0

حجاب موضوعی نیست که نسبت به آن کوتاه بیاییم

 
gh_golpa
gh_golpa
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : اسفند 1388 
تعداد پست ها : 1224
محل سکونت : اصفهان

حجاب موضوعی نیست که نسبت به آن کوتاه بیاییم

عضو مجمع روحانیان مجلس شورای اسلامی گفت: موضوع حجاب و فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر از ضروریات دین اسلام است و همه در برابر آن مسئول هستند.

حجت الاسلام علیرضا سلیمی نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در رابطه با لزوم انجام فریضه امر به معروف و نهی از منکر از سوی مسئولین و همه افراد جامعه گفت: موضوع حجاب و فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر از ضروریات دین اسلام است و همه در برابر احیا آن مسئول هستند.

وی با اشاره به اینکه هیچ مقامی در جمهوری اسلامی نمی تواند در راستای وهن آن دستور یا بخشنامه ای صادر کند اظهار داشت: واژگان دینی ما دارای باری خاص هستند که توانایی نگاه به همه ابعاد مسئله را دارد از این رو کسی حق ندارد برای واژگان کاملی چون امر به معروف و نهی از منکر جایگزین بیاورد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات با بیان اینکه نباید در اجرای دستورات صریح قرآنی نگاه غرب زدگی داشت گفت: با استفاده افراطی از کلید واژه های غربی که مروج فرهنگ سکولار در دراز مدت می شود همانند بکار گرفتن واژه حفظ حقوق شهروندی به جای دستور دینی امر به معروف و نهی از منکر زمینه سازی برای نظام لیبرالی کرده ایم نه نظام جمهوری اسلامی.

وی تصریح کرد: ما از دستگاه های ذی ربط در زمینه طرح ارتقای عفاف و حجاب می خواهیم که این طرح را با رویکرد دینی و بر مبنای امر به معروف و نهی از منکر پیگیری کنند.

نماینده اصولگرای مجلس شورای اسلامی یادآور شد: مسئله حجاب موضوعی نیست که بخواهیم نسبت به آن کوتاه بیاییم از این رو از همه مسئولین و مردم می خواهیم که نسبت به آن با جدیت برخورد کنند.

سه شنبه 7 دی 1389  9:33 AM
تشکرات از این پست
hojat20
javad1373
javad1373
کاربر برنزی
تاریخ عضویت : آذر 1389 
تعداد پست ها : 235
محل سکونت : فارس

پاسخ به: حجاب موضوعی نیست که نسبت به آن کوتاه بیاییم

حجاب چيست؟
در لغت به معناي : 1 - پرده ، ستبر. 2 - نقابي كه زنان چهرة خود بدان پوشانند، روبند، برقع . 3 - چادري كه زنان سرتاپاي خود را بدان پوشانند.
شهيد مطهرى نتيجه تحقيقات لغوى خود را درباره اين واژه، چنين بيان مى كند:
كلمه حجاب هم به معنى پوشيدن است و هم به معنى پرده و حاجب، بيشتر استعمالش به معنى پرده است. اين كلمه از آن جهت مفهوم پوشش مى دهد كه پرده وسيله پوشش است و شايد بتوان گفت كه به حسب اصل لغت هر پوشش حجاب نيست; آن پوشش حجاب ناميده مى شود كه از طريق پشت پرده واقع شدن صورت گيرد.
 استعمال كلمه حجاب در مورد پوشش زن اصطلاح نسبتاً جديدى است. در قديم و مخصوصاً در اصطلاح فقها كلمه ستر كه به معنى پوشش است به كار مى رفته است. فقها چه در كتاب الصلوة10 و چه در كتاب النكاح11 كه متعرض اين مطلب شده اند كلمه ستر را به كار برده اند نه كلمه حجاب را. بهتر اين بود كه اين كلمه عوض نمى شد و ما هميشه همان كلمه پوشش را به كار مى برديم، زيرا چنان كه گفتيم معنى شايع لغت حجاب، پرده است و اگر در مورد پوشش به كار برده مى شود به اعتبار پشت پرده واقع شدن زن است و همين امر موجب شده كه عده زيادى گمان كنند كه اسلام خواسته است زن هميشه پشت پرده و در خانه محبوس باشد و بيرون نرود. پوشش زن در اسلام اين است كه زن در معاشرت خود با مردان بدن خود را بپوشاند و به جلوه گرى و خود نمايى نپردازد. آيات مربوطه همين معنى را ذكر مى كند و فتواى فقها هم مؤيد همين مطلب است.
در آيات مربوطه، لغت حجاب به كار نرفته است. آياتى كه در اين باره هست چه در سوره مباركه نور و چه در سوره مباركه احزاب حدود پوشش و تماس هاى زن و مرد را ذكر كرده است بدون آن كه كلمه حجاب را به كار برده باشد. آيه اى كه در آن كلمه حجاب به كار رفته است مربوط است به زنان پيغمبر اسلام.
معناى اصطلاحى جديد اين واژه، عبارت است از پوششى كه زن در برابر نامحرمان بايد استفاده كند و از جلوه گرى و خود نمايى بپرهيزد.

                       چنانکه گوهر پاک انسانی را خواهی یافت

 علم و ایمان را در هم بیامیز و فرزند پاکی به نام اسلام از او استخراج کن

 

جمعه 17 دی 1389  3:56 PM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها