0

∞ آیه شب پانزدهم ماه مبارک رمضان ∞

 
salma57
salma57
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : بهمن 1391 
تعداد پست ها : 35499
محل سکونت : گیلان

پاسخ به:∞ آیه شب پانزدهم ماه مبارک رمضان ∞

ابر و باد و مه و خورشید و فلک در کارند                   تا تو نانی به کف آری و به غفلت نخوری

در زندگی بکوشلباس صبر بر تن بپوشبا دانایان بجوشعزت نفس را به هیچ قیمتی مفروش

پنج شنبه 11 تیر 1394  1:24 PM
تشکرات از این پست
tahmores nargesza kuoroshss
tahmores
tahmores
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : شهریور 1391 
تعداد پست ها : 11998
محل سکونت : همین گوشه کنار

پاسخ به:∞ آیه شب پانزدهم ماه مبارک رمضان ∞

متاسفانه  آبجی سلما  تنها  کاری که میکنیم  همینه   فقط غفلت

پنج شنبه 11 تیر 1394  5:21 PM
تشکرات از این پست
nargesza kuoroshss
nargesza
nargesza
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : آبان 1392 
تعداد پست ها : 10707
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:∞ آیه شب پانزدهم ماه مبارک رمضان ∞

 

 

متن آیه:
 

وَ هُوَ الَّذِي يُرْسِلُ الرِّياحَ بُشْراً بَيْنَ يَدَيْ رَحْمَتِهِ حَتَّى إِذا أَقَلَّتْ سَحاباً ثِقالاً سُقْناهُ لِبَلَدٍ مَيِّتٍ فَأَنْزَلْنا بِهِ الْماءَ فَأَخْرَجْنا بِهِ مِنْ کُلِّ الَّثمَراتِ کَذلِکَ نُخْرِجُ الْمَوْتى لَعَلَّکُمْ تَذَکَّرُونَ
 

ترجمه آیه:
 

او کسي است که بادها را بشارت دهنده در پيشاپيش (باران) رحمتش مي‏فرستد؛ تا ابرهاي سنگين‏بار را (بر دوش) کشند؛ (سپس) ما آنها را به سوي زمينهاي مرده مي‏فرستيم؛ و به وسيله ي آنها، آب (حياتبخش) را نازل مي‏کنيم؛ و با آن، از هرگونه ميوه‏اي (از خاک تيره) بيرون مي‏آوريم؛ اين گونه (که زمينهاي مرده را زنده کرديم،) مردگان را (نيز در قيامت) زنده مي‏کنيم، شايد (با توجه به اين مثال) متذکر شويد.
 

تفسیر آیه:
 

57- او کسي است که بادها را پيشاپيش (باران) رحمتش مي‏فرستد تا زماني که ابرهاي سنگين‏بار را (بر دوش خود) حمل کنند در اين هنگام آنها را به سوي سرزمينهاي مرده مي‏فرستيم و به وسيله آن آب (حياتبخش) نازل مي‏کنيم و با آن از هرگونه ميوه‏اي (از خاک تيره) بيرون مي‏آوريم، و اينگونه (که زمينهاي مرده را زنده کرديم) مردگان را (نيز در قيامت) زنده مي‏کنيم تا متذکر شويد.
تفسير:
مربي و قابليت هر دو لازم است
در آيات گذشته اشاره‏هاي مکرر به مساله «مبدء» يعني توحيد و شناسائي
پروردگار از روي اسرار جهان آفرينش شد، و در اين آيات ضمن شرح قسمتي از نعمتهاي خدا، اشاره به مساله «معاد» و رستاخيز مي‏شود، تا اين دو بحث يکديگر را تکميل کنند، و اين سيره قرآن است که در بسياري از موارد «مبدء» و «معاد» را با هم قرين مي‏سازد، و جالب اينکه هم براي شناسائي خدا و هم براي توجه به امر معاد از طريق اسرار آفرينش موجودات اين عالم استدلال مي‏کند.
نخست مي‏گويد: «او کسي است که بادها را پيشاپيش باران رحمتش همچون بشارت دهنده‏اي که از قدوم مسافر عزيزي خبر مي‏دهد مي‏فرستد» (و هو الذي يرسل الرياح بشرا بين يدي رحمته).
«بادهائي که از اقيانوسها برخاسته و ابرهاي سنگين‏بار و پرآب را با خود حمل مي‏کند» (حتي اذا اقلت سحابا ثقالا).
«در اين موقع آنها را به سوي سرزمينهاي مرده و خشک و سوزان مي‏رانيم» و ماموريت آبياري اين تشنگان را به عهده آنها مي‏نهيم (سقناه لبلد ميت).
«و بوسيله آن، آب حيات‏بخش را در همه جا فرومي‏فرستيم» (فانزلنا به الماء).
«به کمک اين آب انواع ميوه‏ها را از خاک تيره بيرون مي‏آوريم» (و اخرجنا به من کل الثمرات).
آري آفتاب بر اقيانوسها مي‏تابد و بخار آب را به بالا مي‏فرستد، بخارها متراکم مي‏شوند و توده‏هاي سنگين ابر را تشکيل مي‏دهند، امواج باد توده‏هاي کوه‏پيکر ابر را بر دوش خود حمل مي‏کنند، و به سوي سرزمينهائي که ماموريت دارند پيش مي‏روند، قسمتي از اين بادها که در پيشاپيش توده‏هاي ابر در حرکتند و آميخته با رطوبت ملايمي هستند، نسيم دل‏انگيزي ايجاد مي‏کنند که از درون آن بوي باران حياتبخش به مشام مي‏رسد، اينها در حقيقت مبشران نزول باران هستند، سپس توده‏هاي عظيم ابر، دانه‏هاي باران را از خود بيرون مي‏فرستند، نه
چندان درشتند که زراعتها را بشويند و زمينها را ويران کنند، و نه چندان کوچکند که در فضا سرگردان بمانند، آرام و ملايم بر زمين مي‏نشينند، و آهسته در آن نفوذ مي‏کنند و محيط را براي رستاخيز بذرها و دانه‏ها آماده مي‏سازند، زميني که در خشکي مي‏سوخت و شباهت کامل به منظره يک گورستان خاموش و خشک داشت، تبديل به کانون فعالي از حيات و زندگي و باغهاي پر گل و پر ميوه مي‏شود.
و به دنبال آن اضافه مي‏کند: «اين چنين مردگان را از زمين بيرون مي‏آوريم» و لباس حيات را در اندامشان مي‏پوشانيم (کذلک نخرج الموتي).
اين مثال را براي آن آورديم که نمونه معاد را در اين دنيا که همه سال در برابر چشم شما تکرار مي‏شود به شما نشان دهيم «تا متذکر گرديد» (لعلکم تذکرون).

 

بحث و گفتگو پیرامون آیه
 

خداوند بندگان را بیهوده نیافریده و از آفرینش آنها هدف داشته. همینطور آنها را به امان خود رها نکرده و از راه های مختلف آنها را راهنمایی می کند. از نشانه و آیات گوناگون تا فرستادگان بسیاری که برای راهنمایی بندگانش فرستاده. و مثال های مختلف و داستان های گوناگون که همه برای آگاهی و راهنمایی بندگان است. تمام امور روزمره و طبیعی و اتفاقی هدفی دارد و بی حکمت نییست. از جمله بارش باران. آب از روی زمین بخار می شود و به آسمان می رود و تشکیل ابر می دهد ابر ها توسط باد به این طرف و آن طرف حرکت می کنند و باران می بارند و باران روی زمین می ریزد و باعث رشد و نمو زمین و هرآنچه در آن است می شوند. زمین مرده توسط آب باران زنده می شود. انسان ها با این نمونه باید به خلقت خود و آفرینش بعد از مرگشان پی ببرند.
 

تطبیق مفاهیم آیه با روحیات و منش و رفتار خودمان
 

گاهی متوجه موضوعی نمی شویم ولی با نشانه ها، مثال ها و مواردی که اتفاق می افتد و در کنار هم قرار دادن به اصطلاح مدارک پی به هدف و عمق موضوع می شویم. همین عمل بارش باران اگر در آن دقت کنیم پی می بریم که خداوند قادر به هر کاری هست. و همانطور که زمین مرده را با آب باران زنده می کند پس می تواند بندگان مرده را هم به راحتی زنده کند.
 

به کار بستن آیه در زندگی شخصیمان
 

باید از نشانه های خداوند درس بگیریم و از هیچ آیه و نشانه ای به راحتی و بی خیال عبور نکنیم. اگر طالب راه مستقیم و درست هستیم باید از خدا کمک بخواهیم و از راهنمایی هایش استفاده بهینه کنیم. از اتفاق های اطرافمان، از نشانه های بسیار دور و برمان استفاده کنیم. چشمان خوابمان را بیدار کنیم و به خوبی ببینیم و به قدرت خداوند بیش از پیش ایمان بیاوریم.

 

پنج شنبه 11 تیر 1394  5:50 PM
تشکرات از این پست
shirdel2 kuoroshss
saeedakh
saeedakh
کاربر طلایی3
تاریخ عضویت : خرداد 1390 
تعداد پست ها : 2084
محل سکونت : فارس

پاسخ به:∞ آیه شب پانزدهم ماه مبارک رمضان ∞

در اين آيه ربوبيت خدا را از جهت عود بيان مى كند، همچنانكه آيه (ان ربكم الله ) از جهت بدء بيان مى نمود.

كلمه (بشرا) در اصل (بشر) - به دو ضمه - جمع (بشير) است، مانند (نذر) جمع (نذير). و منظور از (رحمت ) در اينجا باران است. (و بين يدى رحمته ) به معناى (قبل از فرود آمدن باران ) است، و در اين تعبير استعاره تخييليه به كار رفته، به اين معنا كه باران را به انسانى تشبيه كرده كه خانواده و دوستانش انتظار آمدنش را دارند، و جلوتر از او كسى است كه آمدن او را بشارت مى دهد.

شنبه 13 تیر 1394  3:16 AM
تشکرات از این پست
saeedakh
saeedakh
کاربر طلایی3
تاریخ عضویت : خرداد 1390 
تعداد پست ها : 2084
محل سکونت : فارس

پاسخ به:∞ آیه شب پانزدهم ماه مبارک رمضان ∞

(حتى اذا اقلت سحابا ثقالا سقناه لبلد ميت...) - (اقلال ) به معناى حمل كردن، و (سحاب ) و (سحابه ) به معناى ابر است و بين اين دو كلمه همان فرقى است كه بين (تمر) و (تمره ) است. و سنگين بودن سحاب، به اعتبار سنگينى آبى است كه حمل مى كند، و لام (لبلد) يا به معناى الى و معنى جمله اين است كه : ما باران را به سوى سرزمينى مرده روانه كرديم، و يا به همان معناى خودش (براى ) است.

شنبه 13 تیر 1394  3:16 AM
تشکرات از این پست
saeedakh
saeedakh
کاربر طلایی3
تاریخ عضویت : خرداد 1390 
تعداد پست ها : 2084
محل سکونت : فارس

پاسخ به:∞ آیه شب پانزدهم ماه مبارک رمضان ∞

اين آيه شريفه براى مساءله معاد و زنده كردن مردگان احتجاج به زنده كردن زمين مى كند، چون به گفته دانشمندان (حكم الامثال فيما يجوز و فى ما لا يجوز واحد) وقتى منكرين معاد احياى زمين را در فصل بهار به چشم خود مى بينند ناگزيرند معاد را هم قبول كنند، و نمى توانند بين آن دو فرق گذاشته و بگويند احياى زمين بيدار كردن درختان و گياهان خفته است، و اما معاد، اعاده معدوم است، زيرا انسان مرده هم به تمام معنا معدوم نشده، تا زنده كردنش اعاده معدوم باشد بلكه جانش زنده و محفوظ است، تنها اجزاى بدن است كه آن هم از هم پاشيده مى شود، نه اينكه معدوم شده باشد، بلكه در روى زمين به صورت ذراتى پراكنده باقى است، همچنانكه اجزاى بدن نبات در فصل پائيز و زمستان پوسيده و متلاشى مى شود، اما روح نباتيش در ريشه آن باقى مانده و در فصل بهار دوباره همان زندگى فعال خود را از سر مى گيرد. پس مساءله معاد و زنده كردن مردگان هيچ فرقى با زنده كردن گياهان ندارد، تنها فرقش اين است كه بعث بشر در قيامت بعث كلى، و بعث نباتات جزئى است. توضيح و دنباله اين مطلب در محل ديگرى خواهد آمد - ان شاء الله -.

شنبه 13 تیر 1394  3:16 AM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها