تمام شروط اجراي حدود ، دال بر لغو آنهاست
اكثر احكام اجتماعي شريعت ، گزينشي از بين بهترينهاي آن عصر و امضا توسط پيامبر(ص) ، جهت ابلاغ و اجرا بوده است 1
از طرف ديگر ، هدف پيامبر(ص) ، اجراي آن احكام نبوده ، بلكه رسيدن به جامعه اي پاك و عاري از خشونت و فساد و حاكميت اخلاق و عدالت در جهت توسعه و رشد آن بوده است 2 ، آنجا كه خداوند هدف حتي اجراي قصاص را ، حيات و بالندگي جامعه معرفي نموده است :
و لکم في القصاص حياة يا اولي الالباب لعلکم تتقون 3
و براى شما در قصاص ، حيات و زندگى است ، اى صاحبان خِرد! شايد شما تقوا پيشه کنيد .
به همين دليل ، پيامبر(ص) ، در مقام اثبات جرمهاي منجر به اجراي حدود ، آنقدر شرايط را سخت كرده بودند كه براحتي قابل اثبات نبوده و عاملي براي اشاعه آنها در جامعه نشوند . 4
مهمترين قاعده و اصلي كه در كتب فقهي مطرح و در اجراي حدود بايد رعايت شود " قاعده درء " ، به معناي " دفع حدود به شبهات " بوده و مورد توافق بين هر دو فرقه شيعه و سني مي باشد .
در اين مجال اندك ، به چند حديث زيبا از پيامبر(ص) اكرم اشاره مي شود :
-
ادرؤوا الحدود بالشبهات و لاشفاعة و لاکفالة و لایمین فی حد 5
حدود را به شبهات دفع کنید و شفاعت ، کفالت و قسم در حدود پذیرفته نمی شود .
-
ادفعوا الحدود ما وجدتم له مدفعا 6
مادام كه راهي براي دفع حدود بيابيد آنها را دفع كنيد ( و اجرا ننماييد ) .
-
عن عائشة، قالت : قال رسول الله (ص) : ادرؤوا الحدود عن المسلمین ما استطعتم فان کان له مخرج فخلوا سبیله فان الامام ان یخطیء فی العفو خیر من ان یخطیء فی العقوبة . 7
عایشه می گوید : پیامبر اکرم (ص) فرمود : حد را از مسلمانان تامی توانید دفع کنید . اگر راهی برای دفع حد وجود دارد ، او [متهم] را رها کنید ، چرا که اگر امام در عفو کسی اشتباه کند ، بهتر است که در عقوبت کسی اشتباه کند .
-
حضرت علي(ع) خطاب به مالك اشتر مينويسد:
.. و اقبل العذر، و ادرء الحدود بالشبهات و تغاب عن كل ما لايصلح لك و لا تعجلن الي تصديق ساع،، فان الساعي غاش ، و ان تشبه بالناصحين 8
-
... عذر شخص خاطي را بپذير و در صورت وجود شبهه ، کيفر و مجازات را دور کن ( از اجراي آن خودداري کن )، و آن چه را که درستي اش بر تو روشن نيست ناديده گير و در تصديق و باور داشتن گفتههاي انسان بدگو و سمپاش شتاب منما ، زيرا افراد سمپاش خيانتکار و فريبدهنده ميباشند ، هر چند خود را به صورت پنددهندگان درآورند .
با توجه به قاعده فقهي فوق كه هيچ اختلافي در آن ، بين فقهاي دو فرقه نيست ، فهميده مي شود كه " هدف شارع ، پيشگيري از بروز مفسده معاصي در جامعه مي باشد ، و اگر بعضي از آنها پديدار شد ، مي خواهد به ساده ترين و آسان ترين راه و دورترين آنها از آزار و ايذا ، نفي و برطرف سازد . حد و تعزير فقط بمنزله داغ نهادن مي باشد ، كه آخرين دواء است . حاصل آنكه ، غرض شارع چيزي نيست جز دفع معاصي و رفعشان با ساير اسباب ، مثل انذار و ارشاد و توبه . 9 "
زيرنويسها :
-
مرحوم منتظري ، كتاب اسلام دين فطرت - ص 702 تا 705 - احمد قابل ، شریعت عقلانی ،8، بخش 22
-
مرحوم منتظري ، همان
-
بقره آيه 179
-
بطور مثال ، شرايط اثبات عمل زنا از قبيل شهادت 4 نفر با كيفيت مطروحه در كتب فقهي و يا اقرار شخص در چهار نوبت و اطمينان قاضي مبني بر سلامت عقلي او و ...
-
من لايحضره الفقيه ، صدوق، ج 4 ص 76 ح 5146
-
سنن ابن ماجه ، حدود ، 5 ح 2545
-
رواه الترمذی ، حدود ، 2 ح 1447
-
بحار الانوار, ج 77 ص 245 - تحف العقول ابن شعبة الحراني ، ص 128.
-
فقه استدلالي در مسائل خلافي – مرحوم آيه اله غروي ص 23
محمد صالحي – 26/10/94