0

مبحث 113 طرح صالحین: «مدل زندگی اسلامی و غربی»

 
siryahya
siryahya
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : اسفند 1389 
تعداد پست ها : 158652
محل سکونت : ▂▃▄▅▆▇█Tabriz█▇▆▅▄▃▂

پاسخ به:مبحث 113 طرح صالحین: «مدل زندگی اسلامی و غربی» + امتیاز ویژه

بـه رغـم نـظر کسانی که قائل به جدایی دین از دنیا و نیز دنیا از آخرت اند و هدف بـعـثـت انـبـیـا را تـنـهـا آخرت و خداپرستی می دانند و درصدد رواجسکولاریسم (جدا انـگـاری دین از دنیا) می باشند، در تفکر اسلام ناب محمدی (ص) دین و دنیا چنان به هم آمـیـخـتـه و در هـم تـنـیـده انـد که به هیچ وجه از یکدیگر تفکیک نمی پذیرند. در آیات و روایـات اسـلامـی رویـکـرد یک جانبه به دین یعنی توجه تام به عبادت و معنویت و ترک دنـیـا، بـه انـگـیزه زهدگرایی محض و رهبانیت، مطرود بوده و از آن به شدت نهی و نکوهش شده است.

 

ترکی زبان قربون صدقه رفتنه داریم که: گوزلرین گیله‌سین قاداسین آلیم که یعنی درد و بلای مردمک چشات به جونم …!.

یک شنبه 13 دی 1394  4:48 PM
تشکرات از این پست
haj114 darabzade sungift ehsan007060
siryahya
siryahya
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : اسفند 1389 
تعداد پست ها : 158652
محل سکونت : ▂▃▄▅▆▇█Tabriz█▇▆▅▄▃▂

پاسخ به:مبحث 113 طرح صالحین: «مدل زندگی اسلامی و غربی» + امتیاز ویژه

سیره رسول اکرم (ص) و امامان معصوم (ع) در زندگی خودشان و نیز در برخورد با کـسـانی چون عثمان بن مظعون و جمعی دیگر مانند او که به زهدگرایی افراطی و ترک دنـیـا روی آورده بـودنـد، گواه روشنی بر صدق این ادعا است. خداوند در سورهمائده آیه ۸۷ می فرماید: «یا أیها الذین ءامنوا لا تحرموا طیبات ما أحل الله لکم و لا تعتدوا إن الله لا یحب المعتدین؛ ‏اى مؤمنان! چیزهاى پاکیزه را که خدا براى شما حلال کرده حرام نکنید و از حد مگذرید که خداوند متجاوزان را دوست نمی‏دارد». یعنى دستور می‏دهد آنچه را که خدا بر ایشان حلال کرده بر خود حرام نکنند، و این تحریم حلال یا به این میشود که در مقابل حلیت شارع حرمتش را تشریع کنند، و یا به این می‏شود که کسى از انجام آن عمل حلال جلوگیرى نموده یا خودش از انجامش امتناع بورزد، چه همه اینها تحریم و منع و در حقیقت نزاع با خداى سبحان است در سلطنت او، و تجاوز به اوست، و پر معلوم است که این نزاع و تجاوز با ایمان به خدا و آیات خدا سازگار نیست، و لذا در آیه مورد بحث نهى از این عمل را صادر کرده و فرموده: «یا أیها الذین آمنوا…»

 

 

ترکی زبان قربون صدقه رفتنه داریم که: گوزلرین گیله‌سین قاداسین آلیم که یعنی درد و بلای مردمک چشات به جونم …!.

یک شنبه 13 دی 1394  4:49 PM
تشکرات از این پست
haj114 darabzade sungift ehsan007060
siryahya
siryahya
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : اسفند 1389 
تعداد پست ها : 158652
محل سکونت : ▂▃▄▅▆▇█Tabriz█▇▆▅▄▃▂

پاسخ به:مبحث 113 طرح صالحین: «مدل زندگی اسلامی و غربی» + امتیاز ویژه

پس در حقیقت معناى آیه این است: حرام نکنید آنچه را که خدا برایتان حلال کرده، با اینکه ایمان به خدا آورده ‏اید و خود را تسلیم امر او نموده ‏اید. و ذیل آیه بعدى هم که میفرماید: «و اتقوا الله الذی أنتم به مؤمنون؛ و از آن خدایى که بدو ایمان دارید پروا دارید» (مائده/ ۸۸). این معنا را که آیه هم تشریع و هم جلوگیرى و هم امتناع را شامل است تایید می‏کند، و اینکه کلمه «طیبات» را اضافه کرده است به جمله «أحل الله لکم» با اینکه کلام بدون ذکر آن هم تمام بود، براى این بود که به تتمیم جهت نهى اشاره کرده باشد، و بفهماند تحریم حلال علاوه بر اینکه تجاوز از حد بندگى و معارضه با سلطنت خدا و مناقض با ایمان و تسلیم است، خروج از حکم فطرت هم هست، زیرا فطرت، خود هر حلالى را پاکیزه و طیب می‏داند، و از آنها هیچ نفرتى ندارد، کما اینکه در آیه ذیل که رسول خدا (ص) شریعتى را که آورده توصیف میفرماید و از این معنایى که گفتیم خبر داده، یعنى آنچه را که حلال است طیب و آنچه را که حرام است خبیث و پلید دانسته، و فرموده است: «الذین یتبعون الرسول النبی الأمی الذی یجدونه مکتوبا عندهم فی التوراه و الإنجیل یأمرهم بالمعروف و ینهاهم عن المنکر و یحل لهم الطیبات و یحرم علیهم الخبائث و یضع عنهم إصرهم و الأغلال التی کانت علیهم؛ مردم باتقوا همانهایند که پیروى می‏کنند رسول و نبى درس نخوانده ‏اى را که اسم مبارکش را در کتابهاى خود انجیل و تورات نوشته یافتند، پیغمبرى را که به معروف امرشان میکند و از منکر نهی‏شان میفرماید و طیبات را برایشان حلال و پلیدیها را برایشان حرام می‏نماید و تکلیف‏هاى گران و عهد و میثاق‏هاى سنگین که شریعت‏هاى سابق بدوش ایشان گذاشته بودند از دوششان برمیدارد» (اعراف/ ۱۵۷). و به همین معنایى که بیان کردیم تایید می‏شود که:

اولا مراد از تحریم طیبات الزام و التزام به ترک حلالها است.
و ثانیا مراد از «حل» به قرینه مقابله با حرمت به طور عموم هر چیزى است که در قبال حرمت باشد، پس هم مباحات و هم مستحبات و هم واجبات را شامل مى‏شود.
و ثالثا اضافه «طیبات» به «ما أحل الله» اضافه بیانیه است.
و رابعا مراد از «اعتداء» در جمله «ولا تعتدوا» همان تجاوز بر خداى سبحان است نسبت به سلطنت تشریعیش. یا اینکه مراد تعدى از حدود اوست به کناره‏ گیرى از اطاعت و تسلیم او و تحریم حلالهاى او. چنان که در ذیل آیه طلاق می‏فرماید: «تلک حدود الله فلا تعتدوها و من یتعد حدود الله فأولئک هم الظالمون؛ این احکامى که بیان شد حدود خداوند است پس از آنها تجاوز نکنید و کسانى که تجاوز کنند از حدود خداوند پس آنان ستمکارند» (بقره/ ۲۲۹) و نیز در ذیل آیه ارث می‏فرماید: «تلک حدود الله و من یطع الله و رسوله یدخله جنات تجری من تحتها الأنهار خالدین فیها و ذلک الفوز العظیم* و من یعص الله و رسوله و یتعد حدوده یدخله نارا خالدا فیها و له عذاب مهین؛ این احکامى که بیان شد حدود خداوند است، و کسانى که فرمان‏برند خدا و رسولش را داخل می‏کند آنان را در بهشت‏هایى که جارى می‏شود از زیر آنها نهرها در حالى که آنان جاویدانند در آن بهشتها و این خود همان رستگارى عظیم است* و کسانى که نافرمانى کنند خدا و رسول را و تجاوز کنند از حدود او آنان را داخل میکند در آتش در حالى که آنان در آن آتش جاویدند و براى ایشان است عذاب خوار کننده» (نساء/ ۱۳-۱۴). و این آیات همانطورى که ملاحظه می‏کنید اطاعت خدا و رسول را از روى استقامت و التزام به آنچه تشریع فرموده، ممدوح دانسته، و بر عکس خروج از مقام تسلیم و رضا و التزام و انقیاد را از راه تعدى و تجاوز نسبت به حدود خدا مذموم دانسته، و مرتکبش را سزاوار عقاب معرفى نموده است، بنابراین محصل مفاد آیه مورد بحث نهى است از تحریم محللات، یعنى از اینکه کسى از استفاده از آنچه خدایش حلال کرده اجتناب و از نزدیکى به آن امتناع ورزد، چون این امتناع با ایمان به خدا و آیات او مناقض است، و با این نمی‏سازد که محللات چیزهایى هستند که فطرت بشر آن را طیب می‏داند، و هیچگونه پلیدى در آنها نیست تا از آن جهت از آنها اجتناب شود، و اجتناب بى جهت تجاوز است، و خداوند متجاوزین را دوست نمیدارد.

 

 

ترکی زبان قربون صدقه رفتنه داریم که: گوزلرین گیله‌سین قاداسین آلیم که یعنی درد و بلای مردمک چشات به جونم …!.

یک شنبه 13 دی 1394  4:49 PM
تشکرات از این پست
sungift
siryahya
siryahya
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : اسفند 1389 
تعداد پست ها : 158652
محل سکونت : ▂▃▄▅▆▇█Tabriz█▇▆▅▄▃▂

پاسخ به:مبحث 113 طرح صالحین: «مدل زندگی اسلامی و غربی» + امتیاز ویژه

از سـوی دیـگـر نیز در اسلام توجه تام به دنیا و هدف اصلی و نهایی شدن آن و دور شدن از خداپرستی و آخرت طلبی، بسیار ناپسند و انحراف از مسیر حق تلقی گردیده بـه گـونـه ای کـه نـگـون بـخـتـی و زیـانـکـاری انـسـان را بـه دنبال خواهد داشت. تـوضـیح آن که چنان که در بحث های گذشته اشاره شد، دین جامع و کاملی چون اسلام تـأمـیـن رسـتـگـاری همه جانبه انسان را هدف نهایی خود قرار داده است. بر این اساس، سعادت دنیایی بشر نیز، جزئی از سعادت و رستگاری مورد نظر اسلام محسوب گردیده است. به عبارت دیگر، پرداختن به مسائل معنوی و آخرتی و خداپرستی، جزو مهم ترین و اصلی ترین اهداف دین و پیامبران الهی می باشد، ولی رسیدن به این اهداف و تحقق آن در جـامـعـه انـسـانـی، هرگز بدون توجه به مسائل دنیایی و حل مشکلات مادی و جسمانی بشر میسر نیست.

راز این مطلب نیز در این نهفته است که انسان ترکیبی از دو بعد جدایی ناپذیر جسمی و روحـی اسـت، لذا در بـرنـامـه ریزی برای پاسخگویی به نیازهای انسان اگر تمام توجه به یک بعد انسانی باشد به طوری که از بعد دیگرش غفلت گردد، به طور حتم آن برنامه ها در عمل موفق نبوده و کارآیی لازم را نخواهد داشت و شکست خواهد خورد. بـر ایـن اسـاس، قـرآن کـریـمتـوجـه بـه دنیا و آخرت و تأمین خواسته ها و نیازهای دنیوی و اخروی را توأم با هم خواستار شده و به مؤمنان چنین دستور داده است: «وابتغ فیما اتاکالله الدار الا خره و لا تنس نصیبک منالدنیا؛ در آنچه خدا به تو داده، سرای آخرت را طلب کن؛ و [نیز] بهره ات را از دنیا فراموش مکن!» (قصص/ ۷۸).

یعنی گرچه تلاش در راه تحصیل زندگی جاوید آن جهانی باید هدف برتر و مهم تر در زندگی باشد ولی این نباید به قیمت نادیده گرفتن زندگی دنیوی به عنوان هدف ابـتـدایـی و مهم به دست آید، که در این صورت، شخص مغبون و بی بهره از بخشی از زندگی (حیات دنیوی) می شود. امام حسن(ع) نیز به زیبایی، آمیختگی دین و دنیا و دنیا و آخرت را تبیین کرده، می فرماید: «واعـمـل لدنـیـاک کانک تعیش ابدا واعمل لا خرتک کانک تموت غدا؛ بـرای دنـیـایـت چـنان کار کن که گویا همیشه در آن زندگی خواهی کرد و برای آخرتت به گونه ای رفتار کن که گویا فردا خواهی مرد!» (بحارالانوار، ج ۴۴ صفحه ۱۲۹). بـنابراین، اسلام دین زندگی و خوب زیستن است و در متن زندگی انسان قرار دارد نه در حـاشـیـه آن، و از هـمـیـن رو هـرگـونه تلاش دین ستیزان سکولاریست و دشمنان مستکبر برای حذف این دین از صحنه زندگی فردی و اجتماعی و به حاشیه راندن آن، تلاشی بی حاصل بوده و ره به جایی نخواهد برد.

 
 

 

ترکی زبان قربون صدقه رفتنه داریم که: گوزلرین گیله‌سین قاداسین آلیم که یعنی درد و بلای مردمک چشات به جونم …!.

یک شنبه 13 دی 1394  4:49 PM
تشکرات از این پست
darabzade
siryahya
siryahya
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : اسفند 1389 
تعداد پست ها : 158652
محل سکونت : ▂▃▄▅▆▇█Tabriz█▇▆▅▄▃▂

پاسخ به:مبحث 113 طرح صالحین: «مدل زندگی اسلامی و غربی» + امتیاز ویژه

یکی از بهترین بهره هایی که از قیام اباعبدا…(ع) می شود برداشت کرد؛ الگو گیری از این قیام برای ایجاد نظامات اجتماعی می باشد. آنقدر خون اباعبدا… جوشش دارد که بهترین ذخیره برای قیام آخرین حجت الهی است. ما با قدرت خون امام حسین (ع) می توانیم قالب تمدن شیعه را در دنیا ایجاد کنیم. کمتر از این نباید از خون اباعبدا… انتظار داشت. ما می توانیم با بهره گیری از پیام ها و درس ها و عبرت های عاشورا نظامات اجتماعی زندگی خودمان را ایجاد کنیم و الگوی تمام صحنه های زندگی خودمان را از ایشان بگیریم. از نظامات خانوادگی گرفته تا نظامات تربیتی، مدیریتی، اقتصادی، سیاسی و امنیتی. هر چیزی که شأنی برای انسان و اجتماع داشته باشد را می شود با بهره گیری از قیام امام حسین، ساختارش را ایجاد کرد؛ البته این حرف صرفاً و فعلاً هنوز در مرحله ادعا است هر چند تا حدی مجاهدت هایی شده است، اما هنوز خیلی با قله نهایی فاصله داریم.
بهترین کرسی نظریه پردازی – در تمام زمینه ها- منبر اباعبدا… الحسین است. مثالی را مطرح می کنیم: جایگاه نشاط در زندگی چیست؟ از قیام امام حسین چقدر می شود درس نشاط گرفت؟ این عنوان می تواند موضوعی باشد برای تحقیق و پایان نامه های رشته های علوم تربیتی.

 

 

ترکی زبان قربون صدقه رفتنه داریم که: گوزلرین گیله‌سین قاداسین آلیم که یعنی درد و بلای مردمک چشات به جونم …!.

یک شنبه 13 دی 1394  4:49 PM
تشکرات از این پست
haj114 darabzade
siryahya
siryahya
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : اسفند 1389 
تعداد پست ها : 158652
محل سکونت : ▂▃▄▅▆▇█Tabriz█▇▆▅▄▃▂

پاسخ به:مبحث 113 طرح صالحین: «مدل زندگی اسلامی و غربی» + امتیاز ویژه

سبک زندگی حداقل به دو گونه در جامعه ما وجود دارد: سبک زندگی غربی و سبک زندگی اسلامی ایرانی. در سبک زندگی غربی، همچنان که از نامش پیداست، شیوه زندگی به سبک کشورهای غربی مدنظر است و اصالت با فرهنگ غربی است. از استفاده از فست فودها گرفته تا پدیده مانکنیسم؛ از پرورش و زیبایی اندام گرفته تامدلینگ وشوسیم؛ از اسباب بازی های بتمن و ... کودکان گرفته تا بازی های رایانه ای غیر اخلاقی؛

ماهواره، اینترنت، سینما ، موسیقی، نشریات و ... هم به عنوان ابزار در خدمت این نوع سبک زندگی است .

 

ترکی زبان قربون صدقه رفتنه داریم که: گوزلرین گیله‌سین قاداسین آلیم که یعنی درد و بلای مردمک چشات به جونم …!.

یک شنبه 13 دی 1394  4:50 PM
تشکرات از این پست
haj114 darabzade
siryahya
siryahya
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : اسفند 1389 
تعداد پست ها : 158652
محل سکونت : ▂▃▄▅▆▇█Tabriz█▇▆▅▄▃▂

پاسخ به:مبحث 113 طرح صالحین: «مدل زندگی اسلامی و غربی» + امتیاز ویژه

البته چند دقیقه راه رفتن در همین خیابان های شهر خودمان و مشاهده مانکن های متحرک و یک دقیقه ایستادن جلو کیوسک های مطبوعاتی و نظاره کردن جلد مجلات و نشریات و دیدن چند آگهی بازرگانی از رسانه ی خودمان این life style غربی را می توان به راحتی حس نمود. متأسفانه باید گفت این سبک زندگی نه فقط در خیابان ها سینماها و تلویزیون نفوذ کرده بلکه در بطن و متن زندگی روزمره بسیاری از افراد جامعه، قابل مشاهده است : نوع خوراک، نوع مسکن، نوع لباس، نوع پوشش، نوع آشپزی، سبک دکوراسیون، سبک ازدواج، رفتارهای بین زن و شوهر، بین فرزند و والدین، بین استاد و شاگرد و ... همه نشان دهنده ورود این سبک زندگی به زندگانی ماست. البته این مسئله با توجه به تبلیغات وسیع رسانه های غربی که هدف آرمانی بشری جز با سبک زندگی غربی به دست نمی آید و در حالیکه به سبک زندگی اسلامی- ایرانی پرداخته نمی شود، جای تعجب ندارد .

 

 

ترکی زبان قربون صدقه رفتنه داریم که: گوزلرین گیله‌سین قاداسین آلیم که یعنی درد و بلای مردمک چشات به جونم …!.

یک شنبه 13 دی 1394  4:50 PM
تشکرات از این پست
haj114 darabzade
siryahya
siryahya
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : اسفند 1389 
تعداد پست ها : 158652
محل سکونت : ▂▃▄▅▆▇█Tabriz█▇▆▅▄▃▂

پاسخ به:مبحث 113 طرح صالحین: «مدل زندگی اسلامی و غربی» + امتیاز ویژه

 رهبر انقلاب در این فرمایشات خود به چند نمونه از بخش های سبک زندگی اشاره کردند که در این فرصت به صورت بسیار کوتاه توضیحی درباره آنها ارائه می دهیم:

 

 

ترکی زبان قربون صدقه رفتنه داریم که: گوزلرین گیله‌سین قاداسین آلیم که یعنی درد و بلای مردمک چشات به جونم …!.

یک شنبه 13 دی 1394  4:51 PM
تشکرات از این پست
haj114 darabzade
siryahya
siryahya
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : اسفند 1389 
تعداد پست ها : 158652
محل سکونت : ▂▃▄▅▆▇█Tabriz█▇▆▅▄▃▂

پاسخ به:مبحث 113 طرح صالحین: «مدل زندگی اسلامی و غربی» + امتیاز ویژه

1- مسئله خانواده : خانواده مهمترین نهاد در جامعه محسوب می شود و با توجه به اهمیت فوق العاده آن در رشد انسان، از جایگاه بسیار مهمی در اسلام برخوردار است. در آیات و روایات، به طور فراوان به مسئله رابطه همسران با یکدیگر اشاره شده است (رجوع شود به جلد 8 الحیاه). رابطه توأم با احترام و اعتماد بین همسران و رعایت اصول همسرداری، آرامش وعده داده شده در قرآن را به همراه می آورد. ولی در غرب اوضاع جور دیگری است. عدم اعتماد، بی اخلاقی و بد اخلاقی، شکستن حرمت خانواده و ... باعث تزلزل بنیان خانواده گشته و نوای رسوخ این تزلزل به خانواده های ایرانی با افزایش تعداد طلاق در کشور به گوش می رسد .

 

 

ترکی زبان قربون صدقه رفتنه داریم که: گوزلرین گیله‌سین قاداسین آلیم که یعنی درد و بلای مردمک چشات به جونم …!.

یک شنبه 13 دی 1394  4:51 PM
تشکرات از این پست
haj114 darabzade
siryahya
siryahya
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : اسفند 1389 
تعداد پست ها : 158652
محل سکونت : ▂▃▄▅▆▇█Tabriz█▇▆▅▄▃▂

پاسخ به:مبحث 113 طرح صالحین: «مدل زندگی اسلامی و غربی» + امتیاز ویژه

2- سبک ازدواج : ازدواج یکی از سفارشات مؤکد اسلام است و یکی از آداب و رسوم در تمامی ملل جهان، ولی این امر نیز با مهریه های بالا، جهیزیه های خیره کننده، مراسم های پر زرق و برق، هزینه های فراوان از یک طرف و تبدیل شدن این مراسمات مقدس به محفل های عشوه گری و چشم چرانی و شهوترانی از طرف دیگر و همچنین تغییر معیارهای صحیح انتخاب همسر به معیارهای ظاهری همچون زیبایی و ثروت و سواد و ... دچار بحران گردیده است. مسلماً یکی از دلایل از هم پاشیدگی این امر، دوری از سبک زندگی اسلامی و سفارشات دین مبین اسلام و در عوض الگو دادن سبک زندگی غربی می باشد .

 

 

ترکی زبان قربون صدقه رفتنه داریم که: گوزلرین گیله‌سین قاداسین آلیم که یعنی درد و بلای مردمک چشات به جونم …!.

یک شنبه 13 دی 1394  4:51 PM
تشکرات از این پست
haj114 darabzade
siryahya
siryahya
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : اسفند 1389 
تعداد پست ها : 158652
محل سکونت : ▂▃▄▅▆▇█Tabriz█▇▆▅▄▃▂

پاسخ به:مبحث 113 طرح صالحین: «مدل زندگی اسلامی و غربی» + امتیاز ویژه

4- نوع لباس و پوشش : با ورود سبک زندگی غربی، نوع لباس و پوشش جامعه ما دچار تغییر گردید. (البته 
می توان گفت که یکی از اهداف ورود سبک زندگی غربی، همین تغییر بوده است). جایگزینی لباس های تنگ و کوتاه و بدن نما به جای لباس های متناسب با پوشش مناسب علاوه بر نمایان شدن برجستگی های بدن و تحریک جنس مخالف و دیگر مسائل اخلاقی و فرهنگی، باعث اختلال در گردش خون، اگزمای تماسی ، کوفتگی و خستگی نیز می شود .

 

 

ترکی زبان قربون صدقه رفتنه داریم که: گوزلرین گیله‌سین قاداسین آلیم که یعنی درد و بلای مردمک چشات به جونم …!.

یک شنبه 13 دی 1394  4:51 PM
تشکرات از این پست
darabzade
siryahya
siryahya
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : اسفند 1389 
تعداد پست ها : 158652
محل سکونت : ▂▃▄▅▆▇█Tabriz█▇▆▅▄▃▂

پاسخ به:مبحث 113 طرح صالحین: «مدل زندگی اسلامی و غربی» + امتیاز ویژه

 نوع مسکن : اگر چه شاید گفته شود، زندگی آپارتمانی جزو لاینفک جامعه پر جمعیت امروزی است بخصوص در شهرهای بزرگ، اما باید گفت به غیر از تجملات بیرون و درون ساختمان ها ، مهندسی ساخت فضای داخلی خانه ها نیز به سمت الگوبرداری از سبک زندگی غربی پیش می رود. آشپزخانه Open، دید ساختمان های مجاور به اتاق های خواب، بالکن های باز و... همگی جلوه ای از سبک زندگی غربی است .

طبیعی است در راستای اجرای سبک زندگی اسلامی در جامعه باید با آسیب شناسی وضعیت موجود و شناخت صحیح الگوی اسلامی- ایرانی و فرهنگ سازی در این زمینه، به هر چه بهتر اجرایی شدن این امر مهم کمک نمائیم و این از اولین وظایف مهم دانشگاه هاست .

 

ترکی زبان قربون صدقه رفتنه داریم که: گوزلرین گیله‌سین قاداسین آلیم که یعنی درد و بلای مردمک چشات به جونم …!.

یک شنبه 13 دی 1394  4:51 PM
تشکرات از این پست
haj114 younes_t
siryahya
siryahya
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : اسفند 1389 
تعداد پست ها : 158652
محل سکونت : ▂▃▄▅▆▇█Tabriz█▇▆▅▄▃▂

پاسخ به:مبحث 113 طرح صالحین: «مدل زندگی اسلامی و غربی» + امتیاز ویژه

3- نوع خوراک و تغذیه : تغذیه از نظر اسلام، امری بسیار مهم محسوب می شود فلذا دستورات بسیار زیادی در این خصوص وارد شده است و این به دلیل تأثیرگذاری تغذیه سالم و حلال به جسم و روح می باشد . نوع تغذیه و خوراک، سبک تهیه آن، غذاهای مفید و مضر، لزوم پاک و طیب بودن تغذیه و حتی آداب مصرف آن، در روایات اسلامی به طور مبسوط وارد شده است، اما با ورود فست فودها از غرب و جایگزینی غذاهای پر چرب و پرکالری به جای غذاهای سالم و همچنین تغییر سبک تهیه غذا و وعده های غذایی و همچنین تولید تنقلات مضر (همچون پفک و چیپس) و ... ، نه تنها سبک تغذیه جامعه ما دچار تحول شد، بلکه روز به روز به آمار مبتلایان به بیماری های مختلف از جمله بیماری های قلبی- عروقی و انواع سرطان ها افزوده شد .

 

 

ترکی زبان قربون صدقه رفتنه داریم که: گوزلرین گیله‌سین قاداسین آلیم که یعنی درد و بلای مردمک چشات به جونم …!.

یک شنبه 13 دی 1394  4:51 PM
تشکرات از این پست
haj114 younes_t
haj114
haj114
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : آبان 1391 
تعداد پست ها : 3991

پاسخ به:مبحث 113 طرح صالحین: «مدل زندگی اسلامی و غربی» + امتیاز ویژه


نقل قول siryahya

2- سبک ازدواج : ازدواج یکی از سفارشات مؤکد اسلام است و یکی از آداب و رسوم در تمامی ملل جهان، ولی این امر نیز با مهریه های بالا، جهیزیه های خیره کننده، مراسم های پر زرق و برق، هزینه های فراوان از یک طرف و تبدیل شدن این مراسمات مقدس به محفل های عشوه گری و چشم چرانی و شهوترانی از طرف دیگر و همچنین تغییر معیارهای صحیح انتخاب همسر به معیارهای ظاهری همچون زیبایی و ثروت و سواد و ... دچار بحران گردیده است. مسلماً یکی از دلایل از هم پاشیدگی این امر، دوری از سبک زندگی اسلامی و سفارشات دین مبین اسلام و در عوض الگو غ ها غربیو دادن سبک زندگی غربی می باشد .

 
 
الان مدل ازدواج ها غربی و غلط شده و تقریبا امری فراگیر شده است.

  *  عَزیزٌ عَلَیَّ اَنْ اَرَی الْخَلْقَ وَلا تُری  *
********
یک شنبه 13 دی 1394  5:36 PM
تشکرات از این پست
sungift younes_t siryahya farshon
asdfg_zxcvb11
asdfg_zxcvb11
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : آذر 1394 
تعداد پست ها : 2460
محل سکونت : کرمان

پاسخ به:مبحث 113 طرح صالحین: «مدل زندگی اسلامی و غربی» + امتیاز ویژه

با سلام،

  • مفهوم"مدل زندگی"چیست؟
  • از نظر بنده، همان چیزی است که ائمه اطهار در زندگی خود لحاظ نموده اند.
  • آیا مدل زندگی اهمیت چندانی دارد؟دلیل شما؟
  • اگر اهمیت نداشت، اصلا پیامبران و ائمه برای هدایت و جهت دادن به زندگی ما انسان ها اط جانب خداوند متعال فرستاده و مامور نمی شدند.
  • مدل زندگی اسلامی چگونه است؟
  • همان مدل زندگی پیامبر معظم اسلام و ائمه و معصومین گرامی است.
  • مدل زندگی غربی چگونه است؟
  • بر اساس نظریه های برخی محققین و متخصصین مثل مارکس و پلانک و فروید و امثال اینها می باشد که بیشتر مبتنی بر خواسته های شهوانی و جسمانی مبتنی می باشد.
  • چند نمونه از تاثیرات مثبت/منفی مدل زندگی در جامعه رو بنویسید.

خانواده های موفق همیشه از یک مدل مثبت و معتبر برای سر و سامان دادن به زندگی خود حتی در اوج مشکلات بهره برده اند که مهمترین عوامل موفقیتشان عشق و علاقه واقعی، اخلاقیات و ... می باشند.

اما خانواده های از هم گسسته و به اصطلاح راه گ کرده، اصلا مدل و الگویی برای زندگی خود ندارند. لذا سر در گم و بی هدف پیش رفته و این مشکل در تمامی جوانب زندگیشان قابل ملاحظه و مشاهده است.

 

تشکر و التماس دعا

یک شنبه 13 دی 1394  6:13 PM
تشکرات از این پست
siryahya
دسترسی سریع به انجمن ها