راهاندازی هتل کار پیچیدهای است که به برنامهریزی دقیق و حساب شدهای نیاز دارد و جزئیات کار به دقّت و توجه غیرقابل تصوری محتاج است. به طور مثال، مشاور (متخصص هتلداری) هنگام احداث ساختمان، اندازهها و فاصلههای در نظر گرفته شده را باید مد نظر داشته باشد و نوع سیستم و گردش کار را کاملاً بررسی نماید. او باید مشخصات کامل برنامه نرمافزاری که نصب خواهد شد را بداند و همچنین محل استقرار کامپیوترها و پرینترها و محلServer و UPS، تعداد و محل و نحوه قرار گرفتن کامپیوترها و پرینترها و case کامپیوتر روی میزهای رسپشن، صندوق، اطلاعات، و کلیه بخشهای هتل و تعداد آنها را بداند که بتواند به دقت بررسی کند.
محل ساعت حضور غیاب پرسنل و ارتباط آن با کامپیوتر و فاصله کامپیوترها را بداند تا بتواند سیستم کامپیوتری تحت شبکه LAN که با چه توپولژی انجام خواهد شد را تعیین کند و آن وقت مشخصات کابل شبکه را اعلان نماید در صنعت هتلداری هر نوع کالائی که برای هتل مورد نیاز است باید از نظراندازه، طرح، مدل، کیفیت کالا و مشخصات آن مورد ارزشیابی قرار گیرد. وقتی مشخصات کامل نرم افزار، ارتباطات معماری، فاصله بخشها و نوع تجهیزات، مشخص شد در واقع سیستم و گردش کار هتل مشخص خواهد شد که در این صورت نیاز هر بخش را از نظر تعداد پرسنل ووسایل می توان تعیین نمود و ارتباط بین بخشها که کدام بخش از نظر دسترسی باید نزدیکتر به بخشی باشد که با سایر بخشها بیشتر در ارتباط است و این نکته که آیا فضای درنظر گرفته شده کافی است یا خیر را نباید فراموش کرد.
هتلها دارای ساختمان پیچیده هستند زیرا تنوع مراجعین و استفادهکنندگان متفاوت است و از هر قشر و جامعهای برای صرف غذا،شرکت در میهمانی، سیمینارها، استفاده از امکانات ورزشی و ملاقاتها از آن استفاده میکنند. بهای زمین روز به روز در حال افزایش است و در شهرها برای ساخت هتل مجبور به صرف هزینههای زیادی خواهیم بود. قبل از ساخت هتل باید بدانیم کدام یک از انواع گوناگون هتل قرار است ساخته شود و در چه سطح و درجهای؟ چه نوع سرویس یا امکانات رفاهی باید درآن ارائه شود؟ چه قشری ازجامعه را باید جذب کند؟ بیشتر بر کدام یک از فعالیتهای عمومی باید تأکید کرد. (رقبا و نیازهای شهری که درآن هتل ساخته میشود.)
در زمان طراحی داخلی باید اتاقها نشان دهنده ادامه سبک و طراحی کل هتل و یادآور فضاهای عمومی آن باشد و به دلیل تعداد زیاد اتاق باید طرحی ارائه نمود که مسایل اقتصادی، نظافت، مقاومت در مقابل آتش در نظر گرفته شود. بهتر است یک اتاق به عنوان نمونه قبلاً با کلیه تجهیزات و طراحی که در نظر گرفته شده ساخته شود که مناسب بررسی بودجه و طرح باشد.
میهمانان هتل معمولاً بیشتر به اتاقهای خواب و دستشوئیهای آنها، رستورانها و لابی توجه میکنند و به همین دلیل هر گونه نقص یا کاستی در طراحی و تجهیزات آنها برای میهمان مشخصتر و برجستهتر مینماید.
در طراحی، بهتر است رستوران را در جائی پیش بینی نمائیم که ضمن استفاده از فضای لابی، هم سطح یا با اختلاف حدود۵۰ سانت با لابی باشد تا مشتریان ضمن رفت آمد از لابی رستوران را هم ببینند، این طرح باعث خواهد شد که فضای رستوران و لابی بزرگتر جلوه نماید. در هتلهای گردهمائی لابی را بزرگتر در نظر میگیرند و فضاهای پشتیبانی عمومی نظیر تلفنهای عمومی، توالت و دستشوئیها، محل نگهداری پالتوها در نزدیکی سالنها در نظر گرفته میشود.
پیش فضای بین آشپزخانه و رستوران یکی از ضروریات است، این فضا باعث میشود ضمن اینکه گارسنها کمتر به آشپزخانه وارد شوند، دسترسی آنها به رومیزی، سس، ظروف تمیز، توستر نان، یخ و . . . به راحتی امکانپذیر باشد و از ورود سر و صدای آشپزخانه به رستوران هم جلوگیری شود. و نباید فراموش کرد آشپزخانه باید همسطح رستوران قرار داشته باشد. در آشپزخانه محل نصب و قرارگرفتن ظرفشوئی، بارکر،آمادهسازی، سردخانه، بوفه، خدمات روم سرویس قنادی، فرها، کبابپز، دمکنها، سالا ماندر، بن ماری، بشقاب گرمکن، ظروف شسته شده، دیگ و قابلمه و . . .
باید از قبل طوری پیشبینی و نصب کنند که از شانه به شانه شدن پرسنل جلوگیری شود در طراحی قسمت انبار که نزدیک سردخانهها قرار دارد بهتر است محل کمپرسورهای سردخانه در محل دیگری (فضای باز) قرار گیرد که از نظر تعمیرات و سر و صدائی که ایجاد میشود مزاحمتی ایجاد نکند و در ضمن Receiving Area یا بارانداز در نزدیک انبارها بسیار ضروری است با این کار نیاز کمتری به پرسنل خواهد بود. در هتلهای Bungalow (ساختمانهای پراکنده) بهتر است محل پارکینگ اتومبیلها طوری طراحی شود که صدای اتومبیلها مزاحمتی برای اتاقهای دیگر که نزدیک هم ساخته شده نداشته باشد. همین طور محل دفع زباله یا کوره زباله سوز جائی طراّحی شود که رفت و آمد کامیون و بردن زباله مشکلاتی برای میهمانان به وجود نیاورده و بوی زباله در فضا پیچیده نشود.
معمولاً برای سالن جشنها یک سالن قبل از ورود به سالن اصلی (انتظار) پیش بینی میشود که چنانچه برای کنفرانس یا سمینار در اختیار گذاشته شد موقع استراحت بتوانند در این سالن پذیرائی مختصر ارائه داد و بهتر است سالن جشنها در جداگانهای نیز به بیرون داشته باشد در تمام سالنها باید Pantry هم سطح و در یک طبقه با سالنها قرار داشته باشد و اگر سالنهای مختلف هتل در محلی قرار گیرد که یک لابی یا پیش فضای مشترک در نظر گرفته باشند،ضمن اینکه از هزینههای معماری و فضاهای اضافی جلوگیری شده، در انرژی، تجهیزات و پرسنل نیز صرفهجوئی و کارها به درستی انجام خواهد شد در ضمن فضای محل هواساز برای سالنها نباید فراموش شود.
اگر در هتلی، سالن نمایشگاه در نظر بگیرند، باید اتاقهائی را نیز برای جلسات تجاری در نزدیکی سالن در نظر گرفته باشند. ضمن اینکه پریز برق و تلفن در هر۴ متر در این سالنها پیشبینی شود، محل اتصالات آب و فاضلاب جعبه آتش و محلی برای ارایه نوشیدنی و غذای سرد را نیز نباید از نظر دور داشت. در طراحی سالنها بیشترین جائی که در دید مشتریان قرار میگیرد سقف رستوران است که باید زیبا باشد و حدود هر۴ متر یک بلندگو قرار داده شود. دیوار سالنها حداقل هر۳ متر یک پریز برق و محل استقرار صندوق، پریز برق و تلفن و کابل شبکه در محلی دیگر از سالن و پریز تلفن عمومی برای میهمانان را نباید فراموش نمود و همینطور سیم کشی برق اضطراری برای بخشهای مختلف هتل(در سالنهای کنفرانس علاوه بر پریز برق باید محل اتصال میکروفون در نظر گرفته شود.)برای تعداد صندلیهای سالن رستوران حدوداً بین۵۰% تا۸۰% تعداد اتاق خوابها را در نظرمیگیرند که بستگی به درجه و موقعیت محلی هتل خواهد داشت.
هرچند ممکن است مسافران از فضاهای ورزشی، کم استفاده کنند اما این انتظار را دارند که هتل محل اقامت این امکانات را داشته باشد. برای سوددهی این اماکن میتوان این امکانات را در اختیار اهالی منطقه گذاشت (استخر، سونا، زمین تنیس، تنیس روی میز و . . .) کلید یک واحد مستقل یعنی آنچه نشانگر کل تعداد واحدهای اتاق خواب مستقل و قابل فروش میباشد. سوئیتی که دارای یک اتاق نشیمن و دو اتاق خواب است در صورتی که اتاق نشیمن دارای یک سرویس کامل و مستقل و یک مبل قابل تبدیل شدن به تخت باشد و دو اتاق دیگر هر یک به تنهائی دارای تخت و سرویس کامل و مستقل باشد که بتوان هراتاق را به طور مستقل اجاره داد ۳ کلید در نظر گرفته میشود. برای قسمتهای پشتی هتل معمولاً حدود ۱۵ تا ۲۰ % از کل زیر بنا را محاسبه میکنند.
ابعاد و اندازه اتاقها
۱. اتاقهای هتل ارزان قیمت مساحت کل زیر بنا از ۲۵ تا ۲۷ متر مربع.
۲. اتاقهای هتل درجه لوکس مساحت کل زیر بنا از۴۰ تا ۴۲ متر مربع.
۳. اتاقهای هتل متوسط مساحت کل زیر بنا از ۲۷ تا۳۰ متر مربع.
۴. اتاقهای هتل درجه یک مساحت کل زیر بنا از ۳۵ تا ۳۷ متر مربع.
۵. اتاقهای هتل یک ستاره تا دو ستاره بسیار ارزان قیمت مساحت کل زیر بنا از ۱۵متر تا ۲۵ متر مربع.
سوئیتهای مختلف، آپارتمان و انواع اتاقهای دیگر با متراژهای بیشتر و متفاوت ساخته میشود. برای گذاشتن دو تخت تک نفره Twin در یک اتاق باید از هر طرف دیوار حداقل نیم متر و بین دو تخت نیز که محل قرار گرفتن پاتختی است حدود۶۰ سانت باید فاصله باشد، بنابراین اندازه یک طرف اتاق باید ۲ تا یک متر برای تخت حساب کرد و دو تا نیم متر کنار تخت و ۶۰ سانت وسط تخت در نتیجه حداقل به۶۰/۳ مترنیازاست، البته اگر در کمد دیواری موازی تختها باشد به اندازه بیشتری نیاز است.
یکی از نکات مهم که ساختمان اغلب هتلها به دلیل محاسبات غلط زیر بنا همیشه نیمه تمام رها شده یا با مشکل مالی روبهرو بودهاند برای اینکه محاسبه نمایند چقدر ساختمان هتل خرج دارد، تعداد اتاقی که در نظرگرفتهاند را ضربدر متراژ اتاق میکنند و میگویند مثلاً ۱۰۰۰ متر زیر بنا متری ۲۰۰ هزار تومان خرج دارد در صورتی که چنین نیست متراژ زیر بنای هتل را نمیتوان از حاصل ضرب تعداد اتاق در متراژ اتاق به دست آورد زیرا فضاهای بسیار دیگری در هتل است که با اینگونه محاسبه درنظر گرفته نشده است.
براساس استانداردها، بایدتعداداتاق را ضرب در۱۰۰ تا۱۲۰ متر نمایند (تریا، رستوران، لاندری، رختکن کارکنان آشپزخانه، سردخانهها، انبارها و تأسیسات و . . .) که بستگی به درجه هتل دارد نیز محاسبه میشود. البته چنانچه هتل درجه پائینتر داشته باشد تعداد اتاق را ضرب در کمتر از ۱۰۰ میکنند که بستگی به درجه هتل دارد برای برآورد کل تقاضا جهت تعداد اتاق میزان اشغال اتاق خوابها در هتل رقیب در سال جاری را میگیریم و بعد تعداد اتاق ضرب در درصد متوسط اشغال هتل ضرب در ۳۶۵ روز. عدد به دست آمده نشان دهنده میزان زیر بنای مورد نیاز برای اتاقهای خواب در یک سال است.
ـ بعضی از اندازهها که باید رعایت شود:
۱. اندازه ارتفاع درهای ورودی اتاقهای هتل ۲ تا ۲۰/۲.
۲. ارتفاع سقف اتاقها ۸۰/۲ تا ۳ متر.
۳. ارتفاع پلههای که مسافر تردد میکند ۱۶ تا ۱۸ سانت.
۴. ارتفاع پله تردد کارکنان ۲۰ سانت.
۵. ارتفاع سقف آشپزخانه هتل نباید کمتر از ۵ متر باشد.
نقش مشاور
مشاور وقتی میتواند سیستم درستی ارایه بدهد که راههای سرعت در کار، خدمات، شناخت کامل از معماری، تأسیسات و مدیریت هتل و مشکلات هتلداری را کاملاًً لمس کرده باشد. کسی که به عنوان مشاور هتلداری برای هتلی مشغول به کار میشود، باید از اندازه اتاقها، آشپزخانه،نحوه رزرو هتل پنتری، تختها، ملافه، روبالش، نوع و نصب آسانسور و ویژگیهای آن، نوع دستگاه تلفن و ویژگیهای آن، نوع موکت خلاصه ویژگیهای کلیه تجهیزات و وسایل هتل و اندارههای استاندارد و نرمافزارها و سختافزارهای جدید و مختلف و قابلیتهای سیستمهای نرمافزاری و شبکه LAN، سیستم گردش کار، حتی رنگ لولههای تأسیسات هتل و استاندارهای آن کاملاً آگاه باشد. به عبارت دیگر در تمام قسمتهای هتل چه از نظر فنی مهندسی، معماری، طراحی، نرمافزاری و سختافزاری کامپیوتر و خلاصه کلیه قسمتها سر در بیاورد تا بتوان هتلی بدون نقص ساخت و مشاور هتلداری باید تمام اتفاقاتی که ممکن است در هتل پیش آید پیشبینی نماید.
مدیربودن برخلاف ظاهر آن کار سادهای نیست به خصوص شغل مدیریت هتل به علت اینکه عقیدهها و خواستهها و سلیقهها و درخواستهای متفاوت و گاه متضاد که هیچ وقت مشابه هم نیستند و اتفاقاتی که هر روز در برابر مدیریت اظهار وجود میکنند با روزهای قبل کاملاً متفاوت است و فشار کاری که به آن وارد میکنند تنشزاست و این مدیر هتل است که باید با بردباری و شکیبائی خود بر تمامی این مشکلات فایق آید مدیری موفقتر است که با شناخت بیشتر کارکنان و درک اینکه کارکنان چگونه به پستهای خود نگریسته و عمل کردهاند و عکسالعملی که آنها در مقابل اتفاقات نشان میدهند میتوان مدیریت نمود. یکی از ویژگیهای مهم مدیریت شناخت هر چه بیشتر ویژگیهای فردی کارکنان است که مورد شناسائی قرار گرفته باشد که مستلزم برنامهریزی آگاهانه وسعی و تلاش فعالانه است.
نیروی انسانی برای بقا و دوام یک هتل حیاتی هستند یعنی قوه محرکه و گردانندگان کار هتل و مجریان امر پذیرش و پذیرائی میهمانان که وارد هتل میشوند به عبارت دیگر کلیه کارکنان از صدر تا آخر مجموعاً نیروی انسانی هتل را تشکیل میدهند بنابراین مدیریت باید در گزینش نیروی انسانی برای سازماندهی و اداره کردن هتل دقت کافی و لازم را بنماید نیروی انسانی به منزله جانی است که به کالبد هتل دمیده میشود و آن را به گردش و حرکت وامیدارد در نتیجه کارکنان با ارزشترین سرمایه هتل هستند و زمانی تخصص و کاردانی مدیر هتل مشخص میشود که بتواند کارهای جاری هتل را از طریق کارکنان به شایستگی محقق گرداند و مسافرین و کارکنان را راضی و خشنود نگهدارد مشکلات آنها را به نحو مطلوب حل و فصل کند اجازه ندهد تشدید و طولانی گردد و هیچگاه کارمندان را به سخنچینی و غیبت از یکدیگر ترغیب نکند مدیرانی موفقاند که افرادی مناسب برای کارهای مهم کلیدی برگزیدهاند وقتی چنین نتیجهای میتوان گرفت که فضای سازمانی مطلوب و دلپذیر جهت کار و تلاش کارکنان به وجود آورد که هر یک از کارکنان آگاهانه و باعلاقه و پشتکار در جهت پیشرفت امور تلاش کنند، سستی در کار ضعفی اساسی است که روند پیشرفت و آمار رزرو هتل بسیاری را به تباهی کشانده است.در جلساتی که برای بهبود کار با مدیران تشکیل میدهید ضمن گوشدادن به انتقادات یا مشکلاتی که مطرح میشود از آنها بخواهید حتماً راه حل نیز پیشنهاد نمایند وادارکردن کارکنان و مدیران به ابتکار و پیشنهادهای جالب و نو اندیشیدن به ممکنها و نه ناممکنها رمز موفقیت است کارکنان آگاه که اهداف تعریف شده مدیریت را دنبال میکنند و برای وصول آنها کوشش لازم را به عمل میآورند و مایل به همکاری صمیمانه جهت پیشبرد اهداف مدیریت هستند و اولویتها را تشخیص میدهند از بهترین کارکنان میباشند و هر چه کارکنان یک هتل آگاهتر و ماهرتر، تیزتر، تندتر، باهوشتر و علاقهمندتر به کار باشند تلاشهای مدیریت برای رسیدن به اهداف ثمره بیشتری خواهد داشت و برای این منظور که کارکنان بتوانند وظایف و مسئولیتهای خود را با عملکرد بهتر انجام دهند مدیران باید توانائیها و قابلیتهای کلیه کارکنان را شناخته و جهت توسعه و تکامل آنها گام بردارد و از تخصص کارکنان برای بهبود کیفیتها و سرویسدهی بهتر هتل سود ببرد مدیر هتلی که نتواند کارکنان خطا کار را از کارکنانی که اشتباه میکنند را به درستی تشخیص دهد یا کارکنانی که با پستهای کلیدی به دلایل غیرمنطقی برای سیستم گردش کار یا اموری که به نفع هتل است مخالفت میکنند هرگز موفق نخواهد بود باید با بررسی درست از عملکرد آنها و پیبردن به مخالفت اینگونه کارکنان تصمیم درست و منطقی بگیرند.
یک مدیر موفق قادر است برای حصول نتیجه مفید و سازنده یک محیط مناسب و مساعد فراهم کند و شرایطی که منجربه ایجاد محیط مناسب با انگیزههای سازنده است به وجود آورد و طوری رفتار نماید که کارکنان هتل سعی در کمک و یاری رساندن به مدیر باشند و همکاران یا زیر دستان با تجربه را که مایل هستند برای رسیدن به اهداف هتل سعی و تلاش کنند را درست تشخیص دهد و آنها که مخالف اهداف مدیریت میباشند را شناسائی کند مدیریت هتل میبایست برای مهارتهای فردی کلیه کارکنان بخشهای مختلف برنامهریزی نماید و به کارکنان صادق و علاقهمند اعتماد کند اختیارات را به آنها تفویض کند تا بیشترین نیروی خود را تا آنجا که توان دارند به کار بندند و در جهت رسیدن به اهداف به تلاش خود ادامه دهند.
منظور از اعتماد یا تفویض اختیار این نیست که هیچگاه کنترلی از طرف مدیریت نباشد بلکه برعکس کنترل و نظارتهای مدیریت در تمام امور بایستی دائم و مستمر باشد هیچ بخشی از هتل موفق نخواهد بود مگر آنکه نظارت و کنترلهای دائم و لازم در آن اعمال شده باشد روز به روز اهمیت گردش کار پرسنل هتل و نیز مشخصکردن مسئولیتها و نحوه کنترل آنها اهمیت بیشتری پیدا میکند به عهده گرفتن مسئولیت توأم با موفقیت است هتلی که نتوان روی رزرو هتل و بخشهای آن کنترلی داشت مطمئناً هتلی با نظم و موفق نخواهد بود اکنون با وجود تکنولوژی بسیاری از کنترلها را میتوان به خوبی بدون حضور فیزیکی به بهترین وجهی انجام داد.
مدیر هتل با کمک تکنولوژی باید بتواند به راحتی تمام بخشها را کنترل نماید و اشکلات آنها را با راه حل مطلوب گوشزد نماید چنانچه کارکنان بدانند هیچ کنترلی از طرف مدیریت روی عملکرد آنها نیست و مدیریت اطلاعاتی درستی از امور و گردش کار ندارد زحمات مدیریت بیهوده میباشد وقتی فعالیتهای هتل قرین توفیق است که کنترلهای ضروری و لازم به عمل آمده و مدیریت هتل توانسته باشد استعدادهای کارکنان را کشف کند و به خوبی تشخیص داده باشد که کدام کارکنان موافق اهداف مدیریت میباشند و پستی که به آنها واگذار نموده با توجه به استعداد برتری که در پرسنل وجود دارد کاری را که بهتر انجام میداده به او سپرده است این نکات است که کارکنان را متوجه میکند که اطلاعات مدیریت هتل از گردش کار و امور هتل در چه حد و حدودی است مدیران باید بدانند همه افراد به یک اندازه استعداد و شایستگی مناسب برای واگذاری پستهای کلیدی را ندارند.
بعضی از کارکنان هتل در این زمینه موفقیت بیشتری دارند بایستی هنگام گزینش کارمندان دقت نمایند از بین آنها کسانی را انتخاب کنند که عادت به سمت کیفیت و هدفهای والای هتل گرایش دارند و میتوانند با ایفای نقش سازنده و فعال خود در واقع جریان کارهای هتل را ادامه دهند و به موفقیتهای دست پیدا کنند و از نظر اطلاعات و تجربه، توانائی، قوه ابتکار، علاقهمند به کار و مسئولیتپذیر میباشند و چنانچه این افراد از اختیاراتشان به درستی استفاده میکنند آن را تقویت و افزایش دهید و بزرگترین اشتباه مدیریت آن است که پست کلیدی هتل را در اختیار کارکنان مهاجم گونهای که دائم مرتکب خطا و اشتباه و کمکاری میشوند یا مخالف با طرحها، برنامهها و اهداف هتل هستند حتی اگر تجربهای در پست داده شده داشته باشند را فوراً کنار نگذارد.
اینگونه افراد همیشه به بهانههای مختلف و توجیههای غیرمنطقی مخالفت میکنند و سعی در اجرا نشدن برنامهها دارند و بزرگترین صدمه را به هتل میزنند. عدم توفیق در مدیریت است اگر به چنین کارمندانی که هیچ جایگاهی در هتل ندارند پست کلیدی واگذار شود اینگونه کارمندان را نمیتوان تغییر داد همانگونه که از مس نمیشود طلا ساخت یک مدیر موفق باید دایم عملکرد خود را ارزیابی کند. لازم است هرچند گاه یکبار با مدیران بخشهای هتل جلسات اندیشمندانه تشکیل دهد و در این نشستها پیشنهادهای مطرح شده جهت رفع کمبودها و بهبود کیفیتها را مورد بررسی قرار دهد خلاقیت و نوآوری را در جهت پیشرفت امور ترغیب کنید در این جلسات ضمن عنوان مشکلات کاری باید پیشنهادات بهسازی خود را نیز ارائه دهند و انتظار نداشته باشند که تمام پیشنهاد آنها فوراً انجام شود.
ممکن است در بسیاری موارد به هیج وجه عملی نباشد یا به مرور انجام شود یک مدیر موفق به خوبی پیشنهادهای کارکنان را تجزیه و تحلیل میکند و پیشنهادهای منطقی و سازنده و قابل اجرا که در جهت پیشرفت امور و سرعت در سرویسدهی و راضی نگهداشتن میهمانان میشود و زودتر به هدف میرسد را درالویت قرار میدهد مدیران موفق همیشه سعی دارند که بهترین روش یا پیشنهاد را اجرا کنند همفکری صادقانه و تفکر در جهت پیشرفت هتل و رسیدن به هدف راز موفقیت است کسب موفقیت به هیچ وجه دشوارتر از تجربه شکست نیست یکی از دلایل دست نیافتن به موفقیت برنامهریزی صحیح نداشتن برای موفقیت است مدیری که نتوانند اشتباهاتی که زیردستانش مرتکب میشوند را تصحیح نماید و در پی کسب تکنولوژی و دانش جدید مطالعه و بازآموزی و فرهنگ علاقه کارکنان به کارکردن و تکنو لوژی و دانش جدید تلاش کند به کمال مطلوب و موفقیت نخواهد رسید هرگز نباید فرهنگ کمکاری یا بدگوئی در هتل رواج پیدا کند.مدیری که بتواند از نیروی انسانی کمتر اما ماهرتر برای پیشرفت در امور و از توان، تخصص و قابلیتهای هر یک از پرسنل برای تقویت هتل استفاده کند یک امتیاز با ارزش محسوب میشود مدیران موفق خوب میدانند پیروزی حاصل تلاش بیوقفه و مستمر، عزم راسخ و غلبه بر شکستهای قبل است برای موفقیت باید به طور دائم و عمیق در باورهای خود تجدید نظر کرده تا آن را از زوائد غلط و نادرست، پاک و تصفیه کنید هرگز از هدف خود سرد و نومید نشوید هیچگاه کار کسی را از پای درنیاورده است اما بطالت و سستی انسان را فرسوده و ناتوان میکند موفقیت امکان دارد دیر پدیدار گردد و نشانهای هم از متجلیشدن آن در آینده نباشد در واقع تلاش برای موفقیت بدون آنکه حس شود در پنهانی رشد میکند و پس از مدتی ظهور میکند.
مدیریت هتل میبایست انتقادات سازنده را با آغوش باز بپذیرد و از آن استقبال کند و در جهت رسیدن به اهداف و عملکردهایش استفاده نماید هرگز سعی نکند با بهانه آوردن و توجیههای غیر منطقی نقاط ضعف کار خود را بپوشاند توفیق شغلی و ترقی و پیشرفت مدیران تصادفی نبوده مدیر موفق اهداف خود را به دقت تعیین میکند و مسیر رسیدن به اهداف را کاملاً مشخص ترسیم میکند و اولویتهای کارهای خود را برنامهریزی میکند مدیر موفق میداند کارها چگونه و چه زمانی باید انجام شود و چگونه کارکنان ناتوان را نیرومند سازد و جلوی پرخاشگری کارکنان را بگیرد در حقیقت مدیران موفق دریافتهاند چگونه نیروها را متمرکز کنند و به خدمت خود درآورند.
همیشه به یاد داشته باشید اگر به کارتان علاقهمند نباشید یا برای دلپذیر کردن محیط کارتان کوشش نکنید یا ازکارتان خسته شده باشید هرگز موفق نخواهید بود و این نکته را نباید فراموش کرد هرگز نباید حتی یک مشتری ناراضی از هتل بیرون برود زیرا مشتری است که انسان را به موفقیت میرساند امروز مدیران بودجهای تعیین میکنند و به هر یک از کارکنان این اختیار را میدهند که از این بودجه خرج کند تا حتی یک نفر ناراضی از هتل خارج نشود مدیرانی که تحصیلات بالای داشتهاند و از وضع بازار برنامههای آینده و دراز مدت هتل اطلاع کافی داشتهاند و تجربه در امور هتلداری و استفاده کردن از تکنولوژی و تجربیات خود و دیگر کارکنان با تجربه و به کار گماشتن و واگذاری پستهای کلیدی هتل به افراد متخصص و ماهر و انتخاب کارکنان آموزشدیده و تفویض اختیار به آنها داشته از مدیران موفق بودهاند دستیابی به اهداف برتر در نظام هتلداری، امری تصادفی یا وابسته به شانس نیست.
حفظ اصول و ارزشهای هتلداری زمانی میسر میشود که امور مربوط به آن با کاربرد اصول صحیح مدیریت و به کارگیری دانشهای نوین هتلداری، همراه شود. دانستن، به کار بستن و رعایت کلیه فنون هتلداری راز موفقیت است موفقیت یک شانس یک تصادف نیست محصول مهمان نوازی، همیشه خوب به فروش میرسد منظور این است مهمان نوازی رمز موفقیت است موفقیت انتظارات را برآورد میکند مدیری که نتواند اشتباهاتی که زیر دستانش مرتکب میشوند را تصحیح نماید و در پی کسب تکنولوژی و دانش جدید مطالعه و بازآموزی و فرهنگ علاقه کارکنان به کارکردن و تکنولوژی و دانش جدید تلاش کند به کمال مطلوب و موفقیت نخواهد رسید هرگز نباید فرهنگ کمکاری یا بدگوئی در هتل رواج پیدا کند.
ویژگیهای یک مدیر موفق
۱. مدیر موفق مشاوران خوبی داشته است.
۲. اگر خود تخصص ندارد از تخصص دیگران استفاده کند.
۳. مدیر موفق کسی است که وجدان کاری و تسلط کامل بر امور داشته باشد.
۴. مسئولیت بپذیرد و دارای اعتماد به نفس بوده و از امنیت خاطر کافی برخوردار باشد.
۵. آشنائی با تکنولوژی روز.
۶. اولویتها را فوراً تشخیص دهد.
۷. اطلاعات کافی و لازم از کلیه بخشهای هتل (مطلع بودن به کلیه امور هتلداری).
۸. عدم تبعیض و ایجاد عدالت در پرسنل.
۹. هدف و برنامهریزی مناسب و شناخت اهداف هتل و توجیه کارکنان.
۱۰. شم مدیریت و اعتماد به نفس بالا.
۱۱. دادن پستهای کلیدی به افراد متخصص، کاردان، ماهر، صادق و علاقهمند.
۱۲. تخصص، تجربه و تحصیلات لازم و آشنابودن به زبان خارجی.
۱۳. وادار کردن پرسنل به نظم و انضباط و وقتشناسی.
۱۴. توانائی به وجود آوردن اعتماد به نفس در پرسنل.
۱۵. خلاقیت، ابتکار و نوآوری در امور هتل.
۱۶. قرار ندادن مسئولیت به افراد غیروارد و متخصص و مخالف اهداف مدیریت.
۱۷. دارای افکار منطقی.
۱۸. درستکار و امین بودن.
۱۹. بی جواب نگذاشتن امور و نامهها.
۲۰. قاطعیت در تصمیمگیری.
۲۱. پیگیری، نظارت مداوم و کنترل مستمر و قاطع.
۲۲. علاقهمند بودن به کار و انتقادپذیر بودن.
۲۳. خوش برخورد بودن.
۲۴. سلامت کامل جسمی و روحی.
۲۵. عفیف و پاک نظر.
۲۶. شناخت کافی از کارکنان و توانائی و تخصص و تجربه آنها محول نمودن وظایف با توجه به استعداد پرسنل.