بنام خدا
اعتبار کتاب هاي دعا
در اين مقاله بيشتر تلاش مي کنيم پيرامون کتاب هايي که بيشتر در اين زمينه مطرح هستند بيان و سپس پيرامون آن بحث مان را دنبال کنيم؛ از جمله آن کتاب ها: مصباح الزائر، و بلدالامين، مصباح کفعمي، اقبال و مزار کبير و کتاب هايي را که علامه مجلسي در کتاب مزار به آنها استناد کرده است.
براي تبيين موضوع بحث را در سه محور پي مي گيريم
1- کتاب هاى ياد شده از ديدگاه مؤلفان و مرحوم مجلسى قابل بررسى و توجه است.
از يک سو بايد گفت: نويسندگان اين کتاب ها عنايت ويژه اى به کتاب هايشان داشته اند و به اعتبار روايات و مطالب آن اعتراف نموده اند، و از سوى ديگر مرحوم مجلسى نسبت به آن کتاب ها و نويسندگان آنها عنايت و عظمت خاصى قائل است.
از باب نمونه: مؤلف کتاب مزار کبير شيخ عبد اللّه محمد بن جعفر المشهدى، معروف به “ابن المشهدى” است.
اوّلاً: مؤلّف در مقدمه کتابش مىگويد: من در اين کتاب زيارات گوناگونى را براى مشاهد مشرّفه و مطالبى که پيرامون ترغيب به مسجدهاى مبارک است و دعاهاى برگزيده و مناجاتها را، با سندهايى آورده ام، که متصل به راويان موثق است و آنان اين کلمات را به سادات و بزرگان دينى مى رسانند.
ثانياً: مؤلّف يکى از مشايخ و بزرگان اماميه است که در اجازات نامش آمده است و بزرگانى از او به عظمت ياد کرده اند!؛ مثلاً مرحوم شيخ حرّ عاملى “ابن المشهدى را فاضل جليل دانسته و به بعضى از کتاب هاى وى اشاره نموده است.[1]
علّامه مجلسى مى گويد: کتاب بزرگى در زيارات به تأليف محمد بن المشهدى است، که سيّد بن طاووس نيز به آن اعتماد نموده و مدحش کرده است، و ما آن کتاب را به “مزار کبير” نام نهاده ايم.[2]
در جاى ديگر مى گويد: مزار کبير از چگونگى سندش مى فهميم که کتاب معتبرى است و سيّد بن طاووس بسيارى از اخبار و زيارات خود را از اين کتاب گرفته است.[3]
مرحوم کفعمى نيز در مقدمه کتاب خود به نام “البلد الأمين” مى گويد: اين کتاب که در آن عوذه ها و دعاها و تسبيحها و زيارات نقل شده است، از پيشوايان و امامان (ع) توسط کتاب هايى گرفته شده، که صحيح بودن آنها مورد اعتماد است و ما مأمور به چنگ زدن به آنها هستيم!
اما کتاب مصباح الزائر که تأليف سيّد علي بن موسى بن طاووس است، وقتى به روايات و زيارات آن توجه مى کنيم، و به کتاب هاى علماى گذشته که قبل از ايشان بوده اند مى نگريم، مى بينيم بسيارى از آن روايات و زيارات در کتاب هاى بزرگانى؛ مانند شيخ صدوق، شيخ مفيد، شيخ طوسى، ابن قولويه و ديگران آمده است.
در اين جا به بخشى از کلام مرحوم مجلسى، درباره مصادر کتابش و نويسندگان آنها، اشاره مى کنيم:
ايشان در فصل دوم از مقدمه بحار مى گويد: بدان که بيشتر کتاب هايى که ما بر آن اعتماد نموده ايم از جهت نسبت آنها به مؤلّفشان مشهور و معلومند! مثل کتاب هاى صدوق،… و کتاب هاى بزرگانى از فرزندان طاووس که همه آنها معروف است. و … کتاب هاى کفعمى که شهرت آنها و فضيلت مؤلفش ما را از بيان حال آن کتاب ها و مؤلفش بى نياز مى کند.[4]
2- در ميان فقيهان و کارشناسان مسائل اسلامى، يکى از علوم مربوط به استنباط احکام شرعى، علم رجال و درايه درباره حديث است،
روش متداول چنين است که مىگويند: هر روايتى که در مقام بيان احکام اسلامى يا معارف دينى و اعتقادى باشد بايد از نظر يک فقيه بررسى شود که آيا از جهت سند، صحيح و قابل اعتماد است يا نه؟ وقتى بررسى شد و مشکلى از نظر سند نداشت، آن گاه از دلالت، مورد ارزيابى قرار گرفته و هر فقيهى بر اساس مبانى خود به آن تکيه نموده و از آن بهره مى برد.
آنچه گفته شد، روشى است که از قرنهاى نزديک به زمان امامان معصوم (ع) و با رهنمودهاى آنان مورد توجه بوده است و لذا شيخ صدوق و مفيد و طوسى هم با توجه به علم رجال از روايات قابل اعتماد استفاده مى کرده اند، و در قرنهاى اخير نيز اين موضوع مورد عنايت فقيهان عالى مقام بوده و هست!
بنابراين هر روايتى که در کتابى آمده است، هر چند آن کتاب معروف و مشهور و نويسنده آن شخصيتى بزرگوار و از عالمان بر جسته باشد، از نظر علم رجال و مانند آن مورد تحقيق قرار گرفته و پس از آن مورد عمل واقع مى شود.
از ديدگاه اخبار زيادى که به عنوان “من بلغه الثواب” مطرح شده نيز، قابل عمل و عنايت است و مىتوان از راه توسّل به آنها براى رسيدن به ثواب، اميدوار بود
3- نکته ديگر که راه حلّ خوبى براى موضوع مورد بحث است و براى موارد مشابه آن در همه جا و براى همه کس راه گشا است! فقيهان قاعده اى به عنوان “اخبار من بلغ” دارند، و نسبت به آن دسته از رواياتى که در کتاب هاى دعا و زيارات و غيره آمده است و تشويق به انجام کارهاى مستحبى نموده، که اگر داوطلبانه انجام شود ثوابى چنين و چنان دارد!، مىگويند: عمل کردن به اين روايات بدون تحقيق جايز است، در صورتى که دو شرط رعايت شود: يکى اين که دليلى بر حرام بودن آن عمل نداشته باشيم، و ديگر اين که انجام آن کار به قصد و نيّت رسيدن به ثوابش باشد.
دليل آنان بر اين مطلب، رواياتى است که بر اين مضمون دلالت دارد، مانند حديث: “عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مَرْوَانَ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا جَعْفَرٍ (ع) يَقُولُ مَنْ بَلَغَهُ ثَوَابٌ مِنَ اللَّهِ عَلَى عَمَلٍ فَعَمِلَ ذَلِکَ الْعَمَلَ الْتِمَاسَ ذَلِکَ الثَّوَابِ أُوتِيَهُ وَ إِنْ لَمْ يَکُنِ الْحَدِيثُ کَمَا بَلَغَه”؛[5] امام باقر (ع) فرمود: هر کس از سوى خداوند، ثوابى براى کارى به او برسد، و آن کار را به اميد رسيدن به آن ثواب انجام دهد، آن ثواب را به او مى دهند، گر چه آن حديث آن چنان که به او رسيده است، نباشد.
فقيهان و مراجع اين اخبار را مورد بحث قرار داده و در کتاب هاى فقهى خود مضمون آنها را پذيرفته اند.[6]
بنابراين رواياتى که مى گويد: هر کس هنگام وضو اين دعا را بخواند، يا به هنگام خوابيدن اين ذکر را بگويد، يا در شب قدر اين دعا را بخواند، يا هنگام زيارت امامان (ع) اين کلمات را بگويد، اجر و پاداشى چنين خواهد داشت، در اين موارد عمل به آنها نه تنها ايرادى ندارد، بلکه به حکم عقل و روايات صحيحى که به آنها اشاره شد، مورد تفضل و عنايت خداى بزرگ قرار مى گيرد!
در نتيجه بايد گفت: افزون بر اين که کتاب هاى مورد استفاده در کتاب مزار مرحوم مجلسى؛ مانند: مصباح الزائر، مصباح کفعمى، المزار الکبير و…، از ديدگاه بزرگانى که آنها را تأليف کرده اند، مورد اعتماد است و مرحوم علّامه مجلسى نيز اعتبار آنها را پذيرفته است، بايد گفت: از ديدگاه اخبار زيادى که به عنوان “من بلغه الثواب” مطرح شده نيز، قابل عمل و عنايت است و مىتوان از راه توسّل به آنها براى رسيدن به ثواب، اميدوار بود.
پي نوشت ها:
[1]. امل الآمل،
[2]. بحارالانوار،
[3]. همان،
[4]. همان،
[5]. کافى،
[6]. مصباح الاصول، (تقريرات درس اصول مرحوم آية الله خويى).
منبع : گروه دين تبيان