"ويژگي هاي حكومت جهاني حضرت مهدي عج و احاديث اذا قام القائم "
"ويژگي هاي حكومت جهاني حضرت مهدي عج و احاديث اذا قام القائم "
در اين مقاله به برخى از ويژگيهاى حكومت جهانى حضرت مهدى (ع)اشاره مى شود و اينكه حكومت جهانى امام داراى چه ويژگى هاى مى باشد.
خوانندگان گرامي با مطالعه اين روايات معتبر شيعه خود قضاوت كنيد كه آيا ادعاي بهائيان راجع به ظهور امام زمان عليه السلام درست است ؟و آيا علامت هاي ذكر شده در روايات درمورد ظهورعلي محمد باب شيرازي صدق مي كند؟
به طور كلّى دور نمائى از درخشندگى حكومت عدالت گستر امام قائم(ع) را ائمه(عليه السلام) در ذيل اين آيه شريفه بيان نمودند، قرآن كريم مى فرمايد: « يُحْيِي الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا وَكَذَلِكَ تُخْرَجُونَ».[1]
خداوند متعال زمين را پس از مرگش زنده مى كند. روايات زيادى در ذيل اين آيه از ائمه(عليهم السلام) رسيده و اين آيه را با ظهور امام عصر «عج» تطبيق نمودند، و مى فرمايند، خداوند زمين را به سبب عدالت قائم (عج) پس از مرگ رهبران كفرو ستمگر زنده مى گرداند.([2])
با مقايسه زمين خشك و مرده با زمين پر از گياه و گل و ميوه و سبز و خرّم و آب و... و مقايسه آن با حكومت مهدى (عج) به دست مى آيد كه حكومت جهانى آن حضرت تا چه اندازه اى از عدل و داد و صفا و صميميّت و امنيت و شادمانى در همه زمينه ها بر خوردار است، عصر امام مهدى(عج) از چنان درخشندگى برخورداراست كه خداوند به آن سوگند ياد نموده و مى فرمايد: و العصر* إِنَّ الْأِنْسَانَ لَفِي خُسْرٍ[3]
امام صادق(عليه السلام) مى فرمايد منظور از اين عصر عصر درخشان حكومت حضرت مهدى (عج) مى باشد([4]).
با توجّه به مطالب بيان شده لازم مى دانم كه به ويژگى هاى اين دوران سراسر درخشان و پرازمهر و محبّت اشاره نمائيم.قابل ذكر مى دانم همان طور كه قبلاًبيان شد، در اين مقاله گرچه نمي توان به تمام خصوصيات حكومت امام عصر(عج) اشاره نمود ولى ازباب نمونه مى توان به بعضى از ويژگى هاى ويژه آن اشاره نمود ، بنا به گفته شاعر شيرين سخن كه مى گويد:
آب دريارا اگر نتوان كشيد هم به قدرى تشنگى بايد چشيد
ويژگى هاى حكومت عدالت گستر عبارتند از:
1 - جهان شمولى و توحيد سراسرى: منجى عالم بشريّت مهدى موعود (عج) براى حاكميت يك دين برهمه افكار در پهنه گيتى و رساندن انسانها به علّت غايى خلقتش ظهور مى كند، لذا براى عالم گير شدن يكتاپرستى بساط كفر و نفاق، شرك و بت پرستى و عنادو دشمنى و فتنه و فساد را از زمين بر مى چيند و در تمام عالم يكتا پرستى حكم فرماشده و توحيد سراسرى جهان را فرا مى گيرد، از اين رو يكى از برنامه هاى اصلى مصلح بزرگ جهان و ناجى انسانها حضرت مهدى(عليه السلام)دعوت به توحيد است در سراسرى عالم، امام صادق(عليه السلام) در ذيل آيه 83 سوره آل عمران مى فرمايد: اذاقام القائم لا يبقى ارض الاّ نودى فيها شهادة ان لا اله الاّ الله و انّ محمداً رسول الله; هر گاه قائم ما آل محمد(صلى الله عليه وآله)قيام نمايد جايى از زمين باقى نمى ماند مگر آنكه در آن ندا مى شود شهادت بر اينكه خداى غير از اللّه نيست و اينكه حضرت محمد(صلى الله عليه وآله) رسول خداوند است.([5])
امام كاظم(عليه السلام)در ذيل همين آيه مى فرمايد: اين آيه (83 آل عمران)در شأن قائم ما آل محمد نازل شده است، و او است كه يهود، نصارى، زنادقه و كفّار را از شرق و غرب زمين بيرون مى آورد و اسلام را بر آنان عرضه مى دارد، هر كس به ميل خود اسلام را پذيرفت اورا فرمان مى دهد به انجام نماز و زكاة و هرتكاليفى كه خداوند بر مسلمانان واجب نموده است و هر كس از روى لجاجت و عناد اسلام نياورد گردنش را خواهد زد تادر شرق و غرب جهان كسى نماند مگر يكتا پرست، ابن بكير (راوى اين حديث) سؤال كرد فدايت شوم در آن زمان اكثر مردم كفّارند، پس بايد گردن همه آنان زده شود، امام(عليه السلام) فرمود: چون خداوند كارى را اراده كند زياد راكم و كم را زياد مى كند.([6])
از جمله ي اخير اين روايت بر مى آيد كه، جامعه عصر ظهور، بينش و آگاهى مردم به اندازه اى رشد و كمال خواهد يافت كه اكثريّت آنان با رغبت و ميل، و از روى بصيرت و آگاهى دين اسلام را مى پذيرند، و در پرتو حكومت حضرت مهدى (عليه السلام) همگان خداى يگانه را پرستش مى كنند و در پرستش خداوند يگانه كسى و چيزى را شريك او قرار نداده در همه جهان توحيد خالص حاكم خواهد شد. از اين رو است كه امام باقر(عليه السلام) مى فرمايد: «اذا قام قائمنا و ضع الله يده على رؤوس العباد فجمع بها عقو لهم و كملت به احلامهم؛ وقتي قائم ما قيام كرد، خدا وند متعال دست رحمتش را بر سرى بندگانش مى گذارد و به وسيله آن، عقلها و انديشه هايشان را به كمك هم گرفته و كامل مى سازد،([7])
اين حديث به طور صريح مى فرمايد كه انديشه و افكار مردم عصر ظهور تكامل پيدانموده و پيشرفت مى كنند. امام صادق(عليه السلام) مى فرمايد: وقتى كه قائم (عج) قيام كند هيچ كافر و مشرك پيدا نمى شود مگر اينكه قيام اورا انكار كرده و ناپسند شمارد، ولى كار بجايى مى رسد كه اگر كافر و مشرك در شكم سنگى سخت پنهان شده باشد آن سنگ مى گويد: اى مؤمن در شكم من كافرى پنهان شده است مرا بشكن و اورا بكش.([8])
جمله آخر اين حديث كنايه از اين است كه در آن زمان هيچ جاى امنى براى انسانهاى مشرك و منافق پيدا نمى شود بايد همه يا موحد باشند و يا از دم تيغ امام و يارانش بگذرد تايك جامعه توحيدى و سراسر يكتاپرستى به و جود بيايد.امام صادق (عليه السلام)دريك روايتى براى مفضّل مى فرمايد:فوالله يا مفضل ليرفع عن الملل والاديان الاختلاف و يكون الدين كلّه واحد كما قال لله عزوجل ان الدين عندالله الاسلام؛ (۸) به خدا سوگند اى مفضّل اختلاف ازميان ملّت ها و اديان برداشته مى شود و همه به صورت يك دين درمى آيد چنانكه خداونددرقرآن مى فرمايد: دين در نزد خدا تنها اسلام است. در روايتى از امام باقر(عليه السلام) آمده است كه مى فرمايد: كانّى ارى باصحاب القائم و قد احاطو ا بما بين الخا فقين فليس من شىءالاّ و هومطيع لهم،([9])
گويا ياران قائم را مى بينم كه بر شرق و غرب عالم مسلط شده اند و هيچ چيز ى نيست مگر آنكه مطيع و فرمان بردارى آنها باشد.رسول اكرم مى فرمايد: ابشركم بالمهدى...يرض عنه ساكن السماء و ساكن الارض؛([10]) شمارا به آمدن مهدى مژده مى دهم كه ساكنان آسمان و زمين از او راضى هستند. امام باقر(عليه السلام)مى فرمايد: وليبلغنّ دين محمد مابلغ الليل والنهار حتى لا يكون شرك على على ظهر الارض؛([11])
بدون ترديد آيين محمد(صلى الله عليه وآله) به هر نقطه اى كه شب و روز مى رسد، خواهد رسيد و ديگر اثرى از شرك روى زمين نمى ماند. و نيز مى فرمايد: اذاقام القائم ذهب دولة الباطل،([12])
هنگام كه قائم قيام كند هر دولت با طل از بين مى رود. ولايكون ملك الاّ الاسلام، ([13])
در آن روز حكومتى جز حكومت اسلامى نخواهد بود.
ازاين روايات به خوبى و روشنى استفاده مى شود، حكومت حضرت مهدى (عج) تمام كره ى زمين راخواهدگرفت و تمام انسانهاى روى زمين موحد شده و در زير حكومت جهانى و الهى آن حضرت زندگى خواهندنمود.
2 - اجراى عدالت :ظهورمنجى موعود و شكل گيرى حكومت عدل جهانى ازجمله آرمانهاى مشترك انسانهادرطول تاريخ بشربوده است، به رغم تفاوت و نگرشى به منجى عالم دراديان مختلف، دراصل ظهور و تحقق حكومت عدل جهانى بين اديان مختلف اتّفاق نظر و جود دارد امّا به اعتقاد شيعه ظهورحضرت مهدى(عليه السلام) و شكل گيرى حكومت عدل جهانى ازيك اعتقاد صرف فراتر رفته و هويت شيعى رادرطول تاريخ شكل داده است درنگاه شيعه حكومت جهانى آن حضرت (عج) تحقق بخش مدينه فاضله بوده و به فلسفه تاريخ ، غايت تاريخ را رقم خواهد زد. ولذا يكى از ويژگى هاى منحصر به فرد حكومت جهانى آن حضرت (عج)بر قرارى عدل و داد در جامعه بشرى آن روز است، كه اين ويژگى از متون روايى ما بدست مى آيد : پيامبر گرامى اسلام (صلى الله عليه وآله)مى فرمايد: لو لم يبق من الدنيا إلا يوم واحد لطول الله ذلك اليوم حتى يخرج رجلا من أهل بيتي يملأ الأرض عدلا و قسطا كما ملئت ظلما و جورا([14])
اگر تنها يك روز از عمر دنيا باقى بماند خداوند آن روز را آن قدر طولانى خواهد نمود تا اينكه از خاندان من مردى را بر انگيزاند و جهان را پر از عدل و داد كند چنان كه از ظلم و ستم پر شده بود. و نيز مى فرمايد: و يسعهم عدله،([15]) عدالتش همه را فرا مى گيرد.
مى فرمايد: أبشركم بالمهدي... يرضى عنه ساكن السماء و ساكن الأرض يقسم المال صحاحا فقال له رجل و ما صحاحا قال السوية بين الناس([16])
شمارا مژده مى دهم به آمدن مهدى . ساكنان آسمان و زمين از او راضى هستند او سرمايه ها را به طور صحيح تقسيم مى نمايد. شخصى سؤال نمود: به طور صحيح يعنى چه؟ فرمود: به مساوات بين مردم تقسيم مى نمايد. امام باقر(عليه السلام)مى فرمايد: يسوي بين الناس حتى لا ترى محتاجا إلى الزكاة([17])
مهدى اموال را ميان مردم چنان به تساوى تقسيم مى نمايد كه ديگر نيازمندى يافت نمى شود تا به او زكاة دهند. على(عليه السلام) مى فرمايد: فَيُرِيكُمْ كَيْفَ عَدْلُ السِّيرَةِ وَ يُحْيِي مَيِّتَ الْكِتَابِ وَ السُّنَّةِ([18])
او (حضرت مهدى(عليه السلام)) روش عادلانه در حكومت حق را بر شما نشان خواهد داد، كتاب خدا و سنت اول او را كه تا آن روز متروك مانده زنده مى كند.
اين ويژگى آن چنان فرا گير است كه حتىّ به درون خانه ها نيز نفوذ كرده و روابط افراد خانواده ها را تحت تأثير قرار مى دهد. امام صادق(عليه السلام)مى فرمايد: به خدا سوگند مهدى عدالتش را تا آخرين زواياى خانه هاى مردم وارد مى كند هم چنان كه سرما و گرما وارد خانه ها مى شود.([19])
آرى حكومت عادلانه كه يكى از آرزوهاى فطرى بشرى است سرانجام در حكومت الهى و جهانى آن حضرت(عليه السلام)تحقق خواهد يافت. نكته كه در اينجا حائز اهميت است ، اين است كه مقصد نهايى در حكومت آن حضرت نه عدل، بلكه سعادت آنسانها است، و عدل به عنوان زمينه سازى چنين امرى است، بلكه هدف به سعادت رساندن بشر مى باشد.
3 - پيشرفت علم و دانش بشرى:طبق روايات وارده علم و دانش مردمان در اين عصر گسترش فوق العاده اى خواهد يافت. امام صادق(عليه السلام) مى فرمايد: العلم سبعة و عشرون جزءا فجميع ما جاءت به الرسل جزءان لم يعرف الناس حتى اليوم غير الحرفين فإذا قام القائم أخرج الخمس و العشرين حرفا فبثها في الناس و ضم إليها الحرفين حتى يبثها سبعة و عشرين حرفا،([20])
علم و دانش 27 حرف «شعبه و شاخه» دارد، و تمام آنچه كه پيامبران براى مردم آورده اند، دو حرف بيش نبوده و مردم تاكنون جز آن دو حرف را نشناخته اند امّا هنگامى كه (قائم) ما قيام كند 25 حرف ديگر را آشكار نموده و به اين دو حرف اضافه خواهد نمود.و نيز مى فرمايد: إِنَّ قَائِمَنَا إِذَا قَامَ مَدَّ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ لِشِيعَتِنَا فِي أَسْمَاعِهِمْ وَ أَبْصَارِهِمْ حَتَّى لَا يَكُونَ بَيْنَهُمْ وَ بَيْنَ الْقَائِمِ بَرِيدٌ يُكَلِّمُهُمُ فَيَسْمَعُونَ وَ يَنْظُرُونَ إِلَيْهِ وَ هُوَ فِي مَكَانِهِ([21])
هنگامي كه قائم ما قيام كند خدا وند آن چنان گوش و چشم شيعيان ما راتقويت مى كند كه ميان آنها و قائم نامه رسانى نخواهد بود، با آنها سخن مى گويد و سخنش را مى شنوند، و او را مى بينند در حاليكه او در مكان خويش است و آن ها در نقاط ديگر. همچنين مى فرمايد: المؤمن في زمان القائم و هو بالمشرق ليرى أخاه الذي في المغرب و كذا الذي في المغرب يرى أخاه الذي في المشرق([22])
مؤمن در زمان قائم (عج) در حاليكه در مشرق است برادر خودرا در مغرب مى بيند و هم چنين كسى كه در مغرب است برادر خودرا كه در مشرق است مى بيند. امام باقر(عليه السلام) مى فرمايد: اذا قام قائمنا و ضع الله يده على رؤوس العباد فجمع بها عقو لهم و كملت به احلامهم؛ و قتي كه قائم ما قيام كرد، خدا وند متعال دست رحمتش را بر سرى بندگانش مى گذارد و به وسيله آن، عقلها و انديشه هايشان را به كمك هم گرفته و كامل مى سازد،([23])
در جاى ديگر مى فرمايد: تؤتون الحكمة فى زمانه،([24])
در دولت مهدى(عليه السلام)به همه مردم علم و حكمت داده مى شود.
اينهانمونه هايى از روايات است كه حكايت از پيشرفت و رشد همه جانبه علوم مختلف در حكومت جهانى آن حضرت (عليه السلام)دارد .
۴- تأمين رفاه و آسايش مردم:يكى از ويژگى هاى حكومت عدالت گستر مهدى (عج) فراهم نمودن رفاه و آسايش مردم است، رسول اكرم (صلى الله عليه وآله) در ضمن روايتى مى فرمايد: تنعم فيه أمتي نعمة لم ينعموه مثلها قط تؤتي الأرض أكلها و لا تدخر منهم شيئا و المال يومئذ كدوس يقوم الرجل فيقول يا مهدي أعطني فيقول خذه([25])
آن چنان در ميان امت من و فور نعمت مى شود كه مثل آن هر گز نبوده است، زمين گنجها و ميوه هاى خود را آشكار مى سازد، و مال و ثروت همچون چيزى است كه زير دست و پا افتاده باشد. وتظهر له الكنوز ولا يبقى فى الارض خراب الاّ يعمّره ([26])، تمام معادن و گنج هاى زيرزمين درحكومت اوآشكار و استخراج مى شود و درروى زمين مخروبه باقى نمى ماندمگرآن كه به و سيله آن حضرت آباد مى شود. رسول اكرم(صلى الله عليه وآله)مى فرمايد: و تخرج الارض نباتها و يعطى المال و تكثر الماشيه ([27])زمين همه نباتات خود را مى روياند و دام هافراوان مى شوند، رفاه اقتصادى و زيادى نعمت هاى الهى در حدّى مى رسد كه مردم تماماً بى نياز مى شوند و كسى براى صدقه و انفاق خود، شخص نيازمندى راپيدا نمى كند تا به او انفاق نمايد چرا كه همه مردم خود كفا و بى نيازند،([28])
۵- امنيت و آرامش و صلح جهانى: آرامش و امنيت و صلح جهانى يكى از ويژگى هاى حكومت جهانى حضرت(عليه السلام)است، ترديدى نيست كه نقش و اهميت و امنيت در زندگى اجتماعى انسانها از هر آنچه كه تصور كنيد مهمتر است، زيرا در صورت نا امنى و عدم آرامش ، نه اقتصاد كار ساز است، و نه سياست و نه فرهنگ، زيرا نا امنى بهترين و والاترين ارزشها را به مخاطره انداخته و در آشفته بازارى هاى روزگار، مال، ناموس، آبرو، و حتىّ جان انسان مورد تهديد قرار مى گيرد، كه ما نمونه بارزش را در اين عصر در عراق و افغانستان مى بينيم، و يكى از دلايل غيبت امام مهدى (عج) نيز همين عدم امنيت بود كه خداوند از شرّ دشمنانش باغيبت، جانش را حفظ نمود، كه اگر غايب نمى شدمعتمد عباسى اورا همانند پدران بزرگوارش شهيد مي كرد، و در نهايت زمين از حجت خدا خالى مى شد. از اين رو امنيت يكى از با ارزش ترين ويژگى حكومت امام مهدى(عليه السلام) است كه خداوند در زير سايه و لواى عدل و دادگرى حكومت جهانى حضرت مهدى(عليه السلام) براى انسانها ارزانى مى نمايد، و نه تنها انسانها از امنيت بر خوردار مى شوند، بلكه حيوانات و حتىّ موجودات ديگر از گستردگى عدالت و امنيت و صلح و آرامش اعلان رضايت مى نمايند. از امام على(عليه السلام) نقل شده است، مهدى(عليه السلام)واليانى رابراى برقراى عدالت در شهرهاى ديگر گسيل مى دارد و گوسفندان و گرگان دريك جابه چرامشغول مى شوند،كودكان بامارهاو گژدم هابازى مى كنند و آنان ضررنمى زنند،بدي هارخت بربسته ، مى روند و نيكى هاباقى مى مانند،...زنا، ميگسارى، رباازبين رفته و مردم به عبادات، شريعت، ديانت و نماز جماعت روى مى آورند، عمرها طولانى شده و امانات ادا مى شوند، (يعنى در امانت خيانت نمى شود) درختان ثمر بخش و بركات چند برابر مى شوند، بَدان هلاك شده و نيكان باقى مى مانند، هركس كينه و دشمنى آل پيامبر را در دل داشته باشد باقى نمى ماند.بدون ترديد اگر بازى كودكان با مارها و عقربها به معنى ظاهرى خودش اطلاق شود، مراد اين است كه امنيت آن چنان عموميت پيدا كرده و همگانى مى شود كه حتىّ حيوانات گزنده كه طبعشان نيش زدن و گزيدن است به آنان ضررى وارد نمى كنند، و ممكن است كه معنى كنايه باشد، به اين معنى كه كنايه از آن است كه حتى انسانهاى گزنده خو وشرور و خطر آفرين هم به ديگران ضرر نخواهند زد، و يا كنايه از اين است كه هيچ كسى به كسى ديگر ضرر نمى زند، يعنى يك نوع تشبيه و تمثيل باشد. به هر حال افراد جامعه آن روز با آگاهى كامل و تربيت سالم با صلح و آرامش در كنار همديگر زندگى مسالمت آميزى دارند. امام على(عليه السلام)در جاى ديگر مى فرمايد: زمانى كه قايم ما قيام نمايد، بغض و كينه از دلهاى بندگان برود و چهار پايان و درندگان در حال صلح و آرامش با يگديگر به سر خواهند برد.([29])
امام باقر(عليه السلام)مى فرمايد: إذا قام القائم(ع) حكم بالعدل و ارتفع في أيامه الجور و أمنت به السبل...تخرج العجوزة الضعيفه من المشرق تريد المغرب لا يؤذيها احد([30]); هنگام كه مهدى ما قيام نمايد جورو ستم ازبين مى رود، و راه ها امن مى شود ،پيره زن ناتوان از شرق عالم به آهنگ مغرب راه مى افتد و در اين مسير هيچ كسى او را اذيت نخواهد كرد.
۶- صفا وصميميت:يكى از ويژگى هاى حكومت امام عصر (عج) اين است كه مردم را طورى تربيت مى نمايد كه همه در حال برادرى و برابرى زندگى مى نمايند . بين مردم صلح و صفا و آرامش و امنيت و مهر و محبت و صميميت بر قرار است. امام باقر(عليه السلام) مى فرمايد: اذا قام القائم جاءت المزاملة و يأتي الرجل إلى كيس أخيه فيأخذ حاجته لا يمنعه،([31])هنگامي كه قائم ما قيام كند، دوستى واقعى و صميميتى حقيقى پياده مى شود، هر نياز مندى دست مى برد و از جيب برادرايمانى خودبه مقدار نياز بر مى دارد و برادرش اورا منع نمى كند.
۷- قاطعيت باكار گزاران و ملاطفت بازير دستان: يكى از ويژگى هاى مهم دولت جهانى امام عصر(عليه السلام)قاطعيت در باره كار گزاران، مجريان امور و بر خورد شديد با متخلفان است، و لى در مقابل ، ملاطفت و مهربانى با مستمندان و بيچاره گان است. بر خلاف تمام حاكمان دنيا و نهادهاى اين عصر و زمان، امام على(عليه السلام)مى فرمايد: أَلَا وَ فِي غَد وَ سَيَأْتِي غَدٌ بِمَا لَا تَعْرِفُونَ يَأْخُذُ الْوَالِي مِنْ غَيْرِهَا عُمَّالَهَا عَلَى مَسَاوِئِ أَعْمَالِهَا وَ تُخْرِجُ لَهُ الْأَرْضُ أَفَالِيذَ كَبِدِهَا وَ تُلْقِي إِلَيْهِ سِلْماً مَقَالِيدَهَا فَيُرِيكُمْ كَيْفَ عَدْلُ السِّيرَةِ وَ يُحْيِي مَيِّتَ الْكِتَابِ وَ السُّنَّةِ ([32])
آگاه باشيد!فردايى كه شما را از آن هيچ شناختى نيست، زمامدارى حاكميت پيدا مى كند كه غير از خاندان حكومت هاى امروزى است.
حضرت مهدى (عج) عمّال و كارگزاران حكومت هارا بر اعمال بدشان كيفر خواهد نمود، زمين ميوه هاى دل خود (معادن طلا ونقره) را بيرون مى ريزد و كليدهايش را به او مى سپارد، او روش عادلانه در حكومت حق را به شما مى نماياند، كتاب خدا و سنّت پيامبر(صلى الله عليه وآله) را كه تا آن روز متروك ماندند زنده مى كند.
امام صادق(عليه السلام)مى فرمايد: المهدى سمح بالمال، شديد على الاعمال،رحيم بالمساكن،([33])مهدى(عليه السلام)بخشنده است كه مال را به وفور مى بخشد، بر كارگزاران و مسئولان دولت خويش بسيار سخت مى گيرد، بر بى نوايان بسيار رؤف و مهربان است.
پنج شنبه 2 دی 1389 9:03 PM
تشکرات از این پست