بسمالله الرحمن الرحیم
مسيحيان و بازگشت مسيح
انديشه بازگشت عيسي (عليهالسلام) يكي از باورهاي جامعه مسيحيت را تشكيل ميدهد. اين شوق و انتظار در بخشهاي قديميتر عهد جديد مانند رساله اول و دوم پولس به تسالونيكيان به خوبي منعكس شده است، اما در رساله هاي بعدي مانند رساله هاي پولس به تيموتاؤس و تيطس، همچنين رساله پطرس، به بعد اجتماعي مسيحيت توجه گشته است .
اين مسأله از آنجا ناشي ميشد كه مسیحیان با گذشت زمان بر این دیدگاه قائل شدند كه بازگشت مسيح بر خلاف تصور آنها نزديك نخواهد بود، هر چند اقليتي از آنان بر اين عقيده باقي ماندند كه عيسي به زودي خواهد آمد و حكومت هزار ساله خود را تشكيل خواهد داد؛ حاكميتي كه در روز داوري پايان خواهد يافت. از همين رو از دير باز گروههاي كوچكي به نام هزاره گرا در مسيحيت پديد آمدند كه تمام سعي و تلاش خود را صرف آمادگي براي ظهور دوباره عيسي در آخرالزمان ميكنند.
البته وجود آياتي در انجيل، اين حالت انتظار را تشديد ميكند و با اشاره به عدم تعيين وقت ظهور، آن را ناگهاني معرفي ميكند. به عنوان مثال در انجيل متّا از زبان عيسي عليهالسلام اين گونه نقل شده است كه : «شما نميتوانيد زمان و موقع آمدن مرا بدانيد؛ زيرا اين فقط در يد قدرت خداست. هيچ بشري از آن لحظه «زمان ظهور» آگاهي ندارد، حتي فرشتگان. تنها خدا آگاه است.»(1) و يا آن كه در انجيل لوقا اين چنين آمده است: «مسيح ميگويد: هميشه آماده باشيد، زيرا كه من زماني ميآيم كه شما گمان نميبريد.»(2)
بحث انتظار از مباحث کلیدی و مهم در مسیحیت مخصوصا در انجيل است؛ مثلا در بخشهایی از انجيل آمده است: «كمرهاي خود را بسته و چراغهاي خود را افروخته بداريد. بايد مانند كساني باشيد كه انتظار آقاي خود را ميكشند كه چه وقت از عروسي مراجعت كند. تا هر وقت آيد و در را بكوبد، بيدرنگ براي او باز كنند. خوشا به حال آن غلامان كه آقاي ايشان چون آيد ايشان را بيدار يابد. پس شما نيز مستعد باشيد، زيرا در ساعتي كه شما گمان نميبريد، پسر انسان ميآيد.»(3)
لازم به ذکر است، در این فراز از کتاب مقدس، به وضوح از لغت پسر انسان به عنوان منجی موعود، یاد شدهاست و این لقبی است که حضرت عیسی(ع) به موعود نهایی اطلاق میکند. باید گفت صاحبنظران بر این باورند که منظور از پسر انسان، حضرت عیسی نیست. زیرا مطابق با اعتقاد مسیحیان، عیسی پسر خدا میباشد. بنابراین پسر انسان با پسر خدا، دو فرد متفاوت میباشند.
در بخشهای دیگری از انجیل که به وضوح به ترسیم ویژگیهای «پسر انسان» پرداختهشدهاست این صفات و ویژگیها به صفات و ویژگیهای موعود در مذهب شیعه اثنی عشری بسیار نزدیک و در جاهایی کاملا منطبق میباشد.
همچنین باید گفت مسيحيت ضمن تأكيد بر غير منتظره بودن بازگشت عيسي و وقوع امر ظهور، هدف از اين بازگشت را ايجاد حكومتي الهي در راستاي حكومت الهي آسمانها ارزيابي ميكند و علاوه بر اين ظهور مسيح را يگانه راه حل براي ادامه حيات و زندگاني بر ميشمرد و عيسي را منجي انسانها و پادشاه پادشاهان معرفي ميكند. آنها معتقد هستند که مسیح، بر اساس سخنان دانيال نبي سيستم اجتماعي، اقتصادي، سياسي، تربيتي و مذهبي جهان را عوض خواهد كرد و جهاني بر مبناي راه و روش خدا بنا ميكند.
مسيحيان همچنين براي ظهور حضرت عيسي بن مريم علاماتي قائل ميباشند:
«عنقريب بعد از آن آزمايش سخت، روزگاران خورشيد تيره و تار ميگردد و ماه نور خود را از دست خواهد داد و ستارگان افول خواهند كرد و قدرتهاي آسماني نيز به لرزه در خواهند آمد و سپس آثار و علائم ظهور آن مرد آسماني آشكار خواهد شد و سپس تمامي قبائل زمين نگران و غمگين ميگردند و آنگاه عيسي از ابرهاي آسمان با جلال و شكوه و قدرت فرو خواهد آمد.» (4)
در انجيل مرقس نيز ضمن تاكيد بر مضامين گذشته، به جمعآوري ياران توسط مسيح اشاره شده است:
«سپس عيسي با شكوه و جلال و قدرت خواهد آمد و فرشتگان تحت امر خود را به اطراف و اكناف عالم روانه خواهد كرد و منتخبان خود را از چهار گوشه جهان از بالاترين نقطه آسمان تا پايينترين نقطه زمين جمع خواهد كرد.»(5)
ادامه دارد ...
پینوشت:
1. انجیل متی 36: 24
2. لوقا 40: 12
3. لوقا ، فصل 12 ، بندهای 35 و 36
4. انجیل متی 30 - 29: 24
5. مرقس 27 - 24: 13