ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن (به انگلیسی: USS Abraham Lincoln) یک ناو هواپیمابر متعلق به نیروی دریایی ایالات متحده آمریکاست.
قرارداد ساخت این ناو هواپیمابر به شرکت کشتیسازی نیوپورت نیوز در تاریخ ۲۷ دسامبر سال ۱۹۸۲ اعطا شد، ساختمان اصلی آن در ۱۱ نوامبر ۱۹۸۴ در نیوپورت نیوز ویرجینیا به اتمام رسید. این ناو در تاریخ ۱۳ فوریه سال ۱۹۸۸ به آب انداخته شد و در ۱۱ نوامبر ۱۹۸۹ تحویل گردید. هزینه ساخت این ناو ۴٫۵ میلیار دلار به قیمت سال ۲۰۰۷ میباشد.
آبراهام لینکن در سپتامبر سال ۱۹۹۰ به اقیانوس آرام فرستاده شد. اولین استقرار این ناو به طور ناگهانی به علت عملیات طوفان صحرا/حفاظت صحرا در تاریخ ۲۸ مه سال 2000 انجام گرفت.
در راه اقیانوس هند، کشتی راه خود را برای پشتیبانی از عملیات تخلیه بعد از شورش کوه پیناتوبو در جزیره لوزون واقع در فیلیپین تغییر داد. در حمایت از عملیات حراست پرشور[۱] لینکون فرماندهی ۲۳ کشتی را عهده دار بود تا ۴۵٬۰۰۰ نفر را از پایگاه دریایی خلیج سوبیک به بندر سوگبو در ویسایا منتقل نماید. این کار بزرگترین تخلیه کادر فعال نظامی و خانوادههای آنها در زمان صلح در تاریخ محسوب میشود.
بعد از عملیات حراست پرشور لینکن به سمت خلیج فارس رهسپار شد، تا عملیات شناسایی و گشت هوایی را در عراق و کویت انجام دهد، و به سربازان کشورهای همپیمان و ایالات متحده که در عملیات توفان صحرا شرکت داشتند یاری رساند.
در اوایل سال ۱۹۹۲ کشتی از عملیات کشیک جنوبی که قسمتی از تحریم سازمان ملل موسوم به منطقه پرواز ممنوع در جنوب عراق بود پشتیبانی کرد.
در اکتبر سال ۱۹۹۳، به ناو هواپیمابر دستور رفتن به سواحل سومالی برای کمک به عملیات انساندوستانه سازمان ملل داده شد. برای چهار هفته آبراهام لینکن گشتهای هوایی را برای پشتیبانی از عملیات بازگشت امید بر روی مگادیشو انجام داد.
آبراهام لینکن اولین ناو هواپیمابری شد که بعد از انقضای «قانون منع زنان از نبرد» در تاریخ ۲۸ آوریل سال ۱۹۹۳ هوانوردان زن را با کادر پروازی یکپارچه ساخت. کشتی سن دیگو را در تاریخ ۲۴ اکتبر ۱۹۹۴ برای انجام آموزشهای جدید ترک کرد. روز بعد، ستوان کارا اسپیرز هالتگرین اولین خلبان زن هواپیمای اف-۱۴ درهنگام نزدیکی نهایی برای فرود به علت ترکیبی از نقص فنی موتور و اشتباه خلبان در دریا سقوط کرد و جان سپرد.
استقرار سوم آبراهام لینکن در آوریل سال ۱۹۹۵ در حالی آغاز شد که به خلیج فارس فرستاده شده بود، جایی که کشتی در عملیاتهای کشیک جنوبی و حسگران هشیار کمک کرده بود. در حین تجدید تدرکات در بین مسیر، ناو لینکن که سعی میکرد که خود را در موقعیت عملیات هوایی قرار دهد، باعث رویارویی ناگهانی و تصادم به پهلوی ناو ساکرامنتو (اِیاُای-۱) و خرد کردن چارچوبهای اصلی و تا قسمتی خرد کردن قسمت پیاده شدن خدمه زن شد و یک حفره بزرگ در روساخت ناو ساکرامنتو ایجاد کرد (اتاق سامانه تاکتیکی ناوبری هوایی). لینکلن قادر بود که به عملیات خود ادامه دهد در صورتی که ناو ساکرامنتو مجبور بود در جبل علی در امارات متحده عربی به خاطر تعمیرات برای چند هفته لنگر اندازد.
آبراهام لینکلن چهارمین استقرار خود را در ژوئن ۱۹۹۸ شروع کرد. بار دیگر کشتی راه خود را به طرف خلیج فارس برای پشتیبانی از عملیات کشیک جنوبی در پیش گرفت. کشتی در خلیج فارس در طی یکی از گرمترین تابستانهای آن سالها برای سه ماه ماند. دما در عرشه پرواز تا ۱۵۰ درجه فارنهایت (۶۶ درجه سانتیگراد) گزارش شد.
در سال ۱۹۹۹ کشتی در چندین تمرین داخلی نیروی دریایی شرکت کرد و رهسپار یک بازدید کلی در حوضچه تعمیر دریایی پوژه ساوند در برمتون، واشینگتن شد.
استقرار پنجم ناو هواپیمابر در اوت سال ۲۰۰۰ در حالی آغاز شد که ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن دوباره برای پشتیبانی از عملیات کشیک جنوبی به خلیج فارس عزیمت کرده بود. در این استقرار، ناو هواپیمابر، گروه پروازی، و گروه کشتیهای جنگی نشان لیاقت و تقدیر نیروی دریایی را کسب کردند. علاوه بر آن کشتی نشان معروف آرلی برک را برای بهترین فرماندهی در ناوگان اقیانوس آرام کسب کرد. ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن در ۱۱ سپتامر ۲۰۰۱ در بندر مستقر شد.
در ماه ژانویه ۲۰۱۲ این ناو جنگی وارد خلیج فارس شد و وزارت دفاع آمریکا پنتاگون اعلام کرد: ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن در تاریخ ۳ بهمن ۱۳۹۰ از تنگه هرمز عبور کرد و از این پس در خلیج فارس مستقر خواهد بود.در همین حال وزارت دفاع بریتانیا در بیانیهای اعلام کرد یک ناو بریتانیایی و یک ناو فرانسوی نیز به همراه کاروان ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن از تنگه هرمز عبور کردند.
مشخصات
• ارتفاع كلي اين ناو 74 متر يعني معادل ساختماني 25 طبقه اي است.
• وزن آب جابه جا شده توسط ناو در حالت بار گيري كامل رزمي برابر با 88000 تن يا 88 ميليون كيلو است .
• وزن فولاد سازه اي كه در اين ناو به كار برده شده برابر با 54000 تن يا 54 ميليون كيلو است .
• تعداد قطعات تشكيل هنده ي اين ناو بيش از1000,000,000 ( يك ميليارد قطعه) واين به معناي اينكه اين ناو پيچيده ترين ماشين ساخت دست بشر است .
• مساحت كل عرشه پروازي برابر با 1،8 هكتار يعني 180000 متر مربع است .
• طول عرشه ي پروازي برابر با 333 متر يعني معادل طول 3 زمين فوتبال بين المللي است.
• عرض عرشه ي پروازي برابر با 78 متر يعني بيش از متوسط عرض يك زمين فوتبال استاندارد است .
• تعداد اتافها برابر با 4000 واحد است .
• وزن هر كدام از لنگرهاي آن برابر با 30 تن است
• وزن هر يك از دانه هاي زنجير لنگر برابر با 160 كيلوگرم يعني بيش از وزن دو مرد متوسط .
• تعداد پروانه هاي حركت دهنده ي ناو 4 عدد است .
• قطر هر يك از پروانه ها برابر با6/4 متر است.
• وزن هر يك از پروانه ها ي حركت دهنده برابر با 30 تن است .
• وزن هر يك از سكان ها (تيغه هاي هدايت كننده) ،برابر با 41 تن است .
• ظرفيت مخازن سوخت هوا پيما در اين ناو برابر با 12،5 ميليون ليتر است .
• تعداد تلفن هاي داخلي موجود در ناو 2500 دستگاه است .
• تعداد تلوزيون هاي داخل ناو برابر با 3000 دستگاه است .
• طول كل كابل كشي هاي انجام شده در داخل ناو برابر است با 1600 كيلو متر.
• ظرفيت هواي سيستم تهويه برابر با 2040 تن مي باشد.
• ظرفيت غذاي ذخيره يخ زده و خشك شده معادل بيش از 1260000 وعده ي غذايي است .
• تعداد پرسنل : حدود 6300
• تعداد پزشك : 6 عدد .
• تعداد دندان پزشك : 5 عدد .
• تعداد تخت هاي بيمارستاني : 51 تخت
• ظرفيت آب شيرين كن اين ناو برابر است با روزانه بيش از 1،5 ميليون ليتر مي باشد
• سيستم كاتاپولت (شتاب دهنده ي هواپيما ) مي تواند يك هواپيماي بيست تني را در زماني حدود 2 ثانيه از سرعت صفر تا 270 كيلومتر در ساعت برساند .
• كابل نگهدارنده ي هواپيما كه در فرود هوا پيما سرعت آنرا مي گيرند ، مي تواند هواپيمايي 24 تني را كه با سرعت 240 كيلو متر در ساعت در حال فرود است را درمسافت حدود 95 متر موقف كند .
• طول آشيانه ي هواپيما كه دو طبقه پايين تر از عرشه قرار دارد 209 متر عرض آن 34 متر وارتفاع آن 8 متر مي باشد .
• اين ناو هواپيمابر داراي 4 بالابري كه هر كدام از آنها مي توانند دو هواپيماي 35 تني را همزمان بالاببرند مي باشد .