سد گوران مربوط به دوره پهلوي است و در جزيره قشم، روستاي گوران واقع شده و اين اثر در تاريخ ۲۵ اسفند ۱۳۷۹ با شمارهٔ ثبت ۳۰۵۷ بهعنوان يکي از آثار ملي ايران به ثبت رسيده است.
در ۷۸ کيلومتري قشم، سد تاريخي «گوران» قرار دارد که کارشناسان، پي نخستين اين سد را از آنِ دوره هخامنشيان و تاج آن را از آنِ دوره ساسانيان ميدانند
آب شيرين در قشم از ارزش والايي برخوردار است و بدين روست که از ديرباز بهره بهينه از اين مايه حيات، الگوي زندگي قشميها بوده است که نمونه آن را ميتوان در سد تاريخي پيپشت که دريچه و حوضچه آن بر جاي مانده از روزگار ساسانيان است، به خوبي مشاهده کرد
سد تاريخي گوران در روستاي گوران واقع شده است
گوران در ساحل شمالي جزيره قشم و در 80 کيلومتري شهرستان قشم واقع شده است. اين روستا در منتهي اليه غربي جنگل حرا قرار دارد.
گوران قشم، روستايي از توابع بخش شهاب شهرستان قشم در استان هرمزگان ايران است.
گفته ميشه نام گوران از گبران گرفته شده است که گويا محل سکونت زرتشتيان بوده است.
درحال حاضر بيش تر قايق ها، لنج هاي ماهي گيري، موتور لنج هاي باري و مسافربري مورد استفاده مردم به دست استادکاران و کارگران قشمي ساخته مي شوند که پيشه صنعت لنج سازي از نسلي به نسل ديگر منتقل شده است.
مرکز اوليه ساخت لنج، در جزيره قشم از جمله روستاي گوران که در 90 کيلومتري غرب جزيره قشم قرار گرفته، بوده است. که اين آبادي ها از مراکز بزرگ توليد و ساخت لنج هاي سنتي مي باشد . قايق ها و لنج هاي ساخته شده در آب هاي درياي پاري، بين جزيره ها و بندرهاي ايران و شيخ نشين ها و حتي در سفرهاي دراز به هند و آفريقا مورد استفاده قرار مي گيرد. ب
يشتر لنج هاي ساخته شده در جزيره قشم چه از نظر حجم و چه گونه شناور توسط استادان پس پشتي طراحي مي شود.
مواد نخستين و اصلي براي ساخت لنج هاي محلي عبارت اند از:چوب ساج، منتيگ، فيني، جنگلي و تنه درختان محلي مانند کرت، کهور، کنار و تنه درختان غيرمحلي، مانند توت و چنار. غير از تخته و مواد چوبي وسايل فلزي نيز مانند ميخ، پيچ و مهره، در ساخت لنج به کار مي روند که در گذشته توسط آهنگران محلي شناخته مي شد و بخشي از نيازها را تامين مي کرده اند در حال حاضر ميخ هاي مورد نياز از اصفهان تهيه مي شود.
مواد تزيين و تقويت کننده اي که در ساختن لنج براي استحکام و دوام و زيبايي به کار مي برند مي توان از پنبه آغشته به روغن کنجد و نارگيل نام برد که در اصطلاح محلي (کلفات) گويند.
استادکاران پس از ساختن لنج ها، فتيله هاي پنبه اي را با روغن کنجد مي آلايند و در درزهاي لنج مي گذارند و روي آن را قيراندود مي کنند تا سوراخ هاي لنج بسته شود و آب به درون آن رخنه نکند. زماني که ساخت يک لنج آغاز مي شود تا زمان اتمام کار ممکن است بين يک تا دو سال به طول بيانجامد.