نبوده و منفعت حاصل از آن نيز حرام است.



 (1). سيد محسن محمودي، مسائل جديد از ديدگاه علما و مراجع تقليد، انتشارات صاحب الزمان، 1382، ج 1 ص 155- 157

دوشنبه 24 اسفند 1394  1:15 PM
تشکرات از این پست
mhzahraee ehsan007060
mhzahraee
mhzahraee
کاربر طلایی3
تاریخ عضویت : اسفند 1389 
تعداد پست ها : 2617
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:چهار شنبه سوری...مبحث 119 صالحین راسخون


نقل قول farshon

بهرحال نظربود

شماهمش ازبی دقتی وبی فکری حرف می زنید

دیگه دراین موردنظری ندارم

باتشکر


دوست عزیز

همگی اینجا هستیم که چند کلمه بیشتر از همدیگر یاد بگیریم و یاد گرفتن هم نیاز به صبر دارد. هر جا احساس کردید بنده صبور نیستم ممنون می شم تذکّر بدید.

باز هم بابت ناراحت شدنتون عذر می خوام.

موفق باشید

دوشنبه 24 اسفند 1394  1:18 PM
تشکرات از این پست
ehsan007060
496769
496769
کاربر طلایی3
تاریخ عضویت : آبان 1393 
تعداد پست ها : 1014
محل سکونت : خراسان رضوی

پاسخ به:چهار شنبه سوری...مبحث 119 صالحین راسخون


نقل قول mhzahraee

نقل قول 496769
  • آیا باید چهارشنبه سوری را برگزار کرد یا نه؟ اگر نه چرا؟ اگر آری چرا و چگونه؟

 

جشن آتش در واقع پیش درآمد جشن نوروز است که نوید دهنده رسیدن بهار و تازه شدن طبیعت است.

در سال‌های اخیر، رسانه‌های ایران توجّه زیادی به خطرات احتمالی ناشی از استفاده از مواد آتش زا و انفجاری نشان می‌دهند.

مقام معظّم رهبری ایران نیز بارها این مراسم را نکوهش کرده‌ است. ایشان در سخنرانی نوروزی خود در حرم رضوی به سال ۱۳۷۸ ضمن تقدیر و ستایش مراسم عید نوروز، چهارشنبه‌سوری را نکوهش کرده اند. ایشان قرینه‌ای برای اثبات مدعای خود آوردند و گفتند که دستگاه‌های تبلیغاتی بیگانه [در آن سال] برای سال تحویل چیز زیادی نگفتند ولی برای چهارشنبه‌سوری همه صحبت کردند و این درست نقطهٔ مقابل اسلام است. 1

ایشان همچنین در دیدار با جمعی از کارگردانان در سال ۱۳۸۵ از آنان خواست که ارزش‌های ملی و دینی را تقویت کنند و افزود: «وقتی ارزش ملی می‌گوییم ذهن نباید فوراً به سمت چهارشنبه‌سوری برود. ارزش ملی یعنی احساس استقلال یک ملت، استقلال فرهنگی» 2

در اسفندماه سال ۱۳۸۸، ایشان در پاسخ به سوالی دربارهٔ مراسم چهارشنبه‌سوری، این مراسم را «مستلزم ضرر و فساد» دانست و خواستار اجتناب ازآن شد.

مرتضی مطهری آتش‌بازی چهارشنبه‌سوری را «از آن احمق‌ها» می‌دانست.

آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید نیز آتش‌بازی چهارشنبه‌سوری را «حرام»، «یک سنت خرافی» و «اسراف در مال» خوانده است.

آیت الله جوادی آملی از دیگر مراجع تقلید شیعه نیز چهارشنبه سوری را «خلاف عقل و شرع و سنتی پوچ و سیئه» دانسته و افزود که ترقه بازی، «اتلاف مال بوده و حرام» است.

 

 

1- بیانات مقام معظّم رهبری در دیدار با زائرین و مجاورین حرم مطّر رضوی، پایگاه اطلاع‌رسانی حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای، ۱ فروردین ۱۳۷۸.

2- بیانات مقام معظّم رهبری در دیدار جمعی از کارگردانان سینما و تلوزیون، پایگاه اطلاع‌رسانی حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای، ۲۳ خرداد ۱۳۸۵.

 


ممنون

کپی کردن یک صفحه از ویکیپدیا خیلی هم بد نیست ولی کاش منبعش را می نوشتید!

موفق باشید

 

 

با سلام

برای این مطالبی که بنده کپی کرده ام به دنبال منبع آن رفتم و نظرات مراجع عظام را برایتان نوشتم.

{ لطفا دوست گرامی با تمام احترام ؛ خیلی صریح و سریع جواب دوستان را ندهید، در این مباحث نظرات همه بزرگواران مورد احترام هست هرچند که خیلی ساده به نظر برسند. و بنده که فرمودید مطالب را کپی کرده ام حداقلش این است که برای این مبحث به دنبال پاسخ آن رفته ام هرچند که منبع آن را نگذاشته ام. و همین مبحث بدون منبع باعث شد خود بنده کنجکاو شوم که بدانم نظر مراجع درباره این رسم چیست؟}

با تشکر از شما.
 

دوشنبه 24 اسفند 1394  1:26 PM
تشکرات از این پست
farshon mhzahraee ehsan007060
mhzahraee
mhzahraee
کاربر طلایی3
تاریخ عضویت : اسفند 1389 
تعداد پست ها : 2617
محل سکونت : اصفهان

آتش در ایران

"در ایران آتش را بسیار محترم می‌داشتند و از این رو عده‌ای به اشتباه زرتشتیان آتش پرست شناخته شدند. به جز ایرانیان و زرتشتیان پیروان آیین‌های دیگر هم کمابیش برای این عنصر ارزش قائلند، چنانکه پیروان بودا آتش را هرگز با فوت کردن خاموش نمی‌کنند".

"آتش یکی از عناصر چهارگانه‌ی مقدس در ایران باستان و در آیین مزدیسنی محسوب می‌شود که با آیین و مراسم خاصی در آتشکده‌ها از آن نگهداری می‌شده است. بنا بر روایاتی(شاهنامه و سایر منابع) هوشنگ از پادشاهان پیشدادی روزی در کوهستان ناگهان چشمش به ماری سیاه افتاد و پاره سنگی به سمت او پرتاب کرد. از برخورد آن با سنگی دیگر جرقه برجهید و آتش برافروخته شد. هوشنگ به همراهانش گفت که این جرقه فروغی ایزدی است و باید از آن پرستاری کرد. در فرهنگ ایران باستان آتش مردمان پاک را نمی‌سوزاند و داوری با آتش (ور) برای سنجش راست از دروغ از همین باور سرچشمه می گیرد. چنانکه در داستان سیاوش برای آزمون پاکی٬ او می‌بایست از آتش می‌گذشت. هرودوت می‌نویسد که: ایرانیان به آتش به چشم یک ایزد می‌نگرند و هرگز آن را آلوده نمی‌کنند. حضور آتشدان در سنگ‌نگاره‌های آرامگاه داریوش و در نگاره‌های تخت جمشید و بر روی سکه‌ها نشان‌دهنده‌ی نقش این عنصر در ایران باستان است."

"ایرانیان به چهار آخشیج(عنصر) آب، باد، خاک و آتش توجه بسیار داشتند و آنها را می‌ستودند. در این میان آتش بیش از سه دیگر این آخشیجها در میان ایرانیان جای داشت، از اینرو دیگر ملتها گمان برده‌اند که خدای اینان آتش است. فردوسی در شاهنامه دربارهٔ باورمندی ایرانیان باستان به آتش چنین می‌گوید:

نیا را همی بود آیین و کیش

پرستیدن ایزدی بود پیش

نگویی که آتش‌پرستان بُدند

پرستندهٔ پاک یزدان بُدند

بدان گَه بُدی آتش خوبرنگ

چو مر تازیان راست محراب سنگ

دقیقی درباره توجه به آتش می‌گوید:

برخیز و برافروز هلا قبلهٔ زرتشت

بنشین و برافکن شکم قاقم برپُشت

بس کس که ز زرتشت بگردیده دگربار

ناچار کند روی سوی قبلهٔ زرتشت

من سرد نیایم که مرا زآتش هجران

آتشکده گشته‌است دل و دیده چو چرخُشت

گر دست نهم بر دل از سوختن دل

انگِشت شود بی‌شک در دست من انگُشت"

(منبع: https://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%A2%D8%AA%D8%B4)

گرچه ویکیپدیا منبع معتبری نیست و از نظر علمی ارزش چندانی ندارد ولی اجمالاً می دانیم که ایرانیان باستان کیش زرتشتی و پیش از آن آیین میترا داشته اند و آتش برایشان نمادی از خداوند بوده است و هنوز هم زرتشتیان احترام ویژه ای برای آتش قائلند. چگونه ممکن است یک زرتشتی یا میترائیست از روی آتش بپرد و با گفتن "زردی من از تو" پلیدیها و رنجوریهایش را به جان آتش بریزد؟! آیا این رسم نوظهوری نبوده است که با تحریف و خرافه پردازی در دوران معاصر و حداکثر در عصر قاجار ابداع شده و هر سال با رنگ و شکل جدیدی خودنمایی می کند؟ چگونه است که عدّه ای اصرار دارند این رفتار بی ریشه را "یک سنّت کهن ایرانی" جا بزنند؟

آیا عامل اصلی آن بدخواهی این افراد است یا بی اطّلاعی آنها از ریشه های فرهنگی و پیشینهء درخشانی که دوست دارند به آن ببالند ولی دقیقاً نمی دانند چیست؟!

پیشنهاد می کنم دوستان روی این پرسش و پاسخ آن تمرکز کنند. شاید برای سال آینده و نسل آینده راهگشا باشیم.smiley

دوشنبه 24 اسفند 1394  1:34 PM
تشکرات از این پست
ehsan007060
mhzahraee
mhzahraee
کاربر طلایی3
تاریخ عضویت : اسفند 1389 
تعداد پست ها : 2617
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:چهار شنبه سوری...مبحث 119 صالحین راسخون


نقل قول 496769

نقل قول mhzahraee

نقل قول 496769
...

با سلام

برای این مطالبی که بنده کپی کرده ام به دنبال منبع آن رفتم و نظرات مراجع عظام را برایتان نوشتم.

{ لطفا دوست گرامی با تمام احترام ؛ خیلی صریح و سریع جواب دوستان را ندهید، در این مباحث نظرات همه بزرگواران مورد احترام هست هرچند که خیلی ساده به نظر برسند. و بنده که فرمودید مطالب را کپی کرده ام حداقلش این است که برای این مبحث به دنبال پاسخ آن رفته ام هرچند که منبع آن را نگذاشته ام. و همین مبحث بدون منبع باعث شد خود بنده کنجکاو شوم که بدانم نظر مراجع درباره این رسم چیست؟}

با تشکر از شما.
 


با عرض پوزش از کاربران بزرگواری که احساس کرده اند صریح موضع گرفته ام.

بنده از همهء دوستان عزیزی که در مبحث مشارکت می کنند سپاسگزارم.

قرار بود مباحث بصورت تعاملی برگزار شود؛ برای همین مرتّب برای نظرات دوستان بزرگوار پاسخ می فرستم.

اگر خود عزیزان نسبت به نظرات مختلفی که از سوی کاربران بیان می شود، دیدگاههایشان را بنویسند قطعاً بحث از حالت دوجانبه خارج می شود و بیشتر قابل استفاده خواهد بود.

موفق باشید
 

دوشنبه 24 اسفند 1394  1:40 PM
تشکرات از این پست
ehsan007060
mhzahraee
mhzahraee
کاربر طلایی3
تاریخ عضویت : اسفند 1389 
تعداد پست ها : 2617
محل سکونت : اصفهان

مقاله ای نسبتاً مفصّل و چند وجهی از علی بلوكباشی

این مقاله نسبتاً طولانی و با ضوابط انجمنهای راسخون کمی ناسازگار است. دوستانی که حوصله شان نمی کشد می توانند نخوانده از آن رد شوند. خلاصهء بخشهای مهمش در پستهای دیگر آمده است. دوستانی هم که کنجکاو و علاقه مند هستند و حوصله اش را دارند می توانند بخوانندش. قسمتهای مهمش را قرمز کرده ام.

علی بلوكباشی می نویسد:

 

"خلاصه: اسامی روزهای هرماه ایرانی ، ‌جشنها و مراسم باستانی ، بررسی واژه "سور" ، مراسم ویژه چهارشنبه سوری از نوشته‌های كهن  ، علت برگزاری این جشن درشب چهارشنبه ، بررسی آئین ویژه شب مزبور: بته‌افروزی ، فالگوش‌نشینی ، بخت‌گشایی ، كوزه شكنی ، فال‌گرفتن باكوزه ، باطل‌كردن سحروجادو ، پختن آش ابودردا و آش بیمار ، آجیل چهارشنبه سوری.           

بوته افروزی ، قاشق زنی ، فالگوش نشینی ، بخت گشایی و … در شب آخرین چهارشنبه سال

بخش كردن ماه به چهار هفته در ایران ، از اسلام است و شنبه و یكشنبه و دوشنبه و … نامیدن روزهای هفته ، از زمان رواج آن. شنبه واژه‌ای است سامی و درآمده به زبان فارسی و در اصل شَنْبَدْ1.

منوچهری دامغانی گوید:

            به فال نیك به روز مبارك شنید                  نبید گیر و مده روزگار خویش به بد

در ایران باستان ، سال دوازده ماه بود و ماه سی روز. یك سال 360 روز داشت و هر سال 5 روز و اندی كمتر از یك سال خورشیدی درست. این پنج روز در پایان سال افزوده می‌شد و اندی آن پس از گذشتن هر یك صد و بیست سال ، بصورت یك ماه در آخر دوازده ماه سال. یعنی پس از هر صد و بیست سال ، یك بار سال سیزده ماه داشت. پنج روز « اندرگاه » یا « وَهیجَك » یا « گاه » خوانده می شد2 و بعد در فارسی به « پنجه دزدیده » و در عربی به « خمسه مسترقه » معروف شد.

هر ماه ایرانی نامی از ایزدان و فرشتگان داشت و هر روز از هر ماه هم نامی ویژه خود. فروردین و اردیبهشت و خرداد و امرداد و … نام ماهها بود. هرمزد و بهمن و اردیبهشت و… به ترتیب نام روزها 3. روزی كه نام آن با نام ماهش برابر می افتاد آن روز ، روز جشن بود و شادمانی. فروردگان ، اردیبهشتگان ، خردادگان ، تیرگان ، امردادگان ، شهریورگان ، مهرگان ، آبانگان ، آذرجشن ، دی جشن ، بهمنگان و مردگیران یا مژده گیران جشنهای دوازده‌گانه سال بود از جهت برابر افتادن نام ماه با روز. نوروز ، سده ، جشن نیلوفر ، خرم روز ، آبریزگان و گاهنبارها و … هم جشنهای دیگری از گاه شماری كهن بود.

به جز فروردگان ـ روز فروردین از ماه فروردین4 جشن دیگری نیز به  همین نام ، به مدت ده روز از بیست و پنجم اسفند ماه تا پایان پنج روز « اندرگاه» گرفته می شد. ایرانیان در این فروردگان جامه‌های نو می پوشیدند و آتش می افروختند و به دخمه‌های مردگان و آتشگاها می رفتند و خدای بزرگ ، اهورمزدا ، را نیایش می كردند و می پنداشتند كه در این دهه ، فروردها [2] (فروهرهای) درگذشتگان از آسمان به زمین فرود می آیند و به خانه‌های خود می روند.5

در دوره اسلامی بیشتر جشن‌های باستانی ایران فراموش شد و جشنهایی دیگر جای آنها را گرفت. جشنهایی هم كه از دوره باستان بازماند ، با گرویدن ایرانیان به دین اسلام و دگرگونی ذوق و اندیشه ایشان ، آیین آنها كما‌بیش رنگ برگرداند و دگرگرنی‌هایی یافت و با آیینهای غیر ایرانی آمیخت و به صورتی دیگر و گاه زیر‌نام‌هایی دیگر آشكار شد.

یكی از این گونه جشنها ، جشنی است كه در شب چهارشنبه آخر سال ، پیش از فرا رسیدن نوروز و بهار ، با مراسمی خاص برگزار می شود و به نام « شب چهارشنبه سوری » معروف است.

واژه « سور» و « سوری» در ادبیات فارسی به معنای « مهمانی » و « جشن » و رنگ « سرخ » و … بكار رفته است. ناصر خسرو می گوید:

            در سور جهان شدم و لیكن                           بس لاغر باز‌گشتم از سور

            زین سور ز من بسی بتر رفت                        اسكندر و اردشیر و شاپور

            گر تو سوی سور میروی رو                          روزت خوش‌ باد و سعی مشكور

مسعود سعد می گوید:

            وقت گل سوری خیز ای نگار                        بر گل سوری می سوری بیار

« سور » در شعر ناصر خسرو ، مهمانی و « سوری » در شعر مسعود سعد ، سرخ معنی می دهد.

در گویش امروزی تهران « سور» به معنای « جشن » و « مهمانی » بكار می رود. به معنای جشن در « ختنه سوران » و به معنای مهمانی در « سور دادن ». در برخی از گویشهای ایرانی نیز چون كردی ، « سور»  معنی سرخ می دهد.

پس به اعتباری می‌توان گفت كه چون در شب چهارشنبه آخر سال آتش می افروزند و با بوته‌های آتش زده ، دل تیره و تار شب را روشن و سرخ فام می كنند ، از این‌رو آن شب را « سور» نامیده‌اند. یعنی شب چهارشنبه سرخگین و آتشین. یا اگر « سور » را به معنی جشن بگیریم یعنی چهارشنبه‌ای كه با جشن و شادی همراه است.

از دورترین زمان برگزاری این جشن و چگونگی آیین و شیوه قدیمی آن آگاهی بسیار درستی در دست نیست. تنها نوشته كهنی كه از این جشن به اشاره نام می برد و پیشینه آن‌را می نماید ، كتاب « تاریخ بخارا » است6.

این كتاب آنجا كه سخن از « خانه های پادشاهان كه به بخارا بوده » به میان می آورد ، اشاره به « شب سوری » می كند و می گوید: [3]

«چون امیر رشید ( عبدالملك بن نوح بن نصر احمد بن اسماعیل سامانی ) از ستور بیفتاد و بمرد ، در شب غلامان به سرا اندر آمدند و به غارت مشغول شدند. خاصگان و كنیزان منازعت كردند و سرای را آتش زدند تا همه بسوخت در وی هر چه ظرایف بود از زرینه و سیمینه همه ناچیز شد ، و چنان شد كه از بناها اثری نماند. و چون امیر سدید منصور بن نوح به ملك بنشست ، اندر ماه شوال سال به سیصد و پنجاه به جوی مولیان ، فرمود آن سرایه ها را دیگر بار عمارت كردند و هر چه هلاك و ضایع شده بود بهتر از آن به حاصل كردند. آنگاه امیر سدید به سرای بنشست. هنوز سال تمام نشده بود كه چون شب سوری چنانكه عادت قدیم است آتشی عظیم افروختند ، پاره ای آتش بجست و سقف سرای در گرفت ، و دیگر باره جمله سرای بسوخت و امیر سدید هم در شب به جوی مولیان رفت تا هم در آن شب خزینه و دفینه همه را بیرون ببرد »7

از نوشته تاریخ بخارا چنین برمی‌آید كه در سده چهارم هجری قمری ، در ایران جشنی معمول بوده كه « شب سوری » نامیده می شده و با آتش افروزی و آتش بازی و شادمانی همراه بوده است ونیز « از عادات قدیم » ایرانیان می بوده. بنظر می رسد كه جشنی كه هم اكنون در شب آخرین شب چهارشنبه سال به نام « شب چهارشنبه سوری» برپا می شود دنباله همان جشنی می باشد كه مؤلف كتاب تاریخ بخارا از آن به « شب سوری » یاد نموده.

علت برگزاری این جشن در شب چهارشنبه: عربها روز چهارشنبه هر هفته را مانند روز سیزده هر ماه نحس و بد شگون می دانستند. جاحظ در كتاب « المحاسن و الاضداد » به تنگی و نحسی آن اشاره كرده و می نویسد: « و الاربعاء یوم ضنك و نحس »8  این اعتقاد عربی در زمان حكومت تازیان در ایران ، در اندیشه ایرانیان راه یافت و از آن روزگار تا‌كنون ایرانیان هم مانند عربها چهارشنبه را بدشگون و شوم پنداشته و از آن و بلاهای آن سخت پرهیخته اند و رو به جشن و شادمانی و پایكوبی آورده اند. منوچهری دامغانی می گوید:

چهارشنبه كه روز بلاست باده بخور               به ساتگین می خور تا به عافیت گذرد

از این‌رو می‌توان دریافت كه ایرانیان نو مسلمان صدر اسلام ، برای این كه شومی و نحسی چهارشنبه آخر سال را ـ كه از هر چهارشنبه دیگر بد‌شگون‌تر بوده است ـ از خود دور كنند ، شب پیش از آن را جشن می‌‌گرفتند و آتش می افروختند و به آیین و رسم‌های باستانی و ایرانی خود به ترانه‌خوانی و پای‌كوبی و دست افشانی می پرداختند. شاید هم برای از میان نرفتن و فراموش نشدن آیین « فروردگان » ( جشن ده روزه پایان سال ) آنرا در چنین شبی با مراسم خاص و زیبایی برگزار می كردند.9

آیین شب چهارشنبه سوری : در این روزگار آیین شب چهارشنبه سوری در سراسر خاك ایران با شور و شكوهی فراوان و كم و بیش با رسم و شیوه ای خاص و یكسان گرفته می شود. در این گفتار جالب‌ترین رسمهای مخصوص این شب را كه پاره ای از آنها دیگر ترك یا  فراموش شده یاد خواهیم كرد:

بوته افروزی ـ پیش از پریدن آفتاب از لب بام خانه‌ها ، هر خانواده بوته‌های خار و گزنی را كه از پیش فراهم كرده‌اند روی بام یا زمین حیاط خانه ، در سه یا پنج یا هفت «گُله» كُپه می كنند. با پریدن آفتاب و نیم تاریك شدن آسمان ، زن و مرد و پیر و جوان  گرد هم جمع می آیند و بوته‌‌ها را آتش می زنند. در این هنگام از بزرگ تا كوچك هر كدام سه بار از روی بوته‌های افروخته می پرند و در هر بار چنین می خوانند: « زردی من از تو ـ سرخی تو از من ». [4]

بوته ها كه سوخت و خاكستر شد ، زنی خاكستر آن را در « خاك انداز » جمع می‌كند و آنرا از خانه بیرون می برد و در سر چهار راه می ریزد. در بازگشت به خانه، در خانه را سخت می كوبد. كسی از درون خانه می پرسد: كیه؟

او می‌گوید: منم

می پرسد: از كجا آمده‌ای؟

می‌گوید: از عروسی

می پرسد: چی آورده‌ای؟

می گوید: تندرستی.

در این هنگام در خانه را به رویش می گشایند و همراه او تندرستی را برای یك سال به درون خانه خود می آورند.

فالگوش نشینی ـ آسمان كه تاریك شد و شناسایی مردم دشوار. زنان و دخترانی كه آروزی شوهر كردن دارند ، یا آرزوی زیارت و چیزهای دیگر ، نیت می كنند و از خانه بیرون می روند و در سر راه و گذر مردم یا سر چهار سو می ایستند یا می نشیند و بی آن كه شناخته شوند گوش به سخنان رهگذران می سپارند.

نیك و بد سخن رهگذران برای فالگوش نشینان فال است. اگر نخستین رهگذرانی كه از برابر آنها می گذرند ، سخنان دلنشین و شاد بگویند، برآمدن حاجت و آرزوی خود را حتم می دانند. اگر سخنان تلخ و اندوه‌زا بگویند ، رسیدن به مراد و آرزوی خود را ممكن نخواهد دانست.

قاشق زنی ـ زنان و دختران آرزومند و حاجت دار ، قاشقی با كاسه ای مسین بر می‌دارند و شب هنگام در كوچه و « پس كوچه » به راه می افتند. در برابر در هفت خانه خاموش و بی سخن ، قاشق را پی در پی بر كاسه می زنند صاحب خانه كه با چنین رسمی آشناست و می داند « قاشق زنان » چه می خواهند ، چیزی در كاسه آنان می گذارند. این چیز ممكن است پول باشد یا شیرینی و آجیل و برنج و بنشن یا چیزهای دیگر.

« قاشق زنان» اگر در قاشق‌زنی چیزی بدست نیاوردند از برآمدن آرزو و حاجت خود ناامید خواهند شد.

بخت گشایی – تهرانی‌ها برای گشودن بخت دختران « در خانه مانده » « بخت بسته»، درشب چهارشنبه آخر سال كارهایی می‌كردند كه سخت به سودمند‌بودن آنها باور داشتند. مثلاً:

_ پس از بوته افروزی ، زنی « نیم سوزی » از زیر دیگ پلو‌ی شب چهارشنبه برمی‌داشت و با آن در پی دختر « در خانه مانده » می كرد و او را از خانه بیرون می راند.

 _  پیش از « آفتاب غروب » زنی به دباغخانه می‌رفت و جامی از آب آن برمی‌داشت و به خانه می‌برد و آن را در « تنگ غروب » روی سر دختر « ترشیده » می‌ریخت.

زنی پیشِ دامنِ پیراهنِ دختر بخت بسته را بر می چید و با چاك پایین یقه‌اش با قفلی می بست. شب هنگام او را به سر چهار راه می برد و می ایستادند. دختر خاموش می ایستاد و زنی كه همراه او بود كلید قفل را به یكی از مردان رهگذر – البته بیشتر مردان جوان – می داد و از او میخواست تا قفل بسته جامه دختر را باز كند. جوان اگر در خواست زن را می پذیرفت و قفل جامه دختر را می گشود ، به عقیده ایشان بخت دختر باز می شد و بختِ « گشاینده قفل » بسته.

تا چندین سال پیش ، زنان سیاه بخت و دختران بخت بسته برای سفید بختی و گشایش بخت خود به میدان ارك تهران ، كه در آن توپی بنام « توپ مروارید »10گذاشته شده بود، می رفتند و نیت می كردند و روی توپ می نشستند یا از زیر لوله آن می‌گذشتند. گاهی هم زنان حاجتمند برای رسیدن به مراد و برآمدن آرزو ، تكه پارچه ای را به توپ « دخیل » می بستند. [5]

_ دختر یا زنِ بخت بسته برای گشایش بخت خود ، گوشه‌ای از چادر یا دامن یا پیراهن یا چهار قد خود را گره می زد و به سر چهارسو یا گذر می رفت و می ایستاد و از نخستین رهگذری كه از برابرش می گذشت ، درخواست می كرد تا گره جامه‌اش را بگشاید.

_ تنگِ غروب شب چهارشنبه‌سوری دختر یا زنِ كاربسته و « سیاه بخت » ، برای خریدن « كُندر» و « وِشا » و اسپند به سه دكان رو به قبله می رفت. از دكان اول و دوم این سه چیز را تقاضا می كرد ولی تا فروشنده سرگرم آماده كردن آنها می شد ، از دكان بیرون می رفت و می گریخت. سرانجام كندر و وشا و اسپند را از دكان سوم می خرید و به خانه می‌برد و برای گشودن بخت و كار خود دود می كرد.

كوزه شكنی – تا چندین سال  پیش كه در میدان ارك تهران نقاره‌خانه‌ای بود ، زنان تهرانی به آنجا می رفتند و كوزه نو و آب ندیده‌‌ای را از بالای سر در نقاره‌خانه به زمین می افكندند و می شكاندند. زنانی هم كه نمی توانستند به میدان ارك بروند كوزه را از سر بامِ خانه خود به زمین می انداختند این زنان چنین می‌پنداشتند كه قضا و بلایی را كه در كوزه كرده‌اند با دور انداختن و شكاندن  آن از میان خواهند برد و برای مدت یك سال قضا و بلا را از خانواده خود دور خواهند كرد.

فال گرفتن با كوزه – زنان و دختران جوان گرد‌هم فراهم می آمدند و كوزه دهان‌گشاده كوچكی را در میان خود می گذاشتند و هر یك چیزی را بنام خود نشان می گذاشتند و در كوزه می انداختند. زنی هم چند تكه كاغذ « تا شده » را كه به روی هر یك از آنها غزلی از حافظ نوشته شده بود در كوزه می افكند. آنگاه دختر نابالغی دست در كوزه می كرد و كاغذی را با یكی از نشانه‌ها بیرون می آورد. در این هنگام زنی از میان آنها كاغذ را باز می‌كرد و غزل آن را می خواند. معنای این شعر پاسخ نیت و فال دختر یا زنی بود كه نشانه‌اش با كاغذ از كوزه بیرون آمده بود.

باطل كردن سحر و جادو – برای باطل كردن سحر و جادو از خانه و گشایش كار « قلیاب »  یا « قلیاب سركه »11 درست می كردند و آن را در چهار كُنج خانه و اتاق و سر در كوچه می پاشیدند و می گفتند:

هر كس كرده جادو عادل – من می كنم جادو باطل.

پختن آش ابودردا و آش بیمار – خانواده‌هایی  كه بیمار یا حاجتی داشتند برای بر‌آمدن حاجت و بهبود یافتن بیمارشان نذر می‌كردند و در شب چهارشنبه آخر سال « آش ابودردا »12 و آش بیمار 13 می پختند و آن را اندكی به بیمار می خوراندند و بقیه را هم درمیان فقرا پخش می كردند.

گذراندن كودك نحس از زیر نقارخانه  -  برای بریده شدن « غَش » و « ریسه » كودك شیر خوار و از میان بردن « نحسی » اش ، او را به میدان ارك می بردند و سه‌بار از زیر نقاره‌خانه و لوله توپ مروارید می گذراندند. همچنین در كوزه‌ای گندم می ریختند و آن را بر زمین می زدند و می شكاندند تا گندمش روی زمین پخش بشود و پرندگان آن را بخورند.

تقسیم آجیل چهارشنبه سوری – زنانی كه نذر و نیازی كرده بودند در شب چهارشنبه آخر سال ، آجیلی هفت مغز14 بنام « آجیل چهارشنبه سوری » از دكان رو به قبله می خریدند و پاك می كردند و میان خویش و آشنا پخش می كردند و می‌خوردند. [6]

1 – آقای دكتر محمد مقدم واژه « شنبه » را فارسی و به معنای « نیم شب » دانسته است. برای آگاهی بیشتر نگاه شود به مقاله ایشان تحت عنوان « چهارشنبه سوری » در مجله دانشكده ادبیات ، شماره  3، سال 5.

2 – نام هر یك از روزهای «اندرگاه» به ترتیب چنین است: اَهُنَد ْ، اَشْنَد ْ، اسفندارمذ ، اَخْشَتَرْ ، َوِهشْت و شت.

3 – نام سی روز ماه ایرانی به ترتیب چنین است: هرمز ، بهمن ، اردیبهشت ، شهریور ، اسفندارمذ ، خرداد ، امردا د، دی به آذر ، آذر ، آبان ، خور ، ماه ، تیر ، جوش ، دی به مهر، مهر، سروش ، رشن ، فروردین ، بهرام ، رام ، باد ، دی به دین ، دین ،  ارد، اشتاد ، آسمان ، زامیاد ، مار اسفند ، انیران.

4 – نوزدهمین روز از فروردین ماه .

5 – تهرانیها عقیده دارند كه در شبهای جمعه مردگان آزادند ، و روح هر یك از آنها به خانه های خود باز می گردند. از این رو در شبهای جمعه چراغ خانه را زودتر از شبهای دیگر و پیش از « آفتاب زردی » روشن می كنند. همچنین درمیان روستاییان  و كوه نشینان پاره ای از نقاط مختلف مازندران جشنی به نام « بیستِ شش » در شب و روز بیست و ششم « نوروز ماه » ( چهارمین ماه از گاه شماری ویژه مازندرانی ها كه به نام « فُرس قدیم » خوانده می شود. ) برگزار می شود كه بازمانده جشن باستانی « فروردگان » است. از رسمهای معروف شب بیست و شش یكی « سو» نهادن ( سو: چوبی است كه بر یك سر آن « جُل » آغشته به نفت یا هر مواد سوختنی دیگر بسته و افروخته‌اند ) بر سر مزار درگذشتگان و بر سر چشمه‌ها و سقاخانه  و مسجد و تكیه و درگاهِ خانه‌هاست. دیگر پختن شیر برنج یا خوراكهای دیگر و پخش كردن آن درمیان مردم برای آمرزش روان مردگان است. از مراسم روز بیست و شش ، رفتن به زیارتگاه و جشن گرفتن و شادی كردن و خیرات برای آمرزش اموات است. برای اطلاع از تقویم مخصوص و جشنهای باستانی مازندرانیها نگاه كنید به مقاله ای از این نویسنده زیر عنوان یادداشتی درباره: « گاه شمار ی و چند جشن در مازندران » مجله پیام نوین شماره 7- سال 1345.

6 – این كتاب را ابوبكر  محمد بن جعفر نرشخی (348-276) در نیمه نخست سده چهارم هجری قمری به زبان عربی و به نام امیر حمید ابو محمد نوح بن نصر سامانی (پادشاهی او 343- 331) نوشته است. كتاب نرشخی را یك بار ابو نصر احمد قبادی در آغاز سده ششم هجری با برداشتن پاره ای از مطالب آن و افزودن مطالبی دیگر بر آن به فارسی برگرداند و بار دیگر محمد بن زفر بن عمر این كتاب برگردانده شده را در سال 574 كوتاه و فشرده كرد و به صورت كتابی در آورد كه اكنون در دست است.

7 – تاریخ بخارا ، تصحیح مدرس رضوی ، چاپ تهران ، سال 1317، صفحه 32.

8 – المحاسن و الاضداد ، چاپ مصر ، صفحه 277.

9 – بعضی از مردم شهرها و دهات ایران جشن چهارشنبه آخر سال را به مختار ثقفی نسبت می‌دهند و می‌گویند چون در یك چنین روزی مختار بر دشمنان خاندان حسین بن علی پیروز آمد و همه آنها را كشت و آن را جشن گرفتند و از آن پس مسلمانان ایران همه ساله شب چهارشنبه آخر سال را به بزرگداشت آن روز جشن می گیرند و شادی می كنند و آتش می افروزند.

10 - « توپ مروارید » توپی بود كه در سال 1233 هجری قمری به زمان پادشاهی فتحعلیشاه قاجار ، بوسیله « اسماعیل اصفهانی» ساخته شده بود. این توپ میان مردم تهران به « توپ نادری » هم مشهور بود.

11 – برای درست كردن قلیاب یا قلیاب سركه ، تكه‌ای از قلیای خشك را در هاون برنجین می انداختند و هفت دختر نابالغ همسایه را فرامی‌خواندند تا آن را بكوبند و با آب یا سركه بسایند و در هم آمیزند . این هفت دختر در هنگام كوبیدن قلیاب دستهای خود را از میان دو پا در می آوردند.

12 - « آش ابودردا» را مانند آش رشته می پختند و تكه‌ای از خمیر را به ریخت مرد و زنی (یعنی ابودردا و زنش) درست  می كردند و در آش می انداختند.

 13-« آش بیمار » یا «آش امام زین العابدین » مانند آش های معمولی ولی از بار و بنشی كه از قاشق زنی به دست آمده ، یا از موادی كه از پول به دست آمده از قاشق زنی فراهم شده بود درست می كردند .

 14- هفت مغز : پسته ، فندق ، بادام ، توت خشك ، خرما ، نخودچی و كشمش.

منبع خبر :مجله هنر و مردم؛ دوره5،‌ش 53 و 54 ( اسفند 45 و فروردین 46 )

 

منبع: http://www.kniknam.com/content/%DA%86%D9%87%D8%A7%D8%B1%D8%B4%D9%86%D8%A8%D9%87-%D8%B3%D9%88%D8%B1%DB%8C

دوشنبه 24 اسفند 1394  1:45 PM
تشکرات از این پست
ehsan007060
mhzahraee
mhzahraee
کاربر طلایی3
تاریخ عضویت : اسفند 1389 
تعداد پست ها : 2617
محل سکونت : اصفهان

زرتشتیان چهارشنبه سوری ندارند ولی جشن سده دارند!

آشنايي با جشن سده
رامين شهرت
۱۰ بهمن ۱۳۸۷

«سده آبان روز است از بهمن ماه  آن دهم باشد و اندر شبش كه روز دهم است و ميان روز يازدهم آتشها زنند و شادي كنند. اما سبب نامش آنست كه از او تا نوروز پنجاه روز است و پنجاه شب و نيز گفتند كه از فرزندان پدر نخستين سد تمام شد اما سبب آتش كردن و برداشتن آنست كه بيورراسب توزيع كرده بود بر مملكت خويش هر روز دو مرد تا مغزشان بدان دو ريش كند كه بر كتفهاي او بود؛ او را وزيري بود نام رمائيل نيكدل و نيك كردار، و از آن دو تن يكي يله كردي و پنهان او را به دماوند فرستادي. چون آفريدون وي را بگرفت سرزنش كرد و اين رمائيل گفت توانايي من آن بود كه از دو كشته يكي برهانيدي و جمله ايشان در پس كو اند. با وي سواران فرستاد و بفرمود هر كسي بر بام خويش آتش افروختند زيرا كه شب بود خواست كه بسياري ايشان پديد آيد. پس نزديك آفريدون به موقع افتاد و او را آزاد كرد و مسمغان نام كرد. پيش از سده روزي است او را برسده گويند و نيز نوسده گويند. و در حقيقت از او چيزي نداستم.» نوشته بالا را ابوريحان بيرون هزار سال پيش در كتاب التفهيم في صناعه التنجيم آورده است.

آتش نه تنها در نزد ايرانيان بلكه در نزد ديگر اقوام جهان همواره از جايگاه بالايي برخوردار بوده است. موبد دكتر جهانگير اشيدري در كتاب دانشنامه مزديسنا انيگونه مي گويد:«آتش مثل همه عناصر و كليه چيزهايي كه از جانب آن فايده اي به انسان مي رسد در مزديسنا ستوده شده و در نزد ايرانيان قديم و كنوني و نزد زرتشتيان گرامي بوده است. نظر به اينكه در آيين مزديسنا آفريده نيك اهورامزدا بايد گرامي داشته شود ايرانيان آريايي آذر را كه همان آتش است موهبت ايزدي دانسته، شعله آتش را يادآوري فروغ رحماني خوانده اند و آتشدان فروزان را در پرستشگاه به منزله مهراب قرار داده اند.»

و از همين روست كه نور و روشنايي پرستش سوزرتشتيان است و زرتشتيان براي نماز در درگاه پروردگار بي همتا رو به سوي آن مي ايستند.

در شاهنامه حكيم طوس نيز سنت ديگري محفوظ مانده كه بنيان سده را به هوشنگ شاه نسبت مي دهد، استاد ابراهيم پورداوود اين داستان را اينگونه از شاهنامه نقل مي كند: «روزي هوشنگ شاه با همراهانش از كوهي مي گذشت ماري سياه رنگ وبسيار بزرگ و با چشمهاي سرخ از دور بديد سنگي برگرفته بسوي آن انداخت مار بگريخت سنگ خرد بسنگ بزرگتري رسيده بشكست و شراره از آن برخاست خداي را از اين فروغ سپاس گفته آن را قبله قرار داد»

يكي جشن كرد آن شب و باده خورد                        سده نام آن جش فرخنده كرد                                        
ز هوشنگ ماند اين سده يادگار                            بسي باد چون او دگر شهريار

يكي دگير از دلايل نام گذاري سده را اينگونه گفته اند كه چون سد روز از آغاز زمستان بزرگ گذشته است اين روز را سده مي گويند. در ايران باستان زمستان بزرگ از اول آبان آغاز مي شد و تا ابتداي فروردين ماه به طول مي انجاميد. همچنين ايرانيان از شب چله تا جشن سده را چله بزرگ مي ناميدند و بيست روز آخر بهمن كه شامل بيست شب و بيست روز است به نام چله كوچك خوانده مي شده است.

اما زرتشتيان از ديرباز سده را گرامي مي داشته اند، اين جشن با شكوه تر از همه جا در كرمان برگزار مي شده است. صادق هدايت درسال 1312 در مورد جشن سده كرمان اينگونه نوشته است:
«سده سوزي جشني است كه هنوز زرتشيتان كرمان به يادگار جمشيد و آيين هاي ايران باستان مي گيرند و براي اين كار موقوفاتي در كرمان در نظر گرفته اند . پنجا ه روز به نوروز خروارها بوته و هيزم  درمنه در گبر محله باغچه بوداغ آباد  گرد مي آورند . جنب اين باغچه خانه اي هست مسجد مانند و موبدان موبد از بزرگان شهر و حتا خارجي ها را دعوت شاياني مي كنند . در اين آيين نوشيدني و شيريني و ميوه زياد چيده مي شود و اول غروب آفتــــــــــــاب دو نفر موبد دو لاله روشن مي كنند و بوته ها را با آن آتش مي زنند و سرود ويژه مي خوانند هنگامي كه آتش زبانه مي كشد همه ي  ميهمانان كه بيش از چندين هزار نفر مي شوند با فريادهاي شادي دور آتش  مي گردند و اين ترانه را مي خوانند :
 سد به سده ، سي به گله    پنجاه به نوروز
نوشيدني مي نوشند و ميان هلهله ي شادي جشن تمام مي شود . در كرمان همه ي مردم منتظر سده سوزي هستند و اهميت كشاورزي دارد »

گفتني است به غير زرتشتيان سده را ديگر اقوام ايراني نيز جشن مي گيرند، رضا مراد غياث آبادي در اين رابطه مي گويد:« امروزه تا آنجا كه نگارنده آگاهی دارد، این مراسم در میان روستا‌نشینان شمال شرقی كشور (همچون آزادوَر و روستاهای دشت جوین)، در بخش‌هایی از افغانستان و آسیای میانه (با نام «خِـرپَـچار»)، در كردستان (پیرامون سلیمانیه و اورامانات)، نواحی مركزی ایران (با نام‌های «هله‌هله»، «كُـرده»، «جشن چوپانان») و در میان برخی روستانشینان و عشایر لرستان، كردستان، آذربایجان و كرمان رواج دارد.»

منبع: http://www.berasad.com/fa/content/view/1225/

دوشنبه 24 اسفند 1394  2:00 PM
تشکرات از این پست
ehsan007060
mhzahraee
mhzahraee
کاربر طلایی3
تاریخ عضویت : اسفند 1389 
تعداد پست ها : 2617
محل سکونت : اصفهان

آشنایی با نحوه برگزاری آیین آتش افروزی سپیده دم سال نو

آشنایی با نحوه برگزاری آیین آتش افروزی سپیده دم سال نو
خبرنگار برساد
۲۷ اسفند ۱۳۹۲

کمیسیون دینی زرتشتیان استان یزد، از خانواده دانش آموزان کلاسهای دینی دعوت کرده است تا امسال آیین آتش افروزی سپیده دم سال نو را پر رنگ تر از سالهای گذشته برگزار نمایند و در همین راستا نیز متنی را در اختیار دانش آموزان قرار داده که با شیوه برگزاری این مراسم آشنا شوند.
در این متن نخست با آیین آتش افروزی آشنا خواهیم شد، سپس نحوه برگزاری آن آمده است که در ادامه مطلب می خوانید:


آیین آتش افروزی سپیده دم سال نو، پیش درآمدی است برای بزرگترین جشن سال، یعنی نوروز.

البته زرتشتیان نه تنها روزهای آغاز سال جدید را جشن می گیرند بلکه در روزهای پایانی سال نیز به جشن و شادی می پردازند. در پنج روز پایانی سال که زرتشتیان آن را پنجی می نامند، آیینهای گاهنبارخوانی برگزار می شود و در نهایت به شب پایانی سال یا همان شب وه می رسیم. زرتشتیان در این شب تا دیر وقت به جشن و پایکوبی می پردازند و ساعتی مانده به طلوع خورشید راهی پشت بامها می شدند تا با آتش افروزی سال جدید را آغاز کنند.

همانگونه که می دانید گرامیداشت یاد روان و فروهر درگذشتگان در همه ی جشنهای زرتشتی دیده می شود. دلیل آن نیز اعتقاد زرتشتیان به نامیرا بودن انسانها است، در واقع آنها می دانند که روان و فروهر درگذشتگان وجود دارند، پس آنها را یاد می کنند و فرا می خوانند تا در جشنها و شادیهایشان شریک باشند. آتش افروزی سپیده دم سال نو نیز از حضور روان و فروهر درگذشتگان خالی نیست، در واقع برگزاری این جشن علامتی است که به همگان خبر می دهد، این خانه آماده ی برگزاری جشنهای نوروز است.

شیوه برپایی مراسم:

از پسین روز قبل پشت بام تمیز می شود، جایگاهی برای هیزمها در نظر گرفته می شود و کمی هیزم به روی بام منتقل می شود. گل سفید تهیه شده و بر روی بخشی از پشت بام ریخته می شود.

ظرفی از آب و آویشن، چراغی روشن، آفرینگان آتش، سبزه و گلدانی از مورد یا شمشاد نیز به بالای پشت بام برده می شود و در نهایت ظرفی از میوه، به همراه شیرینی یا هر نوع خوراکی نیز تدارک دیده می شود.

زمان افروختن آتش، پیش از طلوع خورشید است، زمانی که هنوز آسمان روشن نشده است، اما از تاریکی هوا کاسته شده است، که به منظور هماهنگی با یکدیگر، ساعت 5 صبح را انتخاب می کنیم، آتش را می افروزیم.

همراه با شعله های فروزان آتش، اعضای خانواده به خواندن اوستا می پردازند، میوه ها را می برند، در آستانه طلوع خورشید، با استفاده از یک قاشق آب و آویشن را به جای جای پشت بام می ریزند. مقداری از گله های آتش را در آفرینگان می گذارند تا به آتشکده محل ببرند و در نهایت شاخه های مورد و شمشاد را بر لبه ی بام قرار می دهند

به این ترتیب آیین آتش افروزی سپیده دم سال نو به پایان می رسد.

منبع: http://www.berasad.com/fa/content/view/12326

دوشنبه 24 اسفند 1394  2:03 PM
تشکرات از این پست
ehsan007060
دسترسی سریع به انجمن ها