سرهنگ رضا خاکی فرمانده گروه پهپاد حضرت ولی عصر(عج) نیروی زمینی ارتش، در پاسخ به اینکه چرا پهپادها این میزان مورد توجه کشورهای مختلف قرار گرفتهاند،گفت: سبکی و مقرون به صرفه بودن مهمترین دلایل این توجه است، چراکه این فناوری برای کاربران خودش خطری ایجاد نمیکند و تعمیر و نگهداری آن در نقاط مختلف بسیار راحت است و تعداد زیادی از آنها را میتوان در یک زمان به پرواز در آورد.
وی در پاسخ به این پرسش که یسیر و شاهد 129 که اخیرا رونمایی شدهاند، چه تفاوتهایی با هم دارند، اظهار داشت: هواپیماهای بدون سرنشین در کلاس ها و برای ماموریت های مختلف طراحی میشود. شاهد 129 ماموریت رزمی دارد و برای عملیات شناسایی هم استفاده شود، اما هواپیمای یسیر با توجه به ابعاد نوع سازه، بدنه و نوع محمولهای که حمل میکند برای شناسایی هوایی طراحی شده است.
وی در خصوص اینکه این هواپیما تا چند ساعت امکان پرواز دارد، گفت: یسیر بین 7 تا 10 ساعت میتواند پرواز داشته باشد.
خاکی در این زمینه با بیان اینکه هواپیمای بدون سرنشین بر خلاف تصور عامه بدون سرنشین است، اما بدون خلبان نیست، تصریح کرد: این هواپیماها دارای دو خلبان هستند، یک خلبان در بیرون هواپیما را به پرواز در میآورد، تنظیمات مربوطه را انجام میدهد و بعد این هواپیما را در اختیار خلبان داخل قرار میدهد. خلبان داخلی هم کسی است که در داخل ایستگاه کنترل زمینی و وظیفه هدایت هواپیما را بر عهده دارد، اما در عین حال پهپاد دارای یک حافظه داخلی و یک خلبان خودکار است که در زمان انجام ماموریت به هر سه اینها متکی است.
فرمانده گروه پهپاد حضرت ولی عصر(عج) نیروی زمینی ارتش در خصوص امکانات این هواپیما، گفت: یسیر از نظر دوربین هواپیما بزرگنمایی خوبی دارد که میتواند به صورت 360 درجه از اطراف خود تصویربرداری کند. ضمن اینکه در زمان فرود اینگونه هواپیماها می تواند در هر نقطهای پرواز کند و در هر نقطهای بنشیند.
وی در پاسخ به اینکه دستگاههای کنترل این پهپاد را هم میتوان در یک ماشین تعبیه کرد یا اینکه ساختمانی برای آن لازم است، خاطرنشان کرد:به طورکلی هواپیماهای بدون سرنشین پرتابل متحرک دارند و ایستگاه هدایت آن میتواند به صورت سه پایه یا خودرو جای بگیرد و از محلی به محل دیگر برود.
خاکی با تاکید بر اینکه سقف پروازی این هواپیما بین 11 تا 15 هزار پا است، در پاسخ به این سوال که آیا سیستم های راداری میتوانند این هواپیماها را بگیرند، گفت: هواپیمای بدون سرنشین به خاطر جثه و جنس بدنه و وضعیت طراحی آیرودینامیکیشان معمولا رادار گریز ساخته میشوند و یسیر هم این ویژگی را دارد.
وی در خصوص اینکه آیا این هواپیماها هم جعبه سیاه دارد، اظهار داشت: ایستگاه کنترل زمینی جعبه سیاهی است که هواپیما را از لحظه تیکآف تا فرود تحت نظر دارد و اطلاعات آن را ذخیره می کند.