0

∞ آیه شب چهاردهم ماه مبارک رمضان ∞

 
tahmores
tahmores
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : شهریور 1391 
تعداد پست ها : 11998
محل سکونت : همین گوشه کنار

∞ آیه شب چهاردهم ماه مبارک رمضان ∞

 

قَالَ رَبِّ إِنِّي ظَلَمْتُ نَفْسِي فَاغْفِرْ لِي فَغَفَرَ لَهُ إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ

 

(سپس) عرض کرد: «پروردگارا! من به خویشتن ستم کردم؛ مرا ببخش!» خداوند او را بخشید، که او غفور و رحیم است!

 

 

سوره قصص  آیه ۱۶   

تقدیم به بانوی  گذشت و مهربانی  مادر حضرت عباس و چهار شهید کربلا  خانم  ام البنین  


به نیت   آرامش  و محبت  بین همه خانواده ها  

 

 

 

 

سه شنبه 9 تیر 1394  11:17 PM
تشکرات از این پست
nazaninfatemeh shirdel2 ravabet_rasekhoon saeedakh salma57 nargesza namebaran kuoroshss
tahmores
tahmores
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : شهریور 1391 
تعداد پست ها : 11998
محل سکونت : همین گوشه کنار

پاسخ به:∞ آیه شب چهاردهم ماه مبارک رمضان ∞

آیات متشابه  ....

 

(قُلْ یا عِبادیَ الَّذِینَ أَسْرَفُوا عَلی أَنْفُسِهِمْ لا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللّهِ إِنَّاللّهَ یَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمیعاً إِنَّهُ هُوَ الغَفُورُ الرَّحِیمُ).(2)

 
«بگو به آن بندگانم که در ارتکاب گناه زیاده روی کرده‌اند از رحمت خدا مأیوس نباشند، خداوند همه گناهان را می‌بخشد او بخشاینده و مهربان است».
 
و در آیه دیگر می‌فرماید:
 
(...وَإِنَّ رَبَّکَ لَذُو مَغْفِرَة لِلنّاسِ عَلی ظُلْمِهِمْ...).(3)
 
«پروردگار تو به مردم در حالی که ستمکار و گناهکارند، دارای بخشایندگی است».

 

سه شنبه 9 تیر 1394  11:24 PM
تشکرات از این پست
shirdel2 kuoroshss ravabet_rasekhoon saeedakh salma57 nargesza
tahmores
tahmores
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : شهریور 1391 
تعداد پست ها : 11998
محل سکونت : همین گوشه کنار

پاسخ به:∞ آیه شب چهاردهم ماه مبارک رمضان ∞

آیات متشابه  ....

 

(قُلْ یا عِبادیَ الَّذِینَ أَسْرَفُوا عَلی أَنْفُسِهِمْ لا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللّهِ إِنَّاللّهَ یَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمیعاً إِنَّهُ هُوَ الغَفُورُ الرَّحِیمُ).(2)

 
«بگو به آن بندگانم که در ارتکاب گناه زیاده روی کرده‌اند از رحمت خدا مأیوس نباشند، خداوند همه گناهان را می‌بخشد او بخشاینده و مهربان است».
 
و در آیه دیگر می‌فرماید:
 
(...وَإِنَّ رَبَّکَ لَذُو مَغْفِرَة لِلنّاسِ عَلی ظُلْمِهِمْ...).(3)
 
«پروردگار تو به مردم در حالی که ستمکار و گناهکارند، دارای بخشایندگی است».

 

سه شنبه 9 تیر 1394  11:25 PM
تشکرات از این پست
shirdel2 kuoroshss ravabet_rasekhoon saeedakh salma57 nargesza
tahmores
tahmores
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : شهریور 1391 
تعداد پست ها : 11998
محل سکونت : همین گوشه کنار

پاسخ به:∞ آیه شب چهاردهم ماه مبارک رمضان ∞

 

 

خیلی  زیباست  ....

 

مردی به یكی از صحابه ی پیغمبر نامه نوشت و از او اندرزی خواست. مرد صحابی در جواب نوشت: «به آن كس كه از همه بیشتر او را دوست می داری بد نكن. » آن مرد معنی این جمله را نفهمید و توضیح خواست كه این چه اندرزی است! مگر ممكن است كه من كسی را زیاد دوست بدارم و آنگاه به او بدی بكنم؟ ! مرد صحابی در جواب نوشت: «بلی ممكن است. مقصود من از آن كس كه او را از همه بیشتر دوست می داری فقط خودت هستی كه از روی جهالت و نادانی به خیال خوبی به خودت بدی می كنی. همه ی گناهانی كه مرتكب می شوی به خیال خودت حظّ و بهره ای به خودت می رسانی و حال آنكه همینها همه در حقیقت جز دشمنی و رفتار خصمانه با خود چیزی نیست. » پس یك علت ظلم به نفس جهالت و نادانی است.

سه شنبه 9 تیر 1394  11:26 PM
تشکرات از این پست
shirdel2 kuoroshss ravabet_rasekhoon saeedakh salma57 nargesza
shirdel2
shirdel2
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مهر 1393 
تعداد پست ها : 5535
محل سکونت : یزد

پاسخ به:∞ آیه شب چهاردهم ماه مبارک رمضان ∞

بنام خدا

 «16» قَالَ رَبِّ إِنِّى ظَلَمْتُ نَفْسِى فَاغْفِرْ لِى فَغَفَرَ لَهُ إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِیمُ‏
 (موسى) گفت: پروردگارا! همانا من به خویشتن ستم كرده‏ام، پس مراببخش، پس (خداوند) او را آمرزید بدرستى كه او آمرزنده‏ى مهربان است.
 
 نكته‏ها:
 سؤال: جمله‏ ى «ظَلمتُ نَفسى» به خودم ظلم كردم، از زبان كسى كه به پیامبرى مى‏رسد چه معنایى دارد؟
 پاسخ: مراد از ظلم به خود در اینجا، گرفتار شدن به آثار اجتماعى قتل غیر عمد است، نه گناه، تا با مقام عصمت منافات داشته باشد. زیرا خداوند، حضرت موسى را مخلَص مى‏داند؛ «اِنّه كانَ مُخلَصاً»(17) و كسى كه به این درجه نائل گردید دیگر گناه نمى‏كند، زیرا شیطان خود اقرار كرده است كه قدرت نفوذ در مخلصین را ندارد. «فَبِعزّتِك لاُغویّنّهم اَجمَعین اِلاّ عبادكَ منهُم المخلَصین»(18)
 پیام‏ها:
 1- در دعا، خداوند را با كلمه مباركه‏ ى «ربّ» بخوانیم. «قال ربّ»
 2- هر چند كار خلاف، عمدى نباشد ولى نباید از آثار طبیعى و وضعى آن غافل بود. «ظَلمتُ نفسى» (حضرت موسى به قصد نجات یك مؤمن وارد صحنه شد و ناخواسته مرتكب قتل گردید و در واقع گناهكار بحساب نمى‏آمد، امّا این عمل، كار او را دشوار كرد و این یك آفت بود.)
 3- افراد صالح حتّى در برابر كجى‏ هاى غیر عمدى نیز بلافاصله استغفار مى‏كنند و از تبعات آن دورى مى‏گزینند. «فاغفرلى»
 (حضرت موسى با استغفار خود چند چیز را از خداوند درخواست كرد، هم محو آثار اجتماعى كار خود را، هم برطرف شدن نگرانى از آینده را و هم دفع توطئه‏ هاى انتقام جویانه‏ ى فرعونیان را.)
 4- دعاى انبیا مستجاب است. «فَغَفرلَه»

پی نوشت ها :

17) مریم، 51.
18) ص، 82 - 83.

                  

سه شنبه 9 تیر 1394  11:56 PM
تشکرات از این پست
tahmores kuoroshss ravabet_rasekhoon saeedakh salma57 nargesza
tahmores
tahmores
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : شهریور 1391 
تعداد پست ها : 11998
محل سکونت : همین گوشه کنار

پاسخ به:∞ آیه شب چهاردهم ماه مبارک رمضان ∞

دست غیر ننالم چرا که همچو حباب همیشه خانه خراب هوای خویشتنم 

 
در قرآن کریم آیات زیادی هست که از مسئله ظلم به نفس یاد می کند، مثل اینکه می فرماید: «همانا خداوند به آنها ظلم نمی کند، آنها خودشان بر خودشان ظلم می کنند.» «1» ظلم به نفس یعنی ظلم به خویشتن. این سؤال پیش می آید که چگونه ممکن است که آدمی به خویشتن ظلم می کند؟ زیرا ظلم از بدخواهی پیدا می شود و ممکن نیست کسی بد خود را بخواهد. جواب این سؤال این است که علت ظلم به نفس دو چیز است؛ یکی غفلت و جهالت. درست است که ظلم بدخواهی است و آدمی نمی تواند بدخواه خود باشد، ولی لازمه این قیاس این است که انسان عالماً عامداً و با توجه به اینکه ظلم می کند هرگز به خود ظلم نمی کند، اما مانعی ندارد که به صورت نیک خواهی و به خیال خیر رساندن به خود بدخواهی کند و به خودش شر و ضرر برساند. از قضا غالب بدبختی های انسان همانهاست که خودش به دست خودش با نیت خیرخواهی برای خود به وجود آورده است، از روی جهالت و نادانی به خیال اینکه به خودش خیری برساند شری رسانده است. لهذا گفته اند:
چهارشنبه 10 تیر 1394  12:00 AM
تشکرات از این پست
kuoroshss ravabet_rasekhoon saeedakh salma57 nargesza
shirdel2
shirdel2
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مهر 1393 
تعداد پست ها : 5535
محل سکونت : یزد

پاسخ به:∞ آیه شب چهاردهم ماه مبارک رمضان ∞

بنام خدا

قَالَ رَب إِنى ظلَمْت نَفْسى فَاغْفِرْ لى فَغَفَرَ لَهُ إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِیمُ (آیه  16 سوره قصص)

او گفت (موسی) : پروردگارا! من به خویشتن ستم کردم ، مرا ببخش ، و خداوند او را بخشید، که او غفور و رحیم است (قال رب انى ظلمت نفسى فاغفر لى فغفر له انه هو الغفور الرحیم ).
مسلما موسى در اینجا گناهى مرتکب نشد، بلکه در واقع ترک اولائى از او سر زد که نمى بایست چنین بى احتیاطى کند تا به دردسر و زحمت و رنج بیفتد او در برابر همین ترک اولى از خدا تقاضاى عفو کرد و خدا نیز او را مشمول لطفش قرار داد.
موسى گفت : به شکرانه این نعمت که مرا مشمول عفو خود قرار دادى و در چنگال دشمنان گرفتار نساختى ، و به شکرانه تمام نعمتهائى که از آغاز تاکنون به من مرحمت کردى من هرگز پشتیبانى از مجرمان نخواهم کرد و یار ستمکاران نخواهم بود (قال رب بما انعمت على فلن اکون ظهیرا للمجرمین ).
بلکه همیشه به یارى مظلومان و رنجدیدگان خواهم شتافت ، منظورش از این جمله این بود که من هرگز با فرعونیان مجرم و گنهکار همکارى نخواهم کرد بلکه در کنار ستمدیدگان بنى اسرائیل خواهم بود.
و اینکه بعضى احتمال داده اند منظور از مجرم آن مرد اسرائیلى بوده باشد بسیار بعید به نظر میرسد.

نکته ها:
1 - آیا این کار موسى منافى مقام عصمت نیست ؟
مفسران بحثهاى دامنه دارى در مورد مشاجره مرد قبطى و بنى اسرائیلى و کشته شدن قبطى به دست موسى کرده اند.
البته اصل این عمل مساءله مهمى نبوده ، چرا که جنایتکاران فرعونى مفسدان بیرحمى بودند که هزاران نوزاد بنى اسرائیلى را سر بریدند، و از هیچگونه جنایت بر بنى اسرائیل ابا نداشتند، و به این ترتیب افرادى نبودند که خونشان مخصوصا براى بنى اسرائیل محترم باشد.
آنچه براى علماى تفسیر ایجاد مشکل کرده تعبیراتى است که خود موسى (علیه السلام ) در این ماجرا مى کند:
یکجا مى گوید: ((هذا من عمل الشیطان )).
جاى دیگر مى گوید: رب انى ظلمت نفسى فاغفر لى : خدایا! من بر خود ستم کردم مرا ببخش .
این تعبیرات چگونه با عصمت انبیاء که حتى قبل از نبوت و رسالت باید داراى مقام عصمت باشند سازگار است ؟
اما با توضیحى که در تفسیر آیات فوق دادیم روشن مى شود که آنچه از موسى سر زد ترک اولائى بیش نبود، او با این عملش خود را به زحمت انداخت چرا که قتل یک قبطى به وسیله موسى چیزى نبود که فرعونیان به آسانى از آن بگذرند، و مى دانیم ترک اولى به معنى کارى است که ذاتا حرام نیست ، بلکه موجب مى شود که کار خوبترى ترک گردد، بى آنکه عمل خلافى انجام شده باشد.
نظیر این تعبیر در سرگذشت بعضى دیگر از انبیاء از جمله حضرت آدم (علیه السلام ) نیز آمده است
.

تفسیر نمونه جلد 16 صفحه 44
 

                  

چهارشنبه 10 تیر 1394  12:26 AM
تشکرات از این پست
ravabet_rasekhoon kuoroshss saeedakh tahmores nargesza
ravabet_rasekhoon
ravabet_rasekhoon
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : دی 1392 
تعداد پست ها : 8838
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:∞ آیه شب چهاردهم ماه مبارک رمضان ∞

رب اني ظلمت نفسي فاغفرلي: «خدايا! من بر خود ستم کردم مرا ببخش».
اين تعبيرات چگونه با عصمت انبياء که حتي قبل از نبوت و رسالت بايد داراي مقام عصمت باشند سازگار است؟

جواب

آنچه از موسي سر زد ترک اولائي بيش نبود، او با اين عملش خود را به زحمت انداخت چرا که قتل يک قبطي به وسيله موسي چيزي نبود که فرعونيان به آساني از آن بگذرند، و مي‏دانيم ترک اولي به معني کاري است که ذاتاً حرام نيست، بلکه موجب مي‏شود که کار خوبتري ترک گردد، بي‏آنکه عمل خلافي انجام شده باشد.

 
       
چهارشنبه 10 تیر 1394  12:44 AM
تشکرات از این پست
kuoroshss saeedakh tahmores salma57 shirdel2 nargesza
kuoroshss
kuoroshss
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : آبان 1391 
تعداد پست ها : 3221
محل سکونت : مازندران

پاسخ به:∞ آیه شب چهاردهم ماه مبارک رمضان ∞

 
ای ز ازل آشنای من                           ذکر تو روحِ دعای من
 
این تو و لطف و عطای تو             این من و جرم و خطای من
 
ظَلَمتُ نَفسِی خدای من
 
ابر کرم بر سرم ببار                          رفته ز جان و تنم قرار
 
دستِ گناهان بی شمار                         سلسله بسته به پای من
 
ظَلَمتُ نَفسِی خدای من
 
روی سیاه مرا ببین                                   ناله و آه مرا ببین
 
درد گناه مرا ببین                               عفو تو باشد دوای من
 
ظَلَمتُ نَفسِی خدای من
 
ای همه هستم عطای تو                        ای همه ذکرم ثنای تو
 
ای ز کرم گشته جای تو                       در دلِ درد آشنای من
 
ظَلَمتُ نَفسِی خدای من
 
عبد سرافکنده ی توأم                          گرچه بدم بنده ی توأم
 
بنده ی شرمنده ی توأم                        گر نپذیری تو وای من
 
ظَلَمتُ نَفسِی خدای من
 
جرم و گناهم همه ببخش                       به ساقی علقمه ببخش
 
به عصمتِ فاطمه (علیها السلام) ببخش                گرچه نباشد جزای من
 
ظَلَمتُ نَفسِی خدای من
 
تو خالق و داور منی                            در همه جا یاور منی
 
راه منی   رهبر منی                             بر کرمت اتّکای من
 
ظَلَمتُ نَفسِی خدای من
 
 
غلامرضا سازگار
چهارشنبه 10 تیر 1394  1:08 AM
تشکرات از این پست
saeedakh tahmores salma57 shirdel2 nargesza
saeedakh
saeedakh
کاربر طلایی3
تاریخ عضویت : خرداد 1390 
تعداد پست ها : 2084
محل سکونت : فارس

پاسخ به:∞ آیه شب چهاردهم ماه مبارک رمضان ∞

اين جمله اعترافى از آن جناب نزد پروردگارش است به اينكه : به نفس خود ستم كرده، چون نفس خود را به خطر انداخته بود، و از اين اعتراف برمى آيد كه درخواست كرده و گفته : (فاغفرلى ) معنايش مغفرت مصطلح، و آمرزش گناه نيست، بلكه مراد از آن اين است كه : خدايا اثر اين عمل را خنثى كن، و مرا از عواقب وخيم آن خلاص گردان، و از شر فرعون و درباريانش نجات بده، و اين معنا از آيه (و قتلت نفسا فنجيناك من الغم ) به خوبى استفاده مى شود.

و اين اعتراف به ظلم، و درخواست مغفرت، نظير همان طلب مغفرتى است كه قرآن كريم از آدم و همسرش حكايت كرده. و فرموده : (قالا ربنا ظلمنا انفسنا و ان لم تغفرلنا و ترحمنا لنكونن من الخاسرين ).

چهارشنبه 10 تیر 1394  1:25 AM
تشکرات از این پست
kuoroshss tahmores salma57 shirdel2 nargesza
saeedakh
saeedakh
کاربر طلایی3
تاریخ عضویت : خرداد 1390 
تعداد پست ها : 2084
محل سکونت : فارس

پاسخ به:∞ آیه شب چهاردهم ماه مبارک رمضان ∞

در تفسیر اطیب البیان آمده است:

در نخستین آیه مورد بحث در اشاره به پشیمانى و ندامت موسى پس از کشته شدن آن مرد تجاوزکار به دست او مى‏ فرماید:
قالَ رَبِّ إِنِّی ظَلَمْتُ نَفْسِی‏
و موسى رو به بارگاه خدا آورد و گفت: پروردگارا، با این کارى که پیش آمد و من براى دفاع از آن ستمدیده، آن فرد زورگو را زدم و کشته شد، بر خود ستم کردم، چرا که اگر فرعونیان بدانند و بر من دست یابند، مرا خواهند کشت.
مرحوم «سید مرتضى» مى‏ گوید: این اعتراف در پیشگاه خدا به خاطر ترک یک کار مستحبى است که از موسى سر زده است.
فَاغْفِرْ لِی‏
پس مرا بیامرز!
این بیان و دعاى موسى درست بسان منطق آدم است که پس از خوردن از آن درخت ممنوع – که آن نیز ترک کارى مستحب بیش نبود – رو به بارگاه خدا آورد و گفت:
ربّنا ظلمنا انفسنا و ان لم تغفر لنا و ترحمنا لنکوننّ من الخاسرین.(۱۴۴)
پروردگارا ما به خود ستم روا داشتیم و اگر تو ما را نیامرزى و بر ما مهر نورزى بى‏گمان از زیانکاران خواهیم شد.
فَغَفَرَ لَهُ‏
و خدا نیز او را آمرزید و بر او بخشود.
إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِیمُ.
چرا که او همان خداى بسیار آمرزشگر نسبت به بندگان و بخشنده نعمت به آنان و همان خداى مهربان است.

چهارشنبه 10 تیر 1394  1:31 AM
تشکرات از این پست
kuoroshss tahmores salma57 shirdel2 nargesza
kuoroshss
kuoroshss
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : آبان 1391 
تعداد پست ها : 3221
محل سکونت : مازندران

پاسخ به:∞ آیه شب چهاردهم ماه مبارک رمضان ∞

 

قتل یکی از قبطیان توسط حضرت موسی(علی نبینا و آله و علیه السلام)چگونه با مقام عصمت آن حضرت سازگار است؟
 

امام رضا (علیه السلام) در پاسخ همین پرسش به مأمون فرمود: آن مشت سختی که حضرت موسی (علی نبینا و آله و علیه السلام) بر آن دشمن کوبید، به فرمان خدا بود؛ امّا این که گفت: این از عمل شیطان است، اشاره به نبردی بود که بین دو نفر واقع شد، نه کاری که خود انجام داد، پس کار آنان شیطانی بود و شیطان، دشمن گمراه کننده آشکار بزرگی است.
 

مأمون پرسید: پس معنای این جمله که موسی (علی نبینا و آله و علیه السلام) گفت: «رب انی ظلمت نفسی فاغفر لی ...» (سوره قصص آیه 16) چیست؟
 
امام رضا (علیه السلام) فرمود: حضرت موسی (علی نبینا و آله و علیه السلام) می گوید: من خودم را جایی قرار دادم که نباید قرار می دادم؛ چون وارد این شهر (مصر) شدم، پس خدایا مرا ببخش.
 
امام رضا (علیه السلام) طلب مغرفت موسی (علی نبینا و آله و علیه السلام) را این گونه معنا می فرماید که: خدایا، مرا از دشمنانت پنهان دار تا به من دست نیابند و مرا نکُشند... (بحارالانوار،ج11، ص80)
 
 
بنابراین ، طبق تفسیر امام رضا (علیه السلام) از حضرت موسی (علی نبینا و آله و علیه السلام) کار خلاف یا حتی ترک اولی نیز صادر نشده است، به تقریر دیگر:
 
یکم: شاید آن دشمن موسی (علی نبینا و آله و علیه السلام) مستحق قتل بود و خدا در قلب موسای کلیم (علی نبینا و آله و علیه السلام) اجرای آن حکم را القا کرد.
 
دوم. دفاع از مظلوم، یعنی دوست حضرت کلیم (علی نبینا و آله و علیه السلام) ، راجح یا لازم بوده است و حضرت موسی (علی نبینا و آله و علیه السلام) برای دفاع از مظلوم- یعنی شیعه خود- اقدام کرد.
 
سوم. آنچه طی جریان دفاع رخ داد- یعنی قتل مهاجم- مقصود بالتَّبَع بود؛ نه بِالإصاله و انجام آن به منظور دفاع از یک مظلوم ذی حق، راجح بود نه مرجوح.
 
چهارم. اسناد ظلم به حضرت موسی (علی نبینا و آله و علیه السلام) ، شبیه اسناد آن به حضرت آدم در نیایش معهود است: « ربنا ظلمنا انفسنا » (سوره اعراف، آیه 23)؛ هرچند با آن متفاوت است.
 
تفسیر تسنیم، آیة الله جوادی آملی
چهارشنبه 10 تیر 1394  1:46 AM
تشکرات از این پست
tahmores salma57 shirdel2 nargesza
salma57
salma57
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : بهمن 1391 
تعداد پست ها : 35499
محل سکونت : گیلان

پاسخ به:∞ آیه شب چهاردهم ماه مبارک رمضان ∞

 
یا رب به هر آنچه بد نمودم توبه 

گر در ره توبه من نبودم توبه

بسیار جفا به خود نمودم روزی

گر عشق تو را ز خود ربودم توبه

در زندگی بکوشلباس صبر بر تن بپوشبا دانایان بجوشعزت نفس را به هیچ قیمتی مفروش

چهارشنبه 10 تیر 1394  2:36 PM
تشکرات از این پست
kuoroshss tahmores nargesza ravabet_rasekhoon
nargesza
nargesza
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : آبان 1392 
تعداد پست ها : 10707
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:∞ آیه شب چهاردهم ماه مبارک رمضان ∞

 

متن آیه:
 

قالَ رَبِّ إِنِّي ظَلَمْتُ نَفْسِي فَاغْفِرْ لِي فَغَفَرَ لَهُ إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ
 

ترجمه آیه:
 

(سپس) عرض کرد: «پروردگارا! من به خويشتن ستم کردم؛ مرا ببخش.» خداوند او را بخشيد، که او آمرزنده و مهربان است.
 

تفسیر آیه:
 

16- عرض کرد پروردگارا! من به خويشتن ستم کردم، مرا ببخش، خدا او را بخشيد که او غفور و رحيم است.
سپس قرآن از قول موسي چنين مي‏گويد: «او گفت: پروردگارا! من به خويشتن ستم کردم، مرا ببخش، و خداوند او را بخشيد، که او غفور و رحيم است» (قال رب اني ظلمت نفسي فاغفرلي فغفر له انه هو الغفور الرحيم).
مسلماً موسي در اينجا گناهي مرتکب نشد، بلکه در واقع ترک اولائي از او سر زد که نمي‏بايست چنين بي‏احتياطي کند تا به دردسر و زحمت و رنج بيفتد او در برابر همين ترک اولي از خدا تقاضاي عفو کرد و خدا نيز او را مشمول لطفش قرار داد.
نکته‏ها:
1- آيا اين کار موسي منافي مقام عصمت نيست؟
مفسران بحثهاي دامنه‏داري در مورد مشاجره مرد قبطي و بني‏اسرائيلي و کشته شدن قبطي به دست موسي کرده‏اند.
البته اصل اين عمل مسأله مهمي نبوده، چرا که جنايتکاران فرعوني مفسدان بي‏رحمي بودند که هزاران نوزاد بني‏اسرائيلي را سر بريدند، و از هيچگونه جنايت بر بني‏اسرائيل ابا نداشتند، و به اين ترتيب افرادي نبودند که خونشان مخصوصاً براي بني‏اسرائيل محترم باشد.
آنچه براي علماي تفسير ايجاد مشکل کرده تعبيراتي است که خود موسي عليه‏السلام در اين ماجرا مي‏کند:
يکجا مي‏گويد: «هذا من عمل الشيطان».
جاي ديگر مي‏گويد: رب اني ظلمت نفسي فاغفرلي: «خدايا! من بر خود ستم کردم مرا ببخش».
اين تعبيرات چگونه با عصمت انبياء که حتي قبل از نبوت و رسالت بايد داراي مقام عصمت باشند سازگار است؟
اما با توضيحي که در تفسير آيات فوق داديم روشن مي‏شود که آنچه از موسي سر زد ترک اولائي بيش نبود، او با اين عملش خود را به زحمت انداخت چرا که قتل يک قبطي به وسيله موسي چيزي نبود که فرعونيان به آساني از آن بگذرند، و مي‏دانيم ترک اولي به معني کاري است که ذاتاً حرام نيست، بلکه موجب مي‏شود که کار خوبتري ترک گردد، بي‏آنکه عمل خلافي انجام شده باشد.
نظير اين تعبير در سرگذشت بعضي ديگر از انبياء از جمله حضرت آدم عليه‏السلام نيز آمده است که شرح آن را در ذيل آيه 19 سوره‏ي اعراف (جلد 6 تفسير
نمونه صفحه 122 به بعد) داده شد.
در حديثي که در «عيون الاخبار» از امام «علي بن موسي الرضا» عليه‏السلام در تفسير اين آيات آمده چنين مي‏خوانيم: «منظور از جمله هذا من عمل الشيطان نزاع و جدال آن دو مرد با يکديگر بوده که عمل شيطاني محسوب مي‏شده، نه عمل موسي، و منظور از جمله رب اني ظلمت نفسي فاغفرلي اين است که من خود را در آنجا که نبايد بگذارم گذاردم، من نبايد وارد اين شهر مي‏شدم، و منظور از جمله فاغفرلي اين است که مرا از دشمنانت مستور دار تا بر من دست پيدا نکنند (يکي از معاني غفران پوشانيدن است).

 

بحث و گفتگو پیرامون آیه
 

گاهی لازمه اقرار کنیم که اشتباه کردیم. از اینکه خطا کردیم و به خود ستم کردیم باید به خدا پناه ببریم و از او طلب بخشش کنیم.
 

تطبیق مفاهیم آیه با روحیات و منش و رفتار خودمان
 

همونطور که برای آمرزش گناهان دیگمون از خدا طلب بخشش می کنیم ( یعنی هر گناهی ) اگر به خودمون هم ظلم کنیم باید از او طلب بخشش کنیم خداوند بخشنده، غفار و مهرباه است و ما را می بخشد.
 

به کار بستن آیه در زندگی شخصیمان
 

ما نسبت به همه چیز در این دنیا مسوول هستیم حتی نسبت به خودمون نباید به خودمون ظلم و ستم کنیم و اگر کردیم باید توبه کنیم و دیگر تکرار نکنیم. خداوند غفور و رحیم است و ما رو می بخشه اگه دیگه تکرار نکنیم.

 

چهارشنبه 10 تیر 1394  5:41 PM
تشکرات از این پست
kuoroshss ravabet_rasekhoon
namebaran
namebaran
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : اسفند 1392 
تعداد پست ها : 4155
محل سکونت : تهران

پاسخ به:∞ آیه شب چهاردهم ماه مبارک رمضان ∞

سپس قرآن از قول موسى چنين مى‏گويد: «او گفت: پروردگارا! من به خويشتن ستم كردم، مرا ببخش، پس خداوند او را بخشيد، كه او غفور رحيم است» (قالَ رَبِّ إِنِّي ظَلَمْتُ نَفْسِي فَاغْفِرْ لِي فَغَفَرَ لَهُ إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ).

مسلما موسى در اينجا گناهى مرتكب نشد، بلكه در واقع ترك اولائى از او سر زد كه نمى‏بايست چنين بى‏احتياطى كند.

چشم برندار ازم می پاشه زندگیم

چهارشنبه 10 تیر 1394  10:34 PM
تشکرات از این پست
kuoroshss ravabet_rasekhoon
دسترسی سریع به انجمن ها