0

مباحث اولیه برای آشنایی با برنامه نویسی اندروید

 
hosseinb68
hosseinb68
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : بهمن 1389 
تعداد پست ها : 1269
محل سکونت : بوشهر
سه شنبه 6 مرداد 1394  10:33 AM
تشکرات از این پست
kordabadi sayyed13737373 mehdi_222
hosseinb68
hosseinb68
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : بهمن 1389 
تعداد پست ها : 1269
محل سکونت : بوشهر

مقدمه برای شروع برنامه نویسی اندروید

با توجه به اینکه روز به روز به تعداد گوشی های تلفن همراه که از اندروید استفاده می کنند، افزوده می شود بنابراین می توان بازار فروش خوبی را برای application های (برنامه های) اندروید پیش بینی نمود. شاید شما قبلا تصمیم گرفته اید که یک application برای اندروید بنویسید اما نگران این بوده اید که چگونه این application را در سایت های اصلی که در خارج از ایران قرار دارند به فروش برسانید و به این موضوع فکر کرده اید که آیا به دلیل تحریم های بانکی، می توانید پول فروش application خود را از این سایت ها بگیرید یا نه. خوشبختانه چند سایت ایرانی وجود دارد که در آنها می توانید application خود را به فروش بگذارید و با توجه به ایرانی و فارسی زبان بودن این سایت ها، دیگر نگران تحریم های بانکی سایر کشورها نخواهید بود. آنها را در زیر نمایش داده ایم :
 
 
www.cafebazaar.ir
 
www.asr24.com
 
www.myket.ir
 
www.parshub.com
 
www.plazza.ir
 
www.iranapps.com
 
بنابراین شما اگر برنامه نویسی اندروید را یاد بگیرید و مهم تر از آن، بتوانید یک application کاربردی و پرطرفدار بنویسید، درآمد مناسبی را از این راه کسب خواهید کرد. شما باید ایده خوبی داشته باشید تا بتوانید به درآمد خوبی دست پیدا کنید.
 
برای برنامه نویسی اندروید، باید برنامه ها و بسته های نرم افزاری مختلفی را نصب کنید. من تمامی مراحل نصب این نرم افزارها را به شما یاد می دهم اما در همین ابتدا باید تذکر بدهم که معمولا کاربران ایرانی در این زمینه ممکن است به مشکل برخورد کنند (عجله نکنید، راه حل را می گویم). مثلا ممکن است من به شما یاد بدهم که چندین نرم افزار و بسته نرم افزاری را نصب کنید و شما هم مدتی مشغول این کار باشید اما همین که خواستید با نرم افزار، یک پروژه اندروید را تست کنید، با یک پیام خطا روبرو شوید. آنگاه در سایت های مختلف جستجو می کنید که راه حل برطرف کردن این پیام خطا چیست و متوجه می شوید که راه حل این است که به اینترنت متصل شده و مثلا یک بسته نرم افزاری را به روز (update) کنید. اما سایت این نرم افزار، اجازه update به ایرانیان نمی دهد. خوب حالا راه حل چیه ؟
 
راه حل، استفاده از نرم افزاری به نام Super Hide IP است که ip شما را تغییر می دهد تا آن سایت متوجه نشود که شما از ایران می خواهید نرم افزار را update یا دریافت نمایید. شما می توانید با یک ip دیگر به سایت متصل شده و نرم افزار خود را update کنید، اما باز هم امکان دارد دچار مشکل شوید، زیرا ممکن است آن سایت قبلا کامپیوتر شما را با ip ایران شناسایی کرده باشد و موفق به update نشوید (بار اول که برنامه را نصب کنید اگر ip شما مربوط به ایران باشد دیگر با چندین بار تغییر ip هم نمی توانید update کنید – این را من به تجربه متوجه شدم اما اطمینان صد در صد ندارم). اما در کل من یک توصیه خیلی بهتر دارم (در هنگام مواجه شدن با این مشکلات) و آن این است که شما بسته نرم افزاری کاملی که شامل همه نرم افزارهای مورد نیاز (و البته جدیدترین نسخه آنها) است را دانلود و استفاده کنید و دیگر نیازی به طی کردن مراحل مختلف برای نصب بسته های نرم افزاری مختلف نیست.
 
نام این بسته جامع نرم افزاری ، ADT Bundle می باشد که لینک اصلی دانلود آن در سایت android.com است که متاسفانه به ایرانیان اجازه دسترسی نمی دهد، اما ما این بسته نرم افزاری را در سایت کلیدستان قرار داده ایم تا به راحتی آن را دانلود کنید. اگر در منوی سمت چپ سایت در قسمت آموزش برنامه نویسی اندروید نگاه کنید، لینکی به صفحه دانلود آن قرار داده شده است.
 
اما اگر اصرار دارید که جدیدترین نسخه را از سایت اصلی (developer.android.com) دانلود کنید، می توانید ابتدا با نرم افزار Super Hide IP (یا برنامه های دیگر برای تغییر ip)، مقدار ip خود را تغییر بدهید و سپس به آدرس زیر رفته و بسته نرم افزاری را دانلود نمایید :
 
 
http://developer.android.com/sdk
 
با دانلود این بسته نرم افزاری، شما محیطی خواهید داشت که در آن می توانید یک برنامه اندروید را نوشته و سپس آن را بر روی یک ((گوشی موبایل مجازی)) تست کنید. یعنی شما نیاز ندارید که یک گوشی اندروید را به کامپیوتر متصل و سپس برنامه را بر روی آن نصب کنید بلکه خود نرم افزار به شما این امکان را می دهد که یک ((گوشی موبایل مجازی)) روی ویندوز خود داشته و نحوه عملکرد برنامه اندروید نوشته شده توسط خود را بر روی این ((گوشی موبایل مجازی)) ببینید.
 
من این راه حل نهایی را برای کسانی گفتم که قصد داشتند هر چه سریعتر یک پروژه اندروید را ساخته و تست کنند، اما اصولی تر این است که مراحل نصب بسته های نرم افزاری مختلف را نیز شرح بدهیم تا شما با تک تک این بسته ها آشنا شده و ساختار و پیکربندی آنها را به طور اصولی یاد بگیرید. شاید تعجب کنید و بگویید که خوب ما که کل نرم افزارها را یکجا داریم و نیازی دیگر به یادگیری اجزای مختلف آن نیست، اما به نظر من بهتر است اجزای مختلف نرم افزاری برای توسعه اندروید را هم یاد بگیرید تا دید مناسبی به آن داشته باشید. اگر در طی مراحل به مشکل برخورد کردید و نتوانستید آن را حل کنید، از همان بسته اصلی (ADT Bundle) استفاده کنید.
 
خوب حالا کل حرف هایم را خلاصه می کنم، توصیه اصلی این است که ابتدا با برنامه Super Hide IP اقدام به تغییر ip خود کنید و سپس تک تک بسته های نرم افزاری برای توسعه و برنامه نویسی اندروید را از سایت های اصلی آنها دانلود کنید (اگر دسترسی به شما داده نشد، از سایت های ایرانی دانلود کنید). در کل، هر زمان به اینترنت متصل بودید حتما از برنامه مخفی کردن ip استفاده کنید. هر کدام از بسته های نرم افزاری را در مباحث بعدی به شما معرفی می کنم و نحوه نصب آنها را هم شرح خواهم داد. اگر به مشکلی برخورد کردید در سایت ها (مخصوصا سایت های انگلیسی زبان) به دنبال راه حل باشید و ((سماجت)) به خرج بدهید و ناامید نشوید. اگر با مشکلی برخورد کردید که راه حل آن پیدا نشد، آخرین گزینه این است که به همین مبحث اول آمده و از لینک داده شده، کل بسته ها را به صورت آماده و ((یک جا نصب شده)) ، با نام ADT Bundle ، دانلود و استفاده نمایید (این گزینه آخر است).
 
خود من زمانی که برنامه نویسی اندروید را شروع کردم، ابتدا بسته های نرم افزاری را به طور جداگانه نصب می کردم و بدین ترتیب متوجه ساختار تک تک بسته های نرم افزاری شدم، اما بعد از آن، مثلا وقتی ویندوزم را عوض کردم و حالا قصد داشتم که دوباره نرم افزارهای برنامه نویسی اندروید را نصب کنم، یک راست به سراغ ADT Bundle رفتم و دیگر کاری با آن بسته های نرم افزاری نداشتم.
 
دقت کنید که ADT Bundle نیاز به نصب ندارد و فقط باید آن را در یک فولدر اصلی (مثلا C) در کامپیوتر خود کپی کنید. سپس در آن، وارد فولدر با نام eclipse بشوید و سپس فایل eclipse.exe را اجرا کنید تا نرم افزار اجرا شود.
 
در چند مبحث بعدی، در مورد بسته های نرم افزاری لازم برای نوشتن یک برنامه اندروید صحبت خواهیم کرد.
سه شنبه 6 مرداد 1394  10:37 AM
تشکرات از این پست
sayyed13737373
hosseinb68
hosseinb68
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : بهمن 1389 
تعداد پست ها : 1269
محل سکونت : بوشهر

نصب Software Development Kit یا به اختصار SDK

ابتدا باید Software Development Kit اندروید، یا به اختصار SDK، را از اینترنت دانلود کنید. معمولا آدرس اصلی دانلود این فایل، برای ایرانیان مسدود می باشد. اما مشکلی نیست و در سایت های فارسی زبان می توانید این فایل را بیابید. مثلا عبارت ((دانلود SDK اندروید)) را در گوگل جستجو کنید (راه حل دیگر، استفاده از نرم افزار Super Hide IP است که باید با آن، ip خود را تغییر بدهید و سپس SDK را از سایت اصلی آن دانلود کنید).

فرض می کنیم که شما فایل نصب SDK را دانلود کرده اید. قبل از نصب SDK، با نرم افزار Super Hide IP باید ip خود را تغییر بدهید (دیگر این مورد را تذکر نمی دهم و هر وقت به اینترنت متصل بودید از این نرم افزار استفاده کنید – منظورم هنگام اتصال به سایت های تحریم کننده ایران و یا هنگام استفاده و run کردن برنامه های آنها می باشد)، یا اگر اکنون به اینترنت متصل نیستید، هر زمان به اینترنت وصل شدید این کار را انجام بدهید و سپس برنامه SDK را اجرا کنید.

برای نصب، ابتدا فایل نصب SDK را باز کنید. بر روی گزینه Next کلیک کنید :

آموزش برنامه نویسی اندروید

سپس در صفحه بعد، چک می کند که آیا شما Java Development Kit، یا به اختصار JDK، را نصب کرده اید یا نه. زیرا JDK پیش نیازی برای نصب SDK می باشد. اگر JDK بر روی سیستم عامل شما نصب نباشد، ابتدا باید آن را نصب کنید و سپس به سراغ نصب SDK بروید. اگر JDK قبلا بر روی سیستم عامل نصب شده باشد، پنجره زیر نمایش داده می شود :

آموزش برنامه نویسی اندروید

بر روی گزینه Next کلیک کنید و سایر مراحل نصب را طی کنید تا نصب نرم افزار پایان یابد. خوب شما الآن، Android SDK Manager رو نصب کردید که آیکون آن به صورت شکل زیر می باشد :

آموزش برنامه نویسی اندروید

یا اگر این آیکون را بر روی desktop خود ندارید، می توانید آن را در منوی start ویندوز و در قسمتی با نام Android SDK Tools بیابید.

پس از نصب SDK، آن را اجرا کنید تا پنجره زیر نمایش داده شود (البته یک سری عملیات fetching رو انجام میده که معمولا چون ip شما تحریم هست پنجره به شکل زیر نمایش داده میشه – در صورت موفقیت در مخفی کردن ip، یک سری update نمایش داده می شود که می توانید آنها را نصب کنید و شکل متفاوت خواهد بود) :

آموزش برنامه نویسی اندروید
سه شنبه 6 مرداد 1394  10:38 AM
تشکرات از این پست
hosseinb68
hosseinb68
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : بهمن 1389 
تعداد پست ها : 1269
محل سکونت : بوشهر

نصب Android SDK platform

برای نصب Android SDK platform، ابتدا برنامه Android SDK Manager را اجرا کنید. شاید بهتر باشد که برای اجرا کردن برنامه Android SDK Manager، به جای دابل کلیک بر روی آیکون آن، بر روی آیکون برنامه ابتدا کلیک سمت راست کرده و سپس گزینه Run as administrator را انتخاب کنید. این روش می تواند جلوی برخی خطاها در اجرای برنامه Android SDK Manager را بگیرد.

معمولا بعد از اجرای Android SDK Manger، اگر به اینترنت متصل باشید، خود نرم افزار به طور خودکار به یک وب سایت متصل می شود و لیستی از بسته هایی که میشه دانلود و نصب کرد رو نشون میده، اما این قابلیت برای کاربران ایرانی وجود ندارد (به دلیل تحریم) و لیستی نمایش داده نخواهد شد. بنابراین شما باید خودتان این بسته ها را از سایت های فارسی زبان، دانلود کرده و نصب کنید. معمولا این فایل دارای نام platform-tools می باشد.

پس از دانلود فایل، باید به محل نصب SDK بروید. لیست فولدرهای آن به صورت شکل زیر می باشد :

آموزش برنامه نویسی اندروید

در فایلی که دانلود کرده اید (ابتدا آن را از حالت zip درآورید)، یک فولدر به نام platform-tools وجود دارد. شما باید آن فولدر را در این محل (محل نصب SDK) کپی کنید.

خوب حالا برنامه Android SDK Manager رو ببندید و سپس دوباره آن را اجرا کنید. این بار در صفحه اصلی، یک گزینه با نام Android SDK Platform-tools افزوده شده است :

آموزش برنامه نویسی اندروید
سه شنبه 6 مرداد 1394  10:40 AM
تشکرات از این پست
hosseinb68
hosseinb68
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : بهمن 1389 
تعداد پست ها : 1269
محل سکونت : بوشهر

نصب یک نسخه انتخابی از اندروید

در این مرحله، نوبت می رسد به دانلود و نصب اندروید (Android SDK platform). اندروید (Android SDK platform) دارای نسخه های مختلف است و اکنون شما باید انتخاب کنید که برای کدام نسخه از ادروید قصد دارید که برنامه بنویسید. این انتخاب شما باید بر اساس برنامه ای که می خواهید بنویسید و همچنین نسخه های اندروید نصب شده بر روی گوشی های موبایل کاربران باشد. یک مثال فرضی برایتان می زنم، فرض کنید شما می خواهید یک برنامه ساده بنویسید که بر روی Android SDK platform 2.1 قابل نوشتن می باشد (امکانات لازم برای اجرای برنامه را برآورده می کند) اما شما آن را با یک نسخه بالاتر می نویسید که باعث میشه کسانی که نسخه 2.1 رو روی گوشی خود دارند نتوانند برنامه را نصب کنند، بنابراین شما بی خود و بدون دلیل، کاربران دارای نسخه 2.1 را از دست داده اید. اگر فعلا قرار نیست از امکانات نسخه های بالاتر استفاده کنید، می توانید نسخه 2.1 را نصب کنید (البته اگر نسخه های بالاتر را دانلود و نصب کنید، در این مورد به مشکل بر نمی خورید زیرا هنگام ساختن یک پروژه اندروید، می توانید حداقل سیستم مورد نیاز برای اجرای برنامه را مشخص کنید تا هنگام ساخت برنامه خیالتان راحت باشد که کسانی که آن نسخه از اندروید را دارند می توانند از برنامه شما به طور صحیح استفاده کنند).

به عنوان مثال، فرض کنید بخواهیم نسخه 2.1 اندروید را نصب کنیم. برای نصب Android SDK platform 2.1 (این نسخه را API-7 می نامند)، فایل آن را از اینترنت دانلود کنید.

پس از دانلود، ابتدا فایل را از حالت zip درآورید. درون آن یک فولدر به نام android-7 وجود دارد (وارد فولدر بشوید و چک کنید که شامل تعدادی فولدر و فایل باشد، زیرا ممکن است فایل دانلود شده به صورت دو فولدر تو در تو باشد که هر دو دارای نام android-7 باشند). به محل نصب SDK برید و سپس فولدر با نام platforms را باز کنید. باید همان فولدر با نام android-7 را در اینجا کپی کنید (درون فولدر platforms). با این کپی، Android SDK platform 2.1 نصب می شود.

اکنون اگر Android SDK Manager را اجرا کنید، پنجره زیر را نمایش می دهد که در آن یک گزینه با نام Android 2.1 ایجاد شده است :

آموزش برنامه نویسی اندروید

معمولا به همراه نصب یک نسخه اندروید، توصیه می شود که مثال های ساده آن که توسط گوگل ارائه می شود نیز دانلود شود. این مثال ها را می توانید از اینترنت دانلود کنید.

پس از دانلود فایل، آن را از حالت zip درآورید. این فایل حاوی یک فولدر به نام android-7 می باشد. اکنون به محل نصب SDK برید و یک فولدر با نام samples در آنجا بسازید. فولدر android-7 ذکر شده را درون این فولدر ساخته شده، کپی کنید.

اکنون اگر Android SDK Manager را اجرا کنید، پنجره زیر را نمایش می دهد که در آن یک گزینه با نام Samples for SDK ایجاد شده است :

آموزش برنامه نویسی اندروید
سه شنبه 6 مرداد 1394  10:42 AM
تشکرات از این پست
hosseinb68
hosseinb68
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : بهمن 1389 
تعداد پست ها : 1269
محل سکونت : بوشهر

شبیه سازی برنامه های ساخته شده برای اندروید، توسط یک دستگاه مجازی (Virtual Device)

زمانی که شما می خواهید یک برنامه برای اندروید بنویسید، قرار است برنامه شما بر روی یک گوشی موبایل دارای اندروید نصب شود. شما باید عملکرد برنامه خود بر روی گوشی موبایل را بدانید. مسلما نمی توان بعد از هر تغییر جزئی، برنامه را بر روی یک گوشی موبایل نصب کرد و تغییرات را مشاهده کرد، زیرا بسیار طاقت فرسا خواهد بود. راه حل این است که از یک شبیه ساز استفاده کنیم که بتواند عملکرد برنامه بر روی گوشی موبایل را در همین کامپیوتر فعلی شما شبیه سازی کند.

برای شبیه سازی برنامه ساخته شده برای اندروید، باید یک دستگاه مجازی (virtual device) نصب کنید. برای این منظور، ابتدا برنامه Android SDK Manager را اجرا کنید، سپس از منوی Tools، گزینه Manage AVDs را انتخاب کنید تا پنجره زیر باز شود :

آموزش برنامه نویسی اندروید

اکنون بر روی گزینه New کلیک کنید، پنجره ای به شکل زیر باز می شود :

آموزش برنامه نویسی اندروید

در قسمت Name، یک نام را برای دستگاه مجازی انتخاب کنید و در قسمت Target، باید نسخه اندرویدی که می خواهید برنامه برای آن نصب شود را انتخاب کنید (همان نسخه ای که فایل آن را قبلا دانلود کردید). در قسمت SD Card باید مقدار حجم کارت حافظه را وارد کنید، عدد 10000 مناسب است. این عدد را در قسمت Size بنویسید.

تیک گزینه Enabled را در قسمت Snapshot بزنید تا vitual device در هر بار بسته شدن، آخرین وضعیت را ذخیره کند و سپس در دفعه بعد که باز می شود، سریعتر اجرا خواهد شد. همچنین رزولوشن را نیز باید انتخاب کنید (اکنون نیازی به تغییر رزولوشن نیست و همان انتخاب پیش فرض، یعنی WVGA800، مناسب است).

بنابراین گزینه های انتخاب شده به صورت زیر خواهد بود :

آموزش برنامه نویسی اندروید

اکنون بر روی گزینه Create AVD کلیک کنید، تا vitual device ساخته شود. کمی صبر کنید، ممکن است فرآیند ساخت، طول بکشد. سپس پنجره ای مشابه پنجره زیر نمایش داه می شود :

آموزش برنامه نویسی اندروید

بر روی گزینه OK کلیک کنید. اکنون یک virtual device در لیست نمایش داده می شود :

آموزش برنامه نویسی اندروید

نام virtual device ساخته شده را انتخاب کنید و سپس بر روی گزینه Start (در سمت راست پنجره) کلیک کنید. پنجره ای به شکل زیر باز می شود :

آموزش برنامه نویسی اندروید

در صورتی که بخواهید اندازه مورد نظرتان را وارد کنید، می توانید گزینه Scale display to real size را انتخاب کرده و سپس اعداد مورد نظرتان را وارد کنید (مثلا ما گزینه Screen Size را از 3 به 6 تغییر می دهیم). چنانچه قبلا از این virtual device استفاده کرده اید، می توانید گزینه Wipe user data را تیک بزنید تا تنظیمات به حالت تنظیمات اولیه برگردد (حالت اولیه گوشی موبایل مجازی).

در آخر بر روی گزینه Launch کلیک کنید تا virtual device نمایش داده شود (برای بار اول باید کمی صبر کنید) :

آموزش برنامه نویسی اندروید

برای اولین بار، تصویر بالا برای مدتی نمایش داده می شود تا اینکه بالاخره صفحه اصلی گوشی شبیه سازی شده را می توانید به صورت شکل زیر ببینید :

آموزش برنامه نویسی اندروید

بنابراین تا اینجا یاد گرفتید که چطور می توانید یک گوشی موبایل مجازی دارای اندروید را در کامپیوتر خود شبیه سازی کنید.

سه شنبه 6 مرداد 1394  10:43 AM
تشکرات از این پست
hosseinb68
hosseinb68
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : بهمن 1389 
تعداد پست ها : 1269
محل سکونت : بوشهر

نصب برنامه Eclipse

زمانی که شما قصد دارید یک برنامه برای اندروید بسازید، باید کدهای برنامه را در یک محیط مناسب بنویسید. نرم افزار Eclipse برای این منظور به کار می رود. ابتدا باید نرم افزار Eclipse را دانلود کنید. بنابراین باید به سایت اصلی این نرم افزار رفته و نسخه مناسب برای ویندوز خود را دانلود کنید. لینک سایت اصلی این نرم افزار در زیر آمده است :

http://www.eclipse.org

در این سایت، ابتدا به قسمت Downloads بروید و سپس نرم افزار با نام Eclipse IDE for Java EE Developers را دانلود کنید (البته Eclipse IDE for Java Developers را هم می توانید انتخاب کنید که شامل موارد ضروری است). دقت کنید که دو نسخه از این نرم افزار برای دانلود وجود دارد، یکی نسخه 32 بیتی و دیگری نسخه 64 بیتی، بنابراین شما ابتدا باید ببینید ویندوزتان 32 بیتی است یا 64 بیتی و سپس نسخه مناسب برای ویندوز خود را دانلود کنید. همچنین گزینه هایی وجود دارد که تعیین می کند که نرم افزار را برای windows می خواهید یا برای linux و یا برای Mac، پس مراقب باشید که نسخه اشتباهی دانلود نکنید.

پس از دانلود فایل، آن را از حالت فشرده درآورید. درون آن یک فولدر به نام eclipse می باشد. این فولدر را باید درون فولدر Program files (که درون درایوی که ویندوز شما در آن نصب شده قرار دارد) کپی کنید. حالا وارد فولدر کپی شده بشوید و فایل eclipse.exe را اجرا کنید. بنابراین برنامه Eclipse اجرا خواهد شد و پنجره زیر باز می شود :

آموزش برنامه نویسی اندروید

که در آن از شما پرسیده شده که قصد دارید فولدر حاوی پروژه ها و برنامه هایی که می سازید در کجا قرار داشته باشد. یک فولدر را انتخاب کنید و بر روی گزینه OK کلیک نمایید. همچنین می توانید گزینه Use this as the default and do not ask again را انتخاب کنید تا دیگر این سوال از شما پرسیده نشود. سپس پنجره زیر باز می شود :

آموزش برنامه نویسی اندروید

بر روی گزینه Workbench کلیک کنید تا محیطی که در آن می توانید کدهای خود را بنویسید، به صورت زیر نمایش داده شود :

آموزش برنامه نویسی اندروید
سه شنبه 6 مرداد 1394  10:44 AM
تشکرات از این پست
hosseinb68
hosseinb68
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : بهمن 1389 
تعداد پست ها : 1269
محل سکونت : بوشهر

نصب Android Developer Tools یا به اختصار ADT

بسته نرم افزاری Android Developer Tools (یا به اختصار ADT) به شما این امکان را می دهد که بتوانید در برنامه Eclipse، پروژه های اندروید را ساخته و اجرا کنید. شما باید ابتدا ADT را دانلود کنید. فایل مربوط به آن را می توانید در اینترنت بیابید.

پس از دانلود فایل مربوط به ADT، ابتدا فایل را از حالت فشرده در بیاورید. سپس برنامه Eclipse را اجرا کنید و از منوی Help گزینه Install New Software را انتخاب کنید. پنجره ای به شکل زیر باز می شود :

آموزش برنامه نویسی اندروید

بر روی گزینه Add کلیک کرده و سپس بر روی گزینه Local کلیک کنید (اگر فایل دانلودی به صورت zip است و آن را از حالت zip در نیاورده اید می توانید گزینه Archive را انتخاب کنید). اکنون فولدر اصلی حاوی تمامی فایل های ADT را انتخاب کنید و بر روی گزینه OK کلیک کنید. لیستی به صورت زیر در پنجره نمایش داده می شود :

آموزش برنامه نویسی اندروید

گزینه Developer Tools و سپس بر روی گزینه Next کلیک کنید. روند نصب را ادامه بدهید و در مرحله آخر، باید گزینه I accept the terms of the license agreements را انتخاب کرده و بر روی گزینه Finish کلیک کنید. اکنون صبر کنید تا نصب پایان یابد. در هنگام نصب امکان دارد با اخطارهایی به صورت زیر مواجه شوید :

آموزش برنامه نویسی اندروید

در این موارد، بر روی گزینه OK کلیک کنید. در آخر پیام زیر نمایش داده می شود :

آموزش برنامه نویسی اندروید

شما باید بر روی گزینه Yes کلیک کنید تا برنامه Eclipse یک بار restart بشود.

همچنین، بعد از اجرا شدن برنامه Eclipse، شما باید چک کنید که آیا مسیر SDK در برنامه Eclipse به درستی مشخص شده است یا خیر. برای این منظور، در برنامه Eclipse، از منوی Window، گزینه Preferences را انتخاب کنید و سپس در پنجره ای که باز می شود، بر روی گزینه Android کلیک کنید. ببینید در قسمت SDK Location، محل نصب SDK به درستی تعیین شده است یا نه و در صورتی که آدرس، غلط است، آن را تصحیح کنید.

سه شنبه 6 مرداد 1394  10:46 AM
تشکرات از این پست
hosseinb68
hosseinb68
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : بهمن 1389 
تعداد پست ها : 1269
محل سکونت : بوشهر

ساخت یک پروژه اندروید

اکنون قصد داریم که اولین پروژه اندروید خود را بسازیم. برای این منظور، ابتدا باید برنامه Eclipse را باز کنیم.

دقت کنید که ممکن است ظاهر شماره های مختلف برنامه Eclipse با هم تفاوت داشته باشد و اگر دکمه ها یا منوهایی که در ادامه گفته می شود در برنامه شما موجود نیست، باید در بخش های مختلف برنامه جستجو کنید و آنها را بیابید. در کل باید بدانید که به مرور زمان ممکن است ظاهر برنامه Eclipse و روند ساخت پروژه در شماره های مختلف آن تغییر کند، بنابراین اگر پنجره هایی که من به شما نمایش می دهم با پنجره های برنامه شما متفاوت بود، اشکالی ندارد و شما یک بار توضیحات من را بخوانید، آنگاه متوجه می شوید که چگونه از برنامه فعلی خود استفاده کنید.

از منوی File، ابتدا گزینه New و سپس گزینه Project را انتخاب کنید. پنجره ای به شکل زیر باز می شود :

آموزش برنامه نویسی اندروید

بر روی علامت کنار گزینه Android کلیک کنید تا زیرمجموعه های آن نمایش داده شود :

آموزش برنامه نویسی اندروید

سپس گزینه Android Application Project را انتخاب نموده و بر روی دکمه Next کلیک کنید تا پنجره زیر نمایش داده شود :

آموزش برنامه نویسی اندروید

شما ابتدا باید Application Name را به طور دلخواه انتخاب کنید. این نام که شما انتخاب می کنید، نام اصلی برنامه شما است و بعدا که برنامه در یک گوشی موبایل دارای اندروید نصب شود، با همین نام در لیست برنامه های آن گوشی نمایش داده خواهد شد. با انتخاب Application Name، دو مورد project Name و Package Name نیز خود به خود مشخص می شوند (خود برنامه Eclipse بر اساس Application Name انتخابی، آن دو را مشخص می کند اما شما نیز می توانید آنها را تغییر بدهید). مثلا فرض کنید من نام Kelidestan.com را برای برنامه خود انتخاب کنم، به شکل زیر دقت کنید :

آموزش برنامه نویسی اندروید

دقت کنید که در بالای پنجره، تعدادی پیام نمایش داده می شود، آنها را به دقت بخوانید تا بتوانید به درستی موارد درخواست شده را انتخاب کنید.

در قسمت Minimum Required SDK باید حداقل شماره نسخه ای از SDK را که کاربر با آن می تواند برنامه شما را اجرا کند، تعیین کنید. بهتر است که حداقل شماره ممکن را انتخاب کنید تا تعداد افرادی که می توانند از برنامه شما استفاده کنند افزایش یابد. البته این در صورتی است که از ویژگی هایی استفاده نکرده باشید که نیاز به شماره های بالاتر داشته باشد، اما در کل اگر تازه برنامه نویسی اندروید را شروع کرده اید و فعلا قرار نیست برنامه خیلی پیچیده ای بنویسید، یک شماره پایین را انتخاب کنید. موارد Target SDK و Compile with را نیز باید با توجه به نسخه اندرویدی که نصب کرده اید و همچنین با توجه به پیام هایی که در پنجره به شما داده می شود، انتخاب کنید.

با کلیک بر روی گزینه Next، پنجره زیر نمایش داده می شود :

آموزش برنامه نویسی اندروید

اگر گزینه Create custom launcher icon را تیک بزنید، معنی آن این که آیکون (تصویر اصلی) مربوط به برنامه خود را طراحی کرده اید و همین حالا قصد دارید که آن آیکون را مشخص کنید. برنامه شما با این آیکون در لیست برنامه های گوشی نمایش داده خواهد شد.

گزینه Create activity باید تیک خورده باشد.

چنانچه قصد دارید کتابخانه اندروید بسازید باید گزینه Mark this project as a library را تیک بزنید. گزینه Create Project in Workspace مربوط به محل فولدر حاوی فایل های پروژه می باشد و اگر قصد دارید این فولدر را تغییر بدهید باید تیک این گزینه را برداشته و سپس فولدر دلخواه خود را انتخاب نمایید.

بر روی گزینه Next کلیک کنید تا پنجره زیر نمایش داده شود (این پنجره زمانی نمایش داده می شود که گزینه Create custom launcher icon را قبلا تیک زده باشید و بخواهید آیکون دلخواه برای برنامه اندروید را انتخاب نمایید) :

آموزش برنامه نویسی اندروید

شما در این قسمت باید تصویر مورد نظرتون برای آیکون را انتخاب کنید. پس از تعیین ویژگی های مختلف برای آیکون برنامه اندروید، بر روی گزینه Next کلیک کنید. پنجره زیر نمایش داده می شود :

آموزش برنامه نویسی اندروید

در تصویر بالا، سه نوع activity (فعالیت) قابل انتخاب است. با کلیک روی هر کدام از آنها، تصویری از شکل کلی برنامه نمایش داده می شود (توضیحاتی نیز در مورد هر کدام، در پایین پنجره، نوشته می شود) و همچنین با توجه به اینکه هر کدام از این activity ها به یک حداقل شماره از API نیاز دارد، در صورت نداشتن این حداقل (عدم انتخاب حداقل API مناسب در مراحل قبلی)، یک پیام در بالای پنجره فعلی نمایش داده می شود که اخطار می دهد که حداقل API لازم چقدر است. ساده ترین نوع activity همان Blank Activity می باشد که با انتخاب آن، برنامه اندروید شما دارای یک صفحه اصلی خواهد بود (در تصویر بالا قابل مشاهده است).

فعلا شما گزینه Blank Activity را انتخاب کنید و سپس بر روی گزینه Next کلیک نمایید. پنجره زیر نمایش داده می شود (البته این پنجره زمانی نمایش داده می شود که شما گزینه Create Activity را در مرحله قبل زده باشید) :

آموزش برنامه نویسی اندروید

در قسمت Activity Name باید نام Activity که می خواهید ساخته شود را تعیین کنید. در قسمت Navigation Type، انتخاب های مختلفی وجود دارد که می توانید با تعیین هر کدام، تغییرات را در تصویر نمایش داده شده ببینید. اگر گزینه ای غیر از گزینه None را انتخاب کنید که به یک حداقل API نیاز داشته باشد که شما آن را تعیین نکرده باشید، در بالای پنجره یک پیام نمایش داده می شود. شما فعلا گزینه None را برای این مورد انتخاب کنید.

دقت کنید که در این مرحله باید گزینه Finish را بتوانید انتخاب کنید که به معنای اتمام ساخت پروژه است (اگر فعال است بر روی آن کلیک کنید تا مراحل ساخت پروژه تمام شود)، اما معمولا این گزینه فعال نیست و گزینه Next به صورت فعال درآمده است، در ادامه شرح می دهیم که در این حالت باید چگونه عمل کنید. بر روی گزینه Next کلیک کنید، پیام خطای زیر نمایش داده می شود :

آموزش برنامه نویسی اندروید

این پیام، هشدار می دهد که شما باید کتابخانه اندروید را نصب کنید. اگر با این پیام روبرو شده اید، ابتدا این پنجره و برنامه Eclipse را ببندید، سپس فایل مربوط به کتابخانه اندروید را دانلود کنید (با نام support می باشد). این فایل را از حالت فشرده درآورید. درون آن یک فولدر به نام support وجود دارد. اکنون به محل نصب SDK بروید و یک فولدر به نام extras بسازید (در کنار فولدرهای platforms، tools و ...). سپس درون فولدر extras، یک فولدر به نام android بسازید. فولدر support را که قبلا به آن اشاره کردیم باید درون این فولدر android کپی کنید.

حالا برنامه Eclipse را اجرا کرده و همان مراحل شرح داده شده برای ساخت پروژه را طی کنید (با تکرار مراحل، در ذهنتان ماندگار می شوند). در مرحله آخر، گزینه Finish به صورت زیر فعال خواهد شد :

آموزش برنامه نویسی اندروید

بر روی گزینه Finish کلیک کنید تا ساخت پروژه پایان یابد. پس از ساخت پروژه، شکل پنجره Eclipse به صورت زیر خواهد بود :

آموزش برنامه نویسی اندروید

در ستون سمت چپ، نام پروژه و فایل ها آن نمایش داده شده است (من نام Kelidestan.com را انتخاب کردم) :

آموزش برنامه نویسی اندروید

بنابراین تا اینجا یاد گرفتیم که با برنامه Eclipse، چگونه یک پروژه اندروید بسازیم.

سه شنبه 6 مرداد 1394  10:47 AM
تشکرات از این پست
hosseinb68
hosseinb68
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : بهمن 1389 
تعداد پست ها : 1269
محل سکونت : بوشهر

اجرای پروژه اندروید در برنامه eclipse

در مباحث قبلی، نحوه نصب بسته های نرم افزاری مختلف که برای برنامه نویسی اندروید لازم می باشند را شرح دادیم. اگر با تلاش فراوان، هنوز موفق به ساخت یک پروژه اندروید نشده اید، می توانید به مبحث اول رفته و بسته نرم افزاری کامل برای برنامه نویسی اندروید را دانلود و نصب نمایید. اکنون سایر مباحث را بر اساس این بسته کامل توضیح می دهیم (هیچ تفاوتی نمی کند و تنها ممکن است ظاهر شماره های مختلف با هم فرق داشته باشد).

شما بر اساس مباحث قبل، ساختار کلی را درک کرده اید، مثلا اگر در این بسته نرم افزاری، هیچ virtual device ای نصب نباشد، می توانید بر اساس آموزش های قبلی، یک virtual device بسازید. یا مثلا اگر برنامه eclipse محل نصب SDK را پیدا نکرده باشد، شما یاد گرفته اید که چگونه مسیر را در برنامه eclipse مشخص بکنید. اما فعلا این موارد برای ما مهم نیست (آنها قبلا شرح داده شده اند) و می خواهیم به موارد مهم تری بپردازیم.

بسیار خوب، حالا شروع می کنیم. فرض کنید که شما یک پروژه اندروید در برنامه eclipse ساخته اید و اکنون قصد دارید که آن را اجرا کنید. نام پروژه اندروید ساخته شده، در ستونی در سمت چپ پنجره برنامه eclipse نمایش داده می شود. مثل شکل زیر (فرض کرده ایم نام پروژه، Kelidestan.com باشد) :

آموزش برنامه نویسی اندروید

این پروژه را با همان روند ساخته پروژه اندروید جدید در برنامه eclipse، ساخته ایم و آن را هم تغییر نداده ایم. وقتی یک پروژه جدید در eclipse ساخته می شود، معمولا به صورت یک برنامه است که تنها دارای یک صفحه می باشد که در بالای آن، عبارت Hello World! نمایش داده شده است.

برای اجرای این پروژه اندروید بر روی virtual device، باید بر روی نام پروژه اندروید، با موس، کلیک سمت نموده و سپس گزینه Run As و آنگاه گزینه Android Application را انتخاب کنید. در این هنگام، برنامه eclipse، دستگاه مجازی (virtual device) را باز کرده و سعی می کند که برنامه اندروید ساخته شده در پروژه را بر روی virtual device نصب کند.

دقت کنید که معمولا ممکن است در این هنگام با پیام های خطای مختلفی روبرو شوید که البته با جستجو در اینترنت می توانید راه حل آنها را بیابید (در انجمن سایت کلیدستان و در بخش برنامه نویسی اندروید، تعدادی از این خطاها و راه حل آنها، شرح داده شده است).

زمان نصب برنامه اندروید بر روی virtual device ، طولانی است و بهتر است که صبور باشید. شاید حتی بهتر باشد که در هنگام نصب برنامه اندروید، هیچ برنامه دیگری درون ویندوز در حال اجرا نباشد زیرا اگر نصب برنامه زیاد طول بکشد، ممکن است با پیام خطا روبرو بشوید. برایتان مثال می زنم، خود من یک بار برای نصب برنامه اندروید بر روی virtual device، به طور مرتب با پیام خطا روبرو می شدم و این در صورتی بود که روز قبل، امتحان کرده بودم و برنامه ها هیچ مشکلی نداشت، در آخر به این نتیجه رسیدم که ویندوز به دلیل برنامه های در حال اجرا، سنگین شده است بنابراین تمامی برنامه ها را بستم و ویندوز را restart کردم آنگاه برنامه eclipse را اجرا کرده و همان روند را تکرار کردم. این بار هیچ پیام خطایی نمایش داده نشد و برنامه به درستی بر روی virtual device نصب شد.

پس از نصب برنامه اندروید، صفحه virtual device، به شکل زیر خواهد بود :

آموزش برنامه نویسی اندروید

شما باید بر روی قسمت به شکل قفل، با موس کلیک کرده و همین طور که کلید موس را پایین نگه داشته اید، آن را به بیرون دایره بیاورید که نمایش داده می شود تا گوشی مجازی از حالت قفل، بیرون بیاید. صفحه آن به شکل زیر خواهد بود :

آموزش برنامه نویسی اندروید

مشاهده می کنید که برنامه نصب شده بر روی گوشی مجازی، نمایش داده شده است. همان طور که قبلا گفته بودیم، در یک پروژه که تغییر نداده باشیم، برنامه تنها دارای یک صفحه است که در بالای آن، عبارت Hello World! نمایش داده شده است.

خوب اکنون می خواهیم ببینیم که این برنامه، در کدام قسمت از لیست برنامه های نصب شده بر روی گوشی موبایل می باشد. ابتدا برای خروج از این برنامه، بر روی گزینه به شکل زیر کلیک می کنیم :

آموزش برنامه نویسی اندروید

به صفحه زیر هدایت می شویم :

آموزش برنامه نویسی اندروید

اکنون برای مشاهده لیست برنامه های نصب شده، باید بر روی گزینه به شکل زیر کلیک کنیم :

آموزش برنامه نویسی اندروید

صفحه ای به صورت زیر که شامل برنامه های نصب شده بر روی گوشی موبایل مجازی می باشد، نمایش داده می شود :

آموزش برنامه نویسی اندروید

همان طور که می بینید، یک برنامه با نام Kelidestan.com در لیست وجود دارد که همان برنامه ای است که ما بر روی گوشی موبایل مجازی نصب کرده ایم. آیکون این برنامه به شکل زیر می باشد :

آموزش برنامه نویسی اندروید

بنابراین در این مبحث، نحوه نصب برنامه های اندروید بر روی گوشی موبایل مجازی را یاد گرفتیم.

تمامی مباحث آموزش برنامه نویسی اندروید، تا اینجا، برای یادگیری چگونگی فراهم کردن برنامه های لازم برای برنامه نویسی اندروید و ساخت و تست کردن یک برنامه اندروید بوده است و حالا که چارچوب اصلی را یاد گرفته ایم، می توانیم به سراغ یادگیری کدنویسی و طراحی برنامه ها برویم.

سه شنبه 6 مرداد 1394  10:49 AM
تشکرات از این پست
hosseinb68
hosseinb68
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : بهمن 1389 
تعداد پست ها : 1269
محل سکونت : بوشهر

ساخت یک فایل APK از پروژه اندروید، در برنامه eclipse

اگرچه ما برنامه اندروید مورد نظرمان را به صورت یک پروژه در برنامه eclipse می سازیم ولی درنهایت باید این پروژه، تبدیل به یک فایل APK بشود. درواقع این فایل APK است که در آخر برای نصب برنامه مورد نظرمان بر روی گوشی دارای اندروید، مورد استفاده قرار می گیرد.

اکنون قصد داریم که چگونگی ساخت یک فایل APK از پروژه اندروید ساخته در eclipse را آموزش بدهیم. فرض کنید یک پروژه به نام Kelidestan.com در برنامه eclipse ساخته باشیم. نام این پروژه را می توان در ستون سمت چپ برنامه eclipse مشاهده نمود :

آموزش برنامه نویسی اندروید

بر روی نام پروژه اندروید، با موس، کلیک سمت راست کرده و گزینه Export را انتخاب می کنیم. پنجره ای به شکل زیر باز می شود :

آموزش برنامه نویسی اندروید

در این پنجره باید در شاخه Android ، گزینه Export Android Application را انتخاب و سپس بر روی گزینه Next کلیک کنیم. پنجره زیر نمایش داده می شود :

آموزش برنامه نویسی اندروید

در اینجا باید پروژه مورد نظرمان که همان Kelidestan.com است را انتخاب کنیم و سپس بر روی گزینه Next کلیک کنیم. پنجره زیر نمایش داده می شود :

آموزش برنامه نویسی اندروید

اکنون باید یک keystore برای برنامه اندرویدی که ساخته ایم، تعیین کنیم و یا اگر قبلا هیچ keystore ای نداشته ایم باید یک keystore بسازیم. ابتدا اصلا بگوییم که keystore چیست. زمانی که شما یک برنامه اندروید (application اندروید) می سازید، آن را به یک keystore نسبت می دهید که آن keystore حکم یک گواهینامه برای برنامه اندروید ساخته شده را دارد. این keystore که شما برای برنامه اندروید ساخته شده، تعیین می کنید، ثابت می کند که شما آن برنامه اندروید را ساخته اید.

نکته مهم دیگر این است که شما می توانید برای چندین برنامه اندروید، تنها یک keystore داشته باشید (انتخاب عاقلانه همین است). بنابراین اگر قبلا یک keystore ساخته اید که برای برنامه های قبلی شما به کار رفته است، باید گزینه Use existing keystore را انتخاب کنید و سپس در قسمت Location ، محل آن را تعیین کنید و در قسمت Password نیز رمز عبوری که قبلا برای آن keystore تعیین کرده اید را بنویسید. اما اگر تابحال از هیچ keystore ای استفاده نکرده اید، گزینه Create new keystore را انتخاب کرده و در قسمت Location ، بر روی گزینه Browse کلیک کنید و یک نام دلخواه و آدرس دلخواه برای فایل keystore ای که می خواهید بسازید، مشخص کنید . سپس در قسمت Password یک رمز عبور غیر قابل حدس زدن را بنویسید (و البته آن را در دفترچه ای که تنها خودتان به آن دسترسی دارید بنویسید تا فراموش نشود). در قسمت Confirm ، باید همان رمز انتخابی را دوباره بنویسید.

فرض می کنیم که تابحال هیچ فایل keystore ای نداشته ایم بنابراین نام فایل را به دلخواه برابر Kelidestan_keystore انتخاب می کنم و یک رمز عبور نیز به دلخواه وارد کرده و بر روی گزینه Next کلیک می کنیم. پنجره زیر نمایش داده می شود :

آموزش برنامه نویسی اندروید

در قسمت Alias باید یک نام مستعار انتخاب کنید. در قسمت Validity باید یک عدد را وارد کنید که تعداد سال هایی را نشان می دهد که این keystore معتبر خواهد بود (خود نرم افزار، عدد 25 را توصیه می کند، احتمالا منظورش حداقل 25 است). در موارد بعدی، چنانچه فعلا به صورت آزمایشی قصد ساختن keystore دارید و قصد ندارید آن را نگهدارید، می توانید تنها مورد اول (First and Last Name) را پر کنید و سایر موارد را خالی بگذارید.

بر روی گزینه Next کلیک می کنیم تا پنجره زیر نمایش داده شود :

آموزش برنامه نویسی اندروید

یک نام برای فایل APK و همچنین مسیری را برای محل ساخت آن مشخص می کنیم و سپس بر روی گزینه Next کلیک می کنیم، پنجره زیر نمایش داده می شود :

آموزش برنامه نویسی اندروید

در این قسمت، مسیری که در آن فایل APK و فایل keystore ساخته شده است و همچنین تعداد سال هایی که keystore معتبر می باشد را نمایش داده است. بر روی گزینه Next کلیک می کنیم تا ساخت فایل ها انجام گیرد. چنانچه به محل مورد نظر برویم، یک فایل APK با نام Kelidestan.apk و یک فایل keystore با نام Kelidestan_keystore ساخته شده است.

بنابراین با نحوه ساخت فایل نهایی APK از پروژه اندروید ساخته شده در eclipse ، آشنا شدیم.

سه شنبه 6 مرداد 1394  10:51 AM
تشکرات از این پست
hosseinb68
hosseinb68
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : بهمن 1389 
تعداد پست ها : 1269
محل سکونت : بوشهر

معرفی نرم افزار YouWave Android برای شبیه سازی سریعتر برنامه های اندروید

اگر در برنامه eclipse ، با virtual device برنامه اندروید خود را شبیه سازی کرده باشید، مطمئنا سرعت پایین اجرا شدن virtual device برایتان بسیار آزاردهنده بوده است. در اینجا قصد دارم که برنامه YouWave Android را معرفی کنم که یک برنامه مناسب و سریع برای شبیه سازی برنامه های اندروید بر روی کامپیوتر (بدون داشتن گوشی دارای اندروید) می باشد.

البته این نرم افزار، فایل APK برنامه اندروید را برای نصب برنامه می گیرد، اما این موضوع مهم نیست و ما قبلا نحوه ساخت فایل APK از پروژه اندروید ساخته شده در eclipse را آموزش دادیم. ساخت فایل APK زیاد زمان بر نیست و به سادگی می توان این کار را انجام داد.

بنابراین ابتدا فایل APK برای برنامه اندروید مورد نظرتان بسازید (طبق آموزش های قبلی سایت کلیدستان). سپس برنامه YouWave Android را باز کنید و صبر کنید تا صفحه آن به صورت شکل زیر بارگذاری شود :

آموزش برنامه نویسی اندروید

سپس از منوی File برنامه، گزینه Path To Apps را انتخاب کنید. پنجره ای به شکل زیر باز می شود :

آموزش برنامه نویسی اندروید

آنگاه فولدر محل فایل APK ساخته شده را انتخاب کرده و بر روی گزینه Open کلیک کنید. آیکون و نام آن application اندروید (برنامه اندروید) در سمت چپ پنجره برنامه، نمایش داده می شود (نام برنامه اندروید انتخابی ما، Test بوده است) :

آموزش برنامه نویسی اندروید

اکنون بر روی آیکون برنامه، با موس، دابل کلیک (دو بار کلیک) کنید تا برنامه اندروید بر روی گوشی مجازی برنامه YouWave Android نصب شود. اگر صبر کنید، برنامه اندروید به طور خودکار در گوشی مجازی، اجرا می شود، مثلا برای برنامه اندروید Test ، نتیجه به صورت زیر می باشد :

آموزش برنامه نویسی اندروید

با کلیک بر روی دکمه Home نرم افزار YouWave Android ، به صفحه اصلی گوشی مجازی بر می گردید. در این صفحه می توانید بر روی گزینه یه شکل زیر (درون صفحه مربوط به گوشی مجازی) کلیک کنید تا لیست application های گوشی مجازی نمایش داده شود :

آموزش برنامه نویسی اندروید

اکنون در صفحه دوم از لیست application ها می توانید آیکون مربوط به برنامه Test را ببینید :

آموزش برنامه نویسی اندروید
سه شنبه 6 مرداد 1394  10:52 AM
تشکرات از این پست
hosseinb68
hosseinb68
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : بهمن 1389 
تعداد پست ها : 1269
محل سکونت : بوشهر

مفهوم acitivity در برنامه نویسی اندروید

رای آنکه با مفهوم activity در اندروید آشنا شوید، ابتدا در برنامه eclipse ، یک پروژه اندروید می سازیم و سپس مفهوم activity را بر اساس فایل های پروژه اندروید ساخته شده، شرح می دهیم.

در برنامه eclipse ، ابتدا یک پروژه اندروید با نام Kelidestan بسازید (نام package را برابر com.example.kelidestan انتخاب کنید. نام activity اصلی را نمی خواهد تغییر دهید و همان نامی باشد که به طور اتوماتیک نمایش داده شده)

پس از ساخت پروژه، نام آن در ستون سمت چپ برنامه eclipse نمایش داده می شود :

آموزش برنامه نویسی اندروید

به سه فایلی که در فولدربندی پروژه اندروید، آنها را با کادر قرمز نمایش داده ایم دقت کنید. فایل MainActivity.java همان activity اصلی برنامه اندرویدی است که داریم آن را می سازیم. در هنگام ساخت پروژه، می توانستیم نام آن را تغییر دهیم ولی فعلا اهمیتی ندارد و با همین نام، پروژه را ساخته ایم.

خوب حالا بگوییم که اصلا activity چیست. زمانی که شما یک برنامه اندروید را باز می کنید (بر روی گوشی اندروید خود)، ابتدا صفحه ابتدایی آن برنامه می آید که معمولا دارای گزینه های مختلفی است که شما اگر به هر کدام از گزینه ها اشاره کنید، یک صفحه جدید می آید (صفحه قبلی را دیگر نخواهید دید). در برنامه نویسی اندروید، به هر یک از این صفحات برنامه اندروید، یک activity گفته می شود. در واقع ساختار اصلی برنامه اندروید، بر اساس activity ها می باشد و شما تعیین می کنید که برنامه اندروید دارای چه تعداد activity باشد و در هر activity چه اطلاعاتی به کاربر نمایش داده شود و چه فعل و انفعالاتی بین انتخاب های کاربر و آن activity باید رخ دهد.

اگر هنوز مفهوم activity را به خوبی درک نکرده اید، می توان یک سایت اینترنتی را مثال زد. شما در سایت می توانید با کلیک بر روی یک گزینه، به یک صفحه دیگر از سایت بروید. همچنین در سایت، به تعداد صفحات، فایل هایی ساخته شده است که کاربر با فراخوانی هر صفحه، می تواند اطلاعات آن را مشاهده کند. همان طور که هر صفحه سایت، ناشی از یک فایل ساخته شده بر روی سرور می باشد، هر صفحه از برنامه اندروید نیز ناشی از یک activity می باشد که در آن برنامه اندروید، آن activity ساخته شده است.

زمانی که شما یک پروژه اندروید در برنامه eclipse می سازید، آن پروژه تنها دارای یک activity است که همان activity اصلی برنامه اندروید است. زمانی که کاربر، وارد برنامه اندروید در گوشی خود می شود، اولین صفحه ای که به وی نمایش داده می شود، همان صفحه مربوط به activity اصلی است. حال شما با توسعه پروژه اندروید، می توانید تعدادی دیگر activity برای پروژه اندروید بسازید.

یک بار دیگر، تصویر فولدربندی پروژه اندروید را نمایش می دهیم :

آموزش برنامه نویسی اندروید

همان طور که در تصویر فولدربندی پروژه مشاهده می کنید، در زیر نام package پروژه اندروید (در اینجا با نام com.example.kelidestan)، برای هر activity ، یک فایل با نام آن activity و با پسوند java ساخته می شود. علاوه براین، در فولدر res (فولدر منابع، resource) و در زیر شاخه layout ، یک فایل xml ، با نامی دلخواه، باید برای آن activity ساخته شود (نحوه ساخت فایل ها را در مبحثی دیگر توضیح می دهیم و فعلا، تنها روند کلی را خواهیم گفت). همچنین در فایل AndroidManifest.xml ، باید تمامی activity های ساخته شده برای برنامه اندروید، ذکر شوند. فایل AndroidManifest.xml یک سری اطلاعات کلی در مورد برنامه اندروید ساخته شده ارائه می دهد.

اگر شما یک activity جدید برای پروژه اندروید بسازید، باید یک گزینه در activity های موجود در پروژه قرار دهید تا کاربر با اشاره به آن گزینه، وارد آن activity شود (مشابه مفهوم ساخت لینک در وب سایت).

بنابراین مراحل اصلی ساخت یک activity را می توان به صورت زیر ذکر نمود :

1- ساخت فایلی با نام آن activity و با پسوند java در پوشه src و در زیر شاخه package پروژه اندروید.

2- ساخت فایل xml برای آن activity ، در فولدر res (فولدر منابع، resource) و در زیر شاخه layout

3- ذکر کردن activity ساخته شده، در فایل AndroidManifest.xml

4- قرار دادن یک گزینه در activity های دیگر (یا تنها یک activity دیگر) برای دسترسی کاربر به آن activity

البته این مراحل را تنها به طور کلی شرح دادیم و در مبحثی دیگر، روش ساخت یک activity را با جزئیات کامل، شرح خواهیم داد.

سه شنبه 6 مرداد 1394  10:54 AM
تشکرات از این پست
hosseinb68
hosseinb68
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : بهمن 1389 
تعداد پست ها : 1269
محل سکونت : بوشهر

آشنایی با کدهای مربوط به فایل java برای یک activity ، فایل xml متناظر با آن activity و همچنین فایل A

در برنامه eclipse ، ابتدا یک پروژه اندروید با نام Kelidestan بسازید (نام package را برابر com.example.kelidestan انتخاب کنید. نام activity اصلی را برابر Activity1 انتخاب کنید).

پس از ساخت پروژه اندروید، فولدربندی آن در سمت چپ پنجره برنامه eclipse ، به صورت زیر نمایش داده می شود :

آموزش برنامه نویسی اندروید

سه فایل مهم را در فولدربندی پروژه اندروید مشخص کردیم. به ترتیب، کدهای آنها را بررسی کرده و نقش هر کدام را شرح می دهیم.

فایل Activity1.java ، فایل مربوط به Activity اصلی پروژه اندروید است. اگر بر روی آن، با موس، دابل کلیک (دو بار کلیک) کنیم، کدهای مربوط به آن در پنجره برنامه eclipse نمایش داده می شود :

آموزش برنامه نویسی اندروید

بنابراین برای فایل Activity1.java ، کدهای زیر را داریم :


package com.example.kelidestan;

import android.os.Bundle;
import android.app.Activity;
import android.view.Menu;

public class Activity1 extends Activity {

        @Override
        protected void onCreate(Bundle savedInstanceState) {
                super.onCreate(savedInstanceState);
                setContentView(R.layout.activity_activity1);
        }

        @Override
        public boolean onCreateOptionsMenu(Menu menu) {
                // Inflate the menu; this adds items to the action bar if it is present.
                getMenuInflater().inflate(R.menu.activity1, menu);
                return true;
        }

}

خوب اکنون بخش های مهم کدها را شرح می دهیم. ابتدا خط اول :


package com.example.kelidestan;

نام package تعریف شده برای پروژه اندروید می باشد.

بقیه کدها :


import android.os.Bundle;
import android.app.Activity;
import android.view.Menu;

شاید در مقایسه با عکسی که نشان دادیم، بگویید که چرا یک خطی که با کلمه import شروع شده است، در اینجا تبدیل به سه خط شده. پاسخ این است که اگر در آن عکس دقت کنید، در کنار کلمه import ، یک علامت مثبت وجود دارد که با کلیک بر روی آن، دو خط دیگر که پنهان شده اند، نمایش داده می شوند.

در این سه خط از کدها، package های توسعه داده شده برای برنامه نویسی اندروید را وارد کرده ایم. در واقع چون از زبان java به عنوان زبان پایه استفاده شده است بنابراین یک سری package با زبان java برای برنامه نویسی اندروید نوشته شده است که ما در برنامه نویسی اندروید باید از آنها استفاده کنیم.


public class Activity1 extends Activity {

کلاس Activity1 که قبلا نام آن را تعیین کرده ایم را بر اساس توسعه دادن کلاس Activity می سازیم (کدهای آن را شروع می کنیم). در واقع کلاس Activity قبلا در package هایی که import کردیم، وجود دارد و ما کلاس های مورد نیاز خود را بر اساس توسعه آن، می سازیم. کدهای کلاس Activity1 که داریم آن را درون فایل Activity1.java تعریف می کنیم، در میان علامت شروع } و علامت پایانی { نوشته می شوند.


        @Override
        protected void onCreate(Bundle savedInstanceState) {
                super.onCreate(savedInstanceState);
                setContentView(R.layout.activity_activity1);
        }

در کدهای بالا، به این بخش توجه کنید :


setContentView(R.layout.activity_activity1);

در کد بالا، اگر به درون پرانتز نگاه کنید، متوجه می شوید که یک مسیر تعریف شده است. ابتدا R نوشته شده که اشاره به فولدر منابع (Resource) دارد. این فولدر، با نام res در فولدربندی پروژه اندروید نمایش داده شده است. نام بعدی، layout می باشد که یک زیرشاخه برای فولدر res است. و در آخر نیز، نام activity_activity1 نوشته شده که نام فایل xml متناظر برای Activity1 می باشد. بنابراین مسیری به صورت زیر مشخص شده است :

آموزش برنامه نویسی اندروید

بنابراین در فایل Activity1.java که در واقع داریم در آن یک activity با نام Activity1 می سازیم، به فایل activity_activity1.xml ارجاع داده ایم که فایل xml متناظر برای Activity1 خواهد بود. شکل زیر را ببینید :

آموزش برنامه نویسی اندروید

بنابراین درون دستور setContentView ، به فایل xml متناظر activity ارجاع داده ایم. دستور setContentView باعث می شود که محتویات تعریف شده در فایل xml ، در صفحه مربوط به آن activity نمایش داده شود. یعنی اینکه محتویاتی که می خواهیم در صفحه مربوط به Activity1 نمایش داده شود را در فایل activity_activity1.xml تعریف می کنیم و سپس در فایل Activity1.java به این فایل xml ارجاع می دهیم.

خوب حالا می خواهیم نگاهی به کدهای فایل activity_activity1.xml بیندازیم. با دابل کلیک بر روی نام این فایل، صفحه ای به شکل زیر نمایش داده می شود :

آموزش برنامه نویسی اندروید

همان طور که مشاهده می کنید، فایل activity_activity1.xml به صورت گرافیکی نمایش داده شده است. این نوع نمایش به ما کمک می کند تا به طور واضح ببینیم که فایل xml متناظر با هر activity ، صفحه متناظر با activity را به چه شکل می سازد (به کاربر نمایش می دهد). علاوه بر این، می توانیم که فایل activity_activity1.xml را به صورت کد نیز ببینیم، در شکل بالا، دو گزینه را با کادر قرمز نمایش داده ایم، بخش مربوط به آنها را بزرگتر نشان می دهیم :

آموزش برنامه نویسی اندروید

همان طور که می بینید، دو نوع نمایش برای فایل xml وجود دارد که در شکل فوق، نوع Graphical Layout انتخاب شده است که باعث می شود فایل xml را به صورت گرافیکی مشاهده کنیم. حال اگر بر روی گزینه activity_activity1.xml کلیک کنیم، کدهای مربوط به این فایل xml نمایش داده خواهد شد :

آموزش برنامه نویسی اندروید

بنابراین کدهای فایل activity_activity1.xml به صورت زیر می باشند :

 

<RelativeLayout xmlns:android="http://schemas.android.com/apk/res/android"
    xmlns:tools="http://schemas.android.com/tools"
    android:layout_width="match_parent"
    android:layout_height="match_parent"
    android:paddingBottom="@dimen/activity_vertical_margin"
    android:paddingLeft="@dimen/activity_horizontal_margin"
    android:paddingRight="@dimen/activity_horizontal_margin"
    android:paddingTop="@dimen/activity_vertical_margin"
    tools:context=".Activity1" >

    <TextView
        android:layout_width="wrap_content"
        android:layout_height="wrap_content"
        android:text="@string/hello_world" />

</RelativeLayout>

فعلا تنها بخش زیر را توضیح می دهیم :


    <TextView
        android:layout_width="wrap_content"
        android:layout_height="wrap_content"
        android:text="@string/hello_world" />

این کد باعث نمایش یک TextView در صفحه مربوط به activity می شود. TextView ، یک متن است که به کاربر نمایش داده می شود. کافی است که نگاهی به فایل activity_activity1.xml به صورت گرافیکی بیندازیم تا متن متناظر با آن را ببینیم :

آموزش برنامه نویسی اندروید

مشاهده می کنید که عبارت Hello world! به صورت یک TextView ، نمایش داده شده است. دقت کنید که نمایش گرافیکی فایل xml را برای واضح تر دیده شدن، با کلیک کردن بر روی دکمه به شکل زیر، بزرگتر نمایش داده ایم :

آموزش برنامه نویسی اندروید

به عبارت زیر در کدهایی که نمایش دادیم، دقت کنید :


android:text="@string/hello_world" />

این عبارت، مشخص کرده است که رشته ای (string) با نام hello_world در TextView نمایش داده شود. اما سوال این است که این رشته (string) با نام hello_world ، در کجا ذخیره شده است. برای یافتن پاسخ، شکل زیر را ببینید :

آموزش برنامه نویسی اندروید

فایلی با نام strings.xml را با کادر قرمز و فلش، مشخص کرده ایم. برای یافتن این فایل، باید به فولدر منابع با نام res و سپس فولدر values برویم. بر روی فایل strings.xml ، با موس دابل کلیک (دو بار کلیک) می کنیم تا محتویات آن نمایش داده شود :

آموزش برنامه نویسی اندروید

همان طور که مشاهده می کنید، این فایل xml نیز دارای دو نوع نمایش به صورت گرافیکی و به صورت کد می باشد که آن دو را با کادر قرمز رنگ در تصویر بالا، مشخص کرده ایم. در نمایش گرافیکی (گزینه resources) اگر بر روی نام رشته hello_world کلیک کنیم، مقادیر آن به صورت زیر نمایش داده می شود :

آموزش برنامه نویسی اندروید

در قسمت Name ، نام رشته و در قسمت Value ، مقدار رشته (کاراکترهای به کار رفته در رشته) نوشته شده است.

اکنون بر روی گزینه strings.xml کلیک می کنیم تا کدهای این فایل xml نمایش داده شود (نمایش فایل به صورت کد) :

آموزش برنامه نویسی اندروید

بنابراین کدهای فایل strings.xml به صورت زیر می باشد :


<?xml version="1.0" encoding="utf-8"?>
<resources>

    <string name="app_name">Kelidestan</string>
    <string name="action_settings">Settings</string>
    <string name="hello_world">Hello world!</string>

</resources>

به این بخش از کدها توجه کنید :


<string name="hello_world">Hello world!</string>

مشاهده می کنید که در این بخش از کدها، رشته hello_world و مقدار متناظر با آن، تعریف شده است.

کدهای فایل AndroidManifest.xml :

اکنون نگاهی به کدهای فایل AndroidManifest.xml می اندازیم. برای دیدن کدهای این فایل، بر روی آن، دابل کلیک کنید تا به صورت گرافیکی نمایش داده شود :

آموزش برنامه نویسی اندروید

همان طور که در شکل بالا، با فلش های قرمز نشان داده ایم، اطلاعات مربوط به این فایل xml ، در 4 صفحه به صورت گرافیکی نمایش داده شده است که اگر بر روی گزینه هر کدام از آن 4 تا کلیک کنید، یک سری تنظیمات نمایش داده می شود که می توانید آنها را تغییر دهید. در کل، فایل AndroidManifest.xml ، یک سری اطلاعات کلی در مورد برنامه اندروید (پروژه اندروید) ساخته شده، ارائه می دهد.

با کلیک بر روی گزینه AndroidManifest.xml ، می توانیم کدهای این فایل xml را ببینیم :

آموزش برنامه نویسی اندروید

بنابراین کدهای فایل AndroidManifest.xml به صورت زیر می باشد :


<?xml version="1.0" encoding="utf-8"?>
<manifest xmlns:android="http://schemas.android.com/apk/res/android"
    package="com.example.kelidestan"
    android:versionCode="1"
    android:versionName="1.0" >

    <uses-sdk
        android:minSdkVersion="8"
        android:targetSdkVersion="17" />

    <application
        android:allowBackup="true"
        android:icon="@drawable/ic_launcher"
        android:label="@string/app_name"
        android:theme="@style/AppTheme" >
        <activity
            android:name="com.example.kelidestan.Activity1"
            android:label="@string/app_name" >
            <intent-filter>
                <action android:name="android.intent.action.MAIN" />

                <category android:name="android.intent.category.LAUNCHER" />
            </intent-filter>
        </activity>
    </application>

</manifest>

با دیدن کدها، یک سری تنظیمات کلی برای برنامه اندروید ساخته شده، قابل تشخیص می باشد. اجازه بدهید بخشی از کدها را که مربوط به activity ها است، بررسی کنیم :


    <application
        android:allowBackup="true"
        android:icon="@drawable/ic_launcher"
        android:label="@string/app_name"
        android:theme="@style/AppTheme" >
        <activity
            android:name="com.example.kelidestan.Activity1"
            android:label="@string/app_name" >
            <intent-filter>
                <action android:name="android.intent.action.MAIN" />

                <category android:name="android.intent.category.LAUNCHER" />
            </intent-filter>
        </activity>
    </application>

درون زوج تگ application ، تگی با نام activity وجود دارد که همان activity اصلی برنامه اندروید ساخته شده می باشد. به این بخش از کدهای نوشته شده درون زوج تگ activity ، دقت کنید :


android:name="com.example.kelidestan.Activity1"

مشاهده می کنید که نام activity ، برابر com.example.kelidestan.Activity1 ذکر شده است، اما نام activity را ما قبلا برابر Activity1 انتخاب کردیم، پس چرا این نام ذکر شده. نکته مهم این است که برای ذکر نام activity ، قبل از آن، نام package ذکر می شود که ما قبلا نام package را برابر com.example.kelidestan انتخاب کرده بودیم. بنابراین در اینجا، برای اشاره به activity اصلی برنامه اندروید ساخته شده، نام com.example.kelidestan.Activity1 ذکر می شود.

چنانچه تعدادی activity دیگر در برنامه اندروید خود بسازیم، باید حتما به فایل AndroidManifest.xml آمده و پس از تگ پایانی </activity> ، آن activity ها را ذکر کنیم، وگرنه برنامه اندروید ساخته شده، به درستی عمل نمی کند.

سه شنبه 6 مرداد 1394  10:58 AM
تشکرات از این پست
hosseinb68
hosseinb68
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : بهمن 1389 
تعداد پست ها : 1269
محل سکونت : بوشهر

علامت های مربوط به خطا و هشدار، در برنامه eclipse

در مباحث قبلی، برنامه eclipse را به عنوان محیطی برای نوشتن کدهای برنامه اندروید معرفی کردیم. برنامه eclipse به گونه ای طراحی شده است که قواعد کدنویسی را با دقت بالایی می تواند چک کند و اگر شما بخشی از قواعد کدنویسی را رعایت نکنید، با نشان دادن یک پیام خطا و یا هشدار، به شما این مورد را اعلام می کند.

ابتدا باید شرح بدهیم که تفاوت بین پیام خطا و پیام هشدار در برنامه eclipse چیست. زمانی که شما با یک پیام خطا روبرو شوید (این پیام با علامت قرمز رنگ نمایش داده می شود)، یعنی کدها یک مشکل اساسی دارد که تا آن را برطرف نکنید، برنامه اندروید ساخته نخواهد شد. یعنی تا زمان برطرف کردن این خطا، برنامه eclipse به شما اجازه شبیه سازی برنامه اندروید و یا ساخت فایل نهایی برنامه اندروید را نمی دهد. اما پیام هشدار که با رنگ زرد رنگ نمایش داده می شود، تنها مواردی را به نویسنده برنامه اندروید هشدار می دهد، مواردی که ممکن است که به بهتر کد نوشتن (استاندارد کد نوشتن)، و یک سری موارد دیگر کمک کند. عدم توجه به این هشدارها، موجب عدم اجرای برنامه نخواهد شد و شما با وجود تعدادی هشدار، می توانید برنامه اندروید خود را بسازید و برنامه هم مشکلی نخواهد داشت.

در ادامه، تعدادی مثال در مورد پیام خطا و پیام هشدار در برنامه eclipse ذکر خواهیم کرد تا بیشتر با آنها آشنا شوید.

پیام خطای قرمز رنگ در برنامه eclipse :

فرض کنید که من، علامت ; را که باید در پایان یک خط از کدها قرار بگیرد، حذف کنم. برنامه eclipse یک پیام خطا را به صورت علامت قرمز رنگ در کنار آن خط از کدها نمایش خواهد داد :

آموزش برنامه نویسی اندروید

برای اینکه متوجه بشویم که خطا به چه دلیل بوده است، موس را بر روی آن علامت قرمز رنگ می بریم تا متن پیام خطا نمایش داده شود :

آموزش برنامه نویسی اندروید

مشاهده می کنید که در متن خطا، به طور واضح گفته شده است که یک علامت ; را باید در انتهای آن خط از کدها جایگذاری کنیم.

نکته :

شاید فکر کنید که چون برای هر پیام خطا، یک متن توضیح، نمایش داده می شود، بنابراین به راحتی می توان خطاها را برطرف کرد، اما من به تجربه به شما می گویم که در بیشتر موارد ممکن است که گیج شوید و ندانید که خطا از چیست. مثلا شما 10 خط از کدهایی که در یک راهنما خوانده اید را در برنامه خود کپی می کنید و 4 یا 5 علامت خطا نمایش داده می شود. اگر بخواهید تک تک آنها را بخوانید، معمولا جواب نمی گیرید زیرا به احتمال زیاد، کدها دارای تعدادی روش (method) و کلاس (class) جدید است که شما تازه با آنها آشنا شده اید و معمولا ساختار استفاده از آنها را نمی دانید. من در زیر، تعدادی نکته برای بر طرف کردن خطاها ذکر می کنم :

1- مهمترین نکته، استفاده از کدهای کامل و قبلا تست شده است تا اصلا به خطا برخورد نکنیم که بعد مجبور شویم با تغییر کدها، آن خطاها را برطرف کنیم (از این حرف من این طور برداشت نکنید که اگر یک کد درست در پروژه اندروید خود کپی کنید، هیچ پیام خطایی نمایش داده نمی شود، در موارد دیگر، بیشتر توضیح می دهم). معمولا آموزش هایی که فایل های پروژه را هم در اختیار شما می گذارند، منابع معتبری هستند زیرا به هر حال شما فایل پروژه را دارید و اگر کدنویسی خودتان جواب نداد، می توانید آن را باز کرده و ببینید تفاوت کد شما و آن پروژه اندروید در چیست.

2- باید به محل مناسب کپی کردن کدها نیز توجه داشته باشید. اکثر مباحث سایت های مختلف، برای افرادی نوشته شده که حداقل چند پروژه ساخته و جواب گرفته اند و می دانند که اگر گفته شد یک سری کد را درون activity کپی کنید، در چه محلی باید کد را قرار دهند. بنابراین اگر در ابتدای راه هستید، ابتدا چند پروژه بسازید که کدنویسی آن، به طور مرحله به مرحله و کامل شرح داده شده تا با ساختار فایل ها و کدها در برنامه نویسی اندروید آشنا شوید.

3- زمانی که شما یک سری کد کاملا درست و بی نقص را در پروژه خود کپی می کنید، معمولا تعدادی خطا نمایش داده می شود که اعلام می کند که شما package های لازم برای استفاده از این کلاس ها (class) و روش ها (method) را وارد (import) نکرده اید (البته به این واضحی که من گفتم، تذکر نمی دهد بلکه معمولا نام آن کلاس یا روش را ذکر کرده و عبارت cannot be resolved را در ادامه می آورد، البته این عبارت ممکن است برای یک سری خطای دیگر هم به کار رود). بنابراین هر وقت یک سری کد را به درون کدهای activity برنامه اندروید کپی کردید، کلیدهای Ctrl و Shift و O (حرف انگلیسی، نه صفر) از کیبورد را به طور هم زمان فشار دهید. این سه کلید، باعث می شود که برنامه eclipse به طور خودکار، package های لازم برای کلاس ها و روش های استفاده شده در activity را به درون activity وارد (import) کند.

کدهای مربوط به import کردن package ها، شبیه کد زیر می باشد (می توانید قبل و بعد از فشردن آن دکمه ها، تفاوت را در تعداد اینگونه کدها ببینید) :


import android.app.Activity;

4- اگر تازه برنامه eclipse را باز کرده اید و قبلا در لیست پروژه ها، نام یک یا چند پروژه وجود داشته است، ممکن است که تا زمان بارگذاری کامل برنامه eclipse ، در کنار نام پروژه ها یا فایل ها، علامت پیام خطا نمایش داده شود. این مورد، کاملا موقتی است و باید صبر کنید (مثلا 1 دقیقه) تا برنامه eclipse به طور کامل بارگذاری شود. پس از بارگذاری، آن علامت های خطای موقتی، برداشته می شوند.

5- اگر موارد قبل را رعایت کرده اید اما هنوز خطایی وجود دارد، دیگر باید متن خطاها را خوانده و همچنین ببینید با افزوده شدن کدام بخش از کدها، خطا به وجود آمده است. سعی کنید عبارت خطا را در گوگل جستجو کنید شاید راه حل را پیدا نمایید و همچنین، در سایت های دیگر، کدهایی که همان کار را انجام می دهند را پیدا کرده و با کدهای خود مقایسه کنید، شاید بخشی از کدها، از همان اول، در منبع اولیه شما اشتباه نوشته شده است (معمولا تعدادی زیادی از سایت ها، همین طور یک سری کد را می گذارند و خودشان آن را تست نمی کنند).

نکته :

با وجود خطایابی برنامه eclipse و پس از نصب برنامه بر روی یک گوشی اندروید، ممکن است یک خطای کشف نشده، باعث اختلال در اجرای برنامه شود (که البته دوباره باید کدها را تغییر بدهید)، ولی به هر حال، برنامه eclipse سعی می کند که تمامی خطاهای ممکن را کشف کرده و تذکر دهد.

پیام هشدار زرد رنگ در برنامه eclipse :

همان طور که گفتیم، پیام هشدار برای مواردی به کار می رود که بر طرف نکردن آن، نمی تواند اختلالی در اجرای روند برنامه اندروید ایجاد کند. مثلا فرض کنید که کدهای یک دکمه (Button) را در یک فایل xml به صورت زیر نوشته باشیم :

آموزش برنامه نویسی اندروید

همان طور که مشاهده می کنید، مشخصه android:text برای دکمه را برابر کلمه Button تعریف کرده ایم. معمولا توصیه می شود که متن هایی که می خواهیم در پروژه اندروید به کار رود را درون فایل strings.xml تعریف کرده و سپس به آنها ارجاع بدهیم و به همین دلیل است که یک پیام هشدار به ما نمایش داده شده است. موس را روی علامت زرد رنگ می بریم تا متن آن را ببینیم :

آموزش برنامه نویسی اندروید

این پیام به این موضوع اشاره دارد که بهتر است اینگونه کد ننویسیم و ابتدا آن متن را در strings.xml تعریف کرده و سپس به آن ارجاع بدهیم. ولی اگر ما این پیام هشدار را نادیده بگیریم و برنامه اندروید را بر روی یک گوشی نصب کنیم، برنامه هیچ مشکلی نخواهد داشت و اجرا می شود.

سه شنبه 6 مرداد 1394  11:01 AM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها