بعضیها تصور میکنند تنها شرط لازم برای داشتن یک وبلاگ موفق، تنها عرق ریختن است، من هم در ابتدا اینطور فکر میکردم. اما بعداً متوجه شدم که بدون مدیریت و راهبری هوشمندانه، این امر ممکن نمیشود.
در طول سالهای توسعه وبلاگنویسی، ابزارهای زیادی در راستای کمک به وبلاگنویسان برای انجام این مدیریت و راهبری ایجاد شدند که پیش از این در “یک پزشک” در پستهایی تعدادی از آنها را معرفی کردیم
در این پست ۱۱ ابزار که به داشتن یک تجربه وبلاگنویسی راحتتر و موفقتر کمک میکنند را معرفی خواهیم کرد:
انتخاب موضوع با Buzzsumo
انتخاب موضوع برای وبلاگنویسی همیشه کار راحتی نیست. برای موفقیت در وبلاگنویسی شما باید درک درستی از علایق مردم داشته باشید و با قالب و پوستههای نو برای آنها در مورد این علایق بنویسید. اولین ابزار به ما در یافتن این علایق یاری میرساند.
Buzzsumo در حقیقت خزندههایی مانند آنچه در موتور جستجوی گوگل مورد استفاده است، دارد که دائماً پستهای بلاگها را رصد و ایندکس میکنند، سپس نتایج را بر حسب تعداد به اشتراک گذاشته شدنشان در شبکههای اجتماعی مرتب میکند. به این ترتیب میتوانیم ببینیم که چه مطالبی در گذشته بازخورد خوبی در شبکههای اجتماعی داشتهاند و سپس شروع به نوشتن مقالاتی با آن زمینهها نماییم.
همانطور که در نتایج میبینیم یکی از مواردی که بیشترین تعداد اشتراک گذاشته شدن در فیسبوک را داشته مربوط به معرفی ابزارهای وبلاگنویسی است، این میتواند گویای نیاز به نشر مطالبی در خصوص این ابزارها باشد.
البته باید این نکته را هم در نظر گرفت که از قرار معلوم برنامه پشت این سرویس هنوز بخش بزرگی از کلمات کلیدی فارسی به اشتراک گذاشته شده را در بر نگرفته، اما به هر حال فعلاً میتواند ابزار مناسبی برای پیدا کردن موضوعات پرطرفدار لااقل در زبان انگلیسی باشد.
یافتن پستهای پرطرفدار وبلاگهای رقیب با Quick Sprout
یک راه برای اینکه بدانید چه محتوایی برای تولید روی وبلاگتان کم دارید تحلیل محتواهای رقبای وبلاگی شماست. ابزار دوم بصورت رایگان این کار را برای شما انجام میدهد.
یک بخش بسیار جالب در نتایج تب Social Media است. من با جستجوی دامنه یک پزشک نتایجی را گرفتم که بخشی از آن را در زیر میبینید.
این جدول به تفکیک صفحات وبلاگ نشان میدهد که مطلب هر صفحه چه تعداد بار در شبکههای اجتماعی به اشتراک گذاشته شده است. با توجه به این جدول میتوان نتیجهگیریهایی در مورد موضوعاتی که احتمالاً اقبال بیشتری داشتهاند انجام داد. مثلا سه تا از پنج عنوان برتر از حوزه روانشناسی هستند و این میتواند یک نشانه از توجه خوانندگان به این حوزه باشد.
(با توجه به سرعت بالای بروز رسانی محتوا در شبکههای اجتماعی مثل فیسبوک و توئیتر و اینکه خزنده این سرویس زمانی برای جستجوی کامل این وبسایتها نیاز دارد میتوان قدری ناهمخوانی ارقام مربوط به این دو شبکه اجتماعی با آنچه در وبلاگ یک پزشک ارائه شده را توجیه کرد.)
بررسی رتبه مطالب مختلف وبلاگ در موتورهای جستجو به کمک Open Site Explorer
یکی از راههای افزایش بازدیدکننده وبسایت، بالا بردن رتبهبندی وبسایتتان در موتورهای جستجو است. به این طریق کسانی که به دنبال موضوعاتی هستند که در سایت شما نیز به آن پرداخته شده میتوانند به راحتی آنرا در صفحات ابتدایی جستجو ببینند و به این ترتیب شما بازدیدکننده بیشتر و بیشتری خواهید داشت.
مهمترین الگوریتمی که برای رتبهبندی وبسایتها وجود دارد برای این کار از تحلیل لینکهای معکوس استفاده میکنند. به عبارتی هرچه صفحهای توسط وبسایتهای بیشتری لینک شده باشد رتبه بهتری خواهد گرفت.
سرویس سومی که معرفی می کنیم صفحات یک دامنه را بر حسب تعداد لینکهای معکوسی که در وب به آنها وجود دارد مرتب میکند. مشخصاً این به شما نشان میدهد که اگر به دنبال کسب رتبه بهتری در موتورهای جستجو هستید پستهای بیشتری مشابه پستهایی بنویسید که لینک معکوس بیشتری دارند.
از این سرویس میتوانید برای بررسی صفحات با بیشترین لینک معکوس در وبلاگهای رقیبتان هم استفاده کنید. سپس پستهای بهتری با موضوعات مشابه آن بنویسیم و به همه کسانی که به آن پست از وبلاگ رقیبمان لینک کرده اند ایمیل بفرستیم و از آنها بخواهیم که به پست ما هم لینک بدهند.
جذب ترافیک با ارسال ایمیل
آیا میدانستید که بهترین منبع ترافیک بسیاری از وبسایتها چیست؟
ایمیل!!
با ارسال ایمیل میتوانید خوانندگان را از انتشار هر پست وبلاگتان مطلع کنید. اما اگر بیشتر از سه پست در هفته منتشر میکنید، برای جلوگیری از ایجاد ناراحتی در دریافتکنندگان ایمیل بهتر است یک ایمیل هفتگی بجای ایمیل به ازای هر پست ارسال کنید.
ارتقای رتبه وبلاگ در موتورهای جستجو با نصب پلاگین Yoast SEO
همانطور که پیش از این هم دیدیم ارتقای رتبه وبلاگ در موتورهای جستجو ضروری است. خوشبختانه اگر وبلاگ ورد پرسی دارید این کار بسیار ساده است.
افزایش سرعت بارگزاری وبلاگ با W3 Total Cache
احتمالاً میدانستید که یک عامل مهم مؤثر بر ترافیک وبسایت شما این است که سرعت بارگزاری آن بالا باشد.
سرعت بارگزاری را به چند طریق میتوانید ارتقا دهید. یکی از اصلیترین راهها انتخاب یک میزبان وب خوب است. در ایران دامنه انتخاب گستردهای دارید.
یک مطلب مهم دیگر در بهبود زمان بارگزاری وبسایت استفاده از یک CDN است. CDN یا شبکهی تحویل محتوا یک تکنولوژی است که وبسایت شما را در چند سرور در نقاط مختلف دنیا کپی میکند. به این ترتیب اگر کسی از کانادا قصد بازدید از وبسایت شما را داشته باشد، آنرا از سروری در کانادا دریافت خواهد کرد و نه از سرور ایران. بیشتر میزبانها امکان CDN را هم ارائه میدهند که فعالسازی آن بهراحتی و تنها با انتخاب یک دکمه است.
افزایش ترافیک وبلاگ به یاری Google Analytics
اگر وبلاگنویس باشید، احتمالاً با این ابزار آشنایی دارید. اما آیا توانستهاید به کمک آن ترافیک حاصل از جستجوی وبلاگ خود را بهبود دهید؟
بررسی اینکه چه اندازه از یک پست وبلاگتان خوانده میشود با Crazy Egg
احتمالاً علاقمند هستید که بدانید خوانندگان معمولاً چند درصد از متن پست شما را میخوانند. اینکه صفحه مربوط به یک پست تا انتها اسکرول شده میتواند نشان دهنده این باشد که تا چه حد از نوشته خوانده شده است. به کمک سرویس غیر رایگان Crazy Egg و انجام چند تست میتوانید جواب این سؤال را بگیرید.
با Hello Bar به همه اهدافی که از وبلاگنویسی دارید میرسید
صرفنظر از اینکه وبلاگ شما در چه زمینهای است، از نوشتن آن هدفی دارید.
این اهداف میتوانند گرفتن ایمیل افراد برای افزایش تعداد دنبالکنندگان در شبکههای اجتماعی، افزودن به شهرت برند مورد نظر شما یا انتشار یک پیام خاص و یا بسیاری دلایل دیگر باشد.
ابزاری که در این بخش معرفی میکنیم یک نوار قرمز رنگ به بالای وبسایت شما اضافه میکند که به شما کمک میکند به همه آن اهدافتان برسید.
بهترین بخش این ابزار این است که هر کدام از اهدافتان را میتوانید برای بررسی میزان تحقق تست کنید.
دریافت ایدههای خوانندگان با Qualaroo
حتماً علاقمند هستید که از خوانندگانتان ایده بگیرید. ابزاریکه در این بخش معرفی میکنیم یک جعبه محاورهای در یک گوشه وبلاگتان ایجاد میکند و سؤال مدنظر شما را از خواننده میپرسد. مثلاً مانند زیر میتوانید از خوانندگان بپرسید که: انتظار دارند در مورد چه مطلب دیگری در این وبلاگ مطلب بخوانند؟
با Simply Measured مناسبترین زمان برای پست کردن را پیدا کنید
این مورد یک مجموعه ابزار است که تعدادی از آنها رایگان هستند. یکی از این ابزار به شما میگوید که بهترین زمان برای ارسال یک توئیت یا اشتراک گذاشتن یک مطلب در فیسبوک چه زمانیست.
این گزارشات شامل:
کلمات یا عباراتی که کاربران میخواهند در شبکههای اجتماعی ببینند.
زمانی از روز که آنها از این شبکه اجتماعی استفاده میکنند.
برترین کاربرانی که پستهای شما را دنبال میکنند و زمان بیداری آنها در آن شبکه اجتماعی است.
دلیل استفاده از این ابزار هم کاملاٌ مشخص است چون شما حتماً مایل هستید در ساعتی پست کنید که خوانندگان بیشتری آنرا میبینند.
نتیجه گیری
وبلاگنویسی به یاری ابزارهایی که خوانندگان ما را افزایش میدهند و ایدهپردازی را آسان میکنند کار سادهتر و پربارتری خواهد بود. همچنان ابزارهای بسیار زیادی برای وبلاگنویسی ایجاد شدهاند که برخی بسیار پرکاربردتر از دیگران هستند. در این پست ۱۱ تا از این ابزارها را دیدیم.