0

12 عادت بد در استفاده از فناوري

 
mohammad_43
mohammad_43
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : فروردین 1388 
تعداد پست ها : 41934
محل سکونت : اصفهان

12 عادت بد در استفاده از فناوري

هر فناوري تازه‌اي زبان و آداب خودش را دارد كه اگر آنها را فرا نگيريم نمي‌توانيم از آن فناوري به‌درستي استفاده كنيم. عادت‌هاي نادرست‌ ما در استفاده از فناوري‌هاي جديد از فرا نگرفتن همين زبان و آداب سرچشمه مي‌گيرند و ضرر نهايي آن به خود ما مي‌رسد.

در اين مقاله 12 عادت متداول در استفاده از فناوري روز فهرست شده‌اند؛ عادت‌هايي كه شايد هركدام از ما گرفتارشان باشيم و ترك كردن‌شان برايمان دشوار باشد، اما بهتر است دست‌كم سعي خودمان را بكنيم.

1. جدي نگرفتن امنيت

خيلي از ما حفظ امنيت اطلاعات‌مان را جدي نمي‌گيريم. شايد علت اين باشد كه از خطرات پيش روي خود آگاه نيستيم. مثلا در كار كردن با اينترنت، شبكه‌هاي محلي يا حتي باز كردن ايميل كوچك‌ترين ترديدي به خودمان راه نمي‌دهيم. اين كار مانند اين است كه بدون جليقه نجات وارد آب‌هاي خروشان بشويم.

كمترين كاري كه مي‌توانيم بكنيم نصب برنامه ضد‌ويروس رايگان و به‌روز نگه داشتن آن است. خود‌ ويندوز هم تنظيم‌هايي براي امن نگه‌داشتن كاربر در اينترنت دارد كه بهتر است آنها را هم رعايت كنيم.

2. تنبلي در تهيه نسخه پشتيبان

نكته جالب درباره كساني كه از اطلاعات خود نسخه پشتيبان (بك‌آپ) نمي‌گيرند اين است كه هميشه مي‌گويند: «آره، واقعا لازمه...» اما همچنان به تنبلي خود ادامه مي‌دهند. همه سخت‌ديسك‌ها سرانجام روزي از كار مي‌افتند، همه آنها. سخت‌ديسك كامپيوتر شما هم همين‌طور است. پس زودتر دست به كار شويد و از اطلاعات مهم‌تان نسخه پشتيبان بگيريد. مي‌توانيد اين كار را با خريدن سخت‌ديسك جانبي انجام بدهيد.

3. پاسخ دادن به هرزنامه‌ها

چرا فرستندگان هرزنامه (Spam) به كارشان ادامه مي‌دهند؟ چون بسياري از كاربران به آنها پاسخ مي‌دهند. در واقع فرستندگان هرزنامه‌ها تقريباً از درست بودن هيچ‌كدام از نشاني‌هايي كه در فهرست‌شان دارند مطمئن نيستند تا اين‌كه كاربران عبارتي مانند «…Remove me from » را در نامه آنها كليك مي‌كنند تا به حساب خودشان از فهرست گيرندگان‌ نامه خارج شوند، اما همين كار باعث مي‌شود فرستندگان بفهمند نشاني را درست گرفته‌اند و انبوه هرزنامه‌ها را چندبرابر كنند.

4. استفاده از لپ‌تاپ در تختخواب

اگر
لپ‌تاپ را مدتي طولاني جايي بگذاريد كه زيرش نرم باشد(مانند تختخواب يا مبل) جلوي سوراخ‌هاي تهويه هواي آن گرفته مي‌شود و اجزاي درون آن كم‌كم داغ مي‌شوند.

اگر در همين حالت باقي بماند ممكن است پردازنده آن بسوزد يا حتي موجب آتش‌سوزي بشود. بهتر است لپ‌تاپ را هميشه روي ميز بگذاريد يا اگر اصرار داريد روي مبل يا تختخواب با آن كار كنيد، كتابي با جلد سخت زيرش بگذاريد تا مانعي براي جريان هواي آن ايجاد نشود.

5. چاپ كردن‌ همه‌چيز

واقعا چقدر لازم است كه همه ايميل‌هاي دريافتي‌تان را چاپ كنيد؟ اگر مي‌خواهيد آرشيوي از نامه‌هاي دريافتي‌تان داشته باشيد بهتر است از نرم‌افزارهاي مخصوص‌ اين كار استفاده كنيد. به اين‌ترتيب خواهيد ديد كه دسته‌بندي كردن نامه‌ها بسيار بهتر انجام مي‌شود و جستجو در ميان آنها فوق‌العاده آسان‌تر است. هر بار كه مي‌خواهيد چيزي را چاپ كنيد به درختاني كه دارند از بين مي‌روند، به خطر گرمايش زمين‌ و... فكر كنيد!

6 . ذخيره كردن‌ هر چيزي در هر جايي

وقتي قبض برق جديدي به دست‌تان مي‌رسد با آن چكار مي‌كنيد؟ آن را لاي آلبوم عكس مي‌گذاريد؟ يا بين پرونده‌هاي اداري‌تان؟ يا وسط سي‌دي‌هاي موسيقي؟ يا شايد همه اينها هميشه روي ميز ناهارخوري‌تان پخش‌و‌پلا هستند؟ فقط 20 ثانيه طول مي‌كشد تا قبض برق را سر جايش بگذاريد پس پيشنهاد مي‌كنم قبل از خواندن ادامه اين مقاله، فايل‌هاي كامپيوتري‌تان را (مخصوصا آنها كه بي‌دليل روي ميزتحرير ويندوز نگهداري مي‌شوند) سر‌و‌سامان بدهيد و برگرديد.

7. نخواندن دستورالعمل

وقتي وسيله الكترونيكي جديدي مي‌خريم، معمولا با هيجان بسيار آن را از جعبه‌اش بيرون مي‌آوريم و راه مي‌اندازيم، اما كوچك‌ترين توجهي به دفترچه راهنماي آن نمي‌كنيم. بعد كه با مشكل مواجه مي‌شويم و دستگاه ،
آن‌كاري را كه مي‌خواهيم درست انجام نمي‌دهد با نثار‌كردن ناسزاي فراوان به سازندگان آن، سراغ دفترچه‌اش مي‌رويم و تازه با دستورالعمل‌هايي مواجه مي‌شويم كه تأكيد كرده‌اند: «پيش از نخستين استفاده اين را بخوانيد». آن‌وقت از خودمان خجالت مي‌كشيم، اما بار ديگر كه وسيله ديگري مي‌خريم همين ماجرا تكرار مي‌شود.

8 . دور انداختن متعلقات

وقتي وسيله الكترونيكي جديدي مي‌خريم(مثلا چاپگر، تلفن همراه، دوربين و...) معمولا جعبه و متعلقات آن را مدتي جلوي چشم‌مان نگه مي‌داريم، اما كمي بعد كه مي‌بينيم كاري با آنها نداريم و جايمان را تنگ كرده‌اند به انبار تبعيدشان مي‌كنيم يا دور مي‌اندازيم‌شان. اين متعلقات اگر لازم نبودند، همراه دستگاه به خريدار داده نمي‌شدند.

نكته: خيلي از ما حفظ امنيت اطلاعات‌مان را جدي نمي‌گيريم. شايد علت اين باشد كه از خطرات پيش روي خود آگاه نيستيم

جعبه بسياري از دستگاه‌ها حكم كارت گارانتي آنها را دارد. سي‌دي‌هاي آنها شامل برنامه‌هايي هستند كه شايد ابتدا‌ به كارتان نيايند اما چند ماه بعد بايد دنبال‌شان بگرديد. كابل‌ها هم هميشه به كار نمي‌آيند، اما اگر يك بار به آنها نياز پيدا كنيد، متوجه مي‌شويد كه يافتن كابل مناسب‌ كارتان در بازار چقدر دشوار است.

9. بردن دوربين عكاسي به ساحل

دانه‌هاي ماسه ساحل دريا از مضرترين دشمنان دوربين‌هاي عكاسي به حساب مي‌آيند. اين دانه‌ها به‌آساني به سيستم شاتر دوربين و مكانيسم زوم كردن آن خسارت وارد مي‌كنند. باور كنيد هر چقدر هم كه احتياط كنيد باز هم ماسه‌ها دست از سرتان برنمي‌دارند. اگر خيلي تمايل به عكاسي در ساحل داريد بهتر است دوربين ضدآب يا مقاوم در برابر آب بخريد.

10. سفر با لپ‌تاپ روشن

لپ‌تاپ روشن را از آشپزخانه به پذيرايي مي‌بريد؟ هيچ اشكالي ندارد. در‌ لپ‌تاپ‌تان را مي‌بنديد و در حالي كه هنوز روشن است آن را به دوش مي‌اندازيد و از محل كارتان يك كيلومتر راه مي‌رويد تا به مترو برسيد و بعد از پله‌ها بالا مي‌رويد تا به خانه برسيد؟ اين فاجعه است! بايد مراقب باشيد لپ‌تاپي را كه روشن است زياد حركت ندهيد چون ممكن است آسيبي جدي به سخت‌ديسك آن وارد شود. بهترين راه اين است كه پيش از حركت دادن لپ‌تاپ، آن را خاموش كنيد يا اين‌كه ويندوز آن را طوري تنظيم كنيد كه با بستن در‌ لپ‌تاپ، خود به خود خاموش يا
Hibernate شود.

11. رها كردن لپ‌تاپ در خودرو

اگر عادت داريد لپ‌تاپ‌تان را همه‌جا با خودتان ببريد، حواس‌تان باشد كه آن را ـ حتي مدتي بسيار كوتاه ـ به حال خودش درون خودرو نگذاريد.

بارها پيش آمده است در فرصت كوتاهي كه راننده از خودرو پياده شده تا در‌ پاركينگ را باز كند، سارقي حرفه‌اي در يك چشم برهم زدن به سراغ لپ‌تاپ رفته و آن را برده است. اين كار براي سارقان حرفه‌اي فقط 10 ثانيه طول مي‌كشد: شيشه را مي‌شكنند، لپ‌تاپ را برمي‌دارند و فرار مي‌كنند.

حتي اگر به نظر مي‌رسد دور و برتان كسي نيست، باز هم اين كار را نكنيد، چون سارقان حرفه‌اي جايي نيستند كه شما بتوانيد ببينيدشان! شايد لپ‌تاپ‌تان بسيار قديمي باشد و قيمت چنداني نداشته باشد، اما باز هم مواظب باشيد چـــون شيشه خودرو ارزان نيست!

12. قفل نكردن گوشي موبايل

اگر روي گوشي تلفن همراه خود رمز نگذاشته باشيد در صورتي كه (خداي نكرده) آن را گم كنيد يا آن را بدزدند ممكن است به دست كسي بيفتد كه قصد سوءاستفاده داشته باشد. حداقل كاري كه ممكن است بكند اين است كه تا آخرين اعتبار گوشي يا تا زماني كه براي از رده خارج كردن سيمكارت‌ آن اقدام نكنيد، تلفن‌هاي پرهزينه خارج از كشور بزند. شايد هم به دوستان‌تان پيامك بزند و شماره كارت بانكي بدهد تا به اين بهانه كه مشكلي براي شما پيش آمده به آن حساب پول بفرستند.

قُلْ سِیرُوا فِی الْأَرْضِ فَانظُرُوا کَیْفَ بَدَأَ الْخَلْقَ ثُمَّ اللَّهُ یُنشِئُ النَّشْأَةَ الْآخِرَةَ إِنَّ اللَّهَ عَلَى کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ (بگو در زمین بگردید و بنگرید خداوند چگونه آفرینش را آغاز کرده است، سپس خداوند به همین گونه، جهان را ایجاد می کند خداوند یقیناً بر هر چیز تواناست)   /عنکبوت20
چهارشنبه 8 دی 1389  1:23 PM
تشکرات از این پست
fatemeh_75
panasonic
panasonic
کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت : شهریور 1392 
تعداد پست ها : 37

پاسخ به:12 عادت بد در استفاده از فناوري

چه کنیم تا شرکت مان همواره سیر صعودی رشد داشته باشد؟در تحقیق قبلی اهمیت دستیابی و رسیدن به نرخ رشد بالا در خدمات نرم‌افزاری و آنلاین روشن شد. در حقیقت، دریافتیم که رشد سریع بهترین شاخصی است که یک شرکت می‌تواند مغایرت‌ها را از بین ببرد: سازمان‌هایی که «رشد افسانه‌ای» بیش از 50 درصد دارند، نسبت به آنهایی که 20 درصد رشد در سال به‌دست می‌آورند بسیار بیشتر از یک میلیارد دلار درآمد کسب می‌کنند. ما معتقدیم که این سرعت رشد سریع برای باقی ماندن در دنیای پررقابت خدمات نرم‌افزار و آنلاین ضروری است. همچنین می‌دانیم که شرکت‌های نرم‌افزار نمی‌توانند فقط در یک حوزه مهارت داشته باشند.
گرچه آنها به‌طور نمونه از موج اولیه رشد سریع در بازارهایی که وارد آن می‌شوند یا ایجاد می‌کنند لذت می‌برند، اما سرانجام در موقعیتی قرار می‌گیرند که نمی‌توانند هیچ پیشرفتی کنند. در بهترین سناریوی ممکن، بازار کامل می‌شود و رشد توسط شرایط اقتصاد کلان محدود می‌شود. در بدترین مورد، شرکت‌ها با اختلال و نزول سریع مواجه می‌شوند. سازمان‌ها می‌توانند برای سهم غالب بازار خاصی پافشاری کنند اما توانایی رشد سریع‌تر از نرخ بازار اصلی در برخی نقاط پایان می‌یابد. یک نمونه خوب بازار اتوماسیون طراحی الکترونیکی (EDA) است.
این بازار کامل شد و اکنون با رشد بازار نیمه رساناها فعالیتش محدود شده است. همه مهندسین طراحی پیش از این از برخی فرم‌های EDA استفاده کرده‌اند و شمار مهندسین جدید بر مبنای چشم‌اندازهای رشد بازار محدود شده است. در نتیجه، بازیگران کلیدی مانند Synopsys، Cadence، Mentor Graphics در جست‌وجوی روش‌های جایگزین برای رشد خارج از کسب‌وکار اصلی نرم‌افزار EDA هستند. Synopsys در زمینه صدور پروانه پروتکل اینترنت و اخیرا بیشتر در آزمایشات نرم‌افزار اقدام کرده است. Mentor Graphics با ابزارهای نرم‌افزار جاسازی شده، طراحی اتوماتیک به کمک کامپیوتر و نرم‌افزار طراحی مونتاژ خودرو به کسب‌وکار خود تنوع بخشید.
تقلید از بهترین‌ها
این چنین نیست که رهبران کسب‌وکار در تشخیص ضرورت گذار به عملکرد دوم شکست می‌خورند. مشکل چالش شناسایی این مساله است که چه کاری، در چه زمانی و چگونه انجام شود. با نگاهی به کارهای اتخاذ شده توسط شرکت‌هایی که موفقیت‌آمیز رشد کرده‌اند، سه مدل شرکت موفق را شناسایی کردیم:
• سفینه‌های فضایی، روندهای تکنولوژیکی و مدل‌های پرداخت نقدی بدهی با قابلیت اجرای گسترده به‌دست آوردند که مانند کارهای بعدی آنها به سادگی مدل کسب‌وکار اصلی را در زمینه‌های اضافی توسعه می‌دهد. غول‌های اینترنتی مثل گوگل و فیس‌بوک که به ترتیب بازارهای اصلی آنها جست‌وجوی اینترنتی و شبکه اجتماعی است، بهترین نمونه‌های این استراتژی هستند. برای مثال، گوگل رهبری تبلیغات دیجیتال خود را از جست‌وجو به سه بخش AdSense و خدمات ابری (یوتیوب، گوگل مپ، جی میل) گسترش داده است. به‌طور مشابه، فیس‌بوک رهبری شبکه اجتماعی خود را از کامپیوترهای شخصی به موبایل گسترش داد و به رشد سالانه حدود 60درصد در حدود 12 میلیارد دلار درآمد سالانه دست یافت.
• خریداران مشابه در دستیابی شرکت‌ها برای ورود به بازارهای متشابه مهارت یافته‌اند. سرمایه‌گذارانی چون Oracle و SAP این نگرش را به‌کار برده‌اند. برای مثال، Oracle از یک نرم‌افزار پایگاه داده به اپلیکیشن‌های سرمایه‌گذاری (PeopleSoft، Siebel) سخت‌افزار‌های‌سرمایه‌گذاری‌(the Sun Microsystems)‌تکنولوژی‌های ابری(تکنولوژی‌های‌RightNow، Taleo، Eloqua و ResponSys) گسترش داده شد. SAP نیز از زمینه‌هایی چون برنامه‌ریزی منابع سازمانی و فروشنده پایگاه داده به یک تولیدکننده اپلیکیشن‌های سرمایه‌گذاری (Business Objects، Sybase) و اخیرا بیشتر در اپلیکیشن‌های ابری(SuccessFactors، Ariba، Concur Technologies) رشد پیدا کرد.

[تصویر:  140.jpg]
• مخترعان دوباره، سرمایه را از بازارهای موجود به نوآوری در بازارهای جدید بردند.شرکت نرم‌افزاری Salesforce.com زمانی که زیرساخت‌های طراحی Force.com را آغاز کرد یک پلی‌بوک مشابه بلک‌بری را تولید کرد. این حرکت Salesforce.com را قادر ساخت تا به سمت جریان‌های درآمدی جدید حرکت کند و وفاداری مشتریان را افزایش دهد.مشاوره و اجرای پروژه های هک رشد ما با شما در پروژه هاتون همگام میشیم که بتونید کسب و کارهاتون را با استراتژی های هک رشد با سرعت بالاتری پیش ببرید

نظیم وقت بحرانی است
اینکه شرکت‌ها به‌طور صحیح زمانشان را به سمت عملکرد دوم هدایت کنند ضروری است.البته باید توجه داشت شرکت‌هایی که در تلاش برای پیشرفت زود هنگام هستند با خطر انقطاع از عملکرد اول با انتشار اندک منابع هم از نظر مالی و هم مدیریتی مواجهد.به‌طور مثال در اوایل سال 2000 یکی از پیشگامان اولیه خدمات سرمایه‌گذاری تجارت الکترونیک مالکیت‌های چندگانه را به عهده گرفت تا ورای عملیات اصلی به سمت پردازش پرداخت و خدمات تجارت الکترونیک برای کسب‌وکارهای کوچک و متوسط حرکت کنند.
متاسفانه، این کارها تمرکز بر کسب‌وکار سرمایه‌گذاری اصلی را کاهش داد و در نتیجه در فقدان برخی مشتریان کلیدی و موثر رشد شرکت در سال 2008 کم شد. از طرف دیگر، شرکت‌هایی که بسیار منتظر ماندند با خطر مواجهه با کاهش و ناتوان شدن در بازیابی سطوح رشد قبلی روبه‌رو خواهند شد.زمان صحیح برای عملکرد دوم زمانی است که یک شرکت نتواند به اهداف رشد سه تا پنج ساله خود با بازار اصلی دست یابد (برای‌مثال هدف‌گذاری رشد 15 درصدی در بازار راکد با رقابت شدید) یا زمانی که فرصت‌های جدید بر مبنای سرمایه‌های موجود را پیدا کند (مثل به صورت پولی درآوردن زیربنای داخلی از طریق مدل بستر به‌عنوان خدمت (platform-as-a-service). تحلیل محصول مشتری برای شناسایی رشد آرام، می‌تواند به پیش‌بینی این موقعیت‌ها کمک کند. چنین مسائلی باید به رهبران کسب‌وکار کمک کند تا پنج مساله بنیادی را در شکل روبه‌رو برای توسعه‌کسب‌وکار خود ارزیابی کنند.
توازنتان را حفظ کنید
شرکت‌ها نیاز دارند با دقت عملکرد دومشان را انتخاب کنند تا از بازارهای ناقص اجتناب کنند. برای مثال اگر آنها در سرمایه‌گذاری در مقیاس مناسب ناتوان هستند یا قابلیت‌های نادرستی در ساخت یا فروش محصول صحیح دارند. به موازنه درآوردن جذابیت و آشنایی طی تلاش برای عملکرد دوم ضروری است. تمرکز زیاد بر جذابیت‌ها می‌تواند یک شرکت را در بازار بدون مزیت رقابتی رها کند؛ گرچه توجه بیش از حد به آشنا بودن درآن صنعت ممکن است شرکت را در بازاری بسیار نزدیک به کسب‌وکار اصلی‌اش قرار دهد و در نتیجه نتواند به جاه‌طلبی‌های رشد خود دست یابد. تیم‌های مدیریتی باید به‌طور انفرادی گزینه‌های عملکرد دوم را از راه آشنایی و جذابیت ارزیابی کنند.
جذابیت و آشنا بودن می‌توانند به‌عنوان یک‌سری ملاحظات مورد عمل قرار بگیرند، دسته‌بندی و منظم شوند. ایده‌ها می‌توانند علیه این ملاحظات باشند تا کاندیداهای برتر را بالا ببرد. انتخاب واقعی ملاحظات برای هر بخش بسته به موقعیت شرکت، هدف و فرهنگ متفاوت خواهد بود.

پیدا کردن عملکرد دوم دشوار است و هیچ ضمانتی هم برای موفقیت وجود ندارد. شرکت‌ها ممکن است از طریق چندین تلاش ناموفق در مسیر عمل کنند اما نباید اجازه داده شود تا آنها را بازدارد. ترفند این است که مصمم باقی بمانند و تلاش‌های بیهوده را کنار بگذارند تا منابع بتوانند بر مسیر جدیدی تمرکز کنند. به علاوه، رهبران کسب‌وکار باید فرآیندهای متعدد کسب‌وکار را شناسایی کنند- رفتن به بازار، توسعه محصول، عملکرد و حمایت- احتمالا در عملکرد دوم متفاوت خواهد بود. موفقیت در گذار بستگی به آمادگی سازمانی برای وفق با این نیازمندی‌های جدید دارد. / روزنامه دنیای اقتصاد

دوشنبه 8 خرداد 1396  5:04 PM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها