0

5 گام برای کاریابی از طریق شبکه های اجتماعی

 
rezazare4
rezazare4
کاربر طلایی3
تاریخ عضویت : شهریور 1391 
تعداد پست ها : 2403
محل سکونت : یزد

5 گام برای کاریابی از طریق شبکه های اجتماعی

 

 
پروفایل شخصی شما در شبکه های اجتماعی می تواند تاثیر مثبت یا منفی روی فرصت های شغلی پیش رو بر جا بگذارد و به عبارت دیگر، در دنیای اینترنتی امروز رزومه شما در فضای مجازی از مهم ترین عوامل برای پذیرفته یا رد شدن در موقعیت شغلی جدید است.
 




هفته نامه عصر ارتباط - میثم لطفی: پروفایل شخصی شما در شبکه های اجتماعی می تواند تاثیر مثبت یا منفی روی فرصت های شغلی پیش رو بر جا بگذارد و به عبارت دیگر، در دنیای اینترنتی امروز رزومه شما در فضای مجازی از مهم ترین عوامل برای پذیرفته یا رد شدن در موقعیت شغلی جدید محسوب می شود. این مساله اهمیت زیادی دارد که با بررسی حساب کاربری خود در شبکه های اجتماعی مختلف مطمئن شوید که اطلاعات منتشر شده از شما تا چه اندازه می تواند برای پذیرفته شده از شما تا چه اندازه می تواند برای پذیرفته شدن به عنوان کارمند جدید در یک سازمان مفید باشد یا موجب شود نظر کارفرما نسبت به شما تغییر کند.

در آخرین بررسی های انجام شده بیش از نیمی از کارفرمایان اعلام کردند که جویندگان مشاغل را به دلیل پروفایل شخصی آنها در شبکه های اجتماعی رد کرده اند. ممکن است شما مانند بسیاری از کاربران امروزی در انواع شبکه های اجتماعی مانند لینکدین، توییتر، فیس بوک، گوگل پلاس، یوتیوب، اینستاگرام و... حساب شخصی داشته باشید.

اما توجه داشت باشید که مهم ترین نکته برای آنکه بتوانید نظر کارفرما یا محیط کاری جدید را جلب کنید، عضویت در لینکدین (LinkedIN) است؛ زیرا این سایت بزرگ ترین پلتفرم آنلاین سازمانی در جهان محسوب می شود و هدف اصلی آن پاسخگویی به نیاز کارمندان و کارفرمایان است. به همین دلیل چه به دنبال فرصت شغلی جدید بگردید یا اینکه بخواهید مهارت ها و توانمندی های خود را معرفی کنید، بهتر است در این سایت صفحه شخصی در اختیار بگیرید.

در حالی که حضور در شبکه های اجتماعی برای ارتقای موقعیت شغلی می تواند تاثیرات مثبت برجا بگذارد. شما همچنین می توانید ارزیابی کنید که هریک از این فضاها چگونه شما را به کارفرمایان معرفی می کند. تا به حال به این مساله فکر کرده اید که اطلاعات منتشرشده از شما چگونه تاثیر مثبت یا منفی روی کارفرمایان می گذارد؟ آیا صفحه اجتماعی شما را به عنوان یک کارشناس معرفی می کند یا کارمند ساده؟ در اطلاعات شخصی خود توانسته اید مهارت های اصلی تان را معرفی کنید؟

 

پنج گام برای کاریابی از طریق شبکه های اجتماعی



گام اول: جست و جوی گوگلی

از طریق گوگل پلاس، جی میل، یوتیوب یا... به حساب کاربری گوگلی خود وارد شوید و تاریخچه مربوط به جست و جوهای اینترنتی خود را پاک کنید. سپس نام تان را در گوگل جست و جو کنید و پس از وارد کردن منطقه جغرافیایی یا عنوان کاری مورد نظر، اطلاعات لازم را به دست آورید.  آنچه را برای شما نمایش داده می شود تحلیل کنید و به خصوص اطلاعات منتشرشده در سه صفحه نخست را جدی بگیرید. تمامی عکس ها و تصاویر ویدیویی که مرتبط با نام شما در این صفحات منتشر شده اند می توانند در اختیار کارفرما قرار بگیرند. شما می توانید به صورت شخصی بررسی کنید که این اطلاعات تاثیر مثبت یا منفی بر جا می گذارند.

بر این اساس اگر پیش بینی کردید بخشی از اطلاعات شخصی شما در جست و جوگر اینترنتی گوگل می تواند روی کارفرما تاثیر منفی بگذارد، بهتر است آنها را حذف کنید. همچنین این احتمال وجود دارد که اطلاعات شخص دیگری با نام شما در سایت های اینترنتی موجود باشد که این مساله می تواند کارفرما را گمراه کند.

بر این اساس بهتر است پیش از ارسال درخواست خود برای همکاری با سازمان جدید، در اینترنت رزومه مشخص داشته باشید و یک معرفی نامه جامع و مناسب از خود بر جا بگذارید.

گام دوم: دسترسی به همه شبکه های رسانه ای

اگر در شبکه های رسانه ای مختلف حساب کاربری شخصی دارید و اطلاعات خود را در آنها منتشر کرده اید، بهتر است به تمامی آنها دسترسی داشته باشید و به دقت بررسی کنید که این اطلاعات تا چه اندازه می توانند تاثیر مثبت یا منفی بر جا بگذارند و در پذیرفتن شما برای موقعیت شغلی جدید اثرگذار باشند. در این بررسی ها سعی کنید برخی اطلاعات از جمله مهارت ها و تخصص های فردی را به پروفایل شخصی تان اضافه کنید و یک تصویر مناسب و پیام مربوط به اهداف خود را هم به اشتراک بگذارید.

پنج گام برای کاریابی از طریق شبکه های اجتماعی



به طور کلی باید گفت لینکدین، فیس بوک، توییتر، اینستاگرام، پنترست، گوگل پلاست، یوتیوب، Tumbir و Quora به ترتیب مهم ترین شبکه های اجتماعی هستند که کارفرمایان برای استخدام نیروی کاری جدید به آنها سر می زنند. آنچه باید مدنظر قرار دهید و اصلاح کنید، تصاویر در حال استعمال دخانیات، تصاویر مربوط به میهمانی های شبانه، متن های نامناسب، کانت های حاوی ادبیات نادرست، غلط های املایی، اظهارنظرهای تبعیض آمیز، اطلاعات محرمانه موقعیت شغلی قبلی، نظرات سیاسی، نقطه نظرات تند و... است.

اگر در پروفایل شخصی خود اطلاعات بحث برانگیز یا نامناسب را منتشر کرده اید، بهتر است پست های مربوطه را پاک کنید و به جای آن عکس ها و پست های بهتر را به اشتراک بگذارید. به یاد داشته باشید زمانی که یک مطلب از سوی شما به اشتراک گذاشته می شود، برای همیشه در دنیای آنلاین باقی می ماند و هر شخصی می تواند به آن دسترسی داشته باشد. اگر در بخش تنظیمات شبکه های اجتماعی گزینه های مربوطه را فعال کرده اید تا فقط دوستان نزدیک به اطلاعات شما دسترسی داشته باشند، به این معنی نیست که این اطلاعات به اشتراک گذاشته نوشند و ممکن هست همین دوستان نزدیک هم از اطلاعات شما سوءاستفاده کنند.

در بخش دیگر باید بررسی کنید که روی هر یک از این شبکه های اجتماعی تا چه اندازه فعال هستید. اگر برای مدت طولانی از پروفایل شخصی خود در یک شبکه اجتماعی استفاده نمی کنید، بهتر است آن را غیرفعال یا پاک کنید. این کار موجب می شود گذشته آنلاین شما در اختیار کارفرما قرار نگیرد.

گام سوم: ارزیابی حضور در لینکدین

همیشه به یاد داشته باشید لینکدین مهم ترین و نخستین شبکه اجتماعی است که کارفرما برای ارزیابی و سنجش شما به آن مراجعه می کند. پروفایل شخصی شما در لینکدین می تواند بیشترین تاثیر را برای استخدام به عنوان نیروی کاری جدید سازمان داشته باشد و بر این اساس شما باید زمان زیادی را به این پلتفرم اختصاص دهید تا همه اطلاعات منتشر شده در آن را بررسی کنید.

برای بررسی حساب کاربری شخصی در لینکدین بهتر است به این پرسش ها پاسخ دهید: آیا برای پروفایل خود در لینکدین یک آدرس اینترنتی (URL) شخصی در اختیار گرفته اید؟ آیا تصویرتان در لینکدین وجهه خوب و مثبتی از شما به نمایش می گذارد؟ آیا در پروفایل شخصی شما اطلاعات دقیق برای برقراری تماس وجود دارد؟ آیا در مورد زبان هایی که به آن تسلط دارید در پروفایل خود توضیح داده اید؟ آیا پروژه های کلیدی که پیش تر در آن حضور داشتید، در پروفایل تان آورده شده است؟ در مورد دوره های تخصصی که گذرانده اید توضیحاتی داده اید؟

پنج گام برای کاریابی از طریق شبکه های اجتماعی



شبکه اجتماعی لینکدین به گونه ای طراحی شده که اگر به تمام بخش های داخلی آن پاسخ دهید و اطلاعات کاملی را از خود به اشتراک بگذارید، در پایان نوشته می شود: «پروفایل کامل». این بخش در لینکدین طی چند سال اخیر تغییرات فراوان کرده است. از آورین 2015 به بعد استانداردها در این بخش بهتر شده است و اگر آن را کامل کنید، می توانید تمام اطلاعات مورد نیاز کارفرما را به او انتقال دهید.

گام چهارم: بررسی شکاف های احتمالی

اگرچه لازم نیست روی تمام شبکه های اجتماعی حساب شخصی داشته باشید، ولی بهتر است در شبکه های اجتماعی تخصصی برای جست و جوی فرصت های شغلی جدید و انتشار اطلاعات صنعتی حضور پیدا کنید تا از این طریق بتوانید ضمن افزایش اعتبار خود، آگاهی بیشتری از محیط پیرامون پیدا کنید.

برای مثال، اگر شما یک توسعه دهنده نرم افزار هستید، بهتر است در پلتفرم GitHub حساب شخصی داشته باشید. اگر یک عکاس هستید، داشتن حساب کاربری در اینستاگرام و Flickr به اعتبار شما می افزاید. اگر یک طراح یا هنرمند هستید، به داشتن حساب شخصی در Behance فکر کنید. اگر یک نویسنده هستید، حضورتان در Tumbir یا Medium می تواند اعتبار زیادی برای شما به همراه بیاورد.

اگر تمایل دارید از شبکه های اجتماعی تخصصی مطلع شوید و بتوانید بهترین اثرگذاری آنلاین را بر جا بگذارید، بهتر است از همکاران خود مشاوره بگیرید. همچنین می توانید تخصص خود را در گوگل جست و جو کنید و از این طریق مطلع شوید دیگر افرادی که توانمندی های شما را دارند، چگونه خود را در شبکه های اجتماعی تخصصی و ارایه اطلاعات لازم برای دسترسی آسان به شما می تواند تاثیر قابل ملاحظه ای در فرایند استخدام در محیط کاری جدید برجا بگذارد.

پنج گام برای کاریابی از طریق شبکه های اجتماعی


گام پنجم: دسترسی دایم به حساب های کاربری

آخرین گامی که برای معرفی خود در دنیای مجازی و پیداکردن فرصت شغلی جدید باید بردارید این است که تمام حساب های کاربری شخصی را مدیریت کنید و به صورت مرتب به آنها سربزنید. مدیریت پروفایل ها برای شما که قصد دارید خود را به عنوان کاربر تخصصی معرفی کنید، با دیگر کاربران عمومی متفاوت است. برای مثال توصیه می شود اگر در شبکه های اجتماعی مختلف عضویت دارید، بهتر است برای تمام آنها از یک تصویر واحد استفاده کنید؛ به خصوص در لینکدین، توییتر و فیس بوک که بیشترین مراجعات به آنها صورت می گیرد، یک عکس شخصی مناسب را انتخاب کنید و در همه آنها همین عکس را به انتشار برسانید.

این اتفاق به کارفرما کمک می کند تا آسان تر شما را شناسایی کند و پس از مراجعه به هر یک از شبکه های اجتماعی، به آسانی وارد صفحه شخصی شما شود. با این کار می توانید اعتماد کارفرما و محیط کاری جدید خود را جلب کنید. پس از مدیریت صحیح حساب های کاربری خود در شبکه های اجتماعی مختلف، بهتر است به گام اول برگردید و بار دیگر نام خود را در گوگل جست و جو کنید و این کار را هر هفته انجام دهید.

با تکرار جست و جوی نام خود در گوگل مطمئن می شوید که وجهه منتشرشده از شما در دنیای مجازی کاملا درست است و می تواند اطلاعات واقعی و مناسب را با دیگران به اشتراک بگذارد. تغییر نتایج جست و جوی نام شما در گوگل پس از گذشت چند هفته نشان می دهد که چقدر به هویت خود در دنیای مجازی اهمیت داده اید و توانسته اید رزومه آنلاین قوی و مناسب را از خود بر جا بگذارید. این مساله نیازمند آن است که به صورت دایم از حساب های کاربری خود در شبکه های اجتماعی مختلف پشتیبانی کنید و همواره به آنها توجه داشته باشید. بر این اساس اگر دیگر کاربران اطلاعات نامناسبی به اشتراک گذاشتند و نام شما را در آن تگ (Tag) کردند، به سرعت مطلع می شوید و آن را حذف می کنید.

در مجموع باید توجه داشته باشید که اگر حضور در شبکه های اجتماعی می تواند اهمیت فراوان داشته باشد و فرایند استخدام شما در محیط کاری جدید را تسریع کند، اما اطلاعات شخصی شما در این شبکه های اجتماعی بیشترین تاثیر را برای پذیرفته شدن یا رد شدن دارد و هرگونه بی توجهی به این مساله می تواند نتایج قابل ملاحظه ای بر جا بگذارد. بر این اساس بهتر است که اگر در شبکه های اجتماعی حضور دارید و به دنبال فرصت های شغلی جدید می گردید، از اظهارنظرهای نامرتبط خودداری کنید و در عوض، مهارت ها و توانمندی های خود را به صورت جامع به انتشار برسانید.

چهارشنبه 28 مرداد 1394  7:24 PM
تشکرات از این پست
wikiumut
wikiumut
کاربر برنزی
تاریخ عضویت : اردیبهشت 1394 
تعداد پست ها : 668

پاسخ به:5 گام برای کاریابی از طریق شبکه های اجتماعی

برای خارج جواب میده

تحصیل در فنلاند تحصیل در اسپانیا تحصیل در اتریش تحصیل در نروژ تحصیل در بلاروس تحصیل در ایتالیا تحصیل در هند
چهارشنبه 28 مرداد 1394  7:50 PM
تشکرات از این پست
rezazare4
mt1376
mt1376
کاربر جدید
تاریخ عضویت : دی 1401 
تعداد پست ها : 1

چه شغلی مناسب من است ؟

 

یکی از سوالاتی که همه ما در طول زندگی با آن مواجه می‌شویم این است که واقعا چه شغلی مناسب من است ؟ برای این که به جواب این سوال برسیم راه‌های مختلفی وجود دارد اما مهم‌ترین مسئله این است که چطور بتوانیم در کمترین زمان به پاسخ این سوال برسیم. یکی از راحت‌ترین و بهترین روش‌ها استفاده از انواع تست شخصیت است. در ادامه مقاله ابتدا راجع به روش‌های پیدا کردن علاقه شغلی و اینکه "چطور بتوانیم به بهترین شکل از انواع تست‌های شخصیتی برای انتخاب شغل مناسب استفاده کنیم؟" صحبت خواهیم کرد.

انواع روش های انتخاب شغل مناسب

 

  • تست های شخصیتی
  • ایکیگای
  • مشاوره شغلی
  • تجربه کردن کارآموزی در حوزه های مختلف

1.تست های شخصیتی

 

تست‌های مختلفی برای پیدا کردن شغل مناسب وجود دارد، از جمله آن‌ها می‌توان به تست هالند، تست MBTI، تست دیسک و تست نئو اشاره کرد. در واقع این تست‌ها به ما کمک می‌کنند که با شناخت بیشتر نسبت به شخصیت خود بتوانیم بفهمیم که در چه شغلی می‌توانیم موفق‌تر باشیم.

شخصیت در واقع شامل رفتارهای نسبتا پایدار در یک فرد می‌شود که به راحتی قابل تغییر نیست! به عنوان مثال خجالتی بودن یک ویژگی شخصیتی است. فردی که خجالتی است به راحتی نمی‌تواند این ویژگی را در خود تغییر دهد. تغییر این ویژگی شخصیتی نیازمند ایجاد کردن کارها و انجام رفتارهایی بصورت منظم و مداوم است.

هر کدام از تست‌های شخصیتی مطرح شده افراد را در دسته‌بندی‌های مختلف قرار می‌دهند. به عنوان مثال تست MBTI انسان‌ها را به 16 دسته مختلف تقسیم می‌کند.

انواع تست‌های شخصیتی

تست MBTI

تست مایرز بریگز یا همان تست ام بی تی آی ویژگی‌های شخصیتی افراد را در چهار موضوع مورد بررسی قرار می‌دهد. در نتیجه این آزمون میزان درون گرایی - برون گرایی، شهودی - حسی، منطقی - احساسی، قضاوتی - ادراکی بودن افراد مشخص می‌شود.

در نتیجه این آزمون در سایت دانشکار ویژگی‌های شخصیتی تیپ شما به تفصیل توضیح داده می‌شود. نقاط ضعف شخصیتی، نکات مهم در مورد روابط با دیگران و محل کار، به همراه مشاغل مناسب برای تیپ شما توضیح داده می‌شود. در انتها هم یک سری پیشنهادات که به رشد و توسعه فردی شما کمک خواهد کرد مطرح خواهد شد.

تست هالند

تست رغبت سنجی شغلی هالند افراد را به 6 دسته شخصیتی تقسیم می‌کند و میزان درصدی هر کدام از این ویژگی‌های شخصیتی را برای شما مشخص می‌کند.

این 6 ویژگی شخصیتی شامل واقع گرایی، جستجوگری، قراردادی، هنری، جسور بودن و اجتماعی بودن می‌شود.

درصد هر کدام از ویژگی‌های بالا در نتیجه آزمون برای شما نمایش داده می‌شود. در گزارش تفسیری تست هالند سایت دانشکار به آدرس daneshkar.net توضیحاتی در مورد هر کدام از 6 ویژگی و پیشنهادهایی به شما داده می‌شود.

تست نئو

تست 5 عاملی نئو شخصیت افراد را در 5 زمینه مورد بررسی قرار می‌دهد. این تست که جزء دقیق ترین تست‌های شخصیتی به حساب می‌آید و کمترین خطا را دارد، در سایت دانشکار دارای گزارش تفسیری جامعی است.

 

بی‌ثباتی هیجانی، برونگرایی، انعطاف‌پذیری، توافق‌پذیری و با وجدان بودن 5 عامل این تست هستند که برای هر فرد مورد بررسی قرار می‌گیرند. جزئیات مربوط به هر کدام از این موارد در نتیجه نهایی تست نئو در سایت دانشکار به شما نمایش داده می‌شود. بهتر است ابتدا بدون هیچ شناختی نسبت به موارد بالا آزمون را انجام دهید و بعد از دریافت نتیجه در مورد آن‌ها بیشتر بدانید که این اتفاق در نتیجه آزمون برای شما خواهد افتاد.

تست دیسک

تست رفتارسناسی دیسک به بررسی تسلط ( Dominance ) ، تاثیرگذاری ( Influencing ) ، وظیفه‌شناسی ( Conscientiousness ) و ثبات ( Steadiness ) می‌پردازد. مدل دیسک در نهایت می‌تواند به ما کمک کند که در کارهای تیمی رفتار مناسبی را چه از لحاظ فردی و چه در مراوده‌هایمان با دیگران داشته باشیم.

نکاتی که باید رعایت کنیم تا یک نتیجه تست درست داشته باشیم؟

 

1. در یک جای مناسب آزمون را انجام دهید

تا حد ممکن سعی کنید تست را با کامپیوتر یا لپ تاپ انجام دهید. در هنگام آزمون در جایی ثابت هیچ گونه صدای مزاحمی که تمرکز شما را به هم بزند وجود ندارد، به سوالات پاسخ دهید. قطعا بهترین مکان برای این کار میز مطالعه شما خواهد بود.

2. زمان مناسبی را برای انجام تست انتخاب کنید

منظور این نیست که یک ساعت خاص مثلا ساعت 1 بعد از ظهر را برای انجام آزمون انتخاب کنید بلکه منظور زمانی است که حس می‌کنیم انرژی لازم برای پاسخ دادن به سوالات را دارا هستیم. به عنوان مثال بعد از یک روز سنگین کاری ساعت 8 شب موقع خوبی برای انجام این تست نخواهد بود.

3. اولین گزینه‌ای را که به ذهنتان آمد انتخاب کنید

در طول انجام آزمون سعی کنید بین گزینه‌ها اولین چیزی که به نظرتان درست می‌آید را انتخاب کنید. اگر زمان زیادی را برای فکر کردن به سوال اختصاص دهید احتمالا به جای گزینه درست، گزینه مطلوب خود را انتخاب خواهید کرد و این باعث می‌شود نتیجه نهایی شما اشتباه باشد.

ایکیگای چیست ؟

ایکیگای در واقع یک مفهوم ژاپنی به معنای دلیل زندگی کردن است. ایکیگای بر پایه چهار مورد درست شده است:

1) آنچه جهان به آن نیاز دارد 2) آنچه شما دوست دارید 3) آنچه در ازای آن پول دریافت می‌کنید 4) آنچه شما در آن خوب هستید.

شما در روش ایکیگای شغل‌های مربوط به هر کدام از این چهار مورد را لیست می‌کنید و در نهایت شغلی که بیشترین تکرار و بالاترین اولویت برای شما در آن‌ها را دارد را به عنوان شغلی که برای آن ساخته شده‌اید انتخاب می‌کنید.

مشاوره شغلی

شما می‌توانید از مشاوران منابع انسانی یا همان کوچ‌های حرفه‌ای برای انتخاب بهترین شغل متناسب با روحیات خود کمک بگیرید. در واقع این افراد با بررسی نتایج تست‌های مختلف شخصیت‌شناسی شما که در موردشان صحبت کردیم و یک سری نکات دیگر که در جلسه با شما مطرح می‌کنند، به شما مشورت خواهند داد که چه نوع شغل‌ها و فضاهای کاری برای شما مناسب‌تر خواهد بود.

تجربه کردن کارآموزی در حوزه های مختلف

همه موارد گفته شده به شما در انتخاب شغل مناسب می‌تواند کمک کند اما چیزی که از همه این‌ها مهم‌تر است، تجربه واقعی در محیط کار است. پیشنهاد می‌شود که در همان دوران دانشجویی از فرصت‌های کارآموزی غافل نشوید و سعی کنید با تجربه شغل‌های مختلف، شغل ایده‌آل خود را بیابید.

پیشنهاد می‌کنم که حتما به پلتفرم کاریابی دانشکار که فرصت‌های کارآموزی و استخدام زیادی در شرکت‌های مختلف را به شما نمایش می‌دهد سری بزنید.

 

در پایان باید گفت: همین که سوال " شغل مناسب من چیست ؟ " برای شما بوجود آمده است و به دنبال جواب آن هستید یک نکته بسیار مثبت است. امیدواریم این مقاله به شما کمک کند تا در انتخاب شغل با اطمینان بیشتری قدم بردارید.

یک شنبه 18 دی 1401  3:59 PM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها