0

مبحث 105 طرح صالحین: «فضای مجازی»

 
shirdel2
shirdel2
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مهر 1393 
تعداد پست ها : 5535
محل سکونت : یزد

پاسخ به:مبحث 105 طرح صالحین: «فضای مجازی»

بنام خدا

حضرت آيت ا... خامنه‌اي رهبر معظم انقلاب اسلامي صبح ديروز (دوشنبه) در ديدار رئيس جمهور و اعضاي شوراي عالي فضاي مجازي، اين شورا را مرکز اصلي سياست گذاري آگاهانه، مسئولانه و مقتدرانه در خصوص فضاي مجازي خواندند و با اشاره به گسترش روزافزون و پرسرعت پديده عظيم و بي نظير فضاي مجازي تأکيد کردند: بايد با استفاده از توانايي‌ها و استعدادهاي جوان کشور و با سياست گذاري صحيح و اقدامات سنجيده و هماهنگ و بدون از دست دادن زمان به سمت خروج از حالت انفعال در عرصه فضاي مجازي، و حضور فعال و تأثيرگذار و توليد محتواي اسلامي متقن و جذاب حرکت کنيم.

ايشان با اشاره به تأثيرگذاري گسترده فضاي مجازي به عنوان يک قدرت نرم فوق العاده در عرصه هاي مختلف از جمله فرهنگ، سياست، اقتصاد، سبک زندگي، ايمان، اعتقادات ديني و اخلاقيات، بر لزوم طراحي مناسب و دقيق براي حفظ حريم امنيت فکري و اخلاقي جامعه در اين عرصه تأکيد کردند و افزودند: لازمه حضور فعال و تأثيرگذار در فضاي مجازي، «تمرکز در تصميم گيري»، «جديت در اجرا بدون از دست دادن زمان»، «هماهنگي ميان دستگاه ها» و «پرهيز از موازي کاري و تعارض» است. رهبر انقلاب همچنين برنامه ريزي و حمايت دولت به ويژه معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري براي گسترش صنايع مرتبط با فناوري ارتباطات را بسيار ضروري خواندند و تأکيد کردند: گسترش اين صنايع از طريق شرکت هاي دانش بنيان، تأثير بالايي در اشتغال زايي و تحول در اقتصاد کشور خواهد داشت.

حضرت آيت ا... خامنه‌اي همچنين از زحمات رئيس جمهور و اعضاي قبلي شوراي عالي فضاي مجازي و دبيران فعلي و قبلي اين شورا تشکر کردند. پيش از سخنان رهبر انقلاب، حجت الاسلام والمسلمين روحاني رئيس جمهور و آقاي مهندس انتظاري دبير شوراي عالي فضاي مجازي گزارشي در خصوص اهميت فضاي مجازي و برنامه‌ها و اقدامات شوراي عالي و مرکز ملي فضاي مجازي در دوره اول مسئوليت ارائه کردند. همچنين آيت ا... آملي لاريجاني رئيس قوه قضائيه نکاتي در خصوص الزامات و اقتضائات مرتبط با فضاي مجازي بيان کرد.

منبع : پست آقای خدامی 1 ،مدیر تالار گردشگری راسخون

                  

چهارشنبه 18 شهریور 1394  11:45 PM
تشکرات از این پست
haj114 ehsan007060 welkinah nargesza omiddeymi1368
haj114
haj114
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : آبان 1391 
تعداد پست ها : 3991

پاسخ به:مبحث 105 طرح صالحین: «فضای مجازی»

ایمن نگه داشتن کودکان در فضای آنلاین

روش‌های مختلفی برای ایمن نگه داشتن کودکان هنگام حضور آنها در فضای مجازی وجود دارد. بی تردید، یکی از موثرترین روش‌ها در این زمینه آموزش آنها از سنین پایین و آشنایی و افزایش آگاهی کودکان درباره خطراتی است که امکان مواجه شدن با آنها در فضای مجازی وجود دارد.

همچنین، کودکان باید چگونگی شناسایی این تهدیدها و خطرات و اقدام‌های ضروری برای مقابله با آنها را فرا بگیرند. منابع آموزشی مناسبی برای والدین، معلمان و حتی خود کودکان وجود دارند که ابعاد مختلف ایمنی کودکان در فضای آنلاین را پوشش می دهند.

در ادامه برخی از اقدام‌های مثبتی که می توان مورد بهره برداری قرار داد را معرفی می کنیم. به یاد داشته باشید که این عوامل با افزایش سن کودکان تغییر کرده و به طور مرتب باید مورد بازبینی و توجه قرار بگیرند.

 

  • برای آموزش و افزایش آگاهی کودکان درباره فضای مجازی می توانید مجموعه‌ای از قوانین پیرامون استفاده از اینترنت، ایمیل و پیام‌های مختلف را تنظیم کنید. کودکان باید مسئولیت پذیری در قبال اقدام‌هایی که انجام می دهند را فرا گرفته و حس قضاوت و داوری را در خود بهبود ببخشند.
  • باید کودکان نسبت به این مساله آگاه کنید که مخاطبان آنلاین آنها در فضای مجازی لزوما همان افرادی نیستند که بیان می کنند. به عنوان مثال فردی که بیکار است می تواند خود را مهندسی با درآمد بالا توصیف کند.
  • محرمانه نگه داشتن اطلاعات و جزئیات شخصی در فضای مجازی و عدم دسترسی عمومی به آنها، اقدام دیگری است که باید به کودکان پیش و در زمان استفاده از اینترنت آموزش داده شود.
  • هنگامی که کودکان فهرست آنلاینی را تکمیل می کند باید اطمینان حاصل کنید که از آدرس ایمیل خانوادگی که برای آنها در نظر گرفته شده است، استفاده می کنند.
  • کودکان هرگز نباید بدون نظارت فردی بالغ با فرد یا افرادی که در دنیای مجازی ارتباط داشته‌اند، در دنیای واقعی نیز ملاقات داشته باشند.
  • ارتباط نزدیکی با کودکتان برقرار کرده و با افزایش حس اطمینان در وی، این امکان را فراهم کنید تا درباره نگرانی‌های خود پیرامون مکالمات، پیام‌ها و یا رفتارهایی که در فضای مجازی داشته است، صحبت کند. کودکان را تشویق کنید تا تجربه حضور خود در اینترنت را با شما به اشتراک گذاشته و آن را به یک تجربه خانوادگی مبدل کنند.
  • از کودکان بخواهید تا هر گونه زورگویی‌های سایبری را به سرعت و از طریق گفت و گوی حضوری و یا تلفنی به شما اطلاع دهند.
  • از تنظیمات کنترل والدین در مرورگرها، موتورهای جستجو و بسته‌های امنیت اینترنتی برای حضور ایمن کودکان در فضای مجازی استفاده کنید. 
  • در صورت امکان، از نرم افزارهای ویژه کنترل والدین استفاده کنید.
  • هرزنامه‌ها و پاپ آپ‌های ناشناس و متفرقه را مسدود کنید.
  • امکان دسترسی تنها از طریق یک رایانه خانوادگی که در اتاقی مشترک قرار دارد را برای نظارت هرچه بهتر بر فعالیت‌های اینترنتی کودکان فراهم کنید.
  • همواره در نزدیکی کودکانی که در فضای مجازی هستند، حضور داشته باشید.
  • در صورت امکان از یک صفحه اصلی اینترنتی کودک‌پسند در تنظیمات مرورگر خود استفاده کنید.
  • با زبان رایج در اتاق‌های گفت و گو آشنا شده و برای آگاهی هرچه بیشتر با عملکرد آنها یک حساب کاربری در وب سایت یا نرم افزارهای خدمات دهنده آنها ایجاد کنید.
  • یک حساب ایمیل خانوادگی ایجاد کنید تا در صورت نیاز به ثبت نام در برخی وب سایت‌ها و یا رقابت‌های آنلاین، کودکان از آن استفاده کنند.
  • اطمینان حاصل کنید که فرزاندان به حساب‌های کاربری شما دسترسی نداشته تا از پیامدهای منفی مانند حذف کردن و یا جابجا شدن غیر منتظره و ناخودآگاه اطلاعاتان توسط کودکان جلوگیری کنید.
  • نسبت به محدود کردن دسترسی کودکان به حساب‌های کارت‌های اعتباری یا اطلاعات بانکی اطمینان حاصل کنید. همچنین از عدم دسترسی آنها به فروشگاه‌های آنلاین و یا وب سایت‌های دیگری که جزئیات و اطلاعات شما در آنها ذخیره شده‌اند اطمینان حاصل کنید.
  • در مدت زمان استفاده از رایانه برای کودکان و این که چه زمانی در طول روز باید مورد استفاده قرار بگیرد، محدودیت‌هایی را قائل شوید.

 

 

 

* زورگیری سایبری (Cyber Bullying) شامل استفاده از رسانه‌های الکترونیک به ویژه تلفن همراه و اینترنت برای ارعاب، تهدید یا ناراحت کردن فردی دیگر می شود.

پنج شنبه 19 شهریور 1394  10:41 AM
تشکرات از این پست
ehsan007060 shirdel2 nargesza omiddeymi1368
haj114
haj114
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : آبان 1391 
تعداد پست ها : 3991

پاسخ به:مبحث 105 طرح صالحین: «فضای مجازی»

چند پیشنهاد

برای کاهش میزان آسیب پذیری کودکان و نوجوانان در فضای مجازی، توجه به نکات ذیل الذکر توسط والدین، می‌تواند کارساز باشد. اگر چه همواره مشاوره با پزشک و روانشناس، به خصوص روانشناسان سایبر، توصیه می‌شود.

1-    فاصله کودکان با صفحه رایانه حفظ شود

تشعشات ناشی از امواج صفحات دیجیتالی، بر روی چشم و سیستم عصبی، تأثیر منفی دارد و این تاثیرگذاری در بلند مدت افزایش می‌یابد. تلاش کنید تا به کودکان خود یاد بدهید که همواره در استفاده از ابزار دیجیتالی چه نوت بوک باشد چه گوشی هوشمند، همواره حد خاصی را برای مشاهده آن در نظر بگیرند و خیلی به این صفحات، زل نزنند! حفظ حداقل فاصله ای به میزان طول یک دست دراز شده با صفحه دیجیتالی، می‌تواند فاصله خوبی باشد.

2-    فرزند شما هر سی دقیقه، از جلوی رایانه بلند شود

به کودکان یاد بدهید هر نیم ساعت یک بار، از جلوی رایانه بلند شوند. این کار سبب می‌شود تا ستون فقرات و عضلات کودکان، کمی استراحت بکند و آسیب پذیری آن نسبت به کار زیاد با رایانه کاهش یابد. این موضوع خیلی مهم است. بعضاً کودکان را مشاهده می‌کنیم که چند ساعت پست شر هم، روبروی رایانه نشسته و مشغول بازی اینترنتی یا ویدئویی هستند. این کار سبب آسیب‌هایی به ستون فقرات و عضلات کودکان و حتی نوجوانان می‌شود. این کار را به کودکان یاد بدهید. بر روی رایانه، جمله ای با استکیر بچسبانید که هر نیم ساعت از کودک خواسته شود تا از جلوی رایانه بلند شود.
 
3-    میز رایانه و صندلی، متناسب با جثه فرزندتان باشد

همان میز و صندلی که خود برای استفاده از رایانه استفاده می‌کنید، در اختیار کودکان قرار ندهید. این کار سبب آسیب‌هایی به عضلات و کمر کودکان می‌شود. تناسبی باید بین میز و صندلی با جثه کودکان باشد.

4-    از فرزندتان بخواهید تا جوی رایانه غوز نکند.

این موضوع مهمی هست. مخصوصاً در انجام بازی‌های ویدئویی پرتنش و هیجان انگیز.

5-    به فرزندتان یادآوری کنید که هنگام کار با رایانه، حتماً پلک بزند

پلک نزدن، باعث خسته شدن چشم و خشک شدن داخل آن می‌شود که در دراز مدت می‌تواند مشکل ساز باشد. وقتی با رایانه کار می‌کنیم، معمولاً کم تر پلک می‌زنیم و این کار، سبب آسیب‌های چشمی می‌شود. از کودکان و نوجوانان بخواهید که در هنگام کار با رایانه، بیش تر پلک بزنند.

6-    به فرزندتان یادآوری کنید که دست خود را بطور ثابت روی موس نگه ندارد

قرار گیری طولانی مدت دست بر روی موس، سبب مشکلات عضلانی برای کودکان می‌شود. این موضوع را به آن ها یادآوری کنید.

7-    صفحه کیبورد کوچک تر و نرم تر برای کار وی انتخاب کنید

صفحه کی بورد کوچک که کلیدهای آن نرم باشد، نیازمند فشار کم تر از سوی بچه‌ها برای فشار دادن دکمه‌ها و استفاده از کیبورد است.

8-    فهرستی از سایت‌های خوب و ارزشمند را در کنار مانیتور نصب کنید

سایت خوب، برای بچه‌های خوب حتماً نیاز هست. میلیون‌ها سایت وب، مناسب کودکان نیست. آن ها را جلوی صفحه جست وجوی گوگل قرار ندهید. مطلوب کودکان و نوجوانان نیست. سایت‌های خوب را شناسایی و به آن ها معرفی کنید تا همواره با این پرتال‌ها سرگرم باشند.


9-    از فرزند خود بخواهید که صفحات وب بوک مارک شده شما را بعضاً چک کند

وقتی شما صفحات وب را بوک مارک کنید، کودکان علاقمند می‌شوند از آن صفحات استفاده کنند که قبلاً ثبت شده بر روی مروگر. با بوک مارک کردن صفحات خوب، کودکان و نوجوانان را به استفاده از این پرتال‌ها ترغیب کنید.

10-    نکات مربوط به انتخاب صحیح کد کاربری و رمز عبور را به فرزندتان یادآوری کنید

اگر آن ها وارد صفحات شبکه‌های مجازی و پست الکترونیک می‌شوند، طریقه استفاده صحیح از آن پرتال‌ها و همچنین ثبت کد کاربری و رمز عبور دقیق و ایمن را، در نظر داشته باشید. همه چیز را باید به کودکان آموزش دهید.

11-    از ایشان بخواهید، رمز عبور خود را جایی یادداشت نکند

از کودکان و نوجوانان بخواهید که رمز عبور خود را جایی یادداشت نکنند. این موضوع بین این قشر سنی، زیاد مشاهده می‌شود.

12-    به فرزندتان آموزش دهید که هیچ صفحه ناشناسی را کلیک نکند

عدم کلیک کردن بر روی پاپ آپ ها و صفحات تبلیغی ناشناس، موضوعی است که باید به آن توجه کنید. این موضوع رابه فرزندانتان یاد بدهید و آموزش بدهید.

13-    به فرزندان خود یاد بدهید که مشاهده پرتال‌های مستهجن، چه عواقب منفی در پی دارد.

اینکه فکر کنید عدم صحبت کردن درباره سایت‌های مستهجن، کمکی به کودکان و نوجوانان شما است، اشتباه می‌کنید. آن ها را باید با عواقب استفاده از این پرتال‌ها آشنا کنید و به صورت مالتی مدیا و چند منظوره. سبک زندگی دیجیتالی را باید به کودکان خود مانند دست شویی رفتن و مسواک زدن و لباس پوشیدن، یاد بدهید. خیلی از مهارت‌های اجتماعی را کودکان و نوجوانان می‌توانند در محیط واقعی، از دیگران یاد بگیرند به طور مستقیم یا غیر مستقیم.

اما مسائل هویت مجازی و محیط دیجیتالی را، جز از والدین خود، در این سطح سنی، از کسی نمی‌توانند یاد بگیرند. انتظار نداشته باشید که مادر بزرگ کودک یا نوجوان شما، درباره مسائل ایمنی و اخلاقی و روانی محیط سایبر، با نوه‌های خود صحبت کنند!

پنج شنبه 19 شهریور 1394  10:43 AM
تشکرات از این پست
ehsan007060 shirdel2 nargesza omiddeymi1368
haj114
haj114
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : آبان 1391 
تعداد پست ها : 3991

پاسخ به:مبحث 105 طرح صالحین: «فضای مجازی»

فرصت های پدید آمده به وسیله ی فضای مجازی برای کارآفرینان حوزه ی رسانه

هنوز هم بسیاری از نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات در ایجاد امکان فعالیت سازمانهای مجازی سخن می‌گویند. با استفاده از اینترنت و برنامه های کاربردی متنوع آن برون سپاری فعالیت ها به صورت کوتاه مدت به جای وارد شدن در یک قرارداد بلند مدت با نیروهای دائمی مطلوب به نظر می‌رسد. تعداد زیادی از کارآفرینان در بخش اخبار از آسانی یافتن تولیدکنندگان اخبار و گزارشات و بدست آوردن محتوا از این طریق صحبت کرده اند. برای بیان نمونه ای از ایده سازمان مجازی، یک مصاحبه شوند بیان کرد:من مخاطبین زیادی داشتن و در مرز بیشترین مخاطبین قرار داشتم، شرکت ما تنها ۳ کارمند داشت. فکر میکنم که اینکه اثرگذاری اجتماعی بزرگی را با این تعداد کم کارمند داشته باشید بسیار منحصر به فرد است.هنگامی که بنگاه های مجازی هستند، جغرافیا اهمیت کمتری پیدا می‌کند.کارآفرینان در زندگی و کاردر مناطقی با هزینه های پایین ولی با لذت بردن از دسترسی ساده به مشتریان و عرضه کنندگان صحبت کردند. برای مثال هنگامی که یک تولید کننده انیمیشن های کودکانه برای کار خود نیاز به موسیقی داشته، در اینترنت جستجو کرده و تهیه کننده موسیقی را در شهر دیگر پیدا کرده، با استفاده از قابلیت به اشتراک گذاری فایلها با وی همکاری کرده است.یکی از شرکت کنندگان در مصاحبه در سال ۲۰۰۸ درآمدی بیش از ۳۳ میلیون دلار را کسب کرده است. با این درآمد او توانست استودیوی خود را در آلبانی خارج از پایتخت رسانه ای سنتی دنیا ایجاد نماید، چرا که او میتواند روابط خود را با دیگر استودیوهای هالیوود که فیلهای وی را بازاریابی و توزیع میکنند، به صورت الکترونیک به خوبی بر قرار نماید.

فناوری ارتباطات و اطلاعات تاحد بسیار زیادی هزینه های تولید را کاهش داده است. این امر در درجه اول به این خاطر است که ابزار ها بسیار ارزان شده اند؛ تقریبا تمام کارافرینان ما، چه در بخش سنتی چه در بخش آنلاین به این نکته اشاره داشته اند.

در حال حاضر در زمانی قرار داریم که ابزارهای اینترنتی و ویدئو هر دو آنقدر ارزان هستند که من می توانم نه تنها یک دوربین ویدئویی بخرم بلکه من قادرم تا ویدئوهای خودم را بر روی کامپیوترم ویرایش نمایم و آن را آنلاین قرار دهم. تنها چیزی که تولیدات را در دنیا جدا کرده است، کیفیت تولید می باشد، و من میتوانم به صورت آگاهانه به رقابت در کیفیت تولیدات وارد شوم.در مجموع تقریبا ۳۰ کارفرما از نوآوری های اخیر در فناوری های ارتباطات و اطلاعات صحبت کردند که این فناوری ها ایجاد شرکت های رسانه ای را آسان نموده است. در برخی از موارد به صورت کلی فقط اینترنت بود که ایجاد یک شرکت جدید را ممکن ساخته بود. از آن مهمتر بسیاری از کارافرینانان معتقد بودند که نوآوری های فناوری اطلاعات و ارتباطات کیفیت و دسترسی محصولات خود را غیر قابل تشخیص برای رقبای بزرگتر ساخته است.

 

منبع:

ترجمه بخشی از مقاله ی

Factors Supporting and Hindering New Entry in Media Markets: A Study of Media Entrepreneurs

International Journal on Media Management

 

پنج شنبه 19 شهریور 1394  10:44 AM
تشکرات از این پست
ehsan007060 shirdel2 nargesza omiddeymi1368
welkinah
welkinah
کاربر برنزی
تاریخ عضویت : دی 1392 
تعداد پست ها : 171

پاسخ به:مبحث 105 طرح صالحین: «فضای مجازی»

1. با توجه به نحوه استفاده از فضای مجازی در جامعه ما خصوصاً در قشر جوان، این محیط نوعی تهدید محسوب می شود یا فرصت؟ چرا؟

 

تهدید.اونم بسیار خطرناک

تحمیل ایده های غرب در ذهن مخاطبان

2. فرهنگ استفاده از فضای مجازی در جامعه ما مناسب است؟

 

تقریبا خیر.

تقریبا هم بخاطر اندک افرادی که در جهت انجام امور روزانه و شغل یا خانواده یا علم از آن استفاده می نمایند

3. آسیب ها و فرصت های فضای مجازی(خصوصا شبکه های اجتماعی موبایلی) چیست؟

 

از بین بردن اعتقادات اسلامی و جایگزین نمودن افکار جدید

از بین رفتن پرده های بین افراد

ایجاد بیماری های روانی و جنسی

نابودی بنیان خانواده و درآخر ،جامعه

 

سهولت در انجام برخی امور

4. نظر شما درباره اخلاق فضای مجازی یا فضای مجازی اخلاقی چیست؟

 

 

اخلاق خوبی دیده نمی شود.

5. رویکرد آینده خانواده ها و مسئولین در نحوه برخورد با اشکال جدید فضای مجازی چگونه باید باشد و آیا تاکنون جهت گیری ها مناسب بوده؟

 

 

روی آوردن به سادگی

دل دادن به سختی ها

خوش خلقی

 

کاری از دست هیچ مسئولی بر نم آید دیگر...

 

خیر

پنج شنبه 19 شهریور 1394  3:11 PM
تشکرات از این پست
haj114 shirdel2 ehsan007060 nargesza omiddeymi1368
welkinah
welkinah
کاربر برنزی
تاریخ عضویت : دی 1392 
تعداد پست ها : 171

پاسخ به:مبحث 105 طرح صالحین: «فضای مجازی»

مدیرکل امور زنان و خانواده وزارت آموزش و پرورش:

 

             فضای مجازی به طلاق عاطفی دامن زده است

 

مدیرکل امور زنان و خانواده وزارت آموزش و پرورش، بحث طلاق عاطفی حاکم بر خانواده‌ها را از چالش‌های اصلی جامعه نام برد و گفت:

به دلیل اعتیاد به فضای مجازی و ورود بی رویه تکنولوژی به درون خانواده، با وجود حضور فیزیکی والدین در خانواده، هیچ ارتباطی بین فرزندان و والدین برقرار نمی‌شود.

 

به گزارش «آموزش و پرورش» خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه آذربایجان‌شرقی، مهناز احمدی دستجردی در همایش علمی خانواده و تعلیم و تربیت در تبریز با بیان اینکه یکی از مشکلات جامعه ما این است که حرف های همدیگر را نمی فهمیم، افزود: متاسفانه این مساله در بین خانواده‌ها بیشتر مشهود است.

 

وی راه حل تحکیم بنیان خانواده را مشارکت همه اعضای آن در اداره امور زندگی عنوان کرد و گفت:

امروزه به واسطه اشتغال زنان، تربیت فرزندان فقط بر عهده زنان نبوده بلکه مردان نیز باید مشارکت فعال داشته و فرزندانی مسئولیت پذیر تربیت کنند.

 

وی خانواده را زیربنای تشکیل جامعه دانست و گفت: در ارزیابی رفتار فرزندان نوک حملات متوجه آموزش و پرورش است، اما بیش از 30 دستگاه فرهنگی داریم که مجلس اعتبارات خوبی هم بر آنان تصویب کرده است، بنابراین بقیه دستگاه‌های فرهنگی در پسرفت و پیشرفت رفتار اجتماعی سهیم هستند.

 

مدیرکل امور زنان و خانواده وزارت آموزش و پرورش راه برون رفت از چالش‌ها و معضلات اجتماعی را داشتن بینش دینی، تاسی به بزرگان دین و نه صرفا دانش دینی عنوان و اظهارکرد: رفتار و گفتار ما مغایر با دانش دینی‌مان است که باید با تعامل، گفت و گو و ادبیات پیامبرگونه با مردم رفتار کنیم.

 

احمدی خاطرنشان کرد: هدف خلقت چیزی جز کوشیدن برای خوشبختی دیگران نیست، پس برای تزریق سعادتمندی در جامعه و توفیق خانواده‌ها برای تحقق تعلیم و تربیت اصولی بکوشیم.

 

انتهای پیام

پنج شنبه 19 شهریور 1394  3:16 PM
تشکرات از این پست
haj114 shirdel2 ehsan007060 nargesza omiddeymi1368
welkinah
welkinah
کاربر برنزی
تاریخ عضویت : دی 1392 
تعداد پست ها : 171

پاسخ به:مبحث 105 طرح صالحین: «فضای مجازی»

تاثیر فضای مجازی در نارضایتی های خانوادگی؛
یکی از بزرگترین مسائل اجتماعی که جوامع امروزی به آن مبتلا می باشند ضعف بنیاد خانواده است. از آنجایی که مشکلات خانواده ها به صورت ناهنجاری های اجتماعی بروز می کند خانواده و سلامت آن از اهمیت فوق العاده ای برخوردارمی باشد. آماده کردن فرزندان برای پذیرش مسئولیت های اجتماعی یکی از وظایف مهم و اساسی خانواده ها به شمار می رود. جوانان باید بتوانند به خصوص برای زندگی های مشترک آماده شوند و سعی نمایند روابط خود را با پیرامون شان در حد متعارف و قابل قبولی تنظیم نمایند.
صرف نظر از آمار و ارقام بالا و روز افزونی که در مسایلی مانند بالا رفتن سن ازدواج ، طلاق، فرار از منزل، فحشا و سایر مسایل خانوادگی وجود دارد، سرد شدن ارتباطات عاطفی و نارضایتی ها از زندگی خانوادگی است که باعث ناکامی ها و شکست های بزرگی در زندگی جوانان شده است. اینها نشان از مشکلات عمیقی در سطح خانواده دارد که به نوعی باید ریشه یابی و درمان شوند. یکی از زمینه های اصلی در بروز مشکلات خانوادگی و اصولاً نارضایتی از زندگی مشترک، فضای مجازی است که تحت تأثیر تولیدات رسانه ای بوجود آمده و باعث آن گردیده تا سطح توقع و ارضاء از زندگی های مشترک را به خصوص در میان نسل جوان بالا ببرد. تحت تأثیر این فضا آنچه جوان باید از زندگی مشترک انتظار داشته باشد به نوعی تحریف می شود. لذت و صمیمیتی که از برنامه ها و محتویات رسانه ها مانند فیلم ها و سریال ها در اذهان جوانان نقش می بندد تا حد بسیار زیادی در زندگی طبیعی قابل دست یابی نخواهند بود و این می تواند تبعات زیانباری برای آینده جوانان به همراه داشته باشد.
پنج شنبه 19 شهریور 1394  3:18 PM
تشکرات از این پست
haj114 shirdel2 ehsan007060 nargesza omiddeymi1368
welkinah
welkinah
کاربر برنزی
تاریخ عضویت : دی 1392 
تعداد پست ها : 171

پاسخ به:مبحث 105 طرح صالحین: «فضای مجازی»

مجید دوستعلی، قائم مقام وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی در این همایش نیز گفت:

در حال حاضر جامعه ما با گسترش تکنولوژی و دسترسی آسان به اطلاعات از طریق فضای مجازی روبرو است به طوری که

امکان مقابله با آنها وجود ندارد

و ما نمی توانیم مانع آن شویم بلکه باید کاری کنیم که این تکنولوژی ها آثار منفی بر جامعه و جوانان نداشته باشد.

پنج شنبه 19 شهریور 1394  3:25 PM
تشکرات از این پست
haj114 shirdel2 ehsan007060 nargesza omiddeymi1368
welkinah
welkinah
کاربر برنزی
تاریخ عضویت : دی 1392 
تعداد پست ها : 171

پاسخ به:مبحث 105 طرح صالحین: «فضای مجازی»

 تهدید بنیان هاى خانواده و نارضایتی های خانوادگی

یکی از بزرگترین مسائل اجتماعی که جوامع امروزی به آن مبتلا می باشند ضعف بنیاد خانواده است. از آنجایی که مشکلات خانواده ها به صورت ناهنجاری های اجتماعی بروز می کند خانواده و سلامت آن از اهمیت فوق العاده ای برخوردارمی باشد. آماده کردن فرزندان برای پذیرش مسئولیت های اجتماعی یکی از وظایف مهم و اساسی خانواده ها به شمار می رود. جوانان باید بتوانند به خصوص برای زندگی های مشترک آماده شوند و سعی نمایند روابط خود را با پیرامون شان در حد متعارف و قابل قبولی تنظیم نمایند. صرف نظر از آمار و ارقام بالا و روز افزونی که در مسایلی مانند بالا رفتن سن ازدواج، طلاق، فرار از منزل، فحشا و سایر مسایل خانوادگی وجود دارد، سرد شدن ارتباطات عاطفی و نارضایتی ها از زندگی خانوادگی است که باعث ناکامی ها و شکست های بزرگی در زندگی جوانان شده است. این ها نشان از مشکلات عمیقی در سطح خانواده دارد که به نوعی باید ریشه یابی و درمان شوند.
امروزه با ورود تکنولوژی و وسایل ارتباط جمعی در خانواده، خانواده ایرانی با مسائل و مشکلات عدیده ای روبه رو شده است. در بررسی وضعیت خانواده های ایرانی می توان چنین گفت که خانواده ایرانی در معرض تغییرات مهمی که ناشی از پیدایی و ورود تکنولوژی های جدید به حریم خانواده است، قرار دارند. در میان تکنولوژی های نو، اینترنت به لحاظ ویژگی های خاص، دارای اهمیت شگرف است، زیرا سبب شده تا ساختار تازه ای در خانواده های ایرانی در شرف تکوین باشد. در خصوص این پدیده آنچه در خانواده های ایرانی مشاهده می گردد این است که حضور این رسانه و به طور کلی رایانه شخصی، ارتباطات خانوادگی را دستخوش تغییر نموده است. استفاده از فضای مجازی، فعالیتی زمان بر می باشد که مدت تعامل افراد خانواده را با یکدیگر کاهش می دهد. در این میان جوانان به واسطه فراغتی که دارند، نسبت به بزرگسالان، مدت زمان بیشتری را به فضای مجازی اختصاص می دهند. از طرف دیگر، فضای مجازی، کشمکش های جدیدی را در خانواده ایجاد می کند که شامل زمان استفاده از اینترنت، نوع صفحاتی که توسط اعضای کاربر خانواده مورد استفاده واقع می شود و دستیابی جوانان و والدین آنان به اطلاعات خصوصی یکدیگر و ... می باشد. چنانچه جوان در پیوندهای عاطفی و درک متقابل با سایر اعضای خانواده دچار مشکل باشد، احساس تنهایی، افسردگی و بی تفاوتی کرده و برای جبران آن به یک دوست، سرگرمی خاص و ... روی می آورد و فضای مجازی مناسب ترین محمل برای این مقصود است. بنابراین یکی از زمینه های اصلی در بروز مشکلات خانوادگی و اصولاً نارضایتی از زندگی مشترک، فضای مجازی است که تحت تأثیر تولیدات رسانه ای بوجود آمده و باعث آن گردیده تا سطح توقع و ارضاء از زندگی های مشترک را به خصوص در میان نسل جوان بالا ببرد. تحت تأثیر این فضا آنچه جوان باید از زندگی مشترک انتظار داشته باشد به نوعی تحریف می شود. لذت و صمیمیتی که از برنامه ها و محتویات رسانه ها مانند فیلم ها و سریال ها در اذهان جوانان نقش می بندد تا حد بسیار زیادی در زندگی طبیعی قابل دست یابی نخواهند بود و این می تواند تبعات زیانباری برای آینده جوانان به همراه داشته باشد.
بنابراین تغییر ارزش ها و هنجارهاى اجتماعى به نوبه خود بنیان هاى خانوادگى را در معرض تهدید قرار مى دهد. تغییرات تکنولوژیکی ارزش ها و هنجارهای اجتماعی را تحت تأثیر خود قرار داده است. یکی از چالش های فرا روی فرهنگ ها برخورد با این پدیده است. چون اساساً ورود اینترنت همراه با ارزش های غربی، چالش های جدیدی را در کشورهای دیگر به وجود آورده است. از آنجایی که برخی از عناصر موجود در این پدیده مغایر با فرهنگ خودی (ارزش های اسلامی- ایرانی) است، پس می توان گفت اینترنت می تواند آسیب های زیادی را به همراه داشته باشد. مثلاً ورود اینترنت در حوزه خانواده موجب تغییر نظام ارزشی در خانواده ها می شود. در یک مطالعه تجربی نشان داده شد که استفاده جوانان از اینترنت موجب کاهش ارزش های خانواده شده است.

پنج شنبه 19 شهریور 1394  3:30 PM
تشکرات از این پست
haj114 shirdel2 ehsan007060 nargesza omiddeymi1368
welkinah
welkinah
کاربر برنزی
تاریخ عضویت : دی 1392 
تعداد پست ها : 171

پاسخ به:مبحث 105 طرح صالحین: «فضای مجازی»

تغییر در اوقات فراغت

اینترنت مشخص ترین نماد این عصر است، که اساسی ترین سهم را در اوقات فراغت مجازی دارد. رهایی شخص از تعهدات شغلی، اقتصادی و وظایف شخصی، خانوادگی، تحصیلی و اجتماعی با استفاده از فضای مجازی، فراغت مجازی را می سازد. در وجه فراغت و سرگرمی در فضای مجازی محوریت یافتن ارتباط و سرگرمی، از متن خارج شدن مکان ها و تجارب اوقات فراغت، رواج شکل های سرگرمی غیر وابسته به زمان و مکان، چند وظیفه ای شدن رسانه های جدید و لذت بردن جوانان از توانایی انجام همزمان چند وظیفه و امکان پذیر ساختن انواع جدیدی از مشارکت های عاطفی و زیبایی شناختی و فرهنگی از جمله مشخصه های اصلی رسانه های جدید به ویژه فضای مجازی می باشد. بنابر این اینترنت نه تنها دروازه ورود به شاهراه های اطلاعاتی را در فضای مجازی گشوده است، بلکه فضا و بازاری را نیز برای سرگرمی مهیا ساخته که به سرعت و به طور مداوم رو به رشد است. اینترنت از جمله مظاهر مدرن عرصه سرگرمی است که تحول رسانه های جدید به ارمغان آورده است. رسانه ای شدن و خانگی شدن به طور فزاینده ای توصیف کننده گذران بخش عمده ای از فراغت طیفی از جوانان گردیده است.
بنابراین گسترش بازی های الکترونیکی و سرگرمی های مجازی در بین قشر جوان، نشانه اهمیت اینترنت برای پر کردن اوقات فراغت و تفریح آنان است. اگرچه بازی و سرگرمی یکی از نیازهای اساسی برای تخلیه هیجان و رشد خلاقیت های ذهنی به شمار می رود، اما تأثیر استفاده بیش از حد از این سرگرمی ها، علاوه بر ایجاد مشکلات روحی، عدم توانایی در مهار کردن تمایلات، ایجاد بی ارادگی و تنبلی، مشکلات جسمانی نیز برای کاربران ایجاد می کند که مشکلات بینایی ناشی از تمرکز و نزدیکی به مانیتور رایانه، صدماتی که به سیستم اسکلتی در اثر نشستن طولانی و نا مناسب وارد می شود و چاقی از آن جمله است.
از دیگر مسایلی که سرگرمی های مجازی برای جوانان ایجاد می کنند این است که، سرگرمی های مجازی علاقه جوانان به مشارکت اجتماعی و فعالیت های مدنی را با انگیزه های مختلف تحت الشعاع قرار می دهد و می تواند بر مهارت های اجتماعی آنان در تدارک فراغت های گروهی و تفریحات و بازی های غیر مجازی تأثیر منفی بگذارد. اشاره به این مسئله ضروری است که شبکه های اجتماعی مجازی از این قاعده مستثنی نیستند و با فراهم آوردن امکانات مختلف از جمله بازی ها، سرگرمی ها، امکان بازی به صورت آنلاین، رقابت با سایر کاربران، دعوت دوستان دیگر کاربر به بازی، و حتی بیشتر هر یک از کاربران با فراهم کردن امکان فرستادن «هدیه» روزانه آن بازی به تأثیرگذاری در روابط و تعلقات اجتماعی کاربران و مهمتر از آن استغراق آنان در این فضا می پردازند.

پنج شنبه 19 شهریور 1394  3:31 PM
تشکرات از این پست
haj114 shirdel2 ehsan007060 nargesza omiddeymi1368
welkinah
welkinah
کاربر برنزی
تاریخ عضویت : دی 1392 
تعداد پست ها : 171

پاسخ به:مبحث 105 طرح صالحین: «فضای مجازی»

اعتیاد اینترنتى

یکی از آسیب های اینترنت، اعتیاد به آن است به طوری که «از میان 47 میلیون استفاده کننده از اینترنت در امریکا 2 تا 5 میلیون دچار اعتیاد اینترنتی شده اند و با معضلات زیادی گریبان گیر هستند». در جامعه ما نیز با گسترش روزافزون اینترنت شاهد این مسأله هستیم. نتیجه تحقیقات انجام شده در کشور نشان می دهد که «بیشترین استفاده کنندگان از اینترنت جوانان هستند و 35 درصد از آن ها به خاطر حضور در چت روم، 28 درصد برای بازی های اینترنتی، 30 درصد به منظور چک کردن پست الکترونیکی و 25 درصد نیز به دلیل جستجو، در شبکه جهانی هستند».
توان اعتیادآورنده مواد مخدر، براساس سرعت جذب مواد مزبور به بدن انسان است، اما در مورد اینترنت، این سرعت و در دسترس بودن آن است که ایجاد اعتیاد مى کند. اگر این فرضیه درست باشد، پس ما باید با افزایش سرعت مودم ها و سهولت دسترسى، منتظر سطوح بالاترى از استفاده هاى اعتیادآمیز اینترنت باشیم.
قدرت محتواها به عنوان پتانسیل تحریک برانگیزى، مطالبى است که به صورت برخط مورد مطالعه قرار مى گیرند و مشخص است که تحریک برانگیزترین محتواها، یعنى محتواهاى جنسى، بیشترین و بالاترین سطوح استفاده در اینترنت را دارا هستند. این احتمال وجود دارد که ما با چند زیرمجموعه از اعتیاد اینترنتى و سوءاستفاده از اینترنت روبه رو باشیم و این احتمال قوى هم وجود دارد که درجاتى از سطوح مشترک میان اعتیاد به اینترنت، اعتیاد جنسى، اعتیاد به قمار و اعتیاد به خرید و مصرف (بریز و بپاش) وجود داشته باشد. اعتیاد به اینترنت مثل هر نوع اعتیاد دیگرى صرفنظر از این که آن را یک بیمارى روانى به حساب آوریم یا یک معضل اجتماعى، پدیده اى است فراگیر که با صدمات روانى اجتماعى، خانوادگى، جسمانى و حتى اقتصادى همراه است. معتادان به اینترنت مانند اغلب انواع معتادان، دچار افت در کارکردهاى فردى و اجتماعى مى شوند. اما فرق این اعتیاد با بقیه این است که معتادان اینترنت کمتر احساس گناه مى کنند. این افراد اغلب جزء افراد باکلاس و بافرهنگ جامعه ما هستند.
اگرچه هنوز معیارى براى تشخیص اعتیاد به اینترنت ارائه نشده است اما علائم این نوع اعتیاد را به دو دسته علائم روانى و جسمانى تقسیم کرده اند. علائم روانى عبارتند از: نوعى احساس لذت و رضایت هنگام دسترسى به اینترنت و ناتوانى در متوقف کردن افسردگى و بدخلقى در مواقعى که دسترسى به اینترنت وجود ندارد و دروغ گفتن به دیگران در مورد میزان استفاده از اینترنت و ... و علائم جسمى عبارتند از: علائمى که ناشى از نشستن زیاد است (سوزش چشم و سردرد و کمردرد و اضافه وزن و ...) و علائمى که ناشى از غفلت فرد نسبت به خودش است (بى نظمى در غذا خوردن و صرفنظر کردن از بعضى وعده هاى غذایى و توجه نکردن به بهداشت و آراستگى فردى و اختلالات خواب و تغییر در الگوى خواب و ...).
همچنین اعتیاد به اینترنت می تواند مشکلات جدی تحصیلی و خانوادگی برای مخاطبان به وجود آورد. اگر استفاده کنندگان از اینترنت نتوانند به مدت یک ماه دوری از اینترنت را تحمل کنند در معرض خطر اعتیاد به آن قرار دارند. متأسفانه ما شاهد این پدیده در میان جوانان هستیم، به طوری که برخی از جوانان، شب ها را تا صبح با اینترنت می گذرانند و تمام صبح را خواب هستند و این مسأله آغازگر آسیب های متعدد دیگر نیز می شود. از جمله این آسیب ها می توان به آسیب های خانوادگی، ارتباطی، عاطفی، روانی، جسمی و اقتصادی اشاره کرد.

پنج شنبه 19 شهریور 1394  3:31 PM
تشکرات از این پست
haj114 shirdel2 ehsan007060 nargesza omiddeymi1368
welkinah
welkinah
کاربر برنزی
تاریخ عضویت : دی 1392 
تعداد پست ها : 171

پاسخ به:مبحث 105 طرح صالحین: «فضای مجازی»

شکل گیرى خرده فرهنگ هاى مختلف

کارکرد غالب چت هاى اینترنتى در جوانان ایرانى از جنبه هاى فراغتى و سرگرم کننده آن است که با فاصله زیادى اولویت نخست استفاده کنندگان را تشکیل مى دهد. نتایج تحقیقات بیانگر این است که فضاى غالب در محیط چت روم هاى مورد مراجعه جوانان، گفت وگوهاى دوستانه جوانان غیرهمجنس است که با نیت ارضاى کنجکاوى، آشنایى و سرگرمى و گاه ماجراجویى بدان روى مى آورند.
درمجموع، گفت وگوهاى اینترنتى عرصه جدیدى را براى گذران فراغت طیف روبه افزایشى از جوانان و شکل گیرى خرده فرهنگ هاى مختلف با زمینه ها و علایق متنوع فراهم ساخته است. اگرچه نگرش غالب به این «میدان» جدید و بهره مندى از آن اغلب محدود به آشنایى ها و گفت و گوهاى غیر جدى، کنجکاوانه و عادتى است، با این حال براى اقلیتى مجالى را به منظور تأمل در «سیاست زندگى»، بازى با هویت و بازاندیشى در پروژه انباشت و ابراز هویت فراهم ساخته است. این اقلیت از پتانسیل هاى فضاى مجازى براى تقویت سرمایه هاى سمبلیک و فرهنگى خود در برقرارى ارتباط و تنظیم روابط با خویش و اجتماع بلافصل خویش استفاده مى کنند.
در وجه منفى، سرگرمى هاى مجازى علاقه جوانان به مشارکت اجتماعى و فعالیت هاى مدنى را با انگیزه هاى مختلف تحت الشعاع قرار مى دهد و ممکن است بر مهارت هاى اجتماعى آنان در تدارک فراغت هاى گروهى و تفریحات و بازى هاى غیر مجازى تأثیر منفى بگذارد. همچنین مجاورت طولانى با فضاى مجازى مى تواند به فرهنگ پذیرى یک طرفه و تأثیرپذیرى افراطى از هنجارها و ارزش ها در عرصه هاى مختلف ارتباطى و اجتماعى انجامیده و با تقویت جهان وطنى تعلقات ملّى و سنتى کاربران را تحت تأثیر قرار دهد.

پنج شنبه 19 شهریور 1394  3:31 PM
تشکرات از این پست
haj114 shirdel2 ehsan007060 nargesza omiddeymi1368
welkinah
welkinah
کاربر برنزی
تاریخ عضویت : دی 1392 
تعداد پست ها : 171

پاسخ به:مبحث 105 طرح صالحین: «فضای مجازی»

ابعاد سیاسى

الف) ایجاد گروه هاى سیاسى مجازى

از طریق اینترنت گروه هاى سیاسى خاصى به وجود مى آیند که فقط بر روى این شبکه وجود دارند.

ب) اختلال در روند کنترل جریان اطلاع رسانى

رسانه ها و نشریات الکترونیکى فارسى بدون کسب اجازه از حاکمیت منتشر شده و روند اطلاع رسانى رسمى را مختل مى کنند.

پ) انتقال مستقیم اندیشه ها و دیدگاه هاى جریان هاى معاند به داخل

اگر تا دیروز براى انتقال افکار و دیدگاه هاى معاندان نظام به داخل فقط نشریات مکتوب وجود داشت امروزه از طریق اینترنت شامل سایت ها، گروه هاى خبرى، خبرنامه هاى الکترونیک و پالتاک ها و فروم ها امکان انتقال مستقیم اندیشه هاى معاندان به داخل وجود دارد.

ت) ایجاد گروه هاى فشار و ذى نفوذ مجازى

جمع آورى امضاى الکترونیک به منظور تأکید بر یک موضوع یا اعمال فشار بر یک نهاد، از کارکردهاى جدید اینترنتى در ایران است. این گروه هاى سیال مجازى نقش گروه هاى فشار سنتى را در فضاى سایبر ایفا مى کنند.

ث) کارکردهاى مشروعیتى

از طریق برگزارى رفراندوم هاى اینترنتى و سیستم هاى نظرسنجى اینترنتى، امکان اعطا یا سلب مشروعیت از عملکرد سیاسى سیستم فراهم شده است.

ج) ایجاد مطالبات جدید سیاسى

تراکم دیدگاه ها و مطالبات موجب بیدارى و هوشیارى و افزایش سطح توقعات و مطالبات آن ها شده و آشنایى با سایر دیدگاه ها به ایجاد مطالبات جدید سیاسى مى انجامد.

ح) به چالش کشیدن دستاوردهاى حرفه اى و رسمى

اطلاعات دولتى و حرفه اى را مى توان به چالش کشید.

خ) تضعیف نقش هویت دولت - ملّت ها

کاربران مى توانند هویت هاى جهانى و محلّى اختیار کنند.

د) انتشار مطالبات قومى و منطقه اى و افزایش تحریک پذیرى قومیت ها

خاصیت تأسیس سایت هاى قومى و راه اندازى وبلاگ هاى منطقه اى و انتشار برخى مطالب تحریک آمیز در سایت هاى اینترنتى قابلیت این رسانه و پدیده را براى دامن زدن به مباحث مناقشه برانگیز قومى را اقلیتى بالا برده است.

پنج شنبه 19 شهریور 1394  3:32 PM
تشکرات از این پست
haj114 shirdel2 ehsan007060 nargesza omiddeymi1368
welkinah
welkinah
کاربر برنزی
تاریخ عضویت : دی 1392 
تعداد پست ها : 171

پاسخ به:مبحث 105 طرح صالحین: «فضای مجازی»

آسیب های ناشی از استفاده نادرست و کنترل نشده از اینترنت

اينترنت بازاري جهاني براي خريد و فروش اطلاعات است. مي توان از اين بازار به نحومطلوب استفاده شود. اما در ايران به جهت وجود محدوديت هادر بخش هاي مختلف اينترنت به منزله ي ابزاري براي آشنايي افراد مطرح است نه اطلاع رساني. در تمامي دنيا از اينترنت براي گرفتن اطلاعات در زمينه پژوهش هاي علمي- خريد وفروش و... استفاده مي شود. اينترنت داراي خدمات گوناگوني است ازقبيل: وب سايت- وبلاگ- ايميل-پروفايل-گروه هاي اينترنتي- چت- انواع خدمات جستجووغيره. ايجاد امنيت اينترنتي براي افراد به خصوص نسل جوان لازم وضروري است زيرا اكثر جوانان و نوجوانان اطلاعات ناچيزي از خطر هاي اينترنت را دارند. امروزه دنياي رايانه هويت يابي نسل جوان رادرابعاد فكري واخلاقي تحت تأثير قرارداده و موجب اعتياد نو و مدرن شده و بدين وسيله سبب آسيب اجتماعي مي شود. سودجويان از طريق اينترنت به راحتي كالاي خود را تبليغ مي كنند، خبر هاي دروغين را براي جوامع مي فرستند، ابهت فرهنگي و ديني خانواده ها را مي شكنند و زمينه هاي آشفتگي هويت را براي جوانان فراهم مي كنند.
استفاده از اینترنت به خودی خود ابزار بی ضرری است اما استفاده بیش از حد و نادرست و مهار نشده از اینترنت ممکن است آثار منفی بر سازگاری اجتماعی، شغلی، آکادمیک، زناشویی و میان فردی، سلامت روانی و جسمانی، روابط خانوادگی و وضعیت هیجانی افراد داشته باشد که این پدیده مشکل عمده ای را برای بهداشت روانی جامعه ایجاد کرده است. تأثیرات، منفی استفاده از اینترنت زمانی افزایش پیدا کرد که اینترنت و کامپیوتر به منازل، مدارس، دانشگاه ها ، کافی نت ها و مشاغل راه پیدا کرد. پیامدهای منفی استفاده از اینترنت از جمله تغییر دادن سبک زندگی به منظور صرف زمان بیشتر در اینترنت، بی توجهی به سلامت خود، اجتناب از فعالیت های مهم زندگی، کاهش روابط اجتماعی، نادیده گرفتن خانواده و دوستان، مشکلات، مالی ناشی از هزینه های بهره بردن از اینترنت و مشکلات تحصیلی نام برد.
در اين ميان نقش خانواده در هدايت استفاده از اينترنت به سزاست.آشنايي فرزندان با خطرات جسماني-رفتاري- اخلاقي وتقويت مباني ارزشي– اخلاقي و ديني فرزندان و ايجاد خودكنترلي و خودايمني در آن ها براي استفاده بهينه از فن آوري هاي جديد بسيار پر اهميت است. نتايج تحقيقات و همچنين از نظر متخصصان مؤيد اين نكته است كه بهترين كاري كه مي توان در اين خصوص انجام داد اين است كه قبل از فراهم آوري امكان استفاده از اينترنت يك خط مشي كامل شفاف و دقيق درباره نحوه استفاده از اينترنت ترسيم شود. والدين مي توانند ضمن آنكه رايانه را درمكان عمومي منزل بگذارند، زماني را به استفاده از اينترنت اختصاص مي دهند وخود نيز وي را در اين زمينه همراهي كنند. توجه مي نماييم كه هريك از وسايل ارتباط جمعي ضمن اينكه به لحاظ تسهيل امور آثارمثبتي در جامعه داشته ودارند به لحاظ سواستفاده اي كه از آن ها مي شود ممكن است آسيب هايي رابراي جامعه به دنبال داشته باشند. هر چه وسايل ارتباط جمعي بيشتر قابل كنترل باشند آسيب هايي ناشي از آن هاكمتراست.

- از مهمترين آسيب هاي اينترنت

1- آسيب فكري: استفاده از حد متعارف از اينترنت به وابستگي شديد رواني و فكري مي انجامد.
2- آسيب جسماني: فشارهاي عصبي، چاقي، انزوا، چشم درد و...
3- آسيب اجتماعي- فرهنگي:گاه مشاهده مي شود كه افراد چنان در اتاق هاي گفت وگوغرق مي شوند كه حتي زمان صرف غذارافراموش مي كنند. اين ها علايمي شبيه الكلي ها يا معتادان دارند. بسياري از آن ها از بي خوابي رنج مي برند، خسته اند وروابطشان با اطرافيان به حداقل رسيده است.
4-گسست فكري و عاطفي: با ورود اينترنت و رايانه به درون خانواده ها بين والدين و فرزندان جدايي فكري -عاطفي وفيزيكي رخ مي دهد و پيشرفت خيره كننده فن آوري تأثيرات محسوس ونامحسوس زيادي را بر زندگي دختران گذاشته است.

پنج شنبه 19 شهریور 1394  3:33 PM
تشکرات از این پست
haj114 shirdel2 ehsan007060 nargesza omiddeymi1368
haj114
haj114
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : آبان 1391 
تعداد پست ها : 3991

پاسخ به:مبحث 105 طرح صالحین: «فضای مجازی»

آسيب هاي اجتماعي ناشي از سوء استفاده از امكانات اينترنت

1) سوق دادن جوانان به سوء استفاده از وبلاگ ها و وب سايت هاي اينترنتي

سوء استفاده از وبلاگ ها و وب سايت ها علاوه برمسائل خلاف اخلاق وعفت عمومي (نظیر تشويق رابطه جنسي نامشروع) شامل موارد زيراست:
- توهين به ائمه ومقدسات به تمسخرگرفتن فرهنگ عاشورا (علت عدم نظارت خانواده)
- توهين به قوميت هاي مختلف
- سايت هاي الحادي كه نوجوانان وجوانان رابه شيطان پرستي وپذيرش عقايد وساير فرقه هاي ضاله تشويق مي كنند.

2) سوء استفاده از چت روم اينترنت

مسلماً چت را می توان تیغ دو لبه ای دانست که هم در جهت مثبت و مفید و هم در جهت منفی و مضر عمل خواهد کرد و این بستگی دارد که چگونه از آن استفاده کنیم. تمام کاربردهای مثبتی که برای چت در فصل پیشین بیان شد، در جهت عکس آن نیز می تواند صادق باشد و باعث انحرافات مذهبی، اخلاقی، سیاسی و ... گردد. چت روم اينترنت مي تواند يك محيط علمي باشد ولي تبديل به يك محيط مبتذل براي بسياري از كاربران ايراني شده است چت روم باتوجه به زنده بودن محيط موجب انحراف دختران وسوء استفاده از پسران نوجوان وزنان ونهايتاً ازهم پاشيدن خانواده های ما شده است.
موارد زیر تنها فهرست برخی از آسیب های چت کردن است که می تواند کاربران را مورد تهدید جدی قرار دهد:
- آسیب رساندن عمومی به سخت افزار و نرم افزارهای طرف مقابل
- اعتیاد به چت
- دوستی های بدون مرز و ضابطه
- خطرناک تر از ماهواره، ویدئو و حتی فیلم های مستهجن و ...
- قرار دادن فایل های مبتذل در دسترس عموم کاربران
- پخش اطلاعات خصوصی افراد، بدون مجوز
- ناشناس بودن کاربران در اتاق های چت
- رفتارهای وقیحانه و بی ادبانه
- فریب و بهره کشی جنسی
- تلف شدن وقت جوانان و فاصله گرفتن آن ها از واقعیت
- افراط در چت می تواند اثرات زیانبار روانی به همراه داشته باشد. از نظر یونگ اتاق های چت منبع اصلی اعتیاد اینترنتی هستند.

3) سوء استفاده از پروفايل ها وسايت هاي دوست يابي

پروفايل صفحه اي است كه فرد اطلاعات شخصي خود را براي تجارت دوست يابي، شغل يابي و. . . درآن قرار مي دهد كه ممكن است اين اطلاعات مورد سوء استفاده قرار مي گيرد. افراد به جاي اطلاعات خود اطلاعات ديگري را روي آن قرار مي دهند. افرادي كه اطلاعاتشان در پروفايل قرار مي گيرد بارها مورد سوء استفاده قرار گرفته اند.

4)آسيب هاي سوء استفاده از اطلاعات داخل رايانه هاي خصوصي مردم

هك كردن و بردن اطلاعات. مانند افرادی كه اطلاعات خود را روي اينترنت ديده اند از پرونده هايي است كه دراين خصوص مطرح شده است. افراد بايدمواظب نامه هاي الكترونيكي (ايميل) وعكس ها وساير مطالب درون رايانه خود باشند.

5)آسيب هاي ناشي از سوء استفاده از پست الكترونيك (ايميل)

ازجمله آسيب هاي پست الكترونيك اين است كه درآن آدرس ها مشخص نيست. گاهي محتواي ايميل هايي كه ناخواسته دريافت مي شود بسيارخطرناك است وممكن است موجب انحراف شود. استفاده هاي ضد امنيتي نيز ازاين وسيله انجام مي شود كه دراينجا كه موضوع بحث ما آسيب هاي اجتماعي است جاي پرداختن به آن نيست.

6)آسيب هاي ناشي از سوء استفاده از بازي هاي رايانه اي

اين بازي ها كه توسط دشمن طراحي شده است هم به نمادهاي ملّي وهم به نمادهاي مذهبي شليك مي شود. دراين بازي ها هويت ملّي ومذهبي دختران وپسران ماكه درحال شكل گيري است مورد هدف قرار مي گيرد. خانواده ها بايد بسيار مواظب محتواي بازي هاي رايانه اي باشند. دستگاه هاي مسئول هم بايد نظارت كنند.

7)آسيب هاي ناشي از سوء استفاده ازامكانات گروه هاي اينترنتي

تشكيل گروه ها وفرقه هاي الحادي- با اهداف وانگيزه هاي خاص كه اكنون گروه هاي شيطان پرستي وبسياري ديگراز گروه هاي الحادي جزء اين ها هستند- همچنين فال بيني وخرافه پرستي وغيره. ازاين طريق شيوع پيداكرده است.

پنج شنبه 19 شهریور 1394  3:54 PM
تشکرات از این پست
shirdel2 ehsan007060 nargesza omiddeymi1368
دسترسی سریع به انجمن ها