آیا تا به حال اندیشیده اید که کودکان ما چگونه باید با علم کامپیوتر آشنا شوند؟ چیزی بیش از توانایی انجام بازی های کامپیوتری؟ دنیای آینده دنیای دیجیتال و کامپیوتر است. دنیای فناوری، دنیای اطلاعات. دنیایی که در آن اشخاصی در صدر قدرت خواهند بود که توانایی استفاده از این تکنولوژی را داشته باشند. اما چگونه باید این علم را به کودکان خود بیاموزیم؟ واضح است که برای آموختن نحوه استفاده بهتر از هر وسیله ای باید از چگونگی عملکرد آن اطلاع داشته باشیم. کامپیوترها به وسیله برنامه و نرم افزارها وظایف خود را انجام می دهند. بنابراین شاید یک راه حل خوب آموزش برنامه نویسی به کودکانمان باشد. شاید آنها هرگز برنامه نویسی را به عنوان شغل آینده خود انتخاب نکنند، اما برای درک چگونگی عملکرد یک کامپیوتر، اینکه کامپیوتر چیزی بیش از یک دستگاه کند ذهن نیست که تنها کاری که می تواند انجام دهد اجرا کردن دستوراتی است که انسانها برایش تعریف می کنند، یکی از بهترین انتخاب ها آموختن برنامه نویسی به کودکان می باشد.

اما سوال اصلی این است که «کدام زبان؟» زبان های سطح پایین برای یادگیری نحوه عملکرد یک کامپیوتر بسیار مناسب هستند. پس آیا زبانی همانند اسمبلی برای آموزش به کودکان مناسب است؟ واقعیت این است که کودکان باید از کاری که انجام می دهند لذت ببرند تا به ادامه دادن آن تشویق شوند. برنامه نویسی با زبان اسمبلی با وجود ساده بودن و داشتن دستورات کم، برای آموزش برنامه نویسی به کودکان مناسب نیست. چرا که نمی توان کارهای جذابی همانند ساختن بازی های کوچک و ساده را به راحتی با آن  انجام داد. بنابراین آیا زبان های سطح بالاتری همانند جاوا یا پایتون انتخاب مناسب تری است؟ با استفاده از چنین زبان هایی نیز کودک قبل از اینکه توانایی نوشتن برنامه ای کاربردی و جالب را بدست بیاورد باید به سطح بالایی از توانایی برسد. توجه داشته باشید که حتی اگر کودک شما بخواهد در آینده برنامه نویس شود نیز باید ابتدا مفاهیم اولیه را به خوبی درک کرده باشد که این امر نیز بدون احساس لذت از بازی با کد میسر نخواهد شد.
خوشبختانه زبان های برنامه نویسی متعددی برای این منظور پدید آمده اند.در اینجا تعدادی از این زبان ها و محیط های برنامه نویسی موجود برای آنها معرفی خواهند شد:


Logo

زبان لوگو در سال ۱۹۶۷ با هدف آموزش پدید آمد. لوگو ساختاری همانند Lisp دارد و می توانید آن را Lisp بدون پرانتز در نظر بگیرید. لوگو در حالت بصری لاکپشتی است که مدادی به دست دارد. برنامه نویس با نوشتن دستورات نحوه حرکت این لاکپشت را کنترل کرده و می تواند اشکال مختلفی را پدید آورد. استفاده از لاکپشت به دلایل تاریخی صورت می گیرد. در سال ۱۹۶۹ موسسه تحقیقات و فناوری ماساچوست (MIT) رباتی به شکل لاکپشت طراحی کرد که به وسیله زبان لوگو کنترل و هدایت می شد. لوگو از آن زمان تا به حال تغییر چندانی نکرده است. البته به دلیل نبود استاندارد مشخصی برای این زبان، انواع گوناگونی از آن با دستورالعمل های تا حدودی متفاوت وجود دارد.


براي نمايش در سايز اصلي بر روي نوشته كليك كنيد ، مشخصات تصوير هست 533 در397 پيكسل .


Scratch

زبان برنامه نویسی Scratch اولین بار در اوایل سال ۲۰۰۷ پدیدار شد. با وجود عمر کوتاه آن، این زبان توانسته است طرفداران بسیاری پیدا کند. scratch به زبان های زیادی ترجمه شده است. در حال حاضر این زبان در مدارس بسیاری در سرتاسر جهان به عنوان اولین زبان برنامه نویسی تدریس می گردد

براي نمايش در سايز اصلي بر روي نوشته كليك كنيد ، مشخصات تصوير هست 533 در391 پيكسل .


Etoys

Etoys محیطی دوستانه برای کودکان فراهم می آورد تا بتوانند از کار با کامپیوتر خود لذت ببرند. Etoys تنها یک محیط برنامه نویسی برای کودکان نیست، بلکه یک Desktop کامل به وجود می آورد که بر روی اکثر پلات فرم ها قابل اجرا است. از آنجایی که این نرم افزار متن باز است، بسیاری از بخش های آن توسط کاربران نهایی (کودکان و نوجوانان) به وجود آمده اند. Etoys محیطی چند رسانه ای همراه با زبان اسکریپت نویسی قوی، که توانایی پشتیبانی از برنامه نویسی شیء گرا را دارا می باشد، به همراه اشیاء بسیاری همانند گرافیک های دوبعدی، سه بعدی، صوت، انیمیشن و حتی صفحات وب پدید آورده که تمامی آنها توسط کاربران نرم افزار به وجود آمده اند. یکی از قابلیت های منحصر به فرد Etoys توانایی به اشتراک گزاری نرم افزارها و پروژه های نوشته شده با آن به صورت Real-Time از طریق اینترنت می باشد که به کودکان این اجازه را می دهد تا با همکاری یکدیگر پروژه ای را تکمیل و به اتمام برسانند.

Alice

آلیس زبان برنامه نویسی متن باز و شیء گرا است .آلیس بر اساس جاوا توسعه پیدا کرده است و محیطی سه بعدی را پدید می آورد که کاربران می توانند به وسیله Drag-And-Drop به سادگی اشیاء سه بعدی و انیمیشن پدید آورند. هدف اصلی آلیس مقابله با سه مشکل اساسی است که در اغلب زبان های آموزشی وجود دارد: ۱) اکثر زبان ها برای به وجود آوردن کدهای قابل استفاده پدید آمده اند که خود موجب به وجود آمدن پیچیدگی می شود. اما آلیس منحصرا بر روی آموزش برنامه نویسی تمرکز داشته است. ۲) آلیس کاملا با IDE خود پیوند خورده است. بنابراین نیازی به حفظ کردن گرامر زبان نیست. هر چند که از برنامه نویسی شیء گرا و بر اساس رویداد پشتیبانی می کند. ۳) آلیس علاوه بر آنکه محیطی برای آموزش برنامه نویسی برای نوجوانان پدید می آورد، می تواند به عنوان یک ابزار داستان سرا برای سرگمی کودکان نیز استفاده شود. به این معنی که کودکان کوچکتر نیز می توانند به وسیله Drag-And-Drop داستان هایی با گرافیک سه بعدی پدید آورند.


BASIC-256
این زبان بر پایه زبان بیسیک توسعه یافته و همراه محیط گرافیکی ارائه می شود که به کودکان این اجازه را می دهد تا با استفاده از دستورات آن، اشکالی را ترسیم نمایند. همچنین از دستورات ساختاری، همانند If/Then، for/next و روال ها پشتیبانی می کند تا کودکان بتوانند اصول پایه برنامه نویسی را فرا گیرند. BASIC-256 نرم افزاری آزاد بوده و تحت اجازه نامه GPL منتشر می گردد

براي نمايش در سايز اصلي بر روي نوشته كليك كنيد ، مشخصات تصوير هست 533 در415 پيكسل .