0

مبحث 106 طرح صالحین: «اسراف و آسیب‌شناسی مصرف»

 
shirdel2
shirdel2
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مهر 1393 
تعداد پست ها : 5535
محل سکونت : یزد

پاسخ به:مبحث 106 طرح صالحین: «اسراف و آسیب‌شناسی مصرف»

بنام خدا

 نکوهش اسراف از دیدگاه قرآن بخش دوم

 6- خداوند خطاب به قوم گنهکار و ناپاک لوط (ع) می فرماید: «بل انتم قومٌ مسرفون؛ بلکه شما گروه اسراف کار هستید.(6)

 با دقّت و توجه به این آیات و امثال آن که در قرآن آمده چنین نتیجه می گیریم که: اسراف موجب سقوط و هلاکت است، اسراف باعث قطع رابطه با خداوند است، اسراف باعث قهر شدید الهی و کیفر سخت است، اسراف عامل گمراهی و دوری از راه هدایت است، اسراف عامل رنج و تلخی و کیفر شدید است، اسراف از صفات متکبّران و مرفهین بی درد است، چنانکه فرعون در قرآن به عنوان اسراف گر (و انّه لمن المسرفین) معرفی شده است.(7) و در یک کلمه اسراف همچون جانور گزنده و زهرداری است که اگر با پادزهر از آن جلوگیری نشود، کشنده خواهد بود، پادزهر آن عبارت است از: قناعت، صرفه جویی، آگاهی به مصرف صحیح و انجام آن و برنامه ریزی منظّم برای اندازه گیری دخل و خرج زندگی، و رعایت اعتدال در همه شؤون.

 پی نوشت ها:

 6. سوره اعراف، آیه 81.

 7. سوره یونس، آیه 83.

منبع : پایگاه حوزه

شنبه 18 مهر 1394  2:45 PM
تشکرات از این پست
omiddeymi1368 ria1365 ravabet_rasekhoon amirhossein1392 zinab84 nargesza
shirdel2
shirdel2
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مهر 1393 
تعداد پست ها : 5535
محل سکونت : یزد

پاسخ به:مبحث 106 طرح صالحین: «اسراف و آسیب‌شناسی مصرف»

بنام خدا

 نکوهش اسراف در سیره پیشوایان

 پیامبر (ص) فرمود: «ما من نفقةٍ احبّ الی اللّه من نفقة قصدٍ، و یبغض الاسراف؛ انفاقی در پیشگاه خداوند، محبوب تر از انفاق معتدلانه نیست، خداوند اسراف در انفاق را دشمن دارد.»(8)

 نیز فرمود: «من اقتصد فی معیشته رزقه اللّه، و من بذّر حرّمه اللّه؛ کسی که در مصرف هزینه زندگی، اعتدال ورزد، خداوند به او روزی می دهد. و کسی که اسراف و بریز و بپاش کند، خداوند او را از نعمت هایش محروم سازد.»(9) امام سجّاد (ع) در ضمن دعا به خدا عرض می کند: «و نعوذ بک من تناول الاسراف؛ از شرّ اسراف کاری به درگاه تو پناه می آوریم.» و نیز عرض می کند: «و امنعنی من السّرف؛خدایا مرا از اسراف کردن بازدار.»(10)

 امام حسن عسکری (ع) می فرماید: «و علیک بالاقتصاد، و ایاک و الاسراف فانّه من فعل الشّیطنة؛بر تو باد به اعتدال و میانه روی، و از اسراف بپرهیز، زیرا اسراف نمودن از کارهای شیطانی است.»(11) روایت شده: شخصی در محضر مبارک پیامبر بود، آروغ زد، آن حضرت ناراحت شد و به او فرمود: «خود داری کن، و بدان که پرخوران، گرسنه ترین افراد در روز قیامت هستند.»(12) نیز روایت شده: بشربن مروان می گوید: به محضر امام صادق (ع) رفتم، خرمای رطب طلبید، با هم به خوردن آن مشغول شدیم، در این میان یکی از ما هسته خرما را به دور افکند، امام صادق (ع) دست از خوردن خرما کشید و به او فرمود: «لا تفعل انّ هذا من التّبذیر، و اللّه لا یحبّ الفساد؛ چنین نکن، این کار از تبذیر و اسراف است، و خداوند تباهی را دوست ندارد.»(13)

 یاسر خادم می گوید: روزی غلامان حضرت امام رضا (ع) میوه می خوردند، ولی هنوز آن را به طور کامل نخورده بودند، ته مانده آن را به گوشه ای می انداختند. امام رضا(ع) وقتی که این عمل اسراف گونه آنها را دید، خشمگینانه به آنها فرمود: «سبحان اللّه! عجبا! اگر شما به این میوه ها نیاز ندارید، انسان هایی هستند که نیاز دارند، چرا میوه ای که هنوز آن را به طور کامل نخورده اید دور می ریزید؟! آنها را نگهدارید و به نیازمندان بدهید.»(14)

 یکی از نزدیکان و خادمین بیت امام خمینی (قدس سرّه) نقل می کند: روزی پیش از ظهر آقا زنگ زدند خدمت ایشان رفتم، فرمودند چراغ داخل حیاط روشن است، آن را خاموش کن؟» گفتم چشم، چند روز بعد که باز چراغ روشن مانده بود، امام مجدداً زنگ زد، خدمتشان رفتم، فرمودند: اگر برای شما مشکل است، آن چراغ را خاموش کنید، کلیدش را در اطاق من بگذارید، من خودم شب ها روشن می کنم و روزها خاموش می نمایم. گفتم: نه آقا، مشکل نیست. تا مدتی حواسم را جمع می کردم که مبادا چراغ در روز روشن بماند، یک روز بامداد که امام روی صندلی نشسته بود، چراغ اطاق آقای رسولی روشن بود، و یک چراغ هم پشت حیاط روشن بود، امام به من فرمود: بیا جلو، نزدیک رفتم، با عصبانیت به من فرمود: «در منزل من و فعل حرام؟ در منزل من و اسراف؟» من که بسیار تحت تأثیر قرار گرفته بودم عرض کردم: آقا! چه شده؟ فرمودند: «چند بار باید بگویم؟ این چراغ ها را خاموش کنید، مگر شما نمی دانید که اسراف حرام است.»(15)

پی نوشت ها :

 8. قصارالجمل، ص 305.

 9. اصول کافی، ج 2، ص 133.

 10. صحیفه سجّادیه، دعای 8 و 20.

 11. سفینة البحار، ج 1، ص 616.

 12. وسائل الشیعه، ج 17، ص 14.

 13. بحار، ج 75، ص 303.

 14. انوار البهیه، محدث قمی، ص 339.

 15. برداشت هایی از سیره امام خمینی، ج 2، ص 82 و83.

منبع : پایگاه حوزه

                  

شنبه 18 مهر 1394  3:56 PM
تشکرات از این پست
omiddeymi1368 ria1365 ravabet_rasekhoon amirhossein1392 zinab84 nargesza
omiddeymi1368
omiddeymi1368
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : شهریور 1391 
تعداد پست ها : 6610
محل سکونت : خراسان جنوبی / بیرجند

پاسخ به:مبحث 106 طرح صالحین: «اسراف و آسیب‌شناسی مصرف»

 صرفه جویی به معنای مصرف نکردن نیست؛ صرفه جویی به معنای درست مصرف کردن، به جا مصرف کردن، ضایع نکردن مال، مصرف را کارآمد و ثمربخش کردن است.

«مقام معظم رهبری»

واسه كسي خاك گلدون باش،
كه اگه به آسمون رسيد،
بدونه ريشه‌اش كجاست ...

یک شنبه 19 مهر 1394  12:39 AM
تشکرات از این پست
ravabet_rasekhoon shirdel2 amirhossein1392 zinab84 nargesza
omiddeymi1368
omiddeymi1368
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : شهریور 1391 
تعداد پست ها : 6610
محل سکونت : خراسان جنوبی / بیرجند

پاسخ به:مبحث 106 طرح صالحین: «اسراف و آسیب‌شناسی مصرف»

اسراف در مصرف، به یکی از گونه های ذیل اتفاق می افتد:

1. تضییع و اتلاف هرگونه شیء قابل استفاده.

2. بدون استفاده گذاردن هرنوع سرمایه.

3. مصرف اشیا؛ به نحوی که فایده مادّی یا معنوی به بار نیاورد.

4. مصرف بیش از میزان درآمد؛ به نحوی که در شأن او نباشد؛ مانند خرید وسایل تزیینی برای کسی که توان تأمین معاش خود را ندارد و به همین دلیل، امام صادق علیه السلام کسی را که برای مصرف بیشتر از درآمد خود، دست نیاز به سوی دیگران دراز کند، مسرف خوانده است.

5. مصرف بیش از حد و افزون بر نیاز؛ مانند خرید چند خانه یا پرخوری.

 

افزون بر این موارد، هرگونه مصرف سرمایه در راه گناه یا برای ارضای شهوات در رفع نیازهای جسمانی نیز از دیدگاه دینی، مصداق اسراف شمرده می شود.

روایاتی که مصرف زیادی در اموری چون استعمال عطر، روشنایی، خوراک، وضو، حج و عمره را اسراف نشمرده، ناظر به عدم تحقق اسراف در این امور نیست؛ بلکه به اهمیّت و مطلوبیّت بیش از حدّ آنها اشاره دارد. اسراف، هرچند بسیار اندک باشد، اگر برای انسان ضرر داشته باشد، حرام است و حکم «إنَّ اللهَ لا یُحِبُّ المُسرِفینَ» افرادی را نیز که زمینه اسراف را برای دیگران مهیا می کنند، در بر می گیرد.

واسه كسي خاك گلدون باش،
كه اگه به آسمون رسيد،
بدونه ريشه‌اش كجاست ...

یک شنبه 19 مهر 1394  12:43 AM
تشکرات از این پست
ravabet_rasekhoon shirdel2 amirhossein1392 zinab84 ehsan007060 nargesza
omiddeymi1368
omiddeymi1368
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : شهریور 1391 
تعداد پست ها : 6610
محل سکونت : خراسان جنوبی / بیرجند

پاسخ به:مبحث 106 طرح صالحین: «اسراف و آسیب‌شناسی مصرف»

پاسخگویی به سؤالات (با امتیاز ویژه):

 

1- به فرموده امیر المؤمنین علی(ع)، فرد یا جامعه اسراف کار، با چه چیزی وداع کرده است؟

2- لذّت خواهی و تنوّع گرایی در چه صورتی موجب اسراف می شود؟

واسه كسي خاك گلدون باش،
كه اگه به آسمون رسيد،
بدونه ريشه‌اش كجاست ...

یک شنبه 19 مهر 1394  12:49 AM
تشکرات از این پست
ravabet_rasekhoon shirdel2 ehsan007060 amirhossein1392 zinab84 nargesza
shirdel2
shirdel2
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مهر 1393 
تعداد پست ها : 5535
محل سکونت : یزد
یک شنبه 19 مهر 1394  5:11 PM
تشکرات از این پست
omiddeymi1368 amirhossein1392 zinab84 nargesza
shirdel2
shirdel2
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مهر 1393 
تعداد پست ها : 5535
محل سکونت : یزد

پاسخ به:مبحث 106 طرح صالحین: «اسراف و آسیب‌شناسی مصرف»

بنام خدا

آثار منفی و زیانبار اسراف از دیدگاه قرآن بخش اول

1. محرومیت از محبّت خداوند

... ولا تُسرِفوا اِنَّهُ لایُحِبُّ المُسرِفین(1) اسراف نکنید که خداوند، اسراف کنندگان را دوست ندارد.

2. محرومیت از هدایت الهی

... اِنَّ اللّهَ لا یَهدی مَن هُوَ مُسرِفٌ کَذّاب(2) همانا خداوند، انسان اسرافکار و دروغگو را هدایت نمی کند.

3. محرومیت از همراهی پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله

واصبِر نَفسَکَ مَعَ الَّذینَ یَدعونَ رَبَّهُم بِالغَدوةِ والعَشیِّ یُریدونَ وَجهَهُ ولا تَعدُ عَیناکَ عَنهُم تُریدُ زینَةَ الحَیوةِ الدُّنیا ولا تُطِع مَن اَغفَلنا قَلبَهُ عَن ذِکرِنا واتَّبَعَ هَواهُ وکانَ اَمرُهُ فُرُطا(3)
و همیشه خویش را با کمال شکیبائی به محبّت آنان که صبح و شام خدا را می خوانند و رضای او را می طلبند وادار کن و یک لحظه از آن فقیران چشم مپوش که به زینتهای دنیا مایل شوی و هرگز با آنان که ما دلهای آن ها را از یاد خود غافل کرده ایم و تابع هوای نفس خود شدند و به اسراف کاری پرداختند متابعت مکن.

4. محرومیت از مقام بندگی خداوند

پرهیز از اسراف و میانه روی در قرآن از ویژگی ها و صفات بندگان خداوند شمرده شده است، پیام این آیه، آن است که انسان های اسرافکار از رسیدن به چنین مقامی (بندگی خدا) محروم هستند. وعِبادُ الرَّحمنِ الَّذینَ...* والَّذینَ اِذا اَنفَقوا لَم یُسرِفوا ولَم یَقتُروا وکانَ بَینَ ذلِکَ قَوام(4)

5. سبب غضب خداوند

سخط و غضب خداوند از آثار اسراف و تجاوز از حدود الهی می شود. «کُلوا مِن طَیِّباتِ ما رَزَقناکُم ولا تَطغَوا فیهِ فَیَحِلَّ عَلَیکُم غَضَبی...»(5) تناسب بین جمله کُلوا مِن طَیِّباتِ ما رَزَقناکُم ولا تَطغَوا فیهِ می فهماند که منظور از طغیان، اسراف است.

پی نوشت ها :

1. سوره انعام، آیه 141، سوره اعراف، آیه 31.
2. سوره مؤمن، آیه 28.
3. سوره کهف، آیه 28.
4. سوره فرقان، آیه 63 و 67.
5. سوره طه، آیه 81.


 

 

                  

یک شنبه 19 مهر 1394  5:20 PM
تشکرات از این پست
omiddeymi1368 amirhossein1392 zinab84 ehsan007060 nargesza
shirdel2
shirdel2
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مهر 1393 
تعداد پست ها : 5535
محل سکونت : یزد

پاسخ به:مبحث 106 طرح صالحین: «اسراف و آسیب‌شناسی مصرف»

بنام خدا

آثار منفی و زیانبار اسراف از دیدگاه قرآن بخش دوم

6. گمراهی

... کَذلِکَ یُضِلُّ اللّهُ مَن هُوَ مُسرِفٌ مُرتاب(7) این گونه خداوند، هر اسراف کار تردید کننده ای را گمراه می سازد.

7. نا امیدی

اسراف در گناه و ستم به خویشتن، در قرآن از عوامل و زمینه های نا امیدی مطرح شده است.
قُل یا عِبادِیَ الَّذینَ اَسرَفوا عَلی اَنفُسِهِم لا تَقنَطوا مِن رَحمَةِ اللّهِ اِنَّ اللّهَ یَغفِرُ الذُّنوبَ جَمیعًا اِنَّهُ هُوَ الغَفُورُ الرَّحیم(8) زیرا اگر اسراف، سبب نا امیدی نباشد، نهی از آن معنا ندارد.

8. تکذیب انبیا و رهبران الهی

تکذیب پیامبران الهی در قرآن از آثار و پیامدهای روحیه اسراف گری مطرح شده است.
واضرِب لَهُم مَثَلاً اَصحابَ القَریَةِ اِذ جاءَهَا المُرسَلون* اِذ اَرسَلنا اِلَیهِمُ اثنَینِ فَکَذَّ بوهُما...* قالوا طائرکُم مَعَکُم أاِن ذُکِّرتُم بَل اَنتُم قَومٌ مُسرِفون(9)

9. سبب درماندگی

زیاده روی و اسراف در قرآن یکی از عوامل درماندگی معرفی شده است. ولا تَجعَل یَدَکَ مَغلولَةً اِلی عُنُقِکَ ولا تَبسُطها کُلَّ البَسطِ فَتَقعُدَ مَلومًا مَحسور(10)

10. فساد در زمین

ولا تُطیعوا اَمرَ المُسرِفین* اَلَّذینَ یُفسِدونَ فِی الاَرضِ ولا یُصلِحون(11)
فرمان مسرفان را اطاعت نکنید، همانها که در زمین فساد می کنند و اصلاح نمی کنند.

پی نوشت ها::
7. سوره مؤمن، آیه 34.
8. سوره زمر، آیه 53.
9. سوره یس، آیه 13 و 14 و 19.
10. سوره اسراء، آیه 29.
11. سوره شعراء، آیه 150 و 151.


 

 

                  

یک شنبه 19 مهر 1394  5:26 PM
تشکرات از این پست
omiddeymi1368 amirhossein1392 zinab84 ehsan007060 nargesza
ahmadfarm
ahmadfarm
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : آبان 1390 
تعداد پست ها : 7792
محل سکونت : خراسان رضوی

پاسخ به:مبحث 106 طرح صالحین: «اسراف و آسیب‌شناسی مصرف»

ابان پسر تلغب نقل مى كند:

امام صادق عليه السلام فرمود:

ابان ! تو گمان مى كنى خداوند به كسى كه مال و ثروت داده ، به خاطر مقام و منزلت او در پيشگاه خدا بوده و او را خداوند دوست مى دارد؟

و كسى را كه از عطاى خود محروم ساخت و زندگيش در تنگنا است ، به خاطر اين است كه او در نزد خدا بى ارزش است و خداوند او را دوست ندارد؟

هرگز چنين نيست . زيرا ثروت و مال از آن خداست ، به عنوان امانت در اختيار مردم مى گذارد و آنان را آزاد گذاشته كه از روى ميانه روى بخورند و بياشامند و لباس تهيه نموده و ازدواج كنند و براى خود وسيله سوارى تهيه كرده و زندگى را به طور اقتصادى بگردانند.

و هرگاه از مخارج معمولى اضافه آمد، از مستمندان و مؤ منان دستگيرى نموده و مشكلات زندگى آنان را برطرف سازند.

هر كس در مال خداوند اين چنين شرعى و ميانه روى رفتار كند، هر اندازه استفاده نمايد و هر كارى انجام دهد، بر وى حلال است .

هر آنچه مى خورد و مى آشامد و سوارى تهيه مى كند و ازدواج مى نمايد بر او حلال است .

و كسى كه اسراف نموده و در موارد خلاف خروج مى كند برايش حرام خواهد بود.

آنگاه فرمود:

- اسراف نكنيد! چون خداوند اسراف كنندگان را دوست ندارد.

اى ابان ! تو فكر مى كنى خداوند از كرم و فضل خود به كسى به عنوان امانت مالى مى دهد او مى تواند اسبى به ده هزار درهم بخرد در صورتى كه اسب بيست درهمى هم او را كفايت مى كند و يا كنيزى به هزار دينار بخرد با اين كه بيست دينارى او را كافى است ؟

سپس فرمود:

زياده روى نكنيد خداوند اسراف كنندگان را دوست ندارد.

   

تنها امید خلق جهان یابن فاطمه   ای منتهای آرزوی اولیاء بیا

بالا گرفته ایم برایت دو دست را  ای مرد مستجاب قنوت و دعا بیا

                                     

           برای ظهورش صلوات........ اللهم صل علی محمد و ال محمد و عجل فرجهم

 
 
یک شنبه 19 مهر 1394  7:54 PM
تشکرات از این پست
omiddeymi1368 shirdel2 amirhossein1392 zinab84 ehsan007060 nargesza
ahmadfarm
ahmadfarm
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : آبان 1390 
تعداد پست ها : 7792
محل سکونت : خراسان رضوی

پاسخ به:مبحث 106 طرح صالحین: «اسراف و آسیب‌شناسی مصرف»

محل استقرار بهداری و درمانگاه لشکر در سمت راست ورودی پادگان، نزدیک چادر فرماندهی بود.

در چادر بودم که از بیرون چادر کسی مرا به اسم صدا کرد. بیرون که آمدم آقا مهدی را جلو چادر تدارکات بهداری دیدم. سر گونی را با یک دست گرفته بود و با دست دیگرش لای نان خورده ها را می گشت. تا آخر قضیه را خواندم.

سلام کردم، جواب سلامم را داد و تکه نانی را از گونی بیرون آورد و به من نشان داد و گفت:

ـ برادر رحمان! این نان را می شود خورد؟!

ـ بله، آقا مهدی می شود.

دوباره دست در گونی کرد و تکه نان دیگری را از داخل گونی بیرون آورد.

ـ این را چطور؟ آیا این را هم می شود استفاده کرد؟

من سرم را پایین انداختم. چه جوابی می توانستم بدهم؟ آقا مهدی ادامه داد.

ـ الله بنده سی*... پس چرا کفران نعمت می کنید؟... آیا هیچ می دانید که این نانها با چه مصیبتی از پشت جبهه به اینجا می رسد؟... هیچ می دانید که هزینه رسیدن هر نان از پشت جبهه به اینجا حداقل ده تومان است؟ چه جوابی دارید که به خدا بدهید؟

بدون آنکه چیز دیگری بگوید سرش را به زیر انداخت و از چادر تدارکات دور شد و مرا با وجدان بیدار شده ام تنها گذاشت.**

 

منبع: کتاب «خداحافظ سردار»، نوشته سید قاسم ناظمی، چاپ سوم، صفحه25

   

تنها امید خلق جهان یابن فاطمه   ای منتهای آرزوی اولیاء بیا

بالا گرفته ایم برایت دو دست را  ای مرد مستجاب قنوت و دعا بیا

                                     

           برای ظهورش صلوات........ اللهم صل علی محمد و ال محمد و عجل فرجهم

 
 
یک شنبه 19 مهر 1394  7:57 PM
تشکرات از این پست
omiddeymi1368 shirdel2 amirhossein1392 zinab84 nargesza
ahmadfarm
ahmadfarm
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : آبان 1390 
تعداد پست ها : 7792
محل سکونت : خراسان رضوی

پاسخ به:مبحث 106 طرح صالحین: «اسراف و آسیب‌شناسی مصرف»

ساده زیستی و پرهیـز از اسـراف در سیره امام خمینی در آینه خاطرات

«از هرچیز ، حداکثر استفاده اقتصادی»

امام از هرچـیز به اندازة حداکثر اسـتفاده اقتصادی می کردند،از قلم حداکثر استفاده را می کردند.همانطور که حضـرت علی(علیه السلام)فرموده اند که سرقلم را نازک بگیرید و خط هارا به هم نزدیک بنویسید. ایشان در زندگی خود این مطلب را پیاده کرده بودند ، مثلا آنچه از نامه ها که برای ایشان می رسید، چون معمولا از کاغذهای پستی استفاده شده بود و مقداری از آن درحد دو صفحه یا بیشتر مفید بود و روی پاکت ، به غیر از آدرس و عنوان، جای سفید زیادی بود، از تمام این کاغذها و حتی پاکت- ها استفاده می کردند و یادداشت های مقدمتا علمی خودشان را روی آنها می نوشتند! اینقدر توجه به مسائل اقتصادی داشتند که بعضی از آقایان، آن نوشته ها را هنوز دارند.

آیت ا...حسن صانعی (از کتاب«برداشت هایی از سیره امام خمینی»ج2،ص110)

 

   

تنها امید خلق جهان یابن فاطمه   ای منتهای آرزوی اولیاء بیا

بالا گرفته ایم برایت دو دست را  ای مرد مستجاب قنوت و دعا بیا

                                     

           برای ظهورش صلوات........ اللهم صل علی محمد و ال محمد و عجل فرجهم

 
 
یک شنبه 19 مهر 1394  7:58 PM
تشکرات از این پست
omiddeymi1368 shirdel2 salma57 amirhossein1392 zinab84 nargesza
salma57
salma57
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : بهمن 1391 
تعداد پست ها : 35499
محل سکونت : گیلان

پاسخ به:مبحث 106 طرح صالحین: «اسراف و آسیب‌شناسی مصرف»

 omiddeymi1368

پاسخگویی به سؤالات (با امتیاز ویژه):

سلام و عرض ادب و احترام

1- به فرموده امیر المؤمنین علی(ع)، فرد یا جامعه اسراف کار، با چه چیزی وداع کرده است؟

قال امیرالمومنین (ع): من لبس السرف خلع الفضل و الشرف.

فرد یا جامعه ای که اسراف کار باشد با فضیلت و شرافت وداع کرده است.

 

2- لذّت خواهی و تنوّع گرایی در چه صورتی موجب اسراف می شود؟

گرچه خداوند متعال در مادیات، لذت قرار داده است ولی باید به این نکته توجه نمود و آن را دائما در ذهن مرور کرد که در مکتب اسلام بر خلاف سایر مکاتب که «سود و لذت» را یک اصل در نظر گرفته و برای رسیدن به آن هر گونه عملی را جایز شمرده ­اند، لذت خواهی و تنوع طلبی تنها در صورتی مجاز است که انسان را در رسیدن به کمال و تعالی یاری کنند. بنابراین رشد انسان با تبعیت از خواهش­های نفسانی و افزون­ طلبی­های مادّی در تضاد است. افراط در خوردن، مدگرایی و تجمل پرستی در لباس، لوازم منزل و ماشین، و تفاخر به هر یک از این­ها از جمله اسباب سقوط انسان است و بی شک وی را از وادی معنویت و معرفت دور می­نماید.


در زندگی بکوشلباس صبر بر تن بپوشبا دانایان بجوشعزت نفس را به هیچ قیمتی مفروش

دوشنبه 20 مهر 1394  3:46 PM
تشکرات از این پست
omiddeymi1368 amirhossein1392 ehsan007060 nargesza
omiddeymi1368
omiddeymi1368
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : شهریور 1391 
تعداد پست ها : 6610
محل سکونت : خراسان جنوبی / بیرجند

پاسخ به:مبحث 106 طرح صالحین: «اسراف و آسیب‌شناسی مصرف»

پاسخ به:مبحث 106 طرح صالحین: «اسراف و آسیب‌شناسی مصرف»

واسه كسي خاك گلدون باش،
كه اگه به آسمون رسيد،
بدونه ريشه‌اش كجاست ...

دوشنبه 20 مهر 1394  4:15 PM
تشکرات از این پست
zinab84 shirdel2 nargesza
tanhafarhad
tanhafarhad
کاربر طلایی3
تاریخ عضویت : اردیبهشت 1390 
تعداد پست ها : 637
محل سکونت : مازندران

پاسخ به:مبحث 106 طرح صالحین: «اسراف و آسیب‌شناسی مصرف»

اسراف از آفت های دین است.

خیلی باید مراقب الگوی مصرفمون باشیم.

دوشنبه 20 مهر 1394  8:10 PM
تشکرات از این پست
zinab84 shirdel2 omiddeymi1368 ehsan007060 nargesza
zinab84
zinab84
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : بهمن 1393 
تعداد پست ها : 658
محل سکونت : مازندران

پاسخ به:مبحث 106 طرح صالحین: «اسراف و آسیب‌شناسی مصرف»

اسراف،به معنى هرگونه زیاده ‏روى و تجاوز از حد اعتدال در هرچیزى است كه انسان آن را به جا مى‏آورد.
اسراف مصادیق مختلف دارد .یكى از شاخه‏هاى آن،كه در آیه موردبحث از آن نهى شده ، اسراف در مصرف است؛ مانند: اسراف در خوردن وآشامیدن، اسراف در دور ریختن غذاهاى اضافى ، اسراف در صرف ‏هزینه‏هاى گزاف در امور تجملى، تزیینى، تشریفات بى ‏محتوا و...
 
حتى اگر در عبادت زیاده‏روى شود،مثلا در وضو یا غسل، آب بیش ازحدِّ عقلى و طبیعى مصرف گردد، اسراف است . بر همین اساس ،‏پیامبر(ص) فرمود: « فى الوضوء اسراف، و فى كل شى‏ء اسراف‏ » دروضو و در هر چیزى مى‏تواند اسراف راه یابد.
 
شخصى به نام عباسى به محضر امام رضا(ع)مشرف شد و پیرامون ‏شیوه صحیح مصرف در خانه نسبت‏ به هزینه زندگى،همسر و فرزند وسایر شوون سؤال كرد، حضرت رضا(ع) در پاسخ فرمود: « باید مصرف تو،به گونه‏اى باشد كه بین دو كار ناپسند(اسراف وسختگیری) قرارگیرد. »
 
عباسى پرسید: منظورتان از این سخن چیست ؟  امام فرمود: آیا سخن خدا در قرآن را نشنیده‏اى كه اسراف و سختگیری را ناپسند مى‏شمرد ومى‏فرماید « والذین اذا انفقوا...»
 
« بندگان خداى رحمان كسانى هستند كه هرگاه انفاق كنند، نه اسراف‏كنند و نهسختگیری، بلكه میان این دو(حد اعتدال)را مى‏گیرند» بنابراین در مورد معاش و هزینه زندگى اعضاى خانواده، در خرید ومصارف، میانه ‏رو باش.
 
مطابق روایت دیگر، یك روز امام صادق(ع) در نزد شاگردان، همین‏آیه (67 فرقان) را تلاوت فرمود، آنگاه مشتى سنگریزه از زمین ‏برداشت، محكم در دست گرفت و فرمود: این همان بخل و سختگیرى‏است (كه در آیه از آن نهى شده است) سپس مشت دیگرى برداشت و چنان ‏دست ‏خود را گشود كه همه آن بر روى زمین ریخت و فرمود: این همان‏اسراف است، بار سوم مشت دیگرى برداشت و كمى دست‏خود را گشود،به گونه‏اى كه مقدارى فرو ریخت، و مقدارى در دستش باقى ماند وفرمود: «این همان اعتدال بینسختگیری و اسراف است.»

اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُم
اَللّهُمَ عَجّـــِلْ لِــــوَلیــِکَ الْـــفــَـرَج بـِحقِّ زیـنب کبـری(س) 

دوشنبه 20 مهر 1394  8:52 PM
تشکرات از این پست
shirdel2 omiddeymi1368 ehsan007060 nargesza
دسترسی سریع به انجمن ها