واژه هوی متال
ریشه و سرچشمه اصطلاح «هوی متال» در ارتباط با نوعی موسیقی نامعلوم است. این اصطلاح قرنها در علم شیمی و علم فلزات مورد استفاده بودهاست و در «لغتنامه انگلیسی آکسفورد» نیز در همین لیست قرار گرفتهاست. از جمله اولین نمونههای استفاده از این واژه در فرهنگ مدرن توسط نویسندهِ مخالف فرهنگ
ویلیام اس بوروگز
بودهاست. او در رمانش در سال ۱۹۶۲ بنام The Soft Machine«به معرفی شخصیت»اورانین ویلی، فرزند هوی متال «پرداخت. وی در رمان بعدیش در سال ۱۹۶۴ بنام Nova Express این مضمون را گشترش داد، »هوی متال" به عنوان استعارهای برای داروهای مخدر به کار رفت.
با توجه به تاریخ انتشار این کتابها چنین به نظر میرسد که بوروگز قصدی در مورد مرتبط ساختن این واژه با موسیقی راک نداشته است; با این وجود ممکن است نوشتههای بوروگز برکابردهای بعدی این واژه تأثیراتی گذاشته باشند.
اولین استفاده از واژه «هوی متال» در غزلیات آوازی در اصطلاح «heavy metal thunder» در سال ۱۹۶۸ میباشد. «همگام با شیطان: لعنت بر قدرت، دیوانگی در موسیقی هوی متال». انتشارات دانشگاه وسلیان، ۱۹۹۳. صفحه ۸. ISBN ۰-۸۱۹۵-۶۲۶۰-۲</ref
در کتاب «تاریخ هوی متال» عنوان شده که «هوی» از «hippiespeak,» گرفته شده به معنای هر چیزی که؟؟؟؟
کلمه «هوی» (به معنی جدی یا عمیق) است.
ارجاعات به «موسیقی هوی»، که معمولاً از انواع پاپ با سرعت کمتر و قدرت بیشتر بود، رواج یافته بود. در واقع آیرن باترفلای برای اولین بار در سال ۱۹۶۷
لس آنجلس
را بازی کرد و توضیح روی جلد آلبوم بدین صورت بود: «آیرن- سمبل چیزی سنگین در آهنگ، باترفلای- نور، جذاب و متحرک....شیئی که براحتی میتوان در تخیلات از آن استفاده کرد. آلبوم معروف آیرن باترفلای در سال ۱۹۶۸ به عنوان هوی نام گرفت.
این حقیقت که لد زپلین (که نام آن تا حدودی ارجاع به تمسخر کیت مون که»مثل بالونی سربی فرو میروند" است) هوی متال را در نام آلبومش افزود ممکن است دلیل عدم استفاده بیشتر از این واژه باشد.
در اواخر دهه ۱۹۶۰،
بیرمینگهام، انگلیس
کماکان مرکز تولیدات صنعتی بود.با توجه به گروههای راک که در گوشه و کنار شهر ایجاد شده بودند، از جمله Led Zeppelin، The Move، و Black Sabbath، برخی افراد بر این باورند که واژه هوی متال ممکن است ارتباطی با این فعالیتها داشته باشد. در بیوگرافی های
The Move
عنوان شدهاست که صدای ریفهای گیتارهای هوی آنها بود که در میان
متال میدلند
محبوبیت داشت.
آلبوم ۱۹۶۸ Club Ninja، نشاندهنده استفاده گروه از سمبلهای شیمیایی برای سرب است.
سندی پرلمن
تهیه کننده، مدیر و ترانه نویس
Blue Öyster Cult
، ادعا کرئهاست که اولین فردی بودهاست که از واژه هوی متال برای موسیقی راک در سال ۱۹۷۰ استفاده کردهاست. پرلمن در جریان ایجاد تصویری از گروه که در برگیرنده اشارات شوخی آمیز به پدیدههای غیبی باشد به استفاده از یک سمبل برای گروه رسید(مانند استفاده از سمبل
Iron Maiden
که بعدها در آلبوم هنری آنها استفاده شد)،
شیمیایی
سمبل
برای
سرب
یکی از سنگین ترین فلزات. او این واژه را برای توضیح نوعی موسیقی که بلو ایسترکالت اجرا کرد پیشنهاد کزد.
یکی از فرضیههای اخیر اما جنجال برانگیز در مورد ریشه این ژانر از طرف «چاس» که در سال ۱۹۶۹ مدیر Jimi Hendrix Experience بود در مصاحبهای تلویزیونی وی با برنامه تلویزیونی PBS TV به نام «Rock and Roll» در سال ۱۹۹۵ پیشنهاد شد.او عنوان کرد«....واژه»هوی متال«از یک مقاله در نیویورک تایمز که راجع به بررسی یک نوازنده بنام Jimi Hendrix بود نشات گرفتهاست.».....مانند گوش دادن به سقوط فلزات سنگین از آسمان." با این وجود منشاء دقیق این ادعا پیدا نشدهاست و بحثهای بسیاری در مورد صحت آن وجود دارد.
چنین به نظر میرسد که اولین نمونه مستند استفاده ار واژه «هوی متال» برای اشاره به یک سبک موسیقی در ماه میسال ۱۹۷۱ درانتشار Creem است که بازبینی Kingdom Come اثر سرلردبالتیمر است. در این بررسی عنوان شدهاست «چنین به نظر میرسد که سرلرد بالتیمر اغلب بهترین حقههای هوی متال را در این کتاب آشکار کردهاست.» منتقدانCreem از جمله دیوید مارش و لستربنگز متعاقبا از این واژه در نوشته هایشان در ارتباط با کروههایی مانند Led Zeppelin و Black Sabbath است.
«هوی متال» ممکن است در ابتدا توسط برخی منتقدان موسیقی برای تمسخر بکار گرفته باشد، اما هواداران آن سریعا آن را پذیرفتند. سایر گروههایی که از قبل ایجاد شده بودند از جمله Deep Purple که ریشه در پاپ و یا
راک
مترقی داشتند، بلافاصله از هوی متال استفاده کرده و با یک رویکرد خشن، تغییراتی در آن ایجاد کردند.