به گزارش رويترز، استفاده رو به رشد از گوشيهاي آندرويدي و آيفون در تجارت، بلكبري را كنار زده است چون بيشتر افراد به دنبال ساده كردن زندگي و استفاده از يك دستگاه براي كار و تفريح هستند.
ماريو ليون، مدير دفتر اطلاعات مؤسسه انگرامميكرو گفت: «آندرويد و آيفون بازار مصرف كننده را فتح كرده و كاربران هر روز بيشتر به اين دستگاهها عادت ميكنند و بيشتر آن را در حرفه خود دخيل ميكنند.»
ليون در گفتوگو با رويترز همچنين گفت: «بلكبري آنقدر براي شركتها كليدي است كه به بخشي از ساختار سازماني آنها تبديل شده است. من گمان ميكنم كه چنين چيزي را در آيفون هم ميتوان ديد كه تاكنون بيشتر در فضاي مصرفكنندهها فعاليت داشته و كمتر در محيط كاملا تجاري نقش داشته است. به گمان من آيفون و بزودي گوشيهاي آندرويدي جاي خود را در تجارت باز ميكنند.»
شركت Research In Motion توليدكننده گوشيهاي بلكبري پنجشنبه گذشته اعلام كرد كه نتايج فصل سوم فروش آنها به دليل حضور بلكبري تورچ فراتر از انتظار بوده است. اما تحليلگران معتقدند فروش بلكبري با همين روند ادامه نخواهد داشت و بزودي در بخش تجارت كه يك ابرقدرت به شمار ميرود، با كاهش فروش روبهرو خواهد شد.
براساس تحليل كارشناسان موسسه تحقيقاتي IDC ميزان سهم بازار سيستمعامل بلكبري در ميان كاربران تجاري دنيا تا سال 2014، 32درصد كاهش خواهد يافت در حالي كه امسال اين سيستمعامل
5/41 درصد از سهم بازار را در اختيار دارد. به اعتقاد اين موسسه سيستمعامل آندرويد هم تا سال 2014 به ميزان 7/12 درصد سهم بازار خود را افزايش خواهد داد، در حالي كه امسال تنها 2/5 درصد از سهم بازار را در اختيار دارد. بنابراين بيشترين سهم بازار در آينده نزديك از آن آندرويد خواهد بود.
با رشد قدرتمند آندرويد، انتظار ميرود آيفون نيز از 5/17 درصد سهم بازار خود به 15 درصد برسد.
در حال حاضر يكي از بزرگترين ويژگيهاي بلكبري نسبت به ديگر گوشيها، ارائه سرويس ايميل كاملا امن شركت براي برقراري ارتباطات ايميل است كه اين دستگاه را براي شركتهايي كه از دزديده شدن اطلاعات خود ميترسند، مناسب كرده است. هرچند به اعتقاد ليون، مشاغل مختلف بالاخره راهكاري براي اين دغدغههاي امنيتي پيدا خواهند كرد. براي مثال وي اعلام كرد كه اطلاعات حساس ميتوانند از طريق نرمافزار مايكروسافت با عنوان SharePoint منتقل شوند. وي در نهايت افزود: «من گمان نميكنم كسي بتواند جلوي ورود گوشيهاي هوشمند را به مشاغل مختلف بگيرد.»