70: ظهور منجى در اناجيل در چه وقتى معين شده است؟
از برخى عبارات اناجيل به دست مى آيد كه وقت ملكوت آسمان ها كه همان حكومت عدل جهانى توحيدى در روى زمين است آخرالزمان معين شده است.
حضرت عيسى عليه السلام در مورد مقدمات برپايى ملكوت خداوند مى گويد: ((و زود است كه خبر از جنگ ها و شايعات بشنويد مبادا كه فزع كنيد زيرا حدوث آنها حتمى است ولى نهايت عالم نخواهد بود)).(38)
و نيز مى فرمايد: ((... آنكه تا نهايت باقى مى ماند اوست كسى كه خلاصى مى يابد)).(39)
و اين مطلب موافق رواياتى است كه از رسول اكرم صلى الله عليه و آله رسيده و اشاره دارد به اينكه:المهدى يخرج فى آخر الزمان (40)؛ ((مهدى در آخرالزمان خروج خواهد نمود.))
71: وسعت حكومت حضرت مهدى عليه السلام چقدر است؟
از عهد جديد استفاده مى شود كه حكومت حضرت مهدى عليه السلام كه از آن به ملكوت آسمان ها يا ملكوت خداوند براى فرزند انسان تعبير شده تمام روى زمين را فرا خواهد گرفت، در انجيل لوقا آمده است: ((در آينده مردمى از شرق و غرب و شمال و جنوب زمين آمده و بر سر سفره، در ملكوت خداوند خواهند نشست)).(41)
و در انجيل مرقس مى خوانيم: ((و واجب است كه قبل از آن به جميع عالم بشارت داده شود)).(42)
در احاديث اسلامى نيز به اين موضوع اشاره شده است، امام باقر عليه السلام مى فرمايد:القائم منا... يبلغ سلطانه المشرق و المغرب (43)؛ ((قائم از ما... حكومت او مشرق و مغرب عالم را فرا خواهد گرفت.))
ابو داوود به سندش از رسول خدا صلى الله عليه و آله نقل كرده كه فرمود:ويهلك الله فى زمانه الملل كلها اءلا اءلاسلام (44)؛ ((خداوند در زمان او [مهدى عليه السلام ] اهل همه ملت ها به جز اسلام را هلاك خواهد نمود.))
72: اوصاف ياران منجى در اناجيل چيست؟
در اناجيل مسيحيان اوصافى براى ياران منجى بشريت ذكر شده كه به برخى از آنها اشاره مى كنيم:
1- اطاعت: در انجيل مرقس آمده است: ((به حق به شما مى گويم: هر كس كه همانند طفل، ملكوت خدا را نپذيرد در آن داخل نخواهد شد)).(45) مثال به طفل اشاره به اطاعت مطلق است.
2- عمل به احكام: در انجيل متى آمده است: ((اين گونه نيست كه هر كسى يا رب يا رب بگويد داخل در ملكوت آسمان ها شود، بلكه هر كس به خداست پروردگار عمل كند در آسمان هاست)).(46)
3- استضعاف: در انجيل لوقا آمده است: ((خوشا به حال شما اى فقرا، زيرا براى شماست ملكوت خداوند. خوشا به حال شما اى گرسنگان در امروز، زيرا در آينده سير خواهيد شد. خوشا به حال شما اى گريه كنندگان، زيرا در آينده خندان خواهيد شد. اين در حالى است كه در جاى خود ((ملكوت آسمان)) به عصر ظهور تطبيق شده است)).(47)
73: آيا در اناجيل به علائم ظهور منجى اشاره شده است؟
در انجيل متى آمده است: ((... و در آن هنگام كه عيسى در باغ زيتون نشسته بود شاگردانش به نزد او آمده و با او خلوت كردند و از او سؤ ال نمودند: به ما بگو: در چه زمانى اين امور تحقق خواهد يافت و علامت و نشانه آمدن تو و پايان عالم چيست؟)) (48) و نيز مى خوانيم: ((و زود است كه خبر از جنگ هايى مى شنويد... مبادا كه فزع كنيد زيرا وقوع آنها حتمى است)).(49)
و نيز آمده است: ((و هنگامى كه فرزند انسان در مجد و عظمتش مى آيد و در حالى كه ملائكه او را همراهى مى كنند بر روى عرش عظمتش مى نشيند و جميع امت ها نزد او محشور خواهند شد...)).(50)
در انجيل لوقا آمده است: ((فريسيّون از او سؤال نمودند: چه زمانى ملكوت خداوند مى آيد؟ او در جواب فرمود: ملكوت خدا غير مترقبه مى آيد)).(51)
و نيز مى خوانيم: ((و هنگامى كه خبر از جنگ ها و فتنه ها شنيديد فزع نكنيد زيرا اين امور بايد در ابتدا تحقق يابد ولى اين پايان عالم نيست. آن گاه به آنان فرمود: زود باشد كه امتى بر امتى و مملكتى بر مملكتى قيام كند و زلزله هاى شديد و گرسنگى ها و قحطى ها در مكان هاى زيادى به وقوع پيوندد و زود است كه امور خوفناك و نشانه هاى بزرگى حادث گردد)).(52)
74: هر يك از صاحبان اديان منجى را از دين خود مى داند راه حل اين اختلاف چيست؟
در تشخيص هويت منجى عالم در پايان تاريخ نزد صاحبان اديان، اختلاف است. هر كسى بزرگى از دين خود را رهبر اين نهضت مى پندارد و او را احياگر دين خود مى داند اهمّ اسباب اختلاف عبارتند از:
1- نصوص و بشارت هاى آسمانى از آن جهت كه خبر غيبى است لذا هر كسى به جهت تعصب دينى كه دارد آن را به رهبر و بزرگ دينى خود حمل مى كند.
2- علماى اديان و دانشمندان مكاتب مختلف از آن جهت كه به هويت و شخصيت مهدى موعود آخرالزمان جاهلند، لذا منجى را بر رهبران خود حمل نمودند.
براى حل مشكل و تحديد هويت منجى بشريت مراحلى را بايد طى نمود:
1- تمييز بشارات و نصوص خاصه اى كه در رابطه با منجى در كتاب هاى مقدس آسمانى اهل كتاب وارد شده است.
2- بررسى صفات و خصوصيات منجى در كتاب هاى مقدس بدون تاءثيرپذيرى از پيش فرض ها.
3- بررسى حقايق تاريخ و مقايسه آن با صفات و خصوصياتى كه در كتاب هاى مقدس درباره منجى آمده است، تا مصداق واقعى و هويت شخصى منجى، معين شود.
4- معرفى حضرت مهدى عليه السلام به ديگران تا قدرت تطبيق براى آنان نيز فراهم گردد.
لذا مشاهده مى كنيم كه گروهى از مسيحيان با بررسى صفات و خصوصيات مصلح و منجى جهانى در كتاب هاى مقدس خود و تطبيق آنها بر منجى ترسيم شده در اسلام، به اسلام و تشيع گرويدند و مهدويت اسلامى را پذيرفتند، اينك به برخى از آنها اشاره مى كنيم:
1- قاضى ساباطى مسيحى
او بعد از بررسى بشارت اشعياى نبى در شان مصلح جهانى و مناقشه در تفسير يهود و نصارا براى آن مى گويد: ((در نتيجه مقصود از اين كلام همان مهدى موعود اسلامى است؛ زيرا در آنجا درباره منجى مى گويد: او به مجرد شنيدن، جزا نمى دهد. و اين با اجماع مسلمين سازگارى دارد كه مى گويند: اين صفت از خصوصيات مهدى موعود است)) .
و نيز مى گويد: ((عقيده اماميه در اينكه منجى، فرزند حسن عسكرى است كه در سال 255 از مادرى به نام نرجس متولد شد و سپس غايب گشت و به اذن خداوند ظهور خواهد نمود، به واقع نزديك تر است)).(53)
2- علامه محمد صادق فخرالاسلام
او كه شخصى مسيحى بوده و پس از تحقيقات فراوان مسلمان شيعى شده است در كتابى به نام ((انيس الاسلام)) كه در ردّ يهود و نصارا نوشته، در آنجا تمام بشارت ها به ظهور منجى را بر حضرت مهدى موعود اسلامى منطبق كرده است.
3- علامه محمد رضا رضايى
او نيز كه شخصى يهودى بوده و اسلام را انتخاب گرده است در كتاب خود به نام ((منقول رضايى)) بشارات بر منجى را بر مهدى موعود منطبق كرده است.
75: چگونه با وجود تحريف در تورات و انجيل به آن استشهاد مى شود؟
گاهى سؤال مى شود كه شما قائل به وجود تحريف در تورات و انجيل و ديگر كتب آسمانى غير از قرآن هستيد چگونه در قضيه مهدويت و ساير موضوعات به آن استدلال مى كنيد؟
پاسخ:
1- در موضوع مهدويت چنان آيات و روايات فراوانى وجود دارد كه براى اثبات آن احتياج به منابعى ديگر غير قرآن نباشد.
2- استناد و استشهاد به بشارات كتاب هاى آسمانى و غير آسمانى ديگران از باب تاييد است نه اثبات.
3- نقل بشارات از كتاهاى مقدس ديگران به جهت تقارن بين اديان و هدايت اهل اديان به دين حق يعنى اسلام است.
4- كسى ادعا نكرده كه تمام آنچه كه در كتاب هاى مقدس اديان ديگر آمده تحريف شده است بلكه آنچه مسلم است اينكه بخشى از آنها مورد تحريف قرار گرفته است.
5- در اثبات عدم تحريف در مواردى كه به آنها استشهاد مى شود همين بس كه در مصادر اسلامى نيز به آن اشاره بلكه تصريح شده است.
6- برخى از بشارات كتاهاى مقدس اديان ديگر با واقعيات تاريخى مطابقت داشته است، از قبيل اينكه مصلح جهانى همان امام دوازدهم از ذريه اسماعيل و از نسل بهترين زنان است كه ولادت او در وضع شديد و اختناق سياسى به وقوع خواهد پيوست و به همين جهت خداوند او را از ظالمان تا هنگام ظهور محفوظ خواهد داشت.
76: چرا قوانين اديان آسمانى پيشين به نحو اكمل پياده نشد؟
پياده شدن عدل و داد و قوانين الهى در جامعه احتياج به گذران دو مرحله دارد:
1- مرحله تنظيم قوانين اجتماعى از ناحيه قانون گذارى كه عالم و عادل است، اين مرحله با ارسال و انزال كتب انجام پذيرفت.
- مرحله تطبيق قوانين الهى كه با گذر از دو شرط قابل پياده شدن در جامعه بشرى است:
الف: رسيدن جامعه بشرى به رشد و تكامل فكرى، تا استطاعت درك آن قوانين را داشته باشد و نيز به آن ايمان آورد.
ب: تنفيذ كننده و پياده كننده آن قوانين، عالم، مقتدر و معصوم باشد تا بتواند آن قوانين را در سطح عالم پياده نمايد.
77: چرا در عصر پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله حكومت جهانى توحيدى تحقق نيافت؟
بشر به مانند طفلى است كه در ابتداى زندگى خود احتياج به طى مدارس و مدارج علمى و عملى در سطوح مختلف دارد تا بتواند به رشد و تكامل نهايى خود برسد.
به همين جهت است كه رهبران الهى بدون ايجاد شرايط و زمينه كافى براى رسيدن به آن هدف، آمادگى براى اجراى حكومت عدل جهانى را ندارند و اين به جهت نقص آنها نيست بلكه مشكل از ناحيه نبود قابليت محل است.
78: بعد از ظهور اسلام خطوط كلى براى روز موعود چگونه ترسيم شد؟
پاسخ اين سؤال را با ذكر مقدماتى خواهيم داد:
1- اسلام كامل ترين طرح را براى تطبيق حكومت عدل جهانى توحيدى در پايان تاريخ داده است؛ زيرا اسلام آخرين شريعت آسمانى است و از طرفى ديگر دعوت اسلام جهانى است. بشر قبل از اسلام از آنجا كه فهم و دركش به اين حد نرسيده بود كه اين طرح كامل را بفهمد و درك نمايد لذا به دوره ظهور اسلام واگذار شد. موقعى پيامبر اسلام صلى الله عليه و آله طرح حكومت عدل جهانى را داده است كه بشر به اين سطح عقلى و فرهنگى رسيده بود تا اين طرح جامع را احساس كرده و درك كند.
2- پيامبر اسلام صلى الله عليه و آله و امامان معصوم عليهم السلام بعد از او و بسيارى از صحابه در اخبار، از اين طرح و بشارت آن به مردم سهم بسزايى داشته اند زيرا آنها حاملان اصلى اين طرح هستند. اين بزرگواران تمام سعى و تلاش خود را به كار گرفته و براى آمادگى ذهنى مردم از راه هاى مختلف اين وضوع مهم را تثبيت نمودند، از قبيل:
الف: خبر دادن از تحقق هدف بزرگ خلقت هنگام تحقق حكومت عدل جهانى.
ب: تاكيد بر اينكه رهبر اين حكومت امامى معصوم از ذريه رسول خدا صلى الله عليه و آله است.
ج: خبر از وقوع ظلم و بيدادى كه قبل از ظهور در عالم گسترش خواهد يافت.
3- خود امام مهدى عليه السلام نيز در آماده سازى مردم براى پذيرش اين امر مهم سهم بسزايى داشته و ا پيامبر و امامان قبل از خود تشريك مساعى كرده است، از قبيل:
الف: اقامه دليل بر ولادت و وجودش با تكرار ملاقات ها با مردم.
ب: بيان طرح كامل براى غيبت و ظهورش.
---------------------------
1-مع الدكتور احمد امين فى حديث المهدى و المهديه، ص 11.
2-الامامة و قيام القيامة، ص 270 و 271؛ العقيده و الشريعه فى الاسلام، ص 192.
3-سوره ى انبياء، آيه 105.
4-سوره قصص، آيه ى 5.
5-سوره ى صف، آيه 9
6-سوره مائده، آيه 24.
7-سوره مائده، آيه 112.
8-ماللهند، ص 321.
9-بشارت العهدين، ص 242؛ بشارة الظهور، ص 17.
10-بشارت العهدين، ص 272؛ بشارة الظهور، ص 18.
11-بشارة الظهور، ص 18.
12-اوپانيشاد، ص 737.
13-بشارت العهدين، ص 237 و 238؛ بشارة الظهور، ص 34.
14-بشارت العهدين، ص 243 و 244.
15-بشارت العهدين، ص 273؛ بشارة الظهور، ص 20.
16-جاماسب نامه، ص 25.
17-زند بهمن يسن، ص 19.
18-زند بهمن يسن، ص 150.
19-سوره، انبياء، آيه 105.
20-كتاب مقدس، عهد قديم، مزمور 72، ص 1210 -1212، رقم 1-17.
21-كمال الدين، ص 357، ح 53؛ الغيبة، طوسى، ص 172، ح 129؛ بحارالانوار، ج 51، ص 222.
22-كتاب مقدس، عهد جديد، انجيل يوحنا، ص 339، رقم 28-30.
23-سوره، آل عمران، آيه 46.
24-سوره نساء، آيه 159.
25-ر.ك: صحيح بخارى، ج 4، ص 143؛ درالمنثور، ج 2، ص 241؛ و....
26-سوره زخرف، آيه 61.
27-جامع البيان، ج 25، ص 115؛ البحرالمحيط، ج 9ص 386.
28-صحيح بخارى، ج 4، ص 143.
29-كمال الدين، ص 331، ح 16.
30-المعجم الكبير، ج 1، ص 217.
31-الفتن و الملاحم، ص 172.
32-كتاب مقدس، عهد جديد، ص 205، رقم 43.
33-انجيل متى، 9/62/35.
34-كتاب مقدس، عهد جديد، انجيل متى، ص 82-84، رقم 13-28.
35-كتاب مقدس، عهد جديد، انجيل متى، ص 104، رقم 27.
36-كتاب مقدس، عهد جديد، انجيل متى، 24/105/44
37-كتاب مقدس، عهد جديد، انجيل يوحنا، ص 317، رقم 50.
38-كتاب مقدس، عهد جديد، انجيل متى، ص 102، رقم 6.
39-كتاب مقدس، عهد جديد، انجيل متى، 24/103/13.
40-الغيبة، طوسى، ص 178.
41-انجيل لوقا، 13/242/29.
42-انجيل مرقس، 13/166/10.
43-كمال الدين، ص 330، ح 16.
44-سنن ابى داوود، ج 2، ص 319، ح 4324.
45-كتاب مقدس، عهد جديد، انجيل مرقس، ص 157، رقم 15.
46-كتاب مقدس، عهد جديد، انجيل متى، 7/56/21.
47-كتاب مقدس، عهد جديد، انجيل لوقا، ص 210، رقم 20 و 21.
48-كتاب مقدس، عهد جديد، انجيل متى، اصحاح 24، ص 102، رقم 3.
49-انجيل متى، 24/102/6.
50-كتاب مقدس، عهد جديد، انجيل متى، اصحاح 25، ص 107، رقم 31-34.
51-انجيل لوقا، 17/252/20.
52-انجيل لوقا، 21/265/9-11.
53-البراهين الساباطية، ص 207 و 208.
-----------------------
علي اصغر رضواني