0

∞ آیه شب هفدهم ماه مبارک رمضان ∞

 
tahmores
tahmores
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : شهریور 1391 
تعداد پست ها : 11998
محل سکونت : همین گوشه کنار

پاسخ به:∞ آیه شب هفدهم ماه مبارک رمضان ∞

خداوند براى این که مردم در عالم اسباب گم نشوند و روزى را نتیجه منحصر به فرد تلاش و کوشش هاى خود به تنهایى ندانند، گاه به اشخاصى روزى مى رساند ک تلاش چندانى نکرده اند و گاه روزى را از کسانى مى گیرد که تلاش فراوان داشته اند، تا روشن سازد در پشت این دستگاه قدرت دیگرى حاکم است، (ولى نباید فراموش کرد که این در حقیقت یک استثناء است، اما اصل اساسى همان تلاش و کوشش است)

شنبه 13 تیر 1394  3:05 PM
تشکرات از این پست
shirdel2 nargesza kuoroshss
tahmores
tahmores
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : شهریور 1391 
تعداد پست ها : 11998
محل سکونت : همین گوشه کنار

پاسخ به:∞ آیه شب هفدهم ماه مبارک رمضان ∞

نْظُر اِلَى النَّملَةِ فِى صِغَرِ جُثَّتِها وَلَطافَةِ هِیئَتِها لا تَکادُ تَنالُ بِلَحْظِ البَصَرِ وَلا بِمُسْتَدْرَکِ الفِکْرِ کَیْفَ دَبَّتْ عَلى اَرْضِها وَصُبَّتْ عَلى رِزْقِها تَنْقُلُ الحَبَّة الى جُحْرِها وَتَعُدُّها فِى مُسْتَقَرَّها تَجْمَعِ فى حَرَّها لِبَردِها وَفى وِرْدِها لِصَدْرِها مَکْفُولَةٌ بِرِزْقِها مَرْزُوقَةٌ بِوِفْقِها لا یَغْفلُها المَنّانُ وَلا یَحْرُمُها الدَّیّانُ وَلَوْ فِى الصفا الیابِسِ وَالْحَجَرِ الجامِسِ»(9): «نگاه کنید به مورچه با کوچکى جثه و نازکى اندامش که به نگاه با گوشه چشم دیده نمى شود، یعنى وقتى دقیق نظر کنیم آن را مى بینیم. و به اندیشه درک نمى گردد، چگونه مسیر خود را مى پیماید و براى به دست آوردن روزى اش مى شتابد، دانه را به لانه اش انتقال مى دهد، و آن را در انبارش (براى روز سختى) آماده مى گذارد و در تابستان براى زمستان و هنگام آمدن (روزهاى گرم) براى وقت بازگشتن (روزهاى سرد) دانه ها را گرد مى آورد، خداوند ضامن روزى اش بوده، مناسب حال راه روزى اش را گشاد، پروردگار -بسیار نعمت دهنده ـ از آن غافل نیست و خداوند جزادهنده، آن را محروم و بى بهره نمى گرداند و اگرچه در سنگ خشک (که چیزى از آن نمى روید) و سنگ سخت (که از جایى به جایى حرکت داده نمى شود) باشد».

شنبه 13 تیر 1394  3:06 PM
تشکرات از این پست
shirdel2 nargesza kuoroshss
shirdel2
shirdel2
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مهر 1393 
تعداد پست ها : 5535
محل سکونت : یزد

پاسخ به:∞ آیه شب هفدهم ماه مبارک رمضان ∞

بنام خدا

تفسیر المیزان - خلاصه
(الله یبسط الرزق لمن یشاء و یقدر و فرحوا بالحیوه الدنیا و ما الحیوه الدنیا فی الاخره الا متاع ):

(خدا روزی را بر هر کس که بخواهد گشایش می دهد ورزق را مقدر می نماید، اما آنها به زندگی دنیا شادمان شده اند و زندگی این دنیا دربرابر آخرت جز متاع ناچیزی نیست )،یعنی بهره این دو گروه که همان عاقبت نیکو برای اولوالالباب و جهنم و داربوار برای کافران و پیمان شکنان است ، خودنوعی رزق می باشد که خدای متعال هر که را بخواهد و هر طور بخواهد از آن یااز این روزی بهره می دهد، اما مردم به زندگی دنیا دلبسته اند غافل از اینکه رزق حقیقی همان رزق آخرت است و دنیا مقصود بالذات نیست ، بلکه متاع ووسیله ایست برای زندگی دیگر در سرای عقبی ، در واقع دنیا مزرعه آخرت وجائی است که باید در آن درصدد کسب روزی آخرت برآمد، لذا اگر دنیا را باآخرت مقایسه کنیم ، زندگی دنیوی زمانی حق است که به نظر مقدمه و وسیله لحاظ شود، اما اگر خودش مقصود اصلی قرار بگیرد و به نظر استقلالی لحاظگردد خود از مصادیق باطل بوده و چون کف روی سیل محو و نابود خواهدشد(و ما هذه الدنیا الا لهو و لعب و ان الدار الاخره لهی الحیوان لو کانوا یعملون )(16)،(این زندگی دنیاجز بازیچه و سرگرمی نیست و همانا سرای آخرت زندگی است ،اگربفهمند).

                  

شنبه 13 تیر 1394  5:25 PM
تشکرات از این پست
tahmores nargesza kuoroshss
shirdel2
shirdel2
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مهر 1393 
تعداد پست ها : 5535
محل سکونت : یزد

پاسخ به:∞ آیه شب هفدهم ماه مبارک رمضان ∞

بنام خدا

اللَّهُ يَبْسُطُ الرِّزْقَ لِمَنْ يَشاءُ وَ يَقْدِرُ وَ فَرِحُوا بِالْحَياةِ الدُّنْيا وَ مَا الْحَياةُ الدُّنْيا فِي الْآخِرَةِ إِلاَّ مَتاع
(خدا روزی را بر هر کس که بخواهد گشایش می دهد ورزق را مقدر می نماید، اما آنها به زندگی دنیا شادمان شده اند و زندگی این دنیا دربرابر آخرت جز متاع ناچیزی نیست.)

بهشت و جهنم از رزق‌های الهی است
این آیه نکته‏ اى را خاطرنشان مى‏سازد و آن این است که بهره این دو طائفه، یعنى عاقبت محمود و بهشت جاودان اولوا الالباب، و لعنت و جهنم ناقضین عهد، خود یک نوع رزقى است که خداى تعالى هر که را بخواهد و به هر طور بخواهد از آن و یا از این، روزى و بهره مى‏دهد، بدون اینکه در بهره‏ دادنش الزام و یا منعى بوده باشد.
و نیز خاطرنشان مى‏کند که این عمل خداى تعالى بر وفق نظامى که در حق و باطل قرار داده صورت مى‏گیرد، و به طور استمرار هم صورت مى‏گیرد. آرى، سرانجام اعتقاد به حق و عمل بر طبق آن به ارتزاق از بهشت و سلامتى دائمى منتهى مى‏شود، و اعتقاد به باطل و عمل بر وفق آن به لعنت و دوزخ و عیش ناگوار مى‏انجامد.

                  

شنبه 13 تیر 1394  5:30 PM
تشکرات از این پست
tahmores nargesza kuoroshss
shirdel2
shirdel2
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مهر 1393 
تعداد پست ها : 5535
محل سکونت : یزد

پاسخ به:∞ آیه شب هفدهم ماه مبارک رمضان ∞

بنام خدا

توسعه وتنگى رزق
گرچه در این آیه، توسعه وتنگى رزق به خدا نسبت داده شده، امّا بدیهى است که کارهاى خداوند حکیم، از روى مصلحت و حکمت صادر مى‏شود. چنانکه در برخى آیات و روایات، بعضى علل آن بیان شده است. از جمله؛ وجود گناه در زندگى افراد که باعث تغییراتى در رزق آنها مى‏گردد. چنانکه در دعاى کمیل مى‏خوانیم: «اللهم اغفرلى الذنوب التى تغیّر النّعم» خداوندا! ببخشاى بر من آن گناهانى که نعمت‏ها را دگرگون مى‏سازد.
گاهى تفاوت در رزق و روزى بخاطر آزمایش افراد است، «ولنبلونّکم بشى‏ء ... و نقص من‏الاموال...»(138) ما هر آینه شما را با نقص اموال امتحان مى‏کنیم. گاهى محروم شدن بجهت محروم کردن دیگران از حقوق آنهاست، نظیر داستان باغى که در آتش سوخت که سوره‏ ى قلم به آن اشاره فرموده است و گاهى هم بى‏ توجّهى به یتیمان باعث تنگى روزى است. «کلا بل لاتکرمون الیتیم»(139)
مهم آن است که ما نه از بسط رزق یاغى شویم و همه چیز را از یاد ببریم و نه به هنگام قبض آن از همه چیز ناامید و مأیوس گردیم که نظام الهى، نظامى است حکیمانه و بر پایه آزمایش، نه بر اساس شانس و بخت و اقبال.

 زندگى دنیا کسب رزقی برای آخرت است

اینکه فرمود: «وَ فَرِحُوا بِالْحَیاةِ الدُّنْیا وَ مَا الْحَیاةُ الدُّنْیا فِی الْآخِرَةِ إِلَّا مَتاعٌ» بطورى که از سیاق برمى‏آید، مقصود از آن این است که رزق حقیقى همانا رزق آخرت است، و لیکن ناقضین عهد به خاطر تمایل به ظاهر زندگى دنیا و زینتهاى آن، از زندگى و رزق آخرت غافل گشته، به دنیا اعتماد نموده‏اند، و در نتیجه به داشتن آن خوشحالى مى‏کنند، و حال آنکه زندگى دنیا متاع و وسیله است و مقصود بالذات نیست، و باید از آن براى زندگى دیگر استفاده کرد.
و بنابراین، اگر زندگى دنیا را با زندگى آخرت مقایسه کنیم و مجموع آن دو را در نظر بگیریم، وقتى حق است که به نظر آلى و مقدمى لحاظ شود، و منظور از آن کسب رزق آخرت و وسیله زندگى آن سراى بوده باشد. اما اگر بر عکس، منظور از آن خود باشد، و به نظر استقلالى لحاظ شود، خود یکى از مصادیق باطل خواهد بود، که چون کف سیل پس از خشکیدن از بین مى‏رود و مورد انتفاع قرار نمى‏گیرد، هم چنان که در آیه‏اى دیگر فرموده: «وَ ما هذِهِ الْحَیاةُ الدُّنْیا إِلَّا لَهْوٌ وَ لَعِبٌ وَ إِنَّ الدَّارَ الْآخِرَةَ لَهِیَ الْحَیَوانُ لَوْ کانُوا یَعْلَمُونَ» (عنکبوت/64).

 

                  

شنبه 13 تیر 1394  5:34 PM
تشکرات از این پست
tahmores nargesza kuoroshss
nargesza
nargesza
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : آبان 1392 
تعداد پست ها : 10707
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:∞ آیه شب هفدهم ماه مبارک رمضان ∞

 

 

متن آیه:
 

اللَّهُ يَبْسُطُ الرِّزْقَ لِمَنْ يَشاءُ وَ يَقْدِرُ وَ فَرِحُوا بِالْحَياةِ الدُّنْيا وَ مَا الْحَياةُ الدُّنْيا فِي الْآخِرَةِ إِلاَّ مَتاعٌ
 
ترجمه آیه:
 
خدا روزي را براي هر کس بخواهد (و شايسته بداند) وسيع، براي هر کس بخواهد (و مصلحت بداند،) تنگ قرارمي‏دهد؛ ولي آنها ( کافران) به زندگي دنيا، شاد (و خوشحال) شدند؛ در حالي که زندگي دنيا در برابر آخرت، متاع ناچيزي است.
 
تفسیر آیه:
 
26- خدا روزي را براي هر کس بخواهد (و شايسته بداند) وسيع و براي هر کس بخواهد (و مستحق ببيند) تنگ قرار مي‏دهد ولي آنها به زندگي دنيا شاد (و خوشحال) شدند در حالي که زندگي دنيا در برابر آخرت متاع ناچيزي است.
در آيه‏ي بعد اشاره به اين مي‏کند که روزي و زيادي و کمي آن، بدست خدا
است: «خداوند روزي را براي هرکس بخواهد وسيع، و براي هرکس بخواهد تنگ قرار مي‏دهد» (اللَّه يبسط الرزق لمن يشاء و يقدر).
اشاره به اينکه آنها که به خاطر جلب درآمد بيشتر در روي زمين فساد مي‏کنند، پيوندهاي خدائي را مي‏برند، و عهد الهي را مي‏شکنند تا در آمد و بهره‏ي بيشتري از زندگي مادي پيدا کنند، توجه به اين حقيقت ندارند که روزي و کم و زياد آن بدست خدا است.
اين جمله علاوه بر اين مي‏تواند پاسخ به سؤالي که صريحا در آيه ذکر نشده است، باشد و آن اينکه بعد از بيان دو گروه حاميان حق و باطل، در آيات قبل، اين سؤال پيش مي‏آيد: چگونه خداوند همه‏ي اينها را از مواهب و روزيهاي خود برخوردار مي‏سازد؟!.
آيه در پاسخ اين سؤال مي‏گويد: روزي و کم و زياد آن دست خدا است، و به هر صورت متاعي است زودگذر، آنچه بايد روي آن حساب کرد، همان سراي ديگر و سعادت ابدي است.
ولي به هر حال نکته مهم اين است که «مشيت الهي» در زمينه‏ي روزيها اين نيست که خدا بي‏حساب و بدون استفاده از اسباب، به کسي روزي فراوان دهد و يا روزي او را کم کند، بلکه مشيت او بر اين قرار گرفته است که آنرا در لابلاي اسباب اين جهان جستجو کند که «ابي اللَّه ان يجري الامور الا باسبابها»!
سپس اضافه مي‏کند که «پيمان‏شکنان و مفسدان في الارض، تنها به زندگي دنيا خشنود و خوشحالند در حالي که زندگي دنيا در برابر آخرت، متاع ناچيزي بيش نيست» (و فرحوا بالحيوة الدنيا و ما الحيوة الدنيا في الاخرة الا متاع).
ذکر «متاع» به صورت «نکره» براي بيان ناچيز بودن آنست، همانگونه که در فارسي مي‏گوئيم فلان موضوع «متاعي» بيش نيست، يعني متاعي بي‏ارزش!.
2- روزي بدست خدا است اما!...
تنها آيات فوق نيست که مي‏گويد کم و زياد روزي بدست خدا است، از آيات مختلف ديگر قرآن نيز همين معني، به خوبي استفاده مي‏شود که خدا روزي هر کس را بخواهد وسيع و روزي هر کس را بخواهد محدود مي‏سازد، اما اين سخن به آن معني نيست که بعضي از جاهلان پنداشته‏اند که بايد دست از فعاليت کشيد و در گوشه‏اي نشست تا خدا آنچه مقدر است برساند، اين گونه افراد که تفکر منفي‏شان دستاويز خوبي است براي آنها که مذهب را «مخدر» مي‏دانند، از دو نکته اساسي غافلند:
نخست اينکه خواستن و مشيت و اراده‏ي الهي که در اين آيات به آن اشاره شده يک مسأله‏ي دلبخواه و بي‏حساب نيست، بلکه همانگونه که سابقا هم گفته‏ايم:
مشيت خداوند از حکمت او جدا نيست و هميشه روي حساب لياقتها و شايستگيها است.
ديگر اينکه: اين مسأله به معني نفي عالم اسباب نمي‏باشد، چرا که عالم اسباب يعني جهان تکوين، نيز خواست خدا و مشيت تکويني خدا است، و هيچگاه از مشيت تشريعي او جدا نخواهد بود.
به عبارت روشنتر اراده خدا در زمينه وسعت و تنگي روزي، مشروط به شرائطي است که بر زندگي انسانها حکم‏فرماست، و تلاشها و کوششها و اخلاصها و فداکاريها، و به عکس سستي و تنبلي و بخل و آلودگي نيتها، نقش تعيين کننده‏اي در آن دارد، به همين دليل قرآن مجيد کرارا انسان را در گرو سعي و کوشش و تلاش و فعاليت خود شمرده، و بهره‏ي او را از زندگي به ميزان سعي و تلاشش مي‏داند.
لذا در کتاب وسائل الشيعه در کتاب تجارت و کسب و کار بابي در زمينه تلاش و کوشش براي تحصيل رزق و روزي عنوان کرده و احاديث متعددي در اين زمينه بيان مي‏دارد، نيز ابواب ديگري در مذمت «بيکاري»، «پرخوابي»، «تنبلي» در طريق تحصيل نيازمنديهاي زندگي منعقد ساخته است.
از جمله در حديثي که از اميرمؤمنان عليه‏السلام در اين ابواب نقل شده مي‏خوانيم که فرمود: ان الاشياء لما ازدوجت ازدوج الکسل و العجز فنتجا بينهما الفقر: «هنگامي که موجودات در آغاز با هم ازدواج کردند، تنبلي و ناتواني با هم پيمان زوجيت بستند و فرزندي از آنها بنام «فقر» متولد شد».
و در حديثي ديگر از امام صادق عليه‏السلام مي‏خوانيم: لا تکسلوا في طلب معايشکم فان آبائنا کانوا يرکضون فيها و يطلبونها: «در طلب روزي و نيازهاي زندگي تنبلي نکنيد چرا که پدران و نياکان ما به دنبال آن مي‏دويدند و آنرا طلب مي‏کردند»!.
در حديث ديگري از امام باقر عليه‏السلام مي‏خوانيم: اني لابغض الرجل ان يکون کسلانا عن امر دنياه، و من کسل عن امر دنياه فهو عن امر آخرته اکسل: «من مردي را که در کار دنيايش تنبل باشد مبغوض مي‏دارم، کسي که در کار دنيا تنبل باشد (با اينکه ثمره‏اش بزودي نصيب او مي‏شود) در کار آخرتش تنبلتر است.
و نيز از امام موسي بن جعفر عليه‏السلام نقل شده است که فرمود: ان اللَّه تعالي ليبغض العبد النوام، ان اللَّه ليبغض العبد الفارغ: «خداوند بنده‏ي پر خواب را مبغوض مي‏شمرد، خداوند انسان بي‏کار را دشمن مي‏دارد».

 

بحث و گفتگو پیرامون آیه
 

خداوند خالق تمام دنیا و هرآنچه که درونش است هست و اختیار تمام و کمال نسبت به آنها دارد. هرکاری بخواهد با آنها می کند ولی نه بی دلیل تمامش دلیل و برهان دارد و حکمتی که خود می داند و بس. درمورد انسان ها، به آنها روزی می دهد می گوید از شما حرکت تا از من برکت. به هرکس بخواهد بنا به مصلحت و حکمتش روزی زیادی می دهد و به هر کس بخواهد کم می دهد. کسانی هستند که فکر می کنند فقط همین دنیا را دارند به هرچیزی که در این دنیا دارند شاد و خوشن ولی نمی دانند خوشی واقعی در آن دنیاست. و همینطور حکمت روزی زیاد خدا را نمی دانند که انقدر خوشند.
 

تطبیق مفاهیم آیه با روحیات و منش و رفتار خودمان
 

وقتی خدا به کسی روزی زیادی می دهد یا به کس دیگری روزی کم، دلیل بر شکایت سایر افراد نیست شاید لیاقت او همینقدر است، شاید تلاشش همین است، شاید خداوند می خواهد درسی به او بدهد و شاید های بسیار دیگری که دلیل واقعی اش را خدا خودش می داند. پس بهتر است ما به این خوشی دنیا دل نبندیم و به دنبال خوشی ماندگارتر در آن دنیا باشیم.
 

به کار بستن آیه در زندگی شخصیمان
 

باید ایمانمون رو به خدا قوی تر کنیم. تا یه تقی که به توقی خورد از او شکایت نکنیم که چرا خدایا به فلانی روزی زیادی دادی و به من کم. باید قبول کنیم از ته دل که خدا صلاح و مصلحت ما رو بهتر از خودمون می خواد و می دونه. اینکه بی چون و چرا فرمانبردار خدا باشیم رسم بندگی رو به جا آوردیم ولی دلیل بر تلاش نکردن ما نمی شود. ما باید تلاشمون رو بکنیم، دعا بکنیم و از خدا هم کمک بخواهیم و مهم تر از همه اینکه هیچ وقت ناامید از درگاه خداوند نشویم هیچ وقت. البته تلاش نکردن خودمون رو هم به حساب قسمت و تقدر و خواست و مصلحت خدا نگذاریم ببینیم کجای کارمون اشتباهه یا حتی نه کجای کارمون رو خدا بیشتر دوست داشته و .......

 

 

شنبه 13 تیر 1394  7:18 PM
تشکرات از این پست
kuoroshss shirdel2 tahmores
namebaran
namebaran
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : اسفند 1392 
تعداد پست ها : 4155
محل سکونت : تهران

پاسخ به:∞ آیه شب هفدهم ماه مبارک رمضان ∞

در اين آيه اشاره به اين مى‏كند كه روزى و زيادى و كمى آن، به دست خداست: «خداوند روزى را براى هر كس بخواهد وسيع، و براى هر كس بخواهد تنگ قرار مى‏دهد» (اللَّهُ يَبْسُطُ الرِّزْقَ لِمَنْ يَشاءُ وَ يَقْدِرُ).
 
اشاره به اين كه آنها به خاطر جلب درآمد بيشتر در روزى زمين فساد مى‏كنند، پيوندهاى خدايى را مى‏برند، و عهد الهى را مى‏شكنند تا درآمد و بهره بيشترى از زندگى مادى پيدا كنند، توجه به اين حقيقت ندارند كه روزى و كم و زياد آن به دست خداست.
 
سپس اضافه مى‏كند كه: پيمان شكنان و مفسدان فى الارض «تنها به زندگى دنيا خشنود و خوشحالند در حالى كه زندگى دنيا در برابر آخرت، متاع ناچيزى بيش نيست» (وَ فَرِحُوا بِالْحَياةِ الدُّنْيا وَ مَا الْحَياةُ الدُّنْيا فِي الْآخِرَةِ إِلَّا مَتاعٌ).

چشم برندار ازم می پاشه زندگیم

شنبه 13 تیر 1394  10:19 PM
تشکرات از این پست
nargesza shirdel2 kuoroshss tahmores
morteza237
morteza237
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : دی 1391 
تعداد پست ها : 1979
محل سکونت : خراسان رضوی

پاسخ به:∞ آیه شب هفدهم ماه مبارک رمضان ∞

ترجمه  
 
خداوند براى هر كه بخواهد روزى را گسترش مى‏دهد و (یا) تنگ مى‏گرداند. و (مردم) به زندگى دنیا دل‏خوشند، در حالى كه زندگى دنیا در(برابر زندگى) آخرت جز یك كامیابى (موقت و اندك) نیست.

 

خدایا چنان کن سرانجام کار                              تو خوشنود باشی و ما رستگار

یک شنبه 14 تیر 1394  8:07 PM
تشکرات از این پست
kuoroshss
morteza237
morteza237
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : دی 1391 
تعداد پست ها : 1979
محل سکونت : خراسان رضوی

پاسخ به:∞ آیه شب هفدهم ماه مبارک رمضان ∞

نکته ها  
 
گرچه در این آیه، توسعه وتنگى رزق به خدا نسبت داده شده، امّا بدیهى است كه كارهاى خداوند حكیم، از روى مصلحت و حكمت صادر مى‏شود. چنانكه در برخى آیات و روایات، بعضى علل آن بیان شده است. از جمله؛ وجود گناه در زندگى افراد كه باعث تغییراتى در رزق آنها مى‏گردد. چنانكه در دعاى كمیل مى‏خوانیم: «اللهم اغفرلى الذنوب التى تغیّر النّعم» خداوندا! ببخشاى بر من آن گناهانى كه نعمت‏ها را دگرگون مى‏سازد.
گاهى تفاوت در رزق و روزى بخاطر آزمایش افراد است، «ولنبلونّكم بشى‏ء ... و نقص من‏الاموال...»(138) ما هر آینه شما را با نقص اموال امتحان مى‏كنیم. گاهى محروم شدن بجهت محروم كردن دیگران از حقوق آنهاست، نظیر داستان باغى كه در آتش سوخت كه سوره‏ى قلم به آن اشاره فرموده است و گاهى هم بى‏توجّهى به یتیمان باعث تنگى روزى است. «كلا بل لاتكرمون الیتیم»(139)
مهم آن است كه ما نه از بسط رزق یاغى شویم و همه چیز را از یاد ببریم و نه به هنگام قبض آن از همه چیز ناامید و مأیوس گردیم كه نظام الهى، نظامى است حكیمانه و بر پایه آزمایش، نه بر اساس شانس و بخت و اقبال.
138) بقره، 155.
139) فجر، 17.

 

خدایا چنان کن سرانجام کار                              تو خوشنود باشی و ما رستگار

یک شنبه 14 تیر 1394  8:07 PM
تشکرات از این پست
kuoroshss
morteza237
morteza237
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : دی 1391 
تعداد پست ها : 1979
محل سکونت : خراسان رضوی

پاسخ به:∞ آیه شب هفدهم ماه مبارک رمضان ∞

پيام ها  
 
1- روزى بدست خداست نه به زرنگى، دو رنگى، پیمان شكنى و قطع روابطى كه احیاناً مستلزم انفاق و بخشش است. «اللَّه یبسط الرزق»
2- رزقِ كم هم براساس اندازه‏ى حكیمانه مقدّر مى‏شود.«یقدر» بجاى «یضیق»
3- با اینكه دنیا اندك است ولى طرفداران خود را فریب مى‏دهد. «و فرحوا...»
4- دنیا، كوچك، كم و زودگذر است، به آن دل خوش نكنیم. «الا متاع»
 

خدایا چنان کن سرانجام کار                              تو خوشنود باشی و ما رستگار

یک شنبه 14 تیر 1394  8:08 PM
تشکرات از این پست
kuoroshss
دسترسی سریع به انجمن ها