0

اشتباهات رایج که در فرآیند طراحی برندسازی رخ می دهد

 
forooghi73
forooghi73
کاربر برنزی
تاریخ عضویت : خرداد 1393 
تعداد پست ها : 212

اشتباهات رایج که در فرآیند طراحی برندسازی رخ می دهد

 

اشتباهات رایج که در فرآیند طراحی برندسازی رخ می دهد



معمولا در پروژه برندینگ خطاهای زیادی توسط طراحان جدید و تازه کار به وجود می آید. در اینجا به بررسی 6 اشتباه و پیشنهاداتی برای پرهیز از آنها میپردازیم.
به عنوان یک طراح جدید، صرف زمان لازم جهت طراحی یک برندسازی منسجم و خوب برای کارتان امری حیاتی است. چرا که معیار سنجش خوب یا بد بودن کار شما توسط مشتریان بر مبنای ارزیابی برند خودتان است که نشان می دهد در کارتان موفق شده اید یا خیر. در نتیجه توجه به مسائل و مشکلات رایج و تلاش در جهت پرهیز از آنها به موفقیت شما کمک می کند.
در طراحی یک برند نکات مهم و قابل توجه بسیاری وجود دارد که توجه به آن ها این فرایند را در زمان کوتاهترین به انجام می رساند.
انجام هر فعالیتی با قوانین و اصولی همراه می باشد که با رعایت آن ها می توان به نتیجه دلخواه و موفقیت دست یافت. از همین رو در فعالیت های برندسازی نیز این امر می تواند قابل توجه باشد و باید برای داشتن یک طرح و برند موفق به نکاتی که کارشناسان ارائه می نمایند توجه نمود. از جمله مهم ترین نکته رنگی است که برای برند خود انتخاب می نماییم که باید متناسب با روانشناسی های مشتریان خود انتخاب شود.
نام یک برند نیز باید شیوه و روان و مفهومی باشد تا در ذهن مخاطب جایگاه مناسب را کسب نماید. از همین رو شما هم در این زمینه می توانید در نتیجه بهره مندی از نظرات کارشناسان اقدام به انتخاب بهترین نام و طرح نمایید.



در نظر گرفتن یک رنگ آمیزی منسجم برای برند مهم است زیرا می تواند به شما کمک کند تا در نظر مشتریانتان از بقیه برندها برجسته تر باشید. پس اگر در نظر دارید یک برند طراحی کنید، اهمیت انتخاب رنگ ها را نادیده نگیرید. رنگ آمیزی برند مزایای زیادی دارد که در این جا به آن ها اشاره می کنیم:

- رنگ آمیزی در نگاه اول تأثیر زیادی بر روی مشتری می گذارد: زمانی که برند یا محصولی را برای ارائه به بازار آماده می کنید، باید سعی کنید تأثیر زیادی در ذهن مشتریان داشته باشد. هیچ کس الزامی برای خریداری محصول شما ندارد. با این حال، اگر یک رنگ منحصر به فرد انتخاب کنید، برند شما برای مدت زمانی طولانی در ذهن مشتریان ماندگار خواهد شد و این ممکن است به خریداری محصول منجر شود.




- استعمال رنگ های صحیح و به جا، جلب توجه می کند: آیا می دانستید که با تغییر دادن رنگ می توانید فروش محصول را بالا ببرید؟ رنگ ها می توانند توجه مشتری را به خود جلب نمایند. یکی از واضح ترین نمونه های این مورد، فروش 10 میلیون بطری از سس کچاپ Heinz تنها در 7 ماه است.



- رنگ ها می توانند هویت برند را تغییر دهند: انتخاب رنگ مناسب می تواند یک برند را خلق نموده یا آن را تخریب نماید. گاهی اوقات، شرکت ها تمایل دارند رنگ برند خود را که می تواند تأثیر عمیقی بر روی ذهن مشتریان داشته باشد، تغییر دهند.


- درجه رنگ صحیح می تواند حافظه را ارتقاء دهد: بر اساس نظریه روانشناسان، رنگ ها می توانند به ذهن انسان کمک کنند تا فعالیت کند و تصاویر را به خاطر بسپارد. بنابراین، مردم مایلند لوگوها و آرم های رنگی را به ذهن بسپارند.

در زمان انتخاب رنگ برای برند، کورکورانه تصمیم نگیرید. با این حال باید تصویر شرکت و نوع فعالیت آن را بررسی نموده و رنگی که مناسب تر است انتخاب کنید. باید بدانید که تمام رنگ ها از نظر بیننده باهم یکسان نیستند. به همین دلیل باید قبل از انتخاب رنگ برای برند، بازار را مورد ارزیابی قرار دهید. ولی نباید بیش از حد وسواس نشان دهید. مطمئن شوید که رنگ اصلی و تعدادی رنگ مکمل (در صورت نیاز) را انتخاب کرده اید. پس می توان گفت که با در نظر گرفتن فونت صحیح و مناسب، لوگوها و آرم ها، رنگ ها می توانند تأثیر زیادی بر اثربخشی تبلیغات و بازاریابی محصول داشته باشند.


  1. فهم و درک قدرت یک برند: زمانی که برای اولین بار کار خود را به عنوان یک طراح شروع می کنید مسلما هیچ جایگاه قدرتمندی در میان مشتریان و بازار رقابت نخواهید داشت. آنچه باعث کسب هویت، اعتبار و شهرت برای شما می شود در ابتدا طراحی یک برند خوب برای کار خودتان و سپس طراحی برندهای جذاب برای مشتریان است که باعث می شود پس از مدتی جایگاه خود را پیدا کنید. نادیده انگاشتن اهمیت بالای برندینگ و توجه به آن، یکی از اشتباهات رایج است. بسیاری از افراد اگرچه کارشان طراحی برند است اما خود به اهمیت و حساسیت کارشان واقف نیستند که این امر باعث از دست دادن فرصت پیشرفت است. ذکر این نکته که برندسازی فقط در طراحی یک لوگو خلاصه نمی شود اهمیت دارد و این نکته ای است که اغلب طراحان فراموش می کنند.
  2. عدم توجه به این مسئله که چه چیز یک برند را منحصر به فرد می کند: تشخیص این نکته که نقاط قوت کار شما به عنوان یک طراح چیست، مقدم بر هر کار دیگری است. به عبارت دیگر قبل از اینکه قلم به دست بگیرید و شروع به طراحی اولیه لوگو کنید، به این فکر کنید که شما چه کاری می توانید انجام دهید و چه برتری دارید که رقبای شما فاقد آن هستند، فلسفه ی کار شما چیست، آیا دانش خاصی کسب کرده اید یا خیر و مسائل و سوالاتی از این قبیل. سعی کنید برتری های خود را در کارتان نشان دهید.
  3. پیچیده کردن بیش از حد مسائل: بعضی اوقات ممکن است شما اهمیت و قدرت برند را درک کنید و بتوانید یک موفقیت عالی در کارتان ایجاد کنید. اما فراموش نکنید که مهارت در کار و خبره شدن به معنای پیچیده کردن مسائل که باعث سردرگمی مشتریان شود نیست. سعی کنید در عین مهارت، سادگی را فراموش نکنید. برای مثال شما می خواهید یک لوگو طراحی کنید لازم نیست که لوگوی خود را مانند رنگین کمان کنید و از طرح های مختلف در آن استفاده کنید. طرح خود را ساده کنید تا به راحتی به خاطر سپرده شود.
  4. ایجاد یک لوگوی ناسازگار و نامربوط: فراموش نکنید که طراحی یک لوگو همچون قطعه ای از یک پازل است که باید به درستی و در جای مناسب خود قرار بگیرد، نه فرآیندی مجزا. مطمئن شوید که لوگوی طراحی شده ی شما با بقیه اجزای فرآیند برندسازی شما تضادی نداشته باشد و بیان کننده و نشان دهنده ی کسب و کار باشد. برند شما فقط شامل یک طرح خاص با رنگ های مشخص نیست بلکه شخصیتی منحصر به فرد برای خود دارد که قرار است در رسانه ها و دیگر شبکه های اجتماعی به عنوان نماد برند معرفی می شود. پس به جزئیات کار دقت کنید و مطمئن شوید که طرح لوگو با فرآیند کلی برند سازگاری داشته باشد.
  5. عدم توجه به بروزرسانی اطلاعات: یکی از نکاتی که معمولا طراحان برند فراموش می کنند این است که علیرغم تلاش فراوان جهت طراحی یک برند خوب، طراحی یک وبسایت برای حضور آنلاین آن برند، تهیه وبلاگ ها و رسانه های اجتماعی مناسب، فراموش می کنند آنچه مهم است به روزرسانی اطلاعات، پاسخ به بازخورهای افراد و نظرات آنان و برقراری ارتباط دائمی به صورت آنلاین است.
  6. بی توجهی به دریافت بازخورها: از زمان طراحی برند و پیاده سازی آن، گاه برای پیشبرد بهتر و اطمینان از کیفیت کار لازم است از همکاران، مشتریان و یا افراد مرتبط بخواهید که نظرشان را در مورد کارتان به شما بگویند و یا از طریق شرکت در کلاس های آموزشی طراحی برند به دنبال ایده ها و نظرات جدید باشید. اگر برند شما نتواند پیام را به درستی به مشتریان انتقال دهد، کمی تغییر و بازبینی در کارتان لازم است.

با توجه و دقت در طراحی برندهای قدرتمند و سازگار با کسب و کار می توانید مطمئن باشید که به عنوان یک طراح جدید قدم های درستی بر میدارید.

سه شنبه 16 تیر 1394  5:29 PM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها