0

مبحث 108 طرح صالحین: «نذر، چرا و چگونه؟»

 
darabzade
darabzade
کاربر برنزی
تاریخ عضویت : شهریور 1394 
تعداد پست ها : 157
محل سکونت : ایلام

پاسخ به:مبحث 108 طرح صالحین: «نذر، چرا و چگونه؟»

برای صحت نذر، نذر کننده باید دارای خصوصیتهایی باشد.
 
مکلف بودن نذر کننده
شرط اول نذر آن است که نذر کننده باید مکلف باشد بنابراین بر کسی که مکلف نیست عمل و وفای به نذر واجب نیست.
 
عاقل بودن نذر کننده
شرط دوم نذر آن است که نذرکننده عاقل باشد. بنابراین آدم سفیهى که مال خود را در کارهاى بیهوده مصرف مى‌کند، چنانچه با حال سفاهت بالغ شده باشد یا حاکم شرع او را از تصرف در اموالش جلوگیرى کرده باشد، نذرهاى مربوط به مالش صحیح نیست.
 
مختار بودن نذر کننده
شرط سوم آن است که نذر کننده از روی اختیار نذر کند، بنابراین نذر کردن کسى که او را مجبور کرده‌اند، یا به واسطه عصبانى شدن بى‌اختیار نذر کرده، صحیح نیست
جمعه 8 آبان 1394  7:55 AM
تشکرات از این پست
nargesza omiddeymi1368 haj114 shirdel2 sungift zinab84
ahmadfarm
ahmadfarm
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : آبان 1390 
تعداد پست ها : 7792
محل سکونت : خراسان رضوی

پاسخ به:مبحث 108 طرح صالحین: «نذر، چرا و چگونه؟»

یکی از راه های بر آورده شدن حاجات نذر کردن است که دارای آداب خاصی است. از جمله این که در نذر باید صیغه خوانده شود، ولی لازم نیست به عربی باشد. مثلاً اگر بگوید نذر کردم اگر مریض من خوب شد برای خدا بر من است که صد تومان به فقیر بدهم، نذر او صحیح است.از شرایط نذر آن است که نذر کننده باید مکلف و عاقل باشد و با اختیار خود نذر کند. پس نذر انسان مجبور و یا کسی که مثلاً از روی عصبانیت بی اختیار نذری می کند، صحیح نیست. و کاری را هم که می خواهد به عنوان نذر انجام دهد باید یک نوع رجحان و برتری داشته باشد؛و انجام آن برایش ممکن و در حد توان او باشد. پس نذر آن است که انسان بر خود واجب کند که کار خیری را برای خدا به جا آورد و یا کاری که انجام ندادن آن بهتر است برای خدا ترک کند.[i]


اما این که کدام نذر دارای تأثیر بیشتری است و زودتر ما را به حاجتمان می رساند، با تحقیقی که انجام شده نذر برای ائمه اطهار (ع) بسیار مؤثر است. مثلاً کسی نذر کند که اگر خدا حاجت او را برآورده کرد یک ختم قرآن بخواند و ثواب آن را به ساحت مقدس یکی از چهارده معصوم (ع) هدیه کند، یا نذر کند روزه بگیرد، یا چهل روز زیارت عاشورا بخواند. البته این نکته هم قابل توجه است که گاهی ما حاجتی را می خواهیم، ولی هر چه تلاش می کنیم و نذرهای مختلف انجام می دهیم به حاجتمان نمی رسیم. باید دانست که این مسأله اهمیت نذر را کم نمی کند، بلکه بسیار مواردی وجود دارد که ما چیزی را برای خودمان ضروری و لازم می دانیم و دنبال به دست آوردن آن هستیم، ولی چون به خیر و صلاح ما نیست و ممکن است در آینده به ضرر ما تمام شود، خدا حاجت ما را به تأخیر می اندازد تا موقع انجام آن برسد و چه بسا ما چیزی را دوست داریم، در حالی که به ضرر ماست و چه بسا از چیزی بدمان می آید ولی همان به نفع و صلاح ما می باشد. پس هر موقع خدا صلاح بداند حاجت و نیاز انسان را رفع می کند و تأخیر حاجت به معنای کم اهمیتی و بی تأثیر بودن نذر نیست.

[i] توضیح المسائل مراجع،ج2، صص609-612.

   

تنها امید خلق جهان یابن فاطمه   ای منتهای آرزوی اولیاء بیا

بالا گرفته ایم برایت دو دست را  ای مرد مستجاب قنوت و دعا بیا

                                     

           برای ظهورش صلوات........ اللهم صل علی محمد و ال محمد و عجل فرجهم

 
 
جمعه 8 آبان 1394  6:39 PM
تشکرات از این پست
haj114 shirdel2 omiddeymi1368 zinab84 nargesza
ahmadfarm
ahmadfarm
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : آبان 1390 
تعداد پست ها : 7792
محل سکونت : خراسان رضوی

پاسخ به:مبحث 108 طرح صالحین: «نذر، چرا و چگونه؟»

 

ارکان نذر سه چیز است؛ 1. ناذر (نذر کننده)، 2. صیغه نذر، 3. متعلق نذر (ملتزم به). یعنی برای این‌که نذری منعقد شود باید نذر کننده‌ای باشد که شرایط نذر کردن را داشته باشد، همچنین صیغه نذر جاری شود، و نذر به انجام یا ترک کاری تعلق بگیرد .


سوال: صیغه و شرایط صحت نذر چیست؟
نذر آن است که انسان متعهد شود برای خدا کاری از کارهای خیر را انجام دهد، یا کاری را که ترکش نیکو است، ترک نماید.[1]


نذر بر دو نوع است:
1ـ نذر مشروط؛ نذر مشروط یا «نذر شکر» است مانند این‌که انسان می‌گوید: «اگر مریض من شفا یافت بر عهده من است برای خدا فلان کار را انجام دهم».


یا «نذر زجر» است مانند این‌که می‌گوید: «اگر مرتکب فلان کار بد شدم بر عهده من باشد برای خدا فلان کار خیر را انجام دهم».


2ـ نذر مطلق؛ آن است که انسان بدون هیچ قید و شرطی بگوید نذر می‌کنم برای خدا، - یا برای خدا است - بر عهده من باشد فلان کار خیر را انجام دهم یا فلان کار شر را ترک کنم.[2]

ارکان نذر
ارکان نذر سه چیز است؛ 1. ناذر (نذر کننده)، 2. صیغه نذر، 3. متعلق نذر (ملتزم به).[3] یعنی برای این‌که نذری منعقد شود باید نذر کننده‌ای باشد که شرایط نذر کردن را داشته باشد، همچنین صیغه نذر جاری شود، و نذر به انجام یا ترک کاری تعلق بگیرد .

 شرایط ناذر (نذر کننده)
1. بلوغ 2. عقل 3. اختیار 4. قصد 5. انتفاء حجر در متعلق نذر.[4] برخی از فقها، اسلام و حریت[5] را نیز از شرایط نذر کننده قرار داده‌اند.[6]


بنابراین، نذر بچه اگر چه ممیز باشد و به ده سال رسیده باشد، همچنین نذر دیوانه حتی اگر دیوانه ادواری باشد در زمان دیوانگیش و نذر انسان مست و یا عصبانی به گونه‌ای که قصد از او زایل شود، همچنین نذر سفیه و محجور در امور مالی منعقد نمی‌شود و صحیح نیست. البته نذر محجور در آن مالی که حق طلبکارها به آن تعلق گرفته منعقد نمی‌شود، ولی در اموال دیگر، صحیح است.[7]


همچنین نذر عبد و کافر منعقد نمی‌شود، مگر این‌که در عبد، قبل از واقع شدن نذر، مولا اجازه بدهد یا عبد، قبل از انحلال عقد نذر توسط مولا، آزاد شود و همچنین اگر کافر، مسلمان شود مستحب است به نذرش وفا کند.[8]
 
صیغه نذر
 صیغۀ نذر این چنین است: «للّه علیّ هکذا»، و منظور از هکذا آن است که: «آنچه را مى‌خواهد که نذر کند بعد از «للّه علیّ» بگوید.[9] مثلاً بگوید: «ان شفى اللّه مریضى فللّه على صوم یوم»؛ یعنى اگر خداوند مریض مرا شفا بدهد یک روز، روزه بر گردن و عهده من باشد.[10]


گفتنی است؛ لازم نیست صیغه نذر به عربى خوانده شود، بلکه به فارسی هم کفایت می‌کند، پس اگر گفته شود: «چنانچه مریض من خوب شود، براى خدا بر من است که ده تومان به فقیر بدهم یا یک روز روزه بگیرم»، نذر، صحیح است. البته باید «براى خدا»[11] به زبان گفته شود و قصد آن در دل کافى نیست.[12]، [13]

 نذر کردن,ارکان نذر

صیغع نذر باید به زبان گفته شود و قصد آن در دل کافى نیست

 
سوال: عهد شرعی چگونه محقق می شود؟


امام خمینی(ره):
برای این که عهد شرعی محقق شود صیغه لازم است و نیز کاری را که عهد می کند انجام دهد، باید نکردنش بهتر از انجام آن نباشد.
 
آیة الله خامنه ای (دام ظلّه):
برای تحقق آن باید صیغه خوانده شود و متعلّق عهد لازم نیست رجحان داشته باشد ولی باید مرجوح دینی یا دنیایی نباشد.
 
آیة الله سیستانی (دام ظلّه):
در عهد هم مثل نذر باید صیغه خوانده شود مثلاً بگوید با خدا عهد کردم چنین کنم. کافی است از کاری که عهد می کند انجام دهد شرعاً نهی نشده باشد و در نظر عقلا رجحان داشته باشد یا برای آن شخص مصلحتی در برداشته باشد.
 
آیة الله شبیری زنجانی (دام ظلّه):
در عهد هم مثل نذر باید با خدای خود عهد کند، اگر کاری را که عهد کرده، انجام و ترک آن از هر جهت یکسان باشد باز هم باید به عهد خود وفا کند.

 آیة الله صافی گلپایگانی (دام ظلّه):
در عهد هم مثل نذر صیغه لازم است، کاری را که عهد می کند انجام دهد یا باید عبادت باشد مثل نماز واجب و مستحب، یا کاری باشد که انجام آن بهتر از ترکش باشد.

 آیة الله مکارم شیرازی (دام ظلّه):
عمل کردن به عهد مانند نذر واجب است به شرط اینکه صیغه عهد را بخواند، مثلاً بگوید: با خدا عهد کردم که فلان کار خیر را انجام دهم اما اگر صیغه نخواند، با آن کار شرعاً مطلوب نباشد عهد او اعتباری ندارد.
 
آیة الله نوری همدانی (دام ظلّه):
برای تحقق عهد باید صیغه خوانده شود، باید انجام آن کاری که عهد می کند، بهتر از ترکش باشد.

 آیة الله وحید خراسانی (دام ظلّه):
در عهد هم مثل نذر باید صیغه خوانده شود و متعلق عهد نباید مرجوح باشد ولی اعتبار رحجان محل اشکال است.
 
سوال: نذر در مال غیر چگونه است مثلاً مادر برای فرزندش نذر می‌كند كه فرزند آن را ادا كند آیا چنین نذری صحیح است؟
 جواب: خیر نذر در مال دیگری صحیح نیست. (تحریر الوسیله امام (ره)، ج 2، ص103، م 2)


سوال: امسال در ماه رمضان با خداوند عهد كردم كه «خدایا با تو عهد می‌بندم كه نمازهایم را در اول وقت بخوانم و اگر نتوانستم به شرط آنكه اگر عذر شرعی نداشتم فردای آن روز را روزه بگیرم حال به سبب مشكلاتی من از انجام این عهد عاجز شده‌ام و قادر به انجام آن نیستم، آیا می‌شود عهدم را بشكنم و عمل ننمایم و اگر كفاره دارد آنرا بپردازم؟


 جواب: اگر قدرت بر وفاء به عهد ندارید تكلیف به « وفاء به عهد» ساقط است. (استفتاثات امام (ره)، ج 2، ص 457)
 

===================================
پی نوشتها:
 [1]. مکارم شیرازی، ناصر، رسالة توضیح المسائل، ص 445، انتشارات مدرسه امام علی بن ابی طالب(ع)
[2]. همان.
[3] . حلّى، علامه، حسن بن یوسف بن مطهر اسدى‌، إرشاد الأذهان إلى أحکام الإیمان، محقق و مصحح: فارس حسون‌، ج 2، ص 90
 [4]. امام خمینی، تحریر الوسیلة، ج 2، ص 117 ؛ گلپایگانى، صافی، لطف الله‌، هدایة العباد، ج 2، ص 247 ؛  خراسانى، وحید، حسین،‌ منهاج الصالحین، ج 3، ص 361
[5]. برده و کنیز نباشد.
[6]. عاملى، شهید ثانى، زین الدین بن على، الروضة البهیة فی شرح اللمعة الدمشقیة، شارح: کلانتر، سید محمد، ج 3، ص 35
 [7]. تحریر الوسیلة، همان؛ هدایة العباد، همان‌؛ خراسانى، وحید، حسین،‌ منهاج الصالحین، همان.
[8]. الروضة البهیة، ج 3، ص 35 – 36.
[9]. بهبهانی کرمانشاهی، آقا محمد علی، مقامع الفضل، ج 1، ص 346
 [10]. اصفهانی (مجلسی اول)، محمد تقی، یک دوره فقه کامل فارسی، ص 172
[11]. یا هر لفظی که در زبان‌های غیر فارسی معنای «لله» را برساند.
[12]. فاضل لنکرانى، محمد‌، رساله توضیح المسائل‌، ص 483
 [13]. اقتباس از پاسخ، ۳۷۷۵۸ سایت اسلام کوئیست

منابع:
 اسلام کوئیست

 اندیشه قم

استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء قم
تحریر الوسیله امام (ره)، ج 2
استفتاثات امام (ره)، ج

   

تنها امید خلق جهان یابن فاطمه   ای منتهای آرزوی اولیاء بیا

بالا گرفته ایم برایت دو دست را  ای مرد مستجاب قنوت و دعا بیا

                                     

           برای ظهورش صلوات........ اللهم صل علی محمد و ال محمد و عجل فرجهم

 
 
جمعه 8 آبان 1394  6:47 PM
تشکرات از این پست
shirdel2 omiddeymi1368 nargesza
8pooria
8pooria
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : آبان 1392 
تعداد پست ها : 5257
محل سکونت : خراسان رضوی

پاسخ به:مبحث 108 طرح صالحین: «نذر، چرا و چگونه؟»

نذر در لغت به معنای ملزم ساختن خود بر امری است كه از قبل الزامی بر انجام آن نداشته است. (لسان العرب، ابن منظور، ج14، ذیل واژه نذر؛ و نیز مفردات الفاظ قرآن كریم، ص797)

بنابراین، شخص با نذر كردن خود را ملزم و متعهد به كاری می‌كند كه در اصل تكلیف و الزامی در برابر آن نداشته است؛ ولی همین كه نذر كرد بر او لازم می‌شود براساس تعهد و الزام، عمل كند و التزام خویش را به شكل وفای به مفاد نذر نشان دهد.

علامه نجفی از بزرگ ترین فقیهان معاصر در كتاب ارزشمند جواهر الكلام در بیان اصطلاح فقهی آن می‌گوید كه نذر التزام به انجام یا ترك عمل است به گونه‌ای مخصوص (جواهر الكلام، ج35، ص356)

به سخن دیگر، نذر اعم از انجام یا ترك كاری است كه از نظر حكم شرعی انجام یا ترك دادن آن بر انسان لازم نیست، ولی شخص با اجرای صیغه نذر، آن را بر خودش واجب كند، بنابراین انجام یا ترك آن كار بر او واجب شرعی می‌شود و در صورت تخلف می‌بایست تبعات آن را مانند كفاره نذر بپردازد.

پیشینه نذر

با نگاهی به گزارش‌های قرآنی این معنا به دست می‌آید كه نذر دارای پیشینه است و در میان اقوام پیش از اسلام نیز رواج داشته است. از جمله خداوند در آیه 35 سوره آل عمران گزارش می‌كند كه همسر عمران با خود نذر می‌كند تا فرزندش را برای خدمت در راه خدا آزاد كند و خداوند نذرش را پذیرفت و آن زن مومن، فرزندش مریم(س) را به خدمت خانه خدا فرستاد.

نذر از نظر حضرت مریم(س) و یهودیان، امری مطلوب و معروف بوده و او و سایر یهودیان هم عصر وی به نذر اعتقاد داشته و براساس آن عمل می‌كردند. البته نذری كه در آن عصر متداول بود، اشكال گوناگونی داشت كه از آن جمله می‌توان به نذر سكوت اشاره كرد. (مریم، آیه26)

در میان مردم جاهلیت و پیش از اسلام در جزیره عربی نیز نذر متداول و رایج بود و شاید از همین جا بتوان دریافت كه نذر از آیین‌های دین حنیف ابراهیمی(ع) بوده است كه در جزیره عربی باقیمانده بود. (بقره، آیه270)

توسل جستن برای رفع بلا، دفع مصیبت و جلب منفعت در میان همه اقوام، وجود داشته است و هر كسی می‌كوشید تا فضل و رحمت و محبت الهی را به شكلی به سوی خود و جامعه ای جلب نماید. شاید بتوان گفت كه برخی از احكام كه حضرت یعقوب(ع) برای رسیدن به مقاصد برخود واجب یا حرام كرده بود، از باب نذر بوده باشد. از این رو خداوند در تعرض به مسیحیان از احكام و قوانین الزامی سخن می‌گوید كه مسیحیان به عنوان رهبانیت برای خود وضع كرده بودند تا با توسل به این احكام و قوانین در جلب فضل و عنایت الهی بكوشند.

آنان در یك فرآیند، رهبانیتی را پدید آوردند كه بیرون از آموزه‌های معتدل وحیانی بود و ریاضت‌ها و سخت گیری‌هایی را برخود تحمیل كردند تا بتوانند روحانیت خویش را دو چندان سازند و از دنیا و تعلقات آن بیرون روند. این رهبانیت هر چند كه براساس آموزه‌های وحیانی نیست؛ چرا كه با فطرت و طبیعت ذاتی انسان در تضاد است، ولی از آن جایی كه امری ارادی بود كه شخص به اختیار خود انتخاب می‌كرد و انجام می‌داد، مورد تایید قرار می‌گیرد، ولی هرگز به عنوان یك قانون شرعی، تایید و امضا نمی شود تا فراگیر و اجباری گردد. (حدید، آیه27) البته این كار در شریعت یهودی پیشینه‌ای تاریخی دارد، چرا كه قرآن از حضرت یعقوب(ع) گزارش می‌كند كه آن حضرت(ع) برای خود قوانین سخت گیرانه‌ای وضع كرده بود كه بعدها بنی اسرائیل آن را به عنوان قوانین الهی مورد تاكید قرار دادند؛ این در حالی بود كه خداوند آن قوانین را به عنوان قوانین الهی و وحیانی امضا و تایید نكرده بود. همین اتهام زنی بنی اسرائیل و یهود به خداوند درباره این قوانین و احكام سخت گیرانه بود كه خداوند را وادار می‌سازد تا از یهود بخواهد مدركی از تورات عرضه دارند كه خداوند چنین قوانینی را وضع كرده است. خداوند در آیه93 سوره آل عمران می‌فرماید: «همه خوراكیها بر فرزندان اسرائیل حلال بود، جز آنچه پیش از نزول تورات، اسرائیل (یعقوب) بر خویشتن حرام ساخته بود. بگو: «اگر جز این است و راست می‌گویید، تورات را بیاورید و آن را بخوانید.»

در حقیقت قوانین و مقررات شخصی را كه حضرت یعقوب(ع) برای خود وضع كرده بود، بعدها یهودیان به عنوان قوانین الهی مطرح می‌كردند و مخالفان با آن را مجازات و تنبیه می‌نمودند. همین شیوه غلط و نادرست یهودیان موجب شد تا خداوند با بیان این كه قوانین سخت گیرانه حضرت یعقوب(ع) ارتباطی به وحی و تورات ندارد، از یهودیان بخواهد تا مداركی از تورات درباره این قوانین و وضع الهی آن ارایه دهند؛ ولی از آن جایی كه در تورات این قوانین وجود نداشت، دست به تحریف می‌زنند و خود و دیگران را گمراه می‌كنند تا شیوه باطل خود را به عنوان دین الهی معرفی كنند. این همان بدعت باطلی است كه ایشان در پیش گرفتند و امری غیردینی را به دین و خدا نسبت دادند.

بنابراین، این شیوه‌ها را می‌توان بخشی از همان الزامی دانست كه در نذر از سوی شخص بر خود تحمیل می‌شود، ولی هرگز این بدان معنا نیست كه بر دیگران هم این الزام شود. به هرحال، می‌توان استنباط كرد كه انسانها به اشكال مختلفی برای رسیدن به اهداف گوناگون و براساس انگیزه‌های متفاوت، به نذر و مانند آن توسل می‌جسته‌اند.

از گزارش‌های قرآنی درباره چرایی نذر كردن به دست می‌آید كه مردم برای دست یابی به اهداف گوناگونی نذر می‌كردند و انگیزه‌های چندی، آنان را به این عمل می‌كشاند. از جمله از آیه 26 سوره مریم می‌توان دریافت كه برای رهایی و فرار از تنگناهای اجتماعی از نذر بهره گرفته می‌شده است. همچنین از آیه 7 سوره انسان این معنا به دست می‌آید كه اشخاص برای شفای بیماران و درمان آنان به نذر متوسل می‌شدند.

در روایات درباره شان نزول سوره انسان آمده است كه امیرمومنان علی(ع) و فاطمه(س) و فضه برای شفای بیماری حسن و حسین(ع) به پیشنهاد پیامبر(ص) نذر روزه كردند. (تفسیر كبیر، فخر رازی، ج 10، ص 746 و نیز مجمع البیان، ج 9 و 10، ص 611؛ انوار التنزیل، بیضاوی، ج 4، ص 674؛ الكشاف، زمخشری، ج 4، ص 670)

امام صادق(ع) در روایتی كه در شان نزول همین آیه «یوفون بالنذر» از آن حضرت صادر شده، فرموده است: هنگامی كه امام حسن(ع) و امام حسین(ع) مریض بودند، روزی پیامبر خدا(ص) به ملاقات آنها آمد و به علی(ع) فرمود: خوب است جهت سلامتی فرزندانت نذر نمایی. علی(ع) فرمود: من نذر می‌كنم، چنانچه این دو بهبود یابند، سه روز را به جهت تشكر از خداوند روزه بدارم. سپس فاطمه(س) و همچنین فضه كه كنیز آنها بود، همین نذر را تكرار نمودند و خدای متعال لباس عافیت را به اندام آن دو امام پوشاند و ایشان نیز روزه گرفتند. (میزان الحكمه، ج 10، ص 48) با توجه به این روایت می‌توان دریافت كه روزه گرفتن پس از بهبودی بوده است و امام حسن(ع) و امام حسین(ع) نیز روزه گرفتند كه داستان اطعام ایشان به فقیر و مسكین و اسیر در سوره انسان بیان شده است.

اهداف و انگیزه‌های نذر

نذر می‌تواند به انگیزه‌ها و اهداف گوناگونی انجام گیرد. از جمله اهداف و انگیزه‌های نذركننده می‌توان به موارد زیر اشاره كرد:

1-رسیدن به مطلوب و برآورده شدن حاجت.

2-تقید به بندگی خدا و تلاش در جهت رسیدن به مقام قرب ربوبی.

3-تقویت انگیزش در جهت سیر و سلوك معنوی.

4-نجات از مصائب و رویدادهای سخت

 

دلم به مستحبی خوش است که جوابش واجب است:

السلام علیک یا بقیة الله فی ارضه

مدیر گروه زبان انگلیسی

 

جمعه 8 آبان 1394  6:48 PM
تشکرات از این پست
shirdel2 omiddeymi1368 zinab84 nargesza
8pooria
8pooria
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : آبان 1392 
تعداد پست ها : 5257
محل سکونت : خراسان رضوی

پاسخ به:مبحث 108 طرح صالحین: «نذر، چرا و چگونه؟»

جایگاه نذر

نذر، از سنت هاى نيكوى اسلامى است. در نذر، شخص نذركننده با اعتقاد مذهبى، با خداوند پيمان مى بندد كه چنانچه حاجتش روا شود يا بيمارى اش شفا يابد و يا براى شكر به درگاه خدا و امورى ديگر از اين قبيل، مقدارى معين از مال خود را در راه رضاى او براى مسكينان، يتيمان، اسيران و ديگر امور خيريه خرج كند يا عمل راجح و مطلوبى را انجام دهد و يا از عمل ناپسندى دست بردارد.

علاقه‏مندان به اهل بيت و امام حسين  علیه السلام گاهى انجام برخى از امور را نذر مى‏كردند تا ملزم شوند آن را ادا كنند، از قبيل: نذر زيارت امام حسين‏ علیه السلام، عزادارى براى آن حضرت، برپايى مجالس و تعزيه و ذكر مصيبت، اهداى وسيله يا پولى‏ براى حرم يا زوار، اطعام، شركت در دستجات زنجيرزنى و عزادارى، ساختن تكيه يا حسينيه و...

اين گونه نذرها به طور طبيعى تامين كننده بخشى از هزينه‏هاى احياى عاشورا و ترويج ‏خط اهل بيت‏ علیهم السلام است و به كمكهاى مالى و جنسى يا انجام خدمات مربوط به  سيد الشهدا علیه السلام جنبه معنوى و قداست مى‏بخشد و افراد با افتخار به چنين كارهايى اقدام ‏مى‏كنند.

در ميان مردم، سنت هايى همچون آش نذرى، سفره نذرى، گوسفند نذرى، شله‏زرد، ترحلوا و... متداول است كه اغلب با نذر، بر خود واجب مى‏سازند و در كنار آن ‏مرثيه‏خوانى انجام مى‏گيرد و اين اطعامها به ياد اهل بيت علیهم السلام است.

شرايط نذر

  • - صيغه : در نذر بايد صيغه خوانده شود، ولى لازم نيست آن را به عربى بخوانند. پس اگر بگويد: «چنانچه مريض من خوب شود، براى خدا بر من است كه صد تومان به فقير بدهم»، نذر او صحيح است.
  • 2- توانايى ادا: كسى كه نمى تواند كارى انجام دهد اگر آن را نذر كند، صحيح نيست.
  • 3- نداشتن منع شرعى : اگر نذر كند كه كار حرام يا مكروهى انجام دهد يا كار واجب يا مستحبى را ترك كند، نذر او صحيح نيست.
  • 4- شرايط عمومى : نذركننده بايد بالغ، عاقل، مختار و مصمم باشد و از تصرف در مال خود ممنوع نباشد. بنابراين، نذركردن كسى كه او را مجبور كرده اند، يا به واسطه عصبانى شدن بى اختيار نذر كرده، صحيح نيست.

نكته: نذر زن بى اجازه شوهرش باطل است، ولى چنانچه با اجازه شوهر نذر كند شوهرش نمى تواند نذر او را به هم بزند، يا او را از عمل كردن به نذر جلوگيرى نمايد.

انواع نذر

  • - نذر بر: نذرى است براى شكرگزارى نعمت دنيوى يا اخروى؛ مانند نذر براى بچه دار شدن يا توفيق تشرف به حج
  • 2- نذر استدفاع : نذرى است براى رفع بلا، بيمارى و گرفتارى؛ مانند اين كه بگويد: اگر خداوند بيمارم را شفا دهد فلان كار را براى خدا انجام مى دهم.
  • 3- نذر زجر: نذرى است كه به انجام كار حرام يا مكروه و يا بر ترك مكروه  يا مستحب تعلق مى گيرد و به خاطر بازداشتن نفس از ارتكاب حرام يا مكروه و نيز ترك واجب يا مستحب منعقد مى گردد، مثل اين كه انسان نذر كند اگر فلان كار حرام يا مكروه را انجام دادم به خاطر زجر و منع نفس خودم از انجام آن، فلان كار را به خاطر خدا انجام دهم و يا اگر فلان كار واجب يا مستحب را ترك كردم به خاطر زجر نفس خود از ترك آن، فلان كار را به خاطر خدا انجام دهم.

4- نذر تبرع : نذر مطلق است و مشروط به چيزى نيست؛ مثلاً شخصى نذر مى كند كه فردا روزه  بگيرد.

كفاره نذر

  • - اگر انسان از روى اختيار به نذر خود عمل نكند، بايد كفاره بدهد. كفاره نذر، مانند كفاره افطار روزه ماه رمضان است. كفاره افطار روزه رمضان عبارت است شصت روز روزه كه سى و يك روزش پى در پى است يا غذا دادن به شصت فقير و يا آزاد ساختن اسير.

2- هرگاه نذركننده، از اداى نذر خود در وقت مقرر باز بماند، نذرش ساقط مى شود ولى چنانچه نذرش روزه باشد، بايد افزون بر قضا، براى هر روز ده سير به فقرا غذا بدهد.

احكام نذر

  • - هرگاه فرزند نذرى كند، اگر چه بدون اجازه پدر هم باشد بايد به آن نذر عمل نمايد.
  • 2- اگر نذر كند عملى را انجام دهد، بايد همان طور كه نذر كرده به جا آورد. پس اگر نذر كند كه روز اول ماه صدقه بدهد، يا روزه بگيرد و يا نماز اول ماه بخواند، چنانچه قبل از آن روز يا بعد از آن به جا آورد كفايت نمى كند. و نيز اگر نذر كند كه وقتى مريض او خوب شد صدقه بدهد، چنانچه پيش از آن كه خوب شود صدقه را بدهد كافى نيست

3- اگر براى حرم يكى از امامان يا امامزادگان چيزى نذر كند، بايد آن را به مصارف حرم برساند. از قبيل فرش، پرده و روشنايى و اگر براى امام عليه السلام يا امامزاده نذر كند، مى تواند به خدامى كه مشغول خدمت هستند بدهد. چنان كه مى تواند به مصارف حرم يا ساير كارهاى خير برساند و ثواب آن را هديه آن امام يا امامزاده نمايد

 

دلم به مستحبی خوش است که جوابش واجب است:

السلام علیک یا بقیة الله فی ارضه

مدیر گروه زبان انگلیسی

 

جمعه 8 آبان 1394  6:57 PM
تشکرات از این پست
shirdel2 omiddeymi1368 zinab84 nargesza
farshon
farshon
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : آذر 1387 
تعداد پست ها : 43957
محل سکونت : خراسان رضوی

پاسخ به:مبحث 108 طرح صالحین: «نذر، چرا و چگونه؟»


نقل قول nargesza

نقل قول haj114

نقل قول farshon

ببخشیداین سوال به ذهنم رسبد:

اگرنذری روکه نیت کردیم ادانکنیم حکمش چیست ویافراموش کردیم؟

 

در صورتی که احتمالات محدودی می دهد یعنی مثلا بین دو یا سه چیز می باشد هر سه را انجام دهد ولی اگر احتمالات زیاد است همه آنها را روی کاغذهای جداگانه می نویسید و قرعه کشی می کند و آنچه از قرعه درآمد عمل می کند و در هر دو صورت کفاره نذر را هم می دهد.


سلام

ممنون از حضورتون در این مبحث.

فقط ببخشید، سند جمله ای که نوشتید رو ممکنه ذکر کنید. خیلی ممنون

می بخشین سندخودمن هستمهستم مادرم نذرای متعددی ککردن که الان یادشون نمینمیادواسه اون پرسیدم،باتشکر

 


مدیرتالارلطیفه وطنزوحومه

جمعه 8 آبان 1394  6:59 PM
تشکرات از این پست
haj114 omiddeymi1368 zinab84 nargesza sungift welkinah
farshon
farshon
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : آذر 1387 
تعداد پست ها : 43957
محل سکونت : خراسان رضوی

پاسخ به:مبحث 108 طرح صالحین: «نذر، چرا و چگونه؟»


نقل قول nargesza

با تشکر مجدد از حضور دوستان در مبحث این هفته.

 

سؤال ویژه (2)

 

به نظرتون این جمله درسته؟

خدایا اگه فلان حاجتمو  بدی فلان کاری رو انجام می دم.

 

این طرز نذر کردن درسته؟مانبایستی باخداوندباریتهباخداوندباریتهالی شرط ببندیم استفاده ازکلمه اگه به معنای شرط واجباراست که این خلاف اطاعته خداوندی است.باتشکرمجدد


مدیرتالارلطیفه وطنزوحومه

جمعه 8 آبان 1394  7:01 PM
تشکرات از این پست
haj114 omiddeymi1368 sungift zinab84 nargesza welkinah
farshon
farshon
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : آذر 1387 
تعداد پست ها : 43957
محل سکونت : خراسان رضوی

پاسخ به:مبحث 108 طرح صالحین: «نذر، چرا و چگونه؟»


نقل قول nargesza

با تشکر از کاربران محترم

بابت پاسخگویی و پیگیری شما.

 

درمورد سوال ویژه (2)، نظرتون رو در مورد خود جمله هم بفرمایید. طرز صحیح نذر کردن؟ آیا این درسته که برای خدا شرط بگذاریم؟ جمله ای که به کار می بریم باید دستوری، شرطی و یا خواهشی و التماسی باشد.

باحالته دستوریش مخالفم ماجزیی ازکل هستیم چگوچگونه به مقام خداوندی دستدستوربدهیم این کفراست.

 


مدیرتالارلطیفه وطنزوحومه

جمعه 8 آبان 1394  7:03 PM
تشکرات از این پست
omiddeymi1368 zinab84 nargesza welkinah
haj114
haj114
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : آبان 1391 
تعداد پست ها : 3991

پاسخ به:مبحث 108 طرح صالحین: «نذر، چرا و چگونه؟»

نقل قول farshon

نقل قول nargesza

نقل قول haj114

نقل قول farshon

ببخشیداین سوال به ذهنم رسبد:

اگرنذری روکه نیت کردیم ادانکنیم حکمش چیست ویافراموش کردیم؟

 

در صورتی که احتمالات محدودی می دهد یعنی مثلا بین دو یا سه چیز می باشد هر سه را انجام دهد ولی اگر احتمالات زیاد است همه آنها را روی کاغذهای جداگانه می نویسید و قرعه کشی می کند و آنچه از قرعه درآمد عمل می کند و در هر دو صورت کفاره نذر را هم می دهد.


سلام

ممنون از حضورتون در این مبحث.

فقط ببخشید، سند جمله ای که نوشتید رو ممکنه ذکر کنید. خیلی ممنون

می بخشین سندخودمن هستمهستم مادرم نذرای متعددی ککردن که الان یادشون نمینمیادواسه اون پرسیدم،باتشکر

 

 

 

سلام

کاربر عزیز nargesza

هم پرسیدن و در پست های قبلی جوابشون دادم

http://portal.anhar.ir/node/2764

حکم شماره18

 

امیدوارم که مفید واقع شده باشه


جمعه 8 آبان 1394  7:24 PM
تشکرات از این پست
omiddeymi1368 sungift zinab84 nargesza welkinah
adam55
adam55
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : بهمن 1392 
تعداد پست ها : 678
محل سکونت : لرستان

پاسخ به:مبحث 108 طرح صالحین: «نذر، چرا و چگونه؟»


نقل قول nargesza

 

سؤال ویژه (1)

 

به نظرتون برای حاجت های بزرگ لازمه که نذرهای بزرگ و سنگینی برعهده بگیریم؟ و برای حاجت های کوچک نذرهای کوچک، کم و سبک؟ درصورت امکان مثالی ذکر کنید.

 


به نام خدا

البته که افراد با قبول نذر بزرگ وظیفه سنگین تری رو بر خودش تحمیل میکنه باید دید نذر بزرگ چی هست و چه تاثیری در نذر کننده داره؟ یک شخص ثروتمند رو در نظر بگیرید که اگر قسم عظیمی از مالش رو صرف یک نذر کنه ممکنه در چشم من نذر بزرگی باشه ( از لحاظ مادی ) ولی برای اون شخص ممکنه با چند ساعت اضافه کاری نه چندان سخت جبران بشه و حتی قصوری در اموالش احساس نکنه ولی آیا باعث میشه آثار کار خیر رو ببینه یا نه

باید دید که این نذر میتونه تاثیری در خود شخص داشته باشه یا نه ؟!  آیا باعث میشه آثار کار خیر رو ببینه یا نه؟ یا اینکه صرف نذرش رو یه معامله مادی با خدا میدونه؟!

مثالی دیگه رو ببینید که شخصی منیت و جایگاه اجنماعی خودش رو ذبح میکنه و با خدمت به افرادی که نیازمند کمک هستند مثل سالمندان و مددجویان یا مثلا ارایه خدمت به زایران و ... بدون هزینه مادی در روزهای معین و خاصی به ادای نذر می پردازن ، کدوم نذر بزرگتره اینجا ؟؟؟

ناذر با گذر از تعلقات باید راه ارتباطی با خدا را پیدا کند

جمعه 8 آبان 1394  7:53 PM
تشکرات از این پست
omiddeymi1368 zinab84 nargesza
adam55
adam55
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : بهمن 1392 
تعداد پست ها : 678
محل سکونت : لرستان

پاسخ به:مبحث 108 طرح صالحین: «نذر، چرا و چگونه؟»


نقل قول nargesza

با تشکر از کاربران محترم

بابت پاسخگویی و پیگیری شما.

 

درمورد سوال ویژه (2)، نظرتون رو در مورد خود جمله هم بفرمایید. طرز صحیح نذر کردن؟ آیا این درسته که برای خدا شرط بگذاریم؟ جمله ای که به کار می بریم باید دستوری، شرطی و یا خواهشی و التماسی باشد.

 

به نام خدا

شرط و جزا که میتونه صحیح باشه و نوع نذر تعلیقی هم به همین اشاره داره

اما نحوه درخواست به معرفت نذر کننده برمی گرده

ما درخواست هامون رو به دو صورت بیان می کنیم اگر نسبت به زیردست باشه ممکنه جنبه دستوری و امر به خودش بگیره

اما هیچ آدم عارف و جایگاه شناسی نسبت به مافوق خودش درخواست امری نداره و جنبه استدعا و سئل به خودش می گیره

اگر نذر کننده متوجه باشه که حاجت خودش رو از کجا داره مطالبه میکنه قطعا با تواضع تمام در مقام حاجتمند حاضر میشه


 

جمعه 8 آبان 1394  7:56 PM
تشکرات از این پست
omiddeymi1368 nargesza
adam55
adam55
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : بهمن 1392 
تعداد پست ها : 678
محل سکونت : لرستان

پاسخ به:مبحث 108 طرح صالحین: «نذر، چرا و چگونه؟»


نقل قول nargesza

* چه نذری مورد قبول است؟
 

 


شاید یکی از موارد خیلی مهم بدعتی نبودن نذر باشه ، نذر نباید شکل ناصحیح بخودش بگیره که مورد رضایت خدا نباشه، مثل همین نذر قمه زنی که کلی مشکلات هم برای مذهب ما درست کرده و بهانه های زیادی رو افراد ( ... ) برای بهره برداری تبلیغاتی دست دشمن دادن

یک نذر جعلی از اساس باطل رو به جناب عبدالمطلب و قبل از ظهور اسلام نسبت داده اند که به هیچوجه نمیتونه درست باشه و اون نذر قربانی کردن یکی از اولادشان است که از قضا قرعه به نام جناب عبدالله پدر پیامبر صل الله علیه و آله خورده. این نذر با درایت و سیادت جناب عبدالمطلب در تضاد کامل هست و این نذر نمیتونه مورد قبول خدا باشه / فقط اشاره کردم و دوستان میتونن در منابع دیگه داستان این نذر و ادله جعلی بودن آنرا ببینند

جمعه 8 آبان 1394  8:31 PM
تشکرات از این پست
omiddeymi1368 sungift zinab84 nargesza
adam55
adam55
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : بهمن 1392 
تعداد پست ها : 678
محل سکونت : لرستان

پاسخ به:مبحث 108 طرح صالحین: «نذر، چرا و چگونه؟»


نقل قول ehsan007060

یکی دیگر از فواید نذری جمع شدن همه اعضای فامیل به بهانه کمک کردن برای آماده سازی نذری است که این هم از دیگر زیبایهای این سنت الهی است

ادای نذر موجب اجتماعی شدن و درونی کردن ارزش ها و اعتقادات دینی -تقویت باور های جمعی- تقرب بیشتر به خدای متعال و تعظیم شخصیت های اهل بیت پیامبر نور و رحمت و فعالیتی آیینی است که روز به روز گسترش بیشتری می یابد.


 

 

 این مجالسی که اشاره کردید خیلی خوب بودن اما به سمتی پیش میرن که بار معرفتی کمتری دارن و زمینه مصرف گرایی رو فراهم میکنن ( میگن خانما برای حضور در این مجالس نوبت آرایشگاه هم میگیرن frown )  و متاسفانه گاهی به مجلسی برای نمایش و به رخ هم کشیدن وسایل خانه ها و داشته ها، دامن زدن به چشم و هم چشمی ها ، ظهور خرافاتی که منشا آن غیبت و تهمت هاست ختم میشه

متاسفانه امروز افرادی برای پیدا کردن هویت اجتماعی به این امر رو آوردن

جمعه 8 آبان 1394  9:01 PM
تشکرات از این پست
omiddeymi1368 zinab84 nargesza
sungift
sungift
کاربر برنزی
تاریخ عضویت : آذر 1393 
تعداد پست ها : 205

پاسخ به:مبحث 108 طرح صالحین: «نذر، چرا و چگونه؟»

سلام

موضوع بسیار سختی انتخاب کردین،ولی در حد خودمون حرف میزنیم

خب نذر،همون عهد با پروردگاره که بعد از روا شدن حاجتمون ،به قولمون وفا میکنیم.

چون نیازمند و ضعیفیم ،نذر میکنیم با قربانی کردن یا صدقه دادن یا ...

جمعه 8 آبان 1394  10:31 PM
تشکرات از این پست
zinab84 nargesza welkinah omiddeymi1368
sungift
sungift
کاربر برنزی
تاریخ عضویت : آذر 1393 
تعداد پست ها : 205

پاسخ به:مبحث 108 طرح صالحین: «نذر، چرا و چگونه؟»

سوال

 

i.برای چه چیزهایی نذر کنیم؟ (مثلا شفای مریض)

 

ii.بهترین چیزها واسه نذر کردن چیه؟ (مثلا ختم سوره انعام)

جمعه 8 آبان 1394  10:40 PM
تشکرات از این پست
zinab84 nargesza welkinah omiddeymi1368
دسترسی سریع به انجمن ها