0

مبحث 108 طرح صالحین: «نذر، چرا و چگونه؟»

 
liasam
liasam
کاربر نقره ای
تاریخ عضویت : آبان 1393 
تعداد پست ها : 1143
محل سکونت : مرکزی

پاسخ به:مبحث 108 طرح صالحین: «نذر، چرا و چگونه؟»

سلام خدمت همه دوستان راسخونی وآرزوی قبولی عزاداری ها.......>>>>>>>>دوستان همه درمورد نذر وشرایط وآداب اون صحبت کردن......بهترین نذر به نظر من ترک محرمات و انجام دادن واجبات به طور شایسته وصحیح هست و اطعام فقرا.... نذری دادن بهترین راه برای نزدیک شدن بنده به خداوند وعرض ارادت به ائمه هست... مکرر پیش اومده که بدون هیچ حاجتی نذری دادم و یاکمک کردم ودیدم که باشفاعت ائمه. لطف خداشامل حالم شده..

**بسم الله القاصم الجبارین**

دوشنبه 4 آبان 1394  12:54 PM
تشکرات از این پست
omiddeymi1368 mobile_tablet nargesza farshon ehsan007060 sungift
mobile_tablet
mobile_tablet
کاربر برنزی
تاریخ عضویت : اسفند 1393 
تعداد پست ها : 231
محل سکونت : اردبیل

پاسخ به:مبحث 108 طرح صالحین: «نذر، چرا و چگونه؟»

معنای نذر چیست؟

نذر یعنی اینکه یک عهدی بین من و طرف دیگر برای یک هدف معین

این عهد میتونه نذر نامبده بشه  مثلا نذر میکنیم در راه خدا و در ماه عاشورا اگر فلان گره از مشکلاتمون حل بشه فلان چیز رو در این راهی که نذر کردیم بدهیم

این بطور ساده معنی نذر رو میرساند

دوشنبه 4 آبان 1394  10:21 PM
تشکرات از این پست
omiddeymi1368 nargesza liasam ehsan007060
mobile_tablet
mobile_tablet
کاربر برنزی
تاریخ عضویت : اسفند 1393 
تعداد پست ها : 231
محل سکونت : اردبیل

پاسخ به:مبحث 108 طرح صالحین: «نذر، چرا و چگونه؟»

چه نذری مورد قبول است؟

نذری که در راه اهداف مورد قبول شرعی و راه درست همراه با نیت صادقانه و صد البته راه صحیح نه اهداف نا مقدس و غیر شرعی

دوشنبه 4 آبان 1394  10:24 PM
تشکرات از این پست
omiddeymi1368 nargesza haj114 liasam ehsan007060 sungift
haj114
haj114
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : آبان 1391 
تعداد پست ها : 3991

پاسخ به:مبحث 108 طرح صالحین: «نذر، چرا و چگونه؟»

سلام به همه کاربران

به نظر بنده

* معنای نذر چیست؟

انجام قولی پس از برآورده شدن حاجت و درخواست

* چرا نذر می کنیم؟

باور به اینکه ،حاجت زودتر ویا برآورده شود.

باور به اینکه ،مشکلات انسان بسیار و انسان در سختی آفریده شده است.

باور به اینکه ،تشکری ناچیز از خالق می باشد.

* چطور باید نذر کنیم؟

ابتدا در کمال صحت عقل و روان ،نه از روی بی فکری و عجله،با نیت پاک و خالص،با خدای خویش عهد می بندیم که هنگامیکه حاجت موردنظر برآورده شد،چنین عملی رو به انجام خواهم رساند.

* چه نذری مورد قبول است؟

در حد توانایی  شخص باشد.

با فکر منطقی و درست باشد.

درخصوص بانوان، اجازه همسر بسیار مهم است.(به رساله مرجع تقلید خود مراجعه نمایید.)

در جهت انجام امورات حلال و خیر باشد.

  *  عَزیزٌ عَلَیَّ اَنْ اَرَی الْخَلْقَ وَلا تُری  *
********
سه شنبه 5 آبان 1394  6:26 AM
تشکرات از این پست
nargesza omiddeymi1368 liasam ehsan007060 sungift
fatemeh_beheshti
fatemeh_beheshti
کاربر برنزی
تاریخ عضویت : مهر 1394 
تعداد پست ها : 1

پاسخ به:مبحث 108 طرح صالحین: «نذر، چرا و چگونه؟»

معنای نذر: نذر اعم از انجام یا ترک کاری است که از نظر حکم شرعی انجام یا ترک دادن آن بر انسان لازم نیست، ولی شخص با اجرای صیغه نذر، آن را بر خودش واجب کند، بنابراین انجام یا ترک آن کار بر او واجب شرعی می شود و در صورت تخلف می بایست تبعات آن را مانند کفاره نذر بپردازد.

سه شنبه 5 آبان 1394  9:54 AM
تشکرات از این پست
nargesza omiddeymi1368 liasam ehsan007060
nargesza
nargesza
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : آبان 1392 
تعداد پست ها : 10707
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:مبحث 108 طرح صالحین: «نذر، چرا و چگونه؟»

با سلام و احترام؛

تشکر از دوستانی که مبحث این هفته طرح صالحین رو تا بدین جا همراهی کردن و پیش بردن.  در ادامه نیز همراه ما باشید.

 

سه شنبه 5 آبان 1394  1:25 PM
تشکرات از این پست
omiddeymi1368 haj114 liasam ehsan007060 sungift
nargesza
nargesza
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : آبان 1392 
تعداد پست ها : 10707
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:مبحث 108 طرح صالحین: «نذر، چرا و چگونه؟»

 

سؤال ویژه (1)

 

به نظرتون برای حاجت های بزرگ لازمه که نذرهای بزرگ و سنگینی برعهده بگیریم؟ و برای حاجت های کوچک نذرهای کوچک، کم و سبک؟ درصورت امکان مثالی ذکر کنید.

 

سه شنبه 5 آبان 1394  1:26 PM
تشکرات از این پست
shirdel2 omiddeymi1368 haj114 liasam ehsan007060 sungift
shirdel2
shirdel2
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مهر 1393 
تعداد پست ها : 5535
محل سکونت : یزد

پاسخ به:مبحث 108 طرح صالحین: «نذر، چرا و چگونه؟»

بنام خدا

سوال ویژه (1)

 

به نظرتون برای حاجت های بزرگ لازمه که نذرهای بزرگ و سنگینی برعهده بگیریم؟ و برای حاجت های کوچک نذرهای کوچک، کم و سبک؟ درصورت امکان مثالی ذکر کنید.

 

از آنجائی که همه حاجات باید با اذن و اجازه خداوند به اجابت برسد و ائمه و پیامبران هم بدلیل معصومیت و قربی که نزد خداوند دارند با اذن خداوند در انجام حاجات و معجزات میتوانند نقش داشته باشند لذا به نظر بنده خداوند متعال به کوچکی یا بزرگی (سبک یا سنگین)بودن نذر نظر نمی کنند بلکه به صلاح بودن انجام نذر و یا صلاح نبودن آن توجه دارند و البته میزان نذورات به توانائی فرد هم بستگی دارد و انتظار این هست که افراد توانمند برای برآورده شدن حاجات خود از آنچه که خیلی دوست دارند (نه از آنچه مازادشان هست) در راه خدا بدهند زیرا خداوند که از درون و برون همه مطلع است و لذا برای افراد معمولی و ضعیف گاهی ذکر صلوات و خواندن قرآن و دعا و..... میتواند جاجت گشا باشد و ضرورتی به نذر سنگین ندارد.

اما این که کدام نذر دارای تأثیر بیشتری است و زودتر ما را به حاجتمان می رساند، با تحقیقی که انجام شده نذر برای ائمه اطهار (ع) بسیار مؤثر است. مثلاً کسی نذر کند که اگر خدا حاجت او را برآورده کرد یک ختم قرآن بخواند و ثواب آن را به ساحت مقدس یکی از چهارده معصوم (ع) هدیه کند، یا نذر کند روزه بگیرد، یا چهل روز زیارت عاشورا بخواند. البته این نکته هم قابل توجه است که گاهی ما حاجتی را می خواهیم، ولی هر چه تلاش می کنیم و نذرهای مختلف انجام می دهیم به حاجتمان نمی رسیم. باید دانست که این مسأله اهمیت نذر را کم نمی کند، بلکه بسیار مواردی وجود دارد که ما چیزی را برای خودمان ضروری و لازم می دانیم و دنبال به دست آوردن آن هستیم، ولی چون به خیر و صلاح ما نیست و ممکن است در آینده به ضرر ما تمام شود، خدا حاجت ما را به تأخیر می اندازد تا موقع انجام آن برسد و چه بسا ما چیزی را دوست داریم، در حالی که به ضرر ماست و چه بسا از چیزی بدمان می آید ولی همان به نفع و صلاح ما می باشد. پس هر موقع خدا صلاح بداند حاجت و نیاز انسان را رفع می کند و تأخیر حاجت به معنای کم اهمیتی و بی تأثیر بودن نذر نیست.

                  

سه شنبه 5 آبان 1394  2:06 PM
تشکرات از این پست
omiddeymi1368 nargesza liasam ehsan007060 sungift
haj114
haj114
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : آبان 1391 
تعداد پست ها : 3991

پاسخ به:مبحث 108 طرح صالحین: «نذر، چرا و چگونه؟»

 نذر:
نذر آن است كه انسان ملتزم شود كه كار خيري را براي خدا به جا آورد، يا كاري را كه نكردن آن بهتر است براي خدا ترك نمايد.
 
 توضيح المسائل امام (ره)، م ۲۶۴۰
 
 
 
 اگر كسي چيزي نذر كند ولي آن را ادا نكند چه حكمي پيش رو دارد؟
اگر نذر شرعي كرده باشد و به آن عمل نكند، گناه كرده و كفاره بر او واجب مي ‌شود و كفاره نذر ۶۰ روز روزه گرفتن يا اطعام ۶۰ فقير مي ‌باشد. 
 
توضيح المسائل ۱۲ مرجع، ج ۲، م ۲۶۶۹) و تحرير الوسيله امام (ره)، ج ۲، ص ۱۲۴، م ۲۸
سه شنبه 5 آبان 1394  7:04 PM
تشکرات از این پست
omiddeymi1368 liasam nargesza ehsan007060 sungift
haj114
haj114
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : آبان 1391 
تعداد پست ها : 3991

پاسخ به:مبحث 108 طرح صالحین: «نذر، چرا و چگونه؟»

نذر در لغت به معنای ملزم ساختن خود بر امری است كه از قبل الزامی بر انجام آن نداشته است. (لسان العرب، ابن منظور، ج14، ذیل واژه نذر؛ و نیز مفردات الفاظ قرآن كریم، ص797)

بنابراین، شخص با نذر كردن خود را ملزم و متعهد به كاری می‌كند كه در اصل تكلیف و الزامی در برابر آن نداشته است؛ ولی همین كه نذر كرد بر او لازم می‌شود براساس تعهد و الزام، عمل كند و التزام خویش را به شكل وفای به مفاد نذر نشان دهد.

علامه نجفی از بزرگ ترین فقیهان معاصر در كتاب ارزشمند جواهر الكلام در بیان اصطلاح فقهی آن می‌گوید كه نذر التزام به انجام یا ترك عمل است به گونه‌ای مخصوص (جواهر الكلام، ج35، ص356)

به سخن دیگر، نذر اعم از انجام یا ترك كاری است كه از نظر حكم شرعی انجام یا ترك دادن آن بر انسان لازم نیست، ولی شخص با اجرای صیغه نذر، آن را بر خودش واجب كند، بنابراین انجام یا ترك آن كار بر او واجب شرعی می‌شود و در صورت تخلف می‌بایست تبعات آن را مانند كفاره نذر بپردازد.

سه شنبه 5 آبان 1394  7:06 PM
تشکرات از این پست
omiddeymi1368 nargesza ehsan007060 sungift
haj114
haj114
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : آبان 1391 
تعداد پست ها : 3991

پاسخ به:مبحث 108 طرح صالحین: «نذر، چرا و چگونه؟»

پیشینه نذر

با نگاهی به گزارش‌های قرآنی این معنا به دست می‌آید كه نذر دارای پیشینه است و در میان اقوام پیش از اسلام نیز رواج داشته است. از جمله خداوند در آیه 35 سوره آل عمران گزارش می‌كند كه همسر عمران با خود نذر می‌كند تا فرزندش را برای خدمت در راه خدا آزاد كند و خداوند نذرش را پذیرفت و آن زن مومن، فرزندش مریم(س) را به خدمت خانه خدا فرستاد.

نذر از نظر حضرت مریم(س) و یهودیان، امری مطلوب و معروف بوده و او و سایر یهودیان هم عصر وی به نذر اعتقاد داشته و براساس آن عمل می‌كردند. البته نذری كه در آن عصر متداول بود، اشكال گوناگونی داشت كه از آن جمله می‌توان به نذر سكوت اشاره كرد. (مریم، آیه26)

در میان مردم جاهلیت و پیش از اسلام در جزیره عربی نیز نذر متداول و رایج بود و شاید از همین جا بتوان دریافت كه نذر از آیین‌های دین حنیف ابراهیمی(ع) بوده است كه در جزیره عربی باقیمانده بود. (بقره، آیه270)

توسل جستن برای رفع بلا، دفع مصیبت و جلب منفعت در میان همه اقوام، وجود داشته است و هر كسی می‌كوشید تا فضل و رحمت و محبت الهی را به شكلی به سوی خود و جامعه ای جلب نماید. شاید بتوان گفت كه برخی از احكام كه حضرت یعقوب(ع) برای رسیدن به مقاصد برخود واجب یا حرام كرده بود، از باب نذر بوده باشد. از این رو خداوند در تعرض به مسیحیان از احكام و قوانین الزامی سخن می‌گوید كه مسیحیان به عنوان رهبانیت برای خود وضع كرده بودند تا با توسل به این احكام و قوانین در جلب فضل و عنایت الهی بكوشند.

آنان در یك فرآیند، رهبانیتی را پدید آوردند كه بیرون از آموزه‌های معتدل وحیانی بود و ریاضت‌ها و سخت گیری‌هایی را برخود تحمیل كردند تا بتوانند روحانیت خویش را دو چندان سازند و از دنیا و تعلقات آن بیرون روند. این رهبانیت هر چند كه براساس آموزه‌های وحیانی نیست؛ چرا كه با فطرت و طبیعت ذاتی انسان در تضاد است، ولی از آن جایی كه امری ارادی بود كه شخص به اختیار خود انتخاب می‌كرد و انجام می‌داد، مورد تایید قرار می‌گیرد، ولی هرگز به عنوان یك قانون شرعی، تایید و امضا نمی شود تا فراگیر و اجباری گردد. (حدید، آیه27) البته این كار در شریعت یهودی پیشینه‌ای تاریخی دارد، چرا كه قرآن از حضرت یعقوب(ع) گزارش می‌كند كه آن حضرت(ع) برای خود قوانین سخت گیرانه‌ای وضع كرده بود كه بعدها بنی اسرائیل آن را به عنوان قوانین الهی مورد تاكید قرار دادند؛ این در حالی بود كه خداوند آن قوانین را به عنوان قوانین الهی و وحیانی امضا و تایید نكرده بود. همین اتهام زنی بنی اسرائیل و یهود به خداوند درباره این قوانین و احكام سخت گیرانه بود كه خداوند را وادار می‌سازد تا از یهود بخواهد مدركی از تورات عرضه دارند كه خداوند چنین قوانینی را وضع كرده است. خداوند در آیه93 سوره آل عمران می‌فرماید: «همه خوراكیها بر فرزندان اسرائیل حلال بود، جز آنچه پیش از نزول تورات، اسرائیل (یعقوب) بر خویشتن حرام ساخته بود. بگو: «اگر جز این است و راست می‌گویید، تورات را بیاورید و آن را بخوانید.»

در حقیقت قوانین و مقررات شخصی را كه حضرت یعقوب(ع) برای خود وضع كرده بود، بعدها یهودیان به عنوان قوانین الهی مطرح می‌كردند و مخالفان با آن را مجازات و تنبیه می‌نمودند. همین شیوه غلط و نادرست یهودیان موجب شد تا خداوند با بیان این كه قوانین سخت گیرانه حضرت یعقوب(ع) ارتباطی به وحی و تورات ندارد، از یهودیان بخواهد تا مداركی از تورات درباره این قوانین و وضع الهی آن ارایه دهند؛ ولی از آن جایی كه در تورات این قوانین وجود نداشت، دست به تحریف می‌زنند و خود و دیگران را گمراه می‌كنند تا شیوه باطل خود را به عنوان دین الهی معرفی كنند. این همان بدعت باطلی است كه ایشان در پیش گرفتند و امری غیردینی را به دین و خدا نسبت دادند.

بنابراین، این شیوه‌ها را می‌توان بخشی از همان الزامی دانست كه در نذر از سوی شخص بر خود تحمیل می‌شود، ولی هرگز این بدان معنا نیست كه بر دیگران هم این الزام شود. به هرحال، می‌توان استنباط كرد كه انسانها به اشكال مختلفی برای رسیدن به اهداف گوناگون و براساس انگیزه‌های متفاوت، به نذر و مانند آن توسل می‌جسته‌اند.

از گزارش‌های قرآنی درباره چرایی نذر كردن به دست می‌آید كه مردم برای دست یابی به اهداف گوناگونی نذر می‌كردند و انگیزه‌های چندی، آنان را به این عمل می‌كشاند. از جمله از آیه 26 سوره مریم می‌توان دریافت كه برای رهایی و فرار از تنگناهای اجتماعی از نذر بهره گرفته می‌شده است. همچنین از آیه 7 سوره انسان این معنا به دست می‌آید كه اشخاص برای شفای بیماران و درمان آنان به نذر متوسل می‌شدند.

در روایات درباره شان نزول سوره انسان آمده است كه امیرمومنان علی(ع) و فاطمه(س) و فضه برای شفای بیماری حسن و حسین(ع) به پیشنهاد پیامبر(ص) نذر روزه كردند. (تفسیر كبیر، فخر رازی، ج 10، ص 746 و نیز مجمع البیان، ج 9 و 10، ص 611؛ انوار التنزیل، بیضاوی، ج 4، ص 674؛ الكشاف، زمخشری، ج 4، ص 670)

امام صادق(ع) در روایتی كه در شان نزول همین آیه «یوفون بالنذر» از آن حضرت صادر شده، فرموده است: هنگامی كه امام حسن(ع) و امام حسین(ع) مریض بودند، روزی پیامبر خدا(ص) به ملاقات آنها آمد و به علی(ع) فرمود: خوب است جهت سلامتی فرزندانت نذر نمایی. علی(ع) فرمود: من نذر می‌كنم، چنانچه این دو بهبود یابند، سه روز را به جهت تشكر از خداوند روزه بدارم. سپس فاطمه(س) و همچنین فضه كه كنیز آنها بود، همین نذر را تكرار نمودند و خدای متعال لباس عافیت را به اندام آن دو امام پوشاند و ایشان نیز روزه گرفتند. (میزان الحكمه، ج 10، ص 48) با توجه به این روایت می‌توان دریافت كه روزه گرفتن پس از بهبودی بوده است و امام حسن(ع) و امام حسین(ع) نیز روزه گرفتند كه داستان اطعام ایشان به فقیر و مسكین و اسیر در سوره انسان بیان شده است.

  *  عَزیزٌ عَلَیَّ اَنْ اَرَی الْخَلْقَ وَلا تُری  *
********
سه شنبه 5 آبان 1394  7:07 PM
تشکرات از این پست
omiddeymi1368 liasam nargesza ehsan007060 sungift
haj114
haj114
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : آبان 1391 
تعداد پست ها : 3991

پاسخ به:مبحث 108 طرح صالحین: «نذر، چرا و چگونه؟»

اهداف و انگیزه‌های نذر

نذر می‌تواند به انگیزه‌ها و اهداف گوناگونی انجام گیرد. از جمله اهداف و انگیزه‌های نذركننده می‌توان به موارد زیر اشاره كرد:

1-رسیدن به مطلوب و برآورده شدن حاجت.

2-تقید به بندگی خدا و تلاش در جهت رسیدن به مقام قرب ربوبی.

3-تقویت انگیزش در جهت سیر و سلوك معنوی.

4-نجات از مصائب و رویدادهای سخت.

  *  عَزیزٌ عَلَیَّ اَنْ اَرَی الْخَلْقَ وَلا تُری  *
********
سه شنبه 5 آبان 1394  7:09 PM
تشکرات از این پست
omiddeymi1368 liasam nargesza ehsan007060 sungift
haj114
haj114
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : آبان 1391 
تعداد پست ها : 3991

پاسخ به:مبحث 108 طرح صالحین: «نذر، چرا و چگونه؟»

شرايط نذر
 
  • صيغه : در نذر بايد صيغه خوانده شود، ولى لازم نيست آن را به عربى بخوانند. پس اگر بگويد: «چنانچه مريض من خوب شود، براى خدا بر من است كه صد تومان به فقير بدهم»، نذر او صحيح است.
  • توانايى ادا: كسى كه نمى تواند كارى انجام دهد اگر آن را نذر كند، صحيح نيست.
  • نداشتن منع شرعى : اگر نذر كند كه كار حرام يا مكروهى انجام دهد يا كار واجب يا مستحبى را ترك كند، نذر او صحيح نيست.
  • شرايط عمومى : نذركننده بايد بالغ، عاقل، مختار و مصمم باشد و از تصرف در مال خود ممنوع نباشد. بنابراين، نذركردن كسى كه او را مجبور كرده اند، يا به واسطه عصبانى شدن بى اختيار نذر كرده، صحيح نيست.
 
نكته: نذر زن بى اجازه شوهرش باطل است، ولى چنانچه با اجازه شوهر نذر كند شوهرش نمى تواند نذر او را به هم بزند، يا او را از عمل كردن به نذر جلوگيرى نمايد.
سه شنبه 5 آبان 1394  7:11 PM
تشکرات از این پست
omiddeymi1368 liasam nargesza ehsan007060 sungift
liasam
liasam
کاربر نقره ای
تاریخ عضویت : آبان 1393 
تعداد پست ها : 1143
محل سکونت : مرکزی

پاسخ به:مبحث 108 طرح صالحین: «نذر، چرا و چگونه؟»


نقل قول nargesza

 

سؤال ویژه (1)

 

به نظرتون برای حاجت های بزرگ لازمه که نذرهای بزرگ و سنگینی برعهده بگیریم؟ و برای حاجت های کوچک نذرهای کوچک، کم و سبک؟ درصورت امکان مثالی ذکر کنید.

 


شاید توی ذهن خیلی ازما آدما این تصور باشه که برای رسیدن به حاجت های بزرگ باید نذرهای بزرگ کرد,,,,ولی نکته اساسی اینجاست که خداوند هیچ نیازی به نذر مانداره ومهم نیات. ماست و اینکه تا چه اندازه به عهدوپیمان خودمون که باخداوند میبندیم پایبند هستیم!!!

**بسم الله القاصم الجبارین**

چهارشنبه 6 آبان 1394  5:28 AM
تشکرات از این پست
farshon nargesza shirdel2 omiddeymi1368 ehsan007060
farshon
farshon
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : آذر 1387 
تعداد پست ها : 43957
محل سکونت : خراسان رضوی

پاسخ به:مبحث 108 طرح صالحین: «نذر، چرا و چگونه؟»


نقل قول nargesza

 

سؤال ویژه (1)

 

به نظرتون برای حاجت های بزرگ لازمه که نذرهای بزرگ و سنگینی برعهده بگیریم؟ و برای حاجت های کوچک نذرهای کوچک، کم و سبک؟ درصورت امکان مثالی ذکر کنید.

 

 

 هر نذری کوچک یا بزرگش فرقی نمیکنه، مهم به جا آوردنه نذره.

مدیرتالارلطیفه وطنزوحومه

چهارشنبه 6 آبان 1394  6:15 AM
تشکرات از این پست
nargesza shirdel2 omiddeymi1368 ehsan007060 liasam
دسترسی سریع به انجمن ها