اپل شرکت عجیبی است. محصولاتش گران است، محدودیتهایش زیاد است و بر روی بعضی چیزهای کلیشهای خیلی کلید میکند. یادمان نرفته که استیو جابز به روح امواتش قسم خورده بود که نگذارد آیفون با صفحه نمایش بزرگتر از 3.5 اینچ و آیپد بزرگتر از 7.9 اینچ در کمپانیش تولید شود. مطمئنا اگر زنده بود، تا حالا یا خودش را کشته بود یا تیم کوک را! هنوز هم دستگاههای اپلی در برقراری ارتباط از طریق بلوتوث با دستگاههای اندرویدی مشکل دارند. آیفون فقط سالی یکبار و در یک یا دو مدل آن هم با قیمت بالا عرضه میگردد. خیلیها در حسرت داشتن یک گوشی با سیستم عامل ios و قیمت مناسب هستند، اما اپل پیرو آرمانهای خودش است.
اینها محدودیتهای اپل بود؛ حال بپردازیم به خوبیهای اپل. شما مکبوک جدید اپل را از نزدیک دیدهاید؟ باید بگویم که در همان نگاه اول شما را به فکر فرو میبرد.
این محصول هنگامی که برای مقایسه در کنار لپتاپ من قرار میگیرد، گویی لامبورگینی زرد رنگی است که در کنار یک پراید زرد (همون تاکسیهای درون شهری!) قرار دارد! ضخامت کم و بدنه فوقالعاده با کیفیت آن شما را حیرتزده کرده و تا مرز بیهوشی میبرد. شنیدن قیمت بسیار بالایش که دیگر قطعا میتواند موجب بیهوشی کامل شما شود اما حتی من که بر هر محصولی سخت میگیرم، وقتی این مکبوک زیبا را دیدم، اصلا نگفتم ارزش خرید ندارد. با خودم گفتم اگر پولدار بودم بدون شک آن را میخریدم؛ چرا که با این سختافزار مناسب و سیستم عامل خوب و پشتیبانی عالی و طراحی فضایی، حداقل تا 4 سال آینده از سایر لپتاپهای هم قیمت خود در بازار (از جمله سری N56 ایسوس و سری Y550 لنوو) زیباتر و بهتر خواهد بود. با نگاهی به آیفون 4s ومقایسه آن با گلکسی S3 و یا مقایسه آیفون 5s با گلکسی S5 و خیلی محصولات دیگر متوجه میشویم که طراحی محصولات اپل یک قدم که چه عرض کنم، حداقل چهار پنج قدم (هر قدم یک سال!) از سایر محصولات بازار جلوتر است.
استیو جابز خاطرهای از پدرش داشت که شنیدن آن خالی از لطف نیست. او میگفت: روزی با پدرم مشغول رنگ زدن حصارهای خانه بودیم. پدرم به من گفت سمت داخل حصارها را هم رنگ بزن. من گفتم چرا؟ کسی که قرار نیست پشت حصار را ببیند. پدرم در جوابم گفت درست است، اما لااقل خودت از زیبایی و بینقص بودن کارت لذت میبری. این نصیحت به تاثیزگذارترین جمله زندگی استیو جابز تبدیل شد. بعدها جابز، پس از مدیرعامل شدنش در اپل، نصیحت پدرش را گوش کرد و با تلاش برای ارایه زیباترینها، توانست توجه دنیا را به اپل معطوف کند. به شخصه به جز اچتیسی، هیچ شرکتی را نمیشناسم که در تراشیدن فلز بدنه گوشی همچون اپل هنرنمایی کند. طراحی و کیفیت ساخت، دو عامل مهم در جذب افراد هستند. اگر یکی باشد و دیگری نباشد شرکت کاری از پیش نمیبرد،مثلا اچتیسی و سونی گرچه کیفیت ساخت بالایی دارند، اما به دلیل عدم نوآوری در طراحی، در حال سقوط هستند.
عامل دیگری که در محبوبیت جادوگونه اپل سهم بهسزایی دارد، همانا سیستم عامل جذاب آن است: iOS! سیستم عاملی که به گفته اغلب کارشناسان از لحظ طراحی و زیباییشناختی، عملکرد روان و استفاده بهینه از سختافزار، کیفیت برنامهها و امنیت، “در مجموع” با اختلاف زیاد نسبت به سایرین در مقام اول قرار دارد. البته تنها در امنیت از بلکبری ضعیفتر بوده و در شخصیسازی از اندروید ضعیفتر است. در سایر عرصهها جلوتر از سایرین است. این گفتهها اغراق نیست.سیستم عامل iOS با رم 1 گیگابایت و پردازنده 2 هستهای با فرکانس 1.4 گیگاهرتز، پرچمداران گردنکلفت اندرویدی را با 3 گیگابایت رم و پردازندههای 8 هستهای به چالش میکشد! این نشان از بهینه بودن سیستم عامل موبایل اپل دارد. تجربه کار با آیفون، بخاطر روان بودنش بسیار عالی و لذتبخش است. از چند هفته دیگر هم که قرار است رم آیفونهای 2015 اپل به دو گیگابایت برسد و پردازندهشان قویتر شود، بعید میدانم دیگر پرچمداران اندرویدی توان مقابله با آیفونهای جدید را داشته باشند! مسلما شما هم همانند 7 میلیارد نفر دیگر، از لگ و گیر در عملکرد گوشی آزرده میشوید. اگر این گونه است، آیفون میتواند برای شما آرامشبخش و نجاتدهنده باشد.
و اما یکی دیگر از عوامل محبوبیت و خاص بودن اپل، پشتیبانی فوقالعاده این کمپانی از محصولاتش است. خبرهایی به گوش میرسد مبنی بر این که آیفون 4s آپدیت ios 9 را دریافت خواهد کرد! اگر این گونه باشد باید به حال طرفداران اپل غبطه خورد. هیچ شرکتی تا این اندازه به پشتیبانی و خدمات پس از فروش اهمیت نمیدهد. اما به راستی دلیل این پشتیبانی عالی چیست؟ چطور آیفون 4s که ساخت سال 2011 است، در سال 2015، پس از ارایه 4 نسل، باز هم آپدیت میشود، اما مثلا گلکسی نوت 2 که سال 2012 معرفی شده، آپدیت اندروید 5 را دریافت نمیکند؟
آیا شرکتهای اندرویدی با ما دشمنی دارند که همانند اپل به فکر آپدیت و پشتیبانی نیستند؟ و یا آیا اپل عاشق ماست که برایمان آپدیت میفرستد؟ خیر! مقایسه شرکتهای اندرویدی با اپل درست نیست، چون شرایط این دو اصلا شبیه به هم نیست. پاسخ در تعداد مدلهایی که آپدیت میشوند نهفته است. امسال آپدیت iOS 9 برای آیفونهای 4s ،5 ،5s ،5c ،6 و 6plus عرضه میشود؛ یعنی فقط 6 مدل. ضمنا، اپل هم گوشیها و هم سیستم عاملش، ساخته دست خودش است و کار بسیار راحتتری برای آپدیت دارد. در عوض شرکتی همانند سونی برای آپدیت گوشیهای خود، کار سختتری دارد، چون سیستم عامل مربوط به گوگل است و هماهنگی بین گوگل و سونی، مسلما به اندازه هماهنگی بین بخشهای مختلف اپل نخواهد بود! با این وجود سونی اندروید 5 را برای گوشیهایی همچون Z3 ،Z3 Compact ،Z2 ،Z1 ،Z ،Z Ultra ،Zr ،ZL ،C3 و T2 Ultra عرضه کرده و یا در آینده نزدیک عرضه خواهد کرد. حداقل 10 مدل! پس نتیجه میگیریم تنها چیزی که موجب پشتیبانی خوب اپل میشود، اختصاصی بودن سیستم عامل و کم بودن تعداد گوشیهای آن است. اما کاربران به این جزییات اهمیت نمیدهند. تنها چیزی که برای آنها مهم است، دریافت آپدیت و پشتیبانی است که اپل بهتر از هر کسی این کار را انجام میدهد.
و اما بپردازیم به آخرین دلیل و یکی از مهمترین دلایل رشد عجیب اپل، که اغلب مردم از آن بیخبر هستند: تبلیغات خاص و عظیم!
مثالی از هوش اپل در تبلیغات را برایتان بازگو میکنم. هنگامی که اولین آیپاد در سال 2001 به بازار عرضه شد، هیچ چیز برتری نسبت به دیگر Mp3 پلیرها نداشت. همهچیزش معمولی بود. با وجود قیمت 400 دلاری آن، مانور دادن روی حافظه تقریبا 5 گیگابایتی این محصول، خنده دار بود، اما اپل این کار را کرد و اتفاقا موفق هم شد، به گونهای که دیگران را شگفتزده کرد. اپل دقیقا با همین ویژگی معمولی به تبلیغ پرداخت، البته با کمی تغییر در جزئیات. اگر اپل میگفت آیپاد من 5 گیگابایت حافظه داخلی و 400 دلار قیمت دارد، کسی آن را نمیخرید. اما اپل اعلام کرد که با این محصول 400 دلاری میتوانید 1000 ترک موسیقی را همواره همراه خود داشته باشید! همه گفتند وای خدای من! 1000 آهنگ؟ محشر است و همه هجوم برده و آن را خریدند. دیگر کسی از خودش نپرسید که آخر مگر حجم 1000 آهنگ همان 5 گیگابایت نمیشود؟! پس کجای این محصول شگفت انگیز است؟! سونی و سایر کمپانیهایی که Mp3 Player میساختند از تعجب دهانشان باز ماند و به خودشان گفتند: این اپل چقدر زیرک است!
تبلیغات این گونه و تا حدودی فریبنده، یکی از حربههای اپل است. سلاح دیگر اپل، پولی است که برای تبلیغات خرج میکند. سالانه دهها میلیارد دلار پول در راه تبلیغات این غول تکنولوژی مصرف میشود. از کمپینهای مختلف گرفته تا شبکههای تلویزیونی همگی در فهرست لوازم تبلیغ اپل هستند. این کمپانی آمریکایی، حمایت اغلب هموطنان خود را جلب کرده است. از طرفی، چون آمریکا مبدا اطلاعات و اخبار جهان و مهد اینترنت است، اپل با هزینه کردن پول تبلیغات خود در آمریکا، در واقع محصولات خود را به تمام دنیا میشناساند. میخواهید ببینید؟ بسیار خب. من عبارت Phone Taking Photos را در بخش جستجوی تصاویر گوگل سرچ کردم. نتیجه ترسناک بود! بیش از 80درصد از نتایج، مربوط به تصاویری بود که افراد در حال عکاسی، از آیفون استفاده کرده بودند! مسلما این امر تصادفی نیست و هزینه بالایی برای آن شده است. البته من معتقد نیستم که اپل برای تهیه تک تک این تصاویر به افراد پول پرداخت کرده است. تبلیغات عظیم اپل در بسیاری از سایتهای معتبر، کمپینها، تلویزیون، بنرها، جشنوارهها و جاهای دیگر صورت میپذیرد. فقط من نمیدانم چرا موسسات داخل کشور ما هم اینقدر مقید به استفاده از آیفون در تبلیغات موبایلبانک و … هستند. اینها همه نتایج تبلیغات بسیار زیاد و تاثیر شگرف اپل بر کاربران دنیاست. گویی اپل از دنیایی دیگر آمدهاست. دنیایی بالاتر از دنیای ما!