ب ـ آثار اخروى
1 ـ خـشنودى خداوند : بديهى است كه هر كس با انجام چنين عبادت بزرگى ، كمر به يارى دين خـدا بـبـنـدد، خـدا نـيـز در دنـيـا وآخـرت از او خـشـنـود مـى گـردد. قـرآن كـريـم در وصف حضرت اسماعيل اين پيامبر بزرگوار خداوند مى فرمايد:
( وَكانَ يَاءْمُرُ اءَهْلَهُ بِالصَّلواةِ وَكانَ عِنْدَ رَبِّهِ مَرْضِيّاً)(42)
او همواره خانواده اش را به نماز وزكات فرمان مى داد وهمواره مورد رضايت پروردگارش بود.
2 ـ فـلاح و رسـتـگـارى : وقـتـى آمـر به معروف وناهى از منكر صداقت وخلوص نيّت در راه نفى مـفـاسـد وحاكميّت ارزش هاى عالى انسانى در جامعه تلاش مى كند، به يقين ، اين تلاش مقدّس را ابـتـدا از سـرزمـيـن وجـود خـودش آغاز كرده وآنگاه به سراغ ديگران رفته است . با اين وصف ، طـبـيـعـى اسـت كـه او بـكـوشـد، تـا خـودش را بـيـش از ديـگـران بـه قـلّه كمال و رستگارى نزديك كند.
قـرآن كريم ، پس از بيان ضرورت انجام امر به معروف و نهى از منكر به دست گروهى از مؤ منان ، ايشان را (رستگاران ) مى نامد ومى فرمايد :
( ... وَ اوُلئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ)(43)
آنان ( مؤ منان كه امر به معروف و نهى از منكر مى كنند )، رستگارانند.
هـر چـنـد رسـتـگـارى را تـنـهـا بـه جـهـان آخـرت مـحـدود نـمـى تـوان كـرد، ليـكـن كـامل ترين جلوه هاى فلاح ، تنها در جهان آخرت تحقّق مى يابد؛ چرا كه آنجا جهانى جاويدان و زندگى در آن نيز پايان ناپذير است .
3 ـ ثـواب فـراوان : انجام كار خوب بانيّت وعقيده اى پاك ، يك ارزش محسوب مى شود وخداوند بزرگ ومهربان ، به اقتضاى فضل وكرم خويش به صاحب آن پاداش مى دهد واضح است ، كسى كه هم خود، كار خوب مى كند وهم ديگران را به انجام آن وا مى دارد ونيز نه تنها خود گناه نمى كند بلكه ديگران را از آلوده شدن به گناه بازمى دارد، مستوجب پاداشى چندين برابر است .
حضرت على (ع ) در بيان اين واقعيّت مى فرمايد :
(وَلكِنْ يُضاعِفانِ الثَّوابَ وَيُعْظِمانِ الاَجْرَ)(44)
(امر به معروف و نهى از منكر )، ثواب را دوچندان وپاداش را بزرگ مى كنند.
4 ـ رهـايـى از عـذاب دوزخ : هـمـه مـردم ـ بـه جز معصومين (ع ) ـ كم وبيش مرتكب گناه مى شوند وعـدالت خـداونـد اقـتـضـا مـى كـنـد كـه گـنـاهـكـاران بـه كـيـفـر اعـمـال خـود بـرسـنـد ليـكـن بـه تـصـريـح قـرآن كـريـم وروايـات مـعـصـومـيـن (ع )، بـرخـى عـوامـل مـوجب تخفيف عذاب يا رهايى كامل انسان معصيت كار از گرفتارى وشكنجه دوزخ مى گردد. يكى از اين عوامل ، امر به معروف و نهى از منكر است كسانى كه در انجام اين فريضه بزرگ ، تـلاش وجـديـّت كـنـنـد، اميد است مشمول عفو الهى واقع شوند و خداوند، ايشان را از عذاب خويش رهايى بخشد.
رسول خدا (ص ) فرمود :
شـبـى در خـواب ديـدم ، كـه شـعـله هـاى آتـش (دوزخ ) مردى را در بر گرفته اند، ولى امر به مـعـروف و نـهـى از مـنـكـرِ او آمـدنـد و او را از آتـش رهـانـيـدنـد و بـا فـرشـتـگـان قـرارش دادند(45).
5 ـ بـهـشـت بـريـن : وسرانجام عمل نيكوى امر به معروف و نهى از منكر، آنچنان به صاحب خود، ارزش و شـخـصـيـّت مى دهد كه موجب مى شود، او از درب مخصوص وارد بهشت گردد و به عنوان مهمان ويژه بر خداى خويش وارد شود.
حضرت صادق (ع ) مى فرمايد :
( إ نَّ لِلْجَنَّةِ باباً يُقالُ لَهُ بابُ الْمَعْروُفِ فَلا يَدْخُلُهُ اِ لاّ اَهْلُ الْمَعْرُوفِ)(46)
بـهـشـت را درى اسـت كـه بـه آن ( بـاب المـعـروف ) مـى گـويـنـد وكـسـى جـز اهل معروف از آن در واردبهشت نمى شود.
گـر چـه در ايـن روايـت نـيز، اهل معروف را نمى توان تنها در آمران وناهيان منحصر دانست ، ليكن ايـشـان از بـارزتـريـن مـصـاديـق اهـل مـعـروفـنـد، زيـرا هـم خـود بـه آن عمل مى كنند و هم ديگران را به انجام آن فرا مى خوانند.
شرايط و مراحل امر به معروف و نهى از منكر@شرايط امر به معروف و نهى از منكر
امـر بـه مـعـروف و نهى از منكر، مانند ديگر واجبات شرايطى دارد كه بدون آن شرايط، (امر و نهى ) واجب نمى شود، به طور كلّى ، تكاليف الهى منوط به دو سنخ شرطاند:
1 ـ شـرايـط عـمـومـى : كـه بـراى هـمـه تـكـاليـف وجـود دارد از قبيل بلوغ ، عقل و... .
2 ـ شـرايـط اخـتـصـاصـى : ايـن شـرايـط بـراى هـر يـك از تـكاليف به طور جداگانه در نظر گرفته شده است . به عنوان مثال : براى وجوب حج ، غير از شرايط عمومى ، (استطاعت ) نيز شرط شده است .
امر به معروف و نهي از منکر
نویسنده: محمد سروش
منبع : مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی
پینوشت:
42- مريم (19)، آيه 55.
43- آل عمران (3)، آيه 104.
44- شرح غرر الحكم ، ج 2، ص 611.
45- مستدرك الوسائل ، ج 12، ص 181؛ بحار الانوار، ج 100، ص 91.
46- وسائل الشيعه ، ج 11، ص 129.