0

∞ آیه شب دهم ماه مبارک رمضان ∞

 
tahmores
tahmores
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : شهریور 1391 
تعداد پست ها : 11998
محل سکونت : همین گوشه کنار

∞ آیه شب دهم ماه مبارک رمضان ∞

 

هُوَ الَّذِي أَنزَلَ السَّكِينَةَ فِي قُلُوبِ الْمُؤْمِنِينَ لِيَزْدَادُوا إِيمَانًا مَّعَ إِيمَانِهِمْ وَلِلَّهِ جُنُودُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَكَانَ اللَّهُ عَلِيمًا حَكِيمًا

 

او کسی است که آرامش را در دلهای مؤمنان نازل کرد تا ایمانی بر ایمانشان بیفزایند؛ لشکریان آسمانها و زمین از آن خداست، و خداوند دانا و حکیم است. 

سوره  فتح  آیه ۴

 

تقدیم به ام المومنین  الگوی گذشت  حضرت خدیجه سلام الله علیها  

به نیت آرامش  دل ها  و نورانی شدن قلب هایمان 

 

 

جمعه 5 تیر 1394  11:13 PM
تشکرات از این پست
aftabm salma57 ravabet_rasekhoon shirdel2 nazaninfatemeh saeedakh parseman_110 namebaran nargesza kuoroshss
tahmores
tahmores
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : شهریور 1391 
تعداد پست ها : 11998
محل سکونت : همین گوشه کنار

پاسخ به:∞ آیه شب دهم ماه مبارک رمضان ∞

خدایا ی  مهربان  به حق  این آیه شریف  آرامش را در دل همه بندگانت  قرار بده   

الهی آمین

جمعه 5 تیر 1394  11:15 PM
تشکرات از این پست
aftabm salma57 ravabet_rasekhoon shirdel2 saeedakh kuoroshss nargesza
aftabm
aftabm
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1392 
تعداد پست ها : 25059
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:∞ آیه شب دهم ماه مبارک رمضان ∞

نام سکینه چهار بار در قران ذکر شده است چیزی که الان در دنیای ما وجود دارد این است که آسایش آمده جای آرامش را گرفته یعنی هرچه امکانات اولیه زیاد شده است و مردم در آسایش هستند ولی این آسایش نتوانسته آرامش را بوجود آورد .

س. چراا با این همه امکانات و این همه آسایش ما به آرامش نمی رسیم؟

جمعه 5 تیر 1394  11:40 PM
تشکرات از این پست
salma57 farshon ravabet_rasekhoon shirdel2 tahmores saeedakh nargesza kuoroshss
farshon
farshon
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : آذر 1387 
تعداد پست ها : 43957
محل سکونت : خراسان رضوی

پاسخ به:∞ آیه شب دهم ماه مبارک رمضان ∞

آرامش تنهاآرزوی من درگیتی ست.

مدیرتالارلطیفه وطنزوحومه

جمعه 5 تیر 1394  11:44 PM
تشکرات از این پست
ravabet_rasekhoon shirdel2 tahmores saeedakh salma57 nargesza kuoroshss
farshon
farshon
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : آذر 1387 
تعداد پست ها : 43957
محل سکونت : خراسان رضوی

پاسخ به:∞ آیه شب دهم ماه مبارک رمضان ∞


نقل قول aftabm

نام سکینه چهار بار در قران ذکر شده است چیزی که الان در دنیای ما وجود دارد این است که آسایش آمده جای آرامش را گرفته یعنی هرچه امکانات اولیه زیاد شده است و مردم در آسایش هستند ولی این آسایش نتوانسته آرامش را بوجود آورد .

س. چراا با این همه امکانات و این همه آسایش ما به آرامش نمیاستز

ارتباطه آرامش باوسایلباوسایل پیشرفته معکوس استاست زیرا.


مدیرتالارلطیفه وطنزوحومه

جمعه 5 تیر 1394  11:46 PM
تشکرات از این پست
ravabet_rasekhoon shirdel2 tahmores saeedakh salma57 nargesza kuoroshss
shirdel2
shirdel2
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مهر 1393 
تعداد پست ها : 5535
محل سکونت : یزد

پاسخ به:∞ آیه شب دهم ماه مبارک رمضان ∞

بنام خدا

 هُوَ الَّذِی أَنزَلَ السَّکِینَةَ فِی قُلُوبِ الْمُؤْمِنِینَ لِیَزْدَادُوا إِیمَاناً مَّعَ إِیمَانِهِمْ وَلِلَّهِ جُنُودُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَکَانَ اللَّهُ عَلِیماً حَکِیماً ‏

ترجمه : ‏
‏خدا است که به دلهای مؤمنان آرامش و اطمینان خاطر داده است تا ایمانی بر ایمان خود بیفزایند ( و یقین و باور خویش را تقویت نمایند ) . لشکرهای آسمان و زمین از آن خدا است ، و خداوند بس آگاه و فرزانه است .‏


‏توضیحات : ‏
‏« السَّکِینَةَ » : آرامش . قوت قلب . طمأنینه . مراد اطمینان خاطری است که هرگونه شک و تردید و وحشت را از انسان زائل می‌کند و او را در طوفان حوادث ثابت قدم می‌دارد (  توبه‌ / 26 ) . « جُنُودُ » : جمع جُنْد ، لشکرها . سپاهها . مراد همه چیزهائی است که وسیله تنفیذ اوامر خدایند ، از قبیل : فرشتگان ، انسانها ، سنگها ، زلزله‌ها ، رعد و برقها ، و . . . (  احزاب‌ / 9 ، مدثر / 31 ) . مراد از لشکرها ، همان سپاههائی است که در ( توبه‌ / 40 ) از آنان سخن رفته است .‏

                  

شنبه 6 تیر 1394  12:27 AM
تشکرات از این پست
aftabm tahmores saeedakh salma57 nargesza kuoroshss
shirdel2
shirdel2
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مهر 1393 
تعداد پست ها : 5535
محل سکونت : یزد

پاسخ به:∞ آیه شب دهم ماه مبارک رمضان ∞

بنام خدا

 در این آیه از موهبت عظیمى که بر همه مؤمنان مرحمت فرموده بحث مى‏کند، مى‏فرماید:

«او کسى است که آرامش را در دلهاى مؤمن نازل کرد تا ایمانى بر ایمانشان بیفزایند» (هُوَ الَّذِی أَنْزَلَ السَّکِینَةَ فِی قُلُوبِ الْمُؤْمِنِینَ لِیَزْدادُوا إِیماناً مَعَ إِیمانِهِمْ).
چرا سکینه و آرامش بر دل آنها فرود نیاید در حالى که «لشکریان آسمانها و زمین از آن خداست، و خداوند دانا و حکیم است» (وَ لِلَّهِ جُنُودُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ کانَ اللَّهُ عَلِیماً حَکِیماً).
 «سکینه» در اصل از ماده «سکون» به معنى آرامش و اطمینان خاطرى است که هر گونه شک و تردید و وحشت را از انسان زائل مى‏کند و او را در طوفان حوادث ثابت قدم مى‏دارد.

                  

شنبه 6 تیر 1394  12:37 AM
تشکرات از این پست
tahmores saeedakh salma57 nargesza kuoroshss
shirdel2
shirdel2
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مهر 1393 
تعداد پست ها : 5535
محل سکونت : یزد

پاسخ به:∞ آیه شب دهم ماه مبارک رمضان ∞


نقل قول aftabm

نام سکینه چهار بار در قران ذکر شده است چیزی که الان در دنیای ما وجود دارد این است که آسایش آمده جای آرامش را گرفته یعنی هرچه امکانات اولیه زیاد شده است و مردم در آسایش هستند ولی این آسایش نتوانسته آرامش را بوجود آورد .

س. چراا با این همه امکانات و این همه آسایش ما به آرامش نمی رسیم؟


بنام خدا

با سلام حضور حاج آقا منتظمی و دوستان محترم

به نظر بنده علت اینکه ما به آرامش نمی رسیم برمی گردد به ایمان ما،چون اگر ایمان ما راسخ و قوی باشد هرگز غم و غصه نمی خوریم و برای بدست آوردن روزی بیش از حد لازم به خودمان و خانواده فشار نمی آوریم و حق دیگران زا ضایع نمی کنیم تا بتوانیم برای خودمان امکانات بیشتری کسب کنیم.آنهائی که از ایمان قوی برخوردارند از اطمینان خاطر بى نظیر بهره مندند، و در سایه آن : هرگز از کسى جز خدا نمى ترسند:

و لا یخشون احدا الا الله (احزاب - 39)

هرگز به خاطر آنچه از دست داده اند غمگین نمى شوند، و به آنچه دارند دلبستگى شدید ندارند، و این دو اصل سبب مى شود که آرامش روحى آنها به خاطر گذشته و آینده متزلزل نشود لکیلا تاسوا على ما فاتکم و لا تفرحوا بما آتاکم (حدید - 23).
و بالاخره هرگز در برابر حوادث سخت سست نمى شوند، و اندوهى به خود راه نمى دهند، و همواره خود را برتر از دشمن مى بینند:

و لا تهنوا و لا تحزنوا و انتم الاعلون ان کنتم مؤ منین (آل عمران - 139).
مؤ من در میدان حوادث خود را تنها نمى بیند، دست لطف و حمایت خدا را دائما بر سر خویش احساس مى کند، و یارى فرشتگان را در وجود خویش لمس مى کند.
در حالى که اضطراب حاکم بر افراد بى ایمان از خلال گفتار و رفتارشان مخصوصا به هنگام وزش طوفانهاى حوادث کاملا محسوس ‍ است .


 

                  

شنبه 6 تیر 1394  12:51 AM
تشکرات از این پست
tahmores saeedakh salma57 nargesza kuoroshss
tahmores
tahmores
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : شهریور 1391 
تعداد پست ها : 11998
محل سکونت : همین گوشه کنار

پاسخ به:∞ آیه شب دهم ماه مبارک رمضان ∞


نقل قول aftabm

نام سکینه چهار بار در قران ذکر شده است چیزی که الان در دنیای ما وجود دارد این است که آسایش آمده جای آرامش را گرفته یعنی هرچه امکانات اولیه زیاد شده است و مردم در آسایش هستند ولی این آسایش نتوانسته آرامش را بوجود آورد .

س. چراا با این همه امکانات و این همه آسایش ما به آرامش نمی رسیم؟  

 

از نظر من نه تنها این امکانات  باعث آرامشمون نیستن  که آرامش رو ازمون سلب میکنن  یک مثال ساده  هممون فکر میکنیم اگه ماشین داشته باشیم  آرامش داریم   همین ماشین شهرمون رو‌آلوده کرد   این آلودگی  انواع مریضی رو در پی داشت  و این مریضی ها  هزار  گرفتاری و بدبختی  به همراه  داره  فقط یک مثال ساده از امکانات و‌وسایل مدرن 

 

شنبه 6 تیر 1394  1:17 AM
تشکرات از این پست
saeedakh salma57 shirdel2 nargesza kuoroshss
tahmores
tahmores
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : شهریور 1391 
تعداد پست ها : 11998
محل سکونت : همین گوشه کنار

پاسخ به:∞ آیه شب دهم ماه مبارک رمضان ∞

 

خدای مهربان  برای رسیدن  به آرامش   به ما  راهکار  معرفی کرده

 

الا بذکر الله تطمئن القلوب   

ذکر خدا  باعث آرامش دل هاست 

شنبه 6 تیر 1394  1:21 AM
تشکرات از این پست
saeedakh salma57 shirdel2 nargesza kuoroshss
tahmores
tahmores
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : شهریور 1391 
تعداد پست ها : 11998
محل سکونت : همین گوشه کنار

پاسخ به:∞ آیه شب دهم ماه مبارک رمضان ∞

بهترسن راه  رسیدن به  آرامش   پاک کردن قلبمان از کینه و‌دشمنی   

شنبه 6 تیر 1394  1:24 AM
تشکرات از این پست
saeedakh salma57 shirdel2 nargesza kuoroshss
saeedakh
saeedakh
کاربر طلایی3
تاریخ عضویت : خرداد 1390 
تعداد پست ها : 2084
محل سکونت : فارس

پاسخ به:∞ آیه شب دهم ماه مبارک رمضان ∞

بسم الله الرحمن الرحیم

سلام خدمت همه بزرگواران

ظـاهرا مراد از (سكينت ) آرامش و سكون نفس و ثبات و اطمينان آن به عقائدى است كه به آن ايمان آورده. و لذا علت نزول سكينت را اين دانسته كه : (يزدادوا ايمانا مع ايمانهم تا ايمانى جديد به ايمان سابق خود بيفزايند). در سابق در بحثى كه راجع به سكينت در ذيـل آيـه (ان يـاتـيكم التابوت فيه سكينه من ربكم ) كرديم، گفتيم : اين سكينت با روح ايمانى كه در جمله (و ايدهم بروح منه ) آمده منطبق است.

شنبه 6 تیر 1394  2:24 AM
تشکرات از این پست
tahmores shirdel2 kuoroshss nargesza
saeedakh
saeedakh
کاربر طلایی3
تاریخ عضویت : خرداد 1390 
تعداد پست ها : 2084
محل سکونت : فارس

پاسخ به:∞ آیه شب دهم ماه مبارک رمضان ∞

بـعـضـى گـفـتـه انـد: سـكـيـنـت بـه مـعـنـاى رحـمـت اسـت. بـعـضـى دگـر گـفـتـه انـد: عـقـل اسـت. بـعـضـى آن را بـه وقـار و عـصـمـتى معنا كرده اند كه در خدا و رسولش هست. بـعـضـى آن را بـه تـمـايل به سوى دينى كه رسول خدا (صلّى اللّه عليه و آله وسلّم ) آورده مـعـنـا كـرده انـد. بـعـضـى گـفـتـه انـد: سـكـينت نام فرشته اى است كه در قلب مؤمن مـنـزل مـى كـند. بعضى گفته اند: چيزى است كه سرى مانند سر گربه دارد. و همه اينها اقاويلى است بدون دليل.

مراد از (انزال سكينت در قلوب مؤمنين ) ايجاد آن است بعد از آنكه فاقد آن بودند، چون بـسـيـار مـى شـود كـه قـرآن كـريـم خـلقـت و ايـجـاد را انـزال مـى خـوانـد، مـثـلا مى فرمايد: (و انزل لكم من الانعام ثمانيه ازواج ) و نيز (و انزلنا الحديد)، و نيز (و ان من شى ء الا عندنا خزائنه و ما ننزله الا بقدر معلوم )، و اگر خلقت و ايجاد را انزال خوانده، به اين منظور بوده كه به علو مبدء آن اشاره كند.

شنبه 6 تیر 1394  2:24 AM
تشکرات از این پست
tahmores shirdel2 nargesza kuoroshss
saeedakh
saeedakh
کاربر طلایی3
تاریخ عضویت : خرداد 1390 
تعداد پست ها : 2084
محل سکونت : فارس

پاسخ به:∞ آیه شب دهم ماه مبارک رمضان ∞

بـعـضـى گـفـتـه انـد: مـراد از (انـزال ) اسـكـان و قـرار دادن اسـت، مـى گـويـنـد: (نـزل فـى مـكـان كذا فلانى در فلان مكان نازل شد) يعنى بار و بنه خود را در آنجا پياده كرد.

ليـكـن ايـن مـعـنـايـى اسـت كـه در كـلام خـداى تـعـالى مـعـهـود نـيـسـت، و يـا ايـنـكـه مـوارد اسـتـعـمـال كـلمه مذكور در كلام خدا بسيار است در هيچ جا به اين معنا نيامده، و شايد باعث ايـنـكـه آقـايـان را وادار كـرده ايـن مـعـنـا را اخـتـيـار كـنـنـد ايـن بـوده كـه ديـده انـد كـلمـه (انـزال ) در آيـه بـا حـرف (فـى ) مـتعدى شده، ولى بايد بدانند كه آوردن كلمه (فـى ) به عنايت كلاميه اى بوده، يعنى در كلام اين معنا رعايت شده كه سكينت مربوط بـه دلهـا اسـت، و در دلهـا مـسـتـقر مى شود، همچنان كه در اثر رعايت واقع شدن سكينت در دلهـا، از جـهـت عـلو تـعـبـيـر كـرده بـه (انـزال )، هـم در آيـه مـورد بـحـث و هـم در آيـه (فـانـزل اللّه سـكـيـنـتـه عـلى رسـوله و عـلى المؤمنـيـن ) از چـنـين وقوعى تعبير به انزال كرده است.

شنبه 6 تیر 1394  2:25 AM
تشکرات از این پست
tahmores shirdel2 nargesza kuoroshss
saeedakh
saeedakh
کاربر طلایی3
تاریخ عضویت : خرداد 1390 
تعداد پست ها : 2084
محل سکونت : فارس

پاسخ به:∞ آیه شب دهم ماه مبارک رمضان ∞

و مراد از اينكه فرمود: تا ايمان خود را زياد كنند، شدت يافتن ايمان به چيزى است، چون ايـمـان بـهـر چـيـز عـبـارت اسـت از عـلم به آن به اضافه التزام به آن، به طورى كه آثـارش در عملش ظاهر شود، و معلوم است كه هر يك از علم و التزام مذكور، امورى است كه شـدت و ضـعـف مـى پـذيـرد، پس ايمان كه گفتيم عبارت است از علم و التزام نيز شدت و ضعف مى پذيرد.

پـس مـعـنـاى آيـه ايـن است كه : خدا كسى است كه ثبات و اطمينان را كه لازمه مرتبه اى از مـراتـب روح اسـت در قـلب مؤمن جـاى داد، تـا ايـمـانـى كـه قبل از نزول سكينت داشت بيشتر و كامل تر شود.

شنبه 6 تیر 1394  2:26 AM
تشکرات از این پست
tahmores ma23hasan shirdel2 nargesza kuoroshss
دسترسی سریع به انجمن ها