بنابراین راسخون کلمه ای است که دارای مراتب متعدد است همچون ایمان که دارای مراتب متعدد است ما هم مؤمن هستیم و سلمان هم مؤمن اما این کجا وآن کجا.
همچنین راسخون در علم فقط در مکتب اسلام وجو د نداشته اند بلکه در تمام زمانها مؤمنین به خدا و پیامبران الهی هم جزو راسخون زمان خودشان بوده اند البته به لحاظ اختلاف معرفتشان.
در عالم اسلام نیز بعد از رسول مکرم اسلام«صلی الله علیه وآله» کسی از جهت علم ودانش همتای امیر المؤمنین و ائمۀ معصوم شیعه «علیهم السلام» نبوده است.
در مقابل در مکتب خلفا کسی از علم و دانش آنها سخنی به میان نیاورده بلکه به عکس جز فقرعلمی و نمی دانم چیزی یافت نمی شود که نمونه هایی به عرض عالی می رسد:
در مورد خلیفه اول آمده است: هنگامی که گروهی خواستند با وی بیعت کنند وی گفت:«اقیلونی لست بخیرکم».[1] یا «لا حاجه فی بیعتکم اقیلونی بیعتی».
در مورد خلیفۀ دوم نیز نقل شده است:
دوازده سال طول کشید تا سورۀ بقره را بیاموزد.[2] و بارها گفت لولا علی لهلک عمر[3]و یا«أعوذبالله من معضلة لیس لها ابوحسن[4]»ویا «کل واحد أفقه منک حتی العجائز یا عمر»[5] همه حتی پیر زنان هم از عمر افقه هستند یا«کل الناس افقه من عمر حتی المخدّرات فی البیوت»[6]، تمام مردم فقیه ترند از عمر حتی پرده نشینان در خانه.حال چگونه چنین فردی می تواند جزو راسخین در علم باشد؟
در مورد وضعیت عثمان هم سیوطی در تفسیرش نمونه ای از قضاوتها یش را نقل نموده که مقام علمی او را روشن می سازد او روایت می کند: از بعجةبن عبدالله جُهَنی نقل شده است: که وی گفت:
« مردی از مابا زنی از قبیلۀجهینه ازدواج نمود،پس از شش ماه فرزندی برای وی متولّد شد،شوهرش نزد عثمان رفت و عثمان دستور داد تا وی را سنگسار کنند .خبر آن به امام علی «علیه السلام» رسید،حضرت نزد عثمان رفتند و فرمودند:چه کار می کنی؟چنین مجازاتی بر او نیست ؛زیرا خداوند تعالی می فرماید:«ً وَ حَمْلُهُ وَ فِصالُهُ ثَلاثُونَ شَهْرا »[7]
دوران حمل و از شیر باز گرفتن طفل سی ماه است. و نیز فرموده است:«وَ الْوالِداتُ يُرْضِعْنَ أَوْلادَهُنَّ حَوْلَيْنِ كامِلَيْن»[8]. مادران فرزندان خود را دو سال تمام شیر می دهند. بنابراین دوران شیر خوارگی بیست و چهار ماه و دوران بارداری هم شش ماه است.
عثمان گفت :به خدا قسم من متوجّه چنین چیزی نشده بودم ،لذا دستور داد که او را برگردانند،ولی اورایا فتند که سنگسار شده بود.حال آیا چنین شخصی می تواند جزو راسخون در علم باشد؟!!!
[1]. الصواعق المحرقه، ج 30، ص 51، الامامة و السیاسة، ج 1، ص 14 و 20.
[2].«تعلّم عمر سوره البقره فی اثنتی عشره سنه فلمّا ختمها نحر جزورا». الدر المنثور، ج 1، ص 21؛ شعب الایمان بیهقی، ج 2، ص 331، ح 1957؛ تفسیر قرطبی، ج 1، ص 341، سیره ابن جوزی، ص 165، شرح نهج ابن ابی الحدید، ج 3، ص 111، ج13، ص 223، خطبه 223.
[3]. السنن الکبری، ج 7، ص 442؛ مختصر جامع العلم، ص 150؛ الریاض النضرة، ج 2، ص 194؛ ذخائر العقبی، ص 82، تفسیرالرازی، ج 7، ص 474.
[4].طبقات ابن سعدج2ص339،تاریخ الخلفا،سیوطی،ص171،الاستیعا� �،ج3ص40.تاریخ الاسلام،ذهبی ،قسمت تاریخ خلفاص638.