هرکسی به طریقی خود را معرفی می کند. شرکت های بزرگ دنیای فناوری نیز از همین قانون تبعیت می کنند. بسیاری از این شرکت ها، هدف خود را در یک جمله بیان می کنند و سعی می کنند با چند کلمه، روش کار و راهبرد خود را، حداقل به صورت تئوری، معرفی کنند.
شعار برخی شرکت ها معروف است و همه آن را حفظ هستند، برخی دیگر نیز در انتخاب شعار به یاد ماندنی چندان موفق نبوده اند. شرکت ها با انتخاب شعار سازمانی، می توانند اهداف و خصوصیت های خود را منعکس کنند، این در حالی است که با نگاه به شعار بسیاری از سازمان ها، بحران هویت به خوبی به چشم می خورد.
در ادامه قصد داریم چند شعار معروف شرکت های فناوری را مرور کنیم.
-
شعار آمازون به بلندپروازی های این شرکت اشاره می کند: "هدف ما این است که به عنوان مشتری مدارترین شرکت دنیا شناخته شویم؛ جایی که بتوان در آن هرچیزی را به صورت آنلاین پیدا کرد."
-
شعار اپل کمی کسل کننده است: "اپل کامپیوترهای مک، بهترین کامپیوترهای شخصی در دنیا، به همراه OS X، iLife، iWork و نرم افزارهای حرفه ای را طراحی می کند. اپل با آیپاد و فروشگاه آنلاین آیتونز، پیشتاز انقلاب دیجیتال در موزیک است. اپل تلفن همراه را با آیفون و اپ استور انقلابی خود دگرگون کرده، و در حال شکل دادن به آینده رسانه های موبایل و دستگاه های محاسباتی با آیپد است."
-
شعار گوگل ساده است و از سال 1998 تغییری نکرده: "ماموریت گوگل سامان دادن به وضعیت اطلاعات و تسهیل دسترسی به آن در دنیا است."
-
مارک زاکربرگ، مدیرعامل فیس بوک اغلب اوقات شعار "متصل کردن دنیا" را تبلیغ می کند. شعار این شرکت چندان جاه طلبانه نیست، ولی بسیار روشنفکرانه است: "ماموریت فیس بوک فراهم کردن امکان به اشتراک گذاری در میان مردم و گسترش ارتباطات در جهان است."
-
سرویس کرایه خودرو اوبر نیز شعار ساده ای دارد: "حمل و نقل قابل اطمینان همچون آب جاری، همه جا و برای همه کس."
-
نت فلیکس شعار رسمی ندارد، ولی مدیرعامل این شرکت چهار نکته را درباره اهداف شرکت خود بیان کرده:
1. تبدیل شدن به بهترین سرویس سرگرمی در جهان.
2. تولید محتوای سرگرمی در سراسر جهان.
3. ایجاد بازارهایی برای فیلم سازان
4. کمک به تولیدکنندگان محتوا در سراسر جهان به منظور یافتن مخاطبان جهانی.
ماموریت توییتر "دادن قدرت ایده پردازی و به اشتراک گذاشتن ایده ها و اطلاعات در کوتاه ترین زمان ممکن به همه است."
-
اسنپ چت در نخستین پست خود در وبلاگ این شرکت نوشت: "هدف ما از راه اندازی این اپلیکیشن، صرفا عکاسی نیست. هدف ما ارتباط برقرار کردن انسان ها با یکدیگر است."
-
سرویس اشتراک فایل دراپ باکس هدف بزرگی را برای خود متصور است: "هدف ما ساده کردن زندگی برای همه مردم جهان است."
-
مایکروسافت شعار خود را اینطور اعلام می کند: "هدف ما فراهم کردن امکان پیشرفت برای هرکس و هر سازمان در جهان است."
-
تسلا شعار عمل گرایانه ای انتخاب کرده: "هدف ما تسریع گذار جهان به سوی حمل و نقل پایدار است."