ايسنا/ يک محقق و پژوهشگر مرکز تخصصي مهدويت گفت: معرفت، اطاعت، محبت و حمايت از امام عصر (عج) مهمترين وظايف شيعيان در روزگار غيبت است.
حجتالاسلام والمسلمين عرفان با اشاره به نهم ربيعالاول روز به امامت رسيدن امام زمان (عج) با بيان اينکه «اين ايام در تاريخ شيعه اهميت خاصي دارد» اظهار کرد: تاريخ امامت ائمه قبل از حضرت مهدي (عج) به 250 سال منحصر ميشود، ولي امامت زمان (عج) اکنون بيش از هزار و اندي سال است که ادامه دارد. ما که در اين دوران زندگي ميکنيم بايد به اين روز اهميت خاصي بدهيم چرا که روز تجديد بيعت با امام عصر و روز شکرگزاري امامت و ولايت حضرت بقية الله (عج) است.
وي در ادامه با اشاره به مهمترين وظيفه شيعيان در روزگار غيبت کبرا و بيان اينکه «بايد وظايف شيعيان را در دوران غيبت براي آنها تبيين کنيم» گفت: مهمترين وظيفه شيعيان در زمان غيبت شامل چهار اصل مهم است که همه اين اصلها بر يکديگر تاثير ميگذارند. اين چهار اصل مهم عبارتند از کسب معرفت، محبت، اطاعت و حمايت از امام عصر (عج).
اين کارشناس مرکز مهدويت تصريح کرد: معرفت به معناي شناخت حقيقي و واقعي آن تفسير ميشود. نه اينکه ما به صورت ظاهري و شناسنامهاي بگوييم امام زمان (عج) را ميشناسيم. پيامبر اکرم (ص) فرمودهاند که کسي که بميرد و امام زمان (عج) خود را نشناسد مرگش مرگ جاهلي است. اين بحث از اين رو حائز اهميت است که شناخت امام بايد يک شناخت واقعي و حقيقي باشد. شناختي هم سنخ شناختهاي دنيايي ما نباشد بلکه بايد پا را از دنيا فراتر بگذاريم تا امام عصر خود را بشناسيم.
عرفان يادآور شد: معرفت نسبت به امام عصر يعني اينکه زندگي ما مبتني بر رضايت امام زمان (عج) باشد. در طول تاريخ بودهاند کساني که ميگفتند امام زمان خود را ميشناسند ولي اين شناخت آنها کاملا ظاهري بوده است. اکنون قويترين مطالعات پيرامون تشيع در دانشکدههاي اسلام شناسي دنيا انجام ميشود و يکي از قويترين مقالات پيرامون حضرت مهدي (عج) توسط يک يهودي در اسرائيل نوشته شده است. اين شناخت افراد ظاهري است و به درد نميخورد. شناختي مهم است که سبک زندگي ما را عوض کند و زندگي ما مبتني بر رضايت امام عصر (عج) باشد.
وي ادامه داد: وظيفه بعدي ما در دوران غيبت اطاعت است يعني بدون چون و چرا مطيع سخنان قرآن و اسلام باشيم. ما اگر ميگوييم بايد نسبت به اهل بيت (ع) محبت داشته باشيم و محبت ما معيار سنجش است اين محبت بايد واقعي باشد و از تعلقات دنيا دوري کنيم. در محبت واقعي به اهل بيت (ع) توقعات کمي از دنيا داريم و در قلب خود حب دنيا و تعلقات دنيوي مثل فرزند، مال، مدرک و شهرت را کنار ميگذاريم. محب واقعي امام زمان (ع) کسي است که ميداند دنيا بد نيست بلکه دنيا در مقابل عشق حضرت کم است و منتظر واقعي دنيا را کم ميبيند نه بد. منتظر واقعي امام عصر (عج) توقعات خود را کم ميکند.
اين محقق و پژوهشگر مرکز مهدويت تاکيد کرد: چهارمين وظيفه ما حمايت از امام عصر (عج) است اين حمايت در مراسمهايي همچون پياده روي اربعين و يا شرکت در جشنهاي نهم ربيع، نيمه شعبان و ساير جشنها نمايان ميشود. با کمال تاسف برخي از جريانهاي انحرافي ميخواهند اين روز مقدس و زيبا را در تقويم شيعه به بيراهه بکشانند و ميخواهند اين روز را تبديل به يک اختلاف ميان شيعيان و سنيها کنند و خاستگاه اين آسيبها به عدم زمانشناختي افراد بر ميگردد که آگاهيهاي لازم را در رابطه با اين مسأله ندارند و ميخواهند به نوعي در بين جوامع اسلامي اختلاف ايجاد کنند.
عرفان گفت: اين افراد زمانه را به خوبي درک نکردهاند و يکي از آسيبهاي جامعه کنوني ما ترويج اختلافات مذهبي از سوي برخي افراد است که ميخواهند نهم ربيع را به مناسبت قتل خليفه خاص تبديل کنند و به نوعي سبب اختلاف و تفرقه افکني شوند. از اين اختلافات کسي جز رقباي ديني و دشمنان اسلام بهرهاي نميبرد.