نام هواپیمای آنتونف در کشور ما ایران خوشنام نیست آنهم به علت سقوط چند مدل مسافربری یعنی آنتونف-40 که در صنایع هواپیما سازی شهر اصفهان مونتاژ و تولید می شود، جدا از این موضع کارخانه هواپیما سازی آنتونف یکی از قدیمی ترین کارخانه های هواپیما سازی اتحاد شوروی سابق می باشد که در ساخت هواپیماهای باربری در جهان و کشورهای بلوک شرق نقش عمده و بسزائی داشته است،یکی از مدلهای تولید شده توسط کارشناسان این کارخانه که با کمک مالی و فنی دولت روسیه طراحی و ساخته شده است هواپیمای باربری آنتونف-70 می باشد که اولین پروازش در سال 1994میلادی در شهر کیف صورت گرفت در سال 1995 میلادی یک فروند از این هواپیما در حین پرواز آزمایشی در برخورد با هواپیمای اسکورت سقوط کرد و در سال 2001 میلادی یک فروند دیگر از این هواپیما در حین پرواز آزمایشی در شهر امسک روسیه دچار نقص فنی موتور گردید که با فرود اضطراری در فرودگاه با خسارت جزئی به زمین نشست، البته در سال 2002 میلادی با تعمیر کمی این هواپیما مجددا" به پرواز در آمد.
(در تصویر بالا هواپیمای باربری آنتونف-70 را با پرچم دو کشور روسیه و آکراین در روی بدنه نشان می دهد)
آنتونوف -70 هواپیمای باربری متوسط سری جدید از طراحیهای کارخانه هواپیما سازی آنتونف است که جایگزینی برای هواپیمای باربری نظامی قدیمی تر مدل آنتونوف -12 است.
یکی از خصوصیات مورد نطر هواپیمای باربری آنتونوف -70 در این است که نیاز به باند کوتاه پروازی دارد و به آسانی می تواند از روی باندهای خاکی آماده نشده کوتاه حداقل با طول 600 متر و با باری به وزن مفید 20 تن به هوا بر خیزد و گنجایش حمل و جابجائی 300 نفر از کماندوهای ارتشی را با تجهیزاتشان میباشد.
طراحان کارخانه آنتونف در هواپیمای باربری آنتونوف -70 از موتورهای توربو جت و ملخهای پنچ پره جفتی هم محور که خلاف گردش همدیگر چرخش میکنند استفاده کرده اند که این نوع طراحی باعث تولید نیروی نیروی رانش ( تراست) زیادی برای پرواز هواپیما می شود.(استفاده از ملخهای هم محور با گردش خلاف همدیگر بیشتر در طراحیهای هواپیماهای بلوک شرق استفاده میگردد )
(تصویر بالا اتاق فرمان و مدرن هواپیمای باربری آنتونف-70 را نشان می دهد)
یکی دیگر از مشخصات بارز این هواپیما قدرت موتورهای D-27 ساخت کارخانه جات موتور هواپیماسازی "ایوچنکو" واقع در شهر زاپاروژنی اکراین است که توانائی و تولید قدرت مفید هر موتور برابر 14000 اسب بخار می باشد که در نوع خود در دنیا بی نظیر است و توان زیادی به هواپیمای بابری آنتونوف-70 برای حمل بار و ماموریتهای نظامیش میدهد.
این نیرو زیاد موتورها ناشی از تحت فشار قرار گرفتن بسیار زیاد هوا توسط کمپرسورهای مخصوصی است که در روی موتورهای این هواپیما نصب شده اند همچنین هم محور بودن ملخها و نوع طراحی ساخت ملخهای آنتونوف -70 باعث تولید فشار زیاد هوا را در روی بالها میکند که این فشار زیاد هوا باعث تولید نیروی زیاد برای پرواز هواپیما با مصرف سوخت کم میگردد، مصرف سوخت این هواپیما با ماکزیمم وزن بار پروازی برابر با 3،5 تا 4 تن در هر ساعت پروازی برای چهار موتور توربو پراپ هواپیمای آنتونوف-70 می باشد.
پس از اتمام ساخت هواپیمای آنتونوف-70 وزارت دفاع روسیه دستور خرید 160 فروند هواپیما را به کارخانه سازنده اعلام نمود و پس از مدتی گذشت زمان وزارت دفاع روسیه خرید این هواپیماها را به علت گران بودن قیمت این هواپیماها لغو کرد، ارزش هر یک از هواپیمای آنتونوف-70 دو برابر ارزش یک هواپیمای باربری ایلوشین است که در روسیه ساخته و تولید می شود، با توجه به لغو خرید ارتش روسیه و نبودن سرمایه کافی سوالاتی برای ادامه ساخت و مونتاژ هواپیمای آنتونوف-70 برای کارخانه آنتونف بوجود آمد،با این حال پس از مدتی وزارت دفاع ارتش اکراین دستور خرید پنج فروند از آنها را صادر کرد،در سال 2009 ساخت یک فروند آنتونوف -70 به پایان رسید و برنامه و اتمام ساخت دو فروند هواپیمای دیگر برای ارتش اکراین به سال 2012میلادی موکول گردید.
(تصویر بالا شمای هواپیمای باربری آنتونف-70 را نشان می دهد)
در سال 2011 میلادی یک از دو هواپیمای ساخته شده برای ارتش اکراین به وزارت دفاع روسیه فروخته شد و با توجه به برنامه دولتی کشور روسیه برای بروز سازی ناوگان باربری نظامیش، فرماندهی ارتش روسیه روسیه اعلام خرید 60 فروند هواپیمای آنتونوف-70 دیگر را برای سالهای 2011-2012 میلادی صادر کرد.
ویژگیهای هواپیمای باربری نظامی AN-70 آنتونف به شرح زیر می باشد:
خدمه پرواز(نفر):6
طول هواپیما (متر):40.73
طول بالها (متر): 40.06
ارتفاع (متر): 16.38
مساحت بال (مترمربع): 204
وزن خالی (تن)73:
وزن بار مفید (تن): 47
ماکزیمم بيشينه وزن برخاست پرواز(تن): 135
پيشرانه موتور ایوچنکو مدل 4* D-27
قدرت هر موتور(اسب بخار): 14000
حداکثر برد پروازی(كيلومتر): 13500
ماكزيمم سقف پرواز(متر): 12000
مترجم : دکتر حمید فرامرزپور