این روز ها تنها هدست هایی که می توان انتظار مشاهده کردن تصویر را با آن ها داشت ، هدست های مبتنی بر تکنولوژی واقعیت مجازی هستند که البته به طور رسمی هنوز حضور همه جانبه شان را در بازار مصرف شاهد نیستیم. با این حال شاید عده ای از کاربران هم وجود داشته باشند که بخواهند بی آن که وارد دنیای واقعیت مجازی شوند ، با ابزاری نظیر هدست های واقعیت مجازی به دیدن فیلم ها یا ویدیو های معمولی بپردازند. اگر چه تا کنون حضور چنین محصولی با این مشخصات در بازار مصرف چندان محسوس نبود، اما به نظر می رسد که دنیای تکنولوژی علاقمندان به استفاده از چنین محصولی را فراموش نکرده است.
مدتی قبل شاهد معرفی ابزار جدیدی توسط شرکت Avegant بودیم. یک هدفون جالب به نام Glyph که قرار است به زودی در نمایشگاه CES حضور پر باری داشته باشد. هدفون Glyph یک هدفون معمولی محسوب نمی شود و بر خلاف محصولات مشابه موجود در بازار که تنها قابلیت پخش صدا را دارند، کاربران این ابزار جدید توسط آن قابلیت بهره بردن از تصویر را نیز دارا خواهند بود. در این میان نحوه ی استفاده از هدفون Glyph چیزی شبیه به نوع استفاده از هدست های واقعیت مجازی است. به این ترتیب که بر خلاف هدفون ها و هدست های معمولی (و درست نظیر هدست های مبتنی بر تکنولوژی واقعیت مجازی) باید آن را به شکل افقی بر روی صورت قرار داد تا لنز های تعبیه شده در بخش بالایی این هدفون درست در برابر چشم کاربران قرار گیرد (البته برای گوش دادن به موزیک می توان این هدفون را درست نظیر هدفون های معمولی استفاده کرد). به این ترتیب استفاده کنندگان از هدفون Glyph قادر خواهند بود علاوه بر گوش دادن به موسیقی یا سایر فایل های صوتی خود (که همانند بسیاری از هدفون های معمولی از طریق ارتباط با کابل رابط 3.5 میلی متری امکان پذیر خواهد بود) از طریق لنز های تعبیه شده در این محصول به مشاهده ی فیلم ، ویدیو و محتوا های تصویری مشابه نیز بپردازند. برای مشاهده کردن فایل های تصویری، کاربران هدفون Glyph می توانند این ابزار را توسط رابط Micro HDMI آن به دستگاه هایی که از پورت HDMI بهره می برند متصل ساخته و بدین وسیله به مشاهده کردن تصاویر مورد نظر خود بپردازند. به این ترتیب شما می توانید هدفون Glyph را به تلویزیون ، دستگاه های پخش ویدیو و حتی کنسول های بازی خود متصل ساخته و از این طریق علاوه بر شنیدن صدای فیلم های سینمایی یا بازی های کامپیوتری مورد علاقه ، تصاویر مربوط به آن ها را نیز به جای مشاهده از طریق صفحه ی تلویزیون یا نمایشگر خود از راه لنز های این محصول به تماشا بنشینید.
هدفون Glyph با هر بار شارژ به طور متوسط قادر به پخش چیزی حدود چهار ساعت تصویر ویدیویی خواهد بود و پس از آن می باید آن را از طریق کابل USB شارژ کرد. البته برای گوش کردن به موسیقی یا فایل های صوتی نیازی به شارژ این ابزار وجود ندارد و عملکرد هدفون Glyph در این بخش چیزی نظیر عملکرد هدفون های معمولی خواهد بود
تا پیش از این، به علت شکل ظاهری هدفون Glyph عده ای آن را یک ابزار مبتنی بر تکنولوژی واقعیت مجازی قلمداد می کردند. اما باید گفت که این گونه نیست و هدفون Glyph ارتباطی با دنیای VR ندارد. در عوض یکی از نکات مثبت هدفون Glyph این است که افراد عینکی بدون آن که نیازی به استفاده از عینک خود داشته باشند می توانند تصاویر خروجی لنز های این ابزار را به واضح ترین شکل ممکن مشاهده نمایند. در واقع هر کدام از لنز های موجود در هدفون Glyph می توانند تصاویری با کیفیت 1280 در 720 پیکسل را به چشم های کاربران خود بفرستند. مکانیزم این فرآیند نیز به این ترتیب است که تصاویر مذکور با ورود به این ابزار ابتدا از LED های ظریف و کم قدرتی عبور کرده و پس از آن از صافی ردیف آینه های بسیار ریزی که تعداد شان به دو میلیون عدد می رسد می گذرند تا به شفاف ترین شکل ممکن وارد چشم کاربران گردند. تکنیکی که با نام screenless display شناخته می شود و در عین فرستادن تصاویر طبیعی تر به شبکیه ی چشم انسان ، به چشمان کاربران زحمت و درد سر کمتری را برای پردازش این تصاویر تحمیل می کند. علاوه بر این تکنیک ، لنز های هدفون Glyph از یک سنسور 9 محوره ی IMU نیز بهره می برند که علاوه بر امکان مشاهده ی ویدیو های 360 درجه ای ، قابلیت پخش تصاویر سه بعدی را نیز در اختیار استفاده کنندگان از این هدفون جدید قرار می دهد.
گفتنی است که شرکت Avegant پیش از این برای تامین هزینه های ساخت هدفون Glyph رقمی نزدیک به 24 میلیون دلار را از راه پروسه ی کراود فاندینگ و بهره گیری از کمک های مالی علاقمندان به دست آورده است. این در حالی است که بودجه ی مد نظر سازندگان این هدفون در پروسه ی کیک استارتر Glyph تنها 250 هزار دلار بود که در پایان مهلت یک ماهه ی این پروسه رقمی بیش از یک میلیون و 500 هزار دلار جمع آوری شد. اعضای شرکت Avegant اعلام کرده اند که به احتمال فراوان بخش مازاد این رقم جمع آوری شده را صرف ارتقا دادن ویژگی های فنی هدفون Glyph در لانچ های بعدی این محصول خواهند کرد. ضمن این که بودجه ی اضافه ی مذکور این امکان را در اختیار آن ها قرار خواهد داد تا بتوانند تعداد بیشتری از این هدفون را در زمان عرضه ی رسمی آن وارد بازار نمایند. لازم به ذکر است که دور نخست عرضه شدن هدفون Glyph به بازار در ماه ژانویه ی سال 2016 میلادی صورت خواهد گرفت و این ابزار با قیمت قابل توجه 699 دلار (که با قیمت تخمینی هدست های واقعیت مجازی برابری می کند) به بازار عرضه خواهد شد. البته کسانی که تمایل به پیش خرید این محصول دارند می توانند هم اکنون برای پیش خرید هدفون Glyph اقدام کرده و آن را چیزی حدود 100 دلار ارزان تر و با قیمت 599 دلار تهیه نمایند.