بسم الله الرحمن الرحیم
94/2/27 مصادف با 27 ماه رجب
جلسه اول کلاس مجازی با استاد حسینی از شاگردان استاد طاهرزاده حفظه الله
قصد داریم از امشب بحث ده نکته از معرفت النفس درخدمتتان باشیم
ابتدا یک مقدمه از این موضوع را مطرح میکنیم وبعد از پایان بحث اگر دوستان سوالی داشتید درخدمتم
ما در نوزده جلسه این بحث را مطرح میکنیم
خواهشی که دارم این هست که متنی که قرار میدهم خوب مطالعه کنید و در وسط بحث سوال نکنید تابحث که تمام شد واجازه سوال داده شد درخدمت هستیم
همانطور که میدانید معرفت النفس پایه واساس شناخت انسان به همه چیزاست! در روایتی از امیرالمومنین علیه السلام فرمودند:
کسیکه خودش را نشناخته باشد چگونه ادعا داردکه اشیابیرون از خودش را میشناسد! لذا تا معرفت به خودمون حاصل نشده باشد حتی شناخت اشیاء بیرون از خودمان هم امکان ندارد!
نحوه ربوبیت خدا بدون شناخت ربوبیت نفس ما امکان پذیر نیست!
لذا « من عرف نفسه فقد عرف ربه » این نه فقط شناخت رب بلکه شناخت معاد وامام هم همینطوراست!
یعنی بدون شناخت خودمان شناخت امام ومعاد هم محال است!
معرفت از نگاه قرآن انفسی وآفاقی است! اما شناخت آفاق بدون شناخت انفس محاله! چون شناخت آفاقی ما سطحی است وهرلحظه احتمال غلط بودنش وجود دارد!
مثال:
علم امروز مدام درحال تغییروتحوله واین تحول به معنای باطل بودن نظریات قبلی ومطمئن نبودن درنظریات فعلی است!
این نشانه پیشرفت علم نیست؛بلکه برعکس نشان ازجهل علم امروزه؛
چون نمیتواند حقایق را درک کند مدام نظریه ها وتئوریهایش تغییر میدهد!
آخرین نظریه فلسفه علم؛نظریه کارل پوپر هست؛این فرد میگوید:
ما با طرح نظریات علمی قصد اثبات آنهارا نداریم؛بلکه قصدمان ابطال آنهاست؛ چرا علم در قطعیت بسرنمیبرد ومدام در حالت ظن وگمان است!
این متزلزل بودن پایه های علم امروز یک نتیجه دارد علم از نقطه درستی شروع نشده است!
ونقطه درست آن فقط نفس است شناخت خود!
لذا شما روایات ذیل این موضوع رامطالعه بکنید متوجه اهمیت این موضوع میشوید! قلب «! اما شیوه یافتن خداچگونه است؟مگر بدون شناخت نفس امکان دارد؟خدا ازدرون ما با ما ارتباط دارد « قلب المومن عرش الرحمن »
چیزی در بیرون نیست؛همه چیز از درون شکل میگیرد!
ولذا هرکس به اندازه وسع خودش خدا را می یابد!هیچکس در حد انسان کامل خدا را درک نکرد؛لذا تنها کسانیکه عبدالله هستند اهل البیت هستند!
ماهمه چیز را باید از طریق درون درک کنیم ومیکنیم که سرجایش مباحث فلسفی زیبایی هم دارد!
قصد داریم ده نکته در این مورد برای تذکر ارائه کنیم!
که درک این ده نکته باب علوم وحقایق زیادی به روی شما باز میکند!
خیلی از روایات با این بحث قابل درک وفهم میشود!
اما نحوه بحث چگونه است؟بحث بصورت درک حضوری است!یعنی چه؟
همه شما نفس دارید!پس کسی از خودش غائب نیست!ما برای چیزهایی استدلال می آوریم که از نظرماغائب هستند!
ولی برای چیزهایی که پیش ماحاضرند استدلال بی معناست!
مثلا وقتی سرکلاس هستید واستاد را میبینید نیازی نیست ثابت کنیم که استاد هستند!چون شماها استادرا میبینید!