هرچند در ابتدا موسيقي را با تنبك شروع كرد و كمي بعد با ورود به هنرستان موسيقي، ساز سنتور را امتحان كرد، اما علاقهاش به سازهاي ضربي آنچنان بود كه در 17 سالگي به عضويت گروه «آور» يكي از مشهورترين گروههاي موسيقي آن دوران درآمد و بسرعت خود را بهعنوان پركاشن نوازي با استعداد مطرح كرد؛ پركاشن نوازي كه به بررسي انواع سازها در مناطق مختلف ايران پرداخته و با تحقيق و تفحص درموسيقيهاي ملل و نواحيهاي گوناگون به برگزاري كنسرتهاي متعدد روي آورد.
او اولين كنسرت خود را با گروهش كه همنام با اسمش بود، برگزار كرد و از سال 86 نام داركوب را براي گروهش انتخاب و رسما شروع به فعاليت در اين زمينه كرد.
موفقيت همايون نصيري تا آنجا پيش رفت كه چندي پيش اولين آلبوم داركوب را با استفاده از موسيقي نواحي و مدرن با سرپرستي خود و همراه بابك بروجردي، اميد حاجيلي و دارا دارايي به عنوان نوازنده و البته با خوانندگي مهران مديري و حامد بهداد توسط موسسه گلچين آواي شرق منتشر كرد. اين آلبوم كه شامل 6 قطعه بيكلام (موسيقي نواحي خراساني، آذري، كردي و جنوبي)، 2 قطعه با صداي حامد بهداد و 2قطعه نيز با صداي مهران مديري بود به دليل جديد بودن قطعات (در هيچ كنسرتي اجرا نشده بود) با استقبال چشمگيري روبهرو شد.
اگرچه پيش از اين نصيري در گروه «فيه ما فيه» با سبك تلفيقي خاص هنرنمايي كرده ولي با تشكيل گروه داركوب و انتشار اولين آلبوم اين گروه با حضور 2 ستاره سرشناس ـ مهران مديري و حامد بهداد ـ طيف وسيعتري از طرفداران را به موسيقي خود معطوف كرد.
نصيري درباره حضور اين ستارهها در گروهش ميگويد: اين مساله بد و تلخي نيست. من به اين افراد به عنوان چهرههاي سينمايي نگاه نميكنم و خود آنها هم چنين حسي ندارند ضمن اين كه حضور اين ستارهها قبل از هر چيز به توانايي آنها باز ميگردد و بعد شهرتشان. اگر آنها نتوانند كار خود را در گروه بدرستي انجام دهند، گروه زير سوال ميرود.
سرپرست گروه داركوب ميافزايد: البته نميتوان انكار كرد كه حضور چهرهها در اين گروه، خود كمكي است به بهتر شدن وضعيت كلي موسيقي، ارتباط بهتر مردم با اين هنر و البته كمك به گروه و من كه سرپرست و بنيانگذار آن هستم زيرا اين باعث ميشود افرادي مثل مرا مردم بيشتري بشناسند و صددرصد من به اين مساله فكر كردم كه اگر مهران مديري و حامد بهداد اين توانايي را نداشته باشند، اولين كساني كه ضرر ميكنند من و گروه موسيقي داركوب هستيم .
او درباره سبك موسيقي خود ميگويد: موسيقياي كه ما كار ميكنيم تركيبي است از نواهاي ايراني و هارمونيهاي غربي. به عبارت ديگر ما در موسيقي خود از سازهاي ايراني و سازهاي غربي مثل ترومپت، گيتارباس، پيانو و... استفاده ميكنيم، اما تمركز اصليمان روي سازهاي كوبهاي است و البته تخصص من هم در همين زمينه است.
نصيري ادامه داد: به نظر من در ايران گروههاي كمتري هستند كه اين سبك را دنبال ميكنند و گروههاي ديگري مثل پاپ قدرت فعاليت بيشتري دارند و شايد عمدهترين دليل آن وجود سليقههاي مختلف بين مردم باشد، البته ما سعي كردهايم شمار مخاطبان خود را زياد كنيم. به نظر من بيشترين مخاطبان ما كساني هستند كه موسيقي را ميشناسند و آن را جدي ميگيرند.
البته علاوه بر اهميت بالا و غيرقابل انكار حضور اين ستارهها در آثار همايون نصيري بايد به عصيان و سركشياي كه ويژگيهاي بارز آثار اوست، اشاره كرد كه بيترديد مخاطب امروزي را به سمت خود ميكشد.
حامد بهداد و مهران مديري 2 ستاره سينمايي گروه داركوب هستند كه توجه بسياري را به خود، گروه و كارشان جلب كردهاند.
حامد بهداد، متولد 6 آبان 1352 در مشهد است و براي اولين بار با ايفاي نقش در فيلم آخر بازي، سينما را تجربه كرد و براي بازي در اين فيلم كانديداي سيمرغ بلورين از نوزدهمين جشنواره فيلم فجر شد و پس از آن با حضوري كوتاه اما درخشان در فيلم «بوتيك» توانست كانديداي دريافت تنديس خانه سينما شود.
اما بعدها با وجود اين كه هيچگاه در نقش اول ظاهر نشد، اما توانست بازيهاي در خور توجهي از خود در قالب نقش مكمل در فيلمهاي مختلف به جا بگذارد كه ازجمله ميتوان به فيلمهاي بوتيك، اين زن حرف نميزند، كافه ستاره و آدم اشاره كرد. پررنگترين بازي او در قالب نقش مكمل، بازي در فيلم روز سوم در نقش يك افسر عراقي كه در بحبوحه محاصره خرمشهر، عاشق دختري خرمشهري ميشود، است كه موفق ميشود نظر كارشناسان و منتقدان سينمايي را به خود جلب كند.
او در كنار كارهاي سينمايي به موسيقي نيز بسيار علاقه داشت و هماكنون در گروه داركوب مشغول به فعاليت است. اين هنرمند، موسيقي را آرامشي براي روح ميداند و معتقد است به وسيله موسيقي ميتوان بهترين لحظات را ايجاد كرد. او ميگويد: خيلي وقت بود كه دلم ميخواست با تمامي كساني كه به من لطف داشتهاند، ديداري از نزديك داشته باشم و با خودم فكر كردم بهترين فرصت همكاري با داركوب است.
علاوه بر بهداد، مهران مديري نيز ديگر چهره سينمايي گروه داركوب است. كسي كه مدتهاست (پيش از حامد بهداد) به كار خوانندگي مشغول بوده و اگرچه بيشترين شهرت خود را مديون سينما و تلويزيون است، اما درهرحال مخاطباني كه پيگير فعاليتهاي هنري وي بودهاند، بيترديد طي سالها در جريان فعاليتهاي موسيقي او هم قرار گرفتهاند.
مهران مديري در كنار علاقهمنديهايش به هنر نمايش و كارگرداني و تلاشي كه براي رسيدن به جايگاه كنونياش كرده، همواره به عالم موسيقي نيز عشق و ارادت خاصي داشته است. او با انتشار نخستين آلبوم موسيقي در سال 1379، در مقام خواننده قرار گرفته و همچنين در نخستين كنسرت رسمي خود كه در بهمن 1383 در تهران برگزار كرد با انتخاب هوشمندانه ملوديها، تصنيفها و صداي دلنشيني كه از سوي شنوندگان آثارش مورد توجه قرار گرفته بود، ثابت كرد كه موسيقي را خوب ميشناسد. او خواننده تيتراژ مجموعههاي خودش نيز هست. آشنايي با همايون نصيري سبب شد تا با آلبوم داركوب همكاري و همراهي كند تا با پخش آن توسط موسسه فرهنگي ـ هنري گلچين آواي موسيقي شرق، مخاطبان بسياري را جذب اين آلبوم جديد كند؛ آلبومي كه پرسش هميشگي مخاطبان را درباره چرايي خوانده شدنش، شديد و شديدتر ميكند.
مديري خود دليل خوانندهشدنش را تشويقهاي فردين خلعتبري ميداند و ميگويد: قصه از آنجا شروع ميشود كه يك روز در پشت صحنه برنامه نوروز 77 در حال خواندن آواز بودم كه خلعتبري متوجه ميشود و بحث همكاري و خواندن حرفهاي از همانجا شروع شد.
وي علاوه بر آلبوم از روي سادگي 2 همكاري ديگر هم با فردين خلعتبري داشت؛ ترانه تيتراژ سريال «مهر و ماه» و ترانه تيتراژ فيلم سينمايي همنفس به كارگرداني مهدي فخيمزاده كه هر دو بسيار بيشتر از آلبومش مورد توجه و استقبال مردم قرار گرفتند.
خلعتبري هم در جاهاي مختلفي همنفس را موفقترين همكارياش با مديري و بهترين ترانه اجرا شده توسط او ميداند. نكته جالب اينجاست كه گويا مهران مديري اين ترانه را در استوديو در مدت بسيار كمتري از آنچه آهنگساز پيشبيني ميكرده، خوانده است و اين مساله با توجه به ملودي بسيار سختكار و سلفژ نهچندان قوي مديري مساله قابل توجهي است. شايد همان باهوش بودن اين هنرمند و البته گوش قوي او در بخش موسيقي سبب توفيق او در ارائه كارهايي از اين دست باشد.
مديري درباره سبك كارهايش بسادگي و بدون هيچ تفاخري ميگويد: مثل كار طنزم كه تعريفي ندارد در كنسرتهايم هم كسي بالاخره نفهميد كه چه بود، كلاسيك بود يا سنتي. شايد هم پاپ بود، چون پاپ يك تعريف لغوي عجيب در ايران دارد و هر چه را كه شاد و شنگول است را پاپ ميگويند كه البته با اين تعاريف، اين آثار قطعا پاپ نبوده و نيست، چراكه خيلي تلخ است و تم كلاسيك دارد.
به هر حال همكاري مهران مديري با حامد بهداد و همايون نصيري موفقيتي براي گروه داركوب بوده است؛ آلبومي كه پس از مدتها تاخير، ضبط و توسط موسسه فرهنگي آواي موسيقي شرق به بازار آمد و در حالي كه مراسم افتتاحيه فرش قرمز آن لغو شد، اما اولين هفتههاي فروش اين آلبوم حكايت از استقبال مخاطبان و جذابيت اين آلبوم موسيقي جديد و تلفيقي دارد.
صبا رادمان