دین ، شریعت و مفهوم اسلام از منظر علامه مطهری
" قرآن كريم كه دين خدا را از آدم تا خاتم يك جريان پيوسته معرفي ميكند نه چند تا، يك نام روي آن ميگذارد و آن " اسلام " است. البته مقصود اين نيست كه در همه دورهها دين خدا با اين نام خوانده ميشده است و با اين نام در ميان مردم معروف بوده است، بلكه مقصود اين است كه حقيقت دين داراي ماهيتي است كه بهترين معرف آن لفظ اسلام است و اين است كه ميگويد « ان الدين عند الله الاسلام » يا ميگويد ابراهيم يهودياً و لانصرانياً و لكن كان حنيفاً مسلماً . " 1
" اگر کسی دارای صفت تسلیم باشد و به عللی اسلام ( شریعت محمدی ) بر او مکتوم مانده باشد و او در این باره بی تقصیر باشد، هرگز خداوند او را معذب نمی سازد، او اهل نجات از دوزخ است . . . " 2
" به نظر حکمای اسلام از قبیل بوعلی و صدرالمتالهین، اکثریت مردمی که به حقیقت اعتراف ندارند ، قاصرند نه مقصر ; چنین اشخاصی اگر خداشناس نباشند ، معذب نخواهند بود - هر چند به بهشت هم نخواهند رفت - و اگر خداشناس باشند و به معاد اعتقاد داشته باشند و عملی خالص قربة الی الله انجام دهند، پاداش نیک عمل خویش را خواهند گرفت . تنها کسانی به شقاوت کشیده می شوند که مقصر باشند نه قاصر . " 3
" شما اگر به همین مسیحیت تحریف شده نگاه کنید و بروید در دهات و شهرها، آیا هر کشیشی را که می بینید، آدم فاسد و کثیفی است ؟ والله میان همین ها صدی هفتاد هشتادشان مردمی هستند با یک احساس ایمانی و تقوا و خلوص که به نام مسیح و مریم، چقدر راستی و تقوا و پاکی به مردم داده اند، تقصیری هم ندارند; آنها به بهشت می روند، کشیش آنها هم به بهشت می رود . " 4
زيرنويسها :
-
کتاب : وحی و نبوت – ص 39 و 49 – علامه مطهری
-
مجموعه آثار ، ج 1، ص 293
-
همان ، ص 342
-
همان، ج 3، ص 439
تحقیق : محمد صالحی 13 / 6 /89 http://mahsan.parsiblog.com