0

مبحث 105 طرح صالحین: «فضای مجازی»

 
ahmadfarm
ahmadfarm
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : آبان 1390 
تعداد پست ها : 7792
محل سکونت : خراسان رضوی

پاسخ به:مبحث 105 طرح صالحین: «فضای مجازی»

نكته اي وجود دارد كه ما نبايد فراموش كنيم كه فرزندانمان از اين راه آسيب مي بينند

فرزندانمان را بايد تربيت بهتري كنيم زيرا كه اگر دو صباح از موبايل و اينترنت دور نگهداريم از چند سال بعد كه وارد دبيرستان مي شوند ديگر نمي توانيم در تمام لحظات با ايشان باشيم و ممكن است هرلحظه در دام شيطان بيفتند.

نه با محدوديت مي توانيم جلوي تمام آسيبها را بگيريم و نه با آزاد گذاري ايشان. پس بايد در تربيت فرزندانمان تلاش كنيم.

انشاله خدا كمك كند.

   

تنها امید خلق جهان یابن فاطمه   ای منتهای آرزوی اولیاء بیا

بالا گرفته ایم برایت دو دست را  ای مرد مستجاب قنوت و دعا بیا

                                     

           برای ظهورش صلوات........ اللهم صل علی محمد و ال محمد و عجل فرجهم

 
 
جمعه 20 شهریور 1394  7:27 PM
تشکرات از این پست
omiddeymi1368 ehsan007060 haj114 nargesza
haj114
haj114
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : آبان 1391 
تعداد پست ها : 3991

پاسخ به:مبحث 105 طرح صالحین: «فضای مجازی»

دیدار جمعی از دانشجویان و نمایندگان تشکلهای دانشجوئی ۱۳۹۱/۵/۱۶
 
رهبر انقلاب همچنین درباره سخنان یکی از دانشجویان درباره کم تحرکی شورایعالی فضای مجازی افزودند نباید برای دیدن نتایج فعالیت این شورا تعجیل کرد چرا که اینگونه کارها نیازمند چند سال زمان است. حضرت آیت الله خامنه ای در بخش دوم سخنانشان با طرح برخی از توقعات از مجموعه ها و محیطهای دانشجویی تأکید کردند دانشگاه یک جریان سیال متراکم از نیروست که اگر آزاد و هدایت شود کشور را به طور کامل هدایت خواهد کرد. ایشان توان متراکم محیطهای دانشجویی را متکی به دو عنصر نیروی فیاض جوانی و نیروی ناشی از علم و دانش جویی دانستند و افزودند دانشگاه می تواند با تکیه بر نشاط و اعتماد به نفس تشدید شده پس از انقلاب به همه توقعات پاسخ دهد. رهبر انقلاب در تشریح این توقعات آرمانگرایی را به عنوان یک توقع اساسی مورد تأکید قرار دادند و در سه بخش به تبیین آن پرداختند آرمانگرایی در سیاست در علم و در معنویت و اخلاق. ایشان افزودند آرمانگرایی در علم یعنی به دنبال قله های علمی رفتن که این هدف خوب درس خواندن را ضروری می سازد. حضرت آیت الله خامنه ای با تکیه بر این منطق خطاب به میلیونها نفر دانشجوی کشور خاطرنشان کردند امروز درس خواندن‌علم آموزی پژوهش و جدیت در کار اصلی دانشجویی یک جهاد است. ایشان در تبیین آرمانگرایی در معنویت و اخلاق نیز به لزوم پاک بودن محیطهای دانشجویی و تقید به دین و ارزشها اشاره کردند. رهبر انقلاب در این بخش با ریشه یابی و انتقاد شدید از نگاهی که دانشگاهها را محیطهایی مخالف دین می خوانَد افزودند این نگاه ارتجاعی و کاملاً غلط به آغاز شکل گیری دانشگاه در ایران در چندین دهه قبل از انقلاب و تلاشهای برخی برای تربیت یک نسل روشنفکر غربگرای خودباخته برمی گردد. حضرت آیت الله خامنه ای با رد این نگاه‌خاطرنشان کردند دانشگاه محیط دین و اخلاق و پاکیزگی و معنویت است و توقع این است که دانشگاهها به گونه ای باشد که هرکس به آن وارد می شود تقیدات دینی و اخلاقی اش بیشتر شود. رهبر انقلاب اسلامی در تبیین بایدها و نبایدهای آرمانگرایی به سخنان خود در دیدار مسئولان نظام درباره لزوم آرمانگرایی سیاسی توأم با واقع بینی اشاره کردند و در تذکری مهم افزودند آرمانگرایی نباید با پرخاشگری اشتباه شود بلکه می توان بدون این مسئله بشدت پایبند به ارزشها و اصول بود . ایشان کنترل احساسات و پرهیز از تصمیم گیری در اوج احساسات را ضروری دانستند و افزودند حضور تشکلهای دانشجویی در ۲۳ سال اخیر در مسائل مختلف اجتماعی – سیاسی فعالانه و قابل تقدیر بوده است اما در همین سالها مواردی وجود دارد که براساس احساسات پاک و مقدس دانشجویان تشکلها تصمیماتی گرفته و اقداماتی انجام داده اند که صحیح نبوده است چرا که تصمیم باید بر مطالعه موشکافانه و دقیق متکی باشد نه بر احساسات. رهبر انقلاب به عنوان مثال برای روشن شدن مرز آرمانگرایی و احساسات با اشاره به مخالفت بنیانی نظام با مجموعه های استبدادی منطقه خاطرنشان کردند با وجود مواضع کاملاً روشن نظام در این زمینه نباید با کار دیپلماسی سنتی و متعارف مخالفت شود. ایشان خاطرنشان کردند میان وظیفه آرمانگرایی مجموعه های دانشجویی و ملاحظه مصالح کشور عمل به قانون و تدبیر و درایت مدیریتی منافاتی وجود ندارد یعنی می توان هم جوان و پر احساس و آرمانگرا بود و هم جوری عمل کرد که با مسائل مدیریتی و مصالح کشور اصطکاکی نداشته باشد. حضرت آیت الله خامنه ای در جمع بندی این بخش از سخنانشان خاطرنشان کردند باید به معنا و عمق آرمانگرایی توجه کرد و ضمن پرهیز از تندروی با ملاحظه واقعیات و مصالح تصمیم گرفت و اقدام کرد و همیشه به یاد داشت که آرمانگرایی یعنی پایبندی به اصول و ارزشها و آرمانها تأثیرگذاری بر جهت مخالف و تأثیر ناپذیری از آن. رهبر انقلاب در ادامه سخنانشان در جمع نخبگان و فعالان دانشجویی حضور فیزیکی و فکری مجموعه های دانشجویی در مسائل مختلف کشور را لازم دانستند و افزودند حضور فکری با فعالیت فرهنگی در رسانه های دانشجویی و ارائه مواضع و نظرات امکان پذیر است ضمن اینکه اجتماعات دانشجویی متکی بر تصمیمات صحیح نیز حضور فیزیکی را ممکن می سازد. ایشان تصمیمات احساساتی در اینگونه اجتماعات را دارای پیامدهای منفی خواندند و برای پرهیز از بروز اینگونه تصمیمات و اقدامات پیشنهاد کردند لازم است مجموعه های دانشجویی یک کانون تصمیم و اقدام تشکیل دهند و در مسائل گوناگون با مشورت و پختگی و نخبگی به یک تصمیم و اقدام واحد برسند و همه دانشجویان نیز به این تصمیم پایبند باشند که در اینصورت تصمیمات و اقدامات ناشی از احساسات به پای مجموعه های دانشجویی نوشته نمی شود. حضرت آیت الله خامنه ای سخنان خود را با یک تذکر اخلاقی مهم ادامه دادند از «قول به غیر علم» بپرهیزید. ایشان خطاب به همه دانشجویان کشور افزودند از شما خواهش می کنم همانطور که به نماز و روزه اهتمام دارید به پرهیز از غیبت و تهمت و بیان مطالبی که به آن علم ندارید جداً اهتمام کنید. مراقبت از لغزشگاه خطرناکی به نام پست و مقام توصیه دیگر رهبر انقلاب به جوانان دانشجو بود. ایشان گفتند البته در دوره ای تشکلهای ارزش گرایی دانشجویی منزوی بودند اما الان اینگونه نیست و ممکن است مسئله پست و مقام برای برخی مجموعه ها و عناصر مطرح باشد شما جوانان مراقب این لغزشگاه باشید چرا که آدمهای گردن کلفت را هم زمین می زند. توجه به هدف دشمن در جنگ نرم محور دیگر سخنان امروز رهبری بود. حضرت آیت الله خامنه ای به دانشجویان گفتند از سر اعتقاد شما را افسران جنگ نرم می دانم به همین علت تأکید می کنم که به دقت هدف اصلی دشمن از جنگ نرم یعنی ایجاد تغییر در محاسبات مردم و مسئولان را مد نظر داشته باشید. ایشان دل ذهن تفکرات و اراده مردم را کانون تهاجم نرم دشمنان دانستند و خاطرنشان کردند آنها به صراحت می گویند باید کاری کنیم که ایرانیان محاسباتشان را عوض کنند یعنی به این نتیجه برسند که ادامه ایستادگی در مقابل استکبار و زورگویان جهانی به نفع آنها نیست و افسران جنگ نرم باید با درک این هدف گیری دشمن به طور صحیح با آن مقابله کنند. ایشان در ارائه مقابله صحیح با هدف اصلی دشمنان در جنگ نرم افزایش سطح معرفت را مورد تأکید فراوان قرار دادند. رهبر انقلاب به دانشجویان توصیه کردند سطح معرفت خود را مطالب سایتها‌وبلاگها و اینجور مسائل قرار ندهید بلکه سعی کنید با اتکای به قرآن نوشته های استاد مطهری و نوشته های فضلای بزرگ و فضلای جوان حوزه ها بطور روزافزون سطح معارف خود را ارتقا دهید. حضرت آیت الله خامنه ای‌نگاه پرامید را اساسی ترین مسئله خواندند و افزایش مطالعات اسلامی نگاه مستبصرانه به واقعیات کشور انتقاد منصفانه و نظارت مستمر و متعادل را جزو وظایف اساسی مجموعه های دانشجویی دانستند و تأکید کردند همه این موارد باید با مدارا و عقلانیت همراه و از افراط و تفریط بدور باشد. رهبر انقلاب خاطرنشان کردند واقعیات کشور امید را در دلها افزایش می دهد هرچه می توانید این شعاع درخشان امید را در دل خودتان و در دل مردم زنده نگه دارید و گسترش دهید. در این دیدار قبل از سخنان رهبر انقلاب ۱۲ نفر از فعالان دانشجویی آقایان و خانمها علی حسن زاده نماینده بسیج دانشجویی جواد مختاری علی آبادی – دانشجوی نخبه سال آخر دکترای شیمی مهدی امیریان – نماینده دفتر تحکیم وحدت بشری هاتف قوچانی – دانشجوی نخبه سال آخر دکترای فیزیوتراپی علی جمشیدی – نماینده اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل محمدیاسر ترابی – نماینده گروههای جهادی دانشجویی محمد پهلوان کاشی– نماینده اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان مهسا قربانی – نماینده انجمنهای علمی دانشجویی مهدی خوجیگی – جنبش عدالتخواه دانشجویی سهیل کیارش – نماینده رسانه های دانشجویی لیلا عبدالله زاده – دانشجوی نخبه دکتری اقتصادی بین المللی دانشگاه آزاد و محمدحسین عبداللهی – به نمایندگی از کانونها و هیأتهای دانشجویی دیدگاههای خود را درباره مسائل مختلف علمی – دانشگاهی – صنفی – فرهنگی – اجتماعی – سیاسی و اقتصادی بیان کردند. مهمترین نکاتی که نمایندگان تشکلها و فعالان دانشجویی در سخنان خود مطرح کردند به این شرح است انتقاد از عملکرد کُند دستگاه دیپلماسی در برخی تحولات منطقه گلایه از ضعف اخلاق اسلامی در فضای سیاسی و رسانه ای کشور لزوم برائت و عذرخواهی رسمی حامیان فتنه ۸۸ از ملت ایران انتقاد از تنگ نظری برخی مدیران میانی در باب آزادی بیان ضرورت رعایت عملی و همه جانبه قانون در تصمیمات و اقدامات مسئولان لزوم خدمت رسانی بدون «حاشیه سازی و جدل سیاسی» از جانب مسئولان گستاخی بیشتر جبهه استکبار در صورت هرگونه عقب نشینی با هر بهانه و توجیه ضرورت پرهیز عناصر و فعالان سیاسی از سیاسی بازی و فریب کاری برای ورود به عرصه انتخابات نگرانی از نهادینه شدن انتخاباتِ تبلیغات محور و نقش آفرینی کانونهای قدرت و ثروت در انتخابات ضرورت هوشیاری مسئولان در قبال فرصت طلبان تفرقه انگیز استفاده کامل از ظرفیتهای مردمی نظام و پرهیز از محدود کردن این ظرفیت به انتخابات و راهپیماییها مراقبت از بازی در پازل دشمن و در عین حال آسیب شناسی و بیان هوشمندانه نقاط ضعف گلایه از برخی الگوسازی های غیر ارزشی و ارائه تصویر غیرواقعی و ناامیدانه از کشور در رسانه ها الگوسازی درباره فرهنگ صحیح اقتصادی و اقتصاد مقاومتی در رسانه ملی و پرهیز از تبلیغ و ترویج تجمل گرایی نبود توجیه منطقی و اقتصادی برای هزینه های میلیاردی برخی رشته های ورزشی و تأثیر منفی این مسئله بر نخبگان کشور بی نتیجه بودن تحریم ها و فشارهای اقتصادی غرب نبود نقشه راه فرهنگی و عدم انسجام برخی فعالیتهای دستگاههای فرهنگی انتقاد از کمبود خلاقیت و ابتکار در ارائه پیشرفتهای نظام به افکار عمومی انتقاد از تغییرات مکرر برخی قوانین بویژه قوانین مربوط به خدمت نظام وظیفه نبود نگاه مناسب و دقیق به جنگ نرم و الزامات آن در برخی دستگاههای فرهنگی و اجرایی لزوم تدوین نقشه جامع برای بهره برداری از فرصت های فضای مجازی انتقاد از کم تحرکی شورایعالی فضای مجازی نبود نگاه جامع و برنامه ریزی های دقیق فرهنگی در دانشگاهها ضرورت برخورد عبرت آموز با سودجویان و اخلال گران در نظام اقتصادی لزوم اهتمام جدی دستگاهها و سه قوه به فرمان ۸ ماده ای رهبر انقلاب برای مقابله با فساد مالی ضرورت برخورد جدی با سودجویان اقتصادی و برنامه ریزی علمی و منسجم برای مقابله با برخی مشکلات اقتصادی برنامه ریزی برای تبدیل تحریم به فرصت توجه همزمان به پیشرفت همراه با عدالت لزوم حضور فعال و غیر انفعالی در فضای مجازی و استفاده از برخی فرصت ها بجای برخوردهای محدود کننده و سلبی ضرورت ارائه تعریف صحیح از سرمایه ایرانی و سرمایه داریِ مورد تأیید و تفاوت آن با سرمایه داری منفعت پرست بی ثباتی در سیاستهای بخش کشاورزی هشدار درباره ورود برخی سازمانها و نهادهای غیردولتی به موضوع محرومیت زدایی با الگوهای غربی ارتقای سیستم ثبت حقوق معنوی مالکیت لزوم تبیین دقیق موضوع «مردمی کردن اقتصاد» و مرز میان واگذاریهای اصل ۴۴ و حرکت نکردن به سمت سرمایه داری اقتصاد تهاجمی به عنوان مکمل اقتصاد مقاومتی و نیاز مبرم کشور به فرهنگ کار و تلاش خستگی ناپذیر اهمیت هدفمند شدن پژوهش ها در دانشگاهها بر مبنای نیازهای کشور منطقی کردن ظرفیت پذیرش دانشجو در رشته های تخصصی در مقاطع تحصیلات تکمیلی ضرورت اعتماد سازی میان دانشگاهها و بخش صنعت رعایت موازین قانونی و عدالت در انتخاب اعضای هیأت علمی دانشگاهها خلاء نظریه پردازی در حوزه بیداری اسلامی در دانشگاهها گرفتار شدن موضوع تحول در علوم انسانی در بروکراسی نظام آموزش عالی انتقاد از پدیده هایی همچون تحصیلات دانشگاهی پولی و دانشگاههای غیر انتفاعی ضرورت ایجاد ساختارهای لازم برای افزایش تعامل دانشجویی با دانشجویان کشورهای دیگر نگاه عمیق و ژرف و به دور از اقدامات ظاهری به موضوع دانشگاه اسلامی نبود تحرک و تحول لازم در اسلامی کردن علوم انسانی تقویت و گسترش رشته های کاربردی در دانشگاهها ارتباط بیشتر و نظام مند با نخبگان دانشجویی انتقاد از سیاست خصوصی سازی امکانات رفاهی و خوابگاههای دانشگاهها تحقق نیافتن کرسی های آزاداندیشی به معنای واقعی کلمه در دانشگاهها ضرورت سعه صدر در برخوردهای قضایی با تشکل ها و فعالیتهای دانشجویی انتقاد از حضور نیافتن سران قوا و مسئولان در جلسات پرسش و پاسخ دانشجویی اهمیت ارتقای زیرساخت های مراکز علمی و پارکهای علم و فناوری برای تولید علم بومی ضرورت ایجاد بستر لازم برای استفاده از روشهای غیردارویی همچون طب سنتی .
شنبه 21 شهریور 1394  10:40 AM
تشکرات از این پست
ehsan007060 omiddeymi1368 nargesza
haj114
haj114
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : آبان 1391 
تعداد پست ها : 3991

پاسخ به:مبحث 105 طرح صالحین: «فضای مجازی»

اهمیت فضای مجازی در کلام رهبری
 
طبق فرمایشات مقام معظم رهبری «اهمیت فضای مجازی به اندازه اهمیت انقلاب اسلامی است».
ایشان فرموده‌اند: این فضا مانند یک رودخانه پر از آب و خروشان است که می‌آید و دائما بر آب آن افزوده و خروشان‌تر می‌شود. اگر ما برای این رودخانه تدبیر کنیم و برنامه داشته باشیم و زه‌کشی و هدایت کنیم، در صورتی‌که سرریز کند، می‌شود فرصت و اگر رهایش کنیم و برای آن برنامه‌ای نداشته باشیم می‌شود تهدید!
 
 
با توجه به اهمیت قضیه فضای مجازی صحبتی دیگر از حضرت امام خامنه ای (مد ظله العالی) را در زیر آوردیم :
 
 
رایانه‌ها و ارتباطات اینترنتی و فضای مجازی و سایبری هم که الان در اختیار شماست. اگر بتوانید اینها را یاد بگیرید، میتوانید یک کلمه حرف درستِ خودتان را به هزاران مستمعی کـه شما آنها را نمی‌شناسید، برسانید؛ این فرصت فوق‌العاده‌ای است؛ نبادا ایـن فرصت ضایع شود. اگر ضایع شد؛ خدای متعال از من و شما روز قیامت سؤال خواهد کرد.
امام خامنه ای -۱۳۹۱/۰۷/۱۹
شنبه 21 شهریور 1394  10:42 AM
تشکرات از این پست
ehsan007060 omiddeymi1368 nargesza
haj114
haj114
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : آبان 1391 
تعداد پست ها : 3991

پاسخ به:مبحث 105 طرح صالحین: «فضای مجازی»

ردپای رژیم صهیونیستی در وایبر
شرکت وایبر  مدیا در تاریخ ۲ دسامبر ۲۰۱۰ توسط تلمن مارکو، ایگور مگزینیک، سانی مارولی و اوفر اسمچا که اسرائیلی هستند تاسیس شد و تلمن مارکو که فارغ‌التحصیل دانشگاه تل‌آویو است مدیریت آن را برعهده گرفت. این شرکت در قبرس به ثبت رسیده و مراکز توسعه آن در بلاروس و رژیم صهیونیستی قرار دارند. اداره مرکزی این شرکت در اسرائیل است و امور تولید و توسعه آن به خاطر کمتر بودن هزینه نیروی کار، در بلاروس صورت می‌پذیرد.
 
نرم‌افزار وایبر ابتدا برای گوشی‌های آی‌فون به منظور رقابت مستقیم با نرم‌افزار اسکایپ  تولید و سپس برای دستگاه‌های ویندوزفون و بلک‌بری در تاریخ ۸ می سال ۲۰۱۲ ارائه شد. در ۲۴ ژوئیه ۲۰۱۲ در حالیکه تعداد کاربران این نرم‌افزار حدود ۵۰ میلیون نفر بود، سیستم پیام‌رسانی گروهی و موتور کیفیت صدای بالا نیز به وایبر برای سیستم عامل‌های اندروید و آی‌او اس اضافه شد.
امروزه این برنامه بر روی سیستم عامل اندروید و آی‌او اس قابلیت‌های مکالمه به وسیله اینترنت، ارسال عکس، شکلک و ارسال متن را به طور کاملا رایگان در اختیار کاربران قرار داده است. برای ثبت‌نام در این برنامه تنها باید شماره تلفن همراه شخص به نرم‌افزار اعلام شود تا با یک پیام کوتاه، کد ورود به برنامه به کاربر اعلام گردد. همچنین کاربران می‌توانند توسط همان تلفن همراه برنامه را بر روی رایانه شخصی یا تبلت خود نصب کرده و به صورت اشتراکی از این برنامه در همگی آنها استفاده کنند. نرم‌افزار وایبر سایر افرادی که این برنامه را نصب کرده‌اند و نام آنها در دفترچه تلفن شخص قرار دارد را شناسایی کرده و نام آنها را در لیست دوستان مشخص می‌کند.
 
با نرم‌افزار وایبر می‌توان به راحتی با دوستان خود یا هر فردی که شماره او به وایبر متصل باشد در هر نقطه از جهان ارتباط برقرار کرد. کاربران وایبر می‌تواند پیام‌های متنی رایگان، عکس و پیام‌های ویدئویی را آزادانه به کاربران دیگر ارسال کرده و همچنین تماس‌های صوتی با کیفیت صدای بالا را با دیگر کاربران وایبر در صورت دسترسی به اینترنت با سرعت مناسب (G 3 یا بالاتر) به صورت رایگان برقرار کنند. در حال حاضر بیش از ۳۶۰ میلیون کاربر در بیش از ۱۹۳ کشور جهان از این نرم‌افزار استفاده می‌کنند. نرم‌افزار وایبر روزانه حدود پانصد هزار بار دانلود شده و کاربران ماهیانه خود ۳ میلیارد دقیقه مکالمه و ۱۲ میلیارد پیام با استفاده از آن می‌فرستند و تمام اینها در حالی است که این شرکت تنها ۱۲۰ نفر برای این شرکت کار می‌کنند.
 
آسیب‌شناسی وایبر
درحالی‌که دلایل بسیاری در فواید استفاده از وایبر، از جمله ایجاد ارتباط نزدیک با دوستان و آشنایان و خانواده وجود دارد اما تهدید سلامت روان بزرگترین مشکل این شبکه‌هاست. امروزه درباره آسیب‌های اجتماعی نوظهور صحبت‌های بسیاری شنیده می‌شود و به نظر می‌رسد مشکلات روانی به دلیل استفاده از شبکه‌های اجتماعی جدید به خصوص بر روی تلفن همراه در کاربران افزایش یابد.
 
نتایج تحقیق پژوهشگران نشان داده است افرادی که فعالیت بسیار زیاد در شبکه‌های اجتماعی جدید بر روی تلفن همراه مانند وایبر، ویچت، تانگو و… دارند، بیش از دیگران از فعالیت‌های اجتماعی خود باز مانده، شکست در دوران تحصیل دارند و همچنین رفتارهای ضد اجتماعی از خود نشان می‌دهند. استفاده بی‌مورد و شدید از شبکه‌های اجتماعی تاثیرات بدی بر سلامت عمومی روان و جسم افراد دارد. کاربران هرچه بیشتر از وایبر استفاده می‌کنند، بیشتر در فعالیت‌های روزمره خود دچار حس منفی‌بافی و افسردگی شده و همچنین به مرور زمان، دچار نوعی از نارضایتی کلی از زندگی خود می‌شوند.از مضرات استفاده بیش از اندازه از شبکه‌های اجتماعی می‌توان به افسردگی، انزوا، ناامنی و به تازگی اجبار ناخواسته به آنلاین بودن اشاره کرد. متاسفانه انسان امروزین دچار مصیبت بزرگی به نام اعتیاد آنلاین بودن است و از اینکه در دسترس نباشد یا پیام و مطلبی را از دست بدهد دچار ترس می‌شود.
 
آیدا ۳۳ ساله هنرجوی سینما در این رابطه می‌گوید: روزانه یک تا دو بار به مدت دو ساعت از وایبر استفاده می‌کنم و بعد از استفاده از وایبر، احساس خستگی و بیشتر اوقات حس پشیمانی از اتلاف وقت می‌کنم. رزیتا ۳۲ ساله دانشجوی تئاتر نیز در این راستا می‌گوید: قبلا بیشتر از وایبر استفاده می‌کردم و احساس می‌کردم وقتم تلف می‌شود به همین دلیل استفاده از آن را محدود کردم.فریبا ۳۳ ساله طراح دکور می‌گوید: اگر برای چند روز وایبر نداشته باشم احتمالا حوصله‌ام سر می‌رود. سمانه ۲۹ ساله طراح کیف و لباس می‌گوید: استفاده از وایبر برای من زمان خاصی ندارد و اغلب متوجه گذشت زمان نمی‌شوم.
 
وایبر و آغاز مشکلات خانوادگی
یکی از مشکلاتی که در رابطه با استفاده گسترده از وایبر مورد توجه محققان قرار گرفته اینترنتی فرا زناشویی و به عبارت دیگر خیانت اینترنتی است که زوجین زیادی را نیز درگیر خود ساخته است. روابط اینترنتی یک معضل رو به رشد است و پی بردن به این روابط معمولا همان واکنشی را در پی خواهد داشت که روابط واقعی در پی دارند.
 
گزارش‌ها نشان می‌دهد که روابط اینترنتی می‌تواند موجب اختلافات زناشویی، جدایی عاطفی و حتی طلاق در میان زوجین گردد. بنا به گفته زوجینی که به خاطر مشکل چنین روابطی، نزد درمانگران و مشاوران مراجعه کرده‌اند، این روابط نیز همانند روابط عاشقانه صمیمانه در دنیای واقعیت، برایشان مهم و قابل توجه بوده است.یک ارتباط اینترنتی به عنوان رابطه‌ای عاشقانه تعریف می‌شود که از طریق تماس آنلاین در اینترنت آغاز شده و به واسطه مکالمات اینترنتی یا فرستادن پیام از طریق ایمیل، اجتماعات مجازی نظیر اتاق‌های چت، بازی‌های تعاملی یا گروه‌های خبری ادامه می‌یابد. این ارتباط می‌تواند به صورت روابط پایدار با یک فرد خاص یا افراد مختلف در فضای مجازی صورت گیرد. این رابطه، زمانی به عنوان خیانت تلقی می‌شود که فرد با وجود داشتن یک رابطه متعهدانه با فردی در دنیای واقعی، همزمان به طور پنهانی و دور از آگاهی شریک زندگی خویش با یک شریک اینترنتی نیز رابطه عاشقانه برقرار کند.امکان دسترسی افراد سرتاسر جهان به یکدیگر از طریق اینترنت، بدون در نظر گرفتن موقعیت اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی‌شان باعث استفاده روزافزون از این تکنولوژی شده است. در محیط‌های مجازی به خصوص چت‌روم‌ها، افراد هویت واقعی خود را اعلام نمی‌کنند و شاهد هستیم طرف مقابل پس از پی‌بردن به این دروغ‌ها دچار مشکلات روحی می‌شود. وسواس فکری و عملی، هرزه‌نگری، دیگرآزاری، اعتیاد وایبری و ولنگاری از مهم‌ترین آسیب‌های چت و اینترنت است. این مهم زمانی نمود بیشتری پیدا می‌کند که متاسفانه در استفاده از اینترنت و ماهواره شرایط سنی از سوی خانواده‌ها در نظر گرفته نمی‌شود.دکتر افسانه نیک‌راد کارشناس امور خانواده در این‌باره معتقد است، مشکلی که در سال‌های اخیر شاهد آن هستیم افزایش بدبینی در بین زوج‌هاست که این امر مختص زوج‌های جوان نیست و حتی زوج‌هایی که سال‌ها از زندگی مشترکشان می‌گذرد نیز درگیر این موضوع شده‌اند. از سوی دیگر متاسفانه رسانه‌های جمعی به فرهنگ‌سازی در مورد نحوه استفاده از راه‌های نوین ارتباطی مانند وایبر نپرداخته‌اند، درحالی‌که این نرم‌افزارها حتی در روستاها نیز کاربران زیادی دارند. استفاده از این نرم‌افزارها باعث می‌شود که زنان و مردان دایره ارتباطات جدیدی پیدا کنند که شاید در ابتدا موضوعی عادی به نظر برسد اما در طولانی مدت امنیت روانی خانواده‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
 
در این زمینه رسانه‌ها می‌توانند با تهیه فیلم‌ها، سریال‌ها و حتی کلیپ‌های آموزشی فرهنگ استفاده از این ابزارها را در اختیار خانواده‌ها قرار دهند تا آرامش و ثبات خانواده‌ها در سایه استفاده از فناوری‌های جدید ارتباطی به خطر نیفتد.
 
تاثیرات وایبر بر سایر روابط خانوادگی
در این زمینه تحقیقاتی درباره نوجوانان در داخل کشور صورت گرفته است که نشان می‌دهد نوجوانانی که از شبکه‌های اجتماعی استفاده بیشتری می‌کنند، بیشتر در معرض اضطراب، افسردگی و شکایات جسمانی قرار دارند و میزان رضایتمندی آنها از زندگی کمتر است. این نوجوانان فرصت زیادی برای ایجاد ارتباطات صحیح در زندگی واقعی نداشته و عملا در دنیایی مجازی که لزوما همه آدم‌های آن صادقانه عمل نمی‌کنند و قابل پیش‌بینی نیستند زندگی می‌کنند. از سویی دیگر، ارتباط‌های اینترنتی مداوم با خطر کاهش رضایت از زندگی و کاهش کیفیت زندگی در نوجوانان همراه است. در تبیین این یافته می‌توان به قطع ارتباط با دنیای واقعی، کاهش ارتباطات اجتماعی خارج از اینترنت و کاهش تفریحات نوجوانان اشاره کرد.به نظر می‌رسد این موضوع امروزه حتی گریبانگیر بزرگسالان نیز شده است. آیدا درباره وقت گذاشتن برای خواندن و دیدن مطالب و فیلم‌هایی که در وایبر برایش فرستاده می‌شود می‌گوید: متاسفانه گاهی پاسخ دادن به آنها در مقایسه با معاشرت با افراد خانواده برایم اولویت بیشتری دارد.رزیتا در همین راستا می‌گوید: اوایل گروه‌های وایبری برایم جذاب بود ولی الان همه آنها را پاک کرده‌ام و دیگر علاقه‌ای ندارم چرا که به رابطه‌ام با خانواده داشت لطمه می‌زد.سارا ۵۲ ساله بازنشسته فرهنگی در این رابطه می‌گوید: اگرچه خانواده مهمتر است اما اگر بحث جالبی در گروهی که در آن عضو هستم پیش بیاید و بخواهم در آن شرکت کنم ممکن است در حق وقتی که برای خانواده‌ام می‌گذارم اجحاف شود.ندا ۳۶ ساله نویسنده متون نمایشی می‌گوید: خانواده من در کل از امکانات وایبری و اینترنتی مثل فیس‌بوک یا اینستاگرام و وات‌ساپ و لاین و غیره زیاد راضی نیستند چون هم برای چشم و ذهن و مغز ضرر دارد و هم باعث می‌شود افراد خانواده کمتر یکدیگر را ببینند و با هم گفت‌وگو کنند.
مریم ۴۶ ساله مدیر تولید سینما می‌گوید: یقینا خواندن یک کتاب خوب برایم جالب‌تر است ولی مطالب وایبری قابل دسترس‌تر هستند.
 
سپیده ۲۵ ساله دانشجوی ادبیات نمایشی در این راستا می‌گوید: مطالب وایبر سریعتر خوانده می‌شود برای همین بیشتر از وایبر مطلب می‌خوانم تا کتاب. اما گاهی اوقات به نظر می‌رسد مطالب وایبر سطحی یا شایعه هستند که به سرعت دست به دست می‌شوند.
 
آیدا در مورد صحیح و جامع بودن مطالب وایبر می‌گوید: مطالبی که من تاکنون دیدم جزئی و سطجی بوده چون بحث‌های جدی و دنباله‌دار در وایبر به دلیل امکانات و محدودیت‌هایی که دارد ممکن نیست. او در مورد دامنه اطلاعات خود قبل از ظهور وایبر و اکنون می‌گوید: فقط سرعت اطلاع‌رسانی و خبررسانی در وایبر خوب است و گروه‌هایی که اخبار مختلف را به اشتراک می‌گذارند سرعت و اطلاع‌رسانی نسبتا خوبی داشته‌اند ولی دامنه اطلاعات من با وایبر تفاوتی نکرده است.دکتر محمود اصلانی در مورد اثرات استفاده نامناسب از شبکه‌های اجتماعی بر زندگی فردی می‌گوید: امروزه اعتیاد به استفاده از فضای مجازی و همچنین شبکه‌های اجتماعی در بین جوانان به طور چشمگیری افزایش یافته است و در برخی موارد به نوعی اعتیاد تبدیل شده است.
 
متاسفانه افراد معتاد به دنیای مجازی ابتدا با هدف تفریح و سرگرمی از روی کنجکاوی و به صورت موقتی به این فضا روی می‌آورند. در واقع این کاربران کسانی هستند که محیطی امن و مناسب برای تخلیه هیجانات درونی و تفریح خود در فضای واقعی پیدا نکرده و ابتدا با  هدف سرگرمی به این سایت‌ها گرایش پیدا می‌کنند. بنابراین  در مراحل ابتدایی بدون اینکه هویت واقعی خود را بیان کنند شروع به شکل‌گیری ارتباطات  عمومی و حتی دوطرفه با شخص مقابل در این فضا می‌کنند، بعد از مدتی از شکل‌گیری این ارتباط، نوعی وابستگی روحی و عاطفی بین آنها اتفاق می‌افتد و فرد را با آسیب‌هایی روانی مواجه می‌کند که به مراتب بیشتر از آسیب‌های اعتیاد به مواد مخدر است.این روانشناس همچنین با تاکید بر اینکه درخصوص نحوه استفاده از فضاهای مجازی در جامعه آموزش و فرهنگ‌سازی صورت نمی‌گیرد، معتقد است استفاده از هر تکنولوژی در هر جامعه نیازمند فرهنگ‌سازی و انطباق آن با هنجارها و عرف  آن جامعه است. این نوع تکنولوژی‌های نوپدید نیز در جامعه ایران بدون آماده شدن زیرساخت‌های اجتماعی، فرهنگی و روانی ظهور می‌کنند. بنابراین لازم است آموزش استفاده از این وسایل برای خانواده‌ها و بخصوص قشر جوان از طریق رسانه‌ها و نهادهای آموزشی جدی گرفته شود. در واقع این شبکه‌های مجازی به شرطی که درست استفاده شوند می‌توانند به عنوان ابزار پیشرفت و ترقی در جامعه محسوب شوند.
 
به دلیل فضای عاطفی و هیجانی شدید شبکه‌های مجازی، اعتیاد به این نوع وسایل، اعتیاد روانی و روحی است و هر فردی با هر تحصیلات، جنسیت، سن، قومیت و شخصیت به این نوع رسانه‌های نو ظهور گرایش می‌یابند. بنابراین بعد از مدتی استفاده از آن معتاد شده و گرفتار انواع مشکلات روحی و روانی نظیر پرخاشگری، توهم، بدبینی، خودکم‌بینی، بی‌اعتمادی، بی‌انگیزگی، ناامیدی، از دست دادن فرصت‌ها و غیره می‌شوند.تحقیقات نشان می‌دهد اعتیاد دختران و زنان به شبکه‌های نوظهور اجتماعی بسیار بیشتتر از مردان است، چرا که در جوامعی که جوانان، به خصوص دختران و زنان، برنامه مشخصی برای گذراندن اوقات فراغت خود ندارند، مراجعه به این نوع سایت‌ها یک نوع تفریح و سرگرمی برای آنها محسوب می‌شود. در واقع دختران جامعه ایران نیز به دلیل برخی محدودیت‌های اجتماعی که در فضای واقعی جامعه با آن روبه‌رو هستند، فضای مجازی را محیطی امن برای جبران کاذب این محدودیت‌ها می‌دانند در نتیجه بیشتر از پسران به استفاده از آن اعتیاد پیدا می‌کنند. با این وجود به نظر می‌رسد نحوه و میزان استفاده از شبکه‌های اجتماعی و مشکلات ناشی از آن در کشورهای پیشرفته نیز تبدیل به یک معضل شده است.کامپیوتر به ظاهر یک ابزار است اما در واقع بخشی از زندگی اجتماعی و روانی ماست. در نتیجه ما با یک فرهنگ مسلط جدید روبه‌رو هستیم که با دور کردن فرد از زندگی روزمره قدرتمند می‌شود. ما در نخستین مواجهه با کامپیوتر و ابزارهای دیجیتالی، مقهور آن می‌شویم و به تدریج خود دوگانه‌ای می‌یابیم؛ خودی در مواجهه با جهان بیرونی و عینی و خودی در مواجهه با جهان مجازی و کامپیوتری. بدین ترتیب در هر لحظه از زندگی، دو وجه متناقض وجودمان با یکدیگر درگیرند. این فرآیند باعث شده ابزارهای دیجیتالی نقشی معنایی و ارزشی بیابند و بر تلقی ما از ارزش و هویت تاثیر بگذارند.
 
ریشه‌های شکل‌گیری خود دوم
شری تورکل جامعه‌شناس آمریکایی و استاد دانشگاه ماساچوست در مورد ریشه‌های شکل‌گیری «خود دوم» می‌گوید: «ما انسان‌ها شیفته این هستیم که کسانی را که با آنها نیستیم به کسانی که با آنها هستیم، ترجیح دهیم. مردم وقتی با من صحبت می‌کنند از تلفن همراه و لپتاپ خود، به عنوان نقطه امیدی در زندگی‌شان یاد می‌کنند؛ جایی که موجب شادی می‌شود. ما در طول صرف شام با افراد خانواده پیام می‌فرستیم. در حال رانندگی پیام می‌فرستیم. زمانی که با کودکانمان در زمین بازی و پارک وقت می‌گذرانیم نیز در حال فرستادن پیام هستیم. کودکان تلاش می‌کنند تا با والدین‌شان تماس چشمی برقرار کنند ولی ناکام مانده و شکست می‌خورند، چرا که در زمان تمام شدن فعالیت‌ها یا خروج از مدرسه، والدین‌شان در حال نگاه کردن به تلفن همراه خویش هستند و ارتباط چشمی با فرزندشان برقرار نمی‌کنند. افراد جوان‌تر می‌گویند تا چند سال پیش، پدرانشان همیشه به همراه آنها بازی‌های ایام تعطیل را تماشا می‌کردند و در زمان استراحت یا بین بازی‌ها عادت داشتند که با یکدیگر صحبت کنند. در حالیکه اکنون پدرانشان اغلب اوقات در طول بازی ایمیل‌هایشان را چک می‌کنند. من هر وقت با نوجوانی روبه‌رو می‌شوم از خودم می‌پرسم چه خبر است؟ چه اتفاقی افتاده است؟ چرا به جای اینکه در خیابان و با دوستانش مشغول بازی باشد یا در کتابخانه در کنار دیگران به مطالعه بپردازد یا در کنار خانواده مشغول باشد، سرش در لپتاپ است یا با گوشی تلفن همراه خودش مشغول است؟
 
وقتی از هم دور می‌شویم
به نظر می‌رسد امروزه این‌گونه فناوری‌های ارتباطی که از طریق موبایل و به سهولت در دسترس همگان است باعث سرد شدن فضای خانواده و روابط زوجین و همچنین فرزندان می‌شود. در گذشته نزدیک، خانواده‌ها دور هم می‌نشستند و در دنیای واقعی از حال یکدیگر باخبر می‌شدند و اگر مشکل یا غصه‌ای داشتند با همدیگر مطرح کرده به گونه‌ای آن را برطرف می‌کردند. پدران و مادران از وضعیت، احوالات و شادی‌ها و نگرانی‌های فرزندانشان خبر داشتند و فرزند می‌دانست که پدر و مادر نظاره‌گر رفتار او هستند. اکنون شرایط به گونه‌ای شده است که جمع یک خانواده سه یا چهار نفره امروزی اگرچه در کنار هم نشسته‌اند اما هرکدام مسیر و افکار خود را در فضایی غیرقابل مقایسه با یک خانواده گرم و معتقد و با اصالت پیش می‌برد. این کوچکترین خروجی تکنولوژی‌های ارتباطی دنیای مدرن است.
شنبه 21 شهریور 1394  10:48 AM
تشکرات از این پست
ehsan007060 omiddeymi1368 nargesza
adam55
adam55
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : بهمن 1392 
تعداد پست ها : 678
محل سکونت : لرستان

پاسخ به:مبحث 105 طرح صالحین: «فضای مجازی»


نقل قول ehsan007060

 


با تشکر از جنابان adam55 و   Shirdel2  که نظرات خوب و البته شخصی خودشونو بیان کردند

چندتا نکته در تکمیل صحبت دوستان

1.فعالیت افراد حزب الله در فضای مجازی بنا به دلایلی هنوزم خیلی کمه و جای پیشرفت و کار زیاد داره هنوز

سلام
ما هم متقابلا از شما تشکر می کنیم

متاسفانه افراد حزب اللهی تو این فضا آستانه تحمل پایینی دارن و تحمل شنیدن هرچیزی رو ندارن که منشا اون هم ضعف قوه استدلال و پاسخگویی در بسیاری از موارد هست
در مواجهه با تبلیغات و شبهات خیلی زود از کوره درمیرن و بعد از مدتی عدم حضور رو ترجیح میدن
ایتجاست که بارها از طرف ضاخب نظرا سفازش شده که بچه مذهبیا فکر نکنن اگه تو ۴ گروه مذهبی از این شبکه ها عضو هستن و همیشه هم مطالب خوب میبینن وظیفه شون تموم شده ، نه
انقد باید فعالیت حضوری در هیئات و اجتماع داشته باشن و تحقیق و جست و جو کنن و مطالعه کنن و فعالیت فرهنگی هدایت شده داشته باشن که با اندوخته ای از اطلاعات کامل وارد این عرصه بشن که اگه احیانا با موردی هم برخورد کردن با عکس العملشون چهره وقیحی از اهدافشون رو نشون ندن
کار فرهنگی در محیط آلوده تر به مراتب سخت و سخت تر هست ، انقد باید سیلی خورد و نادیده گرفت ، انقد باید زهر دید و انگارید شهد :)
 

خلاصه این از مشکلات بچه مذهبیا و حزب اللهیا هست باید با صبر و منطق ، استدلال قوی و سعه صدر قدم برداشت
امام علی علیه السلام در عهد نامه مالک می فرمایند : " ... مردم دو دسته اند یا برادران دینی تو و صاحب عزت ، یا در خلقت همانند تو و واجد
کرامت ... " ،

بسیار دیدیم که توسط افراد حاضر در این فضا کرامت انسانی و شخصیت طرفین نادیده گرفته میشه ، حداقل از افراد مذهبی و حزب اللهیا انتظار میره این اصل رو رعایت کنن و در نحوه فعالیتشون از تخریب و بدگویی در بحث ها اجتناب کنند ، اون کسی که حرفی میزنه حتما مغرض نیست ممکنه فریب خورده باشه
افراد حزب اللهی باید خوب بدونن که دشمن آگاه با افراد عادی ناآگاه خیلی متفاوتن ، خیلی از افراد گرچه طرفدار شعار دشمن هستن اما اینا گرفتار جوزدگی و ناآگاهی هستن
باید با صبر و تحمل و گشاده رویی به این افراد آگاهی بدن ، پیامبر صل الله علیه و آله وقتی امیرالمومنین علیه السلام رو برای ابلاغ دین اسلام
به یمن قرستادن فرمودن : اگر یک نفر رو هدایت کنی از هرچی که در مغرب و مشرق هست برا تو بهتره !

الله اکبر ، واقعا تا حالا تونستیم به یک نفر آگاهی بدیم که حداقل وادار به تفکر و جست و جو شده باشه ؟!

2. یاد گیری و تسلط زبان های خارجه اقدام خوبی برای مواجهه با سایر ملل و ادیان در فضای مجازی است که متاسفاته کم کاری شده

شاید از خیلی از مستحبات ما جنبه استحبابی و بلکه وجوبی بیشتری هم داشته باشه :)

 


 

شنبه 21 شهریور 1394  12:05 PM
تشکرات از این پست
haj114 nargesza omiddeymi1368 ehsan007060
ehsan007060
ehsan007060
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : فروردین 1393 
تعداد پست ها : 10952
محل سکونت : خراسان رضوی

امتیازات مبحث 105 طرح صالحین: «فضای مجازی»

سلام و درود ما تقدیم به همه شما عزیزانی که همواره همراه ما هستید

به خاطر همراهی همه شما عزیزان ممنون و سپاسگزارم.

 

امتیازات مبحث 105 طرح صالحین: «فضای مجازی»

 

ردیف

نام کاربري

امتیاز

1

haj140

240

2

welkinah

180

3

shirdel2

145

4

farnaz_s

95

5

darabzade

90

6

ahmadfarm

80

7

adam55

80

8

sungift

60

9

catcat

50

10

zaker7007

40

11

farshon

40

12

nargesi

40
13

nargesza

40
14

ghasem8224

20
15

aloneinwind

10
 



 

یک شنبه 22 شهریور 1394  8:17 PM
تشکرات از این پست
omiddeymi1368 nargesza farshon
omiddeymi1368
omiddeymi1368
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : شهریور 1391 
تعداد پست ها : 6610
محل سکونت : خراسان جنوبی / بیرجند

پاسخ به:مبحث 105 طرح صالحین: «فضای مجازی»

با عرض سلام و ادب خدمت شما دوستان عزیز؛

 

از اینکه مطابق هفته‌های گذشته، این مبحثِ طرح صالحین را نیز پیگیری و همراهی نمودید، بسیار ممنون و سپاسگزاریم. 

 

جا دارد از مدیر و دوست عزیز جناب ehsan007060 که مبحثی بسیار کاربردی و ارزشمند را برای این هفته ایجاد و مدیریت کردند، تشکّری ویژه داشته باشیم. مطابق قوانین تالار صالحین، به ایشان در خصوص ایجاد و مدیریت مبحث صد و پنجم، 300 امتیاز تعلّق خواهد گرفت.

 

سلامتی و بهروزی شما عزیزان را از درگاه ایزد منّان خواستاریم.

 

شاد و سلامت باشید...

واسه كسي خاك گلدون باش،
كه اگه به آسمون رسيد،
بدونه ريشه‌اش كجاست ...

یک شنبه 22 شهریور 1394  9:46 PM
تشکرات از این پست
ehsan007060 nargesza farshon
دسترسی سریع به انجمن ها