جام نیوز/ از آنجایی که علمای بزرگ اهل تسنن از شاگردان امام صادق علیه السلام بوده اند، از ایشان به نیکی یاد کرده و برخی از کرامات ایشان را در کتاب هایشان نقل کرده اند. نقل زیر شاهدی بر این مدعاست.
لالکائی کرامتی را از امام صادق علیه السلام چنین نقل میکند:
لیث بن سعد گفت:
سال صد و سیزده برای انجام حج به مکه رفتم پس از خواندن نماز عصر به کوه ابو قبیس بالا رفتم. ناگاه دیدم مردى نشسته دعا میکند. گفت:یا رب یا رب یا رب تا نفسش قطع شد باز گفت: ای خدای او ، تا نفسش قطع شد. سپس فرمود ربّ ربّ ربّ تا نفسش قطع شد. سپس فرمود : یا اللَّه یا اللَّه تا نفسش قطع شد. همین طور باز گفت: یا حى تا نفسش قطع شد باز گفت: یا رحیم تا نفسش قطع شد. سپس گفت یا ارحم الراحمین تا نفسش قطع شد هفت مرتبه این ذکر را تکرار کرد.
سپس گفت: خدایا من از این انگور میخواهم مرا روزى فرما بارخدایا این دو لباسم کهنه شده لیث گفت: بخدا قسم هنوز دعایش تمام نشده بود که دیدم سبدى پر از انگور با اینکه در آن وقت انگور پیدا نمىشد و دو برد جدا جدا در مقابلش نهاده شد. همین که خواست شروع به خوردن نماید گفتم: من هم شریکم با شما؟ پرسید براى چه گفتم: شما دعا کردى من هم آمین گفتم. فرمود بیا جلو بخور ولى نباید چیزى ذخیره کنى و نگهدارى.
شروع به خوردن کردم انگورى بىدانه بود که تا کنون به آن خوبى نخورده بودم ، آن قدر خوردم تا سیر شدم ولی از آن سبد چیزى کاسته نشد. فرمود یکى از دو لباس را تو بردار عرض کردم احتیاجى به لباسها ندارم.
فرمود یک طرف خود را پنهان کن تا من برد را بپوشم خود را پنهان کردم ایشان یک لباس را به عنوان شلوار پوشید و دیگری را بر شانه افکند دو برد کهنه قبلى را به دست گرفت و از کوه پائین آمد. به دنبال آن جناب رفتم تا به مسعى رسید (صفا و مروه) مردى او را دید عرض کرد آن جامه را به من لطف کن خدا ترا بپوشاند. هر دو برد را به او داد. من به دنبال آن مرد رفتم. سؤال کردم این شخص که بود؟ گفت: جعفر بن محمّد [علیهما السّلام] ، به دنبال آن حضرت گشتم تا از ایشان چیزى بیاموزم ولى دیگر آن جناب را نیافتم.
منبع:
اللالکائی ، هبة الله بن الحسن الطبری الوفاة: 418 ، کرامات أولیاء الله عز وجل ص 171، دار النشر : دار طیبة - الریاض - 1412 ، الطبعة : الأولى ، تحقیق : د. أحمد سعد الحمان ؛ ابن الجوزی الحنبلی، جمال الدین ابوالفرج عبد الرحمن بن علی بن محمد (متوفاى 597 هـ)، صفة الصفوة، ج 2، ص 174،تحقیق: محمود فاخوری - د.محمد رواس قلعه جی، ناشر: دار المعرفة - بیروت، الطبعة: الثانیة، 1399هـ – 1979م. ابن حجر هیثمی نیز با اندکی تفاوت ، این کرامت را نقل کرده است : الهیثمی، ابوالعباس أحمد بن محمد بن علی ابن حجر (متوفاى973هـ)، الصواعق المحرقة علی أهل الرفض والضلال والزندقة، ج 2 ، ص 589، تحقیق عبد الرحمن بن عبد الله الترکی - کامل محمد الخراط، ناشر: مؤسسة الرسالة - لبنان، الطبعة: الأولى، 1417هـ - 1997م.