بنام خدا
تنوع طلبی و لذت خواهی و نوگرایی از امیال فطری انسان است
مقام معظم رهبری فرمودند:
- «لباس و رفتار و آرایش تغییر پیدا کند، مانعی هم ندارد، مواظب باشید قبله نمای این مدگرایی به سمت اروپا نباشد، این بد است.»
از جمله گرایش ها و امیال فطری و اساسی انسان ها، به خصوص جوانان و نوجوانان، زیبایی خواهی، پذیرش و محبوبیت اجتماعی، تنوع طلبی و نوگرایی (*odernes*) و الگوپذیری است. از آن جا که همه ی این گرایش ها می تواند در نوگرایی و مدگرایی تجلی پیدا کند، لازم است آسیب های آن را شناسایی کنیم تا بتوانیم این امیال را در حد اعتدال ارضا نماییم و در دام افراط و تفریط های خود و دشمنان نیفتیم; و هم چنین از شادابی و نشاط روحی و جسمی برخوردار گردیم.
پیروی از مدل های بیگانه و مدپرستی، از ابعاد مختلف (هم چون: روان شناختی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، فقهی، دینی و...) پیامدهایی دارد که در این مجال، به طور خلاصه به برخی از آنها اشاره می کنیم.
1. بحران هویت (Identity crisis): به مجموع باورها، ارزش ها و رفتارها، هویت گفته می شود. باورها اساس ارزش ها و ارزش ها پایه ی رفتارها را تشکیل می دهند. بحران هویت وقتی رخ می دهد که فرد نتواند به باورهایی جدای از باورهای دیگران برسد و برای خود نقش ثابتی پیدا کند. مبنای تشکیل هویت آدمی، خودشناسی و خودباوری تفکر و گرایش به باورهای دینی است. چنانچه این شناخت برای انسان حاصل شود، راه نمای مطمئن و قابل اعتمادی برای جهت گیری در زندگی خواهد بود.
معنا دادن به هویت، یعنی توانایی در شناخت آنچه هستیم و آنچه می خواهیم باشیم، یعنی روشن کردن نظام باورها، ارزش ها و آرمان های خود، آگاهی یافتن از توانایی خود و شیوه ی استفاده از این توانایی در زندگی روزانه.
انسانی (به خصوص نوجوان و جوانی) که هر روز خود را به شکلی تازه درمی آورد و سبک زندگی اش را به روش جدید و متأثر از مدگرایی تغییر می دهد، هیچ گاه هویت ثابت خویش را نخواهد یافت; زیرا یکی از نشانه های هویت و شخصیت سالم، ثبات است .
یکی از ویژگی های انسانی که به طور کامل از سنت خویش جدا می شود، دوگانه اندیشی است. نبود انسجام و بی ثباتی شخصیت، بحران سرگشتگی و در نهایت، پوچ انگاری را به دنبال می آورد .
یکی دیگر از نشانه های خودباوری، مقاومت در برابر «هم رنگ جماعت شدن» و تن ندادن به آداب و رسوم نامطلوب اجتماعی و فرهنگی جامعه است . در واقع رشد هویت، همراه با اعتماد به نفس، ارزشمند شمردن شایستگی های خود، انگیزه ی پیشرفت و شناخت خود و دیگران است. این مؤلفه ها به ثبات شخصیت و یافتن نقش خود در اجتماع کمک می کند.
2. بحران معنویت و اخلاق: هویت دینی و معنوی انسان ریشه در باورها دارد و ارزش ها و رفتارهای ارزشی از باور او ناشی می شود; و تبلیغات وسیع غربی به ترویج فرهنگ الحادی و سست، همراه با مدها و مدل های مخرّب فرهنگی و مصرفی بارآوردن انسان نوخواه افراطی امروز، موجب انحطاط اخلاقی و معنوی بشر شده است.
در دیدگاه تجددگرای افراطی، انسان موجودی است که هم چون سایر حیوانات از دل طبیعت برخاسته و تنها غایت او پیشرفت در مادّیات و تسلط بیشتر بر جهان است.
بدیهی است که زندگی در چنین فضایی، نداشتن نقطه ی اتکای معنوی، موجب آشفتگی و بی حوصلگی، افسردگی، دل تنگی و بحران معنویت می شود.
در پی کم رنگ شدن ارزش ها، انسان دچار تعمیم دهی افراطی می شود. امروزه مظاهر تجدد جهان غرب در تمام ابعاد زندگی سرایت می یابد، جهانی که در آن روابط عاطفی و انسانی جای خود را به ارتباط های نامشروع جنسی و نگه داری از حیواناتی مانند: سگ و گربه داده و الکل، اعتیاد، خودکشی و آدم کشی از مهم ترین شاخصه های آن است.
در چنین جامعه ای مفاهیم اخلاقی (مثل حیا، عفت، احترام به بزرگ تر، تعاون، قناعت، ایثار، عدالت، اسراف نکردن و...) جایگاهی ندارند.
3. شکست و ناکامی: با توجه به محدودیت امکانات و میزان فراغت مردم برای دست یابی به آخرین مدها و تغییر و تحول های سریع و شتابان و مهارناپذیر شکل زندگی، انسان هرچه تلاش کند نمی تواند به آرزوی خود برسد; لذا احساس ناتوانی و فرسودگی می کند . ریشه ی ساخت مدها و مدل ها در غرب، منفعت طلبی، لذت خواهی فردی، برتری طلبی و سودگرایی از کانال مصرفی بارآوردن مشتریان و چشم و هم چشمی های آنها نسبت به یکدیگر است. رشد سریع مدهای غربی و رواج آن در بازار، خود عاملی برای شکست روحی افرادی است که به دنبال مدهای تازه اند; اگرچه برخی افراد،توانایی خرید جدیدترین مدها را دارند، ولی سرعت تغییر و تنوع مدل ها و نیز فرصت محدود انسان ها باعث شده ضربات مهلکی به اخلاق افراد مدپرست وارد شود; از جمله: دزدی مستقیم و غیر مستقیم از دیگران، دروغ، غصب، استرس و اضطراب برای رسیدن به خواسته های افراطی و...
مطلب ادامه دارد....
منبع : پایگاه اطلاع رسانی حوزه