يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللهَ وَلْتَنْظُرْ نَفْسٌ مَا قَدَّمَتْ لِغَدٍ ۖ وَاتَّقُوا اللهَ ۚ إِنَّ اللهَ خَبِيرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ
آیه 18، سوره ی مبارکه ی حشر
ای کسانی که ایمان آوردهاید از (مخالفت) خدا بپرهیزید؛
و هر کس باید بنگرد تا برای فردایش چه چیز از پیش فرستاده؛
و از خدا بپرهیزید که خداوند از آنچه انجام میدهید آگاه است!
نکته ها:
* فرمان تقوی در این آیه تکرار و تأکید شده است که علاوه بر تأکید، می تواند معنای متعددی داشته باشد،
از جمله:
1- تقوای اول مربوط به اصل کار و تقوای دوم مربوط به کیفیت آن باشد.
2- تقوای اول مربوط به انجام کار خیر و تقوای دوم مربوط به ترک مُحرّمات باشد.
3- و شاید تقوای اول مربوط به توبه از گذشته و تقوای دوم مربوط به ذخیره آینده باشد.
* در روایات می خوانیم:
به نیمی از یک دانه ی خرما، یا اگر ندارید با سخنان خوب، دل هایی را شاد کنید تا در قیامت که خداوند می پرسد: من به تو چشم و گوش و... دادم چه ذخیره ای فرستادی، شرمنده نباشیم. زیرا در آن روز بعضی به هر سو می نگرند، ولی ذخیره ای که وسیله ی نجاتشان باشد از پیش نفرستاده اند. (تفسیر نور الثقلین)
پیام ها:
1- ایمان زمینه ی تقوی و شرط ثمر بخشی ایمان، داشتن تقوی است. یا ایها الذین آمنو اتقوا
2- به امید کار خیر وارثان نباشیم، هر کس به فکر قیامت خود باشد. ولتنظر نفس ما قدمت لغد
3- در آنچه به عنوان عمل صالح ذخیره می کنیم، دقت کنیم. ولتنظر نفس ما قدمت
4- محاسبه ی نفس لازم است. ولتنظر نفس (اگر امروز دقت نکنیم، دقت فردا سبب شرمندگی خواهد بود.
یوم ینظر المرء ما قدمت یداه و یقول الکافر یا لیتنی کنت ترابا (نبأ، آیه 40))
5- قیامت نزدیک است. لغد (چنانکه در جای دیگری نیز می فرماید: انهم یرونه بعیدا و نراه قریبا (معارج، آیه 6))
6- آینده نگری و عاقبت اندیشی، لازمه ی ایمان است. ما قدمت لغد
7- تقوی، زمینه ی محاسبه ی نفس و محاسبه ی نفس، سبب رشد و تقویت تقوی است.
(«و لتنظر نفس» میان دو«اتقوا الله» قرار گرفته است)
8- هیچ کس در هیچ مرحله ای خود را ایمن نداند. یا ایها الذین آمنوا اتقوا الله ... و اتقوا الله
9- ایمان به خبیر بودن خداوند، عامل تقوی است. و اتقوا الله ... ان الله خبیر