به اطلاع میرسانیم این مقاله در 17 بخش تنظیم شده است برای دیدن بخش های دیگر مقاله لطفا به لینک زیر مراجعه کنید:
افسانه ازدواج ام كلثوم با عمر+ تصاویر کتب اهل سنت
ازدواج ام كلثوم با عمر، شاهد دروغ بودن شهادت:
طرح شبهه:
شيعيان ادعا مي كنند كه خليفه دوم قاتل فاطمه زهرا (رضي الله عنها) است؛ اما كدام عقل سليم مي پذيرد كه حضرت علي (رضي الله عنه ) دخترش را به ازدواج قاتل همسر گراميش ، فاطمه (رضي الله عنها) درآورد و رابطه دوستانه با او برقرار نمايد؟
نقد و بررسی
محور اول: دخترى به نام ام كلثوم وجود نداشته است:
عدهاى از انديشهوران و محققان شيعى، معتقد هستند كه امير مؤمنان عليه السلام دخترى به غير از حضرت زينب سلام الله عليها، به نام امّكلثوم از حضرت زهرا سلام الله عليها نداشته است و در حقيقت امّكلثوم، همان حضرت زينب سلام الله عليها است.
کسانى که فرزندان امير مؤمنان از فاطمه زهرا را پنج نفر؛ يعنى امام حسن، امام حسين، محسن، زينب و امّكلثوم معرفى کردهاند، تنها به مضامين روايات نظر داشتهاند که در آنها گاهى نام زينب آمده و گاهى امّكلثوم. به همين سبب نام هر دو را آوردهاند؛ غافل از اينکه امّكلثوم کنيه زينب کبرى است؛ چنانچه اين مطلب در بسيارى از کتب انساب شيعه ذکر شده است.
كلام عالمان شيعه در تاييد اين ديدگاه:
رضى الدين حلى از عالمان بزرگ شيعه در قرن هشتم هجرى در باره فرزندان امير مؤمنان عليه السلام مىنويسد:
كان له ( عليه السلام ) سبعة وعشرون ذكرا وأنثى: الحسن، والحسين، وزينب الكبرى المكناة بأم كلثوم من فاطمة بنت رسول الله ( صلى الله عليه وآله )....
تعداد فرزندان علي عليه السلام از دختر و پسر بيست و هفت نفر است. حسن، حسين و زينب كبرى كه كنيه وى امّكلثوم است، همگى از فرزندان دخت گرامى رسول خدا صلى الله عليه وآله بودهاند.
الحلي، رضى الدين على بن يوسف المطهر، (متوفاي705هـ)، العدد القوية لدفع المخاوف اليومية، ص242، تحقيق: السيد مهدى الرجائى، ناشر: مكتبة آية الله المرعشى ـ قم، الطبعة الأولى، 1408 هـ.
و آيت الله مرعشى در شرح احقاق الحق به نقل از فضل بن روزبهان از عالمان قرن دهم هجرى مىنويسد:
ومنهم العلامة فضل الله روزبهان الخنجي الأصفهاني المتوفى سنة 927 في " وسيلة الخادم إلى المخدوم " در شرح صلوات چهارده معصوم عليهم السلام ( ص 103 ط كتابخانه عمومى آية الله العظمى نجفى بقم ) قال:...
وحضرت امير المؤمنين على را هفده فرزند بوده وبه روايتى بيست فرزند، امام حسن، ديگر امام حسين، ديگر محسن - درطفلى وفات كرده - ديگر ام كلثوم واين هر چهار از فاطمه بودهاند.
المرعشي النجفي، آية الله السيد شهاب الدين (متوفاي 1369ش)، شرح إحقاق الحق وإزهاق الباطل، ج 30 ص 172، ناشر: منشورات مكتبة آية الله العظمى المرعشي النجفي ـ قم.
باقر شريف القرشى، محقق معاصر و از مفاخر شيعه ساكن نجف در اين باره مىگويد:
ليس لصديقة الطاهرة بنت غير السيدة زينب. و أنها تكنّا بأُمّ كلثوم. كما ذكرنا اليه بعض المحققين. و علي ايّ حال فإنّي اذهب بغير تردد اذا ان الصديقة الطاهرة الزهراء ليس عندها بنت تسمّي بأُم كلثوم.
صديقه طاهره، دخترى غير از حضرت زينب نداشته است و همو كنيهاش امّكلثوم بوده است؛ چنانچه برخى از محققين نيز بر اين عقيده هستند. به هر حال من بدون ترديد عقيده دارم كه صديقه طاهره دخترى به نام امّكلثوم نداشته است.
القرشي، باقر شريف (معاصر)، حياة سيدة النساء فاطمة الزهرا سلام الله عليها، ص 219.
كلام علماي اهل سنت در تاييد اين نظر:
برخى از دانشمندان سنى نيز فرزندان حضرت زهرا سلام الله عليها را فقط چهار نفر و يا سه نفر ذكر و هيچ نامى از امّكلثوم نبردهاند. صالحى شامى در سبل الهدى و الرشاد مىنويسد:
الثاني: في ولده - رضي الله تعالى عنهم - له من الولد الحسن والحسين ومحسن وزينب الكبرى من فاطمة - رضي الله تعالى عنهم - وله أولاد من غيرها كثيرون.
فرزندان علي رضى الله عنه از فاطمه زهرا؛ حسن، حسين، محسن و زينب كبرى بود و از ديگر زنانش فرزندان زيادى داشت.
الصالحي الشامي، محمد بن يوسف (متوفاي942هـ)، سبل الهدى والرشاد في سيرة خير العباد، ج 11، ص 288، تحقيق: عادل أحمد عبد الموجود وعلي محمد معوض، ناشر: دار الكتب العلمية - بيروت، الطبعة: الأولى، 1414هـ.
ازدواج عمر با ام کلثوم
و شهاب الدين قليوبى (متوفاي1069هـ) در حاشيهاى كه بر شرح جلال الدين محلى بر منهاج الطالبين دارد، فرزندان امير مؤمنان عليه السلام را سه نفر ذكر كرده و از جلال الدين سيوطى نيز همين مطلب را نقل مىكند:
قَوْلُهُ: (وَالِاعْتِبَارُ بِالْأَبِ) أَيْ إلَّا فِي حَقِّهِ - صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ - فَإِنَّ أَوْلَادَ بِنْتِهِ فَاطِمَةَ وَهُمْ الْحَسَنُ وَالْحُسَيْنُ وَأَوْلَادُهُمَا مِنْ الذُّكُورِ يَنْتَسِبُونَ إلَيْهِ، وَهُمْ الْأَشْرَافُ فِي عُرْفِ مِصْرَ وَإِنْ كَانَ الشَّرَفُ أَصَالَةً لَقَبًا لِكُلٍّ مِنْ أَهْلِ الْبَيْتِ، وَأَمَّا أَوْلَادُ زَيْنَبَ بِنْتَ فَاطِمَةَ، وَكَذَا أَوْلَادُ بَنَاتِ الْحَسَنِ وَالْحُسَيْنِ وَأَوْلَادُهُمَا مِنْ غَيْرِهِمْ، فَإِنَّهُمْ يَنْتَسِبُونَ إلَى آبَائِهِمْ وَإِنْ كَانَ يُقَالُ لِلْجَمِيعِ أَوْلَادُهُ - صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ - وَذُرِّيَّتُهُ.
فَائِدَةٌ: قَالَ الْجَلَالُ السُّيُوطِيّ - رَحِمَهُ اللَّهُ - لَمْ يَعْقُبْ مِنْ أَوْلَادِهِ - صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ - إلَّا فَاطِمَةُ الزَّهْرَاءُ فَإِنَّهَا وَلَدَتْ مِنْ عَلِيٍّ - رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ - الْحَسَنَ وَالْحُسَيْنَ وَزَيْنَبَ، وَتَزَوَّجَتْ زَيْنَبُ هَذِهِ بِابْنِ عَمِّهَا عَبْدِ اللَّهِ فَوُلِدَ لَهُ مِنْهَا عَلِيٌّ وَعَوْنٌ الْأَكْبَرُ وَعَبَّاسٌ وَمُحَمَّدٌ وَأُمُّ كُلْثُومَ، وَكُلُّ ذُرِّيَّةِ فَاطِمَةَ يُقَالُ لَهُمْ أَوْلَادُهُ - صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ - وَذُرِّيَّتُهُ لَكِنْ لَا يُنْسَبُ إلَيْهِ مِنْهُمْ إلَّا الذُّكُورُ مِنْ أَوْلَادِ الْحَسَنِ وَالْحُسَيْنِ خَاصَّةً لِنَصِّهِ عَلَى ذَلِكَ اهـ.
اين سخن كه فرزند به پدر نسبت داده مى شود، صحيح است؛ مگر در حق رسول خدا (صلي الله عليه وآله)؛ چون فرزندان فاطمه؛ يعنى حسن و حسين و فرزندان پسر اين دو به آن حضرت ن سبت داده مى شود كه در عرف مردم مصر به آنان اشراف مىگويند؛ اگر چه اشراف لقبى است براى هر يك از اهل بيت.
و اما فرزندان زينب دختر فاطمه و همچنين فرزندان دختران حسن و حسين و اولاد اين دو كه از غير اهل بيت هستد به پدرانشان نسبت داده مى شوند؛ اگر چه به همه آنان زريه و فرزندان رسول خدا (صلي الله عليه وآله) نيز گفته مىشود.
جلال الدين سيوطى گفته است: رسول خدا (صلي الله عليه وآله) فرزندى غير از فاطمه نداشت، وفاطمه پس از ادواج با علي فرزندانى به نام حسن، حسين و زينب به دنيا آورد، و زينب با پسر عمويش عبد الله ازدواج كرد كه از وى فرزندى به نام علي، عون اكبر، عباس، محمد و امّكلثوم داشت. به تمام فرزندان فاطمه، فرزندان رسول خدا (صلي الله عليه وآله) نيز مى گويند؛ ولى فقط فرزندان پسر از اولاد حسن و حسين مىگويند به آن حضرت نسبت داده مى شود؛ چون خود پيامبر بر اين موضوع تصريح فرموده است.
القليوبي، شهاب الدين أحمد بن أحمد بن سلامة (متوفاي1069هـ)، حاشية قليوبي على شرح جلال الدين المحلي على منهاج الطالبين، ج 3، ص 236، تحقيق: مكتب البحوث والدراسات، ناشر: دار الفكر، بيروت، الطبعة: الأولى، 1419هـ - 1998م.
و شيخ محمد خضرى از دانشمندان اهل سنت مصر نيز فرزندان فاطمه زهرا سلام الله عليها را فقط سه نفر مىداند:
زواج علي بفاطمة عليهما السلام. وفي هذه السنة تزوج علي بن أبي طالب وعمره إحدى وعشرون سنة بفاطمة بنت رسول الله، وسنها خمس عشرة سنة، وكان منها عقب رسول الله صلى الله عليه وسلم بنوه: الحسن والحسين وزينب.
در سال دوم پس از هجرت، علي كه بيست و يك سال داشت با فاطمه كه پانزده سال داشت ازدواج كرد و فرزندان رسول خدا؛ يعنى حسن، حسين و زينب نتيجه اين ازدواج بودند.
الخضري، الشيخ محمد (متوفاي1298هـ)، نور اليقين في سيرة سيد المرسلين، ج 1، ص 111، تحقيق: أحمد محمود خطاب، ناشر: مكتبة الإيمان - المنصورة / مصر، الطبعة: الأولى، 1419هـ - 1999م.
ازدواج عمر و ام کلثوم
شواهد اين ديدگاه:
شواهد بسيارى مىتوان بر اثبات اين نظريه اقامه كرد كه به چند شاهد بسنده مىكنيم:
1. در هيچ روايت صحيح السندي بين نام ام كلثوم و زينب جمع نشده است:
نخستين شاهد اين است كه در هيچ روايت صحيح السندى در منابع شيعه، در باره فرزندان فاطمه زهرا سلام الله عليها و ماجراهايى که به ايشان مربوط مىشود، نام زينب و امّكلثوم با هم نيامده؛ بلکه تنها يا نام زينب آمده است و يا نام امّكلثوم.
و نيز در هيچ روايت صحيح السندى از روايات شيعيان به اين مطلب تصريح نشده است كه خليفه دوم با دختر فاطمه زهرا سلام الله عليها ازدواج كرده باشد؛ بلكه تمام روايات امّكلثوم را دخترى در خانه امام علي معرفى كردهاند.
و تنها چيزى كه به عنوان مدرك به آن استدلال شده است، اجتهادات و سخنان برخى از علما است كه اين هم نمىتواند براى ديگران حجت باشد.
2. عبد الله بن جعفر با چه كسي ازدواج كرده است:
اهل سنت با سندهاى صحيح نقل كردهاند كه عبد الله بن جعفر همزمان با يكى از همسران امير مؤمنان و دختر آن حضرت ازدواج كرده است. در برخى از روايات، نام اين دختر امّكلثوم و در برخى ديگر نام او زينب نقل شده است.
محمد بن اسماعيل بخارى مىنويسد:
وَجَمَعَ عبد اللَّهِ بن جَعْفَرٍ بين ابْنَةِ عَلِيٍّ وَامْرَأَةِ عَلِيٍّ.
عبد الله بن جعفر با همسر علي و دختر علي همزمان ازدواج کرد.
البخاري الجعفي، محمد بن إسماعيل أبو عبدالله (متوفاي256هـ)، صحيح البخاري، ج 5، ص 1963، كِتَاب النِّكَاحِ، بَاب ما يَحِلُّ من النِّسَاءِ وما يَحْرُمُ، تحقيق د. مصطفى ديب البغا، ناشر: دار ابن كثير، اليمامة - بيروت، الطبعة: الثالثة، 1407 - 1987.
ازدواج عمر و ام کلثوم
در شرح اين روايت، برخى از عالمان اهل سنت اين دختر را زينب معرفى کردهاند:
وَجمع عبد الله بن جَعْفَر بَين بنت عَليّ وَامْرَأَته أما امْرَأَة عَليّ فَهِيَ ليلى بنت مَسْعُود وَأما بنته فَهِيَ زَيْنَب
عبد الله بن جعفر با يكى از همسران علي و دختر او ازدواج كرد. اما همسر او ليلى بنت مسعود و دخترش زينب بود.
العسقلاني الشافعي، أحمد بن علي بن حجر أبو الفضل (متوفاي852هـ)، هدي الساري مقدمة فتح الباري شرح صحيح البخاري، ج 1، ص 321، تحقيق: محمد فؤاد عبد الباقي، محب الدين الخطيب، ناشر: دار المعرفة - بيروت – 1379هـ.
ازدواج عمر و ام کلثوم
عدهاى نيز او را امّكلثوم معرفى کردهاند:
1011 - حَدَّثَنَا سَعِيدٌ، نا جَرِيرُ بْنُ عَبْدِ الْحَمِيدِ، عَنْ قُثَمَ مَوْلَى آلِ الْعَبَّاسِ قَالَ: جَمَعَ عَبْدُ اللَّهِ بْنُ جَعْفَرٍ بَيْنَ لَيْلَى بِنْتِ مَسْعُودٍ النَّهْشَلِيَّةِ، وَكَانَتِ امْرَأَةَ عَلِيٍّ، وَبَيْنَ أُمِّ كُلْثُومٍ بِنْتِ عَلِيٍّ لِفَاطِمَةَ بِنْتِ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، فَكَانَتَا امْرَأَتَيْهِ
عبد الله بن جعفر بين ليلى دختر مسعود نهشلى كه در زمانى همسر علي بود و بين دخترش امّكلثوم فرزند فاطمه يادگار رسول خدا (صلی الله علیه وآله) جمع كرد و هر دو در يك زمان همسران عبد الله بودند.
الخراساني، سعيد بن منصور (متوفاي227هـ)، سنن سعيد بن منصور، ج 1، ص 286، ح1011، تحقيق: حبيب الرحمن الأعظمي، ناشر: الدار السلفية - الهند، الطبعة: الأولى، 1403هـ ـ 1982م .
ازدواج عمر و ام کلثوم
سند اين روايت كاملا صحيح است. ابن حجر پس از نقل اين روايت مىگويد:
وَقَالَ بن سِيرِينَ لَا بَأْسَ بِهِ وَصَلَهُ سَعِيدُ بْنُ مَنْصُور عَنهُ بِسَنَد صَحِيح
اين حديث ايرادى ندارد؛ چون سعيد بن منصور آن را با سند صحيح نقل كرده است.
العسقلاني الشافعي، أحمد بن علي بن حجر أبو الفضل (متوفاي852 هـ)، فتح الباري شرح صحيح البخاري، ج 9، ص 155، تحقيق: محب الدين الخطيب، ناشر: دار المعرفة - بيروت.
ازدواج عمر با ام کلثوم
و پسر احمد بن حنبل نيز اين دختر را امّكلثوم مىداند:
كانت عند عبد الله بن جعفر أم كلثوم بنت علي وليلى بنت مسعود وامرأة علي النهشلية.
امّكلثوم دختر علي و ليلى دختر مسعود نهشلى كه زمانى همسر علي بوده است، همزمان در خانه عبد الله بن جعفر و همسران وى بودهاند.
عبد الله بن أحمد بن حنبل (متوفاي290 هـ)، مسائل أحمد بن حنبل رواية ابنه عبد الله ج 1، ص 349، تحقيق: زهير الشاويش، ناشر: المكتب الإسلامي - بيروت، الطبعة: الأولى، 1401هـ ـ 1981م .
ازدواج عمر و ام کلثوم
و بيهقى نيز در دو كتاب خود نام همسر عبد الله بن جعفر را امّكلثوم آورده است:
13856 - أَخْبَرَنَاهُ أَبُو حَازِمٍ الْحَافِظُ قَالَ: أَخْبَرَنَا أَبُو الْفَضْلِ بْنُ خُمَيْرَوَيِهِ قَالَ: حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ نَجْدَةَ قَالَ: حَدَّثَنَا سَعِيدُ بْنُ مَنْصُورٍ قَالَ: حَدَّثَنَا جَرِيرُ بْنُ عَبْدِ الْحَمِيدِ، عَنْ مُغِيرَةَ، عَنْ قُثَمٍ مَوْلَى الْعَبَّاسِ قَالَ: «جَمَعَ عَبْدُ اللَّهِ بْنُ جَعْفَرٍ بَيْنَ لَيْلَى بِنْتِ مَسْعُودٍ النَّهْشَلِيَّةِ وَكَانَتِ امْرَأَةُ عَلِيٍّ وَبَيْنَ أُمِّ كُلْثُومٍ بِنْتِ عَلِيٍّ لِفَاطِمَةَ فَكَانَتَا امْرَأَتَيْهِ»
عبد الله بن جعفر بين ليلى دختر مسعود نهشلى كه پيش از آن همسر علي بود و بين دخترش امّكلثوم فرزند علي از فاطمه جمع كرد و هر دو در يك زمان همسران عبد الله بودند.
البيهقي، أحمد بن الحسين بن علي بن موسى أبو بكر (متوفاي458هـ)، معرفة السنن والآثار عن الامام أبي عبد الله محمد بن أدريس الشافعي، ج 5، ص 294، تحقيق: سيد كسروي حسن، ناشر: دار الكتب العلمية ـ بيروت.
البيهقي، أحمد بن الحسين بن علي بن موسى أبو بكر (متوفاي458هـ)، سنن البيهقي الكبرى، ج 7، ص 167، ناشر: مكتبة دار الباز - مكة المكرمة، تحقيق: محمد عبد القادر عطا، 1414 - 1994.
ازدواج عمر و ام کلثوم
پاسخ اهل سنت به اين تعارض:
در جمع بين اين دو روايت عالمان اهل سنت ـ چون مىدانستهاند اگر زينب را همان امّكلثوم معرفى کنند، دچار مشکل مىشوند ـ توجيه شگفتآور و صد البته غير قابل قبولى كردهاند.
با اين دو خواهر يكي پس از ديگري ازدواج كرده است:
ابن حجر عسقلانى مىنويسد:
وَلَا تَعَارُضَ بَيْنَ الرِّوَايَتَيْنِ فِي زَيْنَبَ وَأُمِّ كُلْثُومٍ لِأَنَّهُ تَزَوَّجَهُمَا وَاحِدَةً بَعْدَ أُخْرَى مَعَ بَقَاءِ لَيْلَى فِي عِصْمَتِهِ
منافاتى بين دو روايت نيست که در يکى زينب و در ديگرىام کلثوم آمده است؛ زيرا عبد الله بن جعفر با هر يك پس از ديگرى ازدواج کرد (نه اينکه در زمان واحد با دو خواهر ازدواج کرده باشد).
العسقلاني الشافعي، أحمد بن علي بن حجر أبو الفضل (متوفاي852 هـ)، فتح الباري شرح صحيح البخاري، ج 9، ص 155، تحقيق: محب الدين الخطيب، ناشر: دار المعرفة - بيروت.
ازدواج عمر و ام کلثوم
اين سخن دو احتمال بيشتر ندارد، يا در ابتدا با حضرت زينب سلام الله عليها ازدواج كرده است و پس از آن حضرت با امّكلثوم، و يا در ابتدا با امّكلثوم و سپس با حضرت زينب (سلام الله عليها)؛ تفسير اول، همان پاسخ هايى است كه در ادامه از اهل سنت نقل خواهد شد؛ اما تفسير دوم، جداى از تعارض با تصريح عالمان اهل سنت به معنى اول، اشكالات ديگرى نيز دارد.
طبق نظر مشهور اهل سنت، حضرت امّكلثوم، در زمان حيات امام حسن عليه السلام از دنيا رفته است و تا آن زمان به عنوان همسر عبد الله بن جعفر به شمار مى آمده است؛ بنابراين ازدواج عبد الله بن جعفر با حضرت زينب، در زمان اميرمؤمنان ممكن نيست؛ زيرا جمع بين اختين مى شود؛ اما طبق روايات اهل سنت، عبد الله بن جعفر در زمان حيات آن حضرت، همسر حضرت زينب سلام الله عليها بوده است.
ابوبكر آجرى ذيل نقل ماجراى كشته شدن ابن ملجم مى گويد:
فَعَجِلَ عَلَيْهِ عَبْدُ اللَّهِ بْنُ جَعْفَرٍ , وَكَانَتْ زَيْنَبُ بِنْتُ عَلِيٍّ تَحْتَهُ
عبد الله بن جعفر كه زينب در آن زمان همسر او بود، به قتل ابن ملجم اقدام كرد.
الآجري، أبي بكر محمد بن الحسين (متوفاي360هـ، الشريعة، ج 4، ص 2108، تحقيق الدكتور عبد الله بن عمر بن سليمان الدميجي، ناشر: دار الوطن - الرياض / السعودية، الطبعة: الثانية، 1420 هـ - 1999 م.
ازدواج عمر و ام کلثوم
اين پاسخ ابن حجر با سخنان ديگر عالمان اهل سنت كه گفتهاند عبد الله بن جعفر پس از طلاق دادن حضرت زينب يا از دنيا رفتن ايشان با امّكلثوم ازدواج كرد، در تعارض است.
زينب را طلاق داد و با ام كلثوم ازدواج كرد!!!
برخى ادعا كردهاند كه عبد الله بن جعفر، حضرت زينب سلام الله عليها را طلاق داد و سپس با امّكلثوم ازدواج كرد.
ابن حزم ظاهرى گفته است :
وتزوج أم كلثوم بنت علي بن أبي طالب، بنت بنت رسول الله - صلى الله عليه وسلم - عمر بن الخطاب، فولدت له زيداً لم يعقب، ورقية؛ ثم خلف عليها بعد عمر - رضي الله عنه - عون بن جعفر بن أبي طالب؛ ثم خلف عليها بعده محمد بن جعفر بن أبي طالب؛ ثم خلف عليها بعده عبد الله بن جعفر ابن أبي طالب، بعد طلاقه لأختها زينب.
عمر با امّكلثوم دختر رسول خدا (صلی الله علیه وآله) ازدواج كرد كه نتيجه آن فرزندى به نام زيد و رقيه بود. سپس پس از عمر عون بن جعفر بن ابوطالب با وى ازدواج كرد و پس از آن محمد بن جعفر بن ابوطالب و سرانجام عبد الله بن جعفر بن ابوطالب پس از طلاق دادن خواهر امّكلثوم؛ يعنى زينب با وى ازدواج كرد.
إبن حزم الظاهري، علي بن أحمد بن سعيد أبو محمد (متوفاي456هـ)، جمهرة أنساب العرب، ج 1، ص 38، ناشر: دار الكتب العلمية - بيروت، الطبعة: الثالثة، 1424 هـ ـ 2003م
ازدواج عمر با ام کلثوم
در حالى كه طبق روايات شيعه و سنى عبد الله بن جعفر در زمان حيات امير مؤمنان با حضرت زينب ازدواج کرده است (يكى از اين شواهد روايت ابوبكر آجرى است كه در قسمت پيش گذشت) و تا آخر عمر حضرت زينب، يعنى تا پس از شهادت امام حسين عليه السلام (سال 61هـ) همسر عبد الله بوده است.
البته شايد، امّكلثوم دو باره زنده شده باشد و با عبد الله ازدواج كرده باشد!!!.
بيهقى در باره وفات حضرت زينب سلام الله عليها مى نويسد:
فَأَمَّا زَيْنَبُ فَتَزَوَّجَهَا عَبْدُ اللهِ بْنُ جَعْفَرٍ فَمَاتَتْ عِنْدَهُ
زينب، عبد الله بن جعفر با او ازدواج كرد و تا زنده بود، همسر او بود.
البيهقي، أبي بكر أحمد بن الحسين بن علي (متوفاي458هـ)، دلائل النبوة، ج 7، ص 283، طبق برنامه الجامع الكبير؛
البيهقي، أحمد بن الحسين بن علي بن موسى أبو بكر (متوفاي 458هـ)، سنن البيهقي الكبرى، ج 7، ص 70، الرقم 13201، ناشر: مكتبة دار الباز - مكة المكرمة، تحقيق: محمد عبد القادر عطا، 1414 – 1994؛
ابن عساكر الدمشقي الشافعي، أبي القاسم علي بن الحسن إبن هبة الله بن عبد الله،(متوفاي571هـ)، تاريخ مدينة دمشق وذكر فضلها وتسمية من حلها من الأماثل، ج 69، ص 176، تحقيق: محب الدين أبي سعيد عمر بن غرامة العمري، ناشر: دار الفكر - بيروت - 1995.
ازدواج عمر با ام کلثوم
بنابراين، اين ادعا كه عبد الله بن جعفر حضرت زينب سلام الله عليها را طلاق داده و سپس با امّكلثوم ازدواج كرده است، صحيح نمى باشد.
پس از وفات زينب با ام كلثوم ازدواج كرد!!!
عينى در عمدة القاري، مشكل را اين گونه حل كرده است:
أَن ابْن جَعْفَر تزوج زَيْنَب بنت عَليّ وَتزَوج مَعهَا امْرَأَته ليلى بنت مَسْعُود، وَقَالَ ابْن سعد: فَلَمَّا توفيت زَيْنَب تزوج بعْدهَا أم كُلْثُوم بنت عَليّ بنت فَاطِمَة، رَضِي الله تَعَالَى عَنْهُم.
عبد الله بن جعفر با زينب دختر علي و همسرش ليلى ازدواج كرد. ابن سعد مى گويد: هنگامى كه زينب از دنيا رفت با امّكلثوم دختر علي و فاطمه ازدواج كرد.
العيني، بدر الدين محمود بن أحمد (متوفاي 855هـ)، عمدة القاري شرح صحيح البخاري، ج 20، ص 101، ناشر: دار إحياء التراث العربي – بيروت.
ازدواج عمر و ا م کلثوم
در حالى كه طبق روايات اهل سنت و طبق نظر کسانى که امّكلثوم را غير از زينب مىدانند، امّكلثومى كه با عمر ازدواج كرده، پيش از حضرت زينب و در زمان حيات امام حسن عليه السلام در مدينه و به همراه فرزندش زيد از دنيا رفته است و امام حسن و امام حسين عليهما السلام بر جنازه آن دو نماز خواندهاند.
محمد بن حبيب بغدادى در المنمق و ابن عساكر دمشقى در تاريخ مدينة دمشق و صفدى در الوافى فى الوفيات مىنويسند:
وقد ذكر بعض أهل العلم أنه وأمه أم كلثوم بنت علي بن أبي طالب رحمة الله عليهم وكانت تحت عبد الله بن جعفر بن أبي طالب عليه مرضاً جميعاً وثقلاً ونزل بهما وأن رجالاً مشوا بينهما لينظروا أيهما يموت قبل صاحبه فيرث منه الآخر وأنهما قبضا في ساعة واحدة ولم يدر أيهما قبض قبل صاحبه فلم يتوارثا.
بعضى از اهل علم گفتهاند كه او و مادرش امّكلثوم دختر علي بن ابى طالب (رحمة الله عليهم) بود كه در آن زمان همسر عبد الله بن جعفر بود هر دو مريض شده و در يك زمان از دنيا رفتند. عده اى بين خانه آن دو در رفت و آمد بودند تا ببينند كه كداميك پيش از ديگرى مى ميرد، تا ديگرى از او ارث ببرد؛ اما آن دو در يك زمان مردند و ندانستند كه كداميك زودتر مرده است و به همين سبب از هم ارث نبردند.
المنمق في أخبار قريش ج1 ص312 المؤلف: محمد بن حبيب بن أمية بن عمرو الهاشمي، بالولاء، أبو جعفر البغدادي (المتوفى: 245هـ)، المحقق: خورشيد أحمد فاروق، الناشر: عالم الكتب، بيروت، الطبعة: الأولى، 1405 هـ - 1985 م، عدد الأجزاء: 1. تاريخ دمشق ج19 ص487 المؤلف: أبو القاسم علي بن الحسن بن هبة الله المعروف بابن عساكر (المتوفى: 571هـ)، المحقق: عمرو بن غرامة العمروي، الناشر: دار الفكر للطباعة والنشر والتوزيع، عام النشر: 1415 هـ - 1995 م، عدد الأجزاء: 80 (74 و 6 مجلدات فهارس). الوافي بالوفيات ج15 ص24 المؤلف: صلاح الدين خليل بن أيبك بن عبد الله الصفدي (المتوفى: 764هـ)، المحقق: أحمد الأرناؤوط وتركي مصطفى، الناشر: دار إحياء التراث - بيروت، عام النشر:1420هـ- 2000م، عدد الأجزاء: 29.
ازدواج عمر با ام کلثوم
محمد بن سعد در الطبقات الكبرى، سه روايت در اين باره نقل مىكند:
أَخْبَرَنَا عُبَيْدُ اللَّهِ بْنُ مُوسَى، قَالَ: أَخْبَرَنَا إِسْرَائِيلُ، عَنْ أَبِي حُصَيْنٍ، عَنْ عَامِرٍ، عَنِ ابْنِ عُمَرَ، أَنَّهُ صَلَّى عَلَى أُمِّ كُلْثُومٍ بِنْتِ عَلِيٍّ وَابْنِهَا زَيْدٍ وَجَعَلَهُ مِمَّا يَلِيهِ وَكَبَّرَ عَلَيْهِمَا أَرْبَعًا. أَخْبَرَنَا وَكِيعُ بْنُ الْجَرَّاحِ، عَنْ زَيْدِ بْنِ حَبِيبٍ، عَنِ الشَّعْبِيِّ بِمِثْلِهِ وَزَادَ فِيهِ: وَخَلْفَهُ الْحَسَنُ وَالْحُسَيْنُ ابْنَا عَلِيٍّ وَمُحَمَّدُ ابْنُ الْحَنَفِيَّةِ وَعَبْدُ اللَّهِ بْنُ عَبَّاسٍ وَعَبْدُ اللَّهِ بْنُ جَعْفَرٍ.
أَخْبَرَنَا عُبَيْدُ اللَّهِ بْنُ مُوسَى، أَخْبَرَنَا إِسْرَائِيلُ، عَنْ جَابِرٍ، عَنْ عَامِرٍ، عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عُمَرَ، أَنَّهُ كَبَّرَ عَلَى زَيْدِ بْنِ عُمَرَ بْنِ الْخَطَّابِ أَرْبَعًا وَخَلْفَهُ الْحَسَنُ وَالْحُسَيْنُ وَلَوْ عَلِمَ أَنَّهُ خَيْرٌ أَنْ يَزِيدَهُ زَادَهُ.
عبد الله بن عمر بر امّكلثوم دختر علي و فرزندش زيد نماز خواند و چهار تكبير گفت و نيز روايت ديگرى اضافه بر آن آمده است كه حسن، حسين، محمد حنفيه، ابن عباس و عبد الله بن جعفر به امامت عبد الله بن عمر نماز خواندند.
أخبرنا عبيد الله بن موسى أخبرنا إسرائيل عن السدي عن عبد الله البهي قال شهدت بن عمر صلى على أم كلثوم وزيد بن عمر بن الخطاب فجعل زيدا فيما يلي الإمام وشهد ذلك حسن وحسين.
عبد الله الهبى مىگويد: من نماز خواند عبد الله بن عمر را بر امّكلثوم و فرزندش زيد ديدم و نيز حسن و حسين شاهد نماز خواندن وى بر آن دو نفر بودند.
الزهري، محمد بن سعد بن منيع أبو عبدالله البصري (متوفاي230هـ)، الطبقات الكبرى، ج 8، ص 464، ناشر: دار صادر - بيروت.
ازدواج عمر و ام کلثوم
ذهبى در تاريخ الإسلام مىنويسد كه سعيد بن عاص كه در آن زمان امير مدينه بود، بر جنازه امّكلثوم نماز خوانده است:
وَقَالَ حماد بن سلمة، عن عمار بن أبي عمار، إن أم كلثوم وزيد بن عمر ماتا فكفنا، وصلى عليهما سَعِيد بن العاص، يعني إذ كَانَ أمير المدينة
و حماد بن سلمه از عمار بن ابى عمار روايت كرده است كه امكثوم و زيد هر دو مرده و با هم كفن شده و بر آن دو در زمان سعيد بن عاص نماز خوانده شد، يعنى هنگامى كه سعيد بن عاص امير مدينه بود.
الذهبي، شمس الدين محمد بن أحمد بن عثمان، (متوفاي748هـ)، تاريخ الإسلام ووفيات المشاهير والأعلام، ج 4، ص 138، تحقيق د. عمر عبد السلام تدمرى، ناشر: دار الكتاب العربي - لبنان/ بيروت، الطبعة: الأولى، 1407هـ - 1987م.
ازدواج عمر و ام کلثوم
در حالى كه سعيد بن عاص در زمان معاويه امير مدينه بوده و سال 59هـ از دنيا رفته است.
ذهبى در حوادث اين سال مىنويسد:
[حَوَادِثُ] سَنَة تسع وخمسين فِيهَا تُوُفِّيَ: سَعِيد بن العاص الأموي، عَلَى الصحيح.
بنا به نقل صحيح، سعيد بن عاص اموى در سال 59هـ از دنيا رفت.
الذهبي، شمس الدين محمد بن أحمد بن عثمان، (متوفاي748هـ)، تاريخ الإسلام ووفيات المشاهير والأعلام، ج 4، ص 165، تحقيق د. عمر عبد السلام تدمرى، ناشر: دار الكتاب العربي - لبنان/ بيروت، الطبعة: الأولى، 1407هـ - 1987م.
ازدواج عمر با ام کلثوم
بنابراين، ازدواج با امّكلثوم پس از رحلت حضرت زينب سلام الله عليها كه در كربلا نيز حضور داشته است، به معنى زنده شدن دوباره
امّكلثوم، پس از ماجراى كربلا است!!!
منبع سایت : سنت دات نت