0

قیام 19 دی

 
zahra_53
zahra_53
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مهر 1388 
تعداد پست ها : 28735
محل سکونت : اصفهان

قیام 19 دی


حماسه جاوید

روز نوزدهم دی ماه، یادآور حماسه بزرگ و با شکوهی است که برگ دیگری از کتاب زرین انقلاب اسلامی را رقم زد. 19 دی سالروز قیام خونین مردم قم است؛ همان روزی که در تاریکی استبداد و ستم روزنه ها را به سوی روشنایی گشود و روند انقلاب را به گونه ای شکل داد که طومار دو هزار و پانصد ساله نظام شاهنشاهی در مدت زمان کوتاهی در هم پیچیده شود. این روز بزرگ و به یاد ماندنی را گرامی می داریم و بر شهیدان و ایثار گران این حماسه جاوید درود می فرستیم .

شهر قیام و انقلاب

شهر مقدس قم در تاریخ انقلاب همواره به عنوان پایگاه اصلی و سازمان دهنده قیام و مبارزه علیه نظام ستم شاهی به شمار می رفته است. وجود حوزه علمیه و روحانیت متمرکز دراین شهرنیزدراین مهم تاثیر بسزایی داشته است. آغاز مبارزه و شکل گیری آن و نیز رهبری مردم توسط حضرت امام خمینی (ره) در همین شهر صورت پذیرفت. پس از قیام خونین 15 خرداد 42 نام قم به عنوان مرکز اصلی و هدایت کننده مبارزات بر سر زبان ها افتاد و پس از چهارده سال، قیام 19 دی 56 که آن را «جرقه انقلاب»(1) نیز نامیده اند بار دیگر موجب قیامی همگانی و مبارزاتی گسترده شد.

ذخیره الهی

مقام معظم رهبری درباره جایگاه شهر قم در پیروزی انقلاب اسلامی می فرماید: «برای ساختن یک بنا، اول باید پایه های محکم آن را کار گذاشت. هر چه بنا بزرگ تر و سنگین تر و ماندگارتر باشد، پایه های آن محکم تر و قوی تر و شکست ناپذیرتر خواهد بود. اگر ما مبارزه ملت ایران را که به طور عمومی و تعیین کننده، از سال پنجاه و شش آغاز شد به یک بنای رفیع و مستحکم تشبیه کنیم، پایه های قوی و شکست ناپذیر و ماندگارِ این بنای مستحکم، در قم نشانده و کار گذاشته شد. قم یک ذخیره الهی برای اسلام بود.»(2)

جرقه قیام

در روز هفدهم دی ماه سال 56 مقاله ای با عنوان «استعمار سرخ و سیاه»، با امضای احمد رشیدی مطلق در روزنامه اطلاعات درج گردید. نویسنده این مقاله، که در سالروز کشف حجاب به چاپ رسید، به حضرت امام خمینی (ره) اهانت کرده بود. با این که برای اولین بار نبود که عوامل نظام به حضرت امام (ره) اهانت می کردند و این بار حتی اهانت به طور صریح صورت نگرفته بود، امّا جرقه ای در شهر مقدس قم زده شد که به قیامی خونین و تاریخ ساز مبدل گردید. این مقاله احساسات و عواطف مردم را نسبت به رهبر و مقتدایشان - که در تبعید به سر می برد - برانگیخت و خشم و انزجار عمومی از نظام را به همراه داشت.(3)

لقب امام خمینی(ره)

از عواملی که در شکل گیری قیام نوزده دی و تسریع شکل گیری انقلاب نقش مهمی داشت، شهادت فرزند گران قدر امام بود. شهادت سید مصطفی خمینی (ره) موجی از انزجار و نفرت را نسبت به نظام در بین مردم برانگیخت ؛ چرا که آن را اقدامی از سوی نظام و به دستور شاه می دانستند. به همین دلیل مجالس گرامی داشت حاج آقا مصطفی به صحنه های مبارزه علیه نظام و حمایت از امام تبدیل می شد. در همین محافل بود که مردم به پاس مجاهدت ها و رنج هایی که رهبرشان متحمل گردیده بود، به او لقب «امام» دادند. پیام ها و سخنان امام (ره) در آن ایام شعله های انقلاب را فروزان تر و مردم را بیدارتر نمود. نظام که از روی آوردن همه جانبه مردم به رهبرشان خشمگین شده بود در اقدامی عجولانه، با چاپ مقاله ای توهین آمیز شخصیت حضرت امام (ره) را زیر سؤال برد.(4)

این اقدام تاوان سختی برای نظام به همراه داشت و به قیام بزرگی علیه حکومت جور انجامید.

نویسنده مقاله

نویسنده مقاله اهانت آمیز «ارتجاع سرخ وسیاه» در روزنامه اطلاعات که خشم و انزجار عمومی مردم را بر انگیخت «رشیدی مطلق» معرفی شده بود. درباره این نویسنده حرف های فراوانی به میان آمده است. ولی آنچه از اسناد و مدارک و اعترافات کارگزاران نظام پلید پهلوی بر می آید، این است که شاه در چاپ آن نقش اساسی داشته است. محافل مطبوعاتی آن را به داریوش همایون، وزیر اطلاعات وقت نسبت می دهند. وی در خاطرات خود می گوید: «مقاله از وزارت دربار سرچشمه می گرفت. این مطلب که شاه روایت اولیه مقاله را نپسندید و گفت باید تندتر بشود، درست است».(5)

شعله های قیام

اولین حرکت اعتراض آمیزدربرابرانتشارمقاله موهن در روزنامه اطلاعات،توسط روحانیت ومردم قم،فردای انتشار آن یعنی روز هیجدهم دی ماه شکل گرفت. در این روز دروس حوزه تعطیل شدومراجع نیز درس خودراتعطیل نمودند. پس از آن بازار قم هم به حوزه ملحق گردید ومردم به همراه علما و روحانیان به منزل مراجع می رفتندوآمادگی خودرابرای اقدام علیه این حرمت شکنی اعلام می نمودند .مراجع هم با سخنان خود، ضمن آرام ساختن مردم وروحانیت وتسلی دادن به آنها،علاوه برمحکوم ساختن نظام در این اقدام توهین آمیز بر ادامه مبارزه واعتراض ها تاکید نمودند.(6)

سخنان آیت الله گلپایگانی (ره)

مردم و علما صبح روز هجدهم دی ماه به سمت منزل آیت الله گلپایگانی حرکت کردند. خیلی زود محوطه درونی و بیرونی منزل ایشان از جمعیت پر شد. آیت اللّه گلپایگانی با چهره ای غمگین و افسرده وارد می شوند. پس از این که ایشان آیه استرجاع (انا لله و انا الیه راجعون) را می خواند بغض مردم می ترکد وصدای گریه از هر سو بلند می شود .آیت اللّه گلپایگانی ادامه می دهند: «ما هم از وارد شدن این ضایعه بزرگ بر جامعه روحانیت و بر فقه و اجتهاد خبردار شدیم. این ها اشتباه می کنند ؛ این ها فکر نکنند، ما دیگر سکوت کرده ایم و چیزی نخواهیم گفت و دست بر می داریم. این ها باید بدانند که اگر سر نیزه را حتی به زیر گلوی ما بگذارند، ما حرفمان را می زنیم».(7)

دیدار با علما

صبح روز نوزدهم دی ماه 1356 ( برابر با بیست و نهم محرم 1398)، با تعطیل شدن بازار قم در حمایت از حوزه و محکوم کردن اقدام نظام و نیز ادامه تعطیلی دروس حوزه، جمعیت زیادی در مسجد اعظم گرد آمدند. رفتن به منازل آیات پی گرفته شد و به ترتیب آقایان آیت الله میرزا هاشم آملی، علامه طباطبائی، آیت الله وحید خراسانی و آیت الله مکارم شیرازی برای مردم سخنرانی و از حضرت امام خمینی (ره) حمایت نمودند.(8)

فریادهای خاموش

در بعد از ظهر نوزدهم دی ماه 56 آیت الله نوری همدانی سخنرانی کردند. مردم پس از سخنان ایشان آرام و بی سر و صدا به طرف منزل آیت الله مشکینی به راه افتادند. جمعیتی بیش از ده هزار نفر که در آن ایام خفقان و اضطراب جمعیت بسیار زیادی بود، با عزمی راسخ و اراده ای پولادین بر آن بودند تا قدرت پوشالی نظام شاهنشاهی را در زیر گام های استوارشان خرد کنند. مردم به توصیه آیات و مراجع، آرام راهپیمایی می کردند و فریادها در حنجره ها به دنبال راه گریزی می گشت. بعدها سخنرانان مذهبی از این سکوت بهره برده، رژیم را آماج حملات خود قرار دادند که چرا به روی مردمی که حتی شعار نمی دانند آتش گشود.(9)

آغاز درگیری

ساعت حدود 30:4 بعد از ظهر نوزده دی، مأموران شهربانی و ساواک که در یکی از میادین قم راه مردم را سد کرده بودند به دنبال یک برنامه ساختگی، با شکستن شیشه بانک به سوی مردم بی دفاع که حتی شعار هم نمی دانند، آتش گشودند. مردم نیز که ترسی به دل نداشتند با چوب و پرتاب سنگ، در برابر تیر و گلوله شجاعانه مقاومت کردند. با مشاهده اولین شهید، خشم و نفرت مردم نسبت به نظام بیش از پیش شد و ترس و وحشت از دل ها رخت بر بست . جمعیت با شعار «اللّه اکبر» و «لا اله الا اللّه» و با در دست داشتن سنگ و چوب به سوی عمّال شاه سرازیر شد و درگیری به اوج خود رسید.(10)

غروب غم انگیز

غروب روز نوزدهم دی ماه، شفقْ سرخ و گلگون بود و فضای شهر پر از غم و غربت شده بود. همه جا پر از مأموران شهربانی بود و تظاهر کنندگان پراکنده شده بودند. تنها چیزی که در منطقه درگیری به چشم می خورد عبا، عمامه و کفش هایی بود که از روحانیان و مردم به جا مانده و آغشته به خون بود. مردم به خیابان های اطراف رفته، این شعار را سر می دادند «از جان خود گذشتیم، با خون خود نوشتیم، یا مرگ یا خمینی». این شعار زیبا در پایان آن روز غم انگیز، عشق بی کران مردم را به رهبر محبوب خویش نشان می داد.

شهدا و مجروحین نوزده دی

در مورد شهدا و مجروحان قیام 19 دی آمار دقیقی در دست نیست .آن گونه که از گفته ها و نوشته های شاهدان عینی برداشت می شود خیلی از مجروحان از ترس ساواک به بیمارستان مراجعه نکرده بودند؛ زیرا در آن زمان، ساواک،تظاهر کنندگان زخمی را با زنجیر به تخت بیمارستان می بست تا پس از بهبودی آنها را به ساواک منتقل نمایند. در مورد شهدا نیز غیر از چند نفر که به طور یقین در آن روز به شهادت رسیده اند سخن از شهید دیگری به میان نیامده است. البته احتمال این که خانواده شماری از شهدا از ترس ساواک شهدای خود را مخفیانه به خاک سپرده باشند، ضعیف نیست. به هر تقدیر شمار مجروحان بسیار زیاد بود، اما تنها نام پنج شهید به ثبت رسیده است که سه تن از آنان طلبه، یک نفر جوان و دیگری نوجوانی سیزده ساله است.(11)

حضور همه اقشار

ویژگی خاص قیام نوزده دی شرکت و همکاری همه اقشارمردم بود. این قیام نیز همچون همیشه با رهبری روحانیت شکل گرفت، اما اگر حمایت و پیوستن مردم به روحانیت نبود، به پیروزی نمی رسید. پس از این که علما دروس حوزه را تعطیل کردند، اقشار مختلف مردم نیز به آنان پیوستند. بازاریان با تعطیل کردن بازار قم، نقش عمده ای در اعتراض به اقدامات نظام داشتند. مردم نیز پیرو جوان وارد صحنه مبارزه شدند و در حمایت از امام خمینی(ره) و روحانیت با علما و طلاب همراهی کردند.(12)

واکنش مطبوعات و رسانه ها

مطبوعات و رسانه های آن زمان ابتدا با قضیه 19 دی بسیار گذرا برخورد کرده، آن را تحقیر نمودند. آنها تلاش کردند که قیام را بسیار کوچک جلوه دهند و وانمود کنند که هیچ اتفاقی رخ نداده است. همچنین تظاهر کنندگان را مشتی افراد معلوم الحال لقب دادند که از این شهر به آن شهر در حال ترددند. «سرکوب اغتشاش قم» تعبیری بود که در رسانه ها درباره قیام به کار برده شد. ولی پس از آن از تیترهایی نظیر: «تظاهرات قم به خاک و خون کشیده شد» استفاده کردند و این، نشان می داد که در رسانه ها، افکار روشن و طرف دار حضرت امام(ره) و انقلاب، یافت می شود. به هر حال این قیام بر روند انقلاب تأثیر بسیار گذاشت و سانسورهای خبری و تحقیرها نتوانست جلو قیام و انتشار خبر آن را در سراسر کشور بگیرد.(13)

فریادی که آسمان ایران را شکافت

مقام معظم رهبری مدظله عالی در زمان ریاست جمهوری خود در سال روز قیام 19 دی پیامی صادر کردند که بخشی از آن چنین است: «نوزدهم دی ماه یادآور قهرمانی های مردم ایثارگر قم، شهر قیام و شهادت، و روز آغاز مبارزه قاطع و مستمر امت اسلامی با رژیم منحوس پادشاهی است. در نوزدهم دی ماه هزار و سیصد و پنجاه و شش و در اوج قدرت رژیم شیطانی پهلوی، در روزهایی که استبدادِ به جنون کشیده شاه خائن ،کار عمال و کارگزاران رژیم را به گستاخی و وقاحت کشانده و اختناقِ حاکم همه فریادهای ملت محروم و دربند را در سینه خفه کرده بود یک باره فریاد پرخروش و هماهنگ مردم قم آسمان ایران را شکافت و خواب دژخیمان پهلوی را بر آشفت. مقاله توهین آمیزی که به دستور شاه خائن علیه امیر مستضعفان و مرجع شیعیان جهان به چاپ رسیده بود، همچون جرقه ای باروتِ خشم مردم مسلمان قم را منفجر ساخت. رژیم نامردمی حاکم نیز بنا به ماهیت ضد خدایی و ضد خلقی خویش دستور داد تا مزدورانش به روی مردم بی دفاع آتش گشودند و خون پاک و مطهر مسلمانان مبارز را به زمین ریختند. قیام دلیرانه مردم قم نقطه شروع مبارزه ای بی امان بود که تا لحظه سقوط حکومت رجّالگان رژیم پهلوی ادامه یافت و پس از آن نیز تا امروز در جبهه های داخلی و خارجی ادامه دارد و خواهد داشت».(14)

آثار و نتایج قیام 19 دی

قیام 19 دی با مظلومیت شهدا و حرکت روحانیت و مردم به بار نشست و حرکت ساز شد. پیام حضرت امام (ره) روح تازه ای در کالبد مجروح ملت دمید و انقلابْ آهنگ و شتاب تازه ای به خود گرفت. مبارزه علیه رژیم طاغوت شکل همه جانبه ای پیدا کرد و خون تازه ای در رگ نهضت جوشیدن گرفت. به دنبال قیام 19 دی، نهضت به شهرهای دیگر کشیده شد و حماسه چهلم ها شکل گرفت. تبریز، یزد، جهرم، تهران، مشهد و شهرهای دیگر کشور شاهد قیام هایی خونین در گرامی داشت شهدا بودند. ابتدا تبریز در چهلم شهدای قم به خاک و خون کشیده شد و پس از آن شهرهای دیگر به همین ترتیب شاهد حماسه هایی جاوید بودند. حماسه چهلم ها نهضت را به ثمر رساند و با بازگشت امام خمینی (ره) به کشور به پیروزی انقلاب اسلامی انجامید. 19 دی نقطه عطفی در نهضت اسلامی مردم به رهبری امام خمینی(ره) بود که مشعل انقلاب را شعله ور ساخت و پیروزی علیه حکومت طاغوت را به ارمغان آورد.(15)

تاثیر قیام بر نظام طاغوت

نظام شاهنشاهی تا پیش از قیام مردم در 19 دی، مسئله مبارزه و خشم و نفرت مردم از حکومت طاغوت را جدّی تلقی نمی کرد. فراگیر شدن نهضت و قیام های پی در پی، پایه های کاخ و بیداد ستم شاهی را به لرزه در آورد و نظام دریافت که در معرض خطر جدّی نابودی قرار دارد. لذا تمام توان خود را برای سرکوب مبارزات و قیام ها به کار گرفت. اما در این کار توفیقی به دست نیاورد ؛ چرا که خون شهدا و روحی که امام (ره) در ملت دمید کار خود را کرده بود و هیچ سدی نمی توانست سیل خروشان نهضت را تاب بیاورد. نظام با تمام قدرت به میدان آمد و روحانیت و مردم نیز به رهبری امام (ره) و با توکل به خدای متعال، به مقابله با حکومت پرداختند.(16)

رسالت نسل نوزده دی

امروز نسل نوزده دی رسالت و وظیفه ای بس سنگین و مهم بر دوش دارد. این نسل علاوه بر درک دوران مبارزه و جهاد علیه طاغوت، آفریننده زیباترین جلوه های ایثار و فدا کاری در هشت سال دفاع مقدس بوده و علاوه بر آن مدیریت و گردش امور اجرائی نظام را از آغازین روزهای پیدایش حکومت اسلامی بر عهده داشته است. انتقال روحیه و انگیزه های مبارزاتی و اعتقادی که باعث آفرینش قیام 19 دی و پیروزی انقلاب گردید، به نسل امروز و جوانان نسل سوم، اصلی ترین و مهم ترین وظیفه نسل 19 دی می باشد. بی شک بقای آینده نظام اسلامی در گرو انتقال تاریخ پر شکوه گذشته انقلاب به نسل آینده است.(17)

مژده فتح

نوزده دی ماه در میان روزهای انقلاب همچون خورشیدی در آسمان نیلگون می درخشد؛ خورشیدی که در فصل سرما نهضت را گرمایی دوباره بخشید و امید به فتح را در دل ها زنده کرد. نوزدهم دی ماه جاری شدن آیه «اِنّا فَتَحْنا لَکَ فَتْحَا مُبینا»(18) بر لب های تفتیده انقلاب بود. قیام 19 دی، در ماه محرم، ماه پیروزی خون بر شمشیر، مژده فتح دیگری را برای اسلام به ارمغان آورد. درخت سرخ انقلاب جوانه زد و شکوفه های استقلال و آزادی سبز شد تا در بهمن 57 به بار بنشیند. اینک سالروز آن حماسه هاست و امروز یاد آور جلوه های ایثار و شهادت است. نوزده دی ماه یادآور تکبیرهایی است که در برابر شلیک هر گلوله، فضای کفرآلود آن زمان را می شکافت و چون تیری بر قلب طاغوت می نشست. یاد شهدای مظلوم و گلگون کفن قیام 19 دی و تمامی شهدای اسلام و انقلاب را گرامی می داریم و خالصانه ترین درودها را به روان پاکشان تقدیم می کنیم.

پی نوشت:

1. ر.ک: هفته نامه نوزده دی، ویژه نامه 18/10/79 و حماسه نوزده دی، ص23.

2. حدیث ولایت، ج3، ص126.

3. ر.ک: هفته نامه نوزده دی ویژه نامه، 18/10/79.

4. ر.ک: حماسه نوزده دی، ص16.

5. ر.ک: هفته نامه نوزده دی، 18/10/79.

6. ر.ک: حماسه نوزده دی، صص77 و 78 - ویژه نامه نوزده دی، ص2.

7. همان.

8. ر.ک: حماسه نوزده دی، صص 77 و 78 - ویژه نامه نوزده دی، ص2.

9. ر.ک: حماسه نوزده دی، ص93 و 94.

10. همان، ص95.

11. ر.ک: حماسه نوزده دی، صص61 و 159.

12. همان، ص18.

13. همان، صص 47 و 146.

14. پیام مقام معظم رهبری در 19/10/1360.

15. هفته نامه نوزده دی، ویژه نامه 18/10/79.

16. ر.ک: حماسه نوزده دی، مقدمه.

17. هفته نامه نوزده دی، 18/10/79.

18. فتح، آیه 1.

 

شنبه 19 دی 1394  10:34 AM
تشکرات از این پست
fsmuosavi shirdel2 amirali123 omiddeymi1368 feridoun3 majnon313
zahra_53
zahra_53
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مهر 1388 
تعداد پست ها : 28735
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:قیام 19 دی

 

خدشه دار شدن وعده حکومت در ایجاد فضای باز سیاسی، نمایش قدرت مردم و روحانیت،ناتوانی حکومت در مقابله با موج مخالفت ها از مهمترین نتایج و پیامدهای قیام 19 دی سال 56 در قم بود.

قیام 19 دی نمایش قدرت مردم و روحانیتبه گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند؛تاریخ و پیشینه انقلاب اسلامی سراسر وقایع و رویدادهای تاثیرگذاری است که هرکدام نقش متفاوتی در جریان پیروزی مبارزات ضد سلطنتی ایفا کردند.

قیام 15 خرداد 1342 سرآغاز مبارزات مردم و روحانیت بر علیه حکومت پهلوی بود و نخستین بار در این رخداد بزرگ سیاسی بود که مخالفت جدی و آشکار بخش بزرگی از جامعه ایران به منصه ظهور رسید.با این وجود سرکوب شدید این قیام، پیروزی انقلاب اسلامی را 15 سال به تاخیر انداخت.

در واقع از سال 1356 به خصوص نیمه دوم آن جریان مبارزات رنگ و بوی دیگری گرفت و به تدریج برای نخستین بار شعار مرگ بر شاه و براندازی حکومت شاهنشاهی شنیده شد.در دورانی که شاه تحت فشار کارتر و آمریکا تن به ایجاد فضای باز سیاسی داد ، بسیاری از زندانیان سیاسی را آزاد کرد و مطبوعات را آزادتر گذاشت.

به دنبال برگزاری جلسات شب شعر ، درگیری های دانشگاه صنعتی تهران ، مراسم عزدارای محرم1356 و همچنین سفر کارتر رییس جمهور آمریکا به ایران درشب سال نوی میلادی1978،وقایع با سرعت بی سابقه ای به سودمخالفان حکومت پیش رفت.

یکی از مهمترین رویدادهای انقلابی سال 1356 ، قیام مردم قم در 19 دی ماه بود.

چاپ مقاله توهین آمیز « ایران و ارتجاع سرخ و سیاه» با هدف تخریب جامعه روحانیت در بین مردم

حکومت پهلوی به دلیل ترسی که به ویژه در آن دوران از روحانیت و تاثیر قابل توجه این نهاد قدیمی بر جامعه ایران داشت،از هر فرصتی برای تخریب جامعه روحانیت استفاده می کرد.یکی از این فرصت ها که البته بعدها به ضرر حکومت تمام شد،مربوط به چاپ مقاله ای توهین آمیز در روزنامه اطلاعات با نام « ایران و ارتجاع سرخ و سیاه» بود. این مقاله با نام وامضای مستعار احمد رشیدی مطلق در صفحه سوم روزنامه اطلاعات به چاپ رسید.

بازخورد چاپ این مقاله در 17 دی از سوی مردم و حوزه علمیه قم بسیار شدید بود و در نتیجه زمینه ساز قیام 19 دی ماه گردید.بلافاصله در قم، مدارس دینی و بازار تعطیل شد و به تظاهرات گسترده خشونت آمیز چند هزار نفری انجامید که نخستین شهدای انقلاب را تقدیم نهضت اسلامی حضرت امام خمینی کرد.

به گفته مدرس رشته تاریخ ایران دانشگاه پیام نور بیرجند : این مقاله ی ساختگی تنها به منظور تخریب روحانیت و شخص امام خمینی(ره) و مرتبط نشان دادن نهاد روحانیت با امپریالیسم بریتانیا به چاپ رسید.متن آن آنقدر توهین آمیز و بی پایه و اساس بود که حتی پیش از چاپ آن نیز تاثیر منفی و برانگیزاننده آن بر مردم و جامعه مذهبی ایران روشن بود.

حسین غضایری افزود:انتخاب روزنامه اطلاعات برای چاپ این مقاله فرمایشی به دلیل مخاطبان پرشمار و تیراژ بالای این روزنامه بود می توانست تاثیر بسیاری در نظر و دیدگاه مردم نسبت به نهاد روحانیت برجای بگذارد.

وی خاطر نشان کرد:با این حال در پایان نتیجه کاملا برخلاف میل حکومت بود و مبارزه برعلیه دولت و شاه وارد مرحله جدیدی شد و به گونه ای پیش رفت که سرانجام به پیروزی انقلاب اسلامی سال 57 انجامید.

سفیرایران در بغداد، در صدد محدود کردن فعالیت های امام خمینی (ره)توسط صدام حسین بود.

همزمان با چاپ مقاله« ایران و ارتجاع سرخ و سیاه»سفیرایران در بغداد، در صدد محدود کردن فعالیت های امام توسط صدام حسین بود.

پس از تعطیلی حوزه علمیه و بازار ، معترضان خواستار عذرخواهی رسمی دولت شدند. به خیابان ها ریختند با پلیس درگیر شدند.آمار کشته شدگان بنا به اعلام رسمی و اظهار نظر مخالفان متفاوت بود.

روز بعد حضرت امام خمینی مردم را به برگزاری تظاهرات بیشتر فراخواند و شاه را به همدستی با آمریکا متهم کرد.آیت الله شریعتمداری نیز این عمل دولت و روزنامه اطلاعات را تقبیح کرد.

مدرس دانشگاه پیام نور بیرجند گفت : یکی از پیامدهای قیام 19 دی، قرار گرفتن نهضت در مسیر پیروزی بود.چراکه پس از 19 دی شکل و مفهوم مبارزات ضد حکومت تغییر کرد و مخالفت مردم و جامعه آشکارتر و همچنین برخورد و واکنش حکومت و نیروهای نظامی نیز شدیدتر شد.

غضایری افزود: بدین ترتیب که پس از قیام مردم قم، مردم غیور تبریز، به مناسبت چهلم درگذشت کشته شدگان قم به خیابان ها ریختند و شعارهای ضد سلطنتی و در حمایت از روحانیون سر دادند.چهلم شهدای قم ، روز 29 بهمن 1356 بود. بازارهای اصلی و دانشگاه ها تعطیل شد. تظاهرات مردم تبریز به دنبال تیراندازی نظامیان، به خشونت کشیده شد.

وی گفت: قیام تبریز 2 روز به درازا کشید و با ورود ارتش ، فروکش کرد.به گفته مقامات رسمی،7 تن و به گفته مخالفان 300 و به گفته خبرنگاران خارجی 100 تن کشته شدند.این بزرگترین اعتراض عمومی ضد حکومتی پس از سال 1342 بود.

وی تصریح کرد: قیام 19 دی ، سرآغاز سلسله مبارزات دامنه دار و گسترده ای بود که پس از قم و تبریز، در شهرهای دیگر ایران نیز ادامه پیدا کرد.

وی اظهار کرد:البته حکومت هم در این جریان اقداماتی انجام داد: در 18 و 19 دی و 6 بهمن تظاهراتی را در برخی شهرها بر علیه قیام کنندگان و مخالفان حکومت به راه انداخت.

دولت توانایی سرکوب مخالفت مردم را نداشت

ولی خشم و مخالفت مردم به اندازه ای نبود که دولت توانایی سرکوب آن را داشته باشد.برگزاری مراسم چهلم شهدای قم توسط تبریزی ها و برگزاری چهلم شهدای تبریز در 55 شهر دیگر از جمله تهران، اصفهان، شیراز، مشهد، اهواز و رشت ، روند و شدت مبارزات ضد حکومت پهلوی را به گونه ای پیش برد که منجر به خروج شاه از ایران و پیروزی انقلاب اسلامی در 22 بهمن 1357 گردید.

مدرس دانشگاه خدشه دار شدن وعده حکومت در ایجاد فضای باز سیاسی، نمایش قدرت مردم و روحانیت،ناتوانی حکومت در مقابله با موج مخالفت ها، مشخص شدن امام خمینی (ره) به عنوان رهبر بزرگ نهضت انقلاب اسلامی و مردمی تر شدن نهضت و پیشرفت به سوی پیروزی انقلاب اسلامی را از مهمترین نتایج و پیامدهای قیام 19 دی 56 در قم دانست.

   http://bayanbox.ir/view/4901804249511124488/talar-koodak.gif

 

 

اصفهان نگین فیروزه ای جهان

شنبه 19 دی 1394  10:35 AM
تشکرات از این پست
shirdel2 omiddeymi1368 fsmuosavi
ali_81
ali_81
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : دی 1388 
تعداد پست ها : 10633
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:قیام 19 دی

       قیام 19 دی قم، سر چشمه پیروزی انقلاب اسلامی ایران

 

روز نوزدهم دی ماه، یادآور حماسه بزرگ و با شکوهی است که برگ دیگری از کتاب زرین انقلاب اسلامی را رقم زد.

 

به گزارش موج رسا، روز نوزدهم دی ماه، یادآور حماسه بزرگ و با شکوهی است که برگ دیگری از کتاب زرین انقلاب اسلامی را رقم زد. 19 دی سالروز قیام خونین مردم قم است، همان روزی که در تاریکی استبداد و ستم روزنه ها را به سوی روشنایی گشود و روند انقلاب را به گونه ای شکل داد که طومار دو هزار و پانصد ساله نظام شاهنشاهی در مدت زمان کوتاهی در هم پیچیده شود.

شهر مقدس قم در تاریخ انقلاب همواره به عنوان پایگاه اصلی و سازمان دهنده قیام و مبارزه علیه نظام ستم شاهی به شمار می رفته است. وجود حوزه علمیه و روحانیت متمرکز در این شهر نیز در این مهم تاثیر بسزایی داشته است. آغاز مبارزه و شکل گیری آن و نیز رهبری مردم توسط حضرت امام خمینی (ره) در همین شهر صورت پذیرفت.

 پس از قیام خونین 15 خرداد 42 نام قم به عنوان مرکز اصلی و هدایت کننده مبارزات بر سر زبان ها افتاد و پس از چهارده سال، قیام 19 دی 56 که آن را "جرقه انقلاب" نیز نامیده اند بار دیگر موجب قیامی همگانی و مبارزاتی گسترده شد.

در روز شنبه هفدهم دی ماه 1356، روزنامه اطلاعات در قم  توزیع شد که در صفحه هفتم روزنامه،‌ مقاله‌ای با عنوان "ایران و استعمار سرخ و سیاه" با نام مستعار "احمد رشیدی مطلق" نظر خوانندگان را به سوی خود جلب کرد. نویسنده در آن مقاله، به طور صریح بی‌حجابی را فضیلت دانسته و حجاب کهنه‌پرستی و ارتجاع سیاه معرفی شده بود و به امام خمینی، بزرگ مرجع عالم تشیع، اهانت کرده بود و قیام پانزده خرداد 1342 توطعه استعمار سرخ و سیاه معرفی شده بود.

روزنامه رستاخیز نیز در همان روز،‌ تظاهرات گروه قابل توجهی از زنان مشهد را در مخالفت با کشف حجاب "تظاهری از یک اتحاد نامقدس"‌نامید و داغی که رحلت آقا مصطفی بر دلهای عاشقان امام نهاده بود،‌ به انبار باروتی می‌ماند که با جرقه‌ای هر چند کوچک،‌ انفجار مهیبی را باعث می‌شد و مقاله رشیدی مطلق در حکم این جرقه بود.

همه چیز از این جا آغاز شد. مقاله ای که موجی از نفرت را در میان روحانیون، مردم و دانش آموزان برانگیخت و شهر قم را به فریاد و اعتراض فراخواند و نام و یاد امام را در ذهن ها زنده کرد، مقاله ای که مانند آتش به دامن رژیم شاه افتاد و آن را برای همیشه در این کشور رسوا کرد.  فردای آن روز، طلاب قم درس های خود را تعطیل و در تظاهراتی پرشور به سوی بیت مراجع قم حرکت کردند.

این تظاهرات در حمایت از امام خمینی (رحمه الله) و مخالفت با رژیم و اعتراض به چاپ آن مقاله تا روز نوزدهم دی ماه ادامه یافت،  شهر قم سال ها بود که در فشار و اختناق آن زمان، چنین حرکت هم آهنگ، وسیع و آشکاری را از سوی چندین هزار طلبه و هزاران نفر از مردم قم در مخالفت علنی با شاه و تأیید امام خمینی( رحمه الله ) به خود ندیده بود.  صبح روز نوزدهم دی ماه جمعیت زیادی در مسجد اعظم تجمع کردند و سپس راهی منازل مراجع و آیات عظام شدند، تجمع و سخنرانی در دفتر آیات عظام تا بعد از ظهر ادامه داشت، ‌اما درگیری بین مردم و عمال رژیم شاه از حدود عصر 19 دی ماه و در زمانی که ماموران در یکی از میادین شهر قم راه را بر مردم سد کردند.

 رژیم شاه با آن که نمی خواست دست از عوام فریبی و تظاهر به آزادی و دموکراسی بردارد، نتوانست این حرکت را در قم تحمل کند، بنابراین عصر روز 19 دی ماه 56، طلاب و مردم قم را به رگبار گلوله بست و در یک حمله شدید، شمار زیادی را شهید و مجروح ساخت وبه ظاهر قیام قم را سرکوب کرد. این کشتار در داخل و خارج کشور، بازتاب وسیعی پیدا کرد و مردم شهرها و دانشجویان دانشگاه ها را به اعتراض شدید واداشت.

پس از اين حادثه، امام خميني (ره) با فرستادن پيامي به مردم تبريز و آذربايجان فرمود: سلام بر اهالي شجاع و متدين آذربايجان عزيزخاطره بسيار اسف انگيز قم هنوز از خاطر ما نرفته، كه فاجعه بسيار ناگوار تبريز پيش آمد، اهالي معظم و عزيز آذربايجان بدانند كه در اين راه حق و استقلال و آزادي طلبي و در حمايت از قرآن كريم تنها نيستند، شهرهاي بزرگ چون شيراز، اصفهان، اهواز و ديگر شهرها وپیشرو تر از همه قم مركز روحانيت و پايگاه حضرت صادق (سلام الله عليه) و تهران بزرگ با آنها هم صدا و هم مقصد و همه و همه در بيزاري از دودمان پليد پهلوي شريكند.

این روز بزرگ و به یاد ماندنی را گرامی می داریم و بر شهیدان و ایثار گران این حماسه جاوید درود می فرستیم .

انتهای پیا

شنبه 19 دی 1394  10:56 AM
تشکرات از این پست
shirdel2 omiddeymi1368 fsmuosavi
دسترسی سریع به انجمن ها