0

مبحث 109 طرح صالحین: «چگونه جوانان را با احکام اسلامی آشنا کنیم؟»

 
maryamjoon
maryamjoon
کاربر طلایی2
تاریخ عضویت : شهریور 1391 
تعداد پست ها : 1178
محل سکونت : تهران

پاسخ به:مبحث 109 طرح صالحین: «چگونه جوانان را با احکام اسلامی آشنا کنیم؟»

 

مشاهده رفتار اطرافیان، انگیزه ای قوی و غنی برای یادگیری و آموزش فرزندان است، در حالی كه آموزش های خطابی و توصیه های مستقیم و آمرانه، نه تنها چندان رغبت و انگیزه ای در درون جوان و نوجوان ایجاد نمی كند، بلكه گاهی مایه آزردگی و تنفر نیز می‎شود.
نماز خواندن كودكان خردسال نیز رفتاری است كه در آغاز امر از طریق مشاهده حركات پدر و مادر و اطرافیان آموخته می‎شود و فرد نسبت به موقعیت و حالات رفتار آنان احساس معنوی خاصی پیدا می‎كند. نحوه نماز خواندن، چگونگی نگرش اطرافیان نسبت به نماز و میزان اهمیّت دادن آنان نسبت به این فریضه الهی، حالت ایستادن به نماز، تأنی و ادب و وقار در نماز، نحوه نماز خواندن، حضور قلب در نماز و توجه و خضوع و خشوع افراد خانواده، در كودكان بسیار تأثیر می‎گذارد. وقتی كه كودك نسبت به رفتار و نحوه حركات و حرف زدن والدین و اطرافیان كنجكاو می‎شود، باید توجه داشت كه كنجكاوی وی بی هدف و بی نتیجه نیست، بلكه متضمّن الگوگیری و مشاركت فعالانه او به صورت انجام تجربه ای جدید در فرازهای حساس زندگی است. زمانی كه نوجوان، الگوهای رفتاری مطلوب خویش را در موقعیت‌ها و شرایط مختلف زندگی، در رفت و آمدها، میهمانی‌ها و برخوردهای فامیل و دوستان و از جمله حضور آنان در صفوف نماز جماعت مشاهده می‌كند، احساس شادمانی و شوق و شعف سراسر وجودش را فرا می‌گیرد و عمیقاً نسبت به رفتار آنها كنجكاو می‌گردد و از آنان الگو می‌گیرد.
مهیا كردن چنین فضایی، بخصوص اگر همراه با مشاركت فعال كودكان و نوجوانان و همسالان آنان باشد، برایشان بسیار دلنشین و دلپذیر است، همین امر به تدریج گرایش به امور مذهبی و روحیه اجتماعی را در آنان تقویت می‎نماید. بدیهی است هر قدر الگو محبوب تر باشد، یاد سپاری رفتار آسان تر می‎گردد. نگاه ها و حالات چهره فامیل و یا همسالان نسبت به یكدیگر دراین هنگام، اگر با تعظیم و تكریم و گشاده رویی همراه باشد، بر میزان تقویت گرایش معنوی كودكان و نوجوانان می‎افزاید. آنان از مشاهده این حالت ها و به سر بردن در این لحظات، غرق در سرور و خوشحالی می‎شوند و سعی دارند كه خود این قبیل رفتارها را با اشتیاق تمام باز آفرینی كنند. پدر و مادر و اطرافیان اگر در رفتارهای خود، به راست گویی، صداقت، عفاف و حجاب، صبر و بردباری و توجه و حساسیت نسبت به اوقات نماز ارج بنهند و در عملكردهای خود ثابت قدم باشند، تأثیر گذاری و درون سازی گفتار و رفتارشان به مراتب بیشتر از زمانی است كه تنها با گفتار و یا اجبار، فرزندان خویش را به كارهای مذهبی وادار سازند، در حالی كه خود در عمل سهل انگاری می‎كنند. لحظه های حساس و پر جاذبه رفتار پدر و مادر در ایجاد فضایی دوستانه و صمیمی و دلنشین عاطفی در مواجهه با فرزندان، سبب می‎گردد كه آنان بدون زحمت، رفتار مورد علاقه خود را مورد توجه و تقلید آگاهانه قرار دهند. پدر و مادر و اعضای خانواده، اگر توجه داشته باشند كه در خانه یا سفر یا گردش، در میهمانی و یا حین كار و به طور كلی در هر موقعیتی كه ندای پر طنین و دلنشین اذان را می‎شنوند، از هر كاری كه دارند، دست كشیده و پیش از هر چیز دیگر به اقامه نماز اهمیت دهند، در تلقی و نگرش فرزندان نسبت به این فریضه الهی تأثیر مضاعف خواهد داشت.
باید برای تعلیم و تربیت نماز زمینه سازی كرد و همه جوانب و ابعاد گوناگون قضیه را در نظر گرفت و كوشید تا همه عوامل مهم و دست اندر كار و تأثیر گذار از وحدت و هماهنگی لازم برخوردار باشند

سه شنبه 19 آبان 1394  2:04 PM
تشکرات از این پست
omiddeymi1368 shirdel2 haj114 darabzade nargesza
maryamjoon
maryamjoon
کاربر طلایی2
تاریخ عضویت : شهریور 1391 
تعداد پست ها : 1178
محل سکونت : تهران

پاسخ به:مبحث 109 طرح صالحین: «چگونه جوانان را با احکام اسلامی آشنا کنیم؟»

شیوه‌های آموزش احکام برای دانش‌آموزان

در این بخش به تناسب ترکیب و سطح دانش‌آموزان، از شیوه‌های آموزشی زیر می‌توان بهره گرفت.

1- شیوه نمایش تصویری

بخشی از احکام و مسائل شرعی همچون وضو گرفتن، تیمم و غسل قابل نمایش تصویری است. مربی می‌تواند این احکام را برای مخاطبان خود انجام دهد و از آنان نیز بخواهد انجام دهند. برای این کار اگر اسلاید یا سی‌دی‌های احکام در دسترس باشد، مناسب می‌باشد.

2- شیوه لطیفه‌ای

یکی از شیوه‌های بیان احکام در جمع کسانی که علاقه‌ای برای شنیدن احکام ندارند، این است که از قالب لطیفه‌هایی که با برخی احکام تناسب دارند، استفاده شود. مثال:

ظریفی با کفش نماز می‌خواند. دزدی که در کمین بود و می‌خواست کفش او را بدزدد، آمد و گفت: ای مرد! با کفش نماز روا نباشد. اعاده کن که نماز نداری. او گفت: اگر نماز ندارم، کفش که دارم.

به شخصی که نماز نمی‌خواند، گفتند، چرا نماز نمی‌خوانی؟ گفت: به دلیل نص قرآن که می‌گوید، به نماز نزدیک نشوید! «لاتقربوا الصلاه» و بقیه آیه را نمی‌خواند.

3- شیوه معمایی

بیان و تدریس احکام در قالب معما نیز یکی از قالب‌های مؤثر و جذاب است که مخاطبان را به اندیشه وا می‌دارد و به سوی یادگیری احکام راهنمایی می‌کند. استاد احکام می‌تواند با مطالعه مسائل شرعی، برخی از آن‌ها را به صورت معما در آورد و میان شاگردان مطرح کند و پاسخشان را از آنان بخواهد.

مثال:

1- کدام نماز واجب وضو نمی‌خواهد؟   جواب: نماز میت.

2- کدام مبطل وضو است که به تماس مربوط می‌شود؟ جواب: تماس بدن با میت.

3- آن چیست که گذاشتن و برداشتن آن حرام است؟ جواب: کلاه‌برداری و کلاه‌گذاری.

4- از واجبات نماز که نشانه ادب و پایان نماز است؟ جواب: سلام.

4- شیوه الفبایی

در این بخش، احکام به صورت پرسش به ترتیب حروف الفبا تنظیم می‌شود و مربی می‌تواند در برنامه‌های روزانه به صورت متنوع از آن‌ها استفاده کند. بدین‌وسیله نوجوانان و جوانان می‌توانند با واژه‌های مختلف احکام آشنا شوند.

الف:           از فروع دین که اولش «الف» است؟            امر به معروف.

از نمازهای واجب که هنگام حوادث طبیعی خوانده می‌شود؟ آیات.

از پاک‌کننده‌ها که «کافر» را پاک می‌کند؟        اسلام.

5- شیوه بازی با کلمات

استاد احکام می‌تواند به تناسب نیاز دانش‌آموزان از این شیوه استفاده نماید.

مثال: استاد موضوع را از حرف «ر» آغاز می‌کند و خطاب به بچه‌ها می‌گوید: از حرف «ر» درباره با احکام چه می‌دانید؟ کدام‌یک از موضوع‌های احکام با حرف «ر» آغاز می‌شود؟

سپس یک حرف «میم» پس از «ر» اضافه می‌کند و از مخاطبان می‌پرسد: حال چه کلمه‌ای به دست آمد و چه مفهومی را می‌رساند؟

در ادامه حرف «ح» را به اول کلمه اضافه می‌کند که می‌شود «حرم». آن وقت از شاگردان می‌پرسد حرم نشانه چیست؟ سپس از احکام حرم یاد می‌کند. آنگاه یک الف بعد از «ر» اضافه می‌کند و از مخاطبان می‌پرسید: که حرام چیست؟ نمونه‌هایی از حرام‌ها را نیز توضیح می‌دهد. در ادامه حرف الف را بر می‌دارد و حرف «میم» را به اول کلمه می‌افزاید می‌شود «محرم» و از محرم و نامحرم از شاگردان می‌پرسد و توضیح‌های لازم را برای آنان بیان می‌کند. به همین صورت، با تغییر دادن حروف و کم و زیاد کردن آن، واژه‌های احکام را برای مخاطبان بیان می‌کند.

6- شیوه رمزی

استاد احکام در این شیوه برای این که بتواند زیرمجموعه موضوعی را به راحتی در اختیار مخاطبان خود قرار دهد، به صورت رمز یا از نشانه‌های:« » اختصاری استفاده می‌کند.

مثال: 1 به جای اینکه نام تمام ارکان نماز را برای مخاطبان بازگو کند، از رمز استفاده می‌کند و می‌گوید قنترس. (ق: قیام متصل به رکوع، ن: نیت، ت: تکبیر‌الاحرام، ر: رکوع، س: سجده.)

7- شیوه نقاشی

استاد احکام اگر خودش با نقاشی آشنایی داشته باشد، می‌تواند برخی احکام مانند وضو و نماز را هنگام تدریس، روی تخته یا وایت‌برد طراحی و نقاشی کند و با استفاده از رنگ‌های زیبا و متنوع بر جذابیت درس بیفزاید. در صورتی که استاد احکام با طراحی و نقاشی آشنای نداشته باشد، می‌تواند از یک طراح و نقاش در این امر کمک بگیرد، و پیش از کلاس برخی از مسائل احکام شرعی را که بر روی تابلو کشیده، همراه خود به کلاس ببرد و از آن‌ها در تدریس احکام استفاده کند.

8- شیوه داستانی

شیوه داستانی موجب تسریع در تفهیم احکام و ایجاد نشاط در مخاطبان است. در این جا چند نمونه از احکام داستانی که برای کودکان تنظیم شده است، بیان می‌شود:

باران

صدای قرآن پیش از اذان را از رادیو شنیدم. زود لباسهایم را پوشیدم تا به نماز جماعت برسم. از خانه ما تا مسجد راه زیادی نبود. از خانه که بیرون آمدم، باران نم‌نم می‌بارید. با سرعت به طرف مسجد به راه افتادم تا به نماز جماعت برسم و کمتر خیس شوم.

در بین راه، باران شدت گرفت. سر و صورت و لباسهایم خیس شد. وارد مسجد شدم. مؤذن، اذان ظهر را با لحنی زیبا و کشیده می‌گفت. به طرف وضوخانه رفتم. مرد جوانی کنار شیر آب مشغول وضو گرفتن بود. او شبیه معلم دینی‌مان بود. به سرعت کت و جوراب‌هایم را در آوردم. آستین‌هایم را بالا زدم و مشغول وضو گرفتن شدم. وضویم که تمام شد، صدای «قد قامت الصلوة» مکبّر به گوشم رسید. فوری آستین‌هایم را پایین آوردم، کتم را پوشیده و خواستم زود خودم را به نماز جماعت برسانم که ناگهان دستی به آرامی به شانه‌ام خورد. صورتم را برگرداندم. دیدم همان مرد جوانی است که کنار من وضو می‌گرفت. با لحنی گرم و شیرین رو به من گفت: آقا پسر! اگر مطلبی را به شما بگویم، ناراحت نمی‌شوید؟

- نه آقا ناراحت نمی‌شوم.

- پیش که داخل وضوخانه شدی، مگر سروصورت شما از باران خیس نشده بود؟

- چرا آقا؟ قبل از مسح کشیدن جلو سرت را خشک کردی؟

- نه، مگر اشکالی دارد؟

- آره پسرم! پس از وضو باید جای مسح سر و روی پاهایت را خشک کنی تا وضویت صحیح باشد. همین‌طور هم که الان می‌بینی، هنوز سر و صورت و لباسهایت خیس هستند.

- دست و صورتم چی؟ آن‌ها را هم باید پس از وضو گرفتن خشک کنم؟

- نه، لازم نیست سر و صورت پس از وضو خشک باشد. فقط باید جای مسح سر و روی پاها خشک باشد.

- از راهنمایی شما ممنونم، حالا باید چه کار کنم؟

- جلوی موی سرت را خشک کن و دوباره وضو بگیر. اگر روی پاهایت هنوز خیس است، آن‌ها را هم خشک کن! مرد جوان با احترام با من خداحافظی کرد و رفت.

به طرف شیر آب برگشتم و کت و جوراب‌هایم را در آوردم. روی پاهایم برخلاف جلو سرم خشک شده بود. با آستین لباسم، موهای جلو سرم را خشک کردم و دوباره از اول وضو گرفتم. داخل مسجد شدم. جماعت به رکعت دوم نماز رسیده بودند. من هم به نماز جماعت پیوستم. اگر چه به رکعت اول نماز نرسیده بودم، ولی آرامش خاصی به جای آن همه شتاب، تمام وجودم را فرا گرفته بود؛ چون خوشحال بودم که نماز جماعت را با وضویی صحیح می‌خواندم.

9- شیوه حدس بزنید

استاد در این شیوه از بیان احکام، مسئله موردنظر را به صورت نوشتاری در اختیار مخاطبان قرار می‌دهد و به صورت گفتاری از آنان می‌خواهد تا حدس بزنند حکم یا موضوع مسئله چیست.

مثال

1- کسی که نماز مغرب و عشا را تا ساعت 15/11 نخوانده است، باید نمازش را به نیت .............. بخواند.

(جواب: ما فی الذمه بخواند).

2- کسی که قضای نماز ظهر و عصر یا صبح و مغرب و عشا را می‌خواند، باید ..... را رعایت کند. (جواب: اخفا و جهر)

10- شیوه ببین و بگو

مربی احکام در این شیوه، مسئله موردنظر خود را که در تابلو یا کاغذی نوشته است، به مخاطبان نشان می‌دهد و پس از شمردن از یک تا ده یا گذشت یک دقیقه از مخاطبان می‌خواهد که مسئله موردنظر را بیان کنند.

همچنین احکام و مسائلی مانند واجبات نماز مقدمات نماز، مطهرات، نجاسات، را که چند زیر مجموعه دارد می‌توان به صورت یک تابلو نشان داد. سپس از مخاطبان خواست که پس از یک دقیقه نگاه به تابلو، محتوای تابلو را از حفظ به ترتیب مورد نظر بگویند. هر کدام از آن‌ها که بتواند بگوید، امتیاز خواهد گرفت.

11- شیوه ریاضی

یکی از شیوه‌های آموزش احکام برای دانش‌آموزان، بیان احکام به صورت ریاضی یا با چهار عمل اصلی است که به طور پراکنده در موضوع‌های گوناگون وجود دارد.

مثال: نماز در چهار عمل اصلی.

الف) منها « - »

دو رکعت از نمازهای چهار رکعتی در سفر منها می‌شود.

در شرایط اضطراری، سوره در نماز منها می‌شود.

حمد و سوره مأموم در نماز جماعت منها می‌شود.

نمازهای نافله در سفر منها می‌شود.

ب) جمع « + »

- نماز + وضو + حضور قلب + ولایت مساوی(=) با فلاح و رستگاری است.

- مسافر در برخی از موارد هم باید نماز را کامل بخواند و هم شکسته.

- اگر بیش از یک عضو در وضو مانع داشته باشد، باید هم وضو جیبره بگیرد و هم تیمم کند.

ج) ضرب « × »

کسی که جهت قبله را نمی‌داند، باید به چهار جهت نماز بخواند، و نمازش چهار برابر می‌شود.

کسی که نمازش را به جماعت بخواند ثواب نمازش به تناسب جمع نمازگزاران به صورت تصاعدی بالا می‌رود تا اندازه‌ای که فرشتگان نمی‌توانند ثواب یک رکعت نمازی را که به جماعت خوانده است، بنویسند.

کسی که نمازش را در مسجد بخواند، ثواب نمازش چند برابر می‌شود.

کسی که پس از نمازش، تسبیحات حضرت زهرا را بخواند، ثواب نمازش 1000 برابر می‌شود.

د) تقسیم «:» در نماز آیات، سوره به پنج قسمت تقسیم می‌شود.

12- شیوه نمایشی

استاد احکام در این بخش موضوع‌هایی را که قابل نمایش است، در اختیار دانش‌آموزان هنرمند قرار می‌دهد تا آنان با به نمایش در آوردن آن موضوع‌ها، مخاطبان را متوجه احکام موردنظر کنند. سپس استاد، مسئله را به طور کامل توضیح می‌دهد.

مثال:            1- دانش‌آموز در حالی که ترش‌رو و عصبانی به نظر می‌رسد، پتویی را جمع می‌کند و با خود می‌‌گوید: «اعصابم خرد و خمیر شده، دیشب دوباره میهمان آمده، میهمان برای من یعنی بلا». سپس روی پتو می‌نشیند و می‌گوید: «چه می‌دانم، شاید پاهایش نجس بوده، مرطوب هم بوده به پتو هم سرایت کرده، پس حالا پتوی ما را هم آلوده و نجس کرده است. باید بروم و آن را بشویم.»

دانش‌آموز در حالی که ناراحتی از سر و رویش می‌بارد، پتو را زیر شیر آب می‌گیرد و سه بار می‌شوید و فشارش می‌دهد. سپس می‌گوید: «حالا نمی‌دانم پاک شده یا نه؟»

در این نمایش دو اشکال هست: یکی این که با احتمال نجس شدن نمی‌توان به نجس شدن پتو حکم کرد. دوم این که بر فرض هم که نجس شده باشد، با یک بار شستن و فشردن پاک می‌شود.

2- دانش‌آموزی وضو می‌گیرد، ابتدا دست‌هایش را تا مچ می‌شوید، ولی هنگامی که آب از بالای آرنج ریخت، انگشتان دستش را اصلاً نمی‌گشاید و هنگام دست کشیدن نیز میان انگشتانش دست نمی‌کشد.

هنگام مسح سر نیز دست راست را روی موهای قسمت جلوی سرش می‌گذارد و پایین می‌آورد تا کاملاً به پیشانی وصل شود. بعد با همان انگشتانی که مسح سر را کشیده است، مسح پای راست را می‌کشد.

در این نمایش، دو اشکال وجود دارد:

نرساندن آب میان انگشتان دست و مسح کردن پای راست با انگشتانی که به رطوبت پیشانی برخورد کرده‌اند.

13- شیوه پانتومیم

پانتومیم، انجام دادن تعدادی حرکات بدون استفاده از گفتار است که مفهوم و معنی خاصی را به بیننده نشان می‌دهد و به او منتقل می‌کند.

مثال:

1- استاد به صورت نیمخیز (تجافی) روی زمین می‌نشیند؛ یعنی انگشتان دست و پا را به زمین می‌گذارد و زانوها را بلند نگه می‌دارد. آنگاه از شاگردان می‌پرسد: این کار چه هنگامی اتفاق می‌افتد؟

پاسخ: این کار هنگامی اتفاق می‌افتد که امام جماعت یا در رکعت دوم یا در رکعت آخر نماز است و تشهد می‌خواند و یا نمازگزار یا یک رکعت از امام جماعت عقب‌تر است (در نماز صبح) یا دو رکعت عقب‌تر است (در نماز مغرب) یا سه رکعت عقب‌تر است (در نماز عشا).

2- به صورت پانتومیم، صورت یا دست‌های خود را از پایین به بالا می‌شوید و از شاگردان خود اشتباه این کار را می‌پرسد.

3- در مسح وضو به صورت پانتومیم نشان می‌دهد که سر حرکت می‌کند، ولی دست ثابت مانده است و از شاگردان اشتباه مسح خود را می‌پرسد.

4- در حالی که انگشتر به دست دارد، به صورت پانتومیم، تیمم را انجام می‌دهد. سپس از شاگردان، اشتباه تیمم خود را می‌پرسد.

14- شیوه فیلم و نمایش

فیلم و نمایش چون متکی بر چشم و دیدن است، می‌تواند در تدریس احکام بسیار مؤثر باشد؛ که گفته‌اند:

آنچه یک دیدن کند ادراک آن                               سال‌ها نتوان نمودن با بیان

در ضرب‌المثلی می‌خوانیم: «یک تصویر گویاتر از هزار کلمه است.»

می‌توان فیلم کوتاهی را نشان داد که پدری در حال نماز خواندن است و فرزند خردسال او مٌهر نماز را از جلو پدر بر می‌دارد و می‌رود. سپس وظیفه این مرد را برای بینندگان بازگو کند. یا در حالی که باران می‌بارد، می‌توان شیوه وضو گرفتن زیر باران را در قالب فیلم کوتاه نشان داد یا اعمال حج را در قالب تصویر بیان کرد.... برنامه «فقه و زندگی» در سیمای جمهوری اسلامی ایران نشان‌دهنده نمونه‌ای از به کارگیری این قالب در آموزش احکام است. همچنین می‌توان تئاتر و نمایش‌هایی را برگزار کرد که در آن چند حکم شرعی به بینندگان آموزش داده شود.

قالب «فیلم و نمایش» از قالب‌های نو، جذاب و مؤثری است که باید براساس موازین فقهی و شرعی و شرایط و امکانات در تدریس احکام و دروس دیگر به کار گرفته شود.

15- شیوه مسابقه

مسابقه اگر جهت‌دار و آموزنده باشد و به حسادت و لجاجت و شکایت نینجامد، قالب خوبی است که می‌توان از آن در آموزش احکام استفاده کرد.

پرسش‌های مسابقه باید موردنیاز مخاطب، مهم و کاربردی باشد و در صورت محدود بودن تعداد پرسش‌ها باید از آوردن احکام مستحب و مکروه خودداری ورزید. مثلاً در یکی از مسابقات احکام که در یکی از روزنامه‌ها آورده شده بود، این پرسش به چشم می‌خورد: «نماز واجب خواندن بر پشت‌بام خانه کعبه چه حکمی دارد؟» به راستی، این سؤال چه قدر مورد نیاز ماست؟ آیا در این زمان کسی می‌تواند به پشت‌بام خانه خدا برود و نماز بخواند؟ افزون بر این، پاسخ چنین پرسشی «مکروه بودن» است. از این رو، تا آنجا که امکان دارد، فقط به احکام واجب و حرام در مسابقه‌ها بسنده شود، آن هم احکامی که مهم و موردنیاز و مورد ابتلاست.

16- شیوه احکام شعری

یکی از شیوه‌های جذاب بیان احکام برای دانش‌آموزان، استفاده از شعر در آموزش احکام است. در این جا به چند نمونه از شعرها اشاره می‌کنیم.

17- شیوه جدول

جدول‌ها را می‌توان به صورت افقی یا عمودی تنظیم کرد. استاد احکام می‌تواند با کمی تفکر، موضوعی از احکام مانند وضو، نماز یا روزه را برگزیند و با طرح پرسش آن‌ها را در جدول تنظیم کند. سطح پرسش‌ها باید با سطح علمی دانش‌آموزان متناسب باشد.

سه شنبه 19 آبان 1394  2:05 PM
تشکرات از این پست
omiddeymi1368 shirdel2 haj114 darabzade sungift nargesza
ria1365
ria1365
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 7868

پاسخ به:مبحث 109 طرح صالحین: «چگونه جوانان را با احکام اسلامی آشنا کنیم؟»

سلام

در احکام اسلامی نظر من استفاده از تجربیات کارشناسان مذهبی و فرهنگیه

در کنارش هر شخص هم نباید امر لمعروف لسلنیرو فراموش کنه بعضا تاثیر یک گوشزد دوستانه از هزار نصیحت بهتره

     Android iOS , Windowsphone , Symbian , JavaMobile Review ,Learning

سه شنبه 19 آبان 1394  5:54 PM
تشکرات از این پست
haj114 darabzade shirdel2 younes_t omiddeymi1368 nargesza
darabzade
darabzade
کاربر برنزی
تاریخ عضویت : شهریور 1394 
تعداد پست ها : 157
محل سکونت : ایلام

پاسخ به:مبحث 109 طرح صالحین: «چگونه جوانان را با احکام اسلامی آشنا کنیم؟»


نقل قول ria1365

سلام

در احکام اسلامی نظر من استفاده از تجربیات کارشناسان مذهبی و فرهنگیه

در کنارش هر شخص هم نباید امر لمعروف لسلنیرو فراموش کنه بعضا تاثیر یک گوشزد دوستانه از هزار نصیحت بهتره

 

خب اینم نظر شماست

من یک نفر رو سراغ دارم که نه عالمه نه کارشناس نه...تاحالا خیلیا رو نمازخون و قرآن خون و روزه بگیر کرده

 

سه شنبه 19 آبان 1394  6:28 PM
تشکرات از این پست
sungift shirdel2 younes_t haj114 omiddeymi1368 nargesza
darabzade
darabzade
کاربر برنزی
تاریخ عضویت : شهریور 1394 
تعداد پست ها : 157
محل سکونت : ایلام

پاسخ به:مبحث 109 طرح صالحین: «چگونه جوانان را با احکام اسلامی آشنا کنیم؟»


نقل قول haj114

با محبت و علاقه

با خوش خلقی

با فهم دقیق از موضوع

با عمل خودمان

 

و

با گفت و گوهای دوستانه

با دلیل های منطقی

در جمع بیان نکردن

سه شنبه 19 آبان 1394  6:30 PM
تشکرات از این پست
sungift shirdel2 younes_t haj114 omiddeymi1368 nargesza
darabzade
darabzade
کاربر برنزی
تاریخ عضویت : شهریور 1394 
تعداد پست ها : 157
محل سکونت : ایلام

پاسخ به:مبحث 109 طرح صالحین: «چگونه جوانان را با احکام اسلامی آشنا کنیم؟»

نقل قول haj114
نقل قول aftabm

نقل قول haj114

یه مسئله:

اونروز رفتم خون یه آشنا ،چندتا پسر جوون و مجرد بودن

دیدم آهنگ شاد و..گذاشتن

گفتم مداحی دارید بذارید؟

یکی شون گفت واسه کی عزاداری کنیم؟بیکاری،گرونی،بدبختی،پولارو خوردن،خودشون سیرن،و...

نظر شما چیه؟

 

به اون جوان باید گفت : هر کاری هم میکنی خودت میدانی و خدایت/فقط جوانمرد باش و آقا ی خودت

امام حسین (علیه السلام) فرمودند:

إن لَم یَکُن لَکُم دینٌ و کُنتُم لاتَخافونَ المَعادَ فَکونوا اَحراراً فِی دُنیاکُم؛

اگر دین ندارید و از قیامت نمی ترسید، لااقل در دنیای خود آزاده باشید.
بحارالانوار، ج45، ص51

پاسخ بسیار خوب و مهمی رو گفتین.

تشکر

 

 

واقعا ایده ی خوبیه

سه شنبه 19 آبان 1394  6:31 PM
تشکرات از این پست
sungift shirdel2 younes_t haj114 omiddeymi1368
sungift
sungift
کاربر برنزی
تاریخ عضویت : آذر 1393 
تعداد پست ها : 205

پاسخ به:مبحث 109 طرح صالحین: «چگونه جوانان را با احکام اسلامی آشنا کنیم؟»

نقل قول darabzade
نقل قول haj114
نقل قول aftabm

نقل قول haj114

یه مسئله:

 

امام حسین (علیه السلام) فرمودند:

إن لَم یَکُن لَکُم دینٌ و کُنتُم لاتَخافونَ المَعادَ فَکونوا اَحراراً فِی دُنیاکُم؛

اگر دین ندارید و از قیامت نمی ترسید، لااقل در دنیای خود آزاده باشید.
بحارالانوار، ج45، ص51

پاسخ بسیار خوب و مهمی رو گفتین.

تشکر

 

 

واقعا ایده ی خوبیه

 

 

 

 

آزادی واقعا ارزشمنده

 

اگر زن عفت داشته باشد به دنیا می ارزد وگرنه به خاک هم می ارزد.*امام صادق علیه سلام*

 

نگاه حرام

تیری است زهرآلود از جانب شیطان

سه شنبه 19 آبان 1394  11:13 PM
تشکرات از این پست
shirdel2 younes_t haj114 omiddeymi1368
sungift
sungift
کاربر برنزی
تاریخ عضویت : آذر 1393 
تعداد پست ها : 205

پاسخ به:مبحث 109 طرح صالحین: «چگونه جوانان را با احکام اسلامی آشنا کنیم؟»

نقل قول darabzade

نقل قول haj114

با محبت و علاقه

با خوش خلقی

با فهم دقیق از موضوع

با عمل خودمان

 

و

با گفت و گوهای دوستانه

با دلیل های منطقی

در جمع بیان نکردن

 

 

 

با یقین قلبی به موضوع

با شیوه های تربیتی انبیا

 

اگر زن عفت داشته باشد به دنیا می ارزد وگرنه به خاک هم می ارزد.*امام صادق علیه سلام*

 

نگاه حرام

تیری است زهرآلود از جانب شیطان

سه شنبه 19 آبان 1394  11:15 PM
تشکرات از این پست
shirdel2 younes_t haj114 omiddeymi1368
sungift
sungift
کاربر برنزی
تاریخ عضویت : آذر 1393 
تعداد پست ها : 205

پاسخ به:مبحث 109 طرح صالحین: «چگونه جوانان را با احکام اسلامی آشنا کنیم؟»

نقل قول darabzade

نقل قول ria1365

سلام

در احکام اسلامی نظر من استفاده از تجربیات کارشناسان مذهبی و فرهنگیه

در کنارش هر شخص هم نباید امر لمعروف لسلنیرو فراموش کنه بعضا تاثیر یک گوشزد دوستانه از هزار نصیحت بهتره

 

خب اینم نظر شماست

من یک نفر رو سراغ دارم که نه عالمه نه کارشناس نه...تاحالا خیلیا رو نمازخون و قرآن خون و روزه بگیر کرده

 

 

 

واقعا که خوش به سعادتش

 


سه شنبه 19 آبان 1394  11:16 PM
تشکرات از این پست
shirdel2 younes_t haj114 omiddeymi1368
shirdel2
shirdel2
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مهر 1393 
تعداد پست ها : 5535
محل سکونت : یزد

پاسخ به:مبحث 109 طرح صالحین: «چگونه جوانان را با احکام اسلامی آشنا کنیم؟»

بنام خدا

با سلام

دوستان گرامی و کاربران عزیز

ضمن تشکر از همراهی گرم و صمیمانه شما با ما در پر بار شدن این مبحث اجتماعی و دینی ، تقاضا دارم با توجه به متن زیر نظرات شخصی خودتان را بنویسید تا بتوانیم نتیجه گیری مناسبی در مورد موضوع داشته باشیم.

قرآن کریم در توصیف شخصیت پیامبر اكرم (صلی الله علیه و آله و سلم) به عنوان برترین عالم زمان می فرماید: (لَقَدْ جَاءكمْ رَسولٌ مِّنْ أَنفسِكمْ عَزِیزٌ عَلَیْهِ مَا عَنِتّمْ حَرِیصٌ عَلَیْكم بِالْموْمِنِینَ رَووفٌ رَّحِیمٌ) (توبه/ آیه 128) قطعاً، براى شما پیامبرى از خودتان آمد كه بر او دشوار است شما در رنج بیفتید، به [هدایت ] شما حریص، و نسبت به مومنان، دلسوز مهربان است.

به نظر می رسد اگر عالمان، روحانیون، سخنوران و مبلغان دین سیره اهل بیت علیهم السلام مخصوصاً رسول گرامی اسلام را مد نظر داشته و عملاً در مواجه با مخاطبین خود مخصوصاً جوانان  اجرا کنند، بسیاری از مشکلات دینی و اعتقادی و گسستگی میان جوانان و آنها برطرف خواهد شد.نظر شما چیست؟

از عنایت شما عزیزان به مسائل دینی و اجتماعی سپاسگزارم و قدردان شما بخاطر تلاش و وقتی که برای این موارد میگذارید بوده و خواهم بود.

 

 

 

                  

سه شنبه 19 آبان 1394  11:35 PM
تشکرات از این پست
younes_t haj114 sungift omiddeymi1368
younes_t
younes_t
کاربر برنزی
تاریخ عضویت : آبان 1394 
تعداد پست ها : 24

پاسخ به:مبحث 109 طرح صالحین: «چگونه جوانان را با احکام اسلامی آشنا کنیم؟»


نقل قول shirdel2

بنام خدا

با سلام

دوستان گرامی و کاربران عزیز

ضمن تشکر از همراهی گرم و صمیمانه شما با ما در پر بار شدن این مبحث اجتماعی و دینی ، تقاضا دارم با توجه به متن زیر نظرات شخصی خودتان را بنویسید تا بتوانیم نتیجه گیری مناسبی در مورد موضوع داشته باشیم.

قرآن کریم در توصیف شخصیت پیامبر اكرم (صلی الله علیه و آله و سلم) به عنوان برترین عالم زمان می فرماید: (لَقَدْ جَاءكمْ رَسولٌ مِّنْ أَنفسِكمْ عَزِیزٌ عَلَیْهِ مَا عَنِتّمْ حَرِیصٌ عَلَیْكم بِالْموْمِنِینَ رَووفٌ رَّحِیمٌ) (توبه/ آیه 128) قطعاً، براى شما پیامبرى از خودتان آمد كه بر او دشوار است شما در رنج بیفتید، به [هدایت ] شما حریص، و نسبت به مومنان، دلسوز مهربان است.

به نظر می رسد اگر عالمان، روحانیون، سخنوران و مبلغان دین سیره اهل بیت علیهم السلام مخصوصاً رسول گرامی اسلام را مد نظر داشته و عملاً در مواجه با مخاطبین خود مخصوصاً جوانان  اجرا کنند، بسیاری از مشکلات دینی و اعتقادی و گسستگی میان جوانان و آنها برطرف خواهد شد.نظر شما چیست؟

از عنایت شما عزیزان به مسائل دینی و اجتماعی سپاسگزارم و قدردان شما بخاطر تلاش و وقتی که برای این موارد میگذارید بوده و خواهم بود.

 

 

 

سلام

پیامبراکرم(ص)حضرت محمد(ص)اشرف انسانهای روی این کره خاکی و مقرب درگاه حق بوده وهست.

اون حضرت یه حقیقت همیشه زنده بود

و سنت و کردارش بهترین الگوی رفتارهاست

لباس پیامبر رو پوشیدن کافی نییست ،وقتی آخونده با ماشین شاسی بلند و دوتا زن(وصیغه های بسیار)و...(البته اندکشون!که معضلند)بیاد توی سخنرانی و از نماز بگه چه سود واسه جوون

جوونی که با هزار زور نمیتونه قرض آب و گاز رو پرداخت کنه،نمیتونه یه پراید بخره،...اینا از مشکلات جامعه س که اکثر مسئولین خودشون رو بخواب زدن.

پیامبر مث بقیه غذا میخورد ،لباسای کهنه اما تمیز میپوشید

توی دله مردم و با مردم بود

 

سه شنبه 19 آبان 1394  11:58 PM
تشکرات از این پست
farshon haj114 sungift shirdel2 omiddeymi1368 nargesza
younes_t
younes_t
کاربر برنزی
تاریخ عضویت : آبان 1394 
تعداد پست ها : 24

پاسخ به:مبحث 109 طرح صالحین: «چگونه جوانان را با احکام اسلامی آشنا کنیم؟»

نقل قول sungift
نقل قول darabzade

نقل قول haj114

با محبت و علاقه

با خوش خلقی

با فهم دقیق از موضوع

با عمل خودمان

 

و

با گفت و گوهای دوستانه

با دلیل های منطقی

در جمع بیان نکردن

 

 

 

با یقین قلبی به موضوع

با شیوه های تربیتی انبیا

 

 

 

و

با تواضع و فروتنی

با کردار نیکو

با گفتار نیکو

چهارشنبه 20 آبان 1394  12:01 AM
تشکرات از این پست
farshon sungift shirdel2 omiddeymi1368 nargesza
farshon
farshon
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : آذر 1387 
تعداد پست ها : 43957
محل سکونت : خراسان رضوی

پاسخ به:مبحث 109 طرح صالحین: «چگونه جوانان را با احکام اسلامی آشنا کنیم؟»


نقل قول ria1365

سلام

در احکام اسلامی نظر من استفاده از تجربیات کارشناسان مذهبی و فرهنگیه

در کنارش هر شخص هم نباید امر لمعروف لسلنیرو فراموش کنه بعضا تاثیر یک گوشزد دوستانه از هزار نصیحت بهتره

اگه به این مهم توجه نشدچی؟


مدیرتالارلطیفه وطنزوحومه

چهارشنبه 20 آبان 1394  5:50 AM
تشکرات از این پست
haj114 sungift shirdel2 omiddeymi1368 nargesza
farshon
farshon
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : آذر 1387 
تعداد پست ها : 43957
محل سکونت : خراسان رضوی

پاسخ به:مبحث 109 طرح صالحین: «چگونه جوانان را با احکام اسلامی آشنا کنیم؟»

نقل قول shirdel2

بنام خدا

با سلام

دوستان گرامی و کاربران عزیز

ضمن تشکر از همراهی گرم و صمیمانه شما با ما در پر بار شدن این مبحث اجتماعی و دینی ، تقاضا دارم با توجه به متن زیر نظرات شخصی خودتان را بنویسید تا بتوانیم نتیجه گیری مناسبی در مورد موضوع داشته باشیم.

قرآن کریم در توصیف شخصیت پیامبر اكرم (صلی الله علیه و آله و سلم) به عنوان برترین عالم زمان می فرماید: (لَقَدْ جَاءكمْ رَسولٌ مِّنْ أَنفسِكمْ عَزِیزٌ عَلَیْهِ مَا عَنِتّمْ حَرِیصٌ عَلَیْكم بِالْموْمِنِینَ رَووفٌ رَّحِیمٌ) (توبه/ آیه 128) قطعاً، براى شما پیامبرى از خودتان آمد كه بر او دشوار است شما در رنج بیفتید، به [هدایت ] شما حریص، و نسبت به مومنان، دلسوز مهربان است.

به نظر می رسد اگر عالمان، روحانیون، سخنوران و مبلغان دین سیره اهل بیت علیهم السلام مخصوصاً رسول گرامی اسلام را مد نظر داشته و عملاً در مواجه با مخاطبین خود مخصوصاً جوانان  اجرا کنند، بسیاری از مشکلات دینی و اعتقادی و گسستگی میان جوانان و آنها برطرف خواهد شد.نظر شما چیست؟

از عنایت شما عزیزان به مسائل دینی و اجتماعی سپاسگزارم و قدردان شما بخاطر تلاش و وقتی که برای این موارد میگذارید بوده و خواهم بود.

میشه بیشترتوضیح بدهید؟

 

 


مدیرتالارلطیفه وطنزوحومه

چهارشنبه 20 آبان 1394  5:52 AM
تشکرات از این پست
haj114 sungift shirdel2 omiddeymi1368 nargesza
haj114
haj114
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : آبان 1391 
تعداد پست ها : 3991

پاسخ به:مبحث 109 طرح صالحین: «چگونه جوانان را با احکام اسلامی آشنا کنیم؟»

یه مسئله:

جوونی میگه ما حتی نیازهای اولیه زندگی(خوراک،پوشاک،مسکن)رو نمیتونیم برطرف کنیم؛احکام میخوایم چکار؟

نظرتون چیه؟

چهارشنبه 20 آبان 1394  8:34 AM
تشکرات از این پست
sungift adam55 shirdel2 omiddeymi1368 nargesza
دسترسی سریع به انجمن ها