قتل یکی از قبطیان توسط حضرت موسی(علی نبینا و آله و علیه السلام)چگونه با مقام عصمت آن حضرت سازگار است؟
امام رضا (علیه السلام) در پاسخ همین پرسش به مأمون فرمود: آن مشت سختی که حضرت موسی (علی نبینا و آله و علیه السلام) بر آن دشمن کوبید، به فرمان خدا بود؛ امّا این که گفت: این از عمل شیطان است، اشاره به نبردی بود که بین دو نفر واقع شد، نه کاری که خود انجام داد، پس کار آنان شیطانی بود و شیطان، دشمن گمراه کننده آشکار بزرگی است.
مأمون پرسید: پس معنای این جمله که موسی (علی نبینا و آله و علیه السلام) گفت: «رب انی ظلمت نفسی فاغفر لی ...» (سوره قصص آیه 16) چیست؟
امام رضا (علیه السلام) فرمود: حضرت موسی (علی نبینا و آله و علیه السلام) می گوید: من خودم را جایی قرار دادم که نباید قرار می دادم؛ چون وارد این شهر (مصر) شدم، پس خدایا مرا ببخش.
امام رضا (علیه السلام) طلب مغرفت موسی (علی نبینا و آله و علیه السلام) را این گونه معنا می فرماید که: خدایا، مرا از دشمنانت پنهان دار تا به من دست نیابند و مرا نکُشند... (بحارالانوار،ج11، ص80)
بنابراین ، طبق تفسیر امام رضا (علیه السلام) از حضرت موسی (علی نبینا و آله و علیه السلام) کار خلاف یا حتی ترک اولی نیز صادر نشده است، به تقریر دیگر:
یکم: شاید آن دشمن موسی (علی نبینا و آله و علیه السلام) مستحق قتل بود و خدا در قلب موسای کلیم (علی نبینا و آله و علیه السلام) اجرای آن حکم را القا کرد.
دوم. دفاع از مظلوم، یعنی دوست حضرت کلیم (علی نبینا و آله و علیه السلام) ، راجح یا لازم بوده است و حضرت موسی (علی نبینا و آله و علیه السلام) برای دفاع از مظلوم- یعنی شیعه خود- اقدام کرد.
سوم. آنچه طی جریان دفاع رخ داد- یعنی قتل مهاجم- مقصود بالتَّبَع بود؛ نه بِالإصاله و انجام آن به منظور دفاع از یک مظلوم ذی حق، راجح بود نه مرجوح.
چهارم. اسناد ظلم به حضرت موسی (علی نبینا و آله و علیه السلام) ، شبیه اسناد آن به حضرت آدم در نیایش معهود است: « ربنا ظلمنا انفسنا » (سوره اعراف، آیه 23)؛ هرچند با آن متفاوت است.
تفسیر تسنیم، آیة الله جوادی آملی